Ostin kattovalaisimen, jossa on ns. II-luokan pistotulppa eli sellainen pitkä ja litteä, joka on liitetty valaisimeen kahdella johdolla, sinisellä ja ruskealla. Pistotulppa on kuitenkin niin pitkä, ettei se mahdu kunnolla valaisimen suojakotelon alle ja lamppua ei saa siististi kattoon kiinni. Voinko vaihtaa lamppuun I-luokan pienen ja matalan pistokkeen, jossa on sinisen ja ruskean piuhan lisäksi keltavihreä maadoituspiuha, jolle ei siis ole paikkaa. Tuleeko asennuksesta turvallinen, jos tuon maajohdon jättää kytkemättä. Kattopistorasia on suojamaadoitettu eli kaksi reikää ja tappi.
Valaisinpistokkeen vaihto
4
1018
Vastaukset
- Pistoke
Periaatteessa maadoitettua pistotulppaa ei saisi laittaa, mutta toiminnan kannalta sillä ei ole merkitystä. maajohdon pätkä tulisi ainakin eristää sähköteipillä tms. ettei koskisi jännitteellisiin osiin. Onko sinulla pinta-asenteinen pistorasia valaisimelle? sillä sitten voisi olla että valaisin on suunniteltu asennettavaksi uppoasennettavaan pistorasiaan, koska se ei ulkone katosta niin paljon kuin pinta-asenteinen ja pistoke saattaisi sopia sellaisen kanssa kuvun sisään.
- Jpe-
Suojaeristettyyn laitteeseen saa laittaa sekä maadoitetun että maadoittamattoman pistokkeen. Maadoitettu pistoke sinänsä käytännöllisempi että sitä voi käyttää kummassa pistorasiassa tahansa.
- Tumpeloitsijako
Onko merkitystä sillä, mihin järjestykseen laittaa sinisen ja ruskean johdon lamppupistokkeessa? Siis voivatko ne mennä väärinpäin? Tätä kysyn koska lamppuun ei tule virtaa... Toinen selitys on, että jokin lampuista on palanut. Mummon taidot ruosteessa?
- Pistoke
Ei ole väliä kumminpäin johdot tulevat, mutta yleensä kytketään ruskea L ja sininen N, koska silloin vaihejännite tulee kierrekannassa pohjaan. Varmaan lampuissa sitten vikaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243