Mitäs ajatuksia tämmöinen "pohdelma" teissä herättää?

kuunteleva_kirkko

Aika paljon palstallakin on mainittu sana synti.
Se lienee eräs niistä teemoista, jotka helposti kärjistävät keskustelua.
Sitä en itse nyt toivo, enkä siihen pyri.

Olen pohdiskellut synnin olemusta käytännön elämässä,
ja minusta voisi hieman aforisminomaisesti sanoa seuraavasti:
Synti on etuilua.

Tämä ei ole teologinen eikä teoreettinen teesi, eikä tosiaankaan mikään tyhjentävä opillinen klausuuli, mutta kiteyttää sen, mitä itse ajattelen. Etuilua on aina sen kaltainen toiminta, jossa minä otan jollekin toiselle kuuluvan paikan. Tämä tietysti kuvaa aivan samaa asiaa kuin termi itsekkyys, mutta minusta valaisee sitä arkisemmin.

Käytännöllinen ja arkinen ihminen kun olen, niin "etuilemisen" asenne on sitä, että vaatii itselleen jollain lailla enemmän ja parempaa kuin mitä soisi muille. Minä voin peruuttaa treffit kaverini kanssa kun tulikin kiinnostavampaa tekemistä, ei sen niin väliä, että se toinen on odottanut. (itse kuitenkin loukkaantuisin, jos hän tekisi samoin minulle) Minulla on nyt oikeus raskaan työpäivän jälkeen soittaa musiikkia haluamallani äänenvoimakkuudella ja rentoutua, naapurit nyt saavat luvan kestää sen, vaikka joissain typerissä järjestyssäännöissä lukeekin, että hiljaisuus on klo 22. (itse kuitenkin vaadin, että samoja järjestyssääntöjä noudatetaan silloin, kun itse haluan nukkua) Minä voin nyt jättää menemättä kaverille muuttoavuksi vaikka tulin luvanneeksi, kun lempikauppaani tuli juuri alennusmyynti, ja parhaat menee päältä, jos menen vasta huomenna. (unohtaen, että tämä kaveri oli kyllä rahtaaamassa minun tavaroitani pari vuotta sitten hissittömän talon kolmanteen kerrokseen)

Näillä ehkäpä naiiveillakin ajatustarinoilla haluan valottaa, sitä, miten arkipäiväistä synti /itsekkyys/etuilu on.

Mitä mieltä, kommentteja....

Diakoni Meiju

45

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi kehittää uusi sana jo keksityn sanan sijalle? Tuo ole mitään etuilua, vaan itsekkyyttä.

• ??

Keveitäpä on meijun synnit...

Raamatun mukaan, synti on se mikä eroittaa meidät Jumalasta.

Tuskimpa treffien peruminen eroittaa.. ? Tai musiikin soittaminen..

• ?? kirjoitti:

Keveitäpä on meijun synnit...

Raamatun mukaan, synti on se mikä eroittaa meidät Jumalasta.

Tuskimpa treffien peruminen eroittaa.. ? Tai musiikin soittaminen..

"Näillä ehkäpä naiiveillakin ajatustarinoilla haluan valottaa..."

Huomasi itsekkin.

• Ev. lut.

Olet mielestäni aivan oikeassa. Näin pitäisi synnistä ajatellakin.

• Ev.lut.kat.

Aivan, ja jos vielä pidättää mintuista ja tilleistä suuren osan itsellään on tosi syntinen.

• ´
        Ev.lut.kat. kirjoitti:

Aivan, ja jos vielä pidättää mintuista ja tilleistä suuren osan itsellään on tosi syntinen.

Juuri tämän edelläsanotun johdosta, talonpoikasikapinassa tuli tappaa "niskurit", jotka eivät olleet valmiit anatamaan kirkkoruhtinaille tarkasti kaikkea vaadittua, vaan ryhtyivät vaatimaan muka "kristilleen tasajakoon" vedoten helpotuksia veroihinsa. He olivat myös oikeutetusti tapettavia "hurmahekiä".

• Ev.lut.kat. kirjoitti:

Ev.lut.kat, mua nauratti mintut ja tillit :D Persiljasta puhumattakaan!

Meiju, diakoni

• Evlut.kat.
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Meiju, diakoni

Mua itketti, - diakoni, Meiju.

• Evlut.kat. kirjoitti:

Mua itketti, - diakoni, Meiju.

"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, noita muitakaan unohtamatta. 24 Te sokeat oppaat! Hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin!

• Ev.lut.kat.
        ´ kirjoitti:

Juuri tämän edelläsanotun johdosta, talonpoikasikapinassa tuli tappaa "niskurit", jotka eivät olleet valmiit anatamaan kirkkoruhtinaille tarkasti kaikkea vaadittua, vaan ryhtyivät vaatimaan muka "kristilleen tasajakoon" vedoten helpotuksia veroihinsa. He olivat myös oikeutetusti tapettavia "hurmahekiä".

Aivan, ja Luther oli aina oikeassa jaellessaan kuolemantuomiota, ruhtinasten välityksellä.

• ei ikinä

Meiju, diakoni

Mua ei naurata trolli ev.lutin jutut koskaan

• Hei Meiju

"Synti on etuilua."

Etuiluhan voi olla joskus syntiä, mutta kaikki synti ei ole etuilua.

Mitä etuilua se on jos vaikka ei usko Jumalaan?
      Eikö kadotuksessa ole kaikille paikkoja? :-)

Vaikka tottahan se tietenkin on, että musiikin soittaminen liian kovalla keksellä yötä on Jumalan tahdon vastaista. Samaten kirkon kellojen soitto sunnuntaiaamuna.

Eikä Jumala katso hyvällä sitäkään jos peruuttaa treffit.

• Ihminenhän on mielenkiintoinen sekoitus itsekkyyttä ja uhrautuvaisuutta.

Kummankin ominaisuuden suhteen kannattaa harjoittaa kohtuutta.

Liiallinen etuilu ja rohmuaminen ei ole yleisesti hyväksyttävää ja aikaansaa kielteisiä reaktioita ympäristössä. Näinhän se on.

Mutta mitä tekemistä yliluonnollisilla olennoilla on asian kanssa? Eikös tämän palstan tarkoituksena ole peilata asioita meilläpäin yleisten henkiolentouskomusten suhteen?

• Sitä pyllyyn vaan

Ei sinut tarvitse kärsiä "pohdelmista", sillä niihin on keksitty auttava salva. Sen nimi on Hädesan, tai joku semmonen se on.

• Etuilu = Oman edun tavoittelu muiden (myös luonto mukaan laskien) edun edelle, ei ole Jumalan tahdon mukaista.
      Kaikkivaltias Luojamme ei ole tarkoittanut, että 20% maailman väestöstä käyttää 90% maailman luonnonvaroista, tai että rikkaus ja muu varallisuus keskittyvät muutamaan vauraaseen maahan/jopa yksilöön suuren osan kituessa vailla ihmisarvoista ravintoa. Luojamme ei varmasti ole tarkoittanut, että ihminen etuillessaan ahneuksissaan esimerkiksi riistokalastaa /saalistaa tietyt kala- ja muut eläinlajit sukupuuton partaalle. Luojamme on halunnut luoda maailman, jossa kaikille riittää ja elämisen malliksi vaikkapa nyt yksinkertaistettuna "tilliesimerkkinä" tämä, että älä etuile, älä laita omaa etuasi muiden edelle.
      Maailman köyhyys, nälkä ja monet muut asiat ovat valintoja. Etuilevia valintoja.
      Onneksi voimme aina myös tehdä parannuksen ja alkaa valita toisin, kestävää kehitystä, jollaiseksi uskon Luojammekin rakasta maailmaansa tarkoittaneen.

Meiju, diakoni

• Ev.lut.kat.

Oletko kommunisti? Kyllä kirkko-isämmekin teisi, että tuollaisista hurmahenkisistä ja kapinallisista ajatuksista tuli ihmisiä rangaita, kuten tapahtuikin "talonpoikaiskapinan" yhteydessä. Juuri he olivat sen sortin sosialisteja, jotka tapettiin; että vaativat Raamattuun vedoten "kritillisempää" tulonjakoa, ja verohelpotuksia, - joten oli luonnollista että heidät tapettiin. Siinä taas se oma etu, nosti vaarallisesti päätään.

• Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." 27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. 28 Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu." 29 Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne. 30 Ja villieläimille ja taivaan linnuille ja kaikelle, mikä maan päällä elää ja liikkuu, minä annan ravinnoksi vihreät kasvit." Niin tapahtui. 31 Ja Jumala katsoi kaikkea tekemäänsä, ja kaikki oli hyvää. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni kuudes päivä.

• juutas.

Parahin Meiju,

aika naiviahan tuo oli.

Ensinnäkin, jos synti on "etuilua" tai itsekkyyttä, miksi ylipäätään puhua synnistä, joka on äärimmäisen epämääräinen käsite, eikä käytetä sanoja jotka ymmärretään.

Toisaalta, mahdotonta on täysin luopua etuilusta ja itsekkyydestä, sillä silloin jää kokonaan ilman. Kaikki mitä kulutat ja käytät, on aina joltain toiselta pois. Kokeilepa antaa kaikki rahasi, tavarasi, asuntosi, vaatteesi ja ruokasi toisille. Mene sitten eevan asussa vaikkapa jonnekin Afrikan sarven pakolaisleirille, ja päästä riisijonossa aina joku toinen edellesi, ja katso miten pärjäät. Veikkaan että etuilu alkaa tulla mieleen, ennen kuin mannaa alkaa sataa taivaasta.

Jokaisen, joka aikoo elää, on välttämättä otettava oma elintilansa ja käytettävä tietyt resurssit, jotka silloin ovat jonkun muun käytöstä poissa. Maailmassa ei ole ilmaista lounasta. Ja sen asian kanssa on sitten vain elettävä.

Voidaan tietysti puhua kohtuullisuudesta, mutta silloin ollaan taas samanlaisessa määritelmien suossa kuin alkuperäisen synnin kanssa.

• Juutas,

minä uskon (naiivia tai ei) että sitä riisiä riittää kaikille. Kirjoitit, että jos ottaa resurssit ne ovat joltain toiselta pois, mutta olen eri mieltä. Perusresurssit konkreettisesta ruuasta ym riittävät kaikille, kysymys on vain siitä, miten ne jaetaan. Nyt ne jakaantuvat sietämättömän epäoikeudenmukaisesti, köyhät kituvat kun rikkaat heittävät ruokaa roskikseen - kärjistettyä mutta valitettavasti totta.
        Ja sitten taas nämä ei-aineelliset resurssit: niistäkin riittää kaikille. Rakkaus ei jakamalla lopu, ei myöskään mainitsemasi kohteliaisuus, ei myöskään usko eikä toivo.

Meiju, diakoni.

• Tyyne Rauhanen

Juutas,

minä uskon (naiivia tai ei) että sitä riisiä riittää kaikille. Kirjoitit, että jos ottaa resurssit ne ovat joltain toiselta pois, mutta olen eri mieltä. Perusresurssit konkreettisesta ruuasta ym riittävät kaikille, kysymys on vain siitä, miten ne jaetaan. Nyt ne jakaantuvat sietämättömän epäoikeudenmukaisesti, köyhät kituvat kun rikkaat heittävät ruokaa roskikseen - kärjistettyä mutta valitettavasti totta.
        Ja sitten taas nämä ei-aineelliset resurssit: niistäkin riittää kaikille. Rakkaus ei jakamalla lopu, ei myöskään mainitsemasi kohteliaisuus, ei myöskään usko eikä toivo.

Meiju, diakoni.

Luin jo ukosta osattomien pakanaraukkojen, tialastotieteilijöisen kirjan, - ollessani Suomen armejassa, laillisen yhteiskuntamme omistavan luokan etujen takaamiseksi, ja Jumalan nimissä vannotun itsensäuhraamisriitin: "sotilasvalan" vannottuani; - ja siinä kerottiin jo vuonna -69:n "Hairin" aikoihin että ruokaa riittäisi kaikille, jos tahtoa olisi. Kirjan nimi oli suomeksi: "Ruokaa vai raketteja", ja ruotsiksi - käännän: "Ruokaa miljoonille".

Kirja osoitti että kyse on tilastotieteen näkökulmasta, ennenmuuta arvovalinnoista. Kun teidämme jo Kainin suvun aloittaneen aseteknologian kehittämisen, sillä periaatteella, että on helpompaa valmistaa aseita kun viljellä peltoja, ja varmistaa saatavansa siten - on tämä kehitys päässyt aina voitolle.

• juutas.

Juutas,

Meiju, diakoni.

Parahin Meiju,

Riisiä saattaisi riittää vielä tällä hetkellä kaikille, jos se tasan jaettaisi. Siitä ei kuitenkaan ollut oikeastaan kysymys, vaan etuilusta. Kyllä sinäkin ottaisit jossain vaiheessa jonkun edellä paikkasi siinä riisijonossa, koska jonon pää ei tule koskaan vastaan.

Se riisikään ei sitä paitsi taivaasta tule, vaan sen kasvattaminenkin vaatii resursseja, jotka ovat sitten taas jostain muusta pois. Ja kun väki syö sitä riisiä ja kasvattaa sukuaan, tulee lopulta pussinpohja vastaan. Ei sitä vaan aina riitä, vaikka vielä nyt riittäisikin. Ei maailmaa ole "suunniteltu" ja mitoitettu jonkun ihmisjoukon tarpeisiin, vaan ihmiset, kuten kaikki muutkin eliöt, lisääntyvät ja käyttävät resursseja kunnes ne loppuvat.

Aineettomien resurssien kohdistamisessakin on dilemma. Niitäkin voit jakaa rajallisesti. Keihin ne kohdistat, lähimpiisikö, vai joihinkin muihin suuremmassa tarpeessa oleviin? Kun yhdelle kumarrat, toiselle pyllistät. Niin se vaan on. Syntisyytesi asteen joudut itse määrittämään ja sen kanssa elämään.

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Juutas,

Meiju, diakoni.

Tänäkin vuonna Afrikan sarvessa on kuollut kymmeniä tuhansia ihmisiä ravinnon puutteeseen. Yksikään jumalolento ei ole kuullut noiden ihmisten inhimillistä tuskaa ja kärsimystä.

• KeljuKooKojootti kirjoitti:

Tänäkin vuonna Afrikan sarvessa on kuollut kymmeniä tuhansia ihmisiä ravinnon puutteeseen. Yksikään jumalolento ei ole kuullut noiden ihmisten inhimillistä tuskaa ja kärsimystä.

Ne on ansainnut sen, kun selkeästi heidän on täytynyt etuilla ruokajonosas....

Meijun logiikka Etuilu=synti

Raamattu opettaa synnin palkan olevan kuolema...eli etuilun palkka on kuolema..

• Revi siitä Meiju
        mave kirjoitti:

Etuilun palkka on kirkon monopoliasema ja verotusoikeus, sekä hyvät piispanpalkat ja turvallinen asumisympäristö luksuskämpissä.

• mave kirjoitti:

"
        Raamattu opettaa synnin palkan olevan kuolema...eli etuilun palkka on kuolema.."

:D

Tuohan oli järkeenkäypä selitys tuolle ruokakriisille ja täysin linjassa kristinuskon jumalolennon raakuuden kanssa.

• :D Oletko sinä tosissasi?

• Kuulin niin

Onko Raamatussa kohta, jossa Jumala kiroaa koko luomakunnan ihmisen lankeemuksen takia?

• Kuulin niin kirjoitti:

Onko Raamatussa kohta, jossa Jumala kiroaa koko luomakunnan ihmisen lankeemuksen takia?

On ja ei...Jumala tuhosi melkein koko maailman eliöstön, koska ihminen tötöili ennen Nooa ja hukutti sitten nämä elukat. Raamatun mukaan eläimet on "uhrattavissa" ja ihminen on täällä vastuussa. Mikäli ihminen tötöilee, niin siinä saattaa kasvit ja eläimetkin joutua lakkautusuhan alle...YT-neuvottelluihin mukaan, mutta vain vastuuta kantamaan.

• Ev.lut.kat. -privat

Aivan oikein ja oikeita asiota ajat maailman parantamiseksi ja pelastamiseksi, vaikka sinua avoimesti pilkataankin.

Minä tahtoisin veilä lisätä aiheeseen että, kun me vähän yli sadantuhannen euron vousituoloilla elävät olemme kieltäneet itsemmä, - verattuna muihin suuryhtiöken johtajiin, ja tyytyneet esimerkillisesti vasrin kohtuullisiiin palkkoihin, tämän Jeesuksen leivänjakeluautujen maailmassa, - tämäkin pitäisi lukea ansiolistaamme kuuluvaksi hyveellisyydeksi eikä vain katsella kullalla koristeltujan kirkkojamme, ja sädetiviä vaatteitamme, - nenänvartta pitkin, väittäen että me muka "kemuilisimme jotenkin teurastuspäivänä", kuten "olkievankeljumin kirjoittanut" kommari Jaakob ilkeämielisenä ja katkerana ihmisenä kirjoitti: Jaak.5:1-5. Se oli provokaatio.

• Kuulin näin
        mave kirjoitti:

On ja ei...Jumala tuhosi melkein koko maailman eliöstön, koska ihminen tötöili ennen Nooa ja hukutti sitten nämä elukat. Raamatun mukaan eläimet on "uhrattavissa" ja ihminen on täällä vastuussa. Mikäli ihminen tötöilee, niin siinä saattaa kasvit ja eläimetkin joutua lakkautusuhan alle...YT-neuvottelluihin mukaan, mutta vain vastuuta kantamaan.

Tarkoitin että sen jälkeen, kun ihmiset oli ajettu pois Edenistä. Siis sen syntiinlankeemuksen takia koko luomakunta olisi kirottu. Joku väitti näin.
        Vähän vaikea etsiä Raamatustakaan, kun ei tiedä onko sitä, ja jos on, niin missä siellä.

• Kuulin näin kirjoitti:

Tarkoitin että sen jälkeen, kun ihmiset oli ajettu pois Edenistä. Siis sen syntiinlankeemuksen takia koko luomakunta olisi kirottu. Joku väitti näin.
        Vähän vaikea etsiä Raamatustakaan, kun ei tiedä onko sitä, ja jos on, niin missä siellä.

Raamatussa siitä ei muuten puhuta mitään.. :O Eläimethän oli paratiisissa ja sinne sen mukaan piti jäädäkkin. Ihminenhän ainoastaan karkotettiin paratiisista...ja ehkä käärme. Mies, nainen ja käärme sai kuitenkin tästä lankeemuksesta rangaistuksen ja kuitenkin ne muut elukat vaeltelee täällä ihmisten parissa...enemmän tai vähemmän. Raamatunhan mukaan paratiisi ei hävinnyt mihinkään, vaan sen suuaukkoa vartioidaan...ilmeisesti edelleen.

Joten tuon perusteella, niin eläimetkin karkoitettiin pois paratiisista, joten kyllä he joutui kärsimään ihmisen(oikeasti naisen takia)...

Jumala ei kuitenkaan suoranaisesti kironnut heitä, vaan ainoastaan käärmeen.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.3.html

• Ev.lut.kat.

Tuo puhdas ilma on hieno kirkon projektiksi, ja "trendikäskin". Mutta - mitenkäs suhtautuisit siihen jos kirrko ryhtyisi tarmokkaasti ja määrätietoisesti myös poistamaan "pedofiilejä keskuudestaan" - niin ettei rikospoliisia tarvitsisi asiassa vaivata?

Aikan hiljasta toimet sillä suunnalla vai mitä?

• Kuulin niin
        mave kirjoitti:

Raamatussa siitä ei muuten puhuta mitään.. :O Eläimethän oli paratiisissa ja sinne sen mukaan piti jäädäkkin. Ihminenhän ainoastaan karkotettiin paratiisista...ja ehkä käärme. Mies, nainen ja käärme sai kuitenkin tästä lankeemuksesta rangaistuksen ja kuitenkin ne muut elukat vaeltelee täällä ihmisten parissa...enemmän tai vähemmän. Raamatunhan mukaan paratiisi ei hävinnyt mihinkään, vaan sen suuaukkoa vartioidaan...ilmeisesti edelleen.

Joten tuon perusteella, niin eläimetkin karkoitettiin pois paratiisista, joten kyllä he joutui kärsimään ihmisen(oikeasti naisen takia)...

Jumala ei kuitenkaan suoranaisesti kironnut heitä, vaan ainoastaan käärmeen.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Moos.3.html

Tuossa ei ollut muuta kuin että Jumala sanoi miehelle "olkoon maa sinun takiasi kirottu". Joku kai päättelee että maa tarkoittaa siinä maailmaa.
        Jos ajattelee, että maailman luonto on ihmisten leivän lähde, niin kyllähän se tuon mukaan tuli kirotuksi, ja Jumala pani sen kasvamaan ihmisille ohdaketta ja tappuraa ja siitä on hiki otsalla leipänsä revittävä.

Tuolla Meijun linkissä kirkko hehkuttaa, että luonnossa on Jumalan pyhyyttä ja sitä tulee siksi kunnioittaa, mutta minne kirkko unohti tuon kiroamisen? Vai onko sille osa luonnosta leivän lähdettä ja osa pyhää. Luonnonpuistot on varmaan sitten sitä pyhää osaa.
        Kirkko ei ole tuossa ihan raamatullinen.

• Kuulin niin kirjoitti:

Tuossa ei ollut muuta kuin että Jumala sanoi miehelle "olkoon maa sinun takiasi kirottu". Joku kai päättelee että maa tarkoittaa siinä maailmaa.
        Jos ajattelee, että maailman luonto on ihmisten leivän lähde, niin kyllähän se tuon mukaan tuli kirotuksi, ja Jumala pani sen kasvamaan ihmisille ohdaketta ja tappuraa ja siitä on hiki otsalla leipänsä revittävä.

Tuolla Meijun linkissä kirkko hehkuttaa, että luonnossa on Jumalan pyhyyttä ja sitä tulee siksi kunnioittaa, mutta minne kirkko unohti tuon kiroamisen? Vai onko sille osa luonnosta leivän lähdettä ja osa pyhää. Luonnonpuistot on varmaan sitten sitä pyhää osaa.
        Kirkko ei ole tuossa ihan raamatullinen.

Herra Jumala sanoi käärmeelle:

-- Koska tämän teit, olet kirottu.
        Toisin kuin muut eläimet,
        karja ja pedot,
        sinun on madeltava vatsallasi
        ja syötävä maan tomua
        niin kauan kuin elät.

No tuo on ainakin selvää, että käärme on kirottu, mutta tuo on pikkasen epäselvää, että tarkoittaako tuo " Toisin kuin muut eläimet" sitä, että niitä ei olisi kirottu, vaan sitä, ettei he joutuisi matelemaan vatsalla....Mietin vain hylkeitä, merileijonia, vaskitsoita jne...että käärme ei ole ihan yksi tyylissään..ja käärme ei kylläkään syö maan tomua, vaan muita elukoita....Ilmeisesti käärmettä vain rankaistiin, eikä muita. Siltikin nuo muut eläimet joutui ihmisen tötöilyn kautta pois paratiisista. Jumalahan sanoi aiemmin jo, että ihmisen tulee hallita eläimiä ja käyttää niitä hyödykseen...tosin tuo kirkon ympäristöraportti pani asian ihan uuteen valoon :D

• Kuulin niin
        mave kirjoitti:

karja ja pedot,
        ja syötävä maan tomua
        niin kauan kuin elät.

No tuo on ainakin selvää, että käärme on kirottu, mutta tuo on pikkasen epäselvää, että tarkoittaako tuo " Toisin kuin muut eläimet" sitä, että niitä ei olisi kirottu, vaan sitä, ettei he joutuisi matelemaan vatsalla....Mietin vain hylkeitä, merileijonia, vaskitsoita jne...että käärme ei ole ihan yksi tyylissään..ja käärme ei kylläkään syö maan tomua, vaan muita elukoita....Ilmeisesti käärmettä vain rankaistiin, eikä muita. Siltikin nuo muut eläimet joutui ihmisen tötöilyn kautta pois paratiisista. Jumalahan sanoi aiemmin jo, että ihmisen tulee hallita eläimiä ja käyttää niitä hyödykseen...tosin tuo kirkon ympäristöraportti pani asian ihan uuteen valoon :D

Kun tässä olen vähän miettinyt, niin kyllä minä olen sitä mieltä, että luontokin tuli ihmisen synnin takia kirotuksi, paitsi se luonto mikä jäi Edeniin.
        Jumalahan oli käskenyt ihmisen vallita luontoa ja ottaa siitä elantonsa. Nyt kun ihmiset ovat jo melkein toteuttaneet käskyn lisääntyä ja täyttää maa, niin lähes koko luonto on jo käytännön pakosta ihmiskunnan leipäpelto ja Raamatun mukaan kirottu.

Jeesus tuli pelastamaan ihmiset ikuiselle elämälle, mutta ei luontoa. Luonnon osa on tuhoutua maailmanlopussa. Kai sekin olisi saanut olla ikuisesti, jos Aatami ja Eeva ei olisi langenneet.

Kirkko yrittää metkuilla vähän joka asiassa ja selittää, että kristinusko on maallista elämää varten, kun tuonpuoleisesta ei tiedä. Ei ole. Se on ihan selvästi vain ihmisten ikuista elämää varten, mikä käy siitä ilmi selvästi.

• Kuulin niin kirjoitti:

Kun tässä olen vähän miettinyt, niin kyllä minä olen sitä mieltä, että luontokin tuli ihmisen synnin takia kirotuksi, paitsi se luonto mikä jäi Edeniin.
        Jumalahan oli käskenyt ihmisen vallita luontoa ja ottaa siitä elantonsa. Nyt kun ihmiset ovat jo melkein toteuttaneet käskyn lisääntyä ja täyttää maa, niin lähes koko luonto on jo käytännön pakosta ihmiskunnan leipäpelto ja Raamatun mukaan kirottu.

Jeesus tuli pelastamaan ihmiset ikuiselle elämälle, mutta ei luontoa. Luonnon osa on tuhoutua maailmanlopussa. Kai sekin olisi saanut olla ikuisesti, jos Aatami ja Eeva ei olisi langenneet.

Kirkko yrittää metkuilla vähän joka asiassa ja selittää, että kristinusko on maallista elämää varten, kun tuonpuoleisesta ei tiedä. Ei ole. Se on ihan selvästi vain ihmisten ikuista elämää varten, mikä käy siitä ilmi selvästi.

"Nyt kun ihmiset ovat jo melkein toteuttaneet käskyn lisääntyä ja täyttää maa, niin lähes koko luonto on jo käytännön pakosta ihmiskunnan leipäpelto ja Raamatun mukaan kirottu."

Mielenkiintoinen näkökulma. Tuohan on suora syy-seuraus, miksi luonto voi huonosti, kun ihminen yrittää ylläpitää sitä väestöä. Ei siinä enää riitä se, että käsin muokataan maata ja revitään ongella sintit kuiville. Kyllä siinä pitää olla tehoa maataloudessa ja kalastuksessa, että riittää ape kaikkialle.... Tekee entistä naurettavammaksi tollaiset kirkon raportit...ja loppuun rukous

Hyvä Herra Jumala Jeesus tai miksi sinua kutsutaankin. Minä en ole rukoillut pitkään, pitkään aikaan, mutta nyt iski paniikinomainen kauhu päälle. Minä en tiedä miten minun käy, enkä tiedä kuinka muiden käy...Anna ainakin muille armoa, jos mulle ei sitä riitä, mutta yksi pyyntö olisi olemassa. Älä ikinä anna sellaista visiota luterilaisen kirkon päälliköille, että he alkaisivat julkistamaan jotakin raporttia koskien ihmisoikeuksia maailmalla.... Ymmärrän ironiaa,sarkasmia ja parodiaa....mutta tuollainen olisi jo rikos ihmisyyttä vastaan..

Kiitos, aamen ja kuulemin..Kyl tiedät kuka...

• Balttis
        mave kirjoitti:

"Nyt kun ihmiset ovat jo melkein toteuttaneet käskyn lisääntyä ja täyttää maa, niin lähes koko luonto on jo käytännön pakosta ihmiskunnan leipäpelto ja Raamatun mukaan kirottu."

Mielenkiintoinen näkökulma. Tuohan on suora syy-seuraus, miksi luonto voi huonosti, kun ihminen yrittää ylläpitää sitä väestöä. Ei siinä enää riitä se, että käsin muokataan maata ja revitään ongella sintit kuiville. Kyllä siinä pitää olla tehoa maataloudessa ja kalastuksessa, että riittää ape kaikkialle.... Tekee entistä naurettavammaksi tollaiset kirkon raportit...ja loppuun rukous

Hyvä Herra Jumala Jeesus tai miksi sinua kutsutaankin. Minä en ole rukoillut pitkään, pitkään aikaan, mutta nyt iski paniikinomainen kauhu päälle. Minä en tiedä miten minun käy, enkä tiedä kuinka muiden käy...Anna ainakin muille armoa, jos mulle ei sitä riitä, mutta yksi pyyntö olisi olemassa. Älä ikinä anna sellaista visiota luterilaisen kirkon päälliköille, että he alkaisivat julkistamaan jotakin raporttia koskien ihmisoikeuksia maailmalla.... Ymmärrän ironiaa,sarkasmia ja parodiaa....mutta tuollainen olisi jo rikos ihmisyyttä vastaan..

Kainin suku senkun poskuttaa, ja asevarustelee ja murhaa uskonnollisista syistä, vai kuinka on?

• -
        mave kirjoitti:

Kiireesti maailmaan syntyvyyden pakkosäännöstely ja turhan rojun tuotanto veks.

• elakim
        mave kirjoitti:

karja ja pedot,
        ja syötävä maan tomua
        niin kauan kuin elät.

Mave

Se viittaa siihen `Sinä olet pistävä vaimoa`. `Ja Vaimo on polkeva sinut kantapäillään`. Jutskaan.

Se on pitkä tarina.

Ei nyt jaksa alkaa mitään novellia kirjoittaa :)

• ao

16:8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
      16:9 synnin, koska he eivät usko minuun;

synti on epäuskoa

• Ev.lut.kat. "Privat"

Aivan oiken Juutas. Etuilu on oikeutettua selviytymistaistelua monopoliaseman saavuttamiseksi ja sen säilyttämisesti, ja saavutettujen etujen ja oikeuksien avulla voimme myös pudotella niitä Jeesuksenkin mainitsemia, yhteiskunta rauhan kannalta katsoen, hyvinkin tarpeellia murusia avustuksina ja almuina, yhdessä rikkaan miehen kanssa niille, jotka ovat köyhiä ja sairastavat. Tämä pitää yllä sen tasapainoisen rauhantilan, jossa meillä on varmasti ne Jeesuksenkin mainitsemat "köyhät aina keskuudessamme", - eikö vain?

Minukin vaatimaton vuosiansioni on tässä tasapainottamisessa arviotu vain vähän yli sadantuhannen euron arvoiseksi, jotta jakaisin antaa lausuntoja ja esitää vaatimuksia - samaistuen "meihin uusköyhiin" ja "lapiomiesten palkoilla eläviin" - vähemmistöihin ja - elämassä "rannalle jääneisiin".

• pertsa2010

Meiju
      _______
      Jos etuilu ei olisi syntiä niin mitä olisi "takailu".

• ´

Messut.

• elakim

Meiju

Synti on se jokin jutska, mistä koet syyllisyyden tunnetta, kun sua mitataan.

Ei sitä tarvitse erikseen määritellä, mikä se on.

Toiselle se on eri asia, kuin toiselle.

Se riippuu siitä hommasta mitä tekee. Tai mihin on kutsuttu.

Eli se on sitä, ettei uskalla syyllisyydentajunsa takia uskalla avata sieluaan Jeesukselle.

Koska silloin ei kestä sitä kirkkautta.

Se on aika musertava fiilis. Jos huomaa, ettei kelpaa vapahtajalleen.

Siksi se on tärkeätä koetella itseään.

Koska jos menee paskasilla jaloilla kysyy, että kelpaanko mää. Niin vastaus on ain ei.

Ja se lannistaa aika monia, kun saa pakit vapahtajaltaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      119
      3086
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      116
      2401
    3. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      25
      2141
    4. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      1996
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1975
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      241
      1964
    7. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      100
      1616
    8. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1404
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      71
      1222
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1116
    Aihe