ja siellä kysyttiin saako aikuinen mies käydä saunassa äitinsä kanssa?
Asiasta puhuttiin sävyyn, hyi, yäk.
Mihis se on kadonnut se vanha saunakulttuuri kun pienestä nassikasta asti koko perhe saunoo yhdessä?
Eikä kukaan pitänyt asiaa mitenkään kummallisena, tai hätkähtänyt äitinsä/isänsä alastomuutta?
Kuuntelin radiota
18
75
Vastaukset
- pesijäminijä
Kyllä meillä mummo otetaan mukaan aina kun hän vain saunaan haluaa. Yhdessä mieheni kanssa hänet pesemme ja puemme, eikä siinä koskaan ole ollut mielestäni mitään yök, kukakohan semmosesta on puhunut taas 'yleisellä suulla'
- Anjaniina.
Haastattelija antoi ymmärtää.
Eräältäkin naiselta kysyi onko ok ja kun hää vastas että on kai se, seuraava kysymys oli; seurustelisitko sellaisen miehen kanssa?
Johon nainen vastasi, en tietenkään.
- Rattus sp.
Voihan se olla myös turvallisuustekijä vanhemmalle ihmiselle. Kun omat voimat eivät ole kohdallaan, niin lisää turvallisuuden tunnetta toisen läsnäolo. Näin sen näkisin yhdeltä kantilta.
- ...
Hmm
Mun käsittääkseni on täysin normaalia ja suositeltavaakin, että lapset auttavat vanhuksia, vaikkapa nyt peseytymispuuhissa. Tää ihmeellinen uusmoralismi, tai miksi sitä nyt sanoisi, tuntuu kasvavan aivan samalla tavalla, kuin vapaampikin ajattelu. Ihme muuten, tuossa ohjelmassa ei sitten paheksuttu sitä, että aikuinen nainen kävisi saunassa äitinsä kanssa, sehän voisi viitata homoseksuaalisuuteen.
Radiossa usein aika löyhää sisältöä, se kun perustuu paljolti siihen, että toimittajalla on joku löysä idea ja mielipide, josta pitää jaaritella levyjensoittamisen välillä. Öisin yllättävän usein kiintoisaa ohjelmaa. Just kesällä oli hieno, monen tunnin lähetys suomalaisen naisrokin historiasta. Paljon pändejä ja nimiä, jotka oli jääneet jotenkin unholaan.
Hmm, mä olen jossain nähnyt Santa Lucian livenä, Santa Lucia: Miljoona ruusua:
http://www.youtube.com/watch?v=0HCRsafvssc
=DW=- Anjaniina.
Joo, samat levyt joka päivä ja löyhäpäiset jutut.
Mut kai tuo on sitä mitä nuoriso kuuntelee...
Aika tyhjäpäisiä toimittajia, on kyl... - no jo
Anjaniina. kirjoitti:
Joo, samat levyt joka päivä ja löyhäpäiset jutut.
Mut kai tuo on sitä mitä nuoriso kuuntelee...
Aika tyhjäpäisiä toimittajia, on kyl...Mitenkäs on nämä peräkammarin pojat?
He kun nukkuvatkin äitinsä vieressä. - Milja-61
no jo kirjoitti:
Mitenkäs on nämä peräkammarin pojat?
He kun nukkuvatkin äitinsä vieressä.Täällä maalla on meillä näitä peräkammarin pojiksi kutsuttuja poikamiehiä jotka asuvat kotonaan jossa suorittavat askareitä äitinsä apuna.
Jokaisella tietämälläni on kuitenkin vähintään oma huone, osalla asunto omalla omalla sisäänkäynnillä. Yhtään äitinsä vieressä nukkujaa en tiedä, aika paskamaista panettelua täällä harrastat.
Taidat olla joku kateellinen omiin vanhempiisi suhteet katkaissut hylkiö. - Anjaniina.
Milja-61 kirjoitti:
Täällä maalla on meillä näitä peräkammarin pojiksi kutsuttuja poikamiehiä jotka asuvat kotonaan jossa suorittavat askareitä äitinsä apuna.
Jokaisella tietämälläni on kuitenkin vähintään oma huone, osalla asunto omalla omalla sisäänkäynnillä. Yhtään äitinsä vieressä nukkujaa en tiedä, aika paskamaista panettelua täällä harrastat.
Taidat olla joku kateellinen omiin vanhempiisi suhteet katkaissut hylkiö.Peräkammarin poika on saanut ikävän sävyn ihmisten puheissa?
Tosiaan maalla on poikia jotka huoltavat äitiään kotosalla, muu suku siinä apuna.
Tyttäret käy laittaan ruokaa ja yhdessä suunnitellaan talo niin että äiti pääsee omasta huoneestaan suihkuun.
En näe siinä pahaa.
Sillä jos vaikka kylmässä rahassa lasketaan, on se säästöä sulle ja mulle ja vanha äiti saa nukkua pois omassa sängyssään...
Kulttuuri on vieraannuttanut ihmisen luonnollisesta ympäristöstä ja todellisuudesta.
Täällä maaseudulla on kyllä vielä jonkinverran alkuperäistä saunakulttuuria tallella. Sauna on pyhä paikka ja siihen liittyy täydellinen puhdistuminen niin mielellisesti, kuin ulkoisestikkin ja saunassa voi olla naisia ja miehiä samaan aikaan. Sitten tästä äidin kanssa saunomisesta. En pystyisi saunomaan äitini kanssa, koska olen niin herkkä, enkä haluaisi huomata läheisen ihmisen vanhenemisen merkkejä liian selvästi koska se tuo kuoleman läheisyyden mieleen ja en halua ajatella ennenaikaisesti äitini kuolemaa.- Anjaniina.
Kukapa haluaisi, mutta se vanheneminenkin on luonnollista ;)))
Minä kävin syntymästäni asti isä kanssa saunassa ja vieläkin muistelen lämmöllä niitä hetkiä.
Isällä oli tapana kertoa ihmeellisiä juttuja muualta maailmasta ja kun sitten saunan jälkeen istuttiin pukuhuoneessa, oli viikon herkku siinä pöydällä.
Golden cap siideri pullo minulle (tai kokis), isälle olut. Se ainoa olut, jonka joi koko viikolla ;)))
Juu, mä olin isin tyttö ;)
Outoa on tuollainen vieraantuminen normaaleista käytännöistä. Tiedän useitakin 50 ihmisiä joilla on sellaisia sairauksia, että tarvitsevat läheistensä apua saunomisessa ja kylvetyksissä sekä pukeutumisessa. Aikuiset pojat auttavat niissä toimissa ihan siinä missä naispuolisetkin. Omituista jos joku sitä pitää perverssinä.
- Anjaniina.
Siinä on se jippo, et jos kysytään yhtäkkiä ihmiseltä et saunooko täysikänen poika äitinsä kanssa, niin ihmiset ajattelee et se on nyt just se tilanne.
Outoa.
Mut jos ne miettii hiukan, niin ne tajuaa, että se on asia joka on jatkunut jo 50 vuotta, naperosta tähän päivään.
Silloin siinä ei olekaan mitään kummallista.
Koko perhe on tottunut saunomaan yhdessä, ehkä jopa sukulaisetkin.
Mä en näe yhteissaunomisessamitään kummallista.
Kun mennään kesällä porukalla, ei se alastomuus ketään haittaa.Ei varsinkaan tän ikäiset enää jaksa kainostella... Anjaniina. kirjoitti:
Siinä on se jippo, et jos kysytään yhtäkkiä ihmiseltä et saunooko täysikänen poika äitinsä kanssa, niin ihmiset ajattelee et se on nyt just se tilanne.
Outoa.
Mut jos ne miettii hiukan, niin ne tajuaa, että se on asia joka on jatkunut jo 50 vuotta, naperosta tähän päivään.
Silloin siinä ei olekaan mitään kummallista.
Koko perhe on tottunut saunomaan yhdessä, ehkä jopa sukulaisetkin.
Mä en näe yhteissaunomisessamitään kummallista.
Kun mennään kesällä porukalla, ei se alastomuus ketään haittaa.Ei varsinkaan tän ikäiset enää jaksa kainostella...Mun naapurilla on ms ja hänen poika on autellut äitiään pienestä pitäen. Ei sekään sairaus aina näy päällepäin kuin paljo apua tarttee. Nyt kun on jo pyörätuolissa, niin poika kantaa saunan lauteille auttaa pesuissa ja kantaa pois. Tehnyt sitä jo useita vuosia.
- Anjaniina.
miljoona kirjoitti:
Mun naapurilla on ms ja hänen poika on autellut äitiään pienestä pitäen. Ei sekään sairaus aina näy päällepäin kuin paljo apua tarttee. Nyt kun on jo pyörätuolissa, niin poika kantaa saunan lauteille auttaa pesuissa ja kantaa pois. Tehnyt sitä jo useita vuosia.
Näinpä ja sit ihmiset lyö leiman , et peräkammarinpoika.
Eikö se niinkin ole, et äiti antaa elämän ja kasvattaa lapsensa aikuisiks, sit se virta saattaakin kääntyä toisinpäin.
Mulla on itsellä erilainen määre tuolle peräkammarinpojalle ja niitä on aikas vähän loppujen lopuks.
Mihinkähän se ihmisten yhteisöllisyys häviskään.
Munmielest ne pojat, vaimoinene tai ilamn, tekee kyl aika hyvää työtä, huolehtiessaan vanhemmistaan, kun aika saavutti iskät ja äidit... Anjaniina. kirjoitti:
Näinpä ja sit ihmiset lyö leiman , et peräkammarinpoika.
Eikö se niinkin ole, et äiti antaa elämän ja kasvattaa lapsensa aikuisiks, sit se virta saattaakin kääntyä toisinpäin.
Mulla on itsellä erilainen määre tuolle peräkammarinpojalle ja niitä on aikas vähän loppujen lopuks.
Mihinkähän se ihmisten yhteisöllisyys häviskään.
Munmielest ne pojat, vaimoinene tai ilamn, tekee kyl aika hyvää työtä, huolehtiessaan vanhemmistaan, kun aika saavutti iskät ja äidit...Tästä ei tullut peräkamarin poikaa.
- Putkivalo
Me oltiin samalla kanavalla! :))
Pitäishän sen olla luontevaa olla perheen sisällä ilkosillaan. Ja varmaan onkin, niissä piireissä missä harrastetaan saunomista. Mutta kylppäriinhän mennään yleensä yksin, eikä meillä ainakaan hilluta nakuina kämpässä. Joten varmaan on aika normaalia että luontevuus katoaa. - mummoraasu
Radiot kiellettävä.
- 17+14
Minä luin lehteä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2042358
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo401572Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1351222Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol2881018Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe56972Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis288915- 55906
Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen20902Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S18765Aina ku nään sun kuvan
Tekis mieli kirjoittaa viesti: Moi kulta, on ikävä❣️🤗 ihan noin vain, lyhyt ja ytimekäs 😁🤭58763