Ohittajan estäminen kiihdyttämällä

Teiden ritari

No niin, tässä ketjussa voit kertoa vapaasti, mikä saa tekemään niin. Miksi se on niin tiukka paikka, jos joku aikoo sinusta ohi? Mureneeko miehisyys onnistuneen ohituksen takia?

Kun kerran olen päättänyt lähteä ohitukseen, niin vien ohituksen loppuun asti, ellei edestä ilmesty yllättävää vastaantulijaa, jossa tapauksessa keskeytän ohituksen ja palaan takaisin omalle kaistalle. Jos joku edellä ajava idiootti kiihdyttää voimakkaasti samaan aikaan kuin huomaa ohitukseen lähdön, niin lisään tietenkin kaasua ja menen ohi väkisin.

Ohitettavan kuuluu tehdä ohitus mahdollisimman helpoksi ja turvalliseksi. Tänään viimeksi törmäsin idioottiin, joka yritti tehdä estotempun KUORMA-AUTOLLA! Kun olin ohittanut, niin tyyppi ajoi perään kiinni ja yritti painostaa, vaikka ajoin selvästi kovempaa vauhtia kuin ohitettava ennen ohitusta (lievää ylinopeutta).

Jättäytyi sitten suosiolla hyvän matkan päähän, kun näytin muhkeaa hauistani. Paskoi varmaan housuihinsa, raukka.

Kysymys tulikin selväksi. Mikä ohituksessa risoo? Miksi kiihdytät jos toinen ohittaa?

123

3624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 87k

      Syy on yksinkertainen.

      Kun joku ohittaa minut, niin silloin "havahdutaan" että on ajettu alinopeutta, ja nostetaan opeutta liikenteen sujumisen parantamiseksi

      • enska.

        Sieltä se vastaus tuli.

        On muuten ohitettavan autettava ohittajaa, eli kiihdyttää ei saa jos toinen lähtee ohi.


      • Ajatella voi

        Kannattaisko nopeutta nostaa vasta sitten, kun ohittaja on ajanut edelle? Ohituksen aikana kiihdyttäminen tekee ohituksesta vaarallisen.


      • omaa nopeutta
        Ajatella voi kirjoitti:

        Kannattaisko nopeutta nostaa vasta sitten, kun ohittaja on ajanut edelle? Ohituksen aikana kiihdyttäminen tekee ohituksesta vaarallisen.

        No, monesti se ohittaja laskee nopeutta ohituksen jälkeen niin, että nopeutta täytyy laskea entisestään.


    • Kerho Ukkonen

      Epäilen samaa mielenterveyden ongelmaa kuin kerrostalokyttäämisessä ja muissakin kotipoliisihommissa. Idiooteimmat kirjoittelevat lehtien yleisönosastoihin valituksia kun joku hullu idiootti ohitti väkisin ylinopeudella vaikka kuinka koitin estää. Sehän on liikenneturvallisuutta kun joku alkaa säätämään muiden nopeutta.

      Miehisyys ei välttämättä murene, sillä joku aika sitten vanha mummo körötteli 60 km/h ja kun tuli ohituskaista niin 130km/h ei riittänyt edes rinnalle pääsemiseen. En sitten viitsinyt mennä väkisin ohi kun ajattelin että kyllä se nyt heräsi. Ohituskaistan lopussa vauhti loppui ja taas 60km/h. Sitten ekan paikan tullen meninkin yllättäen ohi ja kylläpä keskisormi heiluikin ja valot vilkkui ja vauhtia löytyi taas yllättävän hyvin. Muutaman minuutin kuluttua jäi sitten taas köröttelemään. Mitähän järkeä tuossakin sitten oli? Varmaan mamma vahti liikenneturvallisutta.

      Yksi heppu on jäänyt mieleen parin vuoden takaa. Auto tuli melkein perä edellä vastaan ja vetäisin heittämällä ohi.Kun alla oli tehokas diesel, niin ohitettavan kiihdytyksestä ei ollut mitään haittaa. Olin jo menny ohi ennen kuin äijä älysi mitään. Äijä pisti pitkät päälle ja ajoi perään muutaman metrin päähän kunhan sai autonsa vauhtiin. Pistin vakionopeussäätimen päälle ja ajattelin antaa äijän kuitata ohituksen jos se niin haluaa (ei tässä siis ajettu mitenkään erityisen kovaa saati sitten kilpaa). Sitten se ajeli siinä perässä viitisen kilometriä keskisormea heilutellen ja torvea soittaen, vaikka ohi olisi voinut mennä monta kertaa. Lopulta äijä hidasti ja teki u-käännöksen. Varmaa etsitäkseen jonkun toisen törpön, jota voisi kouluttaa liikenneturvallisuuteen.

      Kiertoliittymistä tulee varmaan tulevaisuudessa kotipoliiseille hyvä kohde. Olen pari kertaa havainnut yhden hepun ajelevan useammankin rundin kunnon vauhdilla kiertoliitymässa ja rankaisevan päälleajoyrityksellä ja sormi & torvimerkeillä törppöjä, jotka erehtyvät yrittämään liian tiukkaan rakoon. Itse nostaisin vähän jalkaa kaasulta tuollaisessa tilanteessa, mutta tämä nero sentään ymmärtää vahtia liikenneturvallisuutta.

      • Teiden ritari

        Olen huomannut myös saman ilmiön. Köröttelet jonkun perässä reilusti alle salitun, mutta ohituskaistan alkaessa kärry kiihtyykin uskomattomiin nopeuksiin, etkä pääse ohi ellet riko nopeusmääräyksiä rankasti. Sitten taas alueen päättyessä körötellään.


      • epropoo

        Tuosta tulikin mieleeni eräs työmatka. Ajelin porintietä karkkilasta helsinkiin päin, ajoin kiinni mersukuskin (onko se nyt A-sarjaa se pikkukoppimalli) ja ohitin kun tilaisuus tuli. No siitähän tuo ei pitänyt vaan liimautui puskuriin ja heilutteli kansainvälisiä käsimerkkejä niin etten tiedä mten siinä välissä ohjasi.

        Rämäpäänä sitten ajattelin ottaa etäisyyttä ja polkaisin menemään sen mitä auto jaksoi. 160 km/h paikkeilla mersu jäi, itse nostin n. 200km/h ja hiljensin rajoitus 20km/h jolloin mersukuski tuli taas esittelemään sormiaan. Uudestaan vedin välin ja sama toistui taas. Loppujen lopuksi mentiin n. 20km samalla tavalla kunnes mersukuski kääntyi pois.

        Tänä päivänä en ikinä enää tekis noin. Hölmöltä tuntuu ajatella, että niin moni aikuistuu liikenteeseen liian myöhään, jotkut ei koskaan...


      • hbr433
        Teiden ritari kirjoitti:

        Olen huomannut myös saman ilmiön. Köröttelet jonkun perässä reilusti alle salitun, mutta ohituskaistan alkaessa kärry kiihtyykin uskomattomiin nopeuksiin, etkä pääse ohi ellet riko nopeusmääräyksiä rankasti. Sitten taas alueen päättyessä körötellään.

        Syy tähän on se että peräkärryn perässä roikkuja ajaa metrin päässä perässä.
        vittu oikeesti sellasella ei voi muuta kuin näyttää mäennyppylälle vilkkua
        vasemmalle että mee ohi vaan ja painaa vielä kaasua samalla ja nauraa perään kun kun joku urpo polkee sport-perhefarkkua suksipoksi katolla nitrpurkki kourassa eikä pääse ohi vaikka lähtee IMUSTA.

        Ostakaa formulakortti telkkariin niin varmaan auttaa ohitukseen.


      • Ju d ge

        " En sitten viitsinyt mennä väkisin ohi kun ajattelin että kyllä se nyt heräsi."

        Mikäs herättelijä se sinä luulet olevasi siellä tien päällä? Olisikohan parempi jättää autoiluhommat keskimääräistä paremmille kuskeille?

        Minä olen sensijaan tässäkin asiassa oikeassa väitätpä mitä hyvänsä. Jos sinä ajat 120 alueella 140 kmh niin miksen minä voisi sitten ajaa 160 kmh - yritä ohi jos pääset - 2 fast for you??

        Näiden kisatilanteiden syntyessä apinat provosoituu ja liikennesääntöjä on jo rikottu kenties kohtalokkain seurauksin pienin niistä ajo-oikeuden menettäminen (katselkaa vaan seuraavan kusi sukassa niitä moottoritien ramppeja mittauspisteiden varalta...)


      • Yualle
        hbr433 kirjoitti:

        Syy tähän on se että peräkärryn perässä roikkuja ajaa metrin päässä perässä.
        vittu oikeesti sellasella ei voi muuta kuin näyttää mäennyppylälle vilkkua
        vasemmalle että mee ohi vaan ja painaa vielä kaasua samalla ja nauraa perään kun kun joku urpo polkee sport-perhefarkkua suksipoksi katolla nitrpurkki kourassa eikä pääse ohi vaikka lähtee IMUSTA.

        Ostakaa formulakortti telkkariin niin varmaan auttaa ohitukseen.

        Heh..., tosi hyvin kuvailtu =)

        ja tuohon vielä lisäisin sen, että kuskin eukko on ohituksen aikana olkapäät korviin nostettuina (nolottaa kenties...) ja vetää samalla vanukasta lusikalla naamaansa ns. välipalana. Tyypillisesti vielä ämmällä on päässään raatokärpäsarskat massiivipokilla... On siinä näkyä kerrakseen, melkeinpä säälin sitä kuskia =)


      • opettele lukemaan
        Ju d ge kirjoitti:

        " En sitten viitsinyt mennä väkisin ohi kun ajattelin että kyllä se nyt heräsi."

        Mikäs herättelijä se sinä luulet olevasi siellä tien päällä? Olisikohan parempi jättää autoiluhommat keskimääräistä paremmille kuskeille?

        Minä olen sensijaan tässäkin asiassa oikeassa väitätpä mitä hyvänsä. Jos sinä ajat 120 alueella 140 kmh niin miksen minä voisi sitten ajaa 160 kmh - yritä ohi jos pääset - 2 fast for you??

        Näiden kisatilanteiden syntyessä apinat provosoituu ja liikennesääntöjä on jo rikottu kenties kohtalokkain seurauksin pienin niistä ajo-oikeuden menettäminen (katselkaa vaan seuraavan kusi sukassa niitä moottoritien ramppeja mittauspisteiden varalta...)

        Luetun ymmärtämiinen ei siis ole vahvin lajisi


      • kierroksen vanki

        On vaikea ymmärtää pieniä ympyröitäsi, mutta kiertäkäämme, se tuo jopa helpotusta elämäämme. Olen ise luotu kiertämään,ehkä on pian kohdattava se viimeinen kierros, siinä ei voi valita kiertosuuntta.

        Edessä on se pakollisen pysähtymisen merkki, NUPI tätämieltä.


    • dsfsfasdf

      vai muhkeaa hauista :) taisi nähdä sun ruman naaman ja pelästyi. Taidat olla niitä huonolla itsetunnolla varustettuja, joiden pitää yrittää muhkeilla hauiksilla päteä.

      • Teiden ritari

        Yhtäkkiä tyypillä ei ollutkaan kiire minnekään, vaikka hetkeä aikaisemmin roikkui puskurissa ja kärkkyi ohittamista...

        Suomessa liikkuu mielenterveysongelmaisia liikaa vapaana. Niille täytyisi saada hoitopaikka, etteivät turhaan vaarantaisi liikennettä.


      • puolet.
        Teiden ritari kirjoitti:

        Yhtäkkiä tyypillä ei ollutkaan kiire minnekään, vaikka hetkeä aikaisemmin roikkui puskurissa ja kärkkyi ohittamista...

        Suomessa liikkuu mielenterveysongelmaisia liikaa vapaana. Niille täytyisi saada hoitopaikka, etteivät turhaan vaarantaisi liikennettä.

        kansasta syö masennuslääkkeitä, joten hoitopaikkoja ei voida järjestää tarpeeksi. Jatka vaan sitä hauiksen vilauttelua, jossain vaiheessa joku vilauttaa ysimillistä.


      • lisää pameja
        puolet. kirjoitti:

        kansasta syö masennuslääkkeitä, joten hoitopaikkoja ei voida järjestää tarpeeksi. Jatka vaan sitä hauiksen vilauttelua, jossain vaiheessa joku vilauttaa ysimillistä.

        Kun 90-luvun lama alkoi, niin meillä oli tässä maassa 21.000 mielisairaspaikkaa. Hevoskuurin jälkeen niitä on nyt 6000 . JOssakin meidän muiden seassa heiluu nyt ainakin 15.000 henkilöä, joiden kuuluisi olla hoitolaitoksessa. Mutta ne vaan paranee "tehokkaan" avohoidon armoilla, kun se on paljon halvempaa yhteiskunnalle.


      • Lart-ze

        Tai sitten tää "hauismies" niitä kavereita joilla meni hauistankkaus poskelleen. Jäljelle jäi ohkaset narut luiden päälle ja uutena ominaisuutena kimeä ääni ja pieni muna.


    • Näin tää menee!

      "Kun kerran olen päättänyt lähteä ohitukseen, niin vien ohituksen loppuun asti, ellei edestä ilmesty yllättävää vastaantulijaa, jossa tapauksessa keskeytän ohituksen ja palaan takaisin omalle kaistalle."

      Et muuten palaa. Suomessa monin paikoin voit törmätä tilanteeseen, ettei takaisin ole paluuta. Rekan takana jo ohittamasi nysvärimulkut osaavat lukea peliä ja vetävät välit kiinni ja painavat torvea, jos meinaat takas tulla valitsemaltasi tieltä.

      Tällaiseen törmäsin mm. kun 100km/h tiellä ohitin 10km jurnutuksen jälkeen kaksi rekan perässä beesaavaa junttimulkkua, jotka eivät sitä rekkaa halunneet ohittaa useista avoimista paikoista huolimatta, vaan roikkuivat 10m "turvavälillä".

      Kaksi autoa ja rekka yhdellä oituksella, koska näkyväisyys erinomainen mutta rekan puolivälin kohdalla näkyi pitkän suoran päässä vastaantulija, joten en halunnut riskeerata, vaan palata kaistalle mutta se oli virhe, sillä kaksi autoa soittikin siellä torvea pitäen 5m turvavälejä, eli yrittivät ajattaa päin vastaantulijaa.

      Suomi on hieno maa!

      • Teiden ritari

        Käsittämätön ilmiö tuokin. Turvavälin pitäisi olla niin suuri, että siihen mahtuu hätätilanteessa auto ilman mitään torven huudatuksia. Turvaväli auttaa myös ohituskiihdytyksissä, jolloin alkukiihdytys voidaan tehdä omalla kaistalla.

        Todella moni ajaa jopa moottoritiellä asenteella, että "minun eteeni on turha tulla", vaikka ajallista voittoa sillä saadaan tuskin murto-osa sekuntia.

        Vuonna 2005 kehittymättömät asenteet kostautuivat ikävällä tavalla ja joukko autoilijoita sai syytteen liikenteen vaarantamisesta. Se oli todellakin oikein, vaikka kuolleita se ei tuo takaisin.
        http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=125&t=&a=5255


      • ^^^^^^^^^^^^^^
        Teiden ritari kirjoitti:

        Käsittämätön ilmiö tuokin. Turvavälin pitäisi olla niin suuri, että siihen mahtuu hätätilanteessa auto ilman mitään torven huudatuksia. Turvaväli auttaa myös ohituskiihdytyksissä, jolloin alkukiihdytys voidaan tehdä omalla kaistalla.

        Todella moni ajaa jopa moottoritiellä asenteella, että "minun eteeni on turha tulla", vaikka ajallista voittoa sillä saadaan tuskin murto-osa sekuntia.

        Vuonna 2005 kehittymättömät asenteet kostautuivat ikävällä tavalla ja joukko autoilijoita sai syytteen liikenteen vaarantamisesta. Se oli todellakin oikein, vaikka kuolleita se ei tuo takaisin.
        http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=125&t=&a=5255

        Itse olin tuossa kolarisumassa mukana 3-tiellä, klaukkalan risteyksen kohdalla, mutta pääsin väistämään enkä osunut kehenkään. Mutta kirjoituksestaasi päätellen sinä et ollut siellä mukana.

        Jos moottoritiellä näkyvyys putoaa n.30 metriin, niin mihin silloin mitoitat turvavälin?
        Itse mitoitin turvavälin edellämenijän takavaloihin, joka oli siinä n. 80km/h nopeudessa liian vähän, mutta omasta mielestäni tuvallisempi, kuin se, etten olisi nähnyt edellämenijän takavaloja.


      • Yualle
        Teiden ritari kirjoitti:

        Käsittämätön ilmiö tuokin. Turvavälin pitäisi olla niin suuri, että siihen mahtuu hätätilanteessa auto ilman mitään torven huudatuksia. Turvaväli auttaa myös ohituskiihdytyksissä, jolloin alkukiihdytys voidaan tehdä omalla kaistalla.

        Todella moni ajaa jopa moottoritiellä asenteella, että "minun eteeni on turha tulla", vaikka ajallista voittoa sillä saadaan tuskin murto-osa sekuntia.

        Vuonna 2005 kehittymättömät asenteet kostautuivat ikävällä tavalla ja joukko autoilijoita sai syytteen liikenteen vaarantamisesta. Se oli todellakin oikein, vaikka kuolleita se ei tuo takaisin.
        http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=125&t=&a=5255

        Suomessa ei tunneta turvavälejä. Et sinäkään, vaikka niin väittäisit =)

        Ja se on toisaalta ihan hyväkin. Eihän teillemme mahtuisi silloin kaikki autot, jos porukat ajelisivat hajuraon kera =)


      • mihelkyr
        Teiden ritari kirjoitti:

        Käsittämätön ilmiö tuokin. Turvavälin pitäisi olla niin suuri, että siihen mahtuu hätätilanteessa auto ilman mitään torven huudatuksia. Turvaväli auttaa myös ohituskiihdytyksissä, jolloin alkukiihdytys voidaan tehdä omalla kaistalla.

        Todella moni ajaa jopa moottoritiellä asenteella, että "minun eteeni on turha tulla", vaikka ajallista voittoa sillä saadaan tuskin murto-osa sekuntia.

        Vuonna 2005 kehittymättömät asenteet kostautuivat ikävällä tavalla ja joukko autoilijoita sai syytteen liikenteen vaarantamisesta. Se oli todellakin oikein, vaikka kuolleita se ei tuo takaisin.
        http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=125&t=&a=5255

        Siis miten toi onnettomuus voi olla "pahin" ketjukolari, jos siinä kuoli VAAN 3 ihmistä?


      • kissan häntä
        Yualle kirjoitti:

        Suomessa ei tunneta turvavälejä. Et sinäkään, vaikka niin väittäisit =)

        Ja se on toisaalta ihan hyväkin. Eihän teillemme mahtuisi silloin kaikki autot, jos porukat ajelisivat hajuraon kera =)

        Ohitus on ohitajan vastuulla ei sen vasurilla ajavan.Kiihdytäkää vaan jos tahdotte luulis huippunopeen auton kerkeevän rekan eestä pois huippunopeesti.


      • 4.2 turboinjection c

        Vaihda se mopos johonki tehokkaampaan niin pääset kerralla ohi perä edellä vastaantulijoista :)


    • ammattikuski..

      En tiedä, ajan 80km/h rajoituksella 100km/h ja joku on kohta tulossa
      ohi about 120km/h nopeudella eli "40km/h ylinopeutta.
      No jos ajan sitten 120km/h itsekkin kun rajoitus muuttuu
      120km/h niin koet sen että ajan kilpaa kanssasi?
      Ehkä ajan 20km/h ylinopeutta myös 120km/h rajoitusalueella eli
      kiihdytän 80km/h 140km/h kun aioit ohittaa juuri 120km/h nopeudellasi
      kun nopeusrajoitus muuttuu.

      Viimeksi kuin ajoin kehä II:lla kuorma-autolla niin joku lentokenttätaksi ajaa ohitseni ja palaa oikeallekaistalle takaisin ja alkaa hiljentää vauhtia
      koko ajan.. Meinaan ajaa jo ohi pientareen kautta se tajuaa ettei ole
      yksin liikenteessä ja löytää taas kaasupolkimensa.
      Kai siellä ajaa jos joku duunipaikan saanut yh-äiti nenä
      kiinni gepsissä ja täysin kuutamolla kaikesta, turvallista matkaa..

      Yleensä ajan ohi tai jätän eroa nopeuspumppaajiin, hermothan niitä menee
      kun jonkun nopeus seilaa koko ajan 40-80km/h välillä ja yleensä niin
      että kun rajoitus laskee niin 60km/h alueella mennään sitten 120km/h.

      • Teiden ritari

        Onko ihan pakko kiihdyttää rajoitusalueen muuttuessa? Onko ylivoimaista odottaa sen sekunnin, kunnes ohittaja on taas omalla kaistallaan? Voit saada jopa hieman imuapua kun kiihdytät toisen takana, joka säästää polttoainetta.

        Aloitusviestin tapauksessa kyse oli ohitettavan ilmaisemasta rattiraivosta, joka ilmeni täysin selvästi kiukutteluna tilanteen jälkeen. Ammattikuski tai ei, ihan yhtä dorkaa se silti on!


      • Teiden ritari

        Kieltämättä tuli mieleen tämä pätkä, kun hullu kuski ajoi kaikella massallaan aivan kiinni perään.

        http://www.youtube.com/watch?v=5MtAMc4i8OA

        Onkohan kyseinen henkisiä ongelmia poteva "ammattiautoilija" nähnyt kyseisen elokuvan?


      • Teiden ritari

      • liity jäseneksi
        Teiden ritari kirjoitti:

        Onko ihan pakko kiihdyttää rajoitusalueen muuttuessa? Onko ylivoimaista odottaa sen sekunnin, kunnes ohittaja on taas omalla kaistallaan? Voit saada jopa hieman imuapua kun kiihdytät toisen takana, joka säästää polttoainetta.

        Aloitusviestin tapauksessa kyse oli ohitettavan ilmaisemasta rattiraivosta, joka ilmeni täysin selvästi kiukutteluna tilanteen jälkeen. Ammattikuski tai ei, ihan yhtä dorkaa se silti on!

        on pakko, koska osa autoilijoista tietää että nopeusrajoitus muuttuu ja lähtee siksi ohittamaan ennen aikojaan...


    • Idiootteja löytyy

      Olen kerran törmännyt oikeaan idioottiin joka oikeasti lähti kiihdyttämään ja estämään ohitukseni kun olin jo hänen rinnalla. Joudin keskeyttämään ohituksen koska nopeus nousi jo 15 km/h yli suurimman sallitun eikä kaveri millään päästänyt ohi. Onneksi ei tullut ketään vastaan.

      • LOL!

      • cool'
        LOL! kirjoitti:

        http://www.ess.fi/?article=330881

        MINÄ en saanutkaan ajaa kuten MINÄ halusin. Voi ressukkaa !!
        JOs nyt sattuu ohitettava kiihdyttämään reippaasti, niin aivoilla varustettu voi vetäytyä takaisin ja jättää ohituksen sikseen. OLiko ihan pakko kiihdyttää 120-130 nopeuteen 60 km/h tiellä. Noin kapealla tiellä vähempikin olisi riittänyt.
        NYt MOLEMMAT syyllistyivät törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja vielä ruttasivat autojaan, vai sekö olikin tarkoitus ?


      • LOL!
        cool' kirjoitti:

        MINÄ en saanutkaan ajaa kuten MINÄ halusin. Voi ressukkaa !!
        JOs nyt sattuu ohitettava kiihdyttämään reippaasti, niin aivoilla varustettu voi vetäytyä takaisin ja jättää ohituksen sikseen. OLiko ihan pakko kiihdyttää 120-130 nopeuteen 60 km/h tiellä. Noin kapealla tiellä vähempikin olisi riittänyt.
        NYt MOLEMMAT syyllistyivät törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja vielä ruttasivat autojaan, vai sekö olikin tarkoitus ?

        Hyvinhän tuossa kävi! Ohittajaa estänyt romutti autonsa ja joutui sairaalaan. Toinen selvisi pelkillä sakoilla.

        Niin ei olisi käynyt, jos ei olisi kiihdyttänyt idioottimaisiin lukemiin, vaan olisi antanut toisen mennä suosiolla ohi. Niinhän aivoilla varustettu olisi tehnyt.

        Ohitusta ei keskeytetä jonkun mulkvistin takia. Olisi ajanut kovempaa ennen ohitusta. Ei yleinen tie ole mikään kilparata.


      • onnenpekka oot

        > Olen kerran törmännyt oikeaan idioottiin joka oikeasti lähti kiihdyttämään ja estämään ohitukseni kun olin jo hänen rinnalla.

        Kerran? Etpä ole montaa kertaa ohittanut...

        Tuo kiihdyttelyhän on ihan vakiosuoritus. Tuli erittäin tutuksi, kun aikanaan omistin lussun pikkuauton. Ei ollut yksi eikä kaksi ohitusta, mitkä piti keskeyttää, kun impotentti pappa kiihdytti 70 -> 90 eikä omassa autossa riittänyt paukut haasteeseen vastaamiseen. Lussulla autolla vauhtia piti kerätä jo ennen vastaantulijoiden kaistalle siirtymistä, joten kääkillä oli hyvin aikaa reagoida....

        Tehokkaamman auton kanssa näitä ei välttämättä edes huomaa - kääkkä kovin paljoa kerkiä kiihdyttämään (suurimmalla vaihteella) ennen kuin ohittaja on jo suhahtanut ohi. Jälkikäteen toki voi "tarpeetonta" ohitusta protestoida lähtemällä takaa-ajoon ja roikkumalla muutaman kilometrin ohittajan persessä. "Mitäs tulit tietäni tukkimaan" .... vaikka kääkkä ajeli yksinään 70-85 km/h satasen alueella ja ohittaja painelee karkuun 100-103 km/h.


      • Paremminkin olisi...
        LOL! kirjoitti:

        Hyvinhän tuossa kävi! Ohittajaa estänyt romutti autonsa ja joutui sairaalaan. Toinen selvisi pelkillä sakoilla.

        Niin ei olisi käynyt, jos ei olisi kiihdyttänyt idioottimaisiin lukemiin, vaan olisi antanut toisen mennä suosiolla ohi. Niinhän aivoilla varustettu olisi tehnyt.

        Ohitusta ei keskeytetä jonkun mulkvistin takia. Olisi ajanut kovempaa ennen ohitusta. Ei yleinen tie ole mikään kilparata.

        Paremminkin olisi voinut käydä. Asennevammainen estelijä olisi kuollut eikä hänen geenejään enää siirtyisi eteenpäin.


    • on tehoja

      Kun ohitan. Sama kiihdyttääkö, tai ei. En huomaa, kun on autossa potkua.

      • raakaa voimaa

        Sama juttu itsellä tehoja 220 hv / auton massa n. 1300 kg kiihtyy n. 6,8 sekkaa 0...100 , ei väliä vaikka joku kiihdyttäis, ohi meen kuitenkin


    • Sulppu

      Minä ajan päälle jos joku kiihdyttää rinnalla. Siis ihan vaan reilusti kylki kylkeä vasten. Selvitellään sitten miten siinä niin kävi, mulla on autot aina katsastamattomia paskoja joten ihan sama jos iskän uuden karheasta mondeosta irtoaa ovet. Minun vakuutus niitä ei maksa.

      • ja rotiskalla

        Sinähä'n hyydyt siihen, kuin vastaantulija. Ojaan voit päästä ja vilkutan jarruvaloja...


      • Tahmassi

        SULPUN pitäisi päästä hoitoon, surullinen tyyppi!


      • jfdhfhrg

        juu ja sit saat turpaas ja minun vakuutus ei maksa niitä


    • mondeo seilori

      Joo tuollainen sattui taas äsken, seilori ajoi 65-75 vauhtia 80 km/h alueella ja kun siitä tärytti ohi, niin ukko painoi naama punaisena kaasua (reilusti yli) ja jäi polttelemaan pitkiä valoja taakse...

    • mitäs sitten?

      "Jos joku edellä ajava idiootti kiihdyttää voimakkaasti samaan aikaan kuin huomaa ohitukseen lähdön, niin lisään tietenkin kaasua ja menen ohi väkisin."

      Entäpä sitten jos se mitä yrität ohittaa onkin urheiluauto tai moottoripyörä? Niille et pärjää suorituskyvyssä etkä pääsee ellei sinulla itselläsi ole todella nopeata autoa.

      • pappamobiilit

        Ohitusta estelevillä 50 v kääkillä ja muilla samanhenkisillä on kylläkin autona joku 13 tusinassa "järkiauto" eli Golf farkku, Tojo tms. Ei ne kovin rakettimaisesti kiihdy, suurimmalla vaihteella, vaikka kuski kaasun pohjaan länttääkin.

        Pikkuautojen ja pakettiautojen ohituksen tuollaisellakin toki pystyy torppaamaan, joten saa tossun alla elämään tottuneet kääkät edes ajoittain tuntea saaneensa jotain aikaan elämässään.


      • sitäpä sitten

        Olemattoman harvoin olen ainakaan itse joutunut tilanteeseen, jossa olisi joutunut liian hiljaa ajavan moottoripyörän taakse enkä muista koskaan joutuneeni moiseen tilanteeseen urheiluauton kanssa. M.pyörissäkin puhutaan lähinnä erilaisista isohkoista matkacruisereista.

        Johtunee siitä, että jos motoristien tai sporttiautojenn kuskeilla on asennevammoja, ne eivät yleensä ilmene teiden tukkimisena, vaan päinvastoin.

        Jostain syystä hiljempaa ajavat moottoripyörätkin pääosin ovat sujuvasti ryhmittyneet enemmän oikeaan reunaan, jolloin ohitus on ollut entistä sujuvampaa, koska tilaakkin on ollut lähes puolentoista kaistan verran.

        Jotkut kato osaa, moisia sitten morjenstaakin ja nostaa hattua aina ilolla, kun kohdalle sattuvat.

        Sinänsä kyllä mielenkiintoista lukea miten jotkut puolustelevat idioottimaista käytöstä erilaisilla tekosyillä (enkä puhu nyt "mitäs sitten"istä, jonka viestiin vastasin).

        Lähes parhautta on etenkin tuo kostoasenne "kun se roikkui monta kilometriä puskurissa, niin pakkohan sitä on kostaa..."

        Pahempaa kuin tahallinen idiotismi on lähinnä idiotismista mallia ottaminen.

        Äitiii tuu ikkunaan, täällä on joku idiootti ja nyt mä otan siitä mallia, jee!

        Jos takana roikkuu häiritsevä asennevammainen, joka koettaa ohi, niin parhaitenhan siitä pääsee päästämällä sen ohi, eikä alkaa itse aivovammaiseksi. Melkein sanat loppuu kun miettii moista ajattelutoiminnan köyhyyttä.


    • FMBKMGÅ

      Ei ongelma ole se ohitus vaan se että olette ajamalla tai kulmia viistäen perässä ärsyttäneet jo monta kilometriä saamattomina ette ole päässeet ohi siinä vaiheessa kun viimein nytkähdätte rinnalle, ohitettava näyttää teille kuinka kaasua kuuluu painaa , vitun nysvärit HANAAA saatana

      • Näin näkevä

        Oman kokemukseni mukaan enemmän tuntuu ärsyttävän se, että ei roiku lainkaan nysvärin perässä, vaan menee välittömästi ohi kun tämä tulee perä edellä vastaan. Narsismi saa imeisesti kovan kolauksen ja tyyppi ottaa ohituksen henkilökohtaisena pottuiluna.


    • 20 + 20 = ?

      Leveäkaistatiellä (100 kmh) VW Jetta TSI kuski veti jonoa perässään 75 - 85 kmh. Vasemmanpuolen renkaat olivat tukevasti keskiviivan päällä tai korkeintaan puolenmetrin päässä tästä. Kun vastaantulijoista tuli rakoa nousi Jetan vauhti 115 - 125 kmh:n. Autoja alkoi olla jonossa toistakymmentä kun saavutin Vakionopeussäädintä käyttäen jonon. Ohitin autot nätisti yksi kerrallaan, kunnes saavutin tämän vauhtihirmun. Kaveri huomasi uuden auton taustapeilissään, tarkisti vielä peilin suunnan ja jatkoi kiusantekoaan, nyt vauhti saattoi jo pudota alle seitsemänkympinkin. Katsoin hiukan liikennetilannetta eteenpäin, jätin viisikymmentä metriä väliä ja sopivasti ajoittamalla kelasin mittariin puolentoistasadan vauhdin ja ajoin (hiukan läheltä) sankarin ohi. Huomatessaan jonkin ohittavan hänet käänsi Jettakuski keskemmälle tietä, tosin hiukan liian myöhään. Pidin tallan pohjassa ja ratin suorassa - PAM! Peilit Pamahtivat yhteen, oikeanpuoleinen peilini taittui kylkeä vasten. Painoin peilien viikkausnappia pari kertaa ja peilit olivat taas paikallaan.

      Huonommin näytti käyneen (taustapeilistä päätellen) Jetan peilille joka roikkui johtojen varassa hakaten beigeä kylkeä. Hatutti äijän toiminta niin paljon, etten viittinyt jäädä asiaa selvittelemään tienlaitaan vaan jatkoin matkaani normaalisti. Jetta näytti kurvaavan bussipysäkille ja äijä ihmettelemään peiliään. Tämä tapahtui parisen vuotta sitten, enkä kuullut asiasta koommin.

      • Oikealta ohi toinen tapa. Tosin tuo olisi varmaan senkin yrittänyt estää...


    • Seippi

      "Mikä ohituksessa risoo?"

      30km/h nopeusrajoitus jatkuu vielä n. satakunta metriä tietyömaan jälkeen, mutta porukka paahtaa jo täyttä päätä ohi. Vaaratilanteita yms. Ihme, jos ei ala vähemmästäkin risomaan...

      • opettajasi___

        Ei siinä kohtaa kun tietyö on ohitettu, tarvitse enää kupata. Kaasua voi painaa heti ja reilusti. Tai voithan toki itse madella sitä 30 km/h jos haluat, mutta anna rauhassa muiden mennä ohi.


      • Seippi
        opettajasi___ kirjoitti:

        Ei siinä kohtaa kun tietyö on ohitettu, tarvitse enää kupata. Kaasua voi painaa heti ja reilusti. Tai voithan toki itse madella sitä 30 km/h jos haluat, mutta anna rauhassa muiden mennä ohi.

        Kuinka nuo ohittelut voi tapahtua "rauhassa", jos vastaan tulee autoja ja ohittelijat aiheuttavat sen takia vaaratilanteita? Tutustutko ystävällisesti vielä tieliikennelakiinkin. Nopeusrajoitushan päättyy vasta niin toisin osoittavan merkin kohdalla =)

        Okei, jos ohittelijoita on kaksi, niin silloin heillä on mitä ilmeisimmin meneillään harmiton ja mielenkiintoinenkin kilvanajo. Tällöin hyväksyn ohittelun, vaikka siinä aiheutettaiisinkin vaaratilanteita itselle tai muille. Muussa tapauksessa sitä ihmettelen, etenkin, kun edessä ajaa jono autoja eli ohittajan matkanteko ei siitä yhtään edisty =)


      • hgfdfgh
        opettajasi___ kirjoitti:

        Ei siinä kohtaa kun tietyö on ohitettu, tarvitse enää kupata. Kaasua voi painaa heti ja reilusti. Tai voithan toki itse madella sitä 30 km/h jos haluat, mutta anna rauhassa muiden mennä ohi.

        Rajoitus vaihtuu merkin kohdalla. Käypä autokoulussa kertaamassa opintoja.


    • kuski.. .

      Se on typerää jos ohitettava kiihtyy. Itse olen aina antanut ohittajan ajaa ohitse rauhassa. Minulle monesti käynyt ohitettu pistää pitkät valot päälle pimeällä ja valoisaa aikaan vilkuttaa hermostuneesti :))

      • 1+2+3=0

        jumalauta, että on hauska foorumi. Tollomagneetti toimii täydellä teholla ja hienoja mielipiteitä sekä MINÄ MINÄ liturgiaa tulee oikein kaatamalla. Olis helppo poimia tosi tollot kurikurssille kirjoituksen mukaan. ONNEA MATKAAN!


    • Naiskuskilta

      Miksi te muutamat miehet, ette kestä jos nainen ohittaa teidät, eläkeläispapat meinaavat saada kohtauksen, ai että mua huvittaa.

      • sankariköröttelijä

        Varmaan ne papat näkeekin sinut. Olet itse huvittava. Ihan sama vaikka lehmä lentäisi ohi.


      • Menen aina ohi

        Ai, sinäkään et kestä naista, joka osaa ja uskaltaa ajaa, jättäen monta miestä kauas jälkeen köröttelemään.


      • Yualle

        Voi kunpa ohittaisittekin, ettekä vain jäisitte ajelemaan kiinni takapuskurissa kilometrikaupalla..., olen tullut siihen tulokseen, että nuo roikkujanaiset eivät osaa ilman johdattelijaa perille. Okei, jonkunhan on näytettävä tietä =)


    • sankariköröttelijä

      Itse en kiihdyttele, mutta ymmärrän kyllä niitä jotka kiihdyttävät, jos ajavat Suurinta Sallittua Nopeutta. Siinä on pitkät selitykset ihan tarpeettomia, kun ajetaan sitä ylinopeutta. Tulisi nyt äkkiä ne rajoittimet, niin poistuisi nämä ongelmat.

      • Tällaista nähnyt

        Jaa, vai että kiihdyttäminen ylinopeuden puolelle on sallittua estääksesi sen, että joku pääsisi ohitsesi, vaikka ajat nopeusrajoituksen mukaan? Juuri kaltaisesi itsekkäät idiootit aiheuttavat vaaratilanteita ja v*tutusta liikenteessä! Kaltaisesi tyypit vielä ajavat mieltään osoittaakseen ohittajan kiinni, vaikka kuinka jäisivät tästä jälkeen ohitettavien taakse. Sairasta liikenteen vaarantamista ja asennevammaisuutta!


      • hgfdfghnj
        Tällaista nähnyt kirjoitti:

        Jaa, vai että kiihdyttäminen ylinopeuden puolelle on sallittua estääksesi sen, että joku pääsisi ohitsesi, vaikka ajat nopeusrajoituksen mukaan? Juuri kaltaisesi itsekkäät idiootit aiheuttavat vaaratilanteita ja v*tutusta liikenteessä! Kaltaisesi tyypit vielä ajavat mieltään osoittaakseen ohittajan kiinni, vaikka kuinka jäisivät tästä jälkeen ohitettavien taakse. Sairasta liikenteen vaarantamista ja asennevammaisuutta!

        Itsekkäitä ovat ne jotka luulevat, että rajoitukset eivät koske heitä. Että vilkaisepa peiliin, idiootti.


      • rajoitus +/-30 km/h

        > mutta ymmärrän kyllä niitä jotka kiihdyttävät, jos ajavat Suurinta
        Sallittua Nopeutta.

        Ja tämä Suurin Sallittu nopeus on

        - ohituskieltojen ja/tai vastaantulevan liikenteen kohdalla 70-80 km/h, ihan rajoituksesta (50/60/80/100) riippumatta

        - pitkillä, ohituksiin kelpaavilla suorilla 70-85, jos rajoitus on 50/60/80, satasen alueella 75-95

        - ylämäessä 60-75 km/h, ihan rajoituksesta (80/100) riippumatta

        - PAITSI jos siinä ylämäessä on ohituskaista, jolloin Pienin Sallittu nopeus on 100 ja yläraja = minkä auto vaan kerkiää kelata, kun täyskaasulla mäkeen kiihdyttää


    • 45686uh6ixkjmdi75isk

      On ihan perus taunoo jäädä nysvää ohituksen jälkeen siihen ohitetun eteen. Jos ohittaa, ni vois vetää sitä tahtii ettei ohitettu kyrpiinny edellä ajavaan.

      • Tällaista nähnyt

        Se on taas ihan eri asia, kuin mistä aloittaja kirjoitti.


    • Tällaista nähnyt

      Olisi todellakin kiva tietää, mitä liikkuu niiden ihmisten päässä, jotka kiihdyttävät rinnalla niin paljon, että ohittaja joutuu lopulta jarruttamaan ja palaamaan omalle kaistalleen köröttelemään. Sitähän aloittaja kysyi.

      Tuleeko siitä sankariolo? Millainen voittajafiilis? Saako siitä kiksejä, kun ajattelee toisen noituvan m*lkkua kanssa-autoilijaa, eli sinua? Erityisen narsististen tai heikko-itsetuntoisten ihmisten touhua. Kumpaan sinä kuulut?

      • Yualle

        Ohittelet vissiinkin liikaa..., mikä siihen voisi olla selitys, sitä sopisi miettiä (ajamasi ylinopeus, kenties?)

        Itse en nimittäin ole milloinkaan moiseen ilmiöön törmännyt, kun olen ohittanut, vaikka paljon ajankin. Toisaalta, ei ole myöskään tullut mieleeni, että voisin ohitettavana käyttäytyä kuvailemallasi tavalla.


    • JohnnyDeux

      Itsehän ajan aina nopeusrajoituksen mukaan -5 km/h. Jos jollain munapäällä on niin kova kiire, että pitää ohi päästä, niin silloin on syytä löytyä voimaa pellin alta. Siispä aina kun havaitsen ohitusaikeen tiputan pari pykälää pienemmän vaihteen. Usein jo muhkeiden pakoäänien voimistuminen saa sankarin miettimään ohittamistarpeitaan uudestaan. Jos tämän on silti ohitettava ja ohitus alkaa, junttaan kaasun pohjaan ja pistän kampoihin niin kauan kuin mahdollista. 80-180 onnistuu autollani alle 15 sekuntiin, eli saa astetta kovempi perhepirssi olla ohittamassa jos mielii ohi päästä.

      • erkki esimerkki

        Tämä oli oikeasti hyvä keskustelunavaus. Sinullekin, Johnny, ja muillekin vielä muistutukseksi Juma.. eiku Suomen tieliikennelain 19. pykälän toinen momentti:

        Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.


      • Hmmm.....
        erkki esimerkki kirjoitti:

        Tämä oli oikeasti hyvä keskustelunavaus. Sinullekin, Johnny, ja muillekin vielä muistutukseksi Juma.. eiku Suomen tieliikennelain 19. pykälän toinen momentti:

        Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

        Säännöt ovat niitä varten joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Valitettavasti ne ovat juuri nämä samat jotka eivät säännöistä piittaa tai niitä noudata.


      • eivoiollavaikeeta

        Ja hettämällä edelle, vaikka on alle 150 hv...


      • Ohitit ylinopeudella
        Hmmm..... kirjoitti:

        Säännöt ovat niitä varten joiden oma pää ei riittävästi ohjaa. Valitettavasti ne ovat juuri nämä samat jotka eivät säännöistä piittaa tai niitä noudata.

        Ohittaminen on ihan ok jos vain noudatetaan liikennesääntöjä En tiedä mitä sen Jeepin JUJ9 päässä oli kun peräkärryä PKG 899 vetäen ohitteli 5-tiellä ennen Lusin varalaskutietä henkilö-ja rekka-autoja koko ajan aina Heinolaan asti: ei kun vilkku vasemmalle ja ohi 120 nopeusrajoitusalueella kaikista eteen tulleista autoista. Eikö peräkärryä vetävän auton nopeusrajoitus 80 km/h koskekaan sinua miehenkilö?


      • Yualle
        Ohitit ylinopeudella kirjoitti:

        Ohittaminen on ihan ok jos vain noudatetaan liikennesääntöjä En tiedä mitä sen Jeepin JUJ9 päässä oli kun peräkärryä PKG 899 vetäen ohitteli 5-tiellä ennen Lusin varalaskutietä henkilö-ja rekka-autoja koko ajan aina Heinolaan asti: ei kun vilkku vasemmalle ja ohi 120 nopeusrajoitusalueella kaikista eteen tulleista autoista. Eikö peräkärryä vetävän auton nopeusrajoitus 80 km/h koskekaan sinua miehenkilö?

        Tn. hää ei tiennyt, että periksen kanssa on toi 80km/h rajoitus =)

        Ei ole ensimmäinen kerta eikä toinenkaan, kun motarin alkaessa perässäni ajava vaihtaa kanssani samalle oikealle kaistalle, kun hää ei tiedä, että peristä vetävänä minulla onkin 80 rajoitus. N. 100m köröttelee perässäni, että hää tajuaa sen ja sitten vasta painaa vasemmalta ohi. Ja tyypillisesti tuo on vielä akka =)


    • SuperDriver

      Varmaankin se sun hauis riso sun tapauksessasi sitä KUORMA-AUTON kuljettajaa.

      Mureneeko sun miehisyys siihen kun pitää ajaa sallittua nopeutta sen ylinopeuden sijaan? Mureneeko sun miehisyys ja kutistuuko hauis jos et pääse ohittamaan.

      Asennoituisin toisin jos kuuluisit kuljettajiin jotka ajaa oikein, maltilla ja rajoituksia noudattaen mutta sun kirjoituksesta päätellen ajat ylinopeutta, kaahaat, puikkelehdit autojonon välissä siks saks ja muutenkin ajat kuin pelle, jonka myös osoittaa kirjoituksesi hauis osuus.

      Olet ihan oikeast tajunnut miehisyyden ihan väärin.
      Mä vähän luulen että auto on sulle penaalin jatke ja pullistelu väline kun ne hauikset on tainnu jäädä vähän pieneks aivoista puhumattakaan :-)

    • vähänklappia

      ei mikään vaan se mitä syntyy kun et pääse ohi vm- 1978 ladasta 1200cc,
      se vasta hauskaa on kun bemari, saabi, ja audi sekä mersumiehet yrittää naama punasena ohi eikä pääse haha hah hah haa

    • naiskuljettaja

      sama kävi minullekkin kun rampista tulin moottoritielle. kuorma-auto kiihdytti yli 100km nopeuten estäen turvallisen liittymisen tielle. Toki väistämisvelvollisuus oli minulla mutta näin törkeään estämiseen en ole törmännyt. Normaalisti ajoin kuten ennenkin ja vasta siinävaiheessa huomasin tilanteen kun kaista alkoi loppumaan että kyseinen kuorm-auto ei aikonutkan laskea mua eteensä ja pakotti pysäyttämään vauhdin kokonaan. vastaavaan en ole aiemmin liikenteessä törmännyt että ammattiautoilijat näin käyttäytyisi mutta varmaan jäi kuljettajalle hyvä mieli.
      Hetken mietin ilmoitusta liikuvalle poliisille jotta olisivat tarkastaneet kyseisen auto ajopiirurin. kuorma- autolla ajavien kannataa muistaa että jos tahallisesti vaarantaa liikenteesä kanssaliikujian voidaan kellonaika sekä nopeus helposti tarkastaa ajopiirturista. Asiaa klysäisin ja vastaus oli että erikseen ei lähdetä etsimään mutta jos liikkuva poliisi on lähistöllä eikä kiireisempiä työtehtäviä ole on mahdollista että tilanteeseen puututaan.

      • > kuorma-auto kiihdytti yli 100km nopeuten estäen turvallisen liittymisen tielle

        Mahdollista, muttei luultavaa. Olisiko niin, että kuorma-auton todellinen nopeus oli noin 90 km/h, mittarin mukaan noin 100 km/h? Moottoritiellä luultavasti 100 tai 120 rajoitus...

        Vaikuttaisi siltä, että sinä kyllä tässä mokailit enemmän, ellet edes vieressä menevää kuorma-autoa huomannut ennen kuin liittyntäkaistan päässä.


      • 4545454

        siis täh? eiks sinulla oo velvollisuus vaikka pysähtyä kiihdytyskaistalla, jos sopivaa rakoa ei löydy moottoritielle siirtymiseen.

        kannattaisiko vähän aiemmin ruveta havannoimaan mitä moottoritiellä tapahtuu eikä vasta just ennen kun kiihdytyskaista päättyy?

        tuskin kuorma-auto on sinua mitenkään estänyt, hänellähän on etuajo-oikeus sinuun nähden. sinä olet tuossa tilanteessa velvollinen väistämään.


      • Naiskuljettaja
        The_Rat kirjoitti:

        > kuorma-auto kiihdytti yli 100km nopeuten estäen turvallisen liittymisen tielle

        Mahdollista, muttei luultavaa. Olisiko niin, että kuorma-auton todellinen nopeus oli noin 90 km/h, mittarin mukaan noin 100 km/h? Moottoritiellä luultavasti 100 tai 120 rajoitus...

        Vaikuttaisi siltä, että sinä kyllä tässä mokailit enemmän, ellet edes vieressä menevää kuorma-autoa huomannut ennen kuin liittyntäkaistan päässä.

        Huomasin kyllä ja toki väistämis velvollisuus olisi tietty ollut minulla mutta yleensä kiihdytän pienee ylinopeuteen ja sulavasti liityn moottoritielle jolla oli tuo 100km/h rajoitus. Aina on tilaa löytynyt turvalliseen kaistanvaihtoon.
        Nopeutta seuraan navikaattorista en mittarista joka heittää noin 8km/h,. Huomaan myös sen koska on kiilaus kyseessä ja silloin puhutaan myös liikenteen vaarantamisesta. Kolaritilanteessa voi myös muuttua väistämisvelvollisuudet jos kyse on ylinopeudesta jolla kolari aiheutetaan. Ylinopeus vain näytettävä toteen ja ajopiirturi on riittävä todiste.


      • kglkd
        Naiskuljettaja kirjoitti:

        Huomasin kyllä ja toki väistämis velvollisuus olisi tietty ollut minulla mutta yleensä kiihdytän pienee ylinopeuteen ja sulavasti liityn moottoritielle jolla oli tuo 100km/h rajoitus. Aina on tilaa löytynyt turvalliseen kaistanvaihtoon.
        Nopeutta seuraan navikaattorista en mittarista joka heittää noin 8km/h,. Huomaan myös sen koska on kiilaus kyseessä ja silloin puhutaan myös liikenteen vaarantamisesta. Kolaritilanteessa voi myös muuttua väistämisvelvollisuudet jos kyse on ylinopeudesta jolla kolari aiheutetaan. Ylinopeus vain näytettävä toteen ja ajopiirturi on riittävä todiste.

        Ei vissii raksuta päässä et kuormikset on aika pitkiä haloo?


      • Olet väärässä

        Yksiselitteisesti SINUN olisi pitänyt sovittaa nopeutesi ja liittyä motarille kuorma-auton perään! Miten liittyminen voi olla noin vaikeaa?


    • skoda

      Ajan Skodalla, ohitan tollot aina kun se vain on mahdollista. Ajan ylinopeutta yleisesti ottaen aina. Jotkut ohitettavat reagoivat Skodaan, toiset ohitukseen - välillä vaikea arvata kumpi kaivelee enemmän. Paremmat merkit varmaankin hattuuntuvat pottuloodasta, paskemmat ohituksesta. Valitettavasti kiesissä ei riitä paukut nopeaan kiihdytykseen 120->170 jolla maantiellä pääsisi ohitusblokkarista turvallisesti eroon. Pitäisi varmaan vaihtaa autoa tai käydä tehostuspajalla.
      Maantiellä en blokkaa. Ajelen maantiellä ja motarilla yleensä parikyt yli rajoitusten ja ohi saa mennä jos niin halajaa. Motarilla kyllä blokkaan jos joku ääliö yrittää ängetä rekan tai muun hidastelijan takaa oikealta eteeni. Valomerkkejäkin näytän tällaisille. Saatan tilanteen jälkeen käyttää peilejä kosketusetäisyydellä, ehkä näyttää samalla pahaa silmää.

    • Törppöilijä 4000

      Itsellä kävi seuraavaa.

      Oli 80:n alue, volvo köröttää edessä 60. No, lähden ohi, volvo painaa kaasua sen verran että en päässyt. Menin takaisin volvon perään, TAAS volvo ajaa 60 80:n alueella. Yritin lähteä ohi, volvo lähtee taas kiihdyttämään.

      Mutta tällä kertaa kiihdytin minäkin, katsoin mihin volvon kantti riittää ja tuli mentyä kolmatta sataa vastaantulevien kaistalla. Kyllä se sitten lopuksi taipui kun nopeutta alkoi olla 210. Saatanan törppö oikein sekin volvo.

      Ihan tahallista kiusaa teki. 80 alue oli ja mielelläni ajan nopeinta sallittua enkä viitsinyt körötellä 60 volvon perässä. Miksi volvon piti tehdä kiusaa? Se oli sellainen uudempi C70 vai mikä coupe volvo olikaan.

    • vähemmälläpidemmälle

      Sain sakot kiilaajan takia. Tuomari totesi ylinopeuden olevan rangaistavaa kiilatuksi tulemisesta huolimatta. Seuraavan kerran käännän kiilaajan kylkeen ja katsotaan mitä tuomari siitä sitten sanoo.

      Muistakaa kiilaajat, että oikealta ohittaminen, kuten ohituksen estäminenkin, on kiellettyä.

      • Oikealta ohittaminen on pääsääntöisesti sallittua.


      • hauskuuta paremmin!
        The_Rat kirjoitti:

        Oikealta ohittaminen on pääsääntöisesti sallittua.

        koita keksiä joku hauskempi tapa trollata, tuo alkaa olla jo kulunut liiallisen käytön takia.


      • koita onneasi

        se oli sulle mulkku ihan oikein.Ei sinun ole pakko yrittää ohi jos toinen ajaa rajoitusten mukaan...tule kylkeen vaan,mut seurauksna tulet saamaan turpaan ja vedän sun muijaa b rappuun


    • ohittajaneito

      eiköhän se ole suurimmalla osalla ihan puhdasta kiusantekoa, kun pitää kiihdyttää sitä omaa kosloa ja yrittää estää muiden turvallista ohittamista.

      viimeisin tilanne sattui itselleni jkl-orivesi välillä. uudenmallinen opel farkku körötteli oriveden suuntaan just ja just 70-75km/h 80km/h alueella ja noin 90km/h satasen alueella. jonoa kertyi ihan mukavasti hänen peräänsä, ja joukossa oli sellaisia kuskeja jotka eivät osanneet muuta kuin roikkua perseessä.

      no lähdinpä sitten eräällä ohituskaistalla, rajoitus 100km/h, ohittamaan tätä farkkua ja farkun takana ollutta jonoa. muista autoista pääsin kätevästi ohitse, mutta nopeus oli varmaan noin 130km/h kun pääsin lopulta ohitse tästä opel nyhväristä. peilistä vilkaisin, että yks munanjatkehan autoa ajoi.

      ohituskaistan päätyttyä opelmies yritti hetken aikaa roikkua takamuksessa, mutta vähitellen sain karistettua hänet kannoiltani ja pystyin pikku hiljaa pudottamaan ajonopeutta. jatkoin ajamista sallittua 100km/h, kunnes hieman ennen oritupaa eteen ilmestyi sellainen jonon tynkä jota ei ollut yksinkertaisesti järkeä lähteä ohittamaan, sillä aioimme kääntyä orituvalle.

      no siinä sivussa huomasin taustapeilistä, että opelmies alkoi kiihdyttämään omaa vauhtiaan ja alkoi saamaan meitä pikkuhiljaa kiinni vetäen perässään taas ihan kivaa jononpoikasta. liikenne melkein seisahtui sellaiseen 70km/h juuri ennen oritupaa ja silloin tämä opelmies sai meidät ja edellämme ajaneen letkan kiinni.

      opelmies ajoi aivan automme perseeseen kiinni ja näytteli peilin välityksellä kansainvälisiä käsimerkkejä. taisipa hän tööttiäkin soitattaa pariin otteeseen. juuri kun olimme kääntymässä orituvan kääntymiskaistalle niin opelmies vilkutti valojaan ja oli varmaan aivan senteistä kiinni, ettei rysäyttänyt automme perseeseen. orituvan kääntymiskaistalla oli edellä menneestä jonosta johtuen ruuhkaa ja sinne sitä väkisinkin joutui hieman hidastelemaan, jotta oma auto kaistalle sujuvasti mahtuisi.

      silloin ei voinut muuta kuin ajatella, että mahtoi opelukkoa ottaa munan päälle kun nainen hänet ohitti ja vieläpä uudemmalla autolla.

      tällöinkin sitä kyllä ajatteli, että miten jotkut ihmiset voivat olla vaan niin perseestä? toisia nopeampia kuskeja ei voida päästää ohitse ja jos joku sattuu pääsemään ohitse niin sitten kyllä niitä kiusataan niin paljon kuin vain ehditään. yritetään kiihdyttää takamukseen kiinni ja näytellä valoja ja käsimerkkejä.

      tässäkään tapauksessa opelmiehellä ei järki sanonut, että kun tie on edessä tukossa silmänkantamattomiin niin meidän pitäisi vaan ajaa kovempaa kun ollaan hänet aiemmin ohitettu. ja silloinkin hän itse oli tientukkona, nysväten reilusti alle sallittujen nopeuksien.

      tämä tapaus ei ole ainoa omassa ajohistoriassa, mutta kyllä yksi niistä törkeimmistä! terveisiä vaan sinulle opelmies jos satut tätä palstaa lukemaan ja onnellisia kiihdytyskilometrejä! :(

    • cat973

      Töissä on yks mulkvisti ukko. Se koittaa aina kiirehtiä ekana lähtemään töistä ja ajaa alle sallitun. Ja sitten ku joku aikoo mennä ohi, niin vauhti nousee. Jatkuvasti näitä kilpa-ajoja yhen idiootin takia. Tämä on sellanen reilusti yli 50 v ukko (vissiin elämäänsä kyllästyny). Sano kerranki yks nuori sälli, et 150 piti nostaa vauhti, et ohi pääsi. Ja sitten tää yks ajaa puskurissa kiinni pitkän matkaa ennenku luovuttaa.

      Olen miettiny, et käyttäytyyköhän aina liikenteessä samalla lailla. Vai ainostaan meidän työkavereiden kanssa.

      • ohittajaneito

        liikenteessä on aivan liian monta muutakin samanlaista tapausta kuin mainitsemasi työkaveri...


    • Yualle

      "Miksi kiihdytät jos toinen ohittaa? "

      Olet väärässä havaintojesi ja tulkintojesi kanssa, mutta ei se mitään, niin on pääosa muistakin palstalaisista =)

      Kommenttienne perusteella on selvää, että 98,5% palstalaisista on pihalla fysiikan peruslaeista kuin lumiukko konsanaan. Kun lähdette ohittamaan edellä ajavaa, pitää teidän nopeutenne olla siihen riittävä eli selvästi suurempi kuin ohitettavan, jotta pääsette tämän ohi. Pitää muistaa, että ohitettava ei ole liikkumattomassa tilassa teidän ohituksenne aikana, vaan jatkaa etenemistään samalla nopeudella kuin peräkkäin ajaessanne ennen ohituksen alkamista.

      Otetaanpa tähän yksinkertainen esimerkki: ajelette peräkanaa ohitettavan kanssa nopeuden ollessa 80km/h. Lähdet ohittamaan edellä ajavaa. Jotta pääset tämän ohi, pitää nopeutesi olla riittävä, siis selvästi suurempi kuin tuo 80km/h. Se, että oma nopeusmittarisi näyttää ohitettavan rinnalla 100-110km/h EI TODELLAKAAN TARKOITA sitä, että ohitettava ajaisi kanssasi sillä hetkellä sitä samaa nopeutta!!! Se tunne on täysin virheelinen, mutta sinällään ymmärrettävä fysiikan perusoppeja tuntemattomilta tomppeleilta.

      Ottakaapa siis asioista selvää, ennen kui tulette tänne palstoille räksyttämään.

      PS. periaatteessa sama lankaan tomppelikuskit lentävät myös myös silloin, kun kaukana edellä ajava on pakko ajaa kiinni, ylinopeudenkin uhalla. Muutoin tomppelikuskit ovat siinä virhekäsityksessä, että he ajavat jotenkin hitaammin kuin kaukaisuudessa heidän edellään ajava ja he eivät siten riko nopeusrajoitusta, vaikka nopeusmittari näyttää ihan muuta, siis todellista nopeutta. Siten heidän mielestään on täysin hyväksyttävää ajaa edellä ajava kiinni, vaikka se todellisuudessa rikkoisikin nopeusrajoituksia. Vasta sitten, kun edellä ajava on saatu kiinni, tomppelikuskit uskovat, että heidän nopeutensa ei ole enää alempi kuin edellä ajavan =) Niin se vaan menee.

      • magnetismia vaan

        > Kommenttienne perusteella on selvää, että 98,5% palstalaisista on pihalla fysiikan peruslaeista kuin lumiukko konsanaan

        Kai ymmärrät itsekin kuuluvasi tähän ryhmään. Jos et vielä, niin saanen ojentaa auttavan käteni.

        > Otetaanpa tähän yksinkertainen esimerkki: ajelette peräkanaa ohitettavan kanssa nopeuden ollessa 80km/h. Lähdet ohittamaan edellä ajavaa. Jotta pääset tämän ohi, pitää nopeutesi olla riittävä, siis selvästi suurempi kuin tuo 80km/h. Se, että oma nopeusmittarisi näyttää ohitettavan rinnalla 100-110km/h EI TODELLAKAAN TARKOITA sitä, että ohitettava ajaisi kanssasi sillä hetkellä sitä samaa nopeutta!!!

        Väärin. Autot todellakin ajavat samaa nopeutta, jos ne niiden keskinäinen etäisyys ei muutu.

        Tämä johtuu fysiikan perusilmiöstä nimeltä magnetismi. Magnetismi vaikuttaa autojen välillä seuraavasti:

        1) autoni keula hylkii tientukon perää

        Kun ajan vakkari päällä 100 km/h ja saavutan 1 km edelläni ajaneen tientukon 3 minuutissa, voi laskea, että tientukon todellinen ajonopeus (keskinopeus) tänä aikana ollut 100-20 = 80 km/h. Mutta odotellessani sopivaa ohituspaikkaa, voinkin todeta, että nyt mennään 85, 90 jopa 95 km/h, kun magnetismi työntää tientukkoon lisää vauhtia. Magnetismin vaikutus on sitä suurempi, mitä lyhyempi välimatka. Ihan kuten odottaa sopiikin (käänteinen verrannollisuus etäisyyden neliöön). Jos taas hidastan ja päästän välimatkan venymään yli 100 m, magnetismin vaikutus häviää käytännössä kokonaan ja tientukon vauhti hiipuu taas 75-80 lukemiin.

        2) magnetismi pyrkii lukitsemaan rinnakkain ajavat autot yhteen

        Kun lähden ohittamaan, magnetismi tietenkin työntää tientukkoon lisää vauhtia. Vaarallisin tilanne syntyy, kun autot ovat rinnakkain. Tällöin on uhkana, että autojen väliset voimat lukitsevat ne pysyvästi rinnakkain. Näin tuppasi käymään tehottoman auton kanssa ja silloin ei auttanut kuin rikkoa magnetismin luoma side jarruttamalla. Tehokkaammalla autolla on toinenkin vaihtoehto - nopea kiihdytys. Hidas kiihdytys EI toimi, tientukko seuraa tasan tarkkaan rinnalla, vaikka nopeus hiljakseen hivuttautuisi sataseen tai ylikin! Testattu on, monet kerrat.

        Sama ilmiö näkyy myös toisinpäin, moottoriteillä. Kun itsekseen 90-110 körötellyt tientukko lähtee ohittamaan 80-85 ajavaa rekkaa, ohitus kestää jopa 5 minuuttia, kun magnetismi vangitsee tientukon rekan perävaunun rinnalle. Tientukon pitää useiden minuuttien ajan kerätä rohkeutta ennen kuin hän uskaltautuu painamaan kaasua tarpeeksi voimakkaasti, voittaakseen magnetismin.

        3) autoni perä vetää tientukkoja puoleensa

        Kun olen ohittanut tientukon ja jatkan taas matkaa esim. 102 km/h (tod. nopeus GPS mukaan), niin magnetismi raahaa ohittamaani tientukkoa perässäni, samalla nopeudella ja vain 10 m välimatkalla. Mahtaa olla pelottava tunne, kun tientukko ajeli yksinään 80 km/h ja nyt tulee tällaista kyytiä. Onneksi useimmat tientukot onnistuvat aika pian hivuttamaan välimatkan suuremmaksi, jolloin magnetismin ote kirpoaa ja tientukko kykenee taas hidastamaan tuttuun & turvalliseen "yhdeksänkymppiä mittarin mukaan" nopeuteen, jolloin todellinen ajonopeus vaihtelee jatkuvasti 70 ja 85 välillä.

        Toki ilmiö ei rajoitu vain omaan autooni. Moottoritiellä näkee usein, miten rekan perässä pitkän matkaa 85 km/h körötellyt tientukko tempautuu 120-130 km/h ajavan ohittajan mukaan ja voi raahautua tämän mukana niin pitkään, että katoaa näkyvistä. Useimmat tapaukset ovat kuitenkin päättyneet onnellisesti = sama tientukko ilmaantuu pian uudelleen näkyviin, yksinään ja tuttua & turvallista 85-90 km/h nopeutta körötellen.


      • LMMm
        magnetismia vaan kirjoitti:

        > Kommenttienne perusteella on selvää, että 98,5% palstalaisista on pihalla fysiikan peruslaeista kuin lumiukko konsanaan

        Kai ymmärrät itsekin kuuluvasi tähän ryhmään. Jos et vielä, niin saanen ojentaa auttavan käteni.

        > Otetaanpa tähän yksinkertainen esimerkki: ajelette peräkanaa ohitettavan kanssa nopeuden ollessa 80km/h. Lähdet ohittamaan edellä ajavaa. Jotta pääset tämän ohi, pitää nopeutesi olla riittävä, siis selvästi suurempi kuin tuo 80km/h. Se, että oma nopeusmittarisi näyttää ohitettavan rinnalla 100-110km/h EI TODELLAKAAN TARKOITA sitä, että ohitettava ajaisi kanssasi sillä hetkellä sitä samaa nopeutta!!!

        Väärin. Autot todellakin ajavat samaa nopeutta, jos ne niiden keskinäinen etäisyys ei muutu.

        Tämä johtuu fysiikan perusilmiöstä nimeltä magnetismi. Magnetismi vaikuttaa autojen välillä seuraavasti:

        1) autoni keula hylkii tientukon perää

        Kun ajan vakkari päällä 100 km/h ja saavutan 1 km edelläni ajaneen tientukon 3 minuutissa, voi laskea, että tientukon todellinen ajonopeus (keskinopeus) tänä aikana ollut 100-20 = 80 km/h. Mutta odotellessani sopivaa ohituspaikkaa, voinkin todeta, että nyt mennään 85, 90 jopa 95 km/h, kun magnetismi työntää tientukkoon lisää vauhtia. Magnetismin vaikutus on sitä suurempi, mitä lyhyempi välimatka. Ihan kuten odottaa sopiikin (käänteinen verrannollisuus etäisyyden neliöön). Jos taas hidastan ja päästän välimatkan venymään yli 100 m, magnetismin vaikutus häviää käytännössä kokonaan ja tientukon vauhti hiipuu taas 75-80 lukemiin.

        2) magnetismi pyrkii lukitsemaan rinnakkain ajavat autot yhteen

        Kun lähden ohittamaan, magnetismi tietenkin työntää tientukkoon lisää vauhtia. Vaarallisin tilanne syntyy, kun autot ovat rinnakkain. Tällöin on uhkana, että autojen väliset voimat lukitsevat ne pysyvästi rinnakkain. Näin tuppasi käymään tehottoman auton kanssa ja silloin ei auttanut kuin rikkoa magnetismin luoma side jarruttamalla. Tehokkaammalla autolla on toinenkin vaihtoehto - nopea kiihdytys. Hidas kiihdytys EI toimi, tientukko seuraa tasan tarkkaan rinnalla, vaikka nopeus hiljakseen hivuttautuisi sataseen tai ylikin! Testattu on, monet kerrat.

        Sama ilmiö näkyy myös toisinpäin, moottoriteillä. Kun itsekseen 90-110 körötellyt tientukko lähtee ohittamaan 80-85 ajavaa rekkaa, ohitus kestää jopa 5 minuuttia, kun magnetismi vangitsee tientukon rekan perävaunun rinnalle. Tientukon pitää useiden minuuttien ajan kerätä rohkeutta ennen kuin hän uskaltautuu painamaan kaasua tarpeeksi voimakkaasti, voittaakseen magnetismin.

        3) autoni perä vetää tientukkoja puoleensa

        Kun olen ohittanut tientukon ja jatkan taas matkaa esim. 102 km/h (tod. nopeus GPS mukaan), niin magnetismi raahaa ohittamaani tientukkoa perässäni, samalla nopeudella ja vain 10 m välimatkalla. Mahtaa olla pelottava tunne, kun tientukko ajeli yksinään 80 km/h ja nyt tulee tällaista kyytiä. Onneksi useimmat tientukot onnistuvat aika pian hivuttamaan välimatkan suuremmaksi, jolloin magnetismin ote kirpoaa ja tientukko kykenee taas hidastamaan tuttuun & turvalliseen "yhdeksänkymppiä mittarin mukaan" nopeuteen, jolloin todellinen ajonopeus vaihtelee jatkuvasti 70 ja 85 välillä.

        Toki ilmiö ei rajoitu vain omaan autooni. Moottoritiellä näkee usein, miten rekan perässä pitkän matkaa 85 km/h körötellyt tientukko tempautuu 120-130 km/h ajavan ohittajan mukaan ja voi raahautua tämän mukana niin pitkään, että katoaa näkyvistä. Useimmat tapaukset ovat kuitenkin päättyneet onnellisesti = sama tientukko ilmaantuu pian uudelleen näkyviin, yksinään ja tuttua & turvallista 85-90 km/h nopeutta körötellen.

        Jos et kuitenkaan ottaisi itsellesi kunniaa alunperin muiden esittämistä viisauksista...=) Eli tee sillä "auttavalla kädelläsi" sitä, mihin sillä parhaiten pystyt ...

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8387106


      • melko noloa
        LMMm kirjoitti:

        Jos et kuitenkaan ottaisi itsellesi kunniaa alunperin muiden esittämistä viisauksista...=) Eli tee sillä "auttavalla kädelläsi" sitä, mihin sillä parhaiten pystyt ...

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8387106

        > Jos et kuitenkaan ottaisi itsellesi kunniaa alunperin muiden esittämistä viisauksista..

        Jos et yrittäisi esittää fiksua salapoliisia, kun et osaa ottaa edes ilmiselvää vaihtoehtoa huomioon - touhu maantiellä ei ole muuttunut ainakaan parempaan suuntaan tässä asiassa, joten mielipiteenikin on ennallaan.


    • Naiskuskilta

      Pakko kertoa vielä lisää, kun mieheni ajaa samaa autoa kuin minä, häntä ei ohitella, vaikka nopeus on sama kuin minulla naiskuskilla. Siis on teillä muutamilla miehillä huono itsetunto. Itse olen autoillut 20 vuoden ajan lähes päivittäin ja eläkepapparaiset näkevät punaista, kun on naiskuski!!!

      • Seippi

        Papparaisten nuoruudessa ei naiset autoilleet =)


      • ohittelijaneito

        useat miehet tosiaan näkevät punaista silloin kun he näkevät naisen auton ratissa.

        tilannetta pahentaa vielä entisestään se, jos sattuu että naisella on uudempi auto kuin miehellä itsellään. silloin on jo helvetti irti! :)

        ja auta armias jos nainen ymmärtää vielä auton päälle jotain.

        muistan eräänkin kerran yhdellä huoltsikalla kun kolme ukkoa jäi rivissä katsomaan, että osaako tämä akka taskuparkkeerata auton. itellä oli ikkuna auki ja satuin sattumalta kuulemaan heidän puheensa. ilmeet olivat aika oivat heidän kasvoillaan kun kysäisin heiltä "saanko pisteet, kiitos!"

        silti yhdessä naisessa voi olla enemmän munaa kuin monessa miehessä yhteensä. se vaan on niin...


      • seilaako?

        Mahtaako nopeutesi seilata? Jos tiputtelee vauhtia herkästi milloin mistäkin syystä ja vaikka ylämäkeen mennessä, niin minä ainakin menen ohi seuraavassa ohituspaikassa...


    • kyrsimys

      Tämä ei välttämättä liity asiaa, mutta kuitenkin kirjoitan tänne. Itseäni risoo, kun edessäni menee selvästi hitaampi ajoneuvo ja selvästi odotan mahdollista ohituspaikkaa. Kun sellainen paikka vihdoin tulee, niin takana oleva auto yrittää ohittaa minut ja vaikka mahdollisen traktorin samalla kertaa. Eli pakko tunkea sieltä ohi ja estää minun aikoma ohitus.

      • Ohituspaikka nyt kuitenkin avautuu sinulle ensin. Pistät tietysti vilkun päälle merkiksi aikeestasi ohittaa, jolloin takanatulija tietää mitä teet. Minä en ainakaan jää kovin pitkäksi aikaa odottamaan, aikooko edellämenevä ohittaa vai ei. Jos ei paikan avauduttua lähde, minä lähden.

        Toki moni ajaa esimerkiksi rekkojen ja vastaavien persuksissa kiinni, jolloin jää suurin osa ohituspaikoista käyttämättä, kun eivät näe mitä edessä on (tai tässä tapauksessa ei ole).


      • Uisi

        Audilla ohitus kestää maksimissaan 2 sekuntia, joten voit aivan hyvin jäädä odottaan seuraavaa ohituspaikkaa. Olen silloin jo kymmenien kilometrien päässä edelläsi =) En ajele edessä menevien tomppelien perässä kovinkaan kauaa, jos eivät kykene ohittamaan edellä ajavaa =)


      • kyrsimys
        The_Rat kirjoitti:

        Ohituspaikka nyt kuitenkin avautuu sinulle ensin. Pistät tietysti vilkun päälle merkiksi aikeestasi ohittaa, jolloin takanatulija tietää mitä teet. Minä en ainakaan jää kovin pitkäksi aikaa odottamaan, aikooko edellämenevä ohittaa vai ei. Jos ei paikan avauduttua lähde, minä lähden.

        Toki moni ajaa esimerkiksi rekkojen ja vastaavien persuksissa kiinni, jolloin jää suurin osa ohituspaikoista käyttämättä, kun eivät näe mitä edessä on (tai tässä tapauksessa ei ole).

        Olet aivan oikeassa. No viittasin tuossa traktoriin, mutta sama peli jos edessä on rekka.

        Kun siinä yrittää pitää riittävää väliä, nii joku pässi tunkee heti siihen väliin ja ohittaminen vaikeutuu entisestään.


    • arseholes

      Mahtaisko osittain myös johtua siitä, että olet roikkunut viimeiset kaksi kilometriä puskurissa kiinni ja todennäköisesti kirkkaalla säällä sumuvalot päällä. Se alkaa vit...


      Jos ajat riittävän matkan päässä pitäen kunnon turvavälin, ehdit kiihdyttää ennen ohitusta autosi sellaiseen nopeuteen, että siinä on ihan turha enää ohituksen aikana toisen kiihdyttää. Kauempaa myös näet ja pystyt ennakoimaan, milloin voit lähteä ohitusta aikomaan. Hieman ennakoivaa ajotapaa myös sinulle

      • rekkamiäs2011

        tosiaan jos on parannettavaa ohitettavien autoilijoiden käytöksessä (kiihdyttäminen) niin löytyy parannettavaa myös ohittajilta (perseessä roikkuminen).

        varmasti jos olet roikkunut edellä menevän takamuksessa kymmeniä kilsoja kiinni, niin en yhtään ihmettele että kun viimein pääset ohitse niin ohitettava auto "tekee kiusaa" myös sinulle kiihdyttämällä omaa vauhtiaan.

        monet selittää perseessä roikkumista sillä, että siitä on niin paljon kätevämpää ja nopeampaa lähteä ohitukseen kuin kauempaa. mielestäni perseessä roikkuminen on vaan yksi monista tavoista tehdä liikenteessä kiusaa.

        jos olet hyvä kuski niin osaat kyllä ohittaa pidemmäkin välimatkan päästä. sieltä liikenteen kokonaistilanteen pystyy havainnoimaan paljon paremmin kuin esimerkiksi rekan perseessä kiinni roikkumalla. mitä siitä näkee eteen, ei muuta kuin rekan perävalot. jos niitäkin mikäli ajat liian lähellä...

        kuinka paljon suomen teillä liikkuu kuskeja, jotka osaavat kyllä kiihdyttää auton takamukseen kiinni mutteivat osaa inahtaa siitä yhtikäs mihinkään. ja jonoa kertyy taas taakse ihan mukavasti. näille törpöille ei edes kannata yrittää antaa tietä, kun eivät sitä ymmärrä ottaa. roikkuvat vaan perseessä.

        olen itsekin ajanut ajoneuvoja, joissa on nopeusrajoituksia ja hieman on mennyt maku tuon tien antamisen suhteen. mieluusti sitä tietä itsekin antaisi, mutta kun jotkut kuskit ovat vaan niin perseorientoituneita etteivät osaa yksinkertaisesti edes ohituskaistalla ohittaa.

        ehkäpä jo autokoulussa pitäisi treenata ohittamista nykyistä enemmän. vältyttäisiin varmasti aika monelta jonon pätkältä!


      • niimpä,,,
        rekkamiäs2011 kirjoitti:

        tosiaan jos on parannettavaa ohitettavien autoilijoiden käytöksessä (kiihdyttäminen) niin löytyy parannettavaa myös ohittajilta (perseessä roikkuminen).

        varmasti jos olet roikkunut edellä menevän takamuksessa kymmeniä kilsoja kiinni, niin en yhtään ihmettele että kun viimein pääset ohitse niin ohitettava auto "tekee kiusaa" myös sinulle kiihdyttämällä omaa vauhtiaan.

        monet selittää perseessä roikkumista sillä, että siitä on niin paljon kätevämpää ja nopeampaa lähteä ohitukseen kuin kauempaa. mielestäni perseessä roikkuminen on vaan yksi monista tavoista tehdä liikenteessä kiusaa.

        jos olet hyvä kuski niin osaat kyllä ohittaa pidemmäkin välimatkan päästä. sieltä liikenteen kokonaistilanteen pystyy havainnoimaan paljon paremmin kuin esimerkiksi rekan perseessä kiinni roikkumalla. mitä siitä näkee eteen, ei muuta kuin rekan perävalot. jos niitäkin mikäli ajat liian lähellä...

        kuinka paljon suomen teillä liikkuu kuskeja, jotka osaavat kyllä kiihdyttää auton takamukseen kiinni mutteivat osaa inahtaa siitä yhtikäs mihinkään. ja jonoa kertyy taas taakse ihan mukavasti. näille törpöille ei edes kannata yrittää antaa tietä, kun eivät sitä ymmärrä ottaa. roikkuvat vaan perseessä.

        olen itsekin ajanut ajoneuvoja, joissa on nopeusrajoituksia ja hieman on mennyt maku tuon tien antamisen suhteen. mieluusti sitä tietä itsekin antaisi, mutta kun jotkut kuskit ovat vaan niin perseorientoituneita etteivät osaa yksinkertaisesti edes ohituskaistalla ohittaa.

        ehkäpä jo autokoulussa pitäisi treenata ohittamista nykyistä enemmän. vältyttäisiin varmasti aika monelta jonon pätkältä!

        on ärsyttävää kun joku roikkuu persiissä, muttei mene ohi. Pitäis tehdä niin että ohittaa kunnolla (ei kurvaa suoraan keulan eteen ja jää köröttelemään) tai sitten ajelee taaempana eikä ihan kiinni perässä


    • jotain tolkkua

      Aivan ensiksikin jos joku pässi yrittää jollain voortin romulla ohi niin kyllä estän sen, joku tolkku sentään.

    • hähhäääähhhääää

      Tänäänki yritti yksi voortinromulla ohi mutta enpä päästänytkään, siirryin ajoissa sen eteen ja jarrutin voimakkaasti, pölhökustaa tajusi ettei minun kanssa leikitä.
      Äijä veti voortinsa suohon. Sinne joutaa kaikki voortit, paskoja kun ovat.

    • rolleroope

      Viime sunnuntaina illansuussa joskus klo 17:n jälkeen vanhalla kolmostiellä Nurmijärven kohdilla ajeli joku tollo sinisellä volkswagen touranilla alle nopeusrajoituksen. Kun ohituskielto loppui ja ryhdyin ohitukseen niin eikös tämä kusipää löytänytkin yht'äkkiä kaasupolkimen ja polki kotteroonsa vauhtia, niin että jouduin keskeyttämään ohituksen vastaantulevan auton takia. Ja sit touranikuski käänty kuitenkin heti seuraavasta liittymästä vasemmalle, tuusulan suuntaan.

    • konsultti-keijo

      Onhan toi niin huvittavaa kun ne onnettomat koittavat kiihdyttää kinnereillään ettei pääsisi ohi. Onneksi omassa autossa on sen verran potkua että tehot kyllä riittää aina pääsemään ohi (jos ei nyt sentään kyseessä ole jonkin sortin urheiluauto).
      Sehän niitä eniten vituttaa kun ne on kiihdyttäneet, ja silti tulevat ohitetuiksi.

      Yleensä vielä heilautan kättäni vittumaisesti ohitettuani.

      • konsultti-keijo

        mitä hel ve tin tähtiä tuohon tuli edelliseen, se sana oli siis v i tutt aa .


    • kirittä-jä

      Ohittaminen pitää tehdä mahdollisimman vaikeaksi, koska ne jotka eivät pysty ohittamaan henkilöautoa pikku kirittämisestä huolimatta ovat taatusti jonossa ihmettelemässä kun seuraava rekka tulee perä edellä vastaan ja jos ei niitä tumpeloita riittävästi estele joutuu sitten ohittamaan rekan ja 3-4 tumpeloa kerralla.

    • mulle ei wittuilla
      • ki-rittäjä

        Mistä tulee vatipäitä jotka ohittelevat jonossa jonka etupäätä ei näy ?


      • ki-rittäjä kirjoitti:

        Mistä tulee vatipäitä jotka ohittelevat jonossa jonka etupäätä ei näy ?

        Miksei ohitettaisi? Edellä on porukkaa, joka tyytyy ajamaan 65@80, jos itse ei halua niin ohi vaan.

        Turvallisesti tietysti.

        Jos halut kritisoida tuota kuvaajaa, niin tuossa ajosuoritus, jossa ohittajassa *oikeasti* on vikaa - enkä nyt puhu siitä golffikuskista. http://www.youtube.com/watch?v=ZsBt_p_zXkk&feature=related — vaikkei senkään toiminta ihan kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaista ollut...


    • MB V6 CDI

      Itsellekkin tuo pelleily tullut tutuksi että ohitettava kiihdyttää kun itse menossa ohi. Viimeksi eilen maantiellä 80km/h rajoitus, edessä Volvo V50 vauhti tasan 80km/h. Laitan vilkun päälle ja siirryn vastaantulijoiden kaistalle ja painan kaasua kevyesti. Volvokuski (noin 30v mies) kiihdyttää yli 100km/h asti vaikka rajoitusalue yhä sama eikä ohituskieltoja. Kaukana edessä auto tuli näkyviin horisonttiin ja painan kaasun kickdown-asentoon. Autollani oli hetkessä 140km/h ja Volvo jäänyt taakse. Mitäs tuossa tilanteessa muuten poliisi tekisi ja llähteekö itseltä kortti myös? Ei ole ennen tullut sakkoja ja tuollaista käytöstä näkee teillä harmittavan usein. Arvostan autoni suorituskykyä juuri tuollaisissa tilanteissa eniten.

      • Autoileva nainen

        Höpön löpön! Sinäkä se perkele savutit sillä vanhalla nokivasaralla eteen! Mitä vitun järkee oli ohittaa ohituskieltoalueella ja sitten jäädä eteen seilaamaan 70 km/h? Kovasti vähään olet suorituskyssä tyytyväinen :)


      • ram-air

        >>maantiellä 80km/h rajoitus
        >>Autollani oli hetkessä 140km/h

        Ajokorttihan tuosta lähtee ilman epäilystäkään. Lisäksi päiväsakkoja.

        Ainoa oikea keino tuossa on ajaa sitä rajoitus 80 km/h. Mutta jos haluat ajaa ylinopeutta niin soita 112 ja kerro että Volvo toimii Tieliikennelain 19 § vastaisesti vaarantaen siten toisen liikenneturvallisuuden. Sana sanaa vastaa, mutta kyse ei ole enää rikkeestä tai ylinopeuksien puuttumiskynnyksistä.

        Toisaalta pitää olla varma siitä että toinen tosiaan lisää nopeuttaan tahallisesti ja merkittävästi. Oikealle kääntyvässä kaarteeessa vasemmalla kaistalla ajavan matka on pidempi.


      • eipä

        ollut Volvossa T5 konetta sitten. Itselläni tuli vastaava tapaus tuossa eteen jossa diisselimese yritti estellä, kun menin T5 S40 Volvossa ohitse heittämällä. Siinä sitten pitkiä vilkuteltiin ohituksen jälkeen :)


    • Psy K. Opaatti

      Minä en päästä sinua ohi, eli minun tapauksessa ei onnistu tuo "vien ohituksen loppuun asti". Autoni on sellaista kaliiberia että sinun ritsallasi ei ohitus onnistu. Ettäs tiedät.

      Kiihdytän aina jos joku yrittää ohittaa minut. Siinäpä sitten oppivat että minua ei ohiteta.

      Ystävällisin terveisin
      Psy

    • rty45y45t45t54t45t54

      Jos ensin roikut persiissä ja mulla on huono päivä niin saatanpa
      tuota vaikka kiihyttää ilokseni ja tehdä kiusaa. Katos ei tyhmyys ja
      huonot ajoasenteet ole yksinoikeus liikenteessä vaan ihan
      tasapuolisesti kaikkien pitää ottaa osaa.

    • Tammi2

      teiden ritari
      Kiusa se on pienikin,olen se montakertaa huomannut,tapoja on monen laisia,yksi tilanne on vuosien varrelta tamperreen ja jyväskylän välillä.
      Tuolloin oli 600 fiat henkilö auto,ensimmäinen ohitus ei onnistunut edellinen siirtyi keskikaistalle etten pääsisi ohin hänellä oli rättisitikkä pien auto.
      Toisella yrittämällä sitten onnistuin.

    • gqwg5qwgas

      Si8ksi kiihytän kun perässäroikkuja ääliö lähtee ohittamaan juuri sattumalta silloin kun rajoitus vaihtuu suuremmaksi.

    • järkifarkkuja

      kerran tuossa talvella eräs "kotipoliisi ddr kyylä" ajeli anjoviksella"järkifarkku" keskellä tietä ja räpsytteli vastaantuelville ohittelijoile valoja, jaa takaa tulikin vladimir kutznesov isolla cadillac tila autolla v8 kone moskovan kilvet, ei tainnu pappa muistaa kesän 1944 tulimyrskyä!!! yritti ukko estää ohitusta, venäläinen ei edes tajunnu että anjoviskuski on poliisin ilmaistyötä tekemässä, heitti oikealta livakkaa ohi, aijai kun sain hyvät naurut!!! hyvä nää venäläiset on luovia liikenteessä ei jäädä sormi suuhun!!! siinä sitä seiskatiellä eräskin pappa kohtasi voittajan ja kiroili venäläisten parempia autoja, se on kun raha jyllää, ja suomalaisen juntin tällainen anjovispappa menee vaan ajamaan viipuri-pietari välille, siellä mennään ohi eikä meinata jos ei hyvällä niin pahalla ja pelti kolisee jos aletaa kouluttamaan veli venäläistä se kun uskoo kohtaloon jos kolisee niin se on tarkoitus!!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4128
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2019
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1961
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      58
      1588
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1452
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1417
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1328
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1226
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1141
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1070
    Aihe