Neuvotko Mantshurian jalopähkinästä

Pekkavee

Naapuri lahjoitti kyseisen puun taimen - ennen en ollut Mantshurian jalopähkinästä kuullutkaan. Netistä ja kirjoista löytyi niukasti neuvoja sen istuttamisesta ja kasvupaikan valinnasta, mutta nyt puu on maassa ja näyttää toipuneen reippaasti kolmen viikon takaisesta siirrosta.

Osaako kukaan neuvoa, mitä tämmöisen kanssa pitäisi ottaa huomioon? Kasvupaikka on Helsingissä, eli kai se tällä vyöhykkeellä talvetkin pärjää kun taimikin on kotimaisesta maaperästä?

Olen kiitollinen kaikista tiedoista.

12

7095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nilla

on ihastuttava puu. Se ei kasva kovin suureksi, korkeintaan sellaiseksi ison omenapuun kokoiseksi.
      Kasvutapa muistuttaa myös omenapuuta. Se haarautuu helposti ja levittäytyy mielellään sivulle muodostaen laajan oksiston. Eli tilaa se vaatii. Muuten puu pärjää lähes paikassa kuin paikassa etelärannikolla. Ehkä kuitenkin aurinkoinen etelärinne toimii parhaiten sille.

• hivenen

maa, isot lehdet ja pähkinöitäkin tulee, niiden kypsymisessä voi ola vaihtelua. Jalopähkinöitä on Hgissä ainakin Lenininpuistossa altaan luona-tsekkaa miltä ne näyttävät isoina. Ainoa heikkous on ehkä myöhäinen lehtiin puhkeaminen.

• Pekkavee

Kiitos edellä vihjeitä antaneille. Minulla on ilo kertoa, että jalopähkinämme lähti kasvuun erittäin hyvin. Kun vihreää oli istutushetkellä vain tikkuaskin kokoinen tupsu, nyt elokuussa on puolentoista metrin levyiseksi laajenneessä latvuksessa lehtiä jo kolmessa kerroksessa! Korkeuttakin on tullut 30 senttiä lisää, mutta eipä sitä alun perin ollutkaan kuin 70 cm. Tein pohja- ja istutustyöt poikkeuksellisen huolellisesti ja varmasti kuluvan kesän säätkin ovat suosineet kasvua.
      Nyt pähkäilen enää sitä, että pitäisikö vartta eli runkoa ryhtyä suojaamaan rusakoilta, joita pihassamme pyörii päivittäin. Tai pitääkö pakkasten varalle tehdä mitään? Entä onko lannoitusta harkittava missä vaiheessa, sitä jalopähkinä sai viimeksi istutuksen yhteydessä toukokuussa. Jos joku tietää vastauksia näihin kysymyksiin, olisin edelleen kiitollinen neuvoistanne.

• markoh

Hei Pekka,
        olen itsekin katsellut toimitalomme sisäpihalla kasvaa valtavaa pähkinäpuuta ja ajatellut viedä muutaman taimen juurtumaan vapaa-ajan tontillemme. Juttelin juuri puutarhurimme kanssa puusta ja sen hoidosta. Kysymyksiisi liittyen kuulin seuraava. Jäniksiä ( ~rusakot) varten on runko nuorena ehdottomasti suojattava. Lisäksi voi juurten suojaksi levittää syksyn lehtiä ja kariketta paukkupakkasten varalta. Lannoituksesta ei ollut (vielä) puhetta.

T: Marko

• Verkkorannan vaari

Viime keväänä istuttamani kookas(n.3m)taimi viihtyi hyvin , kehittäen kookkaat lehdet. Runsas viikottainen kastelu juurrutti sen hyvin.
        Maapohja, entinen jätevesien imeytyskenttä, on sopivan ravinteinen ja kostea. Se on myös tuulilta suojainen,kuitenkin aurinkoinen. Kookkaat latvasilmut oksissa lupaavat samoin hyvää. Odottelen kevään lämpöä ja aurinkoa uuden kasvun virvoittamiseksi. Kerron sitten kesällä lisää kuulumisia. Terveisin Vaari Keski-Savosta.

• Hullu puutarhuri

Onko matshurian jalopähkinä kalkinsuosija? Eli annanko tuhkaa vai enkö? Tuntuu että se ei olisi happaman maan kasvi. Olen istuttelemassa Tampereen korkeudelle, mutta taimi on kasvatettu Ähtärissä, joten pitäisi menestyä.

• Nasu

Manzurian pähkinäpuumme ei jaksa tehdä kunnon lehtiä. Norkkoja on todella paljon.
      Voinko tehdä mitään kanankakan ja veden antamisen lisäksi saadakseni sen voimaan paremmin?
      Se on ollut pihamme kaunein puu tähän asti.
      Olisi sääli menettää se.

• jouko s

Minä keräsin kadulta pähkinät ja istutin ja nyt on kymmenieä taimia pitkin ja poikin tiheästi. Jos joku on kiinnostunut tekemään kujanteen tai kaunistamaan tonttiaan
      niin ne lähtee kuten hevoskastanjatkin taimet halukkaille tai hyvään kotiin tosi edullisesti. Hinta määrääntyy tarkoitusperän ja hakijan miellyttävyyden mukaan!
      Ota vietillä yhteyttä kännykkääni 0503368055, niin vataan kiireettömänä aikana!
      terv jouko s

• Anonyymi

Hei

Olisikohan sinulla mantsurianjalopähkinän taimia myynnissä näinkin pitkän ajan jälkeen? :)

Yst.t. SP
        p. 0443013017

• okkulnodaLonuaM

Minulla on vanha Mantsurian jalopähkinäpuu ja oksien painon takia alkaa olemaan oksien/rungon haaroittumisen kanssa ongelmia. Oireita repeytymisestä on selvästi näkyvissä Y- haaroittuneissa kohdissa. Jälkiviisaana olisin leikannut puuta niin että oksat olisivat tulleet suoraan ulos noin 90 asteen kulmassa. Isot oksat jotka tulevat ulos rungosta näin näyttävät kestävän hyvin kun taas jyrkemmässä kulmassa näyttävät kohta repeävän.

• nokkoset_kukkivat

Kuinkahan paksuja y-haaroittuneet oksat ovat? Y-haaraa voi vahvistaa kierretangolla. Porataan ronskisti läpi ja aluslevyt ja mutteteilla kiristetään. Kierretangon pitää olla saman vahvuista kuin poranterä, niin ei vesi pääse sisään.

• Harmittaa

Mihin aikaan lehdet puhkeaa. Itse istutin viime kesänä ja lähti hyvin kasvuun mutta nyt on aivan musta,kuin tervalla valeltu eikä merkkiäkään lehdistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe