Bensa volvon edullisuus

volvoville

Moi, sellaista olen miettinyt että onko vanha 940 tai 850 volvo erittäin kallis tai halpa pitää, näitä saa hyvinkin halvalla ja hyvä kuntoisiakin.

Toisaalta bensaa vissiin menee paljon, onko vuotuisilla ajokilometreillä miten paljon merkitystä pensa volvon kannattavuuteen?

Kiitos mielipiteistä!

10

643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksia...

      Mikä tahansa auto on kallis pitää, jos ei osaa itse tehdä mitään autolle / tilaa tehdä ei ole.

      Jos ajat vähän vuodessa, autolla esim. 5000-7000km / vuodessa ei sillä kulutuksella ole niin väliä. Jos hankit hyvän 940/850 edullisesti ja jos oletetaan sen menevän seuraavat 3-5 vuotta perushuolloilla niin tällöin on aivan sama, mitä auto kuluttaa. Halvaksi tulee.

      Vaikka auto olisi kuinka bensapihi, mutta sitä joutu pajalle viemään muutaman kk välein, ei sillä pienellä kulutuksela ole mitään merkitystä. Yhden 500e korjaamolaskun hinnalla saa bensaa Volvoon jo noin 3000km (10 l/100km kulutuksella) edestä eli kulutus on loppujen lopuksi toisarvoista.

      Olleellista on löytää hyvä ja ehjä Volvo satojen joukosta, merkki sinällään ei takaa mitään. Yksilöitä ovat.

      Jos ajettelet paljon vuodessa esim. 20000km niin
      monessa -00 tietämillä olevassa japsissa on helposti tiedossa enemmän huolettomia km pienellä kulutuksella kuin sillä 400tkm ajetulla 850:llä.

    • Halpisautoilija

      Halpojahan ne on pitää, kun pääomakulut ja varsinkin myös 940 huoltokulut on pienet. Totta on, että suuremman kulutuksen aiheuttama polttoaineen lisähinta ei merkkaa yleensä paljon mitään, jos vertaa sitä huoltohintoihin tai uudehkojen autojen arvonalennukseen.

      Olen juurikin samaa mieltä nimim. "ajatuksia" kanssa siitä, että tuollainen muutaman tonnin Japsi on se kaikista halvin tapa autoilla.

      Valitsemalla Volvon saat Japsia suuremman kulutuksen, mutta myös tilavuutta ja mukavuutta. Se on sitten makuasia, mitä arvostaa. Jos ajelee vaan taajamissa, niin tyytyisin Japanilaiseen. Matka-ajossa ja perheen kanssa oppii arvostamaan ison Volvon ominaisuuksia.

      940 Volvo on mielestäni ihan viimeisiä autoja, joka on yritetty tehdä tosissaan niin hyväksi ja kestäväksi kuin vain pystyy. nykyisinhän arvostetaan tolkutonta suorituskykyä, näennäisiä ekoarvoja ja dynaamista ulkonäköä. Ts. nykyautoja ei tehdä liikunta- ja kuljetusvälineeksi, vaan ne heijastavat tyystin muita arvoja, joilla ei itse auton funktion kanssa ole mitään tekemistä.

    • Vanhavolvo

      Mitä nyt kukin paljona pitää. Tankkasin viimeksi aamulla ja 835 kilometrillä oli kulunut 59.25 litraa. Olipa vielä sama asema ja sama mittari kuin viimeksi, joten täyttö oli varmasti yhtäläinen. Kulutus siis 7,1 litraa sadalla, ja näissä lukemissa se yleensäkin kesällä pyörii. Volvo 940 2.3 bensa ruisku ilman turboa, ja matkamittarivirhe otettu huomioon.

      • Halpisautoilija

        Melkein tekis mieli sanoa, että en usko tuota 7,1 litraa sadalla 940:llä Volvolla. Mutta ehkä sittenkin? Miten tuohon pystyy?

        Itse olen vastaavalla 740 ja 940 (B230F). päässyt tasan 8 litraan, kun oikein tosissani hissuttelin. Ja sama 8 litraa 240:llä (b200f). kolmekuuskymppisellä pääsi 7,5 litraa sadalla erittäin varovaisella kaasujalalla (B200F).

        Eli monella Volvolla olen vuosien mittaan tuota kokeillut ja em.- lukuja vähemmällä en ole päässyt. Nyt on alla matalapaineturbo 940 (B230FK) manuaalilla. Se kiskaisee 8,5 litraa sadalla, kun nätisti ajaa.


      • Vanhavolvo
        Halpisautoilija kirjoitti:

        Melkein tekis mieli sanoa, että en usko tuota 7,1 litraa sadalla 940:llä Volvolla. Mutta ehkä sittenkin? Miten tuohon pystyy?

        Itse olen vastaavalla 740 ja 940 (B230F). päässyt tasan 8 litraan, kun oikein tosissani hissuttelin. Ja sama 8 litraa 240:llä (b200f). kolmekuuskymppisellä pääsi 7,5 litraa sadalla erittäin varovaisella kaasujalalla (B200F).

        Eli monella Volvolla olen vuosien mittaan tuota kokeillut ja em.- lukuja vähemmällä en ole päässyt. Nyt on alla matalapaineturbo 940 (B230FK) manuaalilla. Se kiskaisee 8,5 litraa sadalla, kun nätisti ajaa.

        Ennätys on 6,8 litraa sadalla ja normaalilukemat pyörivät tosiaan näin kesällä tuossa seitsemän ja seitsemänpuolen välillä, riippuen nopeamman valtatieajon osuudesta. Pätkäajossa kaupungissa talvella menee toki 13-14 litraa, mutta noita kylmiä kilometrejä tulee minulle niin vähän, ettei sillä ole väliä. Ei talvellakaan pitkillä matkoilla mene kahdeksaa litraa enempää. Salaisuutena ovat tietysti kunnossa oleva auto ja normaalit säästöajon menetelmät. Moottorityyppi muuten on B230FD.

        Ensiksikin pidetään nopeus kohtuullisena. Pääosa kilometreistä tulee tuolta alemmalta tieverkolta, jossa ei edes saa ajaa yli 80 km/h. Tosin siellä joutuu usein sorapinnallekin ja työajossa tulee lisäksi pysähdyksiä satakunta kertaa tankkausvälillä.

        Kaikkinainen riuhtominen jätetään pois. Ylämäessä antaa vauhdin pudota ja ylipäänsä poljetaan kaasua hyvin varovasti. Ajetaan tasaisesti ja käytetään mahdollisimman paljon moottorijarrutusta ja vähän jarruja. Viitosta päälle jo seitsemässäkympissä, vaikka pienillä kierroksilla ajamiseen tämä moottorityyppi ei olekaan paras mahdollinen. Vääntöä kun riittää 2000 kierroksella vaikka mihin, mutta kun ylämäessä pudotaan se alle, vääntö vähenee hyvin nopeasti ja 1500 kierroksella veto on jo olematonta. Tarvitaan siis ennakoivaa alas vaihtamista ylämäen uhatessa.

        Kulutuskysymys oli minunkin huoleni, kun kuusi vuotta sitten vaihdoin Volvoon. Kilometrejä kun tuli parhaimmillaan 40000 vuodessa. Auton tunnettu luotettavuus ei ole mikään yllätys, mutta kulutuksen osalta minäkin olen hämmästynyt. Volvo kuluttaa vähemmän kuin 400 kiloa kevyempi edellinen autoni. Ruiskulla on tietysti helpompi säästää kuin kaasutinkoneella, mutta silti.


      • Halpisautoilija
        Vanhavolvo kirjoitti:

        Ennätys on 6,8 litraa sadalla ja normaalilukemat pyörivät tosiaan näin kesällä tuossa seitsemän ja seitsemänpuolen välillä, riippuen nopeamman valtatieajon osuudesta. Pätkäajossa kaupungissa talvella menee toki 13-14 litraa, mutta noita kylmiä kilometrejä tulee minulle niin vähän, ettei sillä ole väliä. Ei talvellakaan pitkillä matkoilla mene kahdeksaa litraa enempää. Salaisuutena ovat tietysti kunnossa oleva auto ja normaalit säästöajon menetelmät. Moottorityyppi muuten on B230FD.

        Ensiksikin pidetään nopeus kohtuullisena. Pääosa kilometreistä tulee tuolta alemmalta tieverkolta, jossa ei edes saa ajaa yli 80 km/h. Tosin siellä joutuu usein sorapinnallekin ja työajossa tulee lisäksi pysähdyksiä satakunta kertaa tankkausvälillä.

        Kaikkinainen riuhtominen jätetään pois. Ylämäessä antaa vauhdin pudota ja ylipäänsä poljetaan kaasua hyvin varovasti. Ajetaan tasaisesti ja käytetään mahdollisimman paljon moottorijarrutusta ja vähän jarruja. Viitosta päälle jo seitsemässäkympissä, vaikka pienillä kierroksilla ajamiseen tämä moottorityyppi ei olekaan paras mahdollinen. Vääntöä kun riittää 2000 kierroksella vaikka mihin, mutta kun ylämäessä pudotaan se alle, vääntö vähenee hyvin nopeasti ja 1500 kierroksella veto on jo olematonta. Tarvitaan siis ennakoivaa alas vaihtamista ylämäen uhatessa.

        Kulutuskysymys oli minunkin huoleni, kun kuusi vuotta sitten vaihdoin Volvoon. Kilometrejä kun tuli parhaimmillaan 40000 vuodessa. Auton tunnettu luotettavuus ei ole mikään yllätys, mutta kulutuksen osalta minäkin olen hämmästynyt. Volvo kuluttaa vähemmän kuin 400 kiloa kevyempi edellinen autoni. Ruiskulla on tietysti helpompi säästää kuin kaasutinkoneella, mutta silti.

        Hieno homma, luulen, että tuo ero on syntynyt siinä, että olet ihan tosissaan panostanut tuohon taloudelliseen ajoon. Itsellä tulee myös yleensä aina ajettua 100 tai 120 rajoituksisella tiellä, joten korkeampi nopeus väistämättä nostaa kulutusta.

        Kerran pääsi bensa loppumaan, kun kulutus pomppasi aika suureksi. Oli vähän kiire; ajelin motarilla 130, 940:n kontti täynnä painavaa tavaraa, 4 ihmistä kyydissä, ilmastointi päällä. Vei sellaisen 15 litraa sadalle, enkä päässyt pumpulle asti...


      • Vanhavolvo
        Halpisautoilija kirjoitti:

        Hieno homma, luulen, että tuo ero on syntynyt siinä, että olet ihan tosissaan panostanut tuohon taloudelliseen ajoon. Itsellä tulee myös yleensä aina ajettua 100 tai 120 rajoituksisella tiellä, joten korkeampi nopeus väistämättä nostaa kulutusta.

        Kerran pääsi bensa loppumaan, kun kulutus pomppasi aika suureksi. Oli vähän kiire; ajelin motarilla 130, 940:n kontti täynnä painavaa tavaraa, 4 ihmistä kyydissä, ilmastointi päällä. Vei sellaisen 15 litraa sadalle, enkä päässyt pumpulle asti...

        Otolliset olosuhteet ja tietoinen säästäminen. Sivuteillähän on helppo ajella omalla tavallaan, kun ei ole heti muuta liikennettä roikkumassa perässä jos sattuu nopeus välillä putoamaankin. Kulutuksessa tosiaan huomaa heti, jos joutuu vilkkaammalle valtatielle, jossa täytyy ajaa kiireisempien tahtiin.

        Moottoritiellä varmaan tilanne on vielä pahempi. Onneksi lähimmälle sellaiselle on tunnin matka. :) Enkä suosittele kanttivolvoa pelkkään taajama-ajoonkaan. Kätevähän se on kokoonsa nähden käännellä verrattuna etuvetoisiin, mutta kulutus kaupunkioloissa varsinkin kylmänä on kova. Tarvitaan tasaista ja rauhallista menoa, ja minun käyttöprofiilini sopii siihen mainiosti.


      • 740740740740
        Halpisautoilija kirjoitti:

        Melkein tekis mieli sanoa, että en usko tuota 7,1 litraa sadalla 940:llä Volvolla. Mutta ehkä sittenkin? Miten tuohon pystyy?

        Itse olen vastaavalla 740 ja 940 (B230F). päässyt tasan 8 litraan, kun oikein tosissani hissuttelin. Ja sama 8 litraa 240:llä (b200f). kolmekuuskymppisellä pääsi 7,5 litraa sadalla erittäin varovaisella kaasujalalla (B200F).

        Eli monella Volvolla olen vuosien mittaan tuota kokeillut ja em.- lukuja vähemmällä en ole päässyt. Nyt on alla matalapaineturbo 940 (B230FK) manuaalilla. Se kiskaisee 8,5 litraa sadalla, kun nätisti ajaa.

        Kun ajelee 80-90 kmh pienemmillä maanteillä, eikä kiihdyttele pahemmin niin kyllä se pysyy siinä 7-8 litrassa. (2l turpoton bensamylly) Onnistuu kun ei oo kiire minnekkään ja hermot kunnossa...


    • VolvoVille

      Moi, onneksi olkoon nimimerkille Vanhavolvo kulutuksesta,itsellä kaksi 940 pihassa, toinen diesel,toinen bensa. Moottorit d24tic ja b230fk, autot 94-95 mallisia.
      Dieselillä olen päässyt matka-ajossa 5,8l kulutukseen sadalla, ja bensalla 8,2l sadalla,eikö ole kumma minkänlaisia kulutuksia maine huomioon ottaen.

    • heski-65

      moi.volvo 850 2.5l 24v vm-95.kulutus on parhaillaan menny 6.8l/100km.ajelee rauhallisesti jne. niin kulutus ei nouse taivaisiin.perushuollot tehty ja vähän ennakoidutkin huollot mukaan lukien halvaksi tulee.haen bensan venäjältä ja huollot tekee vävy joka on ammatti asentaja.kolme ja puoli vuotta ollu niin suurin homma taitaa olla etupyörän laakeri.vaihdatin molemmat samaan syssyyn niin tämä kai se on sitä ennakoivaa huoltoa?hyvää syssyn jatkoa kaikille ja turvallisia kilometrejä,kun alkoi tuo hirven metsästyäkin!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7929
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      31
      3126
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      382
      2198
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1760
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      147
      1583
    6. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1421
    7. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1229
    8. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1228
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1152
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1112
    Aihe