Esimies narskun heikot kohdat?

Weeeberi

Mitkä ovat mielestäsi narsistin heikot kohdat?
Mihin lauseisiin nojaamalla oket saanut narsistin tolaltaan?
Mikä on pahin loukkaus mitä narsistille voi sanoa?

Vastaa vain kysymyksiini, absoluuttista totuutta tuskin löytyy.

43

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+6

      Ei mikään. Kyllä hetkellisesti voi saada tolaltaan ja loukata mutta sen jälkeen narsisti jatkaa entiseen malliin paitsi alkaa vihata ja vainota narsistisen loukkauksen aiheuttajaa.

    • 27

      Ei narsistia voi loukata, sillä loukkaantumiseen tarvitaan tunteet joihin sattuu, siis loukkaantumiseen siinä mielessä kuin normaali ihminen tuntee loukkaantumista kun tuntee tulleensa kohdelluksi väärin, epäreilusti yms.

      Narsistin saa kyllä kylmän raivon valtaan ja suoraan suuttumaankin aivan helposti. Kyseenalaista hänen osaamisensa, mieluummin muiden kuullen, parasta olisi jos saat hänet kiinni aivan suoranaisesta virheestä. Tee jotain paremmin kuin hän. Saa kehuja joltain niin että hän sen kuulee. Avainsana on kateus. Mutta jos ajattelet että saat narsistin jotenkin tällä tavoin "koulutettua" tai näkemään omia virheitään tai muuten aisoihin, tulet häviämään pelin heti lähtölaskennassa. Hän voittaa sinut, aina. Ainoa keino selvitä narsistin kanssa saman katon alla on olla täysin kuuro, mykkä ja sokea. Tai hännystellä, eikä sekään välttämättä pitkälle kanna jos tuuli kääntyy.

      Minulle tulee tunne aloittajasta että olisi tarkoituksena päästä narsistin niskan päälle. Se on mahdotonta.

      • 34

        Sama tunne tuli minulle ja sen sanon että narsistin kanssa ei voi päästä niskan päälle, hänellä ei ole mitään moraalia kun härskisti kostaa jos joku tällaista edes yrittää. Eikä narsistia voi tosiaankaan "kouluttaa" huomaamaan omia puutteitaan ja virheitään, ei häneen tehoa mikään koska omatunto puuttuu (melkein) kokonaan.


      • semmosia
        34 kirjoitti:

        Sama tunne tuli minulle ja sen sanon että narsistin kanssa ei voi päästä niskan päälle, hänellä ei ole mitään moraalia kun härskisti kostaa jos joku tällaista edes yrittää. Eikä narsistia voi tosiaankaan "kouluttaa" huomaamaan omia puutteitaan ja virheitään, ei häneen tehoa mikään koska omatunto puuttuu (melkein) kokonaan.

        Hetken voi tuntua että olet "niskan päällä" ja narsisti katuu, mutta kosto tulee yleensä ennemmin tai myöhemmin ja saattaa olla tosi härski.


    • tympäääntynyt

      omakohtaisesta kokemuksesta tiedän sen että tuttava narsistini sai täysin pois tolaltaan ja hermostumaan kun kyseenalaisti hänen mielenterveytensä, eli jos hänelle sanoi esim. olen huomannut sinussa narsistisia piirteitä ja sinun pitäisi varmaan miettiä asiaa. Hän sai aina valtaisan kiukun puuskaan, vakio vastaus "vai oon minä nyt muka narsisti, mikä sinä itse sitten olet". toinen asia josta hermostuu on se, kun sanoo "teet käytökselläsi elämästäni yhtä tuskaa, jos haluat ystävyytemme jatkuvan sinun pitää miettiä käytöstäsi", tämän jälkeen alkoi aina mahdoton huutokonsertto "sinäkö sitten olet täydellinen". useimmiten sen jälkeen kun onnistuin suututtamaan narsistin, piti hän viiden minuutin mykkäkoulun, jonka jälkeen hän alkoi jutella kuin sanaharkkaa olisi ollutkaan.sitten kun muistutti mistä 5min aikaisemmin puhuttiin ja että se pitää selvittää, huuto alkoi taas tai mykkäkoulu.narsistin kanssa on yksinkertaisesti niin vaikea puhua ja heitä ei oikein voi auttaa mitenkään kohtaamaan omaa ongelmaansa koska he eivät halua myöntää sitä, tai eivät vain ymmärrä ongelman olemassa oloa..perus narsistin fantasiaa,,hänessä ei ole vikaa vaan kaikissa muissa.olkoon narsisti yritin kuitenkin auttaa.

    • xcch

      Mitkä ovat mielestäsi narsistin heikot kohdat?
      - kaikki häntä itseään koskevat negatiiviset asiat

      Mihin lauseisiin nojaamalla olet saanut narsistin tolaltaan?
      - valheesta käräyttäminen ja siihen liittyvä hyvä perustelu, ovet alkaa paukkumaan. Esimies tapauksessa pitää suun kiinni ja perusilmettä päällä, mutta sisällä kiehuu..riippuu kuka sanoo. Useinmiten kuohahtaa jos joku heittää arvotelevan kommentin kokouksessa tyylliin. "hoidetaanko tämä asia samoin kuin se edellinen eli ei mitenkään" Oma kokemusta en voi kirjoittaa, se on jäljitettävissä.

      Mikä on pahin loukkaus mitä narsistille voi sanoa?
      - Jos narsisti on naispuolinen ja omaa moraalittoman taustan kuten nph naiset yleensä tekevät. Niin viittaa siihen jos narsisti kehuu "viihtyneensä aina hyvin yksin" (siis valehtelee). Sanoo vaikka että "et ole ollut kovin pitkiä jaksoja yksin, kyllä sinun tykönä ainakin miehiä kulki, ja joillekkin pitkänmatkalaisille taisit tarjota yöpaikankin. Tämä on sen verran kierosti vihjattu, että ei heti tajua miten suhtautua, mutta kyllä muutaman tunnin sisällä kirkastuu, silloin on hätää myydäkkin. Muisti tämän tyyppisen lauseen yli 10 vuoden takaa. (tätä voi kokeilla työpaikallakin, jos haluaa potkut :)

      • "- Jos narsisti on naispuolinen ja omaa moraalittoman taustan kuten nph naiset yleensä tekevät. Niin viittaa siihen jos narsisti kehuu "viihtyneensä aina hyvin yksin" (siis valehtelee). "

        Mielenkiintoista...Minkähän vuoksi mielestäsi valehtelee?
        Tuli vain mieleen senkin vuoksi, kun itse omaan myös aika skitsoideja ( eristäytyvä ) luonteenpiirteitä ja olen tästä syystä viihtynyt aina yksin, mikä nyt ei sulje narsismiakaan pois...Parhaimmillaan on mennyt kaksikin kuukautta, kun olen uppoutunut omien harrastuksieni pariin ja ollut juttelematta kenellekään. Normi-ihminen tulisi jo varmaan hulluksi siinä ajassa. :)

        Onko tämä taas sitä, että halutaan päteä omilla luuloillaan, aivan kuin näkisi toisen pään sisään ( kuulostaa jotenkin siltä, kuin olisit lukenut narsismista ehkä kirjan, tai pari ja päättänyt sitten testata "taitojasi" ensimmäiseen kohtaamaasi "narsistiin"...Hieman epäilyttävää... )

        Jokainen on yksilö, joten tiettyjen juttujen sanominen toiselle pelkän piirrelistan pohjalta on arpapeliä, eikä tuo reaktio nyt kerro ainakaan siitä, että kyseinen nainen olisi ollut narsisti...Kuka tahansa loukkaantuisi ( tai no minä en. ) tuollaisesta epämääräisestä heitosta, jolloin mieleen nouseen kysymys, mikä oli motiivi?


      • metall-leidi

        Pahin loukkaus minkä sanoin narskumaiselle ystävättärelleni, että hän ei ole lainkaan sovelöias äidiksi, koska hän on niin itsekäs ja oma perse oli aina lähinnä.
        Avioliittonsa alkuaikoina halusi lapsen silloin kun minä sain kokea äitiyden onnen. Hänen miehellään oli aikaisemmasta avioliitosta jälkikasvua eikä mies halunnut tehdä ex-ystävävättären kanssa lasta.
        Myöhemmin rouva käänsi asian jälleen päälaelleen, että mies olisi muka halunnut, mutta hän ei taas halunnut lapsia.Selitti kirkkain silmin, että hän voi päteä muutenkin kuin tekemällä lapsia.
        En viitsinyt sen enempää kättä vääntää kun kerran tiesin mikä on totuus.Kyllä sivallus sattuikin rouvaan, mutta syntymättömille lapsille oli luojan lykky olla syntymättä narskuäidille. Siinä olsi lapset joutuneet elämään sellaisen äidin hoivissa mille ie mikään parhainkaan koulusaavutus olisi riittänyt


      • xcch
        dizel kirjoitti:

        "- Jos narsisti on naispuolinen ja omaa moraalittoman taustan kuten nph naiset yleensä tekevät. Niin viittaa siihen jos narsisti kehuu "viihtyneensä aina hyvin yksin" (siis valehtelee). "

        Mielenkiintoista...Minkähän vuoksi mielestäsi valehtelee?
        Tuli vain mieleen senkin vuoksi, kun itse omaan myös aika skitsoideja ( eristäytyvä ) luonteenpiirteitä ja olen tästä syystä viihtynyt aina yksin, mikä nyt ei sulje narsismiakaan pois...Parhaimmillaan on mennyt kaksikin kuukautta, kun olen uppoutunut omien harrastuksieni pariin ja ollut juttelematta kenellekään. Normi-ihminen tulisi jo varmaan hulluksi siinä ajassa. :)

        Onko tämä taas sitä, että halutaan päteä omilla luuloillaan, aivan kuin näkisi toisen pään sisään ( kuulostaa jotenkin siltä, kuin olisit lukenut narsismista ehkä kirjan, tai pari ja päättänyt sitten testata "taitojasi" ensimmäiseen kohtaamaasi "narsistiin"...Hieman epäilyttävää... )

        Jokainen on yksilö, joten tiettyjen juttujen sanominen toiselle pelkän piirrelistan pohjalta on arpapeliä, eikä tuo reaktio nyt kerro ainakaan siitä, että kyseinen nainen olisi ollut narsisti...Kuka tahansa loukkaantuisi ( tai no minä en. ) tuollaisesta epämääräisestä heitosta, jolloin mieleen nouseen kysymys, mikä oli motiivi?

        "Mielenkiintoista...Minkähän vuoksi mielestäsi valehtelee?
        Tuli vain mieleen senkin vuoksi, kun itse omaan myös aika skitsoideja ( eristäytyvä ) luonteenpiirteitä ja olen tästä syystä viihtynyt aina yksin, mikä nyt ei sulje narsismiakaan pois...Parhaimmillaan on mennyt kaksikin kuukautta, kun olen uppoutunut omien harrastuksieni pariin ja ollut juttelematta kenellekään. Normi-ihminen tulisi jo varmaan hulluksi siinä ajassa. :)"

        Joo kyllä se antamani tieto löytyi yhdestä kirjastakin, mutta nph kun puhuu itsestään, niin se pitää äärimäisen harvin paikkaansa. Miksikö valehtelee? ei aavistustakaan niin vain on. Valehtelu on nph:n ylaisin tunnusmerkki, henkilö joka on rehellinen ei missään tapauksessa täytä nph tuntomerkkejä. Myös omat henkilökohtaiset kokemukset asiasta tukevat havaintoa. Nyt oli kyse naisista, oletko nainen?. Nph miehet voivat jossakin elämän vaiheessa viihtyä myös yksin, tunnen pari tapausta.

        "epämääräisestä heitosta"
        Ei jaksa jokakerta kirjoittaa pienen kirjan verran perusteluja, asun nph kanssa ja kokemusta on siis vaikka kuinka paljon, lisäksi tiedossa on useita muita sekä miehiä että naisia jotka ovat nph läheisiä joiden kanssa vaihdan kokemuksia nph aiheesta. Eräs heistä (nainen) auttoi minut alkuun nph:n ymmärtämisessä, kertoi että muijallasi on nph ja siitä ongelmat johtuu. Paasasi monta tuntia, etkö jo tajua tyyliin, meni siinä silti viikkoja aikaa tajuta edes jotain. Täältä olen saanut ratkaisevan paljon lisätietoa, henna tulee ensimmäisenä mieleen, järkevä nainen :)....


      • xcch kirjoitti:

        "Mielenkiintoista...Minkähän vuoksi mielestäsi valehtelee?
        Tuli vain mieleen senkin vuoksi, kun itse omaan myös aika skitsoideja ( eristäytyvä ) luonteenpiirteitä ja olen tästä syystä viihtynyt aina yksin, mikä nyt ei sulje narsismiakaan pois...Parhaimmillaan on mennyt kaksikin kuukautta, kun olen uppoutunut omien harrastuksieni pariin ja ollut juttelematta kenellekään. Normi-ihminen tulisi jo varmaan hulluksi siinä ajassa. :)"

        Joo kyllä se antamani tieto löytyi yhdestä kirjastakin, mutta nph kun puhuu itsestään, niin se pitää äärimäisen harvin paikkaansa. Miksikö valehtelee? ei aavistustakaan niin vain on. Valehtelu on nph:n ylaisin tunnusmerkki, henkilö joka on rehellinen ei missään tapauksessa täytä nph tuntomerkkejä. Myös omat henkilökohtaiset kokemukset asiasta tukevat havaintoa. Nyt oli kyse naisista, oletko nainen?. Nph miehet voivat jossakin elämän vaiheessa viihtyä myös yksin, tunnen pari tapausta.

        "epämääräisestä heitosta"
        Ei jaksa jokakerta kirjoittaa pienen kirjan verran perusteluja, asun nph kanssa ja kokemusta on siis vaikka kuinka paljon, lisäksi tiedossa on useita muita sekä miehiä että naisia jotka ovat nph läheisiä joiden kanssa vaihdan kokemuksia nph aiheesta. Eräs heistä (nainen) auttoi minut alkuun nph:n ymmärtämisessä, kertoi että muijallasi on nph ja siitä ongelmat johtuu. Paasasi monta tuntia, etkö jo tajua tyyliin, meni siinä silti viikkoja aikaa tajuta edes jotain. Täältä olen saanut ratkaisevan paljon lisätietoa, henna tulee ensimmäisenä mieleen, järkevä nainen :)....

        Kyllä, olen nainen itseasiassa... :)

        Niin, jos jossain kirjassa sanotaan, että joku ihminen on sellainen ja tällainen niin pakkohan se sitten on uskoa... ;)
        Ei kaikki narskutkaan ole samasta muotista.


      • dizel kirjoitti:

        Kyllä, olen nainen itseasiassa... :)

        Niin, jos jossain kirjassa sanotaan, että joku ihminen on sellainen ja tällainen niin pakkohan se sitten on uskoa... ;)
        Ei kaikki narskutkaan ole samasta muotista.

        Melkoista yleistämistä joka tapauksessa tuo jako mies-ja naisnarskuihin...


      • henna...
        xcch kirjoitti:

        "Mielenkiintoista...Minkähän vuoksi mielestäsi valehtelee?
        Tuli vain mieleen senkin vuoksi, kun itse omaan myös aika skitsoideja ( eristäytyvä ) luonteenpiirteitä ja olen tästä syystä viihtynyt aina yksin, mikä nyt ei sulje narsismiakaan pois...Parhaimmillaan on mennyt kaksikin kuukautta, kun olen uppoutunut omien harrastuksieni pariin ja ollut juttelematta kenellekään. Normi-ihminen tulisi jo varmaan hulluksi siinä ajassa. :)"

        Joo kyllä se antamani tieto löytyi yhdestä kirjastakin, mutta nph kun puhuu itsestään, niin se pitää äärimäisen harvin paikkaansa. Miksikö valehtelee? ei aavistustakaan niin vain on. Valehtelu on nph:n ylaisin tunnusmerkki, henkilö joka on rehellinen ei missään tapauksessa täytä nph tuntomerkkejä. Myös omat henkilökohtaiset kokemukset asiasta tukevat havaintoa. Nyt oli kyse naisista, oletko nainen?. Nph miehet voivat jossakin elämän vaiheessa viihtyä myös yksin, tunnen pari tapausta.

        "epämääräisestä heitosta"
        Ei jaksa jokakerta kirjoittaa pienen kirjan verran perusteluja, asun nph kanssa ja kokemusta on siis vaikka kuinka paljon, lisäksi tiedossa on useita muita sekä miehiä että naisia jotka ovat nph läheisiä joiden kanssa vaihdan kokemuksia nph aiheesta. Eräs heistä (nainen) auttoi minut alkuun nph:n ymmärtämisessä, kertoi että muijallasi on nph ja siitä ongelmat johtuu. Paasasi monta tuntia, etkö jo tajua tyyliin, meni siinä silti viikkoja aikaa tajuta edes jotain. Täältä olen saanut ratkaisevan paljon lisätietoa, henna tulee ensimmäisenä mieleen, järkevä nainen :)....

        Oi, kiitos sinulle sanoistasi :) Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä tiedon lisääminen (oman tietoni ja ymmärrykseni mukaan) on myös tarkoitukseni, että joku edes säästyisi siltä epätoivolta, mitä itse koin niinä vuosina kun en yhtään ymmärtänyt, mikä sitä toista vaivaa kun hänelle ei tuntunut mikään riittävän, meni vaan hullummaksi koko suhde ja itse aloin olla jo ihan rikki.


      • xcch
        dizel kirjoitti:

        Melkoista yleistämistä joka tapauksessa tuo jako mies-ja naisnarskuihin...

        "Melkoista yleistämistä joka tapauksessa tuo jako mies-ja naisnarskuihin... "

        Yleistämistä?, kuinka ihmeessä? minähän erittelen nph mies ja nais- narsisteihin, en yleistä. :)
        Miehet ja naiset eroavat tässä joskus aika selvästi, kuten asia yleensä on myös normaalien ihmisten kohdalla.

        Minulla on enemmän kokemusta nph naisista, tunnen muutamia nph miehiä, mutta heidän todellinen minä on tullut tietoon heidän vaimojensa kautta. Tulen yleensä hyvin toimeen heidän kanssaan, ainoastaan työpaikalla menee sukset ristiin, kun narsut pyrkivät laajentamaan reviiriään. Ne valitsee ketä voivat mielistelemällä hallita ja ketä suoraan käskemällä ja joitakin jotka eivät alistu niin yrittävät murtaa kieroilemalla ja valehtelemalla ja siten alistaa ..
        Ei ole minun kohdalla mikään onnistunut, lopulta antoi periksi (toistaiseksi), palaa varmaan asiaan jos on mahdollista.


      • xcch
        dizel kirjoitti:

        Kyllä, olen nainen itseasiassa... :)

        Niin, jos jossain kirjassa sanotaan, että joku ihminen on sellainen ja tällainen niin pakkohan se sitten on uskoa... ;)
        Ei kaikki narskutkaan ole samasta muotista.

        Narsistit poikkeaa toisistaan ja sillä sanoin "yleensä" kun viittasin moraalittomuuteen, ei siis aina ja kaikki.

        En tiedä oleko nph, mutta samalla tavalla sinulle pitää kaikki selittää ja tulkita "kirjoitukset" sinulle kuin kotona "sanomiset". Pitää useita kertoja sanoa sama lause eritavalla ja eri näkökulmasta ja eritellä sanojen eri tarkoitus asian yhteydessä ja erikseen.

        Ja kun menee perille niin suuttuu tai menee aivan hiljaiseksi ja ei muista siitä viikonpäästä kuin sen että olen kohdellut häntä huonosti ja syyttänyt häntä epäoikeuden mukaisesti taas jostakin ja minun pitää ystävällisesti kerrata, että minähän vain sanoin jne..

        onko sinullakin nyt sama tunne :)


      • xcch
        henna... kirjoitti:

        Oi, kiitos sinulle sanoistasi :) Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä tiedon lisääminen (oman tietoni ja ymmärrykseni mukaan) on myös tarkoitukseni, että joku edes säästyisi siltä epätoivolta, mitä itse koin niinä vuosina kun en yhtään ymmärtänyt, mikä sitä toista vaivaa kun hänelle ei tuntunut mikään riittävän, meni vaan hullummaksi koko suhde ja itse aloin olla jo ihan rikki.

        henna, hyvä että olet päässyt eroon ja kerrot kokemuksistasi täällä, siitä on varmasti apua. Tiedosta on ratkaisevan paljon apua, myös niille jotka ovat jo suhteessa nph henkilön kanssa.

        Esim. tiedetään että puute on toisessa ja ongelmat johtuu siitä, ei myöskään vaadita toiselta sitä mitä sillä ei ole. Koska silloin se on kokoajan toisen kouluttamista, "yritä nyt hyvänen aika ymmärtää miltä minusta tuntuu" jne tyyliin.

        Siis riitelyä ja yhteenottoja, aivan turhaan mikään ei muutu. Myös itse syytökset lähtevät koska ongelman alkulähde on selvillä.

        Suora kirjoitustyylisi on hyvä vaikka jotkut välillä pillastuu siitä, sehän on vain merkki siitä että "perille meni" :)


      • xcch kirjoitti:

        "Melkoista yleistämistä joka tapauksessa tuo jako mies-ja naisnarskuihin... "

        Yleistämistä?, kuinka ihmeessä? minähän erittelen nph mies ja nais- narsisteihin, en yleistä. :)
        Miehet ja naiset eroavat tässä joskus aika selvästi, kuten asia yleensä on myös normaalien ihmisten kohdalla.

        Minulla on enemmän kokemusta nph naisista, tunnen muutamia nph miehiä, mutta heidän todellinen minä on tullut tietoon heidän vaimojensa kautta. Tulen yleensä hyvin toimeen heidän kanssaan, ainoastaan työpaikalla menee sukset ristiin, kun narsut pyrkivät laajentamaan reviiriään. Ne valitsee ketä voivat mielistelemällä hallita ja ketä suoraan käskemällä ja joitakin jotka eivät alistu niin yrittävät murtaa kieroilemalla ja valehtelemalla ja siten alistaa ..
        Ei ole minun kohdalla mikään onnistunut, lopulta antoi periksi (toistaiseksi), palaa varmaan asiaan jos on mahdollista.

        Silti luulit minuakin mieheksi...Hehee. ;)
        Miksi tuollaisia sukupuolijakoja edes tehdään...En ymmärrä. Itse ainakin pyrin vain rikkomaan kaikenmaailman stereotypioita. Usein sitä paitsi huomionhakuisia persoonallisuuksia ( naisia ) erehdytään luulemaan narsisteiksi...Huomattu tälläkin palstalla, kun lukee näitä kuvauksia "naisnarskuista".
        Se on oikeastaan aika halventavaa...En minä ole ainakaan mikään minihameessa keikistelevä tollo. :(
        ( Sellaisen kuvan usein saa )

        Vai minkälaisina sinä näet naisnarskut? Mitkä ovat sukupuolten väliset suurimmat erot tässä asiassa?


      • xcch kirjoitti:

        Narsistit poikkeaa toisistaan ja sillä sanoin "yleensä" kun viittasin moraalittomuuteen, ei siis aina ja kaikki.

        En tiedä oleko nph, mutta samalla tavalla sinulle pitää kaikki selittää ja tulkita "kirjoitukset" sinulle kuin kotona "sanomiset". Pitää useita kertoja sanoa sama lause eritavalla ja eri näkökulmasta ja eritellä sanojen eri tarkoitus asian yhteydessä ja erikseen.

        Ja kun menee perille niin suuttuu tai menee aivan hiljaiseksi ja ei muista siitä viikonpäästä kuin sen että olen kohdellut häntä huonosti ja syyttänyt häntä epäoikeuden mukaisesti taas jostakin ja minun pitää ystävällisesti kerrata, että minähän vain sanoin jne..

        onko sinullakin nyt sama tunne :)

        Tutulta kuulostaa...Samaa valitusta jouduin kuuntelemaan eksältäni vuosikaudet. Säälikää... ;(

        Lopulta aina alkoi kyseleminen ja tivaaminen, että "vastaa nyt kyllä, tai ei?!"
        Sanoin, ettei sellaista asiaa olekaan mihin voisi antaa noin yksinkertaisen vastauksen. Yleensä vastasin kysymyksiin kertomalla parin tunnin mittaisen tarinan ja kun lopulta sain vastattua, kumpikaan ei enää muistanut, mikä oli kysymys. :D

        Tapahtuuko tällaista myös teillä?


      • M.B.
        dizel kirjoitti:

        Tutulta kuulostaa...Samaa valitusta jouduin kuuntelemaan eksältäni vuosikaudet. Säälikää... ;(

        Lopulta aina alkoi kyseleminen ja tivaaminen, että "vastaa nyt kyllä, tai ei?!"
        Sanoin, ettei sellaista asiaa olekaan mihin voisi antaa noin yksinkertaisen vastauksen. Yleensä vastasin kysymyksiin kertomalla parin tunnin mittaisen tarinan ja kun lopulta sain vastattua, kumpikaan ei enää muistanut, mikä oli kysymys. :D

        Tapahtuuko tällaista myös teillä?

        =D Itse opin, että suorat lyhyet kysymykset ovat vaarallisia, koska jos niihin vastaa oikeasti niin kuin sillä hetkellä oikeasti tuntuu, että joo nyt olis näin, niin toinen sitoikin sen vastaukseni yleispätevksi totuudeksi, jonka olisi pitänyt olla voimassa aina ja kaikkialla tilanteessa kuin tilanteessa..

        Mitä kysymykselläsi tarkoitat? On ihan kelpo lisäkysymys, jotta voi vastata rehellisesti ja tarpeeksi tyhjentävästi. Tykkään kuitenkin käyttää pelkkää miksi-kysymyssanaa. Miksi? = Kerro miksi kysyt niin osaan vastata niin, että en joudu mielipidevankeuteen seuraavan kerran kun kysyt, jos sillä hetkellä miellän asian eritavalla.. Mutta miksi-muotoiset kysymykset ovat eisallittujen listalla. Tai siis ainakin olivat. (Olen huomannut hiljalleen uskaltavani käyttää niitä niinkin huolettomasti, että en itse säikähdä, jos suustani lipsahtaa ykskantainen miksi..) Kun kysyin miksi, sain vastaukseksi huutoraivoa siitä, että hän kyllä tietää miksi kyselen miksi ja että ei ole älyttömämpää kysymystä kuin miksi, ja MIKSI en voi vaan vastata kysymykseen... No ei kai sitä voi jos tietää, että vastaus hakataan kiveen heitettäväksi päin näköä ihan harrastuksen ja urheilun vuoksi säännöllisin väliajoin.

        Ihan oikeasti mielestäni voi sanoa:"Mansikkajäätelö on maailman parasta" ja vastata kysymykseen: "Mitä jäätelöä otat?" niin: "vaniljajäätelöä" ilman että tarvitsee kuulla huutosaarnaa siitä, kuinka on kiero valehtelija..

        On ihmisiä, joiden seurassa ei ole yksinkertaisia vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin ja on ihmisiä, joiden seurassa ei juuri kyselläkään mitään.

        Ja sen vuoksi kun en ajasta ikuisuuteen jaksa muistaa, milloin olen mahdollisesti tykännyt ehdottomasti enemmän mansikkajäätelöstä ja milloin suosinut vaniljajäätelöä, olen ailahtelevainen ja epäluotettava, mustavalkoisesti ajatteleva ihmisraunio.

        Ja hän sellaisen uhri :)

        *tutuil terkui*

        Hyvä puoli koko jutussa ja vastaavanlaisissa sotkuissa on se, etä olen entistä enemmän kiinnostunut siitä, miten ihmiset ilmaisevat itseään ja kuinka ihmiset kuuntelevat ja pyrkivät ymmärtämään olennaisen toisen sanoista. Kuuntelenko minä toista, niin kuin kuuntelen itseäni? Kuuntelenko toista niin kuin haluaisin itseäni kuunneltavan? Ilmaisenko itseäni niin, että minua on helppo ymmärtää vai ilmaisenko asiat niin, että ne ovat monimielteisiä? (Toisinaan oikeanlaisessa seurassa äärettömän hauska huvitus kun on vireessä)


      • A
        M.B. kirjoitti:

        =D Itse opin, että suorat lyhyet kysymykset ovat vaarallisia, koska jos niihin vastaa oikeasti niin kuin sillä hetkellä oikeasti tuntuu, että joo nyt olis näin, niin toinen sitoikin sen vastaukseni yleispätevksi totuudeksi, jonka olisi pitänyt olla voimassa aina ja kaikkialla tilanteessa kuin tilanteessa..

        Mitä kysymykselläsi tarkoitat? On ihan kelpo lisäkysymys, jotta voi vastata rehellisesti ja tarpeeksi tyhjentävästi. Tykkään kuitenkin käyttää pelkkää miksi-kysymyssanaa. Miksi? = Kerro miksi kysyt niin osaan vastata niin, että en joudu mielipidevankeuteen seuraavan kerran kun kysyt, jos sillä hetkellä miellän asian eritavalla.. Mutta miksi-muotoiset kysymykset ovat eisallittujen listalla. Tai siis ainakin olivat. (Olen huomannut hiljalleen uskaltavani käyttää niitä niinkin huolettomasti, että en itse säikähdä, jos suustani lipsahtaa ykskantainen miksi..) Kun kysyin miksi, sain vastaukseksi huutoraivoa siitä, että hän kyllä tietää miksi kyselen miksi ja että ei ole älyttömämpää kysymystä kuin miksi, ja MIKSI en voi vaan vastata kysymykseen... No ei kai sitä voi jos tietää, että vastaus hakataan kiveen heitettäväksi päin näköä ihan harrastuksen ja urheilun vuoksi säännöllisin väliajoin.

        Ihan oikeasti mielestäni voi sanoa:"Mansikkajäätelö on maailman parasta" ja vastata kysymykseen: "Mitä jäätelöä otat?" niin: "vaniljajäätelöä" ilman että tarvitsee kuulla huutosaarnaa siitä, kuinka on kiero valehtelija..

        On ihmisiä, joiden seurassa ei ole yksinkertaisia vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin ja on ihmisiä, joiden seurassa ei juuri kyselläkään mitään.

        Ja sen vuoksi kun en ajasta ikuisuuteen jaksa muistaa, milloin olen mahdollisesti tykännyt ehdottomasti enemmän mansikkajäätelöstä ja milloin suosinut vaniljajäätelöä, olen ailahtelevainen ja epäluotettava, mustavalkoisesti ajatteleva ihmisraunio.

        Ja hän sellaisen uhri :)

        *tutuil terkui*

        Hyvä puoli koko jutussa ja vastaavanlaisissa sotkuissa on se, etä olen entistä enemmän kiinnostunut siitä, miten ihmiset ilmaisevat itseään ja kuinka ihmiset kuuntelevat ja pyrkivät ymmärtämään olennaisen toisen sanoista. Kuuntelenko minä toista, niin kuin kuuntelen itseäni? Kuuntelenko toista niin kuin haluaisin itseäni kuunneltavan? Ilmaisenko itseäni niin, että minua on helppo ymmärtää vai ilmaisenko asiat niin, että ne ovat monimielteisiä? (Toisinaan oikeanlaisessa seurassa äärettömän hauska huvitus kun on vireessä)

        Joo. Vuorovaikutustaidot ja vuorovaikutuksen muodot. Miten ollaan tilanteissa.

        Sitten on vielä se ... yllättävä ... ongelma, että eri ihmisten kanssa tilanteissa oleminen on erilaista. Unohdan sen joskus ja alan mestaroida ja pieleen meni. Ei toiminutkaan niin kuin sen jonkun muun kanssa toimi. ... Siis vaikka otan toisen huomioon, vaikka olisi empatiakyky, niin otan huomioon toisen kolmantena (joka on läsnä vain haamuna). Eli todellisuudentaju heittää.

        Tästä nyt omasta mielestäni tuli selkeä ja hyvä kirjoitus, jossa on paljon kiteytynyttä asiaa. Selvennän vaan jos ei joku oikeasti ymmärrä.

        Puhetta on eri määriä.


      • M.B.
        A kirjoitti:

        Joo. Vuorovaikutustaidot ja vuorovaikutuksen muodot. Miten ollaan tilanteissa.

        Sitten on vielä se ... yllättävä ... ongelma, että eri ihmisten kanssa tilanteissa oleminen on erilaista. Unohdan sen joskus ja alan mestaroida ja pieleen meni. Ei toiminutkaan niin kuin sen jonkun muun kanssa toimi. ... Siis vaikka otan toisen huomioon, vaikka olisi empatiakyky, niin otan huomioon toisen kolmantena (joka on läsnä vain haamuna). Eli todellisuudentaju heittää.

        Tästä nyt omasta mielestäni tuli selkeä ja hyvä kirjoitus, jossa on paljon kiteytynyttä asiaa. Selvennän vaan jos ei joku oikeasti ymmärrä.

        Puhetta on eri määriä.

        Eri ihmisten kanssa tilanteissa oleminen on erilaista. Niin totta. :)


      • dizel kirjoitti:

        Tutulta kuulostaa...Samaa valitusta jouduin kuuntelemaan eksältäni vuosikaudet. Säälikää... ;(

        Lopulta aina alkoi kyseleminen ja tivaaminen, että "vastaa nyt kyllä, tai ei?!"
        Sanoin, ettei sellaista asiaa olekaan mihin voisi antaa noin yksinkertaisen vastauksen. Yleensä vastasin kysymyksiin kertomalla parin tunnin mittaisen tarinan ja kun lopulta sain vastattua, kumpikaan ei enää muistanut, mikä oli kysymys. :D

        Tapahtuuko tällaista myös teillä?

        "Tapahtuuko tällaista myös teillä? "

        Joo, mutta mulla itelläni se menee helposti siihen, että vastaan kysymykseen vastakysymyksellä (jos koen sen tilanteen esim epäreiluksi tai toisena vaihtoehtona olen laitettu liian tiukalle jonkin asian suhteen....) mistä toinen on aina ihan sikaraivoissaan tai sitten siirrän aiheen jonnekin muualle, esim hänen omaan johonkin vastaavaan juttuun...riippuen mistä on kyse, negatiivisesta vai positiivisesta keskusteluilmapiiristä.

        Mutta, olen myös kuullut monesti nuo sanat että etkö sä nyt saakeli osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseen...hi hii.. En osaa, ainakaan yksinkertaisesti, se on niin yksinkertaista.

        Tai sitten mulle tulee sellainen yltiöpäinen selityskohtaus joka kestää tolkuttoman kauan jos toinen ei sitä keskeytä.

        Mutta, summa summarum kumpikaan ei yleensä sen "purkauksen" ja tilanteen jälkeen tiedä mistä on ollut alunperin kyse, paitsin joskus harvoin...=)


      • tuli mieleen kysyä
        lynett kirjoitti:

        "Tapahtuuko tällaista myös teillä? "

        Joo, mutta mulla itelläni se menee helposti siihen, että vastaan kysymykseen vastakysymyksellä (jos koen sen tilanteen esim epäreiluksi tai toisena vaihtoehtona olen laitettu liian tiukalle jonkin asian suhteen....) mistä toinen on aina ihan sikaraivoissaan tai sitten siirrän aiheen jonnekin muualle, esim hänen omaan johonkin vastaavaan juttuun...riippuen mistä on kyse, negatiivisesta vai positiivisesta keskusteluilmapiiristä.

        Mutta, olen myös kuullut monesti nuo sanat että etkö sä nyt saakeli osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseen...hi hii.. En osaa, ainakaan yksinkertaisesti, se on niin yksinkertaista.

        Tai sitten mulle tulee sellainen yltiöpäinen selityskohtaus joka kestää tolkuttoman kauan jos toinen ei sitä keskeytä.

        Mutta, summa summarum kumpikaan ei yleensä sen "purkauksen" ja tilanteen jälkeen tiedä mistä on ollut alunperin kyse, paitsin joskus harvoin...=)

        "Mutta, summa summarum kumpikaan ei yleensä sen "purkauksen" ja tilanteen jälkeen tiedä mistä on ollut alunperin kyse, paitsin joskus harvoin...=) "

        Toimitko samoin tällä palstalla kirjoittaessasi?


      • tuli mieleen kysyä kirjoitti:

        "Mutta, summa summarum kumpikaan ei yleensä sen "purkauksen" ja tilanteen jälkeen tiedä mistä on ollut alunperin kyse, paitsin joskus harvoin...=) "

        Toimitko samoin tällä palstalla kirjoittaessasi?

        En.
        Tulivuori ei purkaudu kuin lähisuhteissa.

        Mulla on ollut ihan hauskaa täällä, toivottavasti muillakin =)


      • dizel kirjoitti:

        Silti luulit minuakin mieheksi...Hehee. ;)
        Miksi tuollaisia sukupuolijakoja edes tehdään...En ymmärrä. Itse ainakin pyrin vain rikkomaan kaikenmaailman stereotypioita. Usein sitä paitsi huomionhakuisia persoonallisuuksia ( naisia ) erehdytään luulemaan narsisteiksi...Huomattu tälläkin palstalla, kun lukee näitä kuvauksia "naisnarskuista".
        Se on oikeastaan aika halventavaa...En minä ole ainakaan mikään minihameessa keikistelevä tollo. :(
        ( Sellaisen kuvan usein saa )

        Vai minkälaisina sinä näet naisnarskut? Mitkä ovat sukupuolten väliset suurimmat erot tässä asiassa?

        Tosta huomionhakuisuudesta tuli mieleeni... sitä tapaa aika paljon.

        Ainakin itse olen törmännyt tuossa muutamaan sellaiseen ;
        marttyyritarinoita kun aina käy niin huonosti ja valjastaa kaikki lohduttamaan ,saattelemaan ja kuuntelemaan, tekaistuja raiskauksia (huh hah) ja raskauksia (totta kai keskenmenoilla aina), "sairauksia" jos minkälaisia, itsemurhayrityksiä (ei edes oikeita vaan you know "sellaisia"), liiallisen humalan esittämistä, tilityksiä, tekaistuja raivokohtauksia, erittäin huomiota herättävää pukeutumista/käytöstä jolla tehdään mm kumppania mustasukkaiseksi tai ottamalla jopa toinen kumppani, valheita valheiden perään, öisiä soittoja "kriiseistä" jne jne.

        Yksi rasittavimista muodoista varsinkin ystävänä ja on todella lyötävä rajoja, mm ei vastaa puheluihin kuin joskus, ei jää liiaksi säälittelemään ja kuuntelemaan vaan antaa vain suoria realistisia neuvoja, ei lähde panettelemaan ketään, kuuntelee mutta ei ota kauheasti kantaa (muilla kuin realistisilla toimilla) jne jne.

        Rasittavia, penteleet =)


      • xcch
        dizel kirjoitti:

        Tutulta kuulostaa...Samaa valitusta jouduin kuuntelemaan eksältäni vuosikaudet. Säälikää... ;(

        Lopulta aina alkoi kyseleminen ja tivaaminen, että "vastaa nyt kyllä, tai ei?!"
        Sanoin, ettei sellaista asiaa olekaan mihin voisi antaa noin yksinkertaisen vastauksen. Yleensä vastasin kysymyksiin kertomalla parin tunnin mittaisen tarinan ja kun lopulta sain vastattua, kumpikaan ei enää muistanut, mikä oli kysymys. :D

        Tapahtuuko tällaista myös teillä?

        "Tapahtuuko tällaista myös teillä? "

        Ei oikeastaan, tavalliset asiat menee hyvin, mutta narsua koskevat negatiiviset asiat ei mene mitenkään, on turha kysyä kyllä ei tyyliin, valehtelee kuitenkin. Kierrättelen asiaa kunnes puhuu itsensä ansaan, siinä menee max.n. 10 min enempää se ei kestä, palaa päreet.

        Varsinainen ongelma on siis siinä että tulkitsee minun sanomiset miten milloinkin parhaaksi näkee, minun pitää toistaa useasti sen mitä olen sanonut ja tulkita sanomiseni. Tekee tietysti tahallaan..

        Kumpaa piti sääliä sinua vai exsää ? :)


      • xcch
        dizel kirjoitti:

        Silti luulit minuakin mieheksi...Hehee. ;)
        Miksi tuollaisia sukupuolijakoja edes tehdään...En ymmärrä. Itse ainakin pyrin vain rikkomaan kaikenmaailman stereotypioita. Usein sitä paitsi huomionhakuisia persoonallisuuksia ( naisia ) erehdytään luulemaan narsisteiksi...Huomattu tälläkin palstalla, kun lukee näitä kuvauksia "naisnarskuista".
        Se on oikeastaan aika halventavaa...En minä ole ainakaan mikään minihameessa keikistelevä tollo. :(
        ( Sellaisen kuvan usein saa )

        Vai minkälaisina sinä näet naisnarskut? Mitkä ovat sukupuolten väliset suurimmat erot tässä asiassa?

        Vastaukset menee taas minne sattuu...

        "Silti luulit minuakin mieheksi..."

        En ollut varma, mutta kyllä suhteella 70 / 30, hyvä kun oikasit. :)

        En oikeastaan luule ketään narsistiksi, voi tietysti arvailla, mutta kirjoittelu antaa liian vähän tietoa henkilöstä. Osa kirjoittaa hölmöjä kommentteja johtuen kokemuksen puutteesta, heillä ei ole hajuakaa mistä on kyse.

        "Vai minkälaisina sinä näet naisnarskut? Mitkä ovat sukupuolten väliset suurimmat erot tässä asiassa? "

        Tuohon olen tainnut jo jonkun mielipiteen antaa.. Nais narskut ovat fyysisesti heikompia, joten käy aika harvoin käsiksi :)

        Ovat erittäin alttiita kehumiselle ja ihastuu niin ei ole mitään rajoja, menee ensitapaamisella loppuun asti.

        Pitää suhdetta aina syvempänä kuin mitä se todellisuudessa on. On täysin tosikko, kertoo ihastuksen kohteelle kaiken jopa syvimmät salaisuudet, paitsi omat töppäykset. Uskoo kaiken mitä toinen sanoo.

        Esiintyy aina uhrina aikaisempien suhteitten osalta, myös nykyisen osalta jos sattuu olemaan parisuhteessa, kertoo kauhutarinoita puolisosta riippumatta minkälainen hän todellisuudessa on.

        Ei pidä itseään huono maineisena vaikka olisi jo naimisissa olevan kanssa.

        Kun ihastun menee ohi n. 2-4 kk, niin syyttää aviorikoskumppania huijariksi ja vierittää kaiken syyn hänen niskaan, itse on viaton kuin pulmunen.
        Valehtelee tuollaisissa tapauksissa poikeuksetta tapahtumien kulun, esiintyy poikkeuksetta uhrina.


        Suunnilleen näin se useasti menee miehilläkin, ei tosin ole kokemusta, mutta täällä olevista kirjoituksista päätellen..


      • xcch kirjoitti:

        "Tapahtuuko tällaista myös teillä? "

        Ei oikeastaan, tavalliset asiat menee hyvin, mutta narsua koskevat negatiiviset asiat ei mene mitenkään, on turha kysyä kyllä ei tyyliin, valehtelee kuitenkin. Kierrättelen asiaa kunnes puhuu itsensä ansaan, siinä menee max.n. 10 min enempää se ei kestä, palaa päreet.

        Varsinainen ongelma on siis siinä että tulkitsee minun sanomiset miten milloinkin parhaaksi näkee, minun pitää toistaa useasti sen mitä olen sanonut ja tulkita sanomiseni. Tekee tietysti tahallaan..

        Kumpaa piti sääliä sinua vai exsää ? :)

        "Kierrättelen asiaa kunnes puhuu itsensä ansaan, siinä menee max.n. 10 min enempää se ei kestä, palaa päreet. "


        Ohoo! Missäs olet oppinut narskua paremmaksi manipuloijaksi varsinkin, kun narskuilla se on melkein synnynnäinen ominaisuus?

        Minullakin oli aina tunne, että eksä valehteli ja tykkäsin myös saada sen puhumaan itsensä pussiin...Meillä tuntuu olevan jotain yhteistä. :)

        Asioiden pyörittely...Kuvittelenko vain, vai tunnustitko juuri itse harrastaneesi sitä myös...
        Minusta jotenkin vaikuttaa, kuin harrastaisitte molemmat juuri samaa. ( sinun versiosi mukaan siis ) Toinen yrittää saada sinut toistamaan yhtä ja samaa, samalla kun sinä pyrit saamaan hänet puhumaan itsensä umpisolmuun...No ei siinä mitään, kuulostaa oikein hauskalta!

        Saanko arvata...koet itsesi väärinymmärretyksi, kun naisesi ei ymmärrä, mitä koitat hänelle selittää..?

        Villi veikkaus. Taidat pitää myös väittelemisestä. ;)


      • Anonyymi
        A kirjoitti:

        Joo. Vuorovaikutustaidot ja vuorovaikutuksen muodot. Miten ollaan tilanteissa.

        Sitten on vielä se ... yllättävä ... ongelma, että eri ihmisten kanssa tilanteissa oleminen on erilaista. Unohdan sen joskus ja alan mestaroida ja pieleen meni. Ei toiminutkaan niin kuin sen jonkun muun kanssa toimi. ... Siis vaikka otan toisen huomioon, vaikka olisi empatiakyky, niin otan huomioon toisen kolmantena (joka on läsnä vain haamuna). Eli todellisuudentaju heittää.

        Tästä nyt omasta mielestäni tuli selkeä ja hyvä kirjoitus, jossa on paljon kiteytynyttä asiaa. Selvennän vaan jos ei joku oikeasti ymmärrä.

        Puhetta on eri määriä.

        Mulla oli hyvä ystävätär 80 luvulla silloin en tienny sen kieroa luonnetta menin naimisiin se ystävär yritti iskeä mun miehen ei onnistunut muutenkin se puhu musta perättömiä juttuja


      • Anonyymi
        xcch kirjoitti:

        "Mielenkiintoista...Minkähän vuoksi mielestäsi valehtelee?
        Tuli vain mieleen senkin vuoksi, kun itse omaan myös aika skitsoideja ( eristäytyvä ) luonteenpiirteitä ja olen tästä syystä viihtynyt aina yksin, mikä nyt ei sulje narsismiakaan pois...Parhaimmillaan on mennyt kaksikin kuukautta, kun olen uppoutunut omien harrastuksieni pariin ja ollut juttelematta kenellekään. Normi-ihminen tulisi jo varmaan hulluksi siinä ajassa. :)"

        Joo kyllä se antamani tieto löytyi yhdestä kirjastakin, mutta nph kun puhuu itsestään, niin se pitää äärimäisen harvin paikkaansa. Miksikö valehtelee? ei aavistustakaan niin vain on. Valehtelu on nph:n ylaisin tunnusmerkki, henkilö joka on rehellinen ei missään tapauksessa täytä nph tuntomerkkejä. Myös omat henkilökohtaiset kokemukset asiasta tukevat havaintoa. Nyt oli kyse naisista, oletko nainen?. Nph miehet voivat jossakin elämän vaiheessa viihtyä myös yksin, tunnen pari tapausta.

        "epämääräisestä heitosta"
        Ei jaksa jokakerta kirjoittaa pienen kirjan verran perusteluja, asun nph kanssa ja kokemusta on siis vaikka kuinka paljon, lisäksi tiedossa on useita muita sekä miehiä että naisia jotka ovat nph läheisiä joiden kanssa vaihdan kokemuksia nph aiheesta. Eräs heistä (nainen) auttoi minut alkuun nph:n ymmärtämisessä, kertoi että muijallasi on nph ja siitä ongelmat johtuu. Paasasi monta tuntia, etkö jo tajua tyyliin, meni siinä silti viikkoja aikaa tajuta edes jotain. Täältä olen saanut ratkaisevan paljon lisätietoa, henna tulee ensimmäisenä mieleen, järkevä nainen :)....

        Kokemusta on kymmeniä vuosia narsusta.
        Aluksi ei ellut tietoa ilmiösta, mutta
        kokemukset karttuivat.
        Myöhemmin sattuman kautta tuli
        tietoiseksi nph.sta ja sen jälkeen
        on opiskeluakin riittänyt.

        Kaksi sanaa joita nph vihaa;
        ei ja mutta.


      • Anonyymi
        xcch kirjoitti:

        henna, hyvä että olet päässyt eroon ja kerrot kokemuksistasi täällä, siitä on varmasti apua. Tiedosta on ratkaisevan paljon apua, myös niille jotka ovat jo suhteessa nph henkilön kanssa.

        Esim. tiedetään että puute on toisessa ja ongelmat johtuu siitä, ei myöskään vaadita toiselta sitä mitä sillä ei ole. Koska silloin se on kokoajan toisen kouluttamista, "yritä nyt hyvänen aika ymmärtää miltä minusta tuntuu" jne tyyliin.

        Siis riitelyä ja yhteenottoja, aivan turhaan mikään ei muutu. Myös itse syytökset lähtevät koska ongelman alkulähde on selvillä.

        Suora kirjoitustyylisi on hyvä vaikka jotkut välillä pillastuu siitä, sehän on vain merkki siitä että "perille meni" :)

        "Siis riitelyä ja yhteenottoja, aivan turhaan mikään ei muutu. Myös itse syytökset lähtevät koska ongelman alkulähde on selvillä."

        Helpottaa paljon oloa kun tosiaankin tietää, että kun itseään
        kovasti moititaan ne moitteet olisivat nph.lle.


    • 22

      Vastaus yksinkertaisesti kaikkiin: näkemällä hänen lävitseen eli ei tarvitse edes sanoa mitään, pelkkä läsnäolo riittää.

      • Lasin takana

        Tuo on niin totta. Työstettyäsi asiaa riittävän kauan, alat hahmottaa mikä narsisti oikeastaan on. Tai oikeammin ettei hän ole oikein mitään. Kun olet päässyt tuohon tilaan, ei narsistin sanomisilla tai tekemisillä olen sinuun enää mitään vaikutusta, siirryt ulkopuliseksi tarkkailijaksi jolta narsisti ei saa haluamaansa reaktiota.

        Kun narsistille alkaa paljastua että joku on päässyt perille hänen suuren suuresta salaisuudestaan, häpeästä suurimmasta, hän alkaa pelätä ko. henkilöä. Narsistin suuri pelko on että joku huomaa että hän onkin ihan tavallinen kuolevainen virheineen ja puutteineen, ettei hänessä olekaan mitään erityistä. Jos yksi tuon huomaa niin silloinhan on riski että joku muukin huomaa. Minimoidakseen riskin että tieto leviää, tuo ihminen pitää saada mitätöityä tai edes kauas narsistin elämästä. Tällaisessa tilantessa myös narsisti voi olla se joka lähtee karkuun.


      • 16+17
        Lasin takana kirjoitti:

        Tuo on niin totta. Työstettyäsi asiaa riittävän kauan, alat hahmottaa mikä narsisti oikeastaan on. Tai oikeammin ettei hän ole oikein mitään. Kun olet päässyt tuohon tilaan, ei narsistin sanomisilla tai tekemisillä olen sinuun enää mitään vaikutusta, siirryt ulkopuliseksi tarkkailijaksi jolta narsisti ei saa haluamaansa reaktiota.

        Kun narsistille alkaa paljastua että joku on päässyt perille hänen suuren suuresta salaisuudestaan, häpeästä suurimmasta, hän alkaa pelätä ko. henkilöä. Narsistin suuri pelko on että joku huomaa että hän onkin ihan tavallinen kuolevainen virheineen ja puutteineen, ettei hänessä olekaan mitään erityistä. Jos yksi tuon huomaa niin silloinhan on riski että joku muukin huomaa. Minimoidakseen riskin että tieto leviää, tuo ihminen pitää saada mitätöityä tai edes kauas narsistin elämästä. Tällaisessa tilantessa myös narsisti voi olla se joka lähtee karkuun.

        Itselläni on sellainen tuntuma, että sitten kun narsisti huomaa, että parisuhteessa kumppani alkaa näkemään "läpi" ja "näkee hänen pimeän puolensa", silloin alkaa usein myös fyysinen väkivalta (jos sitä ei ole ennen ollut ja varsinkin jos on miespuolinen narsisti kyseessä). Ikään kuin narsisti kokisi, että silloin ei ole mitään menetettävää enää. Ja uhrikin on yleensä siinä vaiheessa jo niin alistettu, että usein ei uskalla kertoa tästä väkivallasta kenellekään, edes poliisille.


      • 29
        16+17 kirjoitti:

        Itselläni on sellainen tuntuma, että sitten kun narsisti huomaa, että parisuhteessa kumppani alkaa näkemään "läpi" ja "näkee hänen pimeän puolensa", silloin alkaa usein myös fyysinen väkivalta (jos sitä ei ole ennen ollut ja varsinkin jos on miespuolinen narsisti kyseessä). Ikään kuin narsisti kokisi, että silloin ei ole mitään menetettävää enää. Ja uhrikin on yleensä siinä vaiheessa jo niin alistettu, että usein ei uskalla kertoa tästä väkivallasta kenellekään, edes poliisille.

        Näin on, silloin panokset kovenee kun narsisti on ajettu nurkkaan eikä mikään valehtelu tai manipulointi enää tehoa. Väkivallan lisäksi tai sen sijaan narsisti voi käyttää myös mustamaalauskorttiaan eli alkaa nakertaa uhrin elämää tämän tietämättä, niinkuin itselle kävi. Ei voi puuttua narsistin tekemisiin jos ei tiedä mihin puuttua! On ne kyllä ovelia pirulaisia, onneksi totuus tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin ilmi. Narsistin aiheuttamat tuhot eivät ole ihan niin suuria kuin hän luulee, mutta antaa pitää luulonsa, siitähän saa elinvoimansa.


      • Lasin takana
        29 kirjoitti:

        Näin on, silloin panokset kovenee kun narsisti on ajettu nurkkaan eikä mikään valehtelu tai manipulointi enää tehoa. Väkivallan lisäksi tai sen sijaan narsisti voi käyttää myös mustamaalauskorttiaan eli alkaa nakertaa uhrin elämää tämän tietämättä, niinkuin itselle kävi. Ei voi puuttua narsistin tekemisiin jos ei tiedä mihin puuttua! On ne kyllä ovelia pirulaisia, onneksi totuus tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin ilmi. Narsistin aiheuttamat tuhot eivät ole ihan niin suuria kuin hän luulee, mutta antaa pitää luulonsa, siitähän saa elinvoimansa.

        Minä pääsin vähemmällä, narsisti kun ei koskaan ollut saanut kovin suurta jalansijaa elämässäni. Mustamaalaus alkoi toki rajuna, mutta kun yhteisiä tuttavia oli kovin vähän, ei ollut oikein ketään kenelle mustamaalata. Kun en mitenkään edes reagoinut hyökkäykseen, narsisti huomasi äksyilevänsä ihan itsekseen. Ukkokullalleen narsisti minut haukkui ensimmäisenä ja saikin miehen uskomaan itseään ja tekemään myyräntyötä puolestaan. Muutamat yhteiset tutut olivat hetken hämmennyksissään mutta kyllähän se asioiden oikea laita heille selvisi aika nopeasti. Idiottimaisin veto oli sekoittaa oma puolisoni soppaan aivan kuin jonkun hömpän sanomiset vaikuttaisivat meidän liittoomme. Itse asiassa tuo vain sai puolisonikin silmät aukeamaan lopullisesti ja nykyään häntä inhottaa pelkkä narsistin näkeminen vaikka tämä kuinka lirkuttelee ja tekee itseään tykö. Narsistin puoliso lauhtui aikanaan ja taitaa nykyään lähinnä hävetä vaimoaan. Kyllä se oli lopulta narsisti joka joutui ottamaan etäisyyttä ja joka jäi ulkopuoliseksi.


    • Vastaus aloittajalle on yksinkertainen ; rakenna ja pidä rajasi jotta muut eivät pääse vaikuttamaan elämääsi siten.

      Kpäitä riittää eikä sille voi mitään joten itsestä on huolehdittava.

      Se voi alkuun tuntua "tylyltä" mutta muuten toisten mielipiteet yms alkavat syömään sisintä.

      Työpaikalla keinot on tietenkin erilaiset kuin parisuhteessa jos paikkaa ei voi vaihtaa mutta niin kauan kun rajat ovat auki, sama toistuu uudelleen.

    • howcome

      Jos tietää hänen tehneen virheen ja pystyt sen perustelemaan, niin siitä seuraa melkoinen raivokohtaus.
      Hän ei kuitenkaan myönnä virhettä, vaan henkisesti menee lapsen tasolle (jos sieltä on koskaa pois päässytkään) ja sitten väittelyä on aivan turha jatkaa, koska ei hän kuitenkaan myönnä virhettään. Ehkäpä olisi parempi poistua paikalta, jos se vaan on mahdollista.
      Jos ympärillä on muita ihmisiä, varsinkin vaikutusvaltaisia, niin raivokohtausta ei välttämättä tule, mutta sinä saat sen myöhemmin karsiä nahoissasi.

      Toinen vaihtoehto on tyrmätä hänen ehdotuksensa, siitä seuraa lähes sama reaktio.

      En kyllä lähtisi esimies narskua yksin "metsästämään". Jos hän ei ole "paljastunut" ja hän esimiehensä eivät tiedä hänen oikeaa luonnettaa, niin sinä olet se joka tulee kärsimään. Narskut osaa niin hyvin perseitä nuolla ja olla kivoja itseään korkeammassa asemassa oleville.

      Edelleen töissä joutuu erästä narskua päivittäin katsomaan. Hänen kanssaan on sukset mennyt pahasti ristiin, kun olen kuulemma mennyt puuttumaan hänen asiohinsa :-)

      • samat kuviot:

        Esimiesnarsistia vastaan ei suoranaisesti kannata yrittää mitään, ellei itse ole lähdössä pois työpaikasta. Ylipäätään narsistille pahinta myrkkyä on huomiotta jättäminen. Mikään ei aiheuta hänessä suurempaa epävarmuutta ja sekaannusta, kuin toisen järkkymätön tyyneys, hyvä käytös ja oikeamielisyys yhdistettyneenä ammattitaitoon sekä ahkeruuteen. Narsisti tekee kaikensa tuhotakseen toisen maineen ja mielenrauhan. Hyvyys, jota narsisti ei saa valjastettua omaksi hyödykseen, herättää hänessä hirvittävän tuhoamisvimman.


    • 1+1

      Jos on saanut narsun esimieheksi, ainoa järkevä ja merkityksellinen teko on irtisanoutuminen. Silloinkin pitää muistaa, että narsu varsin todennäköisesti yrittää sabotoida loppuelämäsi, kunnes hänen sairaat aivonsa kehittävät uusia tuhoamiskohteita. Älä siis kerro entisellä työpaikallasi jatkosuunnitelmistasi tai perheenjäsentesi asioista. Kaikkea tullaan käyttämään sinua vastaan.

    • narskuu

      Samalla osastolla on narsku ja hän on jossain prokkiksissä toiminut ns. matriisiesimiehenä eli en suoranaisesti ole hänelle tilivelvollinen.
      Hän saattaa suuttua asioista mikä ei aina edes suoranaisesti liity työhön, mutta hän on kokenut tulleensa luokatuksi. Suutuspäissään hän on tuonut esille muutamia asiota, joita ei edes kuvitellut häntä ketuttavan.
      Kerran syytin hänen ottavansa asian henkilökohtaisesti, johon vastaus oli: En ota asiaa henkiökohtaisesti. Itse otat ja miksi et vastannut minun säköpostiin kaksi kuukautta sitten, kaikki muut tiimistä vastasi.
      Jos ei osallistu hänen kutsumiin palavereihin, vaikka on luvannut tulevan, tai heti hylkää hänen palaverikutsun.
      Ei sano suoraan asiota, vaan vihjailee tai rivien välistä antaa ymmärtää. Antaa vastauksia mitä voi ymmärtää monella eri tavalla.
      Hän ei tykkää jos hänelle suoraan kertoo, että tee näin. Pitää hänet lähinnä suostutella kokeilemaan jotain. esim: En oikeen tiedä mitä tehdä, mutta vois sitä koittaa, vaikka tuskin siitä on mitään hyötyä.
      Todellakin parhaiten tuntuu toimivan se, että tekee työnsä hyvin, on ammatitaitoinen ja ennenkaikkea riippumaton hänestä.

      Varmaan eniten asiaan vaikuttaa miten hän näkee sinut. Jos hän pitää sinua alempiarvoisena, niin hyvin tuntuu suuttuvan pienistäkin vihjauksista :-)

      • +-

        Tärkein huolehtimisen aiheesi on täydellinen riippumattomuus jonka olet jo tiedostanut.


    • Anonyymi

      Miksi narsistia pitää loukata? miksi narsisti pitää saada pois tolaltaan?

      Eikö tuollainen muita satuttava käytös ole juuri sitä mitä narsistisesti häiriintynyt sadistinen persoonallisuus tekee nauttiessaan kun näkee muiden kärsivän?

    • Anonyymi

      Mulle suututtu parikin kertaa siitä, kun en ottanut yhden henkilön ongelmia tarpeeksi vakavasti. Toisella kertaa olin menossa maksulliseen koulutukseen ja juuri kun se alkoi, soitti hän suuresta ongelmastaan mihin halusi kuuntelijaa. Luulin oikeasti että kyse jostain vakavasta ja lupasin hetken kuunnella. Kun ongelma sitten oli sen tyylinen, että mitkä kengät laittaa illalla ulos, halusin lopettaa puhelun. Tämähän ei käynyt ja vihaisia viestejä tuli koko ilta. Eli kun ei toimi kuten toinen haluaa ja ole toisen käytettävissä, seuraa suuttumus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe