Terveysvaikutuksellisesti paras vihreä tee?

uusi teen ystävä

Olen tässä tutustumassa vihreän teen kiehtovaan maailmaan, mutta olen heti törmännyt ongelmaan: En tiedä mitä teetä pitäisi juoda.

Ostin kaupasta Twinings Pure Green Tea -teetä. En nyt sitten osaa sanoa, että oliko se hyvä vai huono ratkaisu. Nyt jos siis puhutaan lähinnä noista terveysvaikutuksista.

Onkohan erot suuria eri teemerkkien kohdalla? Haluaisin nyt kuulla muutamat suositukset siitä, että mitä teetä minun tulisi ostaa, jotta saisin terveysvaikutuksia irti mahdollisimman tehokkaasti :)

Kiitos vastauksista!

2

8003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teenisti

Käytän ihan Twinings Pure Green Tea pussiteetä, jonka maku on vihreäksi teeksi "hyvää". Muitakin pussiteelaatuja on tullut kokeiltua, sekä maustamattomina että maustettuina mutta tämä on paras, jos vihreää teestä voi käyttää "hyvä/paras" sanaa. Eihän sen maku hyvää ole koskaan, mutta makuun tottuu.

Itse haudutan teetä vähintään 10 minuuttia, kunnes se on juotavan lämmintä. Lämpimänä se on paremman makuista kuin jäähtyneenä "tupakantumppivetenä". Pidempi haudutusaika ei ainakaan minun mielestäni lisää vihreän teen karvautta, mutta se lisää tutkimusten mukaan tehoaineiden määrää huomattavasti. Itse käytän teepussin vain kerran, jotta siitä saa suurimman tehon. Uudestaan käytettynä noita karvasaineita tulee kuitenkin enemmän. Ja itse kiehautan veden ja heti kiehumisen jälkeen teepussi killumaan. Kuumempi teevesi hauduttaa pidemmän haudutusajan lisäksi enemmän teen tehoaineita. Tutkimuksissa on todettu että kiehahtaneessa vedessä tehoaineet säilyvät aivan samoin kuin 70-80 asteisessa, mutta niitä imeytyy teeveteen kuumemmassa vedessä enemmän. On myös tutkittu tehoaineiden kestoa teevedessä ja muutaman tunnin ne säilyttävät ainakin tehonsa kuumassa vedessä, joten 10-20 minuutin liotusaika ei vaikuta negatiivisesti niihin, pidempi aika sen sijaan lisää niiden määrää vedessä.

Maitoa vihreän teen joukossa ei tosiaankaan kannata käyttää, sillä se blokkaa tehoaineita. Heti päälle ei myöskään kannata juoda/syödä maitotuotteita, vaikutus lienee sama.
      Ja kyllä siihen makuun tottuu kohtuu nopeasti, ja parin desilitran lasillinen menee vaikka muutamalla kulautuksella alas lämpimänä.

6 dl vihreää teetä on todettu määräksi, joka alkaa antaa enemmän hyötyvaikutuksia, se vastaa noin 3 teepussia ja 3x2dl:n kupillista vihreää teetä. Itse siis juon noin 3-6 kupillista vihreää teetä päivittäin, jokaisella kerrallla uuden teepussin.

Itse olen viimeiset 10 vuotta kärsinyt loka-maaliskuun aikaisista pitkittyneistä yskistä ja hengitystieongelmista joka vuosi muutaman kuukauden jakson. Aloitettuani vihreän teen käytön viime syyskuussa, en ole kärsinyt yhdestäkään hengitystieinfektiosta. Pelkästään sen takia aion juoda tulevaisuudesakin 3-6 kupillista vihreää teetä päivässä. 2 lasillista muuten vastaa 5 annosta kasviksia antioksidanttivaikutukseltaan. Energiaakin tuntuu löytyvän enemmän kuin ennen.

• teenisti

Vähän sama kuin jos juot Juhlamokkaa tai Kultakatriinaa, maku vaihtelee mutta kahvin sisältämät ainesosat eivät juurikaan, sama pussiteen ja irtoteen kanssa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4493
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      26
      3274
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      40
      2920
    4. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      16
      2740
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      117
      2727
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      43
      2587
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2559
    8. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2295
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2095
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1737
    Aihe