Mietteitä saksa-autoista

Saksa-auton välittäjä

Saksa-auton hankita on näyttänyt muodostuneen aika yleiseksi teemaksi viimeaikoina, niin ajattelin kirjoittaa pari sanaa saksa-auton hankinnasta näin välittäjän näkökulmasta.

Ennen kun käyn asiaan, haluan korostaa, että en tee tässä mainosta omille palveluillemme, en anna yhteystietojamme enkä linkkejä, joista saisit lisää tietoa palveluistamme.

-Alkusana:
Saksa-autojen välityspalvelu on näyttänyt muodostuneen trendikkääksi bisnesideaksi ja uusia yrittäjiä tällä alalla syntyy kuin sieniä sateella. Palvelun kysynnän ja tarjonnan nopea kasvu on myös herättänyt paljon keskustelua auton ostajien parissa ja monet ovat tuntuneet omaavan negatiivista asennetta välityspalvelun tarjoajia kohtaan. Jotta säästyttäisiin väärinkäsityksiltä, haluan korostaa että saksa-auton välittäjää ei saa verrata mihinkään käytettyjen autojen kyseenalaiseen trokariin. Tulee ymmärtää, että kyseessä on kokemukseen ja tuntemukseen pohjautuva yksilöllinen asiakaspalvelu, joka edellyttää paikallisten markkinoiden, kielen, byrokratian ja käytännön tuntemusta. Tällaisen taitamisen osaamista ei hommata yksistään koulunpenkillä, vaan se edellyttää pidempää oleskelua ja suhdetoimminan rakentamista ja ylläpitämistä itse paikan päällä. Sanomattakin selvää lienee, että tällaista kokemusta ei saavuteta ilmaiseksi.

-Välityspalveluiden eroavaisuuksista:
Välityspalveluiden rakenne on muodostunut hyvin monisävyiseksi. Jokaisella välittäjällä on oma toimintatapansa, enkä ainakaan itse ole vielä huomannut paljoakaan yhtäläisyyksiä eri tarjoajien välityspalveluiden rakenteessa. Tämän koen erittäin positiiviseksi, sillä se tekee itse palvelumarkkinoista huomattavasti värikkäämmän ja suo asiakkaalle/ostajalle mahdollisuuden valita omia tarpeitaan ja odotuksiaan vastaava palvelumuoto.
Koska palveluiden rakenteessa ja kustannuksissa on paljon eroja, niin haluan tässä ensiksi kuvailla oman toimintamuotomme ja verrata sitä sitten muiden välityspalveluiden toimintatapoihin. (Tarkoituksenani ei ole korostaa oman järjestelmämme paremmuutta, vaan yksinkertaisesti antaa lukijalle käsitys siitä mitenkä eri välityspalveluiden toimintatavat eroavat toisistaan.)

-Asiakas esittää kyselyn toivomansa auton saatavuudesta Saksassa, jonka perusteella etsitään hänen toiveitaan vastaava auto saksalaisesta valtuutetusta merkkiliikkeestä. Työskentelemme vain valtuutettujen kauppiaiden kanssa, jotka antavat poikkeuksetta autoille, niin uusille kuin käytetyillekin, koko Euroopan kattavan valmistajan takuun. Nämä takuut ovat EU -lainsäädännön alaisia, ja siksi ne pätevät automaattisesti kautta koko EU:n, myös Suomessa.
-Kun asiakas on löytänyt mieleisensä auton tarjotuista vaihtoehdoista, tekee hän toimeksiannon jonka perusteella ryhdytään tekemään kauppaa. Sopivan auton löydyttyä neuvotellaan myyntihinta kauppiaan kanssa sopivaksi. Poikkeuksetta saamme aina tingattua tietyn määrän pyyntihinnasta.
-Suoritetaan koeajo ja tarkastetaan huoltokirjat. Pidämme huolen siitä, että autossa on takuu ja kaikki vientiä ja Suomessa katsastusta ja rekisteröintiä varten tarvittavat paperit ovat saatavilla. Auto valokuvataan yksityiskohtaisesti ja näistä tiedoista kirjoitetaan yhteenveto asiakkaalle. Tämän jälkeen asiakas tekee Suomesta käsin ostopäätöksensä. Asiakkaan luottamus on tässä vaiheessa suurin palaute työstämme, sillä seuraavaksi hän joutuu siirtämään kauppahinnan myyjän tilille Saksaan. Korostan tässä vielä kerran, että myyjät joiden kanssa työskentelemme, ovat vain virallisesti Saksassa rekisteröityjä yrityksiä ja valtuutettuja merkkikauppiaita. Vaihtoehtoisesti asiakas voi myös saapua paikalle maksamaan kaupan käteisellä (jolloin autamme matkan järjestelyissä ja hoidamme tulkkauspalvelun, usein kauppias haluaa vakuudeksi kuitenkin vähintään 500,- Eur. maksun tililleen), mutta koska emme periaattestaakaan välitä alle 10.000,- euron autoja, joissa ei ole valmistajan takuuta, on turvallisin ja ongelmattomin tapa maksaa kauppa etukäteen kansainvälisellä tilinsiirrolla. Koska saksalainen pankkisysteemi on suomalaiseen verrattuna aika "keskiaikaisella" tasolla, menee rahan siirtoon yleensä aina poikkeuksetta muutama päivä... Tarvittaessa tätä toimenpidettä voidaan periaatteessa hieman nopeuttaa... Kokemus on opettanut, että korkeamman hintaluokan tilinsiirrot käsitellään alhaisempia nopeammin.
-Kun auto on maksettu, järjestämme siihen tarvittavat vientikilvet ja vakuutuksen. Tässä yhteydessä autoa joudutaan käyttämään saksalaisilla viranomaisilla, jotta vientipaperit saadaan hoidettua... ts. paperityön ja byrokratian hoitoon täytyy nähdä aikaa ja vaivaa...
-Nyt asiakas voi päättää tuleeko itse noutamaan autonsa Saksasta, vaiko haluaako sen toimitettavaksi suoraan kotiovelleen taikka esim. Hangon satamaan. Jos hän haluaa noutaa sen Saksasta, niin auto toimitetaan hänelle suoraan toivotulle lentokentälle, josta hän voi koneesta noustuaan jatkaa suoraan matkaa uudella autollaan.
Periaatteessa voisi sanoa, että tässä tapauksessa asiakas ostaa "sian säkissä", mutta käytännössä tilanne on aivan toinen. Asiakasta palvellaan omalla äidinkielellä ja kirjaimellisesti koko kauppaprosessi hoidetaan hänen puolestaan alusta loppuun. Asiakkaan osuudeksi jää vain maksaa laskut ja nousta autoon. Palvelun laadun takana on luottamus ja monien vuosien osaaminen autokaupan alalla niin Suomessa kuin Saksassakin.

Toinen tapa hakea auto Saksasta on pakata reppuun aimo annos seikkailumieltä ja lähteä reissuun kohti Saksaa. Erittäin mielenkiintoisen matkakertomuksen tällaisesta projektista löytää linkistä http://www.peltonen.com/bmw/retki.html (kiitoksia jutun kirjoittajalle!). Suosittelen tuon jutun lukemista kenelle tahansa, joka on kiinnostunut Saksa-auton hankinnasta... Siinä kirjoittaja lähtee seikkailumielessä hakemaan autoa Saksasta ja kiertää useamman päivän Hampurin seutua, tukenaan välittäjä, joka toimii tulkkina ja opastaa häntä eri autokauppoihin. Lopulta hän ostaa auton yksityiseltä, ilman takuuta taikka merkkiliikkeen varmistamaa kauppaa... Kaikkien hotelliyöpymisten ja useampipäiväisen kiertelyn päätteeksi hän tekee hyvät kaupat ja löytää mieleisensä Bemarin, mutta loppujen lopuksi hän ei säästänyt suhteessa juurikaan rahaa verrattuna siihen, mitä olisi joutunut maksamaan, jos olisi kääntynyt esim. meidän puoleemme auton hankinnassa. Kirjoittaja selvästikin halusi itselleen lomankaltaisen autonhakuseikkailun ja löysi mitä halusi. Hän katsoi kuitenkin viisaasti tarpeelliseksi ottaa tuekseen tulkkina ja saksalaisen byrokratian ja autokaupan taitajana toimineen välittäjän.
Tällainen tapa toimii varmasti ongelmitta, jos on seikkailunhaluinen ja valmis ottamaan riskejä. Kirjoittaja näyttää kuitenkin itse olevan "autotietoinen ihminen" ja kykeni hyvin pitkälle itse katsastamaan ja arvioimaan ostamansa auton kunnon ennen kun ryhtyi kauppaan. Itse välittäjän rooli tässä yhteydessä oli pikemminkin toimia vain tulkkina ja opastaa asiakastaan autokaupasta toiseen ja lopulta hoitaa ostosneuvottelut ja neuvoa autonvientibyrokratian järjestelyssä. Tämän vientibyrokratian järjestely muodostuu nopeasti aikamoiseksi oravanpyöräksi, jos asialla on kielipuolinen henkilö, joka ei taida maan tapoja ja käytäntöjä.

Kolmas tapa on ryhtyä asiaan omatoimisesti ilman välittäjää. Siis pakata laukku ja panna rahat taskuun ja saapua vain Saksaan kiertelemään autokauppoja. Kaupankäynnin vanhin sääntö on se, että jolla on rahaa maksaa saa myös ostaa, mutta kaupan laatu ja luotettavuus ovatkin sitten enemmän onnenpeliä.
Jos ei taida kieltä, niin ensimmäisenä tulee törmäämään kielimuuriin. Saksalainen on laiska oppimaan vieraita kieliä, eikä ole itsestään selvyys että paikanpäällä tulee toimeen englannin kielellä. Kielimuuri on suurimmillaan, jos on aikomuksena ostaa yksityiseltä taikka pienemmältä autokauppiaalta, joka ei ole merkkiliike (saksalaiset merkkiliikkeet ovat yleensä kaikki tottuneet tekemään myös vientikauppaa ja heidän myyntitykkitiimistään löytyy miltei aina vähintään yksi koulutettu myyjä, joka osaa hoitaa kaupan myös englanniksi). Tällainen toiminta vaatii kyllä aikamoista uskallusta, suunnatonta riskivalmiutta, tuhtia seikkailumieltä ja ehdotonta autotuntemusta ja kykyä tarkastaa auto omatoimisesti... Autokauppiaiden pohjakerroksissa vaikuttavat jobbarit ja ruuvarit ovat joka maassa samanlaisen moraalin omaavia sankareita ja heihin tulee suhtautua Saksassa aivan samalla varauksella kuin Suomessakin. Valitettavasti suomalainen perusluonteenpiirre on usein kovin sinisilmäinen ja liiankin luottavainen, jonka kokenut jobbari kyllä nopeasti haistaa ja käyttää tilaisuutta häikäilemättä hyväkseen.
Kun kauppa on tehty, täytyy autoon vielä hoitaa vientikilvet ja vakuutus. Kieltä ja tapoja taitamattomalle tämä saattaa muodostua nopeasti ylitsepääsemättömäksi esteeksi, sillä Saksa on byrokratian ja lomakkeiden luvattu maa eikä ole itsestään selvää, että tuo homma hoituisi päivässä. Monet kauppiaat, varsinkin vakavat sellaiset, ovat kyllä yleensä valmiita auttamaan tässä asiassa ja pientä korvausta vastaan saattavat hoitaa kilvet autoon kaupan oheisena lisäpalveluna. Jos kauppa tehdään yksityisen kanssa, jää tämä paperisotkun selvittely yleensä omille harteille.

Saksa-autojen myyteistä ja huhuista:
Olen kuullut mitä mielikuvituksellisimpia ja hurjimpia juttuja saksa-autojen laadusta. Suurin osa näistä tarinoista menee tyyliin "ei kannata ostaa Rheinin-laakson alueelta tulevia autoja, koska siellä tulvii aina ja autot jäävät veden alle ja ovat siksi pinnan alta umpiruosteisia" taikka "älä vaan osta keltaista mersua Saksasta, koska sellainen on ollut taksina" ja "mittarit ovat aina ruuvattuja"... nämä vinkit ovat usein "blondilogiikalla" vedettyjä johtopäätöksiä. Vaikka niissä periaatteessa saattaisi joskus olla hitunen totuuttakin, tulee näihin väitteisiin kuitenkin suhtautua hyvin skeptisesti...
Itsestään selvää on, että käytetyn auton hankintaan liittyy aina riski. Paljolta vaivalta ja turhalta jälkiselvittelyltä (lisäkustannuksista puhumattakaan) voi säästyä, kun pitää terveen järjen pelissä ja silmät auki. Viimekädessä huonoon kauppaan sorrutaan vain omaa tyhmyyttään. Nyrkkisääntönä saksalaisilla käytettyjen autojen "villeillä markkinoilla" on suhtautua varauksella turkkilaisiin ja itä-/eteläsuunnalta kotoisin oleviin kauppiaisiin.
Saksa-autojen perusvarustus on yleisesti huomattavasti suomiautojen varustusta mittavampi. Käytetyissä autoissa, ainakin niissä joita merkkikauppiaat välittävät, on miltei poikkeuksetta selkeät huoltohistoriat ja tarkat huoltokirjat. Autojen peruskunto on yleisestiottaen suomiautojen kuntoa parempi. Keski-Euroopan vähäsuolaiset ja hyväkuntoiset tiet ovat huomattavasti pohjolan suolaloskalla kyllästettyjä teitä peltiystävällisempiä.

Loppusana:
Vakavan välittäjän palkkaaminen tekee saksa-auton hankinnan ehdottomasti yksinkertaisemmaksi. Kannattaa perehtyä kunnolla välityspaveluiden tarjoajiin ja heidän palvelumuotoihinsa ennen kun valitsee itselleen yhteistyökumppanin. Varmista että välittäjäsi Saksa-tuntemus on huomattavasti lukiosaksaa mittavampi ja että hän omaa myös ammattimaisen autokaupan tuntemusta ja paikallista aluetuntemusta. Varminta on, jos löydät välittäjän, joka sijaitsee Suomessa ja joko omaa edustajan Saksassa taikka siirtää säännöllisesti laatuautoja Saksasta Suomeen. Näin saat kaupat hoidettua mutkattomimmin "kotirintamalla" ilman turhia riskejä.

Onnea ja tervettä järkeä kaikille, jotka suunnittelevat saksa-auton tuontia.

44

8157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autonhankkija

      Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta, pari kommenttia siihen. Ensinnakin aika monen suomalaisen kielitaitoon kuuluu kylla saksa. Lisaksi saksalaisten merkkiliikkeiden vaihtoautot ovat napparasti netissa ja sielta voi etukateen helposti haarukoida vaihtoehtoja ja soitella liikkeisiin lisatietoja varten. Itse aion hakea valtuutetulta Audi-kauppiaalta muutaman vuoden ikaisen Audin. Naissa on kylla huoltohistoriart ja takuut kunnossa. Mihinkaan jobbarin autoon en koskisi pitkalla tikullakaan. En nae tassa kovin suuria riskeja, ja vaihtoehtoja riittaa todellakin erimalliin kuin Suomessa.

      Toki valittajan ottaminen olisi helpointa, mutta kylla ainakin mina haluan aina kaupantekoa kunnon koeajon yms. "renkaidenpotkintaa". Toki tamakin onnistuu myos valittajan kanssa, mutta osa valittajan kayton hyodyista poistuu samalla.

      • Kokemusta on

        Jos katsoo etukäteen netistä auton, laittaa sähköpostia/soittaa liikkeeseen ja sopii tapaamisen niin ei siinä välittäjää välttämättä tarvita. Useimmissa liikkeissä osataan ENGLANTIA, jota lähes joka suomalainen osaa eli kielestä ei tule ongelmaa. Jos vähänkin tietää mitä autolta haluaa ja huoltokirja, koeajo ja auto muutenkin miellyttävät niin säästää pitkän pennin kun tekee koko homman itse. Minä hain hieman erikoisemman auton ihan itse ja kaikki hoitui kuin vettä vaan.Autoliikkeet tietävät mitä tehdä tuontiautojen kanssa. Yksityisen kanssa pitää olla hieman tarkempana, mutta ei sekään mahdotonta ole tehdä ominpäin. Rohkeutta peliin ja talonpoikaisjärkeä ja ei muuta kuin autonhakuun!


      • vetäjä
        Kokemusta on kirjoitti:

        Jos katsoo etukäteen netistä auton, laittaa sähköpostia/soittaa liikkeeseen ja sopii tapaamisen niin ei siinä välittäjää välttämättä tarvita. Useimmissa liikkeissä osataan ENGLANTIA, jota lähes joka suomalainen osaa eli kielestä ei tule ongelmaa. Jos vähänkin tietää mitä autolta haluaa ja huoltokirja, koeajo ja auto muutenkin miellyttävät niin säästää pitkän pennin kun tekee koko homman itse. Minä hain hieman erikoisemman auton ihan itse ja kaikki hoitui kuin vettä vaan.Autoliikkeet tietävät mitä tehdä tuontiautojen kanssa. Yksityisen kanssa pitää olla hieman tarkempana, mutta ei sekään mahdotonta ole tehdä ominpäin. Rohkeutta peliin ja talonpoikaisjärkeä ja ei muuta kuin autonhakuun!

        Välittäjät vetää välistä.
        Välittäjä on sopinut etukäteen myyjäliikkeen kanssa välityspalkkion.
        Ei ketään pysty toimittamaan parillasadalla eurolla autoa Saksasta.
        Olen itsekin hakenut jokusen auton Saksasta.


      • Hessu
        vetäjä kirjoitti:

        Välittäjät vetää välistä.
        Välittäjä on sopinut etukäteen myyjäliikkeen kanssa välityspalkkion.
        Ei ketään pysty toimittamaan parillasadalla eurolla autoa Saksasta.
        Olen itsekin hakenut jokusen auton Saksasta.

        Joo, herätkää suomalaiset.
        Nämä jobbarit saavat muuten melkoista tiliä ja monesti aivan turhasta.
        Teille ostajille he ilmoittavat välityspalkkioksi vaikkapa 1000€, lisää he saavat autoliikkeiltä.
        Ja paljon isompiakin palkkioita vedetään välistä.

        Kun teille jobbari tarjoaa jotain autoa, mene ja tutki netistä tai jotain muuta kautta auton keskihinta Saksassa.Sen jälkeen voit jatkaa keskustelua jobbarin kanssa.


      • Saksa-auton välittäjä
        vetäjä kirjoitti:

        Välittäjät vetää välistä.
        Välittäjä on sopinut etukäteen myyjäliikkeen kanssa välityspalkkion.
        Ei ketään pysty toimittamaan parillasadalla eurolla autoa Saksasta.
        Olen itsekin hakenut jokusen auton Saksasta.

        Olet aivan oikeassa sen suhteen, että parilla sataa on mahdotonta toimittaa/välittää autoa Saksasta. Siksi kannattaa suhtautua varauksella kyseenalaisiin välittäjiin joidenka pyytämä välityspalkkio vaikuttaa kyseenalaisen alhaiselta.

        Omalla kohdallani on voin sanoa, että tietyt valtuutetut merkkiliikkeet saattavat maksaa alhaisen prosenttipohjaisen välityspalkkion välittäjälle onnistuneesta kaupasta. Koska välittäjä aina automaattisesti tekee osan itse myyntityöstä myyjän puolesta, näen tämän käytännön aivan asiallisena eikä siihen liity pienintäkään petokselle haiskahtavaa kyseenalaisuutta. En koe tässä mitään pahaa, sillä asiakas kuitenkin saa asiallisen hintaisen ja luotettavan auton joka vastaa hänen toivetaan ja provision maksaa välittäjälle myyjä, eikä se lankea ostajan harteille... Viimekädessähän kaikki tekevät hyvät kaupat ja ovat tyytyväisiä. Juuri niin bisneksen tulisi luistaa... Valitettavasti joukostamme löytyy sellaisia omaan taskuun pelaajia, jotka eivät ole ymmärtäneet että bisnes toimii hyvin vasta sitten, kun jokainen osapuoli on tasavertaisesti tyytyväinen. Älkää antako sellaisten opportunistien mustamaalata meidän asiapohjalla työskentelevien välittäjien mainetta, joilla on puhtaat jauhot pussissa.

        Edelleenkin:
        Jos et laske aikaasi rahassa ja sinulla on autotuntemusta, seikkailumieltä ja riskivalmiutta, niin unohda välittäjät ja nouda autosi itse.


    • Barrister

      Takuu on myyjän antama vapaaehtoinen sitoumus autossa olevan vian/puutteen korjaamisesta. Sillä ei ole mitään tekemistä lakisääteisen virhevastuun kanssa.

      Esim. BMW:n EuroPlus -takuu ei ole voimassa Suomessa

      • kuski

        Hangon Tullissa jonottaessani eräs tuoja tarjosi naurut tullimiehille ja jonottajille selittämällä että myyjä Saksassa oli sanonut että liikennevakuutus on voimassa myös Suomessa.


      • 107
        kuski kirjoitti:

        Hangon Tullissa jonottaessani eräs tuoja tarjosi naurut tullimiehille ja jonottajille selittämällä että myyjä Saksassa oli sanonut että liikennevakuutus on voimassa myös Suomessa.

        Mikäli tarinan maahantuoja oli ottanut autoonsa Saksasta ns. vientikilvet (Ausführungskennzeichen) eli ne punaisella reunalla ja vihreällä vihkomaisella rekisteriotteella olevat, niin hän puhui totta.
        Suomi on ratifioinut kyseisen sopimuksen vakuutuksen kattamisesta, valitettavasti virkamiehistömme rikkoo - suomalaisten vakuusten pyynnöstä? - lakia ja pakkomyy suomalaisen vakuutuksen ja tarrakilven.
        Valitettavasti kellään ei ole munaa ajaa niillä Saksan vientikilvillä kilvillä Suomeen kotiin ja ottaa mahdollinen oikeusjuttu niskaansa.
        No mehän ollaankin Suomalaisia.


      • Saksa-auton välittäjä

        BMW:n EuroPlus -takuu ON voimassa myös Suomessa... Se täyttää kaikki EU -maat, sekä Turkin ja Turkin Aasianpuoleisen osan. Takuun myöntävä kauppias sitoutuu EU -lainsäädännön alaisiin takuusäädöksiin. Käytännössä takuussa on merkkikohtaisia eroja, mutta kaikki valtuutettuje merkkiliikkeiden myöntämät valmistajakohtaiset takuut ovat koko Euroopan (EU -maat) kattavia.

        Toivon kantaaottavilta yhtä asiallista linjaa, mitä itsekin harjoitan.


      • Lainkuuliainen=EU-lainkuuli...
        107 kirjoitti:

        Mikäli tarinan maahantuoja oli ottanut autoonsa Saksasta ns. vientikilvet (Ausführungskennzeichen) eli ne punaisella reunalla ja vihreällä vihkomaisella rekisteriotteella olevat, niin hän puhui totta.
        Suomi on ratifioinut kyseisen sopimuksen vakuutuksen kattamisesta, valitettavasti virkamiehistömme rikkoo - suomalaisten vakuusten pyynnöstä? - lakia ja pakkomyy suomalaisen vakuutuksen ja tarrakilven.
        Valitettavasti kellään ei ole munaa ajaa niillä Saksan vientikilvillä kilvillä Suomeen kotiin ja ottaa mahdollinen oikeusjuttu niskaansa.
        No mehän ollaankin Suomalaisia.

        Minä ja useampi tuttu joka hakenut auton Saksasta on ajellut ihan rauhassa tullista kotiinsa. Eikä kukaan ole tullut moittimaan.


      • Niilo
        Saksa-auton välittäjä kirjoitti:

        BMW:n EuroPlus -takuu ON voimassa myös Suomessa... Se täyttää kaikki EU -maat, sekä Turkin ja Turkin Aasianpuoleisen osan. Takuun myöntävä kauppias sitoutuu EU -lainsäädännön alaisiin takuusäädöksiin. Käytännössä takuussa on merkkikohtaisia eroja, mutta kaikki valtuutettuje merkkiliikkeiden myöntämät valmistajakohtaiset takuut ovat koko Euroopan (EU -maat) kattavia.

        Toivon kantaaottavilta yhtä asiallista linjaa, mitä itsekin harjoitan.

        Takuu toimii myös Suomessa, viet vain takuukorjaukseen merkkiliikkeeseen Suomessa ja kulut hoituu merkin sisäisessä kirjanpidossa.

        Usein takuu jopa parempi kuin Suomessa, 12-24 kk


      • Satunnainen tuoja
        107 kirjoitti:

        Mikäli tarinan maahantuoja oli ottanut autoonsa Saksasta ns. vientikilvet (Ausführungskennzeichen) eli ne punaisella reunalla ja vihreällä vihkomaisella rekisteriotteella olevat, niin hän puhui totta.
        Suomi on ratifioinut kyseisen sopimuksen vakuutuksen kattamisesta, valitettavasti virkamiehistömme rikkoo - suomalaisten vakuusten pyynnöstä? - lakia ja pakkomyy suomalaisen vakuutuksen ja tarrakilven.
        Valitettavasti kellään ei ole munaa ajaa niillä Saksan vientikilvillä kilvillä Suomeen kotiin ja ottaa mahdollinen oikeusjuttu niskaansa.
        No mehän ollaankin Suomalaisia.

        Suomihan todellakin rikkoo eu-lainsäädäntöä ja ties mitä paikallisiakin lakeja pakottamalla autoilijat ostamaan siirtokilvet jos eurooppalainen siirtokilpi ja vakuutus on voimassa.

        Tämänkin epäkohdan muuttamiseen tarvittiin vain yksi tarpeeksi tullin pompotukseen ärsyyntynyt kansalainen joka tekee asiasta jutun ja tälläinen on nyt löytynyt.

        Kaverini on tullissa töissä ja kertoi juuri kuinka oli tullut esimiesten kanssa puheeksi että asiaa on joku kansalainen viemässä eu-toimioistuimeen tms. oikeuteen.

        Eli jossain vaiheessa tästäkin päästään, itse aion pitää siirtolupa ja vakuutuskuitit tallessa ratkaisupäivään saakka ja tällöin pistän laskun kera kuitit tulliin ja odotan täyttä palautusta korkojen kera :)


      • wer
        Saksa-auton välittäjä kirjoitti:

        BMW:n EuroPlus -takuu ON voimassa myös Suomessa... Se täyttää kaikki EU -maat, sekä Turkin ja Turkin Aasianpuoleisen osan. Takuun myöntävä kauppias sitoutuu EU -lainsäädännön alaisiin takuusäädöksiin. Käytännössä takuussa on merkkikohtaisia eroja, mutta kaikki valtuutettuje merkkiliikkeiden myöntämät valmistajakohtaiset takuut ovat koko Euroopan (EU -maat) kattavia.

        Toivon kantaaottavilta yhtä asiallista linjaa, mitä itsekin harjoitan.

        Se EI todellakaan ole puppua tai sitten käymäni keskustelu BMW Hannoverin kanssa on puppua. Samaa totesi myös Mondial Assistancen (myönsi takuun vuoteen 2003 asti), että nykyään se ei ole voimassa Suomessa.

        Voin pistää vaikka käymäni e-mailit postiisi jos et usko.

        Ja olen erittäin ilahtunut, jos voit todistaa olevani väärässä. Sillä tässä tapauksessa suorastaan haluan, että em. käymäni keskustelut kumottaisiin.


      • Saksa-auton välittäjä
        wer kirjoitti:

        Se EI todellakaan ole puppua tai sitten käymäni keskustelu BMW Hannoverin kanssa on puppua. Samaa totesi myös Mondial Assistancen (myönsi takuun vuoteen 2003 asti), että nykyään se ei ole voimassa Suomessa.

        Voin pistää vaikka käymäni e-mailit postiisi jos et usko.

        Ja olen erittäin ilahtunut, jos voit todistaa olevani väärässä. Sillä tässä tapauksessa suorastaan haluan, että em. käymäni keskustelut kumottaisiin.

        Mene alla olevaan linkkiin ja klikkaa kohtaan "Europaweit":

        http://www.bmw.de/de/index_common.html?content=http://www.bmw.de/de/produkte/gebrauchtwagen/euro_plus_garantie/content_einfuehrung.html

        Jos joku BMWn virallinen työntekijä on sinulle toista väittänyt, niin kehoitan sinua ilmoittamaan asiasta suoraan BMWlle Müncheniin. Kyseinen henkilö on selvästikkin käyttänyt suomalasita sinisilmäisyyttäsi hyväkseen ja sellaista toimintaa ei todellakaan voi odottaa henkilöltä joka on virallinen BMW välittäjä.


      • wer
        Saksa-auton välittäjä kirjoitti:

        Mene alla olevaan linkkiin ja klikkaa kohtaan "Europaweit":

        http://www.bmw.de/de/index_common.html?content=http://www.bmw.de/de/produkte/gebrauchtwagen/euro_plus_garantie/content_einfuehrung.html

        Jos joku BMWn virallinen työntekijä on sinulle toista väittänyt, niin kehoitan sinua ilmoittamaan asiasta suoraan BMWlle Müncheniin. Kyseinen henkilö on selvästikkin käyttänyt suomalasita sinisilmäisyyttäsi hyväkseen ja sellaista toimintaa ei todellakaan voi odottaa henkilöltä joka on virallinen BMW välittäjä.

        Ei muuta asiaa mihinkään. Kävin keskustelun JUURI tuon sivun sisällöstä Saksan Hannoverin BMW:n kanssa. Perustelin juuri tuon sivun tekstiin, mutta kun he tarkistivat asian, niin kylmä totuus on, ettei sitä Suomea ( Latviaa) ole takuun piirissä.

        Tästä on ollut jo keskustelua muuallakin, käy vaikka SFnetin puolella seuraamassa keskustelua, joita käyvät henkilöt, jotka myös ovat asiaan perehtyneet. Kyseiset henkilöt ovat raijanneet Bemareita ja laulu on sama " ei voimassa Suomessa".

        Jos tuohon tekstiin olet "ammattilaisena" perustanut väitteesi, niin kannattaa nyt hankkia tarkempaa tietoa asiasta.

        Edelleen todella haluan, että osoitat minun olevan väärässä.


      • Saksa-auton välittäjä
        wer kirjoitti:

        Ei muuta asiaa mihinkään. Kävin keskustelun JUURI tuon sivun sisällöstä Saksan Hannoverin BMW:n kanssa. Perustelin juuri tuon sivun tekstiin, mutta kun he tarkistivat asian, niin kylmä totuus on, ettei sitä Suomea ( Latviaa) ole takuun piirissä.

        Tästä on ollut jo keskustelua muuallakin, käy vaikka SFnetin puolella seuraamassa keskustelua, joita käyvät henkilöt, jotka myös ovat asiaan perehtyneet. Kyseiset henkilöt ovat raijanneet Bemareita ja laulu on sama " ei voimassa Suomessa".

        Jos tuohon tekstiin olet "ammattilaisena" perustanut väitteesi, niin kannattaa nyt hankkia tarkempaa tietoa asiasta.

        Edelleen todella haluan, että osoitat minun olevan väärässä.

        Olet edelleenkin väärässä. En katso tarpeelliseksi kommentoida vänkäämistäsi enää tämän viestini jälkeen.

        BMW EuroPLUS takuu on edelleenkin EU lainsäädännön alainen ja siksi voimassa kaikissa EU maissa.

        Välitän säännöllisesti BMW merkkisiä autoja Suomeen ja siksi olen perehtynyt tämän takuun pienellä printattuun tekstiin yksityiskohtaisesti. Useampi valtuutettu BMW kauppias Nordrhein Westfalenin ja Rheinland Pfalzin alueella on vakuuttanut takuun paikkaansapitävyyden noiden raamien mukaisesti mitä antamastani linkistä löytyy. He ovat myös pyynnöstäni hakeneet minulle vahvistuksen suoraan Münchenistä.

        Pyydän sinua lähettämään kopiot minulle lupaamastasi kirjeenvaihdosta kyseisen merkkikauppiaan kanssa suoraan BMWlle Müncheniin ja kääntymään saksalaisen asianajajan puoleen, joka voi pistää tosi mehevän oikeusjupakan pystyyn yhdyshenkilöäsi vastaan.


      • wer
        Saksa-auton välittäjä kirjoitti:

        Olet edelleenkin väärässä. En katso tarpeelliseksi kommentoida vänkäämistäsi enää tämän viestini jälkeen.

        BMW EuroPLUS takuu on edelleenkin EU lainsäädännön alainen ja siksi voimassa kaikissa EU maissa.

        Välitän säännöllisesti BMW merkkisiä autoja Suomeen ja siksi olen perehtynyt tämän takuun pienellä printattuun tekstiin yksityiskohtaisesti. Useampi valtuutettu BMW kauppias Nordrhein Westfalenin ja Rheinland Pfalzin alueella on vakuuttanut takuun paikkaansapitävyyden noiden raamien mukaisesti mitä antamastani linkistä löytyy. He ovat myös pyynnöstäni hakeneet minulle vahvistuksen suoraan Münchenistä.

        Pyydän sinua lähettämään kopiot minulle lupaamastasi kirjeenvaihdosta kyseisen merkkikauppiaan kanssa suoraan BMWlle Müncheniin ja kääntymään saksalaisen asianajajan puoleen, joka voi pistää tosi mehevän oikeusjupakan pystyyn yhdyshenkilöäsi vastaan.

        Vielä epäilyttää ja vahvasti. Saksan kuten Suomenkaan lainsäädännössä ei ole takuuvelvoitetta määritelty, koska se on antajansa vapaaehtoinen järjestely virheiden korjaamiseksi. Lakisäääteinen virhevastuu on eri asia.

        Fakta on myös se, että monet BMW-myyjät Saksassa ei edes tiedä sitä, että se ei ole voimassa Suomessa.

        Keneltä olet kysynyt sen takuun toimivuutta Suomen maahanuojan kanssa ? Olisi kiva soittaa ja kysyä suoraan Suomen päästä sen toimivuudesta, koska se ratkaisisi tämän meidän "väännön".


      • wer
        Saksa-auton välittäjä kirjoitti:

        Olet edelleenkin väärässä. En katso tarpeelliseksi kommentoida vänkäämistäsi enää tämän viestini jälkeen.

        BMW EuroPLUS takuu on edelleenkin EU lainsäädännön alainen ja siksi voimassa kaikissa EU maissa.

        Välitän säännöllisesti BMW merkkisiä autoja Suomeen ja siksi olen perehtynyt tämän takuun pienellä printattuun tekstiin yksityiskohtaisesti. Useampi valtuutettu BMW kauppias Nordrhein Westfalenin ja Rheinland Pfalzin alueella on vakuuttanut takuun paikkaansapitävyyden noiden raamien mukaisesti mitä antamastani linkistä löytyy. He ovat myös pyynnöstäni hakeneet minulle vahvistuksen suoraan Münchenistä.

        Pyydän sinua lähettämään kopiot minulle lupaamastasi kirjeenvaihdosta kyseisen merkkikauppiaan kanssa suoraan BMWlle Müncheniin ja kääntymään saksalaisen asianajajan puoleen, joka voi pistää tosi mehevän oikeusjupakan pystyyn yhdyshenkilöäsi vastaan.

        http://groups.google.fi/groups?dq=&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&threadm=c9d8ug[email protected]&prev=/groups?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&group=sfnet.harrastus.autot.maahantuonti

        eli takuu ei ole voimassa Suomessa, maahantuoja jarruttaa eli käytännössä estää rinnakkaistuontia.

        että silleen...


      • Saksa-auton välittäjä
        wer kirjoitti:

        http://groups.google.fi/groups?dq=&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&threadm=c9d8ug[email protected]&prev=/groups?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&group=sfnet.harrastus.autot.maahantuonti

        eli takuu ei ole voimassa Suomessa, maahantuoja jarruttaa eli käytännössä estää rinnakkaistuontia.

        että silleen...

        Antamassassi linkissä käyä ilmi, että ihmiset eivät selvästikkään olleet asiasta perillä, eikä kaikissa kohdissa viitattu suoraan BMWn takuuseen, vaan mahdollisesti myös ulkopuolisten tahojen myöntämiin takuusopimuksiin... Vaikka suomalaisen maahantuoja tietämätön työntekijä väittäisi sinulle toisin, on valtuutettu maahantuoja siitä huolimatta velvoitettu toimimaan takuuasioita koskevien EU -lainsäädäntöjen alaisesti.

        Älä myöskään unohda, että BMWn suomalainen maahantuoja ei pääse tienaamaan oma-alotteisesti Saksasta tuoduilla autoilla ja takuukorjauksia tehtäessä hän kyllä saa korvauksen Münchenistä, mutta hänelle kertyy automaattisesti ylimääräistä paperityötä. On ymmärrettävää, että tällainen häntä katkeroittaa ja suorastaan törkeää, että hän ryhtyy siksi valehtelemaan. Tästäkin asiasta kehottaisin sinua ilmoittamaan suoraan Münchenniin.

        Alla sitaattii BMWltä:

        Die grenzüberschreitende Gültigkeit von EUROPlus unterstützt Ihre Mobilität und die europaweit einheitlichen Regelungen ermöglichen im Schadensfall eine einfache und schnelle Abwicklung...

        Die EUROPlus Garantie gilt im Schadensfall in Europa und dem asiatischen Teil der Türkei.

        Neuvon sinua edelleen lähettämään käymäsi kirjeenvaihto hannoverilaisen BMW -kauppiaan kanssa Münchenniin ja samalla ilmoittamaan saaneesi harhaanjohtavaa takuuinfoa suomalaiselta BMWn maahantuojalta. Ei ole BMWn maineen arvoista, että valtuutetut kauppiaat välittävät virheellistä tietoa.

        Piste.


      • Dealership
        Saksa-auton välittäjä kirjoitti:

        Antamassassi linkissä käyä ilmi, että ihmiset eivät selvästikkään olleet asiasta perillä, eikä kaikissa kohdissa viitattu suoraan BMWn takuuseen, vaan mahdollisesti myös ulkopuolisten tahojen myöntämiin takuusopimuksiin... Vaikka suomalaisen maahantuoja tietämätön työntekijä väittäisi sinulle toisin, on valtuutettu maahantuoja siitä huolimatta velvoitettu toimimaan takuuasioita koskevien EU -lainsäädäntöjen alaisesti.

        Älä myöskään unohda, että BMWn suomalainen maahantuoja ei pääse tienaamaan oma-alotteisesti Saksasta tuoduilla autoilla ja takuukorjauksia tehtäessä hän kyllä saa korvauksen Münchenistä, mutta hänelle kertyy automaattisesti ylimääräistä paperityötä. On ymmärrettävää, että tällainen häntä katkeroittaa ja suorastaan törkeää, että hän ryhtyy siksi valehtelemaan. Tästäkin asiasta kehottaisin sinua ilmoittamaan suoraan Münchenniin.

        Alla sitaattii BMWltä:

        Die grenzüberschreitende Gültigkeit von EUROPlus unterstützt Ihre Mobilität und die europaweit einheitlichen Regelungen ermöglichen im Schadensfall eine einfache und schnelle Abwicklung...

        Die EUROPlus Garantie gilt im Schadensfall in Europa und dem asiatischen Teil der Türkei.

        Neuvon sinua edelleen lähettämään käymäsi kirjeenvaihto hannoverilaisen BMW -kauppiaan kanssa Münchenniin ja samalla ilmoittamaan saaneesi harhaanjohtavaa takuuinfoa suomalaiselta BMWn maahantuojalta. Ei ole BMWn maineen arvoista, että valtuutetut kauppiaat välittävät virheellistä tietoa.

        Piste.

        Selvennätkö mikä EU-lainsäädäntö määrittelee takuuta ? Sen kyllä määrittelee BMW ihan itse.

        Auton rekisteröinti Suomessa poistaa kyseisen takuun Suomessa takuuehtojen perusteella eli jos korjaat autosi Suomessa maksat laskut itse ja hoidat myös itse takuuasiasi kyseisen BMW:n ulkopuolisen firman kanssa. BMW on siis ulkoistanut takuuasiansa.

        Jos saat rahasi takaisin, niin hyvä on, hienoa


      • kokemusta
        Dealership kirjoitti:

        Selvennätkö mikä EU-lainsäädäntö määrittelee takuuta ? Sen kyllä määrittelee BMW ihan itse.

        Auton rekisteröinti Suomessa poistaa kyseisen takuun Suomessa takuuehtojen perusteella eli jos korjaat autosi Suomessa maksat laskut itse ja hoidat myös itse takuuasiasi kyseisen BMW:n ulkopuolisen firman kanssa. BMW on siis ulkoistanut takuuasiansa.

        Jos saat rahasi takaisin, niin hyvä on, hienoa

        Ostin kalliimman sarjan BMW Saksasta. Autoon tuli myöhemmin ongelmia. Hoidin korjausasiat Suomessa. Kaikki minulle langenneet laskut meni takuun piikkiin..

        Tämä on tietysti vain minun kokemukseni..


      • wer
        kokemusta kirjoitti:

        Ostin kalliimman sarjan BMW Saksasta. Autoon tuli myöhemmin ongelmia. Hoidin korjausasiat Suomessa. Kaikki minulle langenneet laskut meni takuun piikkiin..

        Tämä on tietysti vain minun kokemukseni..

        eee


      • JAK
        wer kirjoitti:

        http://groups.google.fi/groups?dq=&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&threadm=c9d8ug[email protected]&prev=/groups?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&group=sfnet.harrastus.autot.maahantuonti

        eli takuu ei ole voimassa Suomessa, maahantuoja jarruttaa eli käytännössä estää rinnakkaistuontia.

        että silleen...

        itse itselleni vastaten (olen siis tuo sfnetin JA Kilpiö). Eli ensinnäkin voitaisiin sopia, että tämä keskustelu siirretään jonnekin missä nimimerkkipellet ei esitä tosiasioina omia kuvitelmiaan tms.
        Tuo linkki mihin viitattiin, olen juuri tuo henkilö, joka oli tuossa Pfarrkirchenin BMW:n tiskin ääressä ja näin OMIN silmin, että tuota takuuta ei voinut syöttää järjestelmään. Valintalistassa EI ollut Suomea, ja paria muuta euroopan maata, en muista mitä.
        Samalla käytiin puhelinkeskustelu BMW Münchenin ja O Vuohtoniemen kanssa, jolloin varmistui, että tuo takuu ei ole sovittu Suomen kanssa. Ei siis varsinaisesti estettykään, mutta ainakaan takuuta ei voinut syöttää järjestelmään. Myyjä ei yksinkertaisesti voinut tehdä sitä!
        Sain siis tuon takuun (itse asiassa vakuutus) verran alennusta (n 350 eur), mutta olisin itsekin mieluummin ottanut takuun. No, auto on ollut minulle pari viikkoa vaille vuoden ja 30 tkm takana. Ilman ongelmia. Joten se takuu kaiketikin olisi ollut kuitenkin turha ;-)
        Nythän puhutaan koko ajan siis käytettyjen takuusta, jossa auton alkuperäinen takuu on jo ajat sitten loppunut.
        Keskustelu todellakin loppuu tähän, ellei joku muukin ala OMALLA nimellään kertoman muita totuuksia. Esim tässä tuo suurin vastaväittäjä saa minun puolesta haistaa pitkät ellei kerro miten tuo takuuhomma tehdään. Mikään "myyjä sanoi että on ok" ei paljon vakuuta. On tässä tarkoitus ehkä toistekin tuoda auto, joten siksi kiinnostaa.

        PS em case oli viime vuoden heinäkuussa. jos tilanne on muuttunut sen jälkeen, asia tietysti on tyystin toinen. Onko näin?


      • wer
        JAK kirjoitti:

        itse itselleni vastaten (olen siis tuo sfnetin JA Kilpiö). Eli ensinnäkin voitaisiin sopia, että tämä keskustelu siirretään jonnekin missä nimimerkkipellet ei esitä tosiasioina omia kuvitelmiaan tms.
        Tuo linkki mihin viitattiin, olen juuri tuo henkilö, joka oli tuossa Pfarrkirchenin BMW:n tiskin ääressä ja näin OMIN silmin, että tuota takuuta ei voinut syöttää järjestelmään. Valintalistassa EI ollut Suomea, ja paria muuta euroopan maata, en muista mitä.
        Samalla käytiin puhelinkeskustelu BMW Münchenin ja O Vuohtoniemen kanssa, jolloin varmistui, että tuo takuu ei ole sovittu Suomen kanssa. Ei siis varsinaisesti estettykään, mutta ainakaan takuuta ei voinut syöttää järjestelmään. Myyjä ei yksinkertaisesti voinut tehdä sitä!
        Sain siis tuon takuun (itse asiassa vakuutus) verran alennusta (n 350 eur), mutta olisin itsekin mieluummin ottanut takuun. No, auto on ollut minulle pari viikkoa vaille vuoden ja 30 tkm takana. Ilman ongelmia. Joten se takuu kaiketikin olisi ollut kuitenkin turha ;-)
        Nythän puhutaan koko ajan siis käytettyjen takuusta, jossa auton alkuperäinen takuu on jo ajat sitten loppunut.
        Keskustelu todellakin loppuu tähän, ellei joku muukin ala OMALLA nimellään kertoman muita totuuksia. Esim tässä tuo suurin vastaväittäjä saa minun puolesta haistaa pitkät ellei kerro miten tuo takuuhomma tehdään. Mikään "myyjä sanoi että on ok" ei paljon vakuuta. On tässä tarkoitus ehkä toistekin tuoda auto, joten siksi kiinnostaa.

        PS em case oli viime vuoden heinäkuussa. jos tilanne on muuttunut sen jälkeen, asia tietysti on tyystin toinen. Onko näin?

        Kyllä on eli Mondial Assistance ei enää hoida käytettyjen autojen takuuta. Soitin Suomen maahantuojalle, jossa asiallisesti vastattiin, että heillä ei ole tarkempaa tietoa asiasta.

        Saksan Hannoverin päästä siis ilmoitettiin, että ei ole voimassa Suomessa.

        Saksan BMW ei vastaa kyselyihini, joten jossain mättää, eikä siinä jonkun jobbarin väitteet paljon asiaa muuta.


      • kokemusta
        wer kirjoitti:

        eee

        Käytettynä ostin autoni Saksasta.
        Ja Suomessa takuu korvasi kaikki laskut.

        ..perin merkillistä, varsinkin kun seuraan tätä keskustelua täällä.

        Omalta osaltani voin vain suositella myös käytetyn auton hankkimista Saksasta..


      • Hymyä huulessa
        wer kirjoitti:

        Kyllä on eli Mondial Assistance ei enää hoida käytettyjen autojen takuuta. Soitin Suomen maahantuojalle, jossa asiallisesti vastattiin, että heillä ei ole tarkempaa tietoa asiasta.

        Saksan Hannoverin päästä siis ilmoitettiin, että ei ole voimassa Suomessa.

        Saksan BMW ei vastaa kyselyihini, joten jossain mättää, eikä siinä jonkun jobbarin väitteet paljon asiaa muuta.

        Sellaisia ne sakemannit ovat, että selittävät sinisilmäiselle korpikuusen suomipoitsulle mitä tahansa kakkaa (quatsch auf Deutsch). Oma vika/tyhmyyttä jos uskoo... Taitaa hannoverin bemarikauppiaassasi olla jobbarin verta, tai sitten vain kielitaitosi reistaa... Sanoo muuten aika paljon toi, että Saksan BMW ei viitsi kommentoida kyselyitäsi. Onkohan kyselymuotosi pyllystä vai ihan vain huvikseenko pistävät määkimisesi ignoreen?


    • yksityistuoja

      älä ala turhaan pelottelemaan. Kylä asia on nii,että homma sujuu ihan jouheesti siellä Saksassa. Muutama sana saksankielltä tosin auttaa, mutta muuten kaikki byrokratia sujuu keskimäärin 2-3 tunnissa max. Ite oon tuonut 3 peliä ja niistä kaksi yksityishenkilöltä ostamalla. Hyviä kauppoja kaikki ja homma on toiminut. Joten kaikki kynnelle kykenevät-rohkeasti Saksaan autokaupoille, se ei todellakaan ole mikään ylivoimainen uroteko, pänvastoin, mukavaa ajanvietettä ja palkintona loistavankuntoinen kaara.Piste

      • Jpx

        Kun ostan auton niin tarvitsen mukaani kaupasta:
        Kauppakirja, rekisteriote, kuitti. Niillako parjaa loppun asti?
        Se CoC on juttu erikseen, koska senhan saa suomestakin, jos sita tarvitsee, eiko niin?


    • Satunnainen tuoja

      Kirjoituksessa oli paljon asiaa, mutta kuitenkin kirjoittajan leipätyö paistoi takaa. On totta että HYVÄN välittäjän apu on varmasti hyödyllistä ihmiselle joka ei saksasta, saksan kielestä tai paikallisesta elämisestä tiedä hölkäsenpöläystä. Jos taasen on saksassa ennen matkustellut tai asioinut, osaa englantia tai edes heikosti saksaa ja haluaa hieman nähdä vaivaa ja samalla saada kokemuksia, kannattaa ehkä käydä itse reissussa. Tällöin tosin kyllä suosittelen että taustalla olisi hieman tervettä järkeä ja autotuntemusta.

      Hyvien välittäjien hinnat tuntuvat vain saksassa olevan niin kohtuuttomat ettei moni jaksa nähdä vaivaa tai ainakin heitä ympäröi melkoinen huijari-imago. Tuntuu hieman oudolta maksaa käteen tai laskulla yli 100e pelkästä opastelusta ja 100km autolenkistä, jotkut välittäjät pyytävät palveluksistaan jopa 300e/päivä! Lisäksi autossa saattaa olla muitakin ostajia, jolloin välittäjän päiväansiot alkavat olla yli kotimaisen pankinjohtajan viikkoliksan ;)

      Välittäjän ei tarvitse saksassa osata muuta kuin tyydyttävästi saksaa (kaikki eivät osaa), tuntea perusasioita autoista (kaikki eivät todellakaan tunne), osata liikkua saksassa sekä tietää mistä autoja etsiä. Auton ostopäätöksen sekä maksuasiat hoitaa ostaja.

      Joka tapauksessa on kieltämättä mukavaa kun joku tulee lentokentälle vastaan, puhuu suomea, kuljettaa autolle liikkeestä toiseen ja tulkkaa keskustelut myyjän kanssa ja lopuksi toivottaa hyvää matkaa kun olet uuden auton kanssa lähdössä kotimatkalle. Hinta tuolle palvelulle on vain monesti mielestäni liian kova.

      Itse olen tuonut 1½ vuoden aikana kymmenkunta autoa töitteni tai lomamatkojen lomassa saksasta. Autoista 4 on jäänyt itselle ajoon, 2 mennyt sukulaisille ja 4 myyntiin. Saksaa puhun ehkä 7 arvoisesti, englantia oikein hyvin. Joka paikassa mistä olen auton ostanut (aina eri kaupunki/liike) olisin pärjännyt englannillakin ja myyjä, oli sitten yksityinen tai liikkeestä on auttanut papereiden kanssa. Vain muutaman kerran autoa katsoessa on myyjä kieltäytynyt auttamasta papereiden kanssa mutta tällöin autoissakin on ollut jotain hämärää ja autot ovat jääneet ostamatta.

      Omien reissujen budjetit ovat liikkuneet pohjatyöstä ja autojen löytymisestä riippuen n. 700-1400 eurossa. Välittäjää en ole käyttänyt kertaakaan mutta moni ystävä ja tuttava on eri välittäjien palveluksia käyttänyt aikaisemmin.
      Jos en osaisi sanakaan saksaa ja haluaisin nopeasti jonkun helposti löytyvän auton saksasta, käyttäisin välittäjää.

      • Saksa-auton välittäjä

        Kiitos palautteestasi. Olet oikeassa, että luonnollisesti tekstissäni on osittain "oma lehmä ojassa", mutta kuten jo sanoin; en halua mainostaa paremmuuttamme.

        Kuten jo tekstissäni sanoin; kyllä täältä Saksasta kuka tahansa auton saa joka on valmis maksamaan ja viitsii etsiä! Mutta siihen etsimiseen tarvitaan aikaa ja noutamiseen ylimääräistä rahaa. Poikkeuksetta on asiakkaillemme huomattavasti edullisempaa maksaa autokaupan kansainväliselle osaajalle välityspalkkio luotettavasta autosta ja palvelusta, kuin lähteä itse tienpäälle kiertämään ummikkona saksalaisia autokauppoja useammaksi päivää.

        Asiakkaamme ovat ensisijaisesti ihmisiä, jotka haluavat laatua, heillä ei ole aikaa lähetä etsimään ja seikkailemaan saksalaisia automarkkinoita ja he ovat valmiita maksamaan siitä, että ammatti-ihminen hoitaa hänelle juuri toivomansa mukaisen luetettavan kulkuneuvon mahdollisimman nopeasti.

        Jos olet "kielipuoli" ja et tunne saksalaisia systeemeitä, niin otat huomattavasti suuremman riskin saksa-autoa ostaessa. Säästät aikaa ja vaivaa ja viimekädessä myös rahaa kun palkkaat ammattitaitoisen ja "saksatietoisen" välittäjän hoitamaan kaupan ja byrokratian puolestasi.

        Sanoit tekstissäsi, että:
        "Välittäjän ei tarvitse saksassa osata muuta kuin tyydyttävästi saksaa (kaikki eivät osaa), tuntea perusasioita autoista (kaikki eivät todellakaan tunne), osata liikkua saksassa sekä tietää mistä autoja etsiä."

        Kantani tähän on seuraava:
        Varmasti meidän välittäjien keskuudesta löytyy "opportunistisia mustia lampaita". Omalla kohdallamme on kyse kuitenkin yli 20 vuoden autokauppaosaamisesta ja yli 15 -vuoden saksalaisesta alue- ja markkinatuntemuksesta, sekä sen mukaisesta kielitaidosta ja paikallisen byrokratian taitamisesta. Sanomattakin selvää lienee, että tällaisella osaamisella on hintansa. Joka haluaa mukavuutta, palvelua ja luottettavuutta, täytyy myös olla valmis maksamaan siitä!

        Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos et ole valmis maksamaan autostasi välityspalkkioineen vähintään 12.000,- euroa, niin nouda auto itse ja hoida kaikki omatoimisesti. Jos havittelet ylempää hintaluokkaa etkä ole "saksatietoinen", niin etsi itsellesi luotettava saksatietoinen välittäjä opastamaan kaupan teossa... pitkällä tähtäimellä tulet säästämään siten enemmän!

        Toivotan kaikki seikkailunhaluiset ja riskivalmiit ihmiset tervetulleeksi tänne Saksaan etsimään haluamaansa autoa ja tekemään kauppaa... Jos haluaa säästää aikaa ja vaivaa, on hieman epävarma ja on valmis maksamaan osaavasta ammattitaidosta, niin kehoitan perehtymään meidän välittäjien tarjoamiin palveluihin ja hintoihin ennen kuin lähtee matkaan.


    • uscars

      ... alkuperäinen kirjoituksesi ja vastauksesi/kommenttisi. Ammattitaitosi ei ainoastaan "paistanut takaa", vaan loisti kirkkaasti etualalla... täyttä asiaa kaikki.

      Mielestäni, mukavuudestahan ja riskin hallinnastahan tässä pääosin onkin kyse.

      Onko parempaa tapaa yrittää välttyä mahdollisilta harmillisilta seurauksilta, kuin antaa "ammattilaisen" hoitaa asiat jos, itsellä ei ole tarvittavaa kokemusta ja aikaa, taikka riittävää riskin sietökykyä ja sekkailumielta.

      Joten, luotettava, alan hyvin tunteva consultti/agentti on todella arvokas löytö... vakuutus joka varmasti, vähintään maksaa itsensä, ja takaa rauhallisemman mielen ja yö-unen.

    • teepee

      Kiitoksia hyvästä ja asiantuntevasta kirjoituksestasi. Oli mukava lukea tekstiä, jonka kirjoittaja tietää, mistä kirjoittaa.

      Yksi asia jäi uupumaan: kaikki välittäjät eivät ole yhtä rehellisiä ja ammattitaitoisia kuin sinä. Uudet ilmiöt saavat aina myös epärehellisiä tai muuten vain alalle sopimattomia yrittäjiä liikkeelle.

      Viittasit kirjoittamaani juttuun omasta hakureissustani. Sen verran haluaisin korjata, että en ole "autotietoinen ihminen". Välittäjäni toimi paikallisen byrokratian, kielen ja autoliikkeiden sijainnin tuntijan lisäksi myös ajoneuvon teknisen kunnon arvioijana ja hänen ansiostaan jaksoin etsiä, kunnes löysin myös teknisesti virheettömän yksilön. Matkan idean olit kyllä ymmärtänyt täysin oikein. Olisin lähtenyt ystäväni kanssa kesälomamatkalle jonnekin joka tapauksessa, sillä kummankaan puolisolla ei ollut mahdollisuutta pitää lomaa viime vuonna samaan aikaan kanssamme.

      Haluaisin vielä korostaa kunkin autonostajan omaa harkintaa. Autoa ei pidä ostaa, jos se ei vastaa omia toiveita tai jos siihen ei ole varaa. Tämä ei liity millään tavalla siihen, missä kaupat tehdään. Suomesta löytyy varmasti suhteessa väestöön ihan yhtä paljon epärehellisiä myyjiä ja autonfiksaajia kuin Saksastakin.

      Vaikka minä en ostaisi autoa näkemättä ja koeajamatta sitä itse ensin, uskon silti vakaasti kaltaistesi välittäjien palveluille ja osaamiselle olevan paljon kysyntää myös tulevaisuudessa.

      • Saksa-auton välittäjä

        Olet oikeassa, että alallani vaikuttaa monia kyseenalaisesti toimivia henkilöitä. En tarkoituksella halunnut antaa tekstissäni epärehellisten kolleegojen tempauksista esimerkkejä, koska haluan säilyttää kantani tässä keskustelussa tyystiin neutraalina enkä antaa kuvaa, että pyrkimykseni olisi mustamaalata kilpailjoitamme.

        Oma suhtautumiseni palvelun tarjoajana on seuraava:
        Rehellisyys maan perii ja kunnon palvelu toimii vasta sitten täydellisesti, kun jokainen osapuoli; ostaja, myyjä ja minä itse olemme tasavertaisesti tyytyväisiä ja jokainen tuntee tehneensä hyvät kaupat... Kokemus on myös osoittanut tämän kaavan toimivan parhaiten ja olen siksi systemaattisesti välttänyt kaikkia tapauksia joissa on ollut pieninkin häive hämärää.

        Palvelumme rakenne on myös muiden välittäjien toimintamuotoon verrattuna erilainen; esim. minä en olisi valmis kiertämään kanssasi päivätolkulla "villejä" autokauppoja ja vierailemaan yksityisten myyjien luona, kuten käyttämäsi välittäjä teki. Palkkaamasi kaveri selvästikin osasi hommansa ja teki työnsä moitteettomasti. Hienoa, sillä juuri hänen kaltaisiaan ihmisiä alamme tarvitsee... En koe tällaisia kolleegoja kilpailijoiksi, vaan pikemminkin markkinoita rikastuttaviksi tekijöiksi: Kuten itse sanoit, sinä et olisi valmis ostamaan autoa jota et ole ensin henkilökohtaisesti koeajanut. Jokaisella asiakkaalla on omat vaatimuksensa ja toiveensa. Meidän tapauksessamme asiakkaamme luottavat osaamiseemme ja heille riittää se, että tarkistamme auton ja vakuutamme sen moitteettomuuden. He eivät ole "riippuvaisia koeajon rituaalista" ennen kauppaa. Mitä värikkäämpi palvelutarjonta on, sitä enemmän valinnanvaraa ostajalla on ja myös sen mukaisesti meillä välittäjillä on paremmat lähtökohdat erikoistua omaan palvelumuotoomme ja keskittyä sen rakenteelliseen laatuun.

        Mitä mustalampaisiin tulee, niin olen vakuuttunut siitä että he eivät kauaa bisneksessä mukana pysy (olkoonkin että kun yksi on tipahtanut, niin aina tulee uusia tilalle). Palvelun laadun tulee perustua ennenkaikkea luottamukseen, kokemukseen ja vakavuuteen sekä ammattilaiseen suhtautumiseen asiaa kohtaan. Jotka tälle alalle ryhtyvät ilman noita eväitä eivät kauaa bisneksessä mukana pysy. Valitettavaa kuitenkin on, että näiden hämäräheikkien koheltamista yleistetään turhan usein myös meihin, jotka toimimme puhtaalla omallatunnolla terveiden periaatteiden mukaisesti.


    • Saksa-auton välittäjä

      Olen pahoillani, että tämä kesksutelu ryöstäytyi käsistä. Tarkoituksenani oli herättää keskustelua eri saksa-auton välitysmuodoista ja tavoista, sekä tuoda esiin muutamia eri toimintamuotoja. Tämä siksi, jotta saksaa-auton noutamista suunnitteleva voisi hahmottaa hieman kuvaa "kulissien takaa" ja olisi helpompaa tehdä päätös noutaakko auto väöittäjän avustuksella vaiko omatoimisesti.

      Valitettavasti ketju ryöstäytyi juupas/eipäs -pohjaiseksi nälvimiseksi ja lopulta asiapohjaisen linjani palkaksi mentiin niin pitkälle, että ryhdyttiin jopa solvaamaan.

      Tämä kaikki viittaa vain siihen mitä "teepee" jo aiemmin viittaamassani kirjoituksessaan sanoi, että saksa-auton ainoa haittapuoli on suomalaiselle luonteenpiirteelle tyypillinen kateus.

      Jos ihmisiä kiinnostaa jatkaa tätä ketjua ja ottaa kantaa esittämiini pointteihin, niin pyydän keskittämään aiheet vain ja yksistään välityspalveluiden eri muotoihin, ja jättää tarpeetton ilkkuminen, solvaaminen ja suunsoitto asian ulkopuolelle. Sellaisia juttuja varten on olemassa omat fooruminsa tuolla jippiin puolella, joista löytää myös varmasti itsensä kaltaisen kotoisan yleisön.

      Pyydän asialinjaa.

      Kiitos.

      • Budha

        Ei tuo noiden kommentointi takuuasiasta mitenkään asiatonta ollut.

        Intit vaan vastaan, vaikka useampi totesi omakohtaisen kokemuksen kautta, että takuuta ei ole.

        4000 lukukertaa, eikä yksikään asettunut tukemaan väitettäsi...eli ei ihme, että kukaan ei usko. Ei siinä paljoa auta, jos ilmoittaa olevansa "asiantuntija".


      • kokemusta
        Budha kirjoitti:

        Ei tuo noiden kommentointi takuuasiasta mitenkään asiatonta ollut.

        Intit vaan vastaan, vaikka useampi totesi omakohtaisen kokemuksen kautta, että takuuta ei ole.

        4000 lukukertaa, eikä yksikään asettunut tukemaan väitettäsi...eli ei ihme, että kukaan ei usko. Ei siinä paljoa auta, jos ilmoittaa olevansa "asiantuntija".

        piti ainakin minun tapauksessani paikkansa.

        Ja mitä tulee alkuperäiseen tekstiin: Kiitos asiallisuudesta.


      • Lukutaitoinen
        Budha kirjoitti:

        Ei tuo noiden kommentointi takuuasiasta mitenkään asiatonta ollut.

        Intit vaan vastaan, vaikka useampi totesi omakohtaisen kokemuksen kautta, että takuuta ei ole.

        4000 lukukertaa, eikä yksikään asettunut tukemaan väitettäsi...eli ei ihme, että kukaan ei usko. Ei siinä paljoa auta, jos ilmoittaa olevansa "asiantuntija".

        No kyllä tuolla aika moni manitsi, että on ollut omakohtaista kokemusta takuusta ja takuu on korvannut... inttäjät ne vaan omalla näppitietoudellaan elvisteli ja etupäässä yksi pullistelija se vain siellä viänsi ja kiänsi asiaa loputtomiin, että selaas poitsu vaan listaa ja opetelle lukemaan... Haloo!!!


      • jep jep
        Lukutaitoinen kirjoitti:

        No kyllä tuolla aika moni manitsi, että on ollut omakohtaista kokemusta takuusta ja takuu on korvannut... inttäjät ne vaan omalla näppitietoudellaan elvisteli ja etupäässä yksi pullistelija se vain siellä viänsi ja kiänsi asiaa loputtomiin, että selaas poitsu vaan listaa ja opetelle lukemaan... Haloo!!!

        Kerro yksikin thread, jossa BMW:lle olisi saatu takuu..todistettavasti, eikä vaan näitä Suomi24-anynyymi-haistapaska-juttuja


      • blondi
        jep jep kirjoitti:

        Kerro yksikin thread, jossa BMW:lle olisi saatu takuu..todistettavasti, eikä vaan näitä Suomi24-anynyymi-haistapaska-juttuja

        Taidan olla ainoa nainen, joka tänne kirjoittaa..

        onpa huvittavaa todeta, miten kateellista kansaa suomalaiset ovat..

        Hohhoijaa!


    • Rahamies

      Paljonko tuollainen asiallinen palvelu sitten maksaa? Edes noin keskimäärin?

      • Saksa-auton välittäjä

        Saksalaisittain perusvarusteltu Audi taikka BMW löytyvät huomattavasti nopeammin ja pienemmällä vaivalla jo entuudestaan tutulta kauppiaalta, kuin esim. Ferrari, keräilyauto taikka Maybach. Tästä johtuen hinnoittelu on hyvin tapauskohtaista.
        Keskiarvoisesti voisi sanoa, että auton kauppahinnan päälle tulee n. 1.500,- lisäkustannuksia, joka pitää sisällään välityspalkkion, ALVn, vientikilvet ja vientivakuutuksen sekä auton siirron Saksassa. Jos asiakas haluaa auton toimitetuksi suoraan kotiovelleen Suomeen, tulee siitä n. 1.000,- lisäkustannuksia (hinnoittelu Etelä-Suomen mukaan)... Yleensä auto on asiakkaalla n. kahden viikon sisällä toimeksiannosta. Erikoisemmat automerkit ja mallit tarvitsevat luonnollisesti aikansa.


      • saksastakoauto
        Saksa-auton välittäjä kirjoitti:

        Saksalaisittain perusvarusteltu Audi taikka BMW löytyvät huomattavasti nopeammin ja pienemmällä vaivalla jo entuudestaan tutulta kauppiaalta, kuin esim. Ferrari, keräilyauto taikka Maybach. Tästä johtuen hinnoittelu on hyvin tapauskohtaista.
        Keskiarvoisesti voisi sanoa, että auton kauppahinnan päälle tulee n. 1.500,- lisäkustannuksia, joka pitää sisällään välityspalkkion, ALVn, vientikilvet ja vientivakuutuksen sekä auton siirron Saksassa. Jos asiakas haluaa auton toimitetuksi suoraan kotiovelleen Suomeen, tulee siitä n. 1.000,- lisäkustannuksia (hinnoittelu Etelä-Suomen mukaan)... Yleensä auto on asiakkaalla n. kahden viikon sisällä toimeksiannosta. Erikoisemmat automerkit ja mallit tarvitsevat luonnollisesti aikansa.

        ottoauto toimittaa suomeen asti n.1100eur kaikkine kuluineen


      • Saksa-auton välittäjä
        saksastakoauto kirjoitti:

        ottoauto toimittaa suomeen asti n.1100eur kaikkine kuluineen

        Se on varmastikin mahdollista, mutta kyseisen kolleegan asiakasryhmä ja palvelumuoto ovat myös hieman toisenlaisia... Hyvä niin, sillä emme kilpaile samoista asiakkasta. Asiakaskantamme eudstaa etupäässä "vakaavaraisia" ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan ylimääräisestä ja yksilöllisestä palvelusta. On itsestään selvää, että esim. tiettyä toivomusprofiilia vastaavan isomman luokan luetettavan BMWn löytäminen ja välittäminen tietää enemmän työtä, osaamista, pr -toimintaa ja suhteita, kuin esim. jonkin perusmallisen perheauton. Välityspalkkion tulee olla ja pysyä reilussa suhteessa itse kaupan ja tehdyn työn arvoon.


      • 2.8 v6
        Saksa-auton välittäjä kirjoitti:

        Se on varmastikin mahdollista, mutta kyseisen kolleegan asiakasryhmä ja palvelumuoto ovat myös hieman toisenlaisia... Hyvä niin, sillä emme kilpaile samoista asiakkasta. Asiakaskantamme eudstaa etupäässä "vakaavaraisia" ihmisiä, jotka ovat valmiita maksamaan ylimääräisestä ja yksilöllisestä palvelusta. On itsestään selvää, että esim. tiettyä toivomusprofiilia vastaavan isomman luokan luetettavan BMWn löytäminen ja välittäminen tietää enemmän työtä, osaamista, pr -toimintaa ja suhteita, kuin esim. jonkin perusmallisen perheauton. Välityspalkkion tulee olla ja pysyä reilussa suhteessa itse kaupan ja tehdyn työn arvoon.

        mukava lukea asiallista kommunikointia,
        itse hain välittäjän kanssa autoni saksasta viime kuussa ja olen tyytväinen saamaani palveluun, ja reissussa näki paljon enemmän kuin turistimatkalla...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe