Suhde oli kestänyt narsistimieheeni viisi vuotta. Vähemmän draamaa, enemmän draamaa, minä aina pyytelemässä anteeksi. Mies uhkaili jättämisellä jos en tee sitä ja tätä. Koko ajan olin jännitystilassa ja stressi vaikutti työhönikin. Mietin lähtöä joka ikinen päivä, mutta olin jonkinlaisessa horrostilassa. Narsistilla oli hyvät puolensa ja aika narsistin kanssa oli jonkinlainen aivojen nollaustila, koska elin pelkästään narsistille. Hän osasi olla todella ihana, joskin aina tiesin, ettei suhteessa ollut muita osapuolia kuin hän. Kaikki asiat tehtiin hänen mielensä mukaan. Vain silloin hän osasi olla ihana.
Viimeiset puoli vuotta suhteessa oli kuitenkin suhteellisen hyvää aikaa ja kykenin olemaan jopa rento. Teimme romanttisen loman, hän antoi lahjaksi uuden sormuksen ja kertoi, kuinka tein hänet onnelliseksi ja kuinka rakastaa (joo blaa blaa, mutta silloin olin niin myyty ja uskoin). Meni viikko ja mies ilmoitti muuttavansa yhteen toisen naisen kanssa. Olivat olleet yhdessä jo pitkään. Liekö sitten uuden lähteen vaikutus tehnyt tuon, että jaksoi kotona olla vähän rauhallisemmin. Olin kauhuissani. Juuri kun kaiken piti olla hyvin, niin siinä vaiheessa mies kertoo uutisen. Oliko tahallista? Matto vedetään jalkojen alta? Onko tyypillistä narsisteille.
Olin toisen kautta onnellinen, että pääsin hänestä eroon, mutta se tapa vain osoitti sen, kuinka suhde oli ollut läpimätä koko sen ajan kun olimme olleet yhdessä. Ei minkäänlaista rakkautta. Ehkä oli hyvä, että teki, minkä teki. Pääsin eroon shokin kautta, mutta siltikin..
Maton vetäminen jalkojen alta
20
3166
Vastaukset
- henna...
Narsisti näyttelee taitavasti rakastunutta. Ei tarvitse olla tyhmä, että siihen lankaan menee, niin häikäilemätön hän on ja taitava esittämään rooliaan, "imitoimaan" myös rakastunutta.
Kysyit että onko tyypillistä narsisteille. On.
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että vetäessään tätä viimeistä (toivottavasti) näytelmäänsä suuresta rakkaudestaan sinuun, hän oli vielä vähän epävarma onko saanut tämän uuden koukkuunsa ja halusi varmistaa sinut siltä varalta jos jokin menee tämän uuden kanssa "puihin". Ehkä hän pystyi olemaan kanssasi iloinen ja rento siksi, koska oli saavuttamaisillaan tavoitteensa tämän toisen kanssa, oli siitä melkein varma ja tunsi "iloa" ja voitonriemua siitä?
Narsisti ei kuitenkaan pysty rakentamaan kestävää parisuhdetta KENENKÄÄN kanssa. Ei tämän uudenkaan. Uudessakin parisuhteessa on edessä ihan samat ongelmat kuin sinunkin kanssasi ja narsistihan ei tunnetusti pysty selvittämään niitä ongelmia. Siinä vaiheessa on hyvin mahdollista, että hän yrittää paluuta sinun luoksesi tai pyrkii pitämään myös sinut mukana kuvioissa, varalla ja alkaa seilaamaan teidän kahden välillä. Jos näin käy, niin ethän ole valmis sellaiseen?- Jätetty1222222
Olen miettinyt myös tuota, että ottaako taas yhteyttä joskus. Lähinnä muiden tarinoiden perusteella. Tällä hetkellä tuntuu, että olen tarpeeksi vahva vastustamaan. Erosta on jonkin verran aikaa, mutta välillä tulee romahduksia ja juuri sitä pelkään, että noiden romahdusten aikana hän anelisi takaisin, koska silloin olisin heikkona ja saattaisin mennäkin. Itseään joutuu kyllä psyykkaamaan paljon.
Pahinta on kus joskus miettii, että oliko se niin paha. Että jospa kuvittelinkin. Tiedän, että hän oli paha ja että ei kannattaisi miettiä tällaisia. Pitäisi jättää hänet taakse ja olla ajattelematta häntä yhtään. - 20+17
Jätetty1222222 kirjoitti:
Olen miettinyt myös tuota, että ottaako taas yhteyttä joskus. Lähinnä muiden tarinoiden perusteella. Tällä hetkellä tuntuu, että olen tarpeeksi vahva vastustamaan. Erosta on jonkin verran aikaa, mutta välillä tulee romahduksia ja juuri sitä pelkään, että noiden romahdusten aikana hän anelisi takaisin, koska silloin olisin heikkona ja saattaisin mennäkin. Itseään joutuu kyllä psyykkaamaan paljon.
Pahinta on kus joskus miettii, että oliko se niin paha. Että jospa kuvittelinkin. Tiedän, että hän oli paha ja että ei kannattaisi miettiä tällaisia. Pitäisi jättää hänet taakse ja olla ajattelematta häntä yhtään.Tuohon lankesin itsekin että mietin että onko hän todella niin paha vai kuvittelinko vain. Jopa tärkeissä asioissa valehtelemisen, pettämisen, pahoinpitelyn yms jälkeen (jotka olivat ihan todellisia, ei minun kuvitelmaa) jälkeen mietin että jos liioittelin/kuvittelin tms. Ehkä se sai minut aivopestyä ajattelemaan noin koska ei yleensä myöntänyt mitään eikä näyttänyt tuntevan mitään häpeää tai katumusta teoistaan kuten normaali ihminen tuntee.
Koska useamman vuoden ajan yritin päästä hänestä eroon ja hetken hänestä erossa oltuani "omat aivoni alkoivat toimia" niin että näin hänet ja hänen tekonsa sellaisena kuin hän oli, niin tajusin viimein kuinka vaarallista oli suostua kerta toisensa jälkeen tapaamaan hänet ja "keskustelemaan erostamme". Vaikka olin miettinyt valmiiksi esimerkiksi sen, mitä hänelle sanon, miten perustelen haluni erota niin aina kun tapasime ja hän istui vieressäni, niin tapahtui kummallisella tavalla "aivojeni tyhjeneminen", läheisyys ja se kun olin kuunnellut häntä hetken aiheutti kummallisesti sen että en edes muistanut, mitä olin hänelle aikonut sanoa ja niin siitä lähdettiin taas yhtä matkaa ja päätin vielä kerran yrittää hänen kanssaan. Joka kerran samoin tuloksin, ihan sama ralli jatkui ennemmin tai myöhemmin, yleensä ennemmin. Tuo "aivojen tyhjeneminen ja omien ajatusten häipyminen jonnekin sumuun" hänen läheisyydessään oli jotain hyvin outoa. - 20+17
20+17 kirjoitti:
Tuohon lankesin itsekin että mietin että onko hän todella niin paha vai kuvittelinko vain. Jopa tärkeissä asioissa valehtelemisen, pettämisen, pahoinpitelyn yms jälkeen (jotka olivat ihan todellisia, ei minun kuvitelmaa) jälkeen mietin että jos liioittelin/kuvittelin tms. Ehkä se sai minut aivopestyä ajattelemaan noin koska ei yleensä myöntänyt mitään eikä näyttänyt tuntevan mitään häpeää tai katumusta teoistaan kuten normaali ihminen tuntee.
Koska useamman vuoden ajan yritin päästä hänestä eroon ja hetken hänestä erossa oltuani "omat aivoni alkoivat toimia" niin että näin hänet ja hänen tekonsa sellaisena kuin hän oli, niin tajusin viimein kuinka vaarallista oli suostua kerta toisensa jälkeen tapaamaan hänet ja "keskustelemaan erostamme". Vaikka olin miettinyt valmiiksi esimerkiksi sen, mitä hänelle sanon, miten perustelen haluni erota niin aina kun tapasime ja hän istui vieressäni, niin tapahtui kummallisella tavalla "aivojeni tyhjeneminen", läheisyys ja se kun olin kuunnellut häntä hetken aiheutti kummallisesti sen että en edes muistanut, mitä olin hänelle aikonut sanoa ja niin siitä lähdettiin taas yhtä matkaa ja päätin vielä kerran yrittää hänen kanssaan. Joka kerran samoin tuloksin, ihan sama ralli jatkui ennemmin tai myöhemmin, yleensä ennemmin. Tuo "aivojen tyhjeneminen ja omien ajatusten häipyminen jonnekin sumuun" hänen läheisyydessään oli jotain hyvin outoa.Sitten kun taas kerran huomasin, että olin mennyt retkuun ja pahasti, mietin usein että nuo tilanteet missä hän ikäänkuin "sumensi" oman ajattelukykyni ja seurasin häntä taas samaan helvettiin muistuttavat ehkä jotain hypnotisointia, omat ajatukset ja mielipiteet vaan häipyy, kuulee vaan sen toisen äänen.
- 15+2
Muuten, viimeisinä vuosina jolloin olin narsistin kanssa, opin ennakoimaan että aina silloin kun tuntuu siltä, että kyllä se kuitenkin välittää ja se oli ollut "ihana" ja "erityisen välittävä" minua kohtaan niin opin tietämään, että sitä seurasi AINA pudotus, oikeastaan aina sitä rajumpi, mitä "ihanampi" se oli ollut. Jos esimerkiksi seksistä tuli tunne, että se aidosti osoitti rakkauttaan ja lämpöään niin sai olla varma, että jo samana päivänä tai seuraavana lähtee kotoa ja lopulta paljastuu että on ollut kokonaisen yön toisen luona tai jos oli ollut muuten hyväntuulinen ja huomioiva niin yht äkkiä suuttuikin jostain käsittämättömästä syystä ja uhkaili ja pahoinpiteli. Ihan niin kuin se olisi ollut kateellinen siitä, että joskus näytinkin onnelliselta ja halusi raivolla tuhota tämän tunteen.
- Jätetty1222222
Kirjoituksestasi tulee mieleen eräs kerta, alkuvaiheessa seurustelua, kun olimme harrastaneet seksiä. Narsisti totesi jotenkin todella pettyneen tai yllättyneen kuuloisena "Sä olet onnellinen.". Jo silloin mietin, että toteamus oli erikoinen, ei sisällön takia, vaan miten se sanottiin. Se ei ollut kateellisuutta, vaan jotain sellaista syvää ymmärrystä siitä, ettei hän ikinä pystyisi saavuttamaan sitä olotilaa, joka minulla oli päällä.
Se oli pysäyttävä hetki. Hän voi harrastaa seksiä ihmisten kanssa, joita väittää rakastavansa, mutta hän ei koskaan saa sitä olotilaa, joka minulla on useinkin seksin jälkeen. - ????????????+
Kirjoituksestasi tulee mieleen eräs kerta, alkuvaiheessa seurustelua, kun olimme harrastaneet seksiä. Narsisti totesi jotenkin todella pettyneen tai yllättyneen kuuloisena "Sä olet onnellinen.". Jo silloin mietin, että toteamus oli erikoinen, ei sisällön takia, vaan miten se sanottiin. Se ei ollut kateellisuutta, vaan jotain sellaista syvää ymmärrystä siitä, ettei hän ikinä pystyisi saavuttamaan sitä olotilaa, joka minulla oli päällä.
Se oli pysäyttävä hetki. Hän voi harrastaa seksiä ihmisten kanssa, joita väittää rakastavansa, mutta hän ei koskaan saa sitä olotilaa, joka minulla on useinkin seksin jälkeen."Se ei ollut kateellisuutta, vaan jotain sellaista syvää ymmärrystä siitä, ettei hän ikinä pystyisi saavuttamaan sitä olotilaa, joka minulla oli päällä."
Mutta tavallaan voisi myös ajatella, että koska hän ymmärsi että ei pystyisi itse saavuttamaan samaa olotilaa niin hän juuri oli kateellinen siitä että sinä pystyit. ????????????+ kirjoitti:
"Se ei ollut kateellisuutta, vaan jotain sellaista syvää ymmärrystä siitä, ettei hän ikinä pystyisi saavuttamaan sitä olotilaa, joka minulla oli päällä."
Mutta tavallaan voisi myös ajatella, että koska hän ymmärsi että ei pystyisi itse saavuttamaan samaa olotilaa niin hän juuri oli kateellinen siitä että sinä pystyit.Miksi se kateus pitää vetää aina joka asiaan mukaan...Jos hän oli vain surullinen itsensä vuoksi.
- kjjjjjjljjjjj
dizel kirjoitti:
Miksi se kateus pitää vetää aina joka asiaan mukaan...Jos hän oli vain surullinen itsensä vuoksi.
Jospa siksi koska narsisteille kateus on hyvin oleellista asiassa kuin asiassa.
kjjjjjjljjjjj kirjoitti:
Jospa siksi koska narsisteille kateus on hyvin oleellista asiassa kuin asiassa.
Pyh. Ei kaikille. :)
- oletko onnellinen
Se oli pysäyttävä hetki. Hän voi harrastaa seksiä ihmisten kanssa, joita väittää rakastavansa, mutta hän ei koskaan saa sitä olotilaa, joka minulla on useinkin seksin jälkeen.Eksälläni oli ollut jotain säätöä erään narskun kanssa, joka oli vielä naimisissa. Kun ruvettiin tapailemaan, niin naiseni lopetti kokonaan yhteyden pidon hänen kanssaan. Eikä ollut häneen missään yhteydessä, vaikka aikaisemmin olivat tavanneet säännöllisesti.
Tämä taisi ottaa narskun itsetunnon päälle, kun kerran baarissa hän tuli selkeesti iskemään naistani ja minun silmien edessä ja minun kuullen kysyi :"oletko onnellinen?"
Eipä jääty vastausta antamaan, vaan jatkettiin matkaa tansilattialle. Hän tuli vielä tanssilattialle meidän viereen hakemaan huomiota, mutta kun ei välitetty hänestä mitään. Niin hän oli mennyt tyttöystäväni kavereille avautumaan, että minulla ei ole mitään oikeutta puuttui hänen asiohin.
Aika erikoinen kaveri, ei hänelle voi kuin nauraa kun joskus tulee vastaan :-)
- 17+2
NPH, jonka kanssa joskus olin, sanoi että hänen suhteensa kestävät viisi vuotta jonka jälkeen kumppani on aina heittänyt hänet ulos. Hänellä tätä kokemusta jo on, koska on jo yli viisikymppinen.
Pääasiana on nyt huolehtia itsestäsi.
Älä odota sitä häneltä, edes hänen pahojen tekojensa tuoman pahan olon poistamista vaan tee kaikkesi (itse) sen eteen.
Jotkut ihmiset ovat niin pulassa etteivät vain kykene olemaan tuomatta ongelmia lisää, sitä ei kannata missään nimessä odottaa.
Muista myös, ettei toisen muutosta kannata odottaa millään perusteluilla, keskusteluilla tms vaan se pitää lähteä hänestä itsestään....ja sitä ototellessa voi joutua pitkästymään. Valitettavasti.
Tuollainen voi kertoa mainitsemastasi bipolaarihäiriöstä tai maanis-depressiivisyydestä johon on myös lääkitys olemassa. Kaikki eivät sitä kuitenkaan halua. Sitäkin ototellessa täytyy miettiä omaa hyvinvointia ja ottaa siitä vastuu. Pyydä apua.
MD-ihminen kyllä rakastaa mutta maniavaiheessa hän ei vain kykene rationaaliseen toimintaan ja voi heittäytyä yllättäen väkivaltaiseksi, ottaa toisen, ostaa talon ,häipyä viikoiksi jonnekin, vaihtaa työpaikkaa ja melskata sekakäyttäjänä ympäriinsä.
Laskuvaiheessa kun masis iskee, pyydellään anteeksi ja kadutaan tehtyä...
Maton vetäminen tuolla tavoin kertoo jostain "häröstä" jos noin on asiat mennyt ja se taas kertoo siitä, että ihmisen aivokemiatkin voi olla niin sekaisin ettei hän vain kykene toimimaan paremmin.
Huolehdi itsestäsi, hanki tukiverrkoa, äläkä odota sitä häneltä. Karua mutta totta.- xcch
"kuinka suhde oli ollut läpimätä koko sen ajan kun olimme olleet yhdessä. Ei minkäänlaista rakkautta"
Ei rakkautta np-h laisen kanssa ole, ja jos puoliso sitä osittaa, niin joutuu varmasti hyväksikäytetyksi. Tuo on muuten varoittava esimerkki siitä että jos tuntuu menevän narsun kanssa todella hyvin, niin jotain on varmasti pielessä. Rakkautta se ei voi olla, koska nph ei sellaista tunne, vaan jokin muu pitää hänet tilapäisesti tavallista ystävllisempänä, tästäkin on omaa kokemusta. - totta on..,
Tukiverkkoa sitä tarvitsisi,mutta mistäs sen hankkii,jos on niin pitkään ollut alistettuna,että yhteydenpito läheisiin on nollassa.(nollattu=).
- +-
Tässä pitää turvautua yhteiskunnan palveluihin ja vertaistukiryhmiin.
+- kirjoitti:
Tässä pitää turvautua yhteiskunnan palveluihin ja vertaistukiryhmiin.
Jees... se on joskus pakko toimia niin kun mennyt asiat tarpeeksi poskelleen.
Uhreilla on omia tapaamisia ja nettisivusto, on puhelinpalveluja ja sosiaalipalveluja - niitä kannattaa käyttää.
Se ensimmäinen askel "omalta mukavuusalueelta" vaikka tilanne epämiellyttävä onkin (mutta silti tavallaan tuttu ) on iso mutta jos oikeasti voi pahoin, ei ole mitään menetettävää.
Avunhakemisessa keskittyisin alkuun omien tuntojen purkamiseen ihan randomisti kuten nuo ihanat nuoret aina sanovat ja sitten alkaisin keskittymään vain "peiliin katsomiseen" jotta saa rakennettua itsetuntoa ja rajoja.
Läheisriippuvat voivat käydä myös alkoholistien puolisoille tarkoitetuissa ryhmissä.
Älä koskaan luota vain yhteen lähteeseen!
Siinä lienee aikamoinen totuus, puhuttaessa nph:sta.- TruthHurts
Vuosien ja vuosien päästä. Vanha keskustelu, mutta niin kovasti tekee mieli vastata. Tämä on niin tyypillistä. Olen nähnyt elämässäni kaksikin miestä jotka toimivat täysin samoin. Vieläpä vauvan yritys oli kesken ja tosissaan siinä muka mukana. Sitten olikin toinen kiinnostus jo olemassa, joka niitä ailahteluja aiheutti. Petturit. Narismia ja epärehellisyyttä. Säälittävää touhua, ikävä kyllä.
- järkee_vai-ei
Vanha on , mutta niin samankaltainen kuvio mitä itselle on tapahtunut. Elämä oli ollut koko ajan epävakaata jonkinlaisessa stressitilassa, kun ei ikinä tiennyt mitä oikeasti tuleman pitää. Ensin shokki, kun kaikki mitä on pelännyt on totta ja se mitä on toivonut ja kuvitellut pelkkää illuusiota. Sen jälkeen häpeä ja lamaantuminen sitten suunnaton viha ja raivo. Sitten myös tuon saman olen huomannut, ettei missään tapauksessa kannata näyttää onnellisuuttaan jos sellaisia hetkiä joskus sattuu olemaan, minusta tulikin oikea joka asiasta valittaja, olen joskus jopa myhäillyt hyvinä hetkinä etpäs tiedä miten hyvin mulla nyt menee. Olen tässä kaiketi jonkinlaisessa toipumisvaiheessa ja kaikki on vähän kiikunkaakun. Analysoin mitä on tapahtunut oikeasti ja mikä osa tapahtuneesta on mielentuotetta tai vain jotain emotionaalista ja yritän järkeistää tapahtunutta ajattelemalla pelkkiä faktoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274