Moi, sellaista olen miettinyt että onko vanha 940 tai 850 volvo erittäin kallis tai halpa pitää, näitä saa hyvinkin halvalla ja hyvä kuntoisiakin.
Toisaalta bensaa vissiin menee paljon, onko vuotuisilla ajokilometreillä miten paljon merkitystä pensa volvon kannattavuuteen?
Kiitos mielipiteistä!
Bensa volvon edullisuus
10
553
Vastaukset
- ajatuksia...
Mikä tahansa auto on kallis pitää, jos ei osaa itse tehdä mitään autolle / tilaa tehdä ei ole.
Jos ajat vähän vuodessa, autolla esim. 5000-7000km / vuodessa ei sillä kulutuksella ole niin väliä. Jos hankit hyvän 940/850 edullisesti ja jos oletetaan sen menevän seuraavat 3-5 vuotta perushuolloilla niin tällöin on aivan sama, mitä auto kuluttaa. Halvaksi tulee.
Vaikka auto olisi kuinka bensapihi, mutta sitä joutu pajalle viemään muutaman kk välein, ei sillä pienellä kulutuksela ole mitään merkitystä. Yhden 500e korjaamolaskun hinnalla saa bensaa Volvoon jo noin 3000km (10 l/100km kulutuksella) edestä eli kulutus on loppujen lopuksi toisarvoista.
Olleellista on löytää hyvä ja ehjä Volvo satojen joukosta, merkki sinällään ei takaa mitään. Yksilöitä ovat.
Jos ajettelet paljon vuodessa esim. 20000km niin
monessa -00 tietämillä olevassa japsissa on helposti tiedossa enemmän huolettomia km pienellä kulutuksella kuin sillä 400tkm ajetulla 850:llä. - Halpisautoilija
Halpojahan ne on pitää, kun pääomakulut ja varsinkin myös 940 huoltokulut on pienet. Totta on, että suuremman kulutuksen aiheuttama polttoaineen lisähinta ei merkkaa yleensä paljon mitään, jos vertaa sitä huoltohintoihin tai uudehkojen autojen arvonalennukseen.
Olen juurikin samaa mieltä nimim. "ajatuksia" kanssa siitä, että tuollainen muutaman tonnin Japsi on se kaikista halvin tapa autoilla.
Valitsemalla Volvon saat Japsia suuremman kulutuksen, mutta myös tilavuutta ja mukavuutta. Se on sitten makuasia, mitä arvostaa. Jos ajelee vaan taajamissa, niin tyytyisin Japanilaiseen. Matka-ajossa ja perheen kanssa oppii arvostamaan ison Volvon ominaisuuksia.
940 Volvo on mielestäni ihan viimeisiä autoja, joka on yritetty tehdä tosissaan niin hyväksi ja kestäväksi kuin vain pystyy. nykyisinhän arvostetaan tolkutonta suorituskykyä, näennäisiä ekoarvoja ja dynaamista ulkonäköä. Ts. nykyautoja ei tehdä liikunta- ja kuljetusvälineeksi, vaan ne heijastavat tyystin muita arvoja, joilla ei itse auton funktion kanssa ole mitään tekemistä. - Vanhavolvo
Mitä nyt kukin paljona pitää. Tankkasin viimeksi aamulla ja 835 kilometrillä oli kulunut 59.25 litraa. Olipa vielä sama asema ja sama mittari kuin viimeksi, joten täyttö oli varmasti yhtäläinen. Kulutus siis 7,1 litraa sadalla, ja näissä lukemissa se yleensäkin kesällä pyörii. Volvo 940 2.3 bensa ruisku ilman turboa, ja matkamittarivirhe otettu huomioon.
- Halpisautoilija
Melkein tekis mieli sanoa, että en usko tuota 7,1 litraa sadalla 940:llä Volvolla. Mutta ehkä sittenkin? Miten tuohon pystyy?
Itse olen vastaavalla 740 ja 940 (B230F). päässyt tasan 8 litraan, kun oikein tosissani hissuttelin. Ja sama 8 litraa 240:llä (b200f). kolmekuuskymppisellä pääsi 7,5 litraa sadalla erittäin varovaisella kaasujalalla (B200F).
Eli monella Volvolla olen vuosien mittaan tuota kokeillut ja em.- lukuja vähemmällä en ole päässyt. Nyt on alla matalapaineturbo 940 (B230FK) manuaalilla. Se kiskaisee 8,5 litraa sadalla, kun nätisti ajaa. - Vanhavolvo
Halpisautoilija kirjoitti:
Melkein tekis mieli sanoa, että en usko tuota 7,1 litraa sadalla 940:llä Volvolla. Mutta ehkä sittenkin? Miten tuohon pystyy?
Itse olen vastaavalla 740 ja 940 (B230F). päässyt tasan 8 litraan, kun oikein tosissani hissuttelin. Ja sama 8 litraa 240:llä (b200f). kolmekuuskymppisellä pääsi 7,5 litraa sadalla erittäin varovaisella kaasujalalla (B200F).
Eli monella Volvolla olen vuosien mittaan tuota kokeillut ja em.- lukuja vähemmällä en ole päässyt. Nyt on alla matalapaineturbo 940 (B230FK) manuaalilla. Se kiskaisee 8,5 litraa sadalla, kun nätisti ajaa.Ennätys on 6,8 litraa sadalla ja normaalilukemat pyörivät tosiaan näin kesällä tuossa seitsemän ja seitsemänpuolen välillä, riippuen nopeamman valtatieajon osuudesta. Pätkäajossa kaupungissa talvella menee toki 13-14 litraa, mutta noita kylmiä kilometrejä tulee minulle niin vähän, ettei sillä ole väliä. Ei talvellakaan pitkillä matkoilla mene kahdeksaa litraa enempää. Salaisuutena ovat tietysti kunnossa oleva auto ja normaalit säästöajon menetelmät. Moottorityyppi muuten on B230FD.
Ensiksikin pidetään nopeus kohtuullisena. Pääosa kilometreistä tulee tuolta alemmalta tieverkolta, jossa ei edes saa ajaa yli 80 km/h. Tosin siellä joutuu usein sorapinnallekin ja työajossa tulee lisäksi pysähdyksiä satakunta kertaa tankkausvälillä.
Kaikkinainen riuhtominen jätetään pois. Ylämäessä antaa vauhdin pudota ja ylipäänsä poljetaan kaasua hyvin varovasti. Ajetaan tasaisesti ja käytetään mahdollisimman paljon moottorijarrutusta ja vähän jarruja. Viitosta päälle jo seitsemässäkympissä, vaikka pienillä kierroksilla ajamiseen tämä moottorityyppi ei olekaan paras mahdollinen. Vääntöä kun riittää 2000 kierroksella vaikka mihin, mutta kun ylämäessä pudotaan se alle, vääntö vähenee hyvin nopeasti ja 1500 kierroksella veto on jo olematonta. Tarvitaan siis ennakoivaa alas vaihtamista ylämäen uhatessa.
Kulutuskysymys oli minunkin huoleni, kun kuusi vuotta sitten vaihdoin Volvoon. Kilometrejä kun tuli parhaimmillaan 40000 vuodessa. Auton tunnettu luotettavuus ei ole mikään yllätys, mutta kulutuksen osalta minäkin olen hämmästynyt. Volvo kuluttaa vähemmän kuin 400 kiloa kevyempi edellinen autoni. Ruiskulla on tietysti helpompi säästää kuin kaasutinkoneella, mutta silti. - Halpisautoilija
Vanhavolvo kirjoitti:
Ennätys on 6,8 litraa sadalla ja normaalilukemat pyörivät tosiaan näin kesällä tuossa seitsemän ja seitsemänpuolen välillä, riippuen nopeamman valtatieajon osuudesta. Pätkäajossa kaupungissa talvella menee toki 13-14 litraa, mutta noita kylmiä kilometrejä tulee minulle niin vähän, ettei sillä ole väliä. Ei talvellakaan pitkillä matkoilla mene kahdeksaa litraa enempää. Salaisuutena ovat tietysti kunnossa oleva auto ja normaalit säästöajon menetelmät. Moottorityyppi muuten on B230FD.
Ensiksikin pidetään nopeus kohtuullisena. Pääosa kilometreistä tulee tuolta alemmalta tieverkolta, jossa ei edes saa ajaa yli 80 km/h. Tosin siellä joutuu usein sorapinnallekin ja työajossa tulee lisäksi pysähdyksiä satakunta kertaa tankkausvälillä.
Kaikkinainen riuhtominen jätetään pois. Ylämäessä antaa vauhdin pudota ja ylipäänsä poljetaan kaasua hyvin varovasti. Ajetaan tasaisesti ja käytetään mahdollisimman paljon moottorijarrutusta ja vähän jarruja. Viitosta päälle jo seitsemässäkympissä, vaikka pienillä kierroksilla ajamiseen tämä moottorityyppi ei olekaan paras mahdollinen. Vääntöä kun riittää 2000 kierroksella vaikka mihin, mutta kun ylämäessä pudotaan se alle, vääntö vähenee hyvin nopeasti ja 1500 kierroksella veto on jo olematonta. Tarvitaan siis ennakoivaa alas vaihtamista ylämäen uhatessa.
Kulutuskysymys oli minunkin huoleni, kun kuusi vuotta sitten vaihdoin Volvoon. Kilometrejä kun tuli parhaimmillaan 40000 vuodessa. Auton tunnettu luotettavuus ei ole mikään yllätys, mutta kulutuksen osalta minäkin olen hämmästynyt. Volvo kuluttaa vähemmän kuin 400 kiloa kevyempi edellinen autoni. Ruiskulla on tietysti helpompi säästää kuin kaasutinkoneella, mutta silti.Hieno homma, luulen, että tuo ero on syntynyt siinä, että olet ihan tosissaan panostanut tuohon taloudelliseen ajoon. Itsellä tulee myös yleensä aina ajettua 100 tai 120 rajoituksisella tiellä, joten korkeampi nopeus väistämättä nostaa kulutusta.
Kerran pääsi bensa loppumaan, kun kulutus pomppasi aika suureksi. Oli vähän kiire; ajelin motarilla 130, 940:n kontti täynnä painavaa tavaraa, 4 ihmistä kyydissä, ilmastointi päällä. Vei sellaisen 15 litraa sadalle, enkä päässyt pumpulle asti... - Vanhavolvo
Halpisautoilija kirjoitti:
Hieno homma, luulen, että tuo ero on syntynyt siinä, että olet ihan tosissaan panostanut tuohon taloudelliseen ajoon. Itsellä tulee myös yleensä aina ajettua 100 tai 120 rajoituksisella tiellä, joten korkeampi nopeus väistämättä nostaa kulutusta.
Kerran pääsi bensa loppumaan, kun kulutus pomppasi aika suureksi. Oli vähän kiire; ajelin motarilla 130, 940:n kontti täynnä painavaa tavaraa, 4 ihmistä kyydissä, ilmastointi päällä. Vei sellaisen 15 litraa sadalle, enkä päässyt pumpulle asti...Otolliset olosuhteet ja tietoinen säästäminen. Sivuteillähän on helppo ajella omalla tavallaan, kun ei ole heti muuta liikennettä roikkumassa perässä jos sattuu nopeus välillä putoamaankin. Kulutuksessa tosiaan huomaa heti, jos joutuu vilkkaammalle valtatielle, jossa täytyy ajaa kiireisempien tahtiin.
Moottoritiellä varmaan tilanne on vielä pahempi. Onneksi lähimmälle sellaiselle on tunnin matka. :) Enkä suosittele kanttivolvoa pelkkään taajama-ajoonkaan. Kätevähän se on kokoonsa nähden käännellä verrattuna etuvetoisiin, mutta kulutus kaupunkioloissa varsinkin kylmänä on kova. Tarvitaan tasaista ja rauhallista menoa, ja minun käyttöprofiilini sopii siihen mainiosti. - 740740740740
Halpisautoilija kirjoitti:
Melkein tekis mieli sanoa, että en usko tuota 7,1 litraa sadalla 940:llä Volvolla. Mutta ehkä sittenkin? Miten tuohon pystyy?
Itse olen vastaavalla 740 ja 940 (B230F). päässyt tasan 8 litraan, kun oikein tosissani hissuttelin. Ja sama 8 litraa 240:llä (b200f). kolmekuuskymppisellä pääsi 7,5 litraa sadalla erittäin varovaisella kaasujalalla (B200F).
Eli monella Volvolla olen vuosien mittaan tuota kokeillut ja em.- lukuja vähemmällä en ole päässyt. Nyt on alla matalapaineturbo 940 (B230FK) manuaalilla. Se kiskaisee 8,5 litraa sadalla, kun nätisti ajaa.Kun ajelee 80-90 kmh pienemmillä maanteillä, eikä kiihdyttele pahemmin niin kyllä se pysyy siinä 7-8 litrassa. (2l turpoton bensamylly) Onnistuu kun ei oo kiire minnekkään ja hermot kunnossa...
- VolvoVille
Moi, onneksi olkoon nimimerkille Vanhavolvo kulutuksesta,itsellä kaksi 940 pihassa, toinen diesel,toinen bensa. Moottorit d24tic ja b230fk, autot 94-95 mallisia.
Dieselillä olen päässyt matka-ajossa 5,8l kulutukseen sadalla, ja bensalla 8,2l sadalla,eikö ole kumma minkänlaisia kulutuksia maine huomioon ottaen. - heski-65
moi.volvo 850 2.5l 24v vm-95.kulutus on parhaillaan menny 6.8l/100km.ajelee rauhallisesti jne. niin kulutus ei nouse taivaisiin.perushuollot tehty ja vähän ennakoidutkin huollot mukaan lukien halvaksi tulee.haen bensan venäjältä ja huollot tekee vävy joka on ammatti asentaja.kolme ja puoli vuotta ollu niin suurin homma taitaa olla etupyörän laakeri.vaihdatin molemmat samaan syssyyn niin tämä kai se on sitä ennakoivaa huoltoa?hyvää syssyn jatkoa kaikille ja turvallisia kilometrejä,kun alkoi tuo hirven metsästyäkin!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384148- 892029
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151991Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581618Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541462Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341427VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001338- 741236
- 981151
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181070