Suomalainen miinalaiva ja uskonto

keskustelua odottava

Televisiosta tulee sarjaa Suomalaisesta miinalaivasta. Yhdessä juuri tulleessa jaksossa nähtävästi sotilaspastorit järjestivät jonkun kirkonmenon hopeisten ja kullattujen vaasien kanssa. En ota kantaa onko mitään järkeä yhdistää uskontoa ja sotaa kun miettii millaisen kuvan se antaa uskonnosta. Minua kuitenkin jäin kummastuttamaan jakson simputus. Muutama mies- ja naissotilas eivät osallistuneen uskonnolliseen tapahtumaan tällä miinalaivalla ja he joutuivat sitten askarteluhommiin omalla vapaa-ajallaan pakosta. Eli heidän täytyin tehdä laivalle iso puinen risti. Mikä ihmeen rangaistus siitä tarvii seurata että ei ole ehkä uskonnollisen vakaumuksensa puolesta jumalanpalveluksessa ja kun et ole niin sitten nakki viuhuu ja joudut tekemään puusta isoa ristiä? Aika älyvapaa rangaistus.

Mitä jos joku uskovainen pistettäisiin tekemään maalailemaan vaikka hindujumalien kuvia jossain sotilashommissa kun eivät suostu osallistumaan kuuntelemaan hindu-uskovaisen pyhän miehen saarnoja? Tai eivät suostuisi laulamaan sotalauluja joissa viitataan että sodasta ei selviä ainakaan rukoilemalla. Siitä nousi kamala haloo, mutta Suomen armeijassa jos et osallistu uskonnolliseen tapahtumaan niin se on ihan ok että saat siitä rangaistuksen.

27

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-teisti, ei kirj.

Armeijassa oli sellainen tapa, että uskonnottomankin oli helpointa vain osallistua erilaisiin uskonnollisiin tilaisuuksiin sillä osallistumattomuudesta seurasi yleensä jokin "nakki".

Tämä oli käytännössä rangaistus, se "nakki" kun oli yleensä jokin varsin ikävä tehtävä joita yleensä joutuivat suorittamaan esimerkiksi ylimääräiseen palvelukseen palvelusrikkeestä rangaistut.

Asia on nyt noussut armeijassa tapetille, ja siitä on vaadittu selvitystä. En muista kuka asian takana nyt sitten oli.

• Pirunkirkko jyrää

Keskiaikaista uskontofasismia, siistityssä ja lempeässä muodossa.

• AntiChrisu

Kirkko on vaatinut, että ateisteja kohdellaan huonosti kouluissa ja armeijassa eli käytännössä tämä tarkoittaa että koulussa ateisteillle tulee tarpeettomia hyppytunteja ja armeijassa näitä rikollisia simputuksia.

Tätä on evankelinen luterinen kirkko vaatinut, ei asia muuten näin olisi.

• elakim

Keskustelua odottava

Se kuuluu sotilaslakiin, että siellä puhutaan Jumalasta.

Lue joskus, mistä sotilasvalassa vannotaan...

Joo. Vannotaan!!!

Mä oman vakaumukseni tähden tein vaan sen siviilivalan intissä (Tai minkä niminen se nyt olikaan...). Mikä on vähän kevyempi versio siitä.

• elakim

Ja voihan sitä käydä jotain hindupatsaita hinkkaamassa ja kiillottamassa.

Mutta ei Suomen Armeijassa.

• elakim
        elakim kirjoitti:

Ja voihan sitä käydä jotain hindupatsaita hinkkaamassa ja kiillottamassa.

Mutta ei Suomen Armeijassa.

keskustelua odottava

:)

Itse asiassa. Tarkemmin mietittyäni asiaa.

Niin, joku vois tehdä aloitteen.

Että ne sotapojat, ketkä kieltäytyy Jumalan palveluksesta.

Vois ihan hyvin kiillotella jotain Hindupatsaan p.ersettä puhtaaksi.

Sitten jos sinne paattiin olis viel roudattu joku julmetun kokoinen patsas siitä kivihepusta.

Niin ne vois kanniskella sitä pitkin sitä laivan kantta, kunnes kädet väsyy. Tai jalat pettää alta :)

Mutta vasta sen jälkeen, kun olis kiillottanut sen patsaan puhtaaksi :)

• Urmas Hurmerintanen

Sen nimi oli "juhlallinen vakuutus", eikä siis vala; joiden vannottamisen muuten Uusi testamentti kieltää Matt.5:34; Jaak.5:12; mutta eihän uskontofasistiselle perinteelle ole mikään pyhää ....

Vaatii muuten rohkeutta olla vannomatta, ja erottautua siten massasta.

Kunniotukseni sinulle.

• mä vaan
        Urmas Hurmerintanen kirjoitti:

Sen nimi oli "juhlallinen vakuutus", eikä siis vala; joiden vannottamisen muuten Uusi testamentti kieltää Matt.5:34; Jaak.5:12; mutta eihän uskontofasistiselle perinteelle ole mikään pyhää ....

Vaatii muuten rohkeutta olla vannomatta, ja erottautua siten massasta.

Kunniotukseni sinulle.

Urmas Hurmerintanen

En mä tiedä oliko se rohkeutta.

Ei se sitä ollut. Etten haluaisi Suomen Armeijaa auttaa.

Mulle taottiin vaan niin lujasti jo syntyessään varomasta kaikkia valoja Jumalan edessä, mikä sitten saattaisi estää toimimasta, jos Jumalan tahto ei toteudu.

Eli mä olen epävalidi tekemään valoja, mitkä ei ole Jumalasta.

Sitten kun rauha tulee. Niin mä lyön nimen paperiin.

En voi tehdä sitä aikaisemmin.

Koska mulle, lupaus Jumalalle on sitova.

Hän on mulle jo näyttänyt muutaman lupauksen kanssa, mitä olen tehnyt :). Että mun on ihan turha rimpuilla niitä lupauksia vastaa.

Hän vaatii mua seisomaan niiden lupauksien takana.

• Urmas ei Hurmas
        mä vaan kirjoitti:

Urmas Hurmerintanen

En mä tiedä oliko se rohkeutta.

Ei se sitä ollut. Etten haluaisi Suomen Armeijaa auttaa.

Mulle taottiin vaan niin lujasti jo syntyessään varomasta kaikkia valoja Jumalan edessä, mikä sitten saattaisi estää toimimasta, jos Jumalan tahto ei toteudu.

Eli mä olen epävalidi tekemään valoja, mitkä ei ole Jumalasta.

Sitten kun rauha tulee. Niin mä lyön nimen paperiin.

En voi tehdä sitä aikaisemmin.

Koska mulle, lupaus Jumalalle on sitova.

Hän on mulle jo näyttänyt muutaman lupauksen kanssa, mitä olen tehnyt :). Että mun on ihan turha rimpuilla niitä lupauksia vastaa.

Hän vaatii mua seisomaan niiden lupauksien takana.

Olet siis sellainen sisäinen "nasiiri", kuten minäkin, joka en kilistelly suinkaan maljoja Oslon sopimukselle, vaikka niitä tarjottiinkin; kertoen etukäteen että syynä on se, ettei SELLAISTA (hän oli mukana, eli "Seela" =välisoitto?) kannata kilistellä mitä ei ole tulossa kuten toivottiin. Tuli vain isompi rakaettien ja pommien laukaisualusta, ei muuta.

• elakim
        Urmas ei Hurmas kirjoitti:

Olet siis sellainen sisäinen "nasiiri", kuten minäkin, joka en kilistelly suinkaan maljoja Oslon sopimukselle, vaikka niitä tarjottiinkin; kertoen etukäteen että syynä on se, ettei SELLAISTA (hän oli mukana, eli "Seela" =välisoitto?) kannata kilistellä mitä ei ole tulossa kuten toivottiin. Tuli vain isompi rakaettien ja pommien laukaisualusta, ei muuta.

Urmas ei Hurmas

Mä en tiedä siitä Oslon sopimuksesta mitään. Niin on vaikea ottaa kantaa asiaan.

Eli ei sillä paprulla ole ainakaan mun hyväksyntää. Oli se sitten minkälainen tsetti tahansa.

Mä en laita mihinkään papruun nimmaria, mistä mulla ei ole hajua, mitä se tarkoittaa.

Mä joskus harrastin sitä paperileimasin duunia.

Ja oli ihan v.itunmoinen duuni saada ne paprut epävalideiksi, mitkä sitoo mun käsiä toimimasta.

• Urmas Hurmas
        elakim kirjoitti:

Urmas ei Hurmas

Mä en tiedä siitä Oslon sopimuksesta mitään. Niin on vaikea ottaa kantaa asiaan.

Eli ei sillä paprulla ole ainakaan mun hyväksyntää. Oli se sitten minkälainen tsetti tahansa.

Mä en laita mihinkään papruun nimmaria, mistä mulla ei ole hajua, mitä se tarkoittaa.

Mä joskus harrastin sitä paperileimasin duunia.

Ja oli ihan v.itunmoinen duuni saada ne paprut epävalideiksi, mitkä sitoo mun käsiä toimimasta.

Voin helposti nyt uskoa sinua.

• elakim
        Urmas Hurmas kirjoitti:

Voin helposti nyt uskoa sinua.

Urmas hurmas

Sorry oikeasti, etten aikaisemmin voinut puhua näistä jutuista.

Se liittyy siihen jutskaan, kun Jumala teki Hesekielin mykäksi.

Mulle laitettiin samanlainen suukapula.

En tiedä miksi.

Mutta edelleen.

Koita suodattaa kaikkia mun juttuja.

Mä vedän välillä ihan tarkoituksella disinformaatiota.

Se liittyy niihin kahteen jutskaan..

`Ja viisaiden viisaudet valuvat turhiin.`.
        `Etteivät he ehtisi katua, ja pelastua`:

Mutta jos olet valittu. Niin löydät kyllä helposti mun viesteistä, mitkä on skeidaa.

• Heipat

En ole katsonut sarjaa miinalaivasta, mutta tässä muutama ajatus ihmettelijälle.

Onko järkeä yhdistää uskonto ja sota? On totta, että uskonnon ja sodan yhdistelmä on tuottanut paljon pahaa maailmaan.

Suomella on kuitenkin – uskon että onneksemme – puolustusvoimat, jotka pyrkivät ensi sijassa turvaamaan rauhaa. Sekä Suomessa että maailmalla.

Jokin kirkonmeno hopeisten vaasien kanssa on varmasti ollut ehtoollisen vietto, toinen kirkkomme sakramenteista. Sakramentit ovat ”pyhiä salaisuuksia”.

Suomen puolustusvoimien palveluohjesääntö, joka perustuu Suomen lainsäädäntöön ja erityisesti asevelvollisuuslakiin, kertoo, että asevelvollisilla ja rauhanturvaajilla on oikeus osallistua jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin,

Lue lisää täältä, esim kohdat 446-449 ja liite 10 liittyvät uskonnon harjoittamiseen:

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/0802b480406f9674bed9ff66f99672d5/YlPalvO.pdf?MOD=AJPERES

Kirkkoon kuuluvat siis osallistuvat uskonnon harjoittamiseen myös puolustusvoimissa – tästä on toki käyty keskustelua, mutta pidän mahdollisuutta uskonnon harjoittamiseen tärkeänä.

Simputus on tuomittavaa ja tiedän, että puolustusvoimissa on tehty paljon työtä simputuksen kitkemiseksi. En pidä oikeana sitä, että rangaistukseksi määrätään ristin tekeminen.

Uskon ja sen harjoittaminen ovat hyvin henkilökohtaisia kysymyksiä ja kaikenlainen uskonnollinen painostus on mielestäni tuomittavaa.

Kirkko kuulolla
      Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta

• Joten pappikin ymmärtää kysymyksessä olleen simputus ei-kristittyjä kohtaan...

• Donner Wetter

Kesiaikaista perua olevan uskontofasistisen lahkon perinteisiin kuuluu ulkonaisen tappamisen harjoittaminen, ja sen harjoittajien siunaaminen, - mainaikkaiden hakkapeliittaimme mustoa vaalien: "heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta, hävitys ja kurjuus on heidän tiellänsä, ja rauhan tietä he eivät tunne."

• juutas.

"Suomen puolustusvoimien palveluohjesääntö, joka perustuu Suomen lainsäädäntöön ja erityisesti asevelvollisuuslakiin, kertoo, että asevelvollisilla ja rauhanturvaajilla on oikeus osallistua jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin, "

Parahin Päivi,

Asevelvollisilla ei ole oikeus, vaan VELVOLLISUUS osallistua jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin.

Linkittämäsi YlPalvO sanoo seuraavaa:

"446. Evankelisluterilaisia ja ortodoksisia jumalanpalveluksia sekä hartaustilaisuuksia järjestetään osana palvelusohjelmaa. Niiden sisältö ja järjestelyt määräytyvät olosuhteiden mukaan.
        447. Evankelisluterilaiseen tai ortodoksiseen kirkkoon kuulumattomilla sotilailla on oikeus osallistua jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin. Niille, jotka eivät vakaumuksensa vuoksi osallistu jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin, on järjestettävä ohjattua elämänkatsomustietoon tai etiikkaan liittyvää ohjelmaa"

Valinnanmahdollisuus on vain kirkkoonkuulumattomille, kirkkoon kuuluville hartaudet ja jumalanpalvelukset ovat pakollisia, poissaolo palvelusrikkomus.

"En pidä oikeana sitä, että rangaistukseksi määrätään ristin tekeminen."

- Ylipäätään MITÄÄN rangaistustahan ei pidä määrätä siitä, että kirkkoon kuulumattomat eivät osallistu uskonnollisiin tilaisuuksiin.

Olemme siis melkolailla yhtä mieltä, että tässä loukataan selvästi uskonnonvapauslakia.

• Battis

Uskonnollinen painostu on arkipäivää; koska yksi keskiaikasta perua oleva lahko on yhteiskuntamme keskeisillä paikoilla, uskontofasistisen lainsäädännön perinteiseltä pohjalta, jossa yksi "oikea oppisuunta", kytketään yheiskuntaan erityislainsäädännön avulla. Se on nykyisin ilmenevää: pehmeää uskontofasismia, ilman välitöntä ja suoraa tappamsista - se tekee se korkeintaan vastoin Jumalan sanaa: "vannottamalla myös valoja", eli uskollisuutta itselleen. Tämä on luterilaista natsiperinnetttä, siirrettynä nykypäivään - ja armejaan voimavaraksi ihmisten tapattamiseen.

• Suomen perustuslain mukaan ketään ei saa pakottaa osallistumaan minkään uskonnon harjoittamiseen. Piste. Se koskee myös Puolustusvoimia.

Näkemättä ohjelmaa ja pelkän kirjoituksen perusteella kommentoiden on kyseenalaista pistää uskonottomat askartelemaan uskonnolista symbolia. Eihän se ole kuin pari lautaa ristissä, mutta käskyn antajan motiivi juuri senkaltaisen palvelustehtävän valitsemiseen haiskahtaa vahvasti kiusanteolta.

Kyseessähän ei ole uskomattomienkaan osalta vapaa-ajasta silloin, kun muilla on palvelusta, vaikkakin uskonnollista sellaista. Työtehtävien antaminen taikamenojen ajaksi on siis ihan OK.

On kuitenkin täysin tuomittavaa, että joku valitsee sellaisen askareen joka voi loukata tekijöiden maailmankatsomusta.

Toivottavasti asiaan puututaan ja kiusaajat saavat oikeudenmukaisen seuraamuksen teoistaan.

• Pitihän se jakso (JIM/Taistelulaiva jakso 1/9) katsoa, että tietää mitä oikein on tapahtunut.

Ei siinä mitään kummaa ollutkaan.

Tyypit kuuluivat kirkkoon ja saivat ilmeisesti ylimääräistä palvelusta rankaisuksi selvästä rikkeestään.

• lepo vaan

Kyllä minä arvelen, että kaikki on vain sen kurin ja järjestyksen ylläpitämiseksi tähtäävää toimintaa mitä siellä tehdään. Jos jotain tehdään kaikki osallistuvat siihentoimintaan tai sitten siitä tulee sanktioita. Tositoimiin kun joudutaan ei siitä tulisi mitään jos osaporukasta lipeäisi palveluksesta, kun yllättäen vakaumus tulisi esteeksi. Siinä olisi muu porukka lirissä. Luulen, että armeijassakin usko on vain yksi kurinmuoto, mitä uskovampi porukka sitä kurinalaisempi. Ja on vielä parempi jos kaikilla on sama uskonkohde. Simputukselle voitaisiin antaa hienompi nimi se on ruotuunpalauttamista.

• Niin...tuosta pitäisi selvittää ensin, että oliko he velvollisia osallistumaan palvelukseen vaiko eikö...Se vaatisi melkein tutkintaa asiassa, koska vaikea on sanoa kenenkään uskonnosta mitään, kun ei tiedä heidän vakaumustaan. Jos he oli kristittyjä, niin silloin heidän piti osallistua palvelukseen. Palvelurikkomuksesta annetaan rangaistus ja kyllä se ristin puunaaminen käy kristityille...Sitten on piru merrassa ja taivas varjelkoon, jos he eivät olleet kristittyjä....

• Mirka ...

USA:n armeijassa papit opettaa sotilaille että jeesus hyväksyisi atomipommit.

Uskonnot pitäisi kriminalisoida.

• Mitä ihmettä?

Myös NL rakensi niitä, vaikka virallinen valtiollinen jumalan olikin silloin kuollut ja kuopattu - joten Mirka - ?

• ()()()()()()()

Kristittyjen jumala tykkää sotia. Lue raamatusta.

• Israelin kautta
        ()()()()()()() kirjoitti:

Kristittyjen jumala tykkää sotia. Lue raamatusta.

Kämmenenleveydestä maata, jonka kautta hän osoittaa hallintavaltansa maahan.

• Stalinin arvostus

Nyt se on ylösnostettu, ja kilpavarustelu jatkuu - taloudellisen nousun myötä.

Samoin kuin: yllä nikissä lukee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      119
      3106
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      116
      2411
    3. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      26
      2206
    4. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      1996
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1995
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      241
      1974
    7. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      100
      1616
    8. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1404
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      73
      1237
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1126
    Aihe