Ensimmäinen järkkäri - tarvitsen apua! :)

tuleva kuvaaja!

Hei olen ostamassa ekaa järjestelmäkameraa. Kuvaan lähinnä nopeasti liikkuvia kuvia ja kuvia lähietäisyydeltä. Muutamis kriteerejä olisi..

-vedenkestävä
-500€ tai alle 500€
-suhteellisen helppokäyttöinen
-CANON merkkinen mieluiten (ei ihan pakollista)
-voi noutaa Turusta, tai tilata nettikaupoista

Näillä mennään. Jos jollain on erityisen hyviä ideoita niin laittakoot tänne:)
Olen vähän nuorempi tyttö, ja ensi kesäksi on varattu kesätyöpaikka missä tienaan hyvin. Äitiä ja isää ei kiinnosta kovinkaan paljon kameran hankita.. joten siksi kyselen täältä apua. Toki yritän oma-aloitteisesti kans etsiä. Kiitos!

26

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva kuvaaja!

      Itse suunnittelin Canon EOS 1000D järjestelmäkameraa.
      Vaikkei olekkaan vedenkestävä, niin vaikutti ihan OK : lta.
      Muina vaihtoehtoinani oli kans NikonD3100 tai SONY a390.
      Mitä mieltä?

    • menevä kuvaaja!

      Sanon heti: ei onnistu.

      500 eurolla saa vain halvimpia malleja perusobjektiivilla, ja niissä ei ole juuri minkäänlaista sääsuojausta saati, että olisivat vedenpitäviä. Materiaaleiltaan ne ovat vedenkestäviä, ei ne mitään sokeria ole, mutta sisään pääsevä kosteus todennäköisesti rikkoo kameran.

    • Metsämörrikkä

      Minä olen tällä hetkellä kahden vaiheilla, Nikon D3100 vaiko Canon EOS 1100D? Siinäpä vasta pulma... Haluaisinkin joiltain kokeneemmilta kokemuksia ja neuvoja kameravalinnan suhteen.... :) kiitos!!

    • Molempia kokeillut

      ja päädyin Nikonin D3100 malliin. Se tuntui mukavemmalta käyttää.

      • Hyvä tapa valita

        Nyt vastasit ja valitsit viisaasti !

        "Se tuntui mukavemmalta käyttää."


    • Nikon D90

      Järkkärit eivät ole vesitiiviitä mutta paremman luokan värkit ovat roiskevesitiiviitä kuten esim. Nikon D300s. On myös ostettava ammattiluokan optiikoita jotta sama tiiviys koskisi niitäkin jolloin budjettisi on hieman alimitoitettu, lisäämällä 0 perään ilman pilkkua alkaa homma luistamaan.

      Se valitsetko Canonin, Nikonin, Pentaxin tai jonkun muun lienee lähes yhdentekevää, kaikilla on varusteita perus ja makrokuvaukseen. Noilla mainitsemillani ehkä kuitenkin on laajimmat lisävarustevalikoimat, tosin joku Sony-mies on varmasti eri mieltä mutta saanhan minäkin olla väärässä.

      Jo perus paketti D3100 Nikonilta pystyy noihin vaatimuksiin jos et läheltä kuvaamisella tarkoita makrokuvausta koska sitä varten tarvitset erikseen linssin. Perus zoomi 18 - 55mm VR sopii kuitenkin moneen peruskuvaukseen äläkä välitä vaikka täällä sitä suttuzoomiksi haukutaan, sillä on alkuun hyvä harjoitella ja myöhemmin voi satsata lisää optiikkaan.

      • ptiikoita?

        ”On myös ostettava ammattiluokan optiikoita”

        Onko ammattiluokan optiikot vesitiiviitä?


      • ptiikoita? kirjoitti:

        ”On myös ostettava ammattiluokan optiikoita”

        Onko ammattiluokan optiikot vesitiiviitä?

        Vesitiiviydestähän ei kukaan ole puhunut vaan roiskeveden, se tarkoittaa vain roiskevettä tai tavallista sadetta. Tässä nyt esimerkkinä dpreview.com loppuarvostelua eräästä Nikkorin pro linssistä 70-200F2.8G ED VRII


        Excellent image quality on both DX and FX formats, especially at 200mm
        Superb build quality with dust and moisture sealing
        Excellent optical image stabilization
        Excellent autofocus with manual override

        Tuo "dust and moisture sealing" tarkoittaa pöly ja kosteus eli roiskevesi tiivis. Tosin tuo putki maksaa 2000€ mutta on sen arvoinen ominaisuuksiltaan.

        Pokkareita löytyy vesitiiviinä jopa 10m syvyyteen, jos sellaista kaipaat. Kannattaa aloittaa luetun ymmärtämiskurssi kun se tuntuu olevan hieman hataralla pohjalla.


      • optiikko?
        nikon_d90 kirjoitti:

        Vesitiiviydestähän ei kukaan ole puhunut vaan roiskeveden, se tarkoittaa vain roiskevettä tai tavallista sadetta. Tässä nyt esimerkkinä dpreview.com loppuarvostelua eräästä Nikkorin pro linssistä 70-200F2.8G ED VRII


        Excellent image quality on both DX and FX formats, especially at 200mm
        Superb build quality with dust and moisture sealing
        Excellent optical image stabilization
        Excellent autofocus with manual override

        Tuo "dust and moisture sealing" tarkoittaa pöly ja kosteus eli roiskevesi tiivis. Tosin tuo putki maksaa 2000€ mutta on sen arvoinen ominaisuuksiltaan.

        Pokkareita löytyy vesitiiviinä jopa 10m syvyyteen, jos sellaista kaipaat. Kannattaa aloittaa luetun ymmärtämiskurssi kun se tuntuu olevan hieman hataralla pohjalla.

        ”Vesitiiviydestähän ei kukaan ole puhunut vaan roiskeveden, se tarkoittaa vain roiskevettä tai tavallista sadetta.”
        – no joo täällähän ei puhuta, kirjoitellaan ja luetaan vain.

        Kukas täällä roiskevedestä on puhunut?
        Aloittaja:
        ”Muutamis kriteerejä olisi..
        -vedenkestävä”

        ”On myös ostettava ammattiluokan optiikoita”
        Joten korjaanpa kysymykseni täsmälliseksi:
        Onko ammattiluokan OPTIIKOT vedenkestäviä?
        Mikä on optiikko?


      • Nikon D90
        optiikko? kirjoitti:

        ”Vesitiiviydestähän ei kukaan ole puhunut vaan roiskeveden, se tarkoittaa vain roiskevettä tai tavallista sadetta.”
        – no joo täällähän ei puhuta, kirjoitellaan ja luetaan vain.

        Kukas täällä roiskevedestä on puhunut?
        Aloittaja:
        ”Muutamis kriteerejä olisi..
        -vedenkestävä”

        ”On myös ostettava ammattiluokan optiikoita”
        Joten korjaanpa kysymykseni täsmälliseksi:
        Onko ammattiluokan OPTIIKOT vedenkestäviä?
        Mikä on optiikko?

        Tuon ensimmäisen kommenttini alku:

        "Järkkärit eivät ole vesitiiviitä mutta paremman luokan värkit ovat roiskevesitiiviitä kuten esim. Nikon D300s. On myös ostettava ammattiluokan optiikoita jotta sama tiiviys koskisi niitäkin jolloin budjettisi on hieman alimitoitettu, lisäämällä 0 perään ilman pilkkua alkaa homma luistamaan."

        Eiköhän tuosta selviä tiiviys jota tarkoitan tai luetun ymmärtämisessä on jommallakummalla meistä puutteita.

        Optiikalla ja optikolla on pieni ero. Optiikka on optinen laite tai yleisemmin valoa käsittelevä tieteenhaara mutta optikko on näköä ja sen korjaamista optisin laittein ymmärtävä henkilö kun taas mainitsemasi optiikko ei käsitykseni mukaan ole mitään erityisen ymmärrettävää.

        Jos olisin noita henkilöitä tarkoittanut olisin kirjoittanut ..ammattiluokan optikkoja... yhdellä i-kirjaimella on suuri voima paikoin kuten huomaat. Perussanathan ovat optiikka ja optikko ja ne on varsin helppo erottaa toisistaan. Objektiivi taas on yksi laji optisista sovelluksista mutta se kuuluu laitteiden ryhmään jotka käyttävät optiikkaa ja sen sovelluksia hyväkseen.

        Myönnän, että olen oppinut käyttämään optiikka sanaa hieman ohi sen varsinaisen merkityksen koska se miellyttää minua enemmän kuin objektiivi, yleisesti se ei kuitenkaan ole aiheuttanut kaupallisissa eikä harrastukseen liittyvissä yhteyksissä edes väärinkäsityksiä yhtä täällä esiintyvää herraa lukuun ottamatta Jonka mielikuvitus oli samaa luikkaa sinun kanssasi jos se sitten et ole juuri sinä uskaltamatta enää venkoilla omalla nikilläsi.

        Ei sinulla sitten ollut mitään oikeaa asiaa käsiteltävän aiheen puitteissa, jos vielä muistat mistä oli kyse, sehän oli nuorelle tytölle kamera joka kestää hänen kyydissään. Hän kaipaa järkkäriä mikä on ihan hyvä idea jos aikoo myöhemmin vakavammaksi harrastajaksi mutta joutunee tyytymään pokkareihin jos haluaa vedenkestävyyttä omalla budjetillaan. Ainakin Olympuksella ja Panasonicilla on vesitiiviit pokkarit ja tässä Panan esimerkkityyppi DMC-FT3 jossa on myös paikannus hintaan luokkaa reilut 300€.


      • optiikoita?
        Nikon D90 kirjoitti:

        Tuon ensimmäisen kommenttini alku:

        "Järkkärit eivät ole vesitiiviitä mutta paremman luokan värkit ovat roiskevesitiiviitä kuten esim. Nikon D300s. On myös ostettava ammattiluokan optiikoita jotta sama tiiviys koskisi niitäkin jolloin budjettisi on hieman alimitoitettu, lisäämällä 0 perään ilman pilkkua alkaa homma luistamaan."

        Eiköhän tuosta selviä tiiviys jota tarkoitan tai luetun ymmärtämisessä on jommallakummalla meistä puutteita.

        Optiikalla ja optikolla on pieni ero. Optiikka on optinen laite tai yleisemmin valoa käsittelevä tieteenhaara mutta optikko on näköä ja sen korjaamista optisin laittein ymmärtävä henkilö kun taas mainitsemasi optiikko ei käsitykseni mukaan ole mitään erityisen ymmärrettävää.

        Jos olisin noita henkilöitä tarkoittanut olisin kirjoittanut ..ammattiluokan optikkoja... yhdellä i-kirjaimella on suuri voima paikoin kuten huomaat. Perussanathan ovat optiikka ja optikko ja ne on varsin helppo erottaa toisistaan. Objektiivi taas on yksi laji optisista sovelluksista mutta se kuuluu laitteiden ryhmään jotka käyttävät optiikkaa ja sen sovelluksia hyväkseen.

        Myönnän, että olen oppinut käyttämään optiikka sanaa hieman ohi sen varsinaisen merkityksen koska se miellyttää minua enemmän kuin objektiivi, yleisesti se ei kuitenkaan ole aiheuttanut kaupallisissa eikä harrastukseen liittyvissä yhteyksissä edes väärinkäsityksiä yhtä täällä esiintyvää herraa lukuun ottamatta Jonka mielikuvitus oli samaa luikkaa sinun kanssasi jos se sitten et ole juuri sinä uskaltamatta enää venkoilla omalla nikilläsi.

        Ei sinulla sitten ollut mitään oikeaa asiaa käsiteltävän aiheen puitteissa, jos vielä muistat mistä oli kyse, sehän oli nuorelle tytölle kamera joka kestää hänen kyydissään. Hän kaipaa järkkäriä mikä on ihan hyvä idea jos aikoo myöhemmin vakavammaksi harrastajaksi mutta joutunee tyytymään pokkareihin jos haluaa vedenkestävyyttä omalla budjetillaan. Ainakin Olympuksella ja Panasonicilla on vesitiiviit pokkarit ja tässä Panan esimerkkityyppi DMC-FT3 jossa on myös paikannus hintaan luokkaa reilut 300€.

        ”Ei sinulla sitten ollut mitään oikeaa asiaa käsiteltävän aiheen puitteissa, jos vielä muistat mistä oli kyse”

        Sinäpä sen sanoit
        Aloittaja:
        ”-vedenkestävä
        -500€ tai alle 500€
        -suhteellisen helppokäyttöinen
        -CANON merkkinen mieluiten (ei ihan pakollista)
        -voi noutaa Turusta, tai tilata nettikaupoista”

        Kyllä nuo ”roiskevettä tai tavallista sadetta kestävät ammattiluokan opttikot” nuorelle tytölle ja tuohon 500€:n budjettiin hienosti sopivat? Minä vaan olin tyhmä kun en sitä heti ymmärtänyt ;—: )

        Mikä muuten on ammattiluokka?


      • Nikon D90
        optiikoita? kirjoitti:

        ”Ei sinulla sitten ollut mitään oikeaa asiaa käsiteltävän aiheen puitteissa, jos vielä muistat mistä oli kyse”

        Sinäpä sen sanoit
        Aloittaja:
        ”-vedenkestävä
        -500€ tai alle 500€
        -suhteellisen helppokäyttöinen
        -CANON merkkinen mieluiten (ei ihan pakollista)
        -voi noutaa Turusta, tai tilata nettikaupoista”

        Kyllä nuo ”roiskevettä tai tavallista sadetta kestävät ammattiluokan opttikot” nuorelle tytölle ja tuohon 500€:n budjettiin hienosti sopivat? Minä vaan olin tyhmä kun en sitä heti ymmärtänyt ;—: )

        Mikä muuten on ammattiluokka?

        Minähän vain korjasin, joskin näköjään turhaan, sinun "optiikoita?" harhojasi selvittäen mitä mikäkin tarkoittaa ja mistä sanoista eri muodot ovat lähtöisin. Turhaan koska vieläkin kirjoitat "ammattiluokan opttikot" vaikka viimeisen sanan tuossa "lainauksessa" tulisi olla optiikat. Se on se "optiikoita?" sisälukutaito hieman vielä alhainen ja sen luetun ymmärtäminen eritoten. Jos en ihan väärin muista niin olen tuota esittäessäni myös ilmaissut ajatuksen jossa epäilen budjetin olevan riittävä vasta kun siihen lisätään perään 0 ilman pilkkua. Jos sitten et ymmärrä mitä tapahtuu kun 500€ (viisi sataa) perään lisätään 0 ilman pilkkua niin tuloksen näet tässä: 5000€ eli viisi tonnia. Sen vuoksi suosittelinkin jos nuo vaatimukset pitää täyttää ensiksi noita vedenkestäviä pokkareita.

        Vedenkestävä on lisäksi epämääräinen ilmaisu jota helposti tulee käytettyä mutta jonka merkitystä ei ole eksaktisti määritelty. Onko se roiskeveden kestävä vai saako sen kanssa sukeltaa ja kuinka syvälle. Minä otan sen raskaimman jälkeen eli ainakin 10m syvyyteen. Järkkärit vaativat silloin kotelon suojakseen eikä niitä mahdu 500€ budjettiin.

        Jos vedenkestävyys sen sijaan tarkoittaa sitä, että voi märässä heinikossa maata mahallaan kuvaamassa maasta nousevaa kasiaista tai siipiään kuivattelevaa pörriäistä niin kaikki järkkärit sen kestävät.

        Tulevalle kuvaajalle lienee jo selvinnyt mutta miten on "optiikoita?" laita?


      • salamia?
        optiikoita? kirjoitti:

        ”Ei sinulla sitten ollut mitään oikeaa asiaa käsiteltävän aiheen puitteissa, jos vielä muistat mistä oli kyse”

        Sinäpä sen sanoit
        Aloittaja:
        ”-vedenkestävä
        -500€ tai alle 500€
        -suhteellisen helppokäyttöinen
        -CANON merkkinen mieluiten (ei ihan pakollista)
        -voi noutaa Turusta, tai tilata nettikaupoista”

        Kyllä nuo ”roiskevettä tai tavallista sadetta kestävät ammattiluokan opttikot” nuorelle tytölle ja tuohon 500€:n budjettiin hienosti sopivat? Minä vaan olin tyhmä kun en sitä heti ymmärtänyt ;—: )

        Mikä muuten on ammattiluokka?

        Tämä "optiikoita?" jm yhtä nerokkaiden nikkien viljelijä on ilmeisesti sama pitkäaikainen vitsaus näillä forumeilla. Tyypin päätarkoituksena on veetuilla kaikille ja lässyttää terminologiasta. Unohtakaa tyyppi, sen tyylin tunnistaa aika helposti.


    • Joskus ostanut.....
    • vedenkestävä?

      Tuosta ”vedenkestävyydestä” selviät parhaiten hankkimalla Pentaxin.

    • olympus joo

      LUMIX GF3 olisi ainakin näppärän kokoinen...

    • Järkkyy

      Yksinkertaisesti vaatimuksesi ovat vähän liian suuret budjettiisi nähden jos et
      tingi niistä. Tuohon hintaan et saa ostettua edes käytettynä moista "ihmejärkkäriä" kun nopeasti liikkuvia pitäs kuvata
      veen pitävällä?Kun moista ei ehkä edes ole olemassa taviksille myynnissä.
      Mutta hei! voithan hankkia jokun poistomyynnissä olevan "alottelija Kit järkkärin"
      just suunnilleen tohon hintaan?
      Olikos sen ihan pakko nyt olla Canon? Oliskos 500-550D tolla hinnal taitaa olla1000D tarjouksessa jossain Kalle Anttilassa?
      Kokeile myös Nikonia ja Pentaxia tee valinta enempi mieluummin sen perusteella mikä sopii parhaiten käteesi kun pienen hinta eron perusteella
      "Alottelijajärkkäri" on auttamattomasti vastaalkajalle suunnattu yleensä
      valmistajan halvin ja riisutuin malli jonka rungon arvon voi katsoa menetetyksi jo
      ensiostajalla "harrastajajärkkärit" onkin laajempi käsite mutta normaalisti myös
      hinnaltaan niitten yläpuolella.

    • jhkghghoj

      Halvimmissa rungoissa on sellainen huono puoli, että niiden runko nitkuu ja notkuu. Kun se kamera on isot putken kanssa jalustalla, niin pelkkä laukaisu sa koko paketin heilumaan ja se ei lakkaa ajoissa. Et siis saa teräviä kuvia hiemankaan pitkillä valotusajoilla.

      • mallit esille

        En ole nähnyt nitkuvaa runkoa sitten hopeakuulan(300d). Siinäkin itse runko oli kyllä jämäkkä, mutta nuo muovikuoret siinä päällä. Viimeistelynaulaimella sai kuitenkin aikanaan ihan kelpo kuvia.


    • Nikonisti

      Miksi ihmeessä sen pitää olla vedenpitävä? Meinaatko kuvata sateessa, vaikka linssi on täynnä pisaroita?

    • ...

      Osta nikon d5100.

      • Nikonilla mennään

        Nikonin halvin sääsuojattu runko on D7000, päivän hinta n. 800 euroa.

        D5100 on toki hyvä kamera hintaluokassaan.

        D5100 on ominaisuuksiltaan D7000:een nähden monilta osin karsittu, mutta kuvanlaatu vetää vertoja (molemmissa aivan sama 16 Mpix -kenno). D5100 on aloittelijan kannalta epäilemättä helpompi tapaus.

        On makuasia, kumman hinta/laatu-suhdetta pitää parempana.


    • ...
    • ...

      http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Pentax-K-30

      http://snapsort.com/compare/Nikon-D3200-vs-Pentax-K-30

      http://snapsort.com/compare/Nikon_D7000-vs-Pentax-K-30

      http://snapsort.com/compare/Nikon_D700-vs-Pentax-K-30

      http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-650D-vs-Pentax-K-30

      http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Pentax-K-30

      tuossa eräs sivusto, jolla vertailen kameroita.
      Suosittelen harkitsemaan pentaxia. Videokuvaus on sinä mono äänen takia perseestä, mutta kuvausominaisuudet huippua tuossa hintaluokassa ja säänkestävä

    • kamera kuivana

      Kun tuosta kosteuskestävästä Pentax k30 -kamerasta ei havaintoa erikoistarjouksista, niin onkos kokemuksia Nikonin tai Canonin suojaksi jostain pussista tms. veneessä säilytystä varten pidemmillä reissuilla, ettei kosteus tee tuhojaan?

    • Ei ole ongelmaa

      kosteudesta Nikonin kanssa. Canonista en tiedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe