Terveydenhoitoala ja yrittäjyys

hoitsuyritys

Onkohan kenelläkään kokemusta tai tietoa miten hyvin voi menestyä yrittäjänä hoitoalalla? En tarkoita tällä yrityksiä jotka toimivat esim. vanhuspalveluissa ja kotihoidossa, näitä on paljon ja nämä tietysti menestyvät koska yleinen lainsäädäntö tukee tätä toimintaa. Kysymykseni piiriin kuuluvat myös vaihtoehtoiset hoitomuodot. Näitä yrityksiä ei tue mikään laitos ja nämä yrittäjät maksavat alv:n korkeimman mukaan. Voiko hoitoalalla toimia sekä yrittäjänä että myös palkansaajana? Tukeeko lainsäädäntö tätä? Minua askarruttavat nämä ongelmat juuri nyt omassa yritystoiminnassani. Koen että toimin puun ja kuoren välissä koska yleinen laki tukee kunnallista järjestäytynyttä terveydenhuoltoa ja myös kansa käyttää mieluummin kunnalisia palveluja. Kannaattaako yritystoimintaa jatkaa ja tehdä ilmaista valistustyötä vai vaihtaa ala kokonaan. Odotan viisaita kommentteja ja toivon että keskustelua jatketaan. Toivon että tähän hoitoalaan saataisiin jotain järjestystä ja järkeä mukaan toimintaa.

7

325

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terveysalalla

Puhutko nyt oikeista, kela-korvattavista hoidoista kuten fysioterapia tai toimintaterapia, vai uskmushoidoista kuten aromaterapia ja reikihoidot?

Ja mikä se kysymys oikein olikaan?

• T. Rollinen

"Kannaattaako yritystoimintaa jatkaa ja tehdä ilmaista valistustyötä vai vaihtaa ala kokonaan. Odotan viisaita kommentteja ja toivon että keskustelua jatketaan."

Vaikutat niin läpinäkyvästi sellaiselta Suomi-24:n oman henkilökunnan sekavalta trollikirjoittelijalta, että kannattaako sulle vastailal kenenkään yhtään mitään.

Mene pois "toivon että keskustelua jatketaan" toivomuksinesi.

Koittakaa vaan myydä niitä sivustomainoksianne siellä Suomi-24:ssä. Älkääkä häiriköikö.

• yrittaja----

"Toivon että tähän hoitoalaan saataisiin jotain järjestystä ja järkeä mukaan toimintaa. "

Veronmaksajana olen kanssasi samaa mieltä, mutta tuskin niitä olennaisia muutoksia saadaan ennen kuin a) sairaanhoitopiirien johdosta heitetään lääkärit ulos ja otetaan ammattijohtajia b) Tehy ja Super poistetaan päättämästä työnjohto-oikeuteen kuuluvista asioista ja c) koulutusmääriä sekä lääkäri- että sairaanhoitotutkintojen osalta lisätään jotta saadaan enemmän liikkuvuutta ja kilpailua työpaikoista.

Toisekseen sitä järkeä kyllä on sikäli mukana ettei lääketieteellisesti todentamattomat hoitomuodot ole oikeutettuja alempaa verokantaan tai niitä korvata yhteisistä rahoista. Tässä olen ilmeisesti kanssasi eri mieltä.

• hoitsuyritys

Niin juttuni tuntuu ehkä sekavalta. Se mitä haluan korostaa että vaihtoehtohoitajat, joka osittain olen myös itse, maksavat tosiaan alv 23%. Miksi fysioterapeutit, alv on 0 %, varmaan yhtä hyvin hieronnasta voisi sanoa että huuhaa hoitoja. Kuka sen takaa että hieronta auttaa, ei ainakaan pitkällä aikavälillä. Toisaalta jokin vaihtoehtohoito auttaa avunhakijaa konkreettisesti kauemmin aikaa koska yleensä vaihtoehtohoidossa hoidetaan myös syitä eikä vain oireita. Se mikä minua huvittaa että koululääketieteelliset laitokset eivät yleisesti ota töihin esim. keikalle yksityisyrittäjää. Missä laissa se on kielletty että yrittäjä ei saisi tehdä palkkatyötä. Mielestäni alv täytyisi olla kaikille hoitoalan ammatinharjoittajille sama. Kyllä tähän asiaan on puututtava. Tämä on vääryys. Sanoisin vielä että vaikea on toimia kentällä koska palveluja saa ilmaiseksi terkkarista ja kuitenkaan ei yrittäjänä saisi tehdä lisätienestiä palkkatyössä. Toisaalta ajatusmaailmaa täytyisi muuttaa siten että apua on saatavissa myös koululääketieteen ulkopuolelta. Kuka sen tekisi Suomessa.

• Keikkaduunari

Höpö höpö, suuri(n) osa keikkalääkäreistä tekee hommia ammatinharjoittajana, ts yrittäjinä. Olet ilmeisesti jäsenkorjaaja, aromaterapeutti tai vastaava? Saahan sitä kaikkea yrittää.

Vieläkin jäi pointtisi vähän epäselväksi?

• yrittaja----

Voin lohduttaa että tämän hallituksen jäljiltä alennetut alv-kannat tulevat olemaan historiaa, eli tilanne kyllä korjaantuu lähivuosina.

• hoitsuyritys

Kyllä määräaikainen pestini loppui heti kun kuulivat että suunnittelen yrittäjyyttä. Toimin vaihtoehtohoitajana ja osittain tarjoan koululääketieteen palveluja. Käytän terapiani tueksi tuotteita jotka kuuluvat ns. apteekkituotteiden piiriin. Tässäkin on jotain ristiriitaa koska tuotteet kuuluvat farmasiatuotteisiin ja näitä ei saa muut kuin terapeutit tarjota palveluissaan. Silti näissä tuotteissa on alv 23%. Tuotteet ovat lähellä homeopaatttisia tuotteita. Apteekit alv oliko 9%. Elintarvikkeet, ravintolisät alv 17%.
      Haluan asiallista keskustelua, en haasta riitaa. Koen kuitenkin että ristiriitaa on hirveästi yritysten välisissä toimintatavoissa. Olen sikäli ylpeä tarjoamastani palvelusta että saan säännöllisesti positiivista palautetta hoidon toimivuudesta. Joten en koe että tarjoan "huuhaa" hoitoa. Mikä on seuraava Nokia Suomessa!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2594
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1406
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      101
      1359
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe