Erakolle sopiva työ tai opiskelu

Erakko X

Hei kaikki,
olen sairastanut vakavaa masennusta, joka nyt helpottanut ainakin hieman. Lisäksi minulla on erilaisia pelkoja, esim sosiaalisia. Aikaisempi työ oli hyvin sosiaalista ja sinne en tule palaamaan. Haluaisin tehdä jotain hyödyllistä tai kehittävää, mutta kotoa poistuminen ja muiden ihmisten tapaaminen ei onnistu. Olen yrittänyt kyllä.

Mitä työtä voisi tehdä kotona? Puhelinmyynti tuli itselleni mieleen, mutta siinäkin ollaan ihmisten kanssa tekemisissä.

Olen valmis myös opiskelemaan ja katsellutkin yliopiston, AMK:n, aikuiskoulutuksen yms kurssitarjontaa. Luentopakot ovat se mikä rajoittaa valintaani. Haluaisin suuntautua jo opiskeltavien aineiden osalta siihen suuntaan, että siitä mahdollisesti saisi työn, jota voisi tehdä kotona. Mitä hommia ihmiset tekevät kotoa käsin? Onko teillä kellään kokemusta tai käsitystä?

Anteeksi hieman typerät kysymykset...

48

4171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja...

Niin, olen ulkoisesti lähes hirviömäinen ja muiden ihmisten on vaikea kohdata pilkkaamatta ja naureskelematta minua. Joten se, että vain menis ja totuttelis ahdistaviin tilanteisiin ei toimi, koska muiden ihmisten käytös on, mitä on.

• Näitä taas....

Hirviömäinen? Eihän hirviöille naureskella eikä niitä pilkata, niitä pelätään.

En ole muuten koskaan nauranut kenenkään luonnolliselle ulkomuodolle, oli se sitten kuinka epämuodostunut tahansa. Eikä kukaan mun lähipiiristänikään.

Veikkaan, että sulla on masennukseen liittyvä harhaluulo, jonka koet totena. Hae apua tuohon harhaasi, niin pääset eteenpäin elämässäsi.

• erakko X
        Näitä taas.... kirjoitti:

Hirviömäinen? Eihän hirviöille naureskella eikä niitä pilkata, niitä pelätään.

En ole muuten koskaan nauranut kenenkään luonnolliselle ulkomuodolle, oli se sitten kuinka epämuodostunut tahansa. Eikä kukaan mun lähipiiristänikään.

Veikkaan, että sulla on masennukseen liittyvä harhaluulo, jonka koet totena. Hae apua tuohon harhaasi, niin pääset eteenpäin elämässäsi.

Osa varmaan pelkääkin, etenkin lapset. Täydessä bussissa ei aikuisetkaan istu viereeni, jos ainoa vapaa paikka vieressäni, vaan mieluummin seisovat...

Hakisin apua, jos mulla ois varaa terapiaan, mutta tällä hetkellä ei ole. Työtä tekemällä sais siihenkin rahaa, edes jonkin verran, vaikka raha ei olekaan se tärkein syy miksi haluaisin tehdä jotain hyödyllistä. KELA:n terapiaan olen liian huonokuntoinen ja julkisella puolella, ainakin täällä Helsingin seudulla, on alettu mennä KELA:n linjalle: kauan sairastaneita ei kannata hoitaa. Oma hoitoni on ollut pahimpaan masennukseen sähköhoitoa ja sillä ei paljon asioita selviä, päinvastoin.

• sama juttu

Tuttu tilanne. Takana kuntoutustukea pari vuotta ja työhön palaamisen ajatteleminenkin ahdistaa ihan sairaasti. Tekisin mielelläni töitä kotoa käsin. En jaksa tavata ihmisiä, saati olla työn puolesta tekemisissä ihmisten kanssa. Pää lyö tyhjää kun mietin mahdollisia vaihtoehtoja. Aika vähissä tuntuu olevan.....

• Näitä taas...

Marjojen ja sienten kerääminen.

Taiteelliset alat, kirjoittaminen.

Joskus oli mainoskirjeiden kasaamisia, en tiedä onko vielä.

Yksityisyrittäjän hommat.

Kotisivujen väsääminen, tietokonehommat.

Kannattaa yrittää sopia työnantajan kanssa kotitöistä. - ai niin, siinähän joutuu sosiaaliseen tilanteeseen-

No, suosittelisin että opettelisitte edes hiukan sosiaalisia taitoja, jotta voitte tehdä töitä. Mitään työtä ei taida olla, jossa ei jollain tasolla pitäisi olla jonkun toisen ihmisen kanssa tekemisissä. Väitättekö, että kyseisen taidon opettelu ei terapiassa onnistu? Kyllä se onnistuu.

• erakko X

Hyviä ehdotuksia.

Luontoon liittyviä töitä olen miettinyt, suunnilleen alkaen kalastamisesta... Samoin yksityisyrittäjyyttä esim nettikaupan muodossa.

Ainakin tuntemani ihmiset, jotka tekevät "tietokonehommia" (it-arkkitehtuuria), eivät pysty tekemään pelkästään etätyötä. Sitäkin voi tehdä, mutta vastapainoksi voikin olla sitten presentaatioita kansainväliselle kollegiolle tms.

Mielestäni kysymys ei ole sosiaalisten taitojen puutteesta, en usko että niiden taito on hävinnyt. (En ole ikinä ollut sosiaalinen, mutta aikaisempi työni vaati sosiaalisia taitoja ja mielestäni niissä taidoissani ei ollut suurempia puutteita.) Itselläni muiden ihmisten kanssa tekemisiin joutuminen saa aikaan ahdistusta ja masennusta. Voin ihan suhteellisen hyvin, kun pysyn poissa "ihmisten ilmoilta".

• kasaaja

Mä teen kotona kasaushommia, uravalmentaja eläkeyhtiöni kautta järjesti minulle työn. Joudun olemaan vain vähän ihmisten kanssa tekemisissä, vaimo vie paketitkin eteenpäin, mitkä pakkaan. Palkka ei ole hirveän hyvä, varsinkaan jos en jaksa tehdä täysiä päiviä, mutta on hyvä olla työssä.

• erakko X

Hei, joku tuon suuntainen kiinnostais muakin. Pitääpä etsiä tietoa tuosta.
        Oletko kuntoutustuella vai työkyvyttömyyseläkkeellä itse?

• kasaaja
        erakko X kirjoitti:

Hei, joku tuon suuntainen kiinnostais muakin. Pitääpä etsiä tietoa tuosta.
        Oletko kuntoutustuella vai työkyvyttömyyseläkkeellä itse?

Mä olin pitkään ensin sairaslomalla, sitten kuntoutustuella ja nyt ihan palkkatöissä. Suosittelen ehdottomasti sullekin uravalmentajaa, mä olin noposella ja olen tosi tyytyväinen että pyysin sinne pääsyä. Se valmentaja järjesti mulle tämän kasaushomman. Kun tutustuin valmentajaan kaikki sujui sen jälkeen ihan hyvin ja hän kunniotti sitä että minä en halua olla ihmisten kanssa tekemisissä.

• kasaaja
        kasaaja kirjoitti:

Mä olin pitkään ensin sairaslomalla, sitten kuntoutustuella ja nyt ihan palkkatöissä. Suosittelen ehdottomasti sullekin uravalmentajaa, mä olin noposella ja olen tosi tyytyväinen että pyysin sinne pääsyä. Se valmentaja järjesti mulle tämän kasaushomman. Kun tutustuin valmentajaan kaikki sujui sen jälkeen ihan hyvin ja hän kunniotti sitä että minä en halua olla ihmisten kanssa tekemisissä.

Uravalmentaja on hyvä, jos vain siedät sen verran ihmiskontaktia. Itse olin ensin Vervellä ja sit mut siirrettiin Noposelle. Verveä en voi suositella kenellekään. Noposen valmentajan kanssa kaikki meni ihan ok ja sain töitä.

• erakko x
        kasaaja kirjoitti:

Uravalmentaja on hyvä, jos vain siedät sen verran ihmiskontaktia. Itse olin ensin Vervellä ja sit mut siirrettiin Noposelle. Verveä en voi suositella kenellekään. Noposen valmentajan kanssa kaikki meni ihan ok ja sain töitä.

Mun eläkeyhtiö heitti mut eläkkeelle. En tiiä miten sitten suhtautuisivat, jos pyytäisin jotain työhön suuntaavaa kuntoutusta. Tällä hetkellä mulla ei oo mitään hoitokontaktiakaan, jossa vois noista kysellä. Miten sä sait sellasen uravalmentajan?

Oon kuitenkin vasta kolmikymppinen, että töitä ehtis tehä vuosikymmeniä.

• kasaaja
        erakko x kirjoitti:

Mun eläkeyhtiö heitti mut eläkkeelle. En tiiä miten sitten suhtautuisivat, jos pyytäisin jotain työhön suuntaavaa kuntoutusta. Tällä hetkellä mulla ei oo mitään hoitokontaktiakaan, jossa vois noista kysellä. Miten sä sait sellasen uravalmentajan?

Oon kuitenkin vasta kolmikymppinen, että töitä ehtis tehä vuosikymmeniä.

Mä sain oman valmentajan eläkeyhtiöstä, niiden mukaan mulla on liian paljon työikää jäljellä ja sen verran työkykyä että kannattaa yrittää työhön palaamista. Kannattaa sitä ainakin kysyä sieltä sun omasta eläkevakuuttajalta.

• xcvbvx

Tuntuu että itselläni ei ole mitään tulevaisuutta. Arkuuteni takia en pysty tekemään juuri mitään ja tyttöystävääkään ei ole koskaan ollut eikä näytä todennäköiseltä että tulis olemaankaan. Oon jo 22-vuotias. Taippaisin varmaan itseni jos uskaltaisin.

• Kuules poika, ...

Miehillä ja naisilla on yksi iso ero. Miehet tarvitsevat naista jotta voisivat olla onnellisia. Naiset eivät tarvitse miestä ollakseen onnellisia.

Usein kuuleekin kun erotaan, että mies ei haluaisi erota, kun taas naiselle se ero on ainoa keino saada onnea itselleen. Nainen pääsee niin paljon helpommalla ilman miestä. Sori kärjistys, mutta tuohon suuntaan toi asia menee.

Pelkäät kuolemaa? Mikä siinä pelottaa?

Sä olet VASTA 22, poikanen siis. Sulla on hyvässä lykyssä vielä 80 vuotta edessäsi. Varaa aika lääkärille ja kerro sille toi sama mitä tuohon viestiin kirjoitit. Tai kopsaa toi ja lätkäse sille lappu käteen. Saat apua ja parannut. Tai sitten keräät sitä rohkeutta ja päästät itsesi päiviltä. Kumpihan kannattaa?

• xcvbvx

*Tappaisin

• xcvbvx

Lääkärillä käyntiä ja terapiaa ja lääkkeitä oon jo kokeillut tuloksetta.

• edellinen ..

Niin varmaan. Mikä lääkitys sulla nyt on, ja mihin vaivaan? Käy vaihtamassa, jos se ei toimi. Kyllä tuolla vaihtoehtoja on vaikka kuinka, et varmasti ole niitä kaikkia ehtinyt kokeilla vielä tuohon ikään mennessä.

Terapia kestää vuosikausia. Ei siinäkään "kokeilu" auta.

Lääkärillä käyntiä kokeillut.. joo.

Keksitkö lisää tekosyitä, ettei tarvitsisi enää tehdä mitään itsensä eteen?

Soita nyt ekaksi johonkin auttavaan puhelimeen, ja kerro että uhkailet netissä itsemurhalla. Sori, mutta mua alkaa aina v*ituttamaan, kun joku heittäytyy noin avuttomaksi tolloksi. Mullakin on masennusta, mutta järkeä sentään tehdä asioilleni jotain.

Voisiko joku hyväsydämisempi ja pitkäpinnaisempi nyt jatkaa tuon kanssa? Pliis? Mä en jaksa perusvalittajia. Sori.

• muutama esimerkki

Kirjoittaminen, nettikauppa, jokin teollinen pienyritys kotona: voist tehdä käsitöitä, maalata. Jos tuotteet olisivat niin arvokkaita ja ainutlaatuisia, että menisivät kaupaksi minostamalla netissä tai sitten joku sosiaalisesti rohkea vois hoidella markkinoinnin ja myynnin.
      Tietokoneella etätyöt ....

• xcvbvx

No en ole kokeillut toistaseks kun vasta yhtä lääkettä ja terapias ollu reilu puoli vuotta mut oon vaan nyt niin huonossa jamassa etten jaksais käydä läpi mitään vuosia kestävää prosessia enkä ryhtyä lääkefirmojen koekaniiniks. Lääke mulla on määrätty pääasiassa vakavaan sosiaalisten tilanteiden pelkoon mutta myös masennukseen ja ahdistukseen. On mulla pakko-oireitakin sen lisäks. Oon lopettamassa lääkkeen kun ei siitä ole ollut apua ja on tullu vaan jotain ikäviä sivuoireita. Pelkään puhelimellaki soittamista niin paljon ettei se oikein onnistu kuin joskus harvoin. Tulee vaan aina aivan ylitsepääsemättömän ahdistunut olo.

• vanhapieruuuuu

Olen 46v ja menossa kolmas lääke ja kolmas vuosi terapiaa. Sivuoireita on ollut jokaisen lääkkeen kohdalla jos vaikka mitä, mutta ei tulis mieleenkään vielä antaa periksi! Puoli vuotta on lyhyt aika. Sun ikäselle vielä lyhyempi kun minulle ;) Jotten lopetapas nyt tuo itsesäälissä kieriskely ja jatka pinnistelemistä, kun kerran tämmönen vanha pierukin vielä jaksaa...

• näääh...
        vanhapieruuuuu kirjoitti:

Olen 46v ja menossa kolmas lääke ja kolmas vuosi terapiaa. Sivuoireita on ollut jokaisen lääkkeen kohdalla jos vaikka mitä, mutta ei tulis mieleenkään vielä antaa periksi! Puoli vuotta on lyhyt aika. Sun ikäselle vielä lyhyempi kun minulle ;) Jotten lopetapas nyt tuo itsesäälissä kieriskely ja jatka pinnistelemistä, kun kerran tämmönen vanha pierukin vielä jaksaa...

Non nih, täst mie pijän ;-)

Kuulostaa suomalaiselta SISULTA!

Kollipojalle: kaivahan sisusi esille ja paina muutaman harmaan muurin läpi!

• nääääh....

Älä nyt palikka sitä lääkettä itseksesi lopeta. Kerro lekurille ettei se toiminut. Saat jonkun toisen. Kaikki noi pilsut on kuule testattu koe-eläimillä ja ihmisilläkin jo aikaa sitten, kauan ennen kun ne on päästetty markkinoille.

Kyllä noita lääkkeitä joutuu monesti hakemaan, ei ekoilla kerroilla onnistu sopivaa.

Mut jos kuvittelet että olet koe-eläimenä, niin ei kai se tän ketjun aiheeseen liittyen niin kauas tipahda - ole ammatiltasi koe-eläin! ;-)

Masentuneissa mua oikeasti ärsyttää tuo energia, mitä masentuneet käyttää todistaakseen itselleen että tie on tukossa, ei ole enää mitään reittiä minnekään!! Vaatii oikeasti jotain, että keksiikin niin paljon tekomuureja eteensä.

Sinäkin jätit vallan huomioimatta kaiken sellaisen ed. viestistäni, joihin et keksinyt tarpeeksi hyvää tekosyytä mikset voisi niin tehdä.

• nooh...

Cipralex on ainakin ihan hyvä lääke sosiaalisista peloista kärsiville.
      Ja herra 22, et todellakaan kuulosta miltään toivottomalta tapaukselta. Korjaa asennettasi. On olemassa lääkkeitä jotka auttavat oloosi ja helpottavat, joita et ole vielä kokeillut. Paniikkihäiriöön auttaa ainakin hyvin beetasalpaaja rauhoittava lääkitys. Mene lääkärisi luokse ja kerro hänelle ajatuksistasi.
      Yhteiskunta kaipaa kaltaisiasi nuoria mukaan toimintaan, se ei ole sinun eikä yhteisön etu että et lääkitse sairauttasi ja jäät yhteiskunnan ulkopuolelle.
      Yritä edes, yritä parhaasi.

• cipralex

Minä odotin myös tuolta lääkkeeltä paljon, ei valitettavasti sopinu mulle, oli tosi harmi

• minä en

ole ujo enkä arka sitten kun tunnen ihmiset, uskallan jopa lähestyä! Sanoisinko että minuun on tullut sosiaalisuuden vastenmielisyys vastenmielisten ihmisten myötä. Sanon sen suoraan! En lähe syyttelemään enkä näyttele uhria. Sen takia kirjoitankin nimettömänä mutta kyllä taatusit avaudun ja sanon sen suoraan, mitä ajattelen ja olen kokenut!
      Ikävää etten pysty olemaan koko maapallon kaveri ja neuvonantaja. Sen voi vaan sanoa, että pahimpia ja ikävimpiä ihmisiä on itsekkäät, toisten tunteita, tilannetta hyväksikäyttävät luonteet. Sellaset ei ikinöä edes kasva aikuisiksi. Eipä kukaan heidän kaveri taho ollakaan oikeasti.

• erakko X

"Sanoisinko että minuun on tullut sosiaalisuuden vastenmielisyys vastenmielisten ihmisten myötä. "

Olen itse peruskohtelias ja -ystävällinen, en ikinä kaada muiden niskaan pahaa oloani. Tekee vain hemmetin raskaaksi olla iloinen ja positiivinen muille, jos saa vastaan jotain muuta. Jos alentuisin itse samalle tasolle, olisikin taas oivallinen syy sivaltaa sillä "kuinka masentuneet itse aiheuttavat huonon kohtelunsa". En sitä tee, mieluummin jättäydyn pois ja olen itsekseni. En vaan jaksa...

Näitäkin nimettömiä tekstejäni en ikinä päästäisi suustani tosielämässä, en ikinä olis näin töykeä kenellekään.

• Pyh.
        erakko X kirjoitti:

"Sanoisinko että minuun on tullut sosiaalisuuden vastenmielisyys vastenmielisten ihmisten myötä. "

Olen itse peruskohtelias ja -ystävällinen, en ikinä kaada muiden niskaan pahaa oloani. Tekee vain hemmetin raskaaksi olla iloinen ja positiivinen muille, jos saa vastaan jotain muuta. Jos alentuisin itse samalle tasolle, olisikin taas oivallinen syy sivaltaa sillä "kuinka masentuneet itse aiheuttavat huonon kohtelunsa". En sitä tee, mieluummin jättäydyn pois ja olen itsekseni. En vaan jaksa...

Näitäkin nimettömiä tekstejäni en ikinä päästäisi suustani tosielämässä, en ikinä olis näin töykeä kenellekään.

Ei tommonen lässyttäjä mikään oikee erakko oo. Erakot kirjottaa harkitut 2-3 riviä ja se on siinä aika pitkälti.

• erakko x
        Pyh. kirjoitti:

Ei tommonen lässyttäjä mikään oikee erakko oo. Erakot kirjottaa harkitut 2-3 riviä ja se on siinä aika pitkälti.

Lässyttäjä?

Elä lue, jos ärsyttää :)

• erakko xy
        Pyh. kirjoitti:

ei pidä paikkaansa! itse erakkona kirjoittelen,kun en osaa puhua.
        nykyisin olen oppinut sanomaan ei. varsinkin kutsuihin.ei ole pakko mennä bailaamaan jos ei halua. elän omassa valtakunnassani,mutten kaada pahaaoloa muille.
        erakko x olen varmaan sinun sieluntoveri.sinä vaan osaat ilmaista tuntemuksesi paremmin :)

• xcvbvx

Koen että mulla on oikeus valittaa ainakin näin nimettömänä netissä. En minäkään kehtaa tosielämässä näitä asioita juurikaan ääneen sanoa. Jos on täysin paska fiilis niin pakko se on kuitenki jotenki saada purkaa.

• Mielisairaspotilas

Paska vittu perkele muna:DDDDD

• erakko luonteinen

en pidä kaupungissa liikkumisesta se on hirveää mieluummin jäisin kotiin vaikka yksinään kun lähtisin muitten kanssa kaupungille hengaamaan siellä on kauheaa kävelläkin olen jo päättäny että minä pysyn kotona aina!

• Pyh.

Et sitten käytä rauhottavia. Mä oon muuten aivan jumissa mut kyllä noilla napeilla ulos pääsee aina.

• Pyh.
        Pyh. kirjoitti:

Et sitten käytä rauhottavia. Mä oon muuten aivan jumissa mut kyllä noilla napeilla ulos pääsee aina.

Onneks on hyvä lääkäri.

• Pyh.
        Pyh. kirjoitti:

Onneks on hyvä lääkäri.

Oon vitun kiitollinen sille hörhölle joka anto mulle vapautuksen. Hieno mies.

• Pyh.
        Pyh. kirjoitti:

Oon vitun kiitollinen sille hörhölle joka anto mulle vapautuksen. Hieno mies.

Pitäs kai joskus mennä paikan päälle et saa ne eläkepaperit eli pysyvät laput.

• xcvbvx

Huoh mä olen sitä mieltä että mulla on oikeus uhkailla vaikka sitten itsarilla jos siltä tuntuu.

• wd

Puutarhurin ammatti sopii erakollekin!

• Karri333

Rupea Pentti Linkolaksi

• erikoinen ihminen

Tämä on ihan supermielenkiintoinen aihe, meitä erakon työuralle haluavia on varmasti paljon. Kiitos aloittajalle. Mitä ehdottaisitte minulle, kestän lyhyitä ihmiskontakteja (muutama minuutti, 10-15 min on jo ihan jaksamisen äärirajoilla)

• Mitä ihmeen piiloilija porukkaa tänne on oikeen kerääntynyt?
      Miten te suoriuduttu päivittäisestä kaupassa käynneistä sun muusta!
      Onhan tuo tietysti hieno ajatus työskennellä kotonaan käsin, joskin hiukan utopinen.
      Hakeutukaa nyt kuitenkin työyhteisöön, ei se niin kamalaa voi olla, töitähän siellä vaan tehdään.

• *Masentunut*

No en mä kyllä oikein mistään suoriudukkaan. Elämä ahdistaa niin hemmetisti. Suurimmaks osaks oon vaan kotona.

• ellunkanax

mieti mitkä ovat vahvuutesi,mistä pidät ja sitten suunnittele sen alan yrittäjyyttä. minulle sopii hyvin :)

• erikoinen ihminen

Vielä en ole löytänyt erakolle eli minulle sopivaa työtä. Lisää ehdotuksia, kiitos. Noposen valmennus kiinnostaisi myös, en tiedä vaan miten jaksaisin sinne anoa eläkeyhtiöltä ja jaksanko kuitenkaan tapaamiset. Olen kuullut noposesta paljon hyvää, kaksi tuttua on senkautta saanut uuden koulutuksen tai työpaikan.

• ...............

Suomentaja.

Taiteilija.

Tutkija.

Kirjailija.

• wd

Puutarhuri
      Metsänhoitaja
      Metsuri

• erikoinen ihminen

Kiitos! Pää ei riitä suomentajan hommiin tai tutkijaksi, mutta metsähommat kiinnostavat. Hyvä vinkki.

• Anonyymi

kerää pulloja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe