Olen siis 17-vuotias poika ja oikeasti alkanut huolestua omasta alkoholinkäytöstäni. Olen vetänyt kännit silloin tällöin (kuitenkin vain viikonloppuisin) n. 14-vuotiaasta lähtien, mutta nyt lukioaikana käyttö on alkanut lisääntyä rajusti. Juominen on nyt yli puoli vuotta ollut joka viikonloppuista ja monena viikonloppuna on tullut oltua kännissä molempina päivinä. Úseasti olen arkena ollut myös kännissä yksin kotona. Juominen pyörii jatkuvasti mielessä ja ei ole päivääkään, jolloin ei mieli tekisi juoda. Nytkin olutta juon. Ongelmana myös on se, että kun otan yhden, on aivan hirvittävän vaikea lopettaa kesken. Olo vaan rentoutuu, koulustressi ja muut elämän huolet unohtuvat hetkeksi, sitä kai haen.. Toki juominen on myös sosiaalinen tapahtuma ja keino tutustua uusiin ihmisiin kun vähän "rentoutuu" (tiedän ettei se ole ratkaisu ja todella hälyyttävää, mutta silti). Olen alkanut järkytyksekseni tajuta, että entäs jos olenkin ongelmakäyttäjä ja stoppi on tehtävä nyt, enkä voi ikinä enää juoda.... Täytän parin viikon päästä 18 ja minua huolettaa jo nyt, kuinka suureksi kiusaus ostaa olutta/siideriä nousee, kun voin käydä itse ostamassa niitä. Olen onnistunut salaamaan juomiseni osalta kavereistani, sekä vanhemmiltani vielä hyvin, mutta saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.... Kaipaisinkin vinkkejä, miten käyttöä oikeasti voi vähentää, eikä tarvitsisi joka perjantai ostaa sitä mäyräkoiraa tai muuten vaan viinaa, että olisi "hauskaa".
Hyvää vauhtia alkoholistiksi
31
1146
Vastaukset
- rajatappaus
Oikeasti voit vähentää alkoholin käyttöä luopumalla sen käytöstä tilapäisesti määräajoin
- 1kalle
Kun pirulle antaa pikkusormen, se vie koko käden.
Itse aloitin samalla tahdilla paljon, paljon vanhemmalla iällä, ja täysin vastoin omia kuvitelmia ja varmaa käsitystä minustakin hitaasti kehkeytyi päätoiminen juoppo, ja todellinen alamäki alkoi.
Olet jo nyt päätynyt valintatilanteeseen, hallinnoiko viina sinua, vai sinä viinaa?
Asia on kaikessa raadollisuudessaan hyvin yksinkertainen; siinä mitataan ihmisen tahdonvoima ja kantti, onko kykenevä kieltäymyksiin ja pysymään viinasta erossa, vai pakottaako jo kehittynyt alkoholiriippuvuus juomaan?
Hyvin usein pakkojuominen jatkuu ennenaikaiseen hautaan, tai totaaliseen lopettamiseen asti. Onnellisia olkoot kohtuukäyttäjät (joista heistäkin monesta kehkeytyy myöhemmin ongelmakäyttäjiä)
Hanki viikonlopuiksi harrastuksia. Loppu on vain itsestäsi kiinni, eli pystytkö pitämään korkin kiinni, ja hallinnoimaan mielialojasi ja mielihalujasi?
Jo yksi täysin viinaton kuukausi muuttaa käsityksesi, kun huomaat, että himo väistyykin, ja olotila muuttuu mitä parhaimmaksi.- gbjlköl
Tuo viimeinen kappale tiivistää ongelman ratkaisun. Kun vaan aikansa pystyy sinnitelemään ilman alkoa niin himo hälvenee. Takaiskuista ei kannata masentua vaan jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
- Kohtuutta
Meillä oli entisen miehen kanssa käytäntönä pitää talvikaudet 'tipatonta' eli lumen ollessa maassa ei otettu yhtikäs mitään. Ei talvella edes tee niin mieli, voi harrastaa jotain muuta, käydä elokuvissa, lenkillä ym. Sitten voi kesäaikana vähän paremmalla omallatunnolla käydä kaljalla tai ottaa valkkaria, eikä kehity niin helposti riippuvuutta kuin jos jatkuvasti on viikonloput kännissä. Kroppakin voi paremmin. Minusta ihan hyvä systeemi, en edelleenkään juo talvella kuin tosi harvoin lasillisen, vaikka ei olla enää yhdessä.
- laihtunut pässi
Mutta näin lumettomina talvinahan saa ryypätä lähes vuoden ympäri!
- Aloitin 16 vuotiaana
Voi kun olisin itse aikonaan tajunnut saman ongelman kuin sinä nyt. Olisin säästynyt lähes 30 vuoden helvetiltä. Olihan siinä tosin paljon mukaviakin hetkiä, mutta kun ajattelee että kaikki "hauska" pyöri aina viinan ympärillä, niin sairastahan se on. Tarkkaile ja mieti hyvin tarkkaan miten käytät alkoholia. Mieti mistä juomisesi johtuu? Olisiko mahdollista kasvaa ulos arkuudesta, riittämättömyyden- tai hylätyksitulemisentunteesta? Suoritta itsetutkiskelua ja miettiä miltä tuntuu silloin kun alkaa tehdä mieli viinaa. Tietenkin hakeutuminen piireihin missä alkoholin käyttö on vähäistä ja on oikeasti hauskaa, niin että sen oikeasti tuntee, eikä viinan poistettua estoja. Alkoholismi on tunnesairaus ja sen syyt saattavat olla hyvinkin syvällä. Myös perimällä on osuutta asiaan. Tsemppiä ja tee oikeita päätöksiä. Olet syystä huolestunut.
- murheessa
Poikani,joka aloitti kaljan kanssa pelaamisen juuri teidän ikäisenä, kuoli juuri yli kolmikymppinsenä alkoholin tuomiin sairauksiin. Kannattaa todella miettiä, mikä on elämässä tarpeen,onko päihteet se ensimmäinen.
- yksi lisää
otan osaa suruusi.
menetin veljeni alkoholille. ei ollut paljon poikaasi vanhempi.
Jos haluat vähentää juomista, ei siihen juuri ole kikkakolmosia, muuta kuin antabus. :) Kehitys tässä asiassa tulee sisältä päin.
Muuten heti alkuun ihmettelen, miksi eivät vanhempasi puutu juomiseen? Taitaa olla tätä nykyajan vanhemmuutta, että ottaan kavereita eikä vanhempia. Ja mistä sinulla niin paljon rahaa löytyy... Itse sain iässäsi 50e kuukausirahaa.
Olen nyt 25v ja vasta saamassa alkoholin oikeasti hallintaan. 3-4 kaljaa kerran viikossa on mun limitti; seitsemästä harkintakyky jo laskee niin, että päädyn baariin, ja sieltä en halua itseäni löytää enää.
Raitis ajanjakso tekee aina hyvää, viimeksi pidin tuossa kuukauden ihan muuten vain, himot laskivat. Nuorempana join paljon enemmän enkä välittänyt ajankohdista, kuten sinä. Sittemmin kehityin henkisesti, ja sain ryyppäämiseni kuriin 22-vuotiaana pitämällä 7 viikon tipattoman. Sen jälkeen päätin, että kerran viikossa voin juoda, mutta muuten ei pisaraakaan, ja se pysyi.
Tähän ei auta mikään muu, kuin henkinen kehitys (mitä ei suinkaan jokaisella tapahdu ainakaan tarpeeksi), urheilu ja terve syöminen. Silloin et halua myrkyttää itseäsi. Urheiluun kannattaa jäädä koukkuun, silloin ei halua tuhota treenejään juomisella - yksi känni on aina usean treenin takapakki.
Juomaan lähtemiseen sisältyy samanlaista euforiaa kuin ensirakkauteen, eikä joka jannulla ole sisua luopua siitä omasta tahdosta. En edes käsitä, miten olen näin huiman kehityksen saavuttanut itse. Monasti se mitä tahtoo, toteutuu, jos siihen omaa potentiaalin ja tekee työtä sen vuoksi.Ja lisäystä äskeiseen: riippuvuuden syyt ovat henkisiä ja sijaitsevat syvällä mielessä, niihin käsiksi pääseminen edellyttää aikamoista itsetutkiskelua, mikä taas vaatii stressitöntä vaihetta elämässä. Pitää muistaa mistä asioista elämässä nautti vapaalla ennen alkoholin mukaan astumista. Kemiallisesta riippuvuudesta pääsee hyvin eroon pitämällä 1-2 kuukauden tipattoman ja keskittymällä terveellisiin asioihin. Tavasta taas pääsee eroon juomalla himoonsa alkoholitonta olutta (joka vastoin käsityksiä maistuu ainakin yhtä hyvälle). Sosiaalinen paine ratkeaa sillä, että nauttii rennosta olemisesta kaverien mukana, mutta lähtee kotiin jos meno yltyy apinoinniksi.
- råitish
Vain jumala tai humala voi auttaa, tai kuivahuikka!
- Dallinger
Ei tuo minusra miyrnkään kummalle kuulosta. Tai ainakin täällä päin tuommoinen juominen on täysin normaalia. :) Nyt tämän kesän oon juonu 3-5 kertaa viikossa,eikä tunnu sille että tässä jotain kummallista olisi. Oon saman ikäinen kuin sinäkin. eikä tosiaan oo tarkotus nyt mitään vähätellä sinua tai huoltasi,minusta vn kuulostaa hassulle.
- 1kalle
Dallinger.
Tarkoitus suinkaan ei ole loukata, mutta samanikäinen aloittaja on päässyt kehityksessään paljon sinua pidemmälle, kun alkaa lamppu syttymään, että elämä ei ole vain lystinpitoa ja bilettämistä, vaan myös kieltäymyksiä.
Toivon, että sinäkin päädyt pian toteamaan, että kysymys ei ole hassusta, vaan mitä vakavimmasta asiasta.
Teidän ikäisenä jaetaan kortit koko elämäksi, alkaa pudotuspeli, jossa jotkut liukuvat kurjalistoon päihdeongelmaisiksi, ja jotkut rakentavat elämänsä muille arvoille. - Ei tippa tapa
1kalle kirjoitti:
Dallinger.
Tarkoitus suinkaan ei ole loukata, mutta samanikäinen aloittaja on päässyt kehityksessään paljon sinua pidemmälle, kun alkaa lamppu syttymään, että elämä ei ole vain lystinpitoa ja bilettämistä, vaan myös kieltäymyksiä.
Toivon, että sinäkin päädyt pian toteamaan, että kysymys ei ole hassusta, vaan mitä vakavimmasta asiasta.
Teidän ikäisenä jaetaan kortit koko elämäksi, alkaa pudotuspeli, jossa jotkut liukuvat kurjalistoon päihdeongelmaisiksi, ja jotkut rakentavat elämänsä muille arvoille.Ei nyky-yhteiskunnassa kukaan työllään rikastu. Pääomia pitää olla, perittyä omaisuutta. Muuten kannattaa suosiolla mennä sossuun ja unohtaa protestanttinen työetiikka. Tämä yhteiskunta nyt romahtaa muutenkin joka tapauksessa. Iso-Britannia näyttää esimerkkiä. Ei kannata eläkkeitä laskeskella eikä vakuutuksia ottaa. Koulutuksestakaan ei ole hyötyä, työttömäksi jäät vaikka mitkä paperit olisi. Joten antaa mennä alamäkeä vaan. Armotonta menoa. Maailman väkiluku on kohta seitsemän miljardia. Kuinka kauan tässä sovitaan sekaan?
- .
Ei tippa tapa kirjoitti:
Ei nyky-yhteiskunnassa kukaan työllään rikastu. Pääomia pitää olla, perittyä omaisuutta. Muuten kannattaa suosiolla mennä sossuun ja unohtaa protestanttinen työetiikka. Tämä yhteiskunta nyt romahtaa muutenkin joka tapauksessa. Iso-Britannia näyttää esimerkkiä. Ei kannata eläkkeitä laskeskella eikä vakuutuksia ottaa. Koulutuksestakaan ei ole hyötyä, työttömäksi jäät vaikka mitkä paperit olisi. Joten antaa mennä alamäkeä vaan. Armotonta menoa. Maailman väkiluku on kohta seitsemän miljardia. Kuinka kauan tässä sovitaan sekaan?
Niin niin, ei millään mitään väliä, sen kun antaa mennä vaan ja viinaa kurkkuun.
Se ei ole ihmisarvoista elämää heittäytyä juopoksi, ja todistella itselleen olevansa vain olosuhteiden uhri. - Rommelix14
Ei tippa tapa kirjoitti:
Ei nyky-yhteiskunnassa kukaan työllään rikastu. Pääomia pitää olla, perittyä omaisuutta. Muuten kannattaa suosiolla mennä sossuun ja unohtaa protestanttinen työetiikka. Tämä yhteiskunta nyt romahtaa muutenkin joka tapauksessa. Iso-Britannia näyttää esimerkkiä. Ei kannata eläkkeitä laskeskella eikä vakuutuksia ottaa. Koulutuksestakaan ei ole hyötyä, työttömäksi jäät vaikka mitkä paperit olisi. Joten antaa mennä alamäkeä vaan. Armotonta menoa. Maailman väkiluku on kohta seitsemän miljardia. Kuinka kauan tässä sovitaan sekaan?
Otetaas paukut!
^Ai ei ole paha jos juo 3-5 kertaa viikossa? Pelkästään 1-2 annosta päivässä useana päivänä viikossa on epäterveellistä, ja nostaa mm maitohappotasot korkealle ja estää kehityksen urheilussa.
- Ei tippa tapa
Elämä on ahdistavaa. Alkoholi helpottaa. Kun viina on elämän keskiössä, sillä on ainakin jokin keskipiste, jokin tarkoitus ja päämäärä. Parempi sekin on kuin ei mitään. En minä juoppoja moiti. Moni moralisti saattaa vielä itsekin päättää päivänsä katuojassa, kun muija jättää, duuni loppuu, asunto menee alta... Itse kukin saattaa sortua. Alkoholi on viimeinen lohtu. Ihmiset pettävät, viinaan voi aina luottaa. Vaikka se kuolemaksi lopulta onkin. Mutta pitäähän sitä johonkin kuolla. Urheilumiehiä ei auta nuoruuden kuntoilut, kun keski-ikä ja sen jälkeen vanhuus iskevät. Sairaalan letkuissa tavataan.
"Ei syödä. Ollaan vaan." ---Pentti Saarikoski - Ei Alkoon
Ei tippa tapa kirjoitti:
Elämä on ahdistavaa. Alkoholi helpottaa. Kun viina on elämän keskiössä, sillä on ainakin jokin keskipiste, jokin tarkoitus ja päämäärä. Parempi sekin on kuin ei mitään. En minä juoppoja moiti. Moni moralisti saattaa vielä itsekin päättää päivänsä katuojassa, kun muija jättää, duuni loppuu, asunto menee alta... Itse kukin saattaa sortua. Alkoholi on viimeinen lohtu. Ihmiset pettävät, viinaan voi aina luottaa. Vaikka se kuolemaksi lopulta onkin. Mutta pitäähän sitä johonkin kuolla. Urheilumiehiä ei auta nuoruuden kuntoilut, kun keski-ikä ja sen jälkeen vanhuus iskevät. Sairaalan letkuissa tavataan.
"Ei syödä. Ollaan vaan." ---Pentti SaarikoskiSaarikoski oli juoppo itsekkin kuten monella kirjailijalla on tapana olla.Urheilumiehiä auttaa varmasti nuoruuden kuntoilut urheilijat eivät retkahda yleensä alkoholisteiksi.Yhteiskunnan kannalta olisi varmasti paras jos alkoholistit tekisivät itsarin.Kirjoituksesi mukaan olet alkoholisti itsekkin.
- ====
Ei tippa tapa kirjoitti:
"Ei syödä. Ollaan vaan." ---Pentti SaarikoskiOlet malliesimerkki periksiantajasta ja luovuttajasta.
Oiva ajatusmaailma ja kasvualusta juoppoutumiseen. - Elvistelijöitä vielä
Urheilu on paskaa, nandorolin, piristeiden ja kaiken muun paskan syömistä ja talonmiehien piikkejä ja tietysti EPOa ja Hemo Hessiä.
Virkaheittoja lääkäreitä ja pimeää rahaa!
- 9+5
Älä yritä vähentää. Valitettavasti kuulostat sellaiselta ihmiseltä, joka ei voi koskaan käyttää alkoholia kohtuudella. Voit joko lopettaa kokonaan täi päätyä alkoholistiksi. Olen nähnyt näitä vanhoja alkkiksia sairaaloissa, usko pois, et halua päätyä sellaiseksi, ei kukaan heistäkään olisi halunnut. Erään miehen huoneessa oli paljon lasten piirtämiä kortteja. Yhdessä niistä oli mies ja pieni poika, alapuolella luki: "Sitten pappa kun pääset sairaalasta, mennään taas kalaan." Kliseistä mutta täysin totta. Eikä muuten menty enää kalaan, parin viikon päästä pappa oli jo ruumishuoneella ja turvonnut niin muodottomaksi, ettei olisi lapset edes tunnistanut. Vain viinan tähden.
Nuoret juovat paljon, mutta tuo ei mene enää sen piikkiin. Paljon kertoo myös se että salaat asian kavereilta ja juot yksin kotona. Jos lähdet tielle jossa lievität stressiä alkoholilla, tulet aina olemaan sillä tiellä. Ei se stressi ainakaan vähene kun siirryt työelämään.
Olen huono antamaan mitään rentoutumisvinkkejä, olen nytkin sairaslomalla masennuksen ja uupumuksen vuoksi. En ole onneksi lähtenyt lievittämään oireitani viinalla, mutta muutamia sellaisiakin tapauksia olen nähnyt. Mieti mistä sinä pidät. Mitä teit ennen kuin viina alkoi täyttää vapaa-aikaa? Jos tapaat kavereita, tapaa jossain missä ei voi juoda alkoholia. Tykkäätkö liikunnasta tai lukemisesta? Mikä vain alkoholiin liittymätön mielekäs tekeminen kelpaa.
Voimia sinulle viinapirusta irtautumiseen. - nalyD
Älä anna alkoholista tulla ainoa rentouttaja, lääke ja rangaistus. Se tie on todella pitkä ja yhtä alamäkeä. Nyt et vielä osaa ehkä kuvitellakaan minkälaista on taistelu alkoholia vastaan. Ja sen häviää aina. Voi, kun olisin itsekin ollut noin fiksu sinun ikäisenäsi!
Kokeile ainakin alkoholitonta elämää. Jos sinulla ei ole ongelmaa juomisen kanssa, sen pitäisi onnistua helposti. Aivan kuten savuton ei kaipaa tupakkaa. Ei ole oikeasti mitään syytä, joka pakottaisi juomaan. Ja jos on, silloin alkoholi on ongelma! - Lue kirja
..nimeltä "Selvästi päihtynyt".Auttoi minua selkiyttämään ajatuksia ja suhdetta alkoholiin.
- pohkula123
Et ole vielä alkoholisti. Päätä, että et juo koskaan itseäsi humalaan. Aseta rajaksi vaikka neljä kaljaa kerralla. Jos se ei onnistu, lopeta kuukaudeksi alkoholin käyttö kokonaan. Hyvä, että olet tiedostanut ongelman! Kyllä se siitä!
- tulossa vai menossa?
Tosi on: Otsikko on oikeassa, valitettavasti
- eya7
Tässäpä oma tarinani:
Juomiseni alkoi murrosikäisen kokeiluna, kuten niin monella muullakin nuorella.
Ensimmäisestä humaltumiskokemuksesta lähtien syntyi sidos, jota kesti n. 25 vuotta.
Koin olevani heti koukussa alkoholin tuomaan vapauden tunteeseen.
Olin luonteeltani ujo ja sisäänpäinkääntynyt eikä minun ollut helppo solmia ystävyyssuhteita.
Alkoholin vaikutuksesta nämä asiat helpottuivat ja koin olevani ajoittain onnellinen ja tyytyväinen itseeni. Myös itsetuntoni oli todella heikko. Tunsin olevani muita selkeästi huonompi ja mitättömämpi. Olin hyvin ahdistunut lapsesta asti.
Näin jälkeenpäin ajateltuna, rupesin lääkitsemään itseäni alkoholilla.
Aluksi se oli viikonloppukäyttöä kerran viikossa. Melko pian kuitenkin määrä lisääntyi kahteen kertaan viikossa. Satunnaisesti saattoi olla kolmekin kertaa viikossa jos oli jotain erikoista; hyviä bändejä keikoilla tms.
Alkoholin käyttöäni hillitsi kahden lapsen raskaudet. Raskausaikana pystyin pidättäytymään täysin alkoholista. Synnytysten jälkeen käyttö kuitenkin jatkui. Ei tosin niin rajuna, sillä muutamien vuosien ajan juominen väheni jopa vain kertaan viikossa. Tällöinkin juominen oli toki aina humalahakuista. Joka kerta muisti oli välillä enemmän välillä vähemmän poissa.
Lasten kasvettua kerrat alkoivat kuitenkin taas kasvaa kuten myös juodut kerta-annokset.
Vuodet vierivät ja alkoholi pysyi kuvioissa. Lopulta niin paljon, että se hallitsi kaikkea elämää. Olin tosi väsynyt ja masentunut. En jaksanut enää käydä juurikaan ravintoloissa juomassa, kuten olin tähän asti tehnyt. Nyt aloin juoda yksin kotona. Olin pieni ihminen ja juomani alkoholimäärät oli niin suuria, etten tahtonut pysyä jalkeilla. Tämä hävetti minua niin, että mieluummin join yksin kotona.
Monen vuoden ajan olin rukoillut Jumalalta vapautusta alkoholinkäytöstä.
Olen uskonut Jumalaan lapsesta saakka. Rukoilin läpi elämäni aina hädän hetkellä. Raamattua luin myös ja minua kosketti kun siellä sanottiin, että se, jonka Jumalan Poika tekee vapaaksi, se saa olla todellisesti vapaa.
Tätä vapautusta en kuitenkaan saavuttanut rukouksistani huolimatta. Tein parannusta monet kerrat juomisjaksojen jälkeen ja annoin lupauksia Jumalalle kaiken muuttumisesta. Mikään ei kuitenkaan muuttunut. Löysin itseni aina samasta pisteestä, juomasta.
Tulin jo epätoivoiseksi kaiken muuttumattomuudesta. Halusin lopettaa, mutten kuitenkaan pystynyt. Sidos oli niin kova.
Juomiseni vaikutti jokaisella elämäni alueella. Kävin töissä ja minulla olikin raskas ja vastuullinen työ. Tänä päivänä en ymmärrä miten jaksoin ja miten yleensä pysyin hengissä kaiken tuon läpi.
Olin ollut työmatkalla ja juonut rankasti useana päivänä. Tein vääriä valintoja tuon matkan aikana, jotka johtivat tilanteeseen, että koin tulleeni matkani päähän. Jos olin ollut aikaisemmin väsynyt kaikkeen, nyt olin sitä todella! Huusin sydämestäni: Jeesus, auta minua! Minä en jaksa enää!
Jälkeenpäin ymmärsin, että Jumala oli kuullut minun rukoukseni koko ajan. En ollut kuitenkaan itse ollut valmis vastaanottamaan vapautusta. Halusin elää omien himojeni ja halujeni mukaan. Nyt olin siihen kuitenkin valmis ja tartuin Jeesukseen kuin viimeiseen oljenkorteen.
Lähdin niiltä sijoiltani seurakuntaan ja pyysin siellä, että puolestani rukoillaan. Siellä kohtasin elävän Vapahtajan. Vaikka olin aina uskonut Jumalaan ja Jeesukseen, nyt sain kohdata Hänet oikeasti, sydämessäni. Tunsin kuinka Jeesus rakastaa minua ja haluaa antaa minulle kaikki syntini anteeksi. Hänen rakkautensa sulatti minun sydämeni. Tietämällä tiesin siinä hetkessä, että nyt olen täysin vapaa niin alkoholista kuin kaikesta muustakin, joka minua oli sitonut ja pitänyt Jumalan rakkauden kokemisen ulkopuolella.
Tästä kaikesta on kulunut seitsemän vuotta. Tippaakaan ei ole tarvinnut juoda. Kiusauksia on toki ollut, varsinkin alussa oli hankalaa. Olen saanut kokea Jumalan konkreettista voimaa näissä kiusauksissakin. Ja se Jumalan sana on tullut todeksi kohdallani: ”Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.”
Muistan sinua rukouksin, että sinäkin löytäisit tarkoituksen elämällesi ja pääsisit vapaaksi alkoholin kautta tulevasta valheesta! - Alkoholistä kärsivä
En tiedä auttaako yhtään, kun kerron mitä tulevaisuutesi alkoholin liikakäytöstä tuo tullesssaan. Alkoholistin läheisenä tiedän, että ennen niin mukava mies muuttui pikkuhiljaa aivan eri ihmiseksi. Alkoholi aiheuttaa tunne-elämässä muutoksia. Pinna pettää helposti. Sinusta tulee ilkeä läheisellesi, jota sinä kuitenkin rakastat. Hän itkee ja sairastuu huonosta kohtelusta.
Yhteiset reissunne menevät aina pieleen , kun sinä ajattelet vain missä olisi seuraava juottola. Nyt vielä voit tehdä asialle jotakin. Toivon, että tahtosi voittaa orastavan riippuvuuden! - lukijanpalstalta
Ootko sannut apua näistä kirjoituksista?
- Päivä kerrallaan!
jEEsus pelastaa!
- laihtunut pässi
Taisi juoda itsensä hengiltä ku ei mitään kaverista kuulu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .744344Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503085Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631333055Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3952136Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2171249Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111193- 741176
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291045- 611032
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973