Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Teltan sadearvot ?

Hei

Oletko perillä teltan sateenpitoarvoista ?

Paljonko pitää olla että pitää vettä varmasti ?

Näkee esim. merkinnän 4000 mm. ?
Mitä käytännössä ?

yst. jari

25

4723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • delttta

      Onko olemassa nymyaikaista telttaa jonka ulkokangas ei pidä vettä?
      Suhtaudun noihin numeroparvoihin aika varauksella.
      Jos telttaa käyttää olosuhteissa jossa se joutuu usein sateeseen eikä kuivatuspaikkaa ole lähellä niin suosittelen sijoittamaan kunnon telttaan. Hyvän teltan käyttöikä on joka tapauksessa 10-30v joten satanen-pari lisää ei paljon paina.

      • Märkä uni

        Todistettavasti on! Terveiset Anttilan parinkympin teltasta kylpylälomalta. Vesiarvo oli jotain alta kahden tonnin. P.S: Pohja piti vettä suorastaan loistavasti, peremmin kuin moni kahluuallas.


      • Märkä uni kirjoitti:

        Todistettavasti on! Terveiset Anttilan parinkympin teltasta kylpylälomalta. Vesiarvo oli jotain alta kahden tonnin. P.S: Pohja piti vettä suorastaan loistavasti, peremmin kuin moni kahluuallas.

        Hei


        Olen tutkinut sen verran asioita että pesipilariarvo eli "Pu" pitää olla 1500 mm että se voidaan tulkita vedenpitäväksi. Pohja sitten jotakin 4000 mm.
        Sellainen menee lämpimässä Camping touhussa.

        Kuitenkin lapin olosuhteisiin kolmen vuodenajan teltaksi myyjät eivät myy suosittamalla kuin 3000 mm ja yli 3000 mm/ pu arvoisia telttoja.

        Telttoja on tullut markkinoille 70 euron hintaan pu 3000 mm jos löytää sellaisen ostopaikan, ja sitten lapin vaelluksen teltat ovat sitten speciaalia joissa on tuuliolosuhteita huomioitu ja neljän vuoden ajan telttoja "akka" telttoja joissa hinnat sitten 400-500 euroa ja paljon ylikin.

        Kun teltan kyllästää niin vesipilariarvo nousee tietysti ja suojaa kangasta. Vuosittain voi kyllästää spraylla joita myyvät alan retkeilykaupat ja Partioaitta ainakin verkkokaupassa.

        Kyselin täällä siksi koska minulle oli aluksi hiukan hämärän peitossa vesipilariarvojen merkitys käytännössä ja tällaiseen selvyyteen olen päässyt.

        yst. t. jari


      • turhaa romantiikkaa
        jarlau kirjoitti:

        Hei


        Olen tutkinut sen verran asioita että pesipilariarvo eli "Pu" pitää olla 1500 mm että se voidaan tulkita vedenpitäväksi. Pohja sitten jotakin 4000 mm.
        Sellainen menee lämpimässä Camping touhussa.

        Kuitenkin lapin olosuhteisiin kolmen vuodenajan teltaksi myyjät eivät myy suosittamalla kuin 3000 mm ja yli 3000 mm/ pu arvoisia telttoja.

        Telttoja on tullut markkinoille 70 euron hintaan pu 3000 mm jos löytää sellaisen ostopaikan, ja sitten lapin vaelluksen teltat ovat sitten speciaalia joissa on tuuliolosuhteita huomioitu ja neljän vuoden ajan telttoja "akka" telttoja joissa hinnat sitten 400-500 euroa ja paljon ylikin.

        Kun teltan kyllästää niin vesipilariarvo nousee tietysti ja suojaa kangasta. Vuosittain voi kyllästää spraylla joita myyvät alan retkeilykaupat ja Partioaitta ainakin verkkokaupassa.

        Kyselin täällä siksi koska minulle oli aluksi hiukan hämärän peitossa vesipilariarvojen merkitys käytännössä ja tällaiseen selvyyteen olen päässyt.

        yst. t. jari

        Lapin vesisade on ihan samanlaista kuin muuallakin.


    • Kyllä pelko voi olla olemassa toki ettei ulkokangas pidäkään vettä kaatosateella ja uni loppuu yllättäen kesken erämaassa uudessa teltassa.

      Pitäisi pyrkiä testaamaan ainakin aina, saattaahan olla että joku saumapaikka vuotaa, ei olekaan kunnolla tehty, ja olla paikkamateriaalia mukana ainakin aina pitää muutenkin olla.

      Tietysti voi ajatella että jos tuplakatto on, on se tehty juuri siksi että veden pitää.
      Yksinkertaiset teltat eivät koskaan vettä pidä, mutta niin kai on aina tarkoitus että tuplakatot pitää aina vettä.

      Kuitenkin voi olla että on muitakin arvoja kuin 4000 mm, voi olla vaikka 6000 mm ja siksi kyselen mitä merkitsevät käytännössä jos täällä on yhtäkään viisasta.

      yst. jari

      • delttta

        Nuo millit ovat mainosmiesten kieltä ja tarkoittavat ehjän kankaan pidätyskykyä silloin kun tuon verran on vettä päällä. Sitä vaan tuskin kukaan tietää montako milliä ommeltu teltta kestää, lopulliseen tulokseen vaikuttaa varmasti eniten työn laatu.
        2000 mm "kestävää" kangasta sanotaan vedenpitäväksi ja gore-tex kalvo on jotain 40 000 mm.
        Minulla on vielä 25 vuotias kotimainen teltta joka pitää edelleen kovankin sateen ulkona vaikka milleistä ei olekaan tietoa. Toinen täysin vettä pitävä telttani on 3 vuotias ja maksoi 30 dollaria


    • KIva, kiitos.

      Minulla meni kaatuessa Hagloöfsin puvusta housun polvi puhki.
      Osaatko neuvoa mistä saisi pikku palan moisia teknisiä kankaita ?

      Vastaus tyydytti minua, minusta 4000 mm sitten on jo asia ettei kannata empiä, ja toki on niin että jos tuplakatto tehdään, se tehdään vain yhdestä ja samasta syystä.

      Paikkavehkeet mukana ettei sadeyönä tule yllätystä.

      jari

    • delttta

      Vaikka: www.shelby.fi

      • Partioaitassa löytyi myös coretec paikkasarja.
        Pari erikokoista paikkaa 8,-

        jari


    • Kiva.

      On muistissa nyt osoite. Aivan oikea putiikki löytää teknistä kangasta.
      Hyvä.

      yst. jari

    • enää en kastu

      Hei,

      Luin viestiketjua ja sen verran on pakko kommentoida, että vasta 10 000 on luotettavasti vedenpitävä.

    • Kokemusta on

      Halpahallien teltat eivät aina pidä sadetta.

    • Ei pidä paikkaansa,ettei yksikerrosteltta pitäisi vettä.
      Tottakai pitää. Miksei pitäisi?

      Ostin itselleni pyramidin muotoisen Jack Folfskin-teltan jossa ei ole sisätelttaa ja se kyllä pitää vettä.
      Ainoa ongelma onkin itseni aiheuttama kosteus,joka kastelee teltan sisältä.

      No,siihen auttaa varmaan Wettex.....

      • Hei

        Sisäteltan kastuminen on joka teltan ongelma. Pieni säämiskä on kätevä.

        Kuule, ostin uuden teltan pyöräilyyn. Se on sellainen mistä saa molemmatkin sivut auki eli mukava sinne mennä ja sieltä nousta. Siinä on hieno ratkaisu millä painoakin on saatu alas; - Siinä on kangasharsoa sisäteltan katto. Ei kastu eikä kostu. Ulkoteltta saisi olla parempi vesiarvoltaan, mutta ajattelin että paranee puolella kun sen kyllästän, ja pidän varmuudeksi avaruushuopaa mukana tms. kevytpeitettä. Tuo on kuitenkin pyöräilyä varten ja yleensä olen leirintäalueilla missä pääsee kuiviin tiloihinkin jos tulisiki sellainen sade ja katto vuotaisi.
        Pitääpä sitten muualle jos joutuu pusikossa yöpymään ottaa matkaan vaikka avaruushuopa jonka voi laittaa sitten sisä- ja ulkokaton väliin jos vesi yllättää.

        Tällä teltalla en kuitenkaan lähtisi rinkan kanssa, mutta pyöräilijälle se oli hyvä ratkaisu. Ei tarvitse tunneliin ryömiä ja varusteita on enemmän kuin rinkka, ja painoa vain 1,5 kg. Jos joku kevytpeitekin varmuussadesuojksi pitää ottaa niin paino jää kuitenkin tuonne 1,8 kg.

        yst. jari


    • hammocks

      Laavukangaskin on vedenpitävä, sen alla on riippumatossa kiva köllötellä.

      • Hei kiitos

        Kyllä. Olen nähnyt laavuja kuvissa myynnissä ja minusta ne ovat hienoja yöpymispaikkojakin jos vain suojaa hyönteisiltä etuseinän osan eli sellainen verho käytettävissä ja paino hyvä kantaa mukana.

        Sieltä on hyvä tarkkailla rauhassa vaikka karhujen liikkeitä, heh.

        Camping alueilla turhan avoimia yleisölle, mutta muuten vakavissa voi harkita.


        yst. hyvää kesää
        jari


    • hammocks

      Lisävinkki : riippumattohyttysverkolla ja laavukangas, hyvä yhdistelmä.
      katsotaan, onnistuuko linkitys..

      https://www.mamidea.com/webshop/amazonas-moskitotraveller-p-354.html?osCsid=fuplq5vcta6f3cjlih27gk7825

      tuo menee jopa ajopuvun taskuun, on näppärä .
      Valmis laavukangas: http://www.varusteleka.fi/product/telttatarvikkeet/mil-tec-laavuvaate-300-x-220-cm/_34O0OJ0ST

      Jos teet itse laavukankaan, niin http://www.extremtextil.de/catalog/Nylon-siliconcoated-90-g-sqm-2nd-choice::471.html

      Tuon on erittäin hyvä materiaali, maksaa voi tilisiirrollakin, 6 metrin palasta saa tehtyä 3x3 M laavukankaan.
      Lisäksi lenkit vahvasta hihnasta kiinnityksiä varten ommeltava, mallia näet tuosta varustelekan linkistä kun klikkaat lisäkuvia.
      Sitten vielä kulmavahvistukset nurjalle puolelle tulevasta kankaasta .
      Eli ajokaudelle 2013 voisit värkätä itse. :)

      • Hei

        Tuo riippumatto on hieno ja kevyt. Tosi viisas juttu.

        Pressulla on painoa ja kangaspaikka on hyvä ostopaikka jos tarvetta.

        Hyvää kesää
        jari


    • hammocks
    • Hei ja kiitos


      Kyllä. Sadeviitta aina mukana on.

      Avaruushuopa on toinen jos sellaista kuljettaa mukanaan.

      Kevytpeite on luja, kevyt ja kestävä sekin.

      Siis sellaiseen tarpeeseen mitä voi ajatella mukana kuljetettavan.


      yst.t. jari

    • Hammocks

      Avaruushuopa on melko vaikea tarpiksi riippumaton päälle asettaa, harjanarun varaan , vaan entäpä liepeitten kiinnitys ?
      Kevein tarp tuolla painaa 280 gr http://www.ebay.ie/itm/Tenth-Wonder-Orange-Ultralight-Tarpaulin-3-6-x-1-5m-280g-NEW-/370617450126?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item564a857e8e
      Vihreä versio 320 gr. http://www.ebay.ie/itm/Tenth-Wonder-Green-Ultralight-Tarpaulin-3-6-x-1-5m-325g-NEW-/390424357943?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5ae71aec37
      Eli kevytpeite jää toiseksi painon suhteen, nuo tarpit on mitoitettu riippumattokäyttöön ja kiinnityslenksut löytyvät.

    • yksjukkis

      Mä käytän vain halpuustelttoja ja suurin sadeviitta päälle jos sataa, ei tule vesi sisälle, ite teltta kastuu, mutta jos ei siihen kosketa vettä ei tipu sisälle, ainut vika on että teltan koko sanotaan vaikka 210 * jotain ei 180 cm mies mahdu siihen kuin poikkitain ja vielä jalat ja pää ottaa helposti telttaan kiinni, eli pitää ostaa seuraava 4 hengen teltta, niin tää haitta poistuu ja noi 20e ja vähänyli ei paljoa rasita matkabudjettia ja pyörällä on sama painaako 1,8kg tai 2kg. Jos jostain sais samaa materiaalia kun sadeviitta siitä vois värkätä oikeen pääliteltan, ja laittaa niin että lenkeistä sen voi vetää kauemmaksi, niin vesi valuu kauemmaksi ja itse teltta pysyy nyt kuivempana, jos noi eivät pysy päällä, yksinkertainen juttu pyykkipoikia mukaan.

    • Minulla yksi teltta piti olla mm-arvoista katsoen vedenpitävä, mutta kylmänä sateisena syysyönä heräsin siihen, että teltta oli täynnä vettä ja makuupussi märkänä.

      • käyttäkää kuravaatteita, ettekä kastu


    • Yks mahollisuus oli se, että olin.. ööh kastellut omat housuni. Ei ne kuravaatteet siihen auta :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2348
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2123
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1557
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1546
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1485
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1449
    8. 52
      1308
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      78
      1268
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe