Raamatussa on kahteen kertaan mainittu kertomus Laupiaasta Samarialaisesta. Toisessa tarinassa hän on matkalla Jerusalemista Jerikoon ja taas toisessa Jerikosta Jerusalemiin.
Te fundamentalistisesti uskovat, ajatteletteko, että Laupias Samarialainen on tehnyt kaksi matkaa, jotka ovat olleet identtiset? Vai voisiko tässä olla tapahtunut inhimillinen virhe tarinaa toisen kerran kertovalle?
Mitä mieltä olette?
Laupias Samarialainen
25
1399
Vastaukset
- XXLXX
Ryövätyn matka oli Jerusalemista Jerikoon.
Samarialaisen kulkusuunta oli edestakainen,päätyen Jerusalemiin, - talousvastaava
Kertomus Laupiaasta Samarialaisesta on vertaus, joka tulkitaan siten, että tämä samarialainen on vanhoillislestadiolainen herätysliike.
- Rienausta
OHO ??!! Siis mitä?
- pientä rajaa
no ei tietenkään, Jeesus on samarialainen
- Tulkinta tämäkin
Tämän tulkinnan voi kuulla seuroissa aina kun tuo on tekstinä
- jetsulleen niin
Kyllä se vaan totta on, vl-seuroissa opetetaan, että samarialainen on vl-uskova.
- etsivä-xx
Totta se on, että olen kuullut, että piesty on syntisairas, joka viedään Jumalan valtakunna hoitoon. Kaksi rahaa jotka jätettiin majataloon ovat muistaakseni armo ja totuus. Eikä samarialainenkaan tainnut olla Jeesus vaan uskovainen (vl),
Minulle tuli siitä kuulemastani vai kamala olo.
Usko siihen luterilaiseen laupeuden ikoniin, laupiaaseen samarialaiseen. Fokus ei ole majatalossa vaan siinä, että halveksittu samarialainen pysähtyy auttamaan kun pappi ja leeviläinen kylkevat ohi.
Minä itse pidän ortodoksisen kirkon papin puhessa kohdasta, jossa hän sanoo näin: (lähde http://www.ortodoksi.net/index.php Laupias_samarialainen_(opetuspuhe))
"
Tämän äärimmäisen vertauksen opetuksena olikin se, että apu ei välttämättä tule omilta lähimmäisiltämme ja vaan ventovierailta. Kenties jopa sellaisilta ihmisiltä, joita me pidämme vihamiehinämme.
Ja toisaalta, meidän ei tulisi rajoittaa sitä apua, jota annamme muille pelkästään ystävä- ja lähipiiriimme. Meidän tulisi pystyä osoittamaan rakkautta kaikkia kohtaan; myös vihamiehiämme. Ottakaamme siis vakavasti Kristuksen lainopettajalle antama kehotus: "Mene ja tee sinä samoin". (Luuk. 10:37) "
Kolmas tuntemani versio laupiaasta samarialaisesta on kansanlähetyksen (Pihkala).
Suuri Laupias Samarialainen
Oman elämänsä vararikkoon joutunut ihminen ei yritäkään enää soveltaa vertausta
laupiaasta samarialaisesta itseensä niin, että hän itse yrittäisi esiintyä laupiaana
samarialaisena, vaan hän alkaa nähdä Jeesuksen vertauksen keskuksessa. Jeesus on Suuri Laupias Samarialainen. Vertaus on kuva Jumalan valtakunnasta.
Me olemme ryöstettyjä. Rosvot, jotka kimppuumme hyökkäävät ovat synti, maailma, Sielunvihollinen ja kuolema. Olemme omassa varassamme niiden armoilla ja uhreja samalla kuitenkin myös vastuussa siitä, että itse lähdimme tielle Jerusalemista - Jumalan rauhan kaupungista - kohti Jerikoa - Jumalan tuomitsemaa maailmaa kohti.
Ohimenevä pappi edustaa uskonnollisuutta, joka jakaa kyllä hyviä neuvoja, mutta ei nosta sormeakaan auttaakseen niiden noudattamisessa. Leeviläinen kuvaa taas yhteiskunnallista toimeliaisuutta, joka on valmis parantamaan maailmaa, mutta ei kykene eikä halua nähdä todella kärsivää vierellään.
Halveksittu ja syrjitty samarialainen, itse Herraa Kristus tulee synteihinsä kuolleen ja tuomion alaisen luo, voitelee ja puhdistaa haavat syntien anteeksiantamuksella ja rakkauden rohkaisulla. Hän kantaa haavoitetun Jumalan seurakunnan majataloon, missä meitä yhä hoidetaan evankeliumin sanalla. Jeesus tekee kaiken. Jeesus antaa anteeksi, puhdistaa, uudistaa, antaa uuden voiman ja rakkauden. Hän varustaa ja antaa elämän.
Jeesus tekee kaiken. Hän maksoi myös hinnan. Golgatan veressä maksettiin etukäteen kaikki se, mikä meidän jatkuvaan hoitamiseemme ja lopulliseen taivaalliseen terveyteen saattamiseen asti tarvitaan.
Kuka nyt sitten minkäkin version tuntee omakseen. Ehkä siitä tulee lisää tässä ketjussa. etsivä-xx kirjoitti:
Totta se on, että olen kuullut, että piesty on syntisairas, joka viedään Jumalan valtakunna hoitoon. Kaksi rahaa jotka jätettiin majataloon ovat muistaakseni armo ja totuus. Eikä samarialainenkaan tainnut olla Jeesus vaan uskovainen (vl),
Usko siihen luterilaiseen laupeuden ikoniin, laupiaaseen samarialaiseen. Fokus ei ole majatalossa vaan siinä, että halveksittu samarialainen pysähtyy auttamaan kun pappi ja leeviläinen kylkevat ohi.
Minä itse pidän ortodoksisen kirkon papin puhessa kohdasta, jossa hän sanoo näin: (lähde http://www.ortodoksi.net/index.php Laupias_samarialainen_(opetuspuhe))
"
Tämän äärimmäisen vertauksen opetuksena olikin se, että apu ei välttämättä tule omilta lähimmäisiltämme ja vaan ventovierailta. Kenties jopa sellaisilta ihmisiltä, joita me pidämme vihamiehinämme.
Ja toisaalta, meidän ei tulisi rajoittaa sitä apua, jota annamme muille pelkästään ystävä- ja lähipiiriimme. Meidän tulisi pystyä osoittamaan rakkautta kaikkia kohtaan; myös vihamiehiämme. Ottakaamme siis vakavasti Kristuksen lainopettajalle antama kehotus: "Mene ja tee sinä samoin". (Luuk. 10:37) "
Kolmas tuntemani versio laupiaasta samarialaisesta on kansanlähetyksen (Pihkala).
Suuri Laupias Samarialainen
Oman elämänsä vararikkoon joutunut ihminen ei yritäkään enää soveltaa vertausta
laupiaasta samarialaisesta itseensä niin, että hän itse yrittäisi esiintyä laupiaana
samarialaisena, vaan hän alkaa nähdä Jeesuksen vertauksen keskuksessa. Jeesus on Suuri Laupias Samarialainen. Vertaus on kuva Jumalan valtakunnasta.
Me olemme ryöstettyjä. Rosvot, jotka kimppuumme hyökkäävät ovat synti, maailma, Sielunvihollinen ja kuolema. Olemme omassa varassamme niiden armoilla ja uhreja samalla kuitenkin myös vastuussa siitä, että itse lähdimme tielle Jerusalemista - Jumalan rauhan kaupungista - kohti Jerikoa - Jumalan tuomitsemaa maailmaa kohti.
Ohimenevä pappi edustaa uskonnollisuutta, joka jakaa kyllä hyviä neuvoja, mutta ei nosta sormeakaan auttaakseen niiden noudattamisessa. Leeviläinen kuvaa taas yhteiskunnallista toimeliaisuutta, joka on valmis parantamaan maailmaa, mutta ei kykene eikä halua nähdä todella kärsivää vierellään.
Halveksittu ja syrjitty samarialainen, itse Herraa Kristus tulee synteihinsä kuolleen ja tuomion alaisen luo, voitelee ja puhdistaa haavat syntien anteeksiantamuksella ja rakkauden rohkaisulla. Hän kantaa haavoitetun Jumalan seurakunnan majataloon, missä meitä yhä hoidetaan evankeliumin sanalla. Jeesus tekee kaiken. Jeesus antaa anteeksi, puhdistaa, uudistaa, antaa uuden voiman ja rakkauden. Hän varustaa ja antaa elämän.
Jeesus tekee kaiken. Hän maksoi myös hinnan. Golgatan veressä maksettiin etukäteen kaikki se, mikä meidän jatkuvaan hoitamiseemme ja lopulliseen taivaalliseen terveyteen saattamiseen asti tarvitaan.
Kuka nyt sitten minkäkin version tuntee omakseen. Ehkä siitä tulee lisää tässä ketjussa.Erittäin naurettava selite, - syntisairas?
Silloinhan Hän olisi parantunut, kun olisi VL soopan mukaan saarnattu synnit anteeksi?
Tässä taas esimerkki SRK;N pakanallisesta Raamatun lisälehdestä.
Vertaus sanoo; Rosvot veivät häneltä vaatteetkin päältä ja pieksivät hänet verille ( Ote jakeesta 30).
Hänet oli pahoinpidelty ja alasti, joka oli siinä kulttuurissa hyvin vaarallista, se oli jopa osissa alueita kuolemantuomion mitta, toisaalta alasti Hän ei pystynyt puolustautumaan.
Miten syntisairaalle annetaan klme kuukautta täyshoitoa? Pieniä on silakat joulukaloiksi.
Sanoma on todella – yksi välitti lähimmäisestään.
Vain todella kulttuuria tunteva voi tajuta juutalaisien aseman. Hän ei Jumalan antaman lain mukaan voinut koskea veriseen pakanaan, hädäntuskin omaan. Hän on saastainen.
Jumala itse oli tämän SÄÄNNÖN antanut, josta Jeesus puhuu jakeessa 29; otos; - Mies tahtoi osoittaa, että hän noudatti lakia.
Ongelma on vain se, että kristityllä laki loppui Johannekseen, johon Jeesus vahvisti oman näkemyksensä.
On turhaa etsiä asialle hengellisyyttä. Tämä on niitä vertauksia, josta Jeesus sanoo ( Mark 4;13 kylväjävertauksesta) Sitten Jeesus sanoi: "Jos te ette käsitä tätä vertausta, niin onko teistä ymmärtämään muitakaan vertauksia?
Näin ollen sen selittäminen on sekulaarille vaikea pala, mahdottomuus.
Vertaus kertoo vain välittämisestä, jona voitti muilla kiire, sekä oikeudet.
Pihkala taas laajentaa asiaa ohi fokuksen, todeten kyllä myös kiireen ja oikeudet. Hengellistäinen vaan vie pohjan pois koko jutulta, - jolla korvat on SE KUULKOOT.
Hyvä kannanotto, olet perehtynyt ihmisten selityksiin.
Kes.
- läpi menee
ja kaikki menee läpi....
- Pohjoine
Ja ryövättty on myös ollut vl-uskova, joka on lähtenyt maailmaan. Ja maailma kohtelee kaltoin.
- SRK:n salarialaiset
Oheisessa kuvassa Olavi Voittonen ja muut SRK:n johtomiehet nuhtelevat vl-uskovaisen raiskaamaa lasta.
http://freepathways.files.wordpress.com/2010/05/rippisalaisuus-rannan-kuva.jpg
Nämä laupiaat samarialaiset ovat ymmärtäneet asian juuri oikein, eli auttavat ja suojelevat rikollista! Laupiaan Samarialaisen opetus ei ole matka, vaan lähimmäisien auttaminen.
Häntä suostui auttamaan vain hyljeksityn heimon ihminen.
Ei kirjanoppineet, eikä juutalaiset.
Tosin juutalainen ei voinut Häntä auttaa, koska Jumalan laki sen kielsi, koskemisen verillään olevaan pakanaan Luuk. 10;29.
Tässä tuli esille se, että joka jäi lain alle, saa lain tuomion, kuka pitää Jeesusta Herrana, auttaa ja saa palkka- tuomion.
Luukas Jerusalemista Jerikoon, mutta mistä sait sen toiseen suuntaan?
En ole fundamentalisti.
Kes.- etsivä-xx
Palatessani maksan. Silloin tehdään edestakainen matka.
35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'. etsivä-xx kirjoitti:
35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'.Juuri näin.
Mutta jakeessa ei sanota palaamista muualle kun majataloon.
Sanomassa on todella sanoma Hänen huolestaan "puolipakanakin" hyvinvoinnista.
Rahasumma, jonka Hän antoi mahdollisti 3 kk täyshoidon.
Kes.- Kys. etsivälle
etsivä-xx kirjoitti:
35 Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'.Tunnet tuota vertausta, joten kysyn sinulta, (ja kaikilta)
1. Miksi majataloon piti antaa maksu? Puuttuiko majatalosta raha? (armo..?)
2. Kuka oli sen rahan vastaanottanut isäntä? (seurakunnan isäntä?)
3. Oliko vaara, että kaksi lanttia eivät riittäisi? Kys. etsivälle kirjoitti:
Tunnet tuota vertausta, joten kysyn sinulta, (ja kaikilta)
1. Miksi majataloon piti antaa maksu? Puuttuiko majatalosta raha? (armo..?)
2. Kuka oli sen rahan vastaanottanut isäntä? (seurakunnan isäntä?)
3. Oliko vaara, että kaksi lanttia eivät riittäisi?Ompa hienoa, mutta mitä Jeesus sanoo heille ehdoksi, joka tuntee tämän veratuksen?
1. Majatalo oli liikeperiaatteella toimiva seemiläisen kulttuurin asumismuoto matkoilla. Jae 35 kertoo sen; HOIDA HÄNTÄ. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin. Hoitaisiko Sinä jotain oamssa firmassa ilmaiseksi, joka on kuoleman sairas.
2. Sitä kertoo jakeen alkupuoli; antoi ne MAJATALON ISÄNNÄLLE?
3. Oli, jae 35 loppu: Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.
Hän ei ollut lääkäri, Luukas sitä vastoin oli ja Raamatun mukaan – kirjasi TARKKAAN KAIKEN MUISTIIN.
Älä kirjoittele Raamattuun lisälehtiä, anna pakanoiden tehdä omaksi turmiokseen ne.
Sanassa sanotaan usein, joka muuttaa yhdenkään kirjaimen minun sanastani, minä rahkaisen häntä.
Raamatun selittää Raamattu, ei ihminen nyt niin hyvin, mitä Hän, joka oli paikalla ja kirjasi asian ylös.
Kes- Lisää pohdittavaa
Kesitas kirjoitti:
Ompa hienoa, mutta mitä Jeesus sanoo heille ehdoksi, joka tuntee tämän veratuksen?
1. Majatalo oli liikeperiaatteella toimiva seemiläisen kulttuurin asumismuoto matkoilla. Jae 35 kertoo sen; HOIDA HÄNTÄ. Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin. Hoitaisiko Sinä jotain oamssa firmassa ilmaiseksi, joka on kuoleman sairas.
2. Sitä kertoo jakeen alkupuoli; antoi ne MAJATALON ISÄNNÄLLE?
3. Oli, jae 35 loppu: Jos sinulle koituu enemmän kuluja, minä korvaan ne, kun tulen takaisin.
Hän ei ollut lääkäri, Luukas sitä vastoin oli ja Raamatun mukaan – kirjasi TARKKAAN KAIKEN MUISTIIN.
Älä kirjoittele Raamattuun lisälehtiä, anna pakanoiden tehdä omaksi turmiokseen ne.
Sanassa sanotaan usein, joka muuttaa yhdenkään kirjaimen minun sanastani, minä rahkaisen häntä.
Raamatun selittää Raamattu, ei ihminen nyt niin hyvin, mitä Hän, joka oli paikalla ja kirjasi asian ylös.
KesKesitas, vastauksesi tuntuu menneen pieleen, mutta perustele toki näkemystäsi, voin olla itsekin väärässä.
1. >>Majatalo oli liikeperiaatteellaOli<
No, kun vl-opetuksessa ne(rahat) kuvataan armona ja totuutena, ja sinä ajattelet niiden loppuvan? Onko totuusa siis loppunut? Lisää pohdittavaa kirjoitti:
Kesitas, vastauksesi tuntuu menneen pieleen, mutta perustele toki näkemystäsi, voin olla itsekin väärässä.
1. >>Majatalo oli liikeperiaatteellaOli<
No, kun vl-opetuksessa ne(rahat) kuvataan armona ja totuutena, ja sinä ajattelet niiden loppuvan? Onko totuusa siis loppunut?1. >>Majatalo oli liikeperiaatteellaKysymys ei ole siitä, onko hoito maksullista, vaan siitä, että LOUKKAANTUNUT SAA SEN, omia varoja auttajalta kyselemättä.
2. Sitä pelkäsinkin, että majatalo, jota seurakunnaksi vl-opetuksessa kutsutaan, on rahaa janoava isäntä...? Onko armo kauppatavaraa?
Missään ei sitä mainita seurakunnan opetukseksi, vaan paikaksi, missä potilas tulee kuntoon.
3. >>Oli<
No, kun vl-opetuksessa ne(rahat) kuvataan armona ja totuutena, ja sinä ajattelet niiden loppuvan? Onko totuusa siis loppunut (
Kuten sanoin, Luukas kirjasi tarkoin muistiin. Raha on lestadiolaisten jumala usein, siksi se pitää aina tuoda esille. Se on TODELLINEN ARMO heille. Etkö jo tajua, se on itse asiassa saata´´nan ase, ei Jumalan. Jumalasta ei armo lopu, ei ole yhtään kertomusta Raamatussa, missä näin kävisi.
Jos ajattelet, niin SRK;ssa se kyllä usein loppuu?
Kertaan vielä sanoman.
Jeesushan yritti kertoa juutalaisille, että Hän on täyttävä lain. Lain sääntö kumottiin Hänen toimestaan mm ruoassa, auttamisessa, sekä ihmisen omien asioiden ( mm perheen suuruuden määrääminen ).
Pitää muistaa että Hän kertoi vertauksen juutalaiselle, sen kulttuurin vaikutuspiiriin, ei pakanoille, eikä lestadiolaisille.
Minä juutalaisena tiedän, mikä on ajatuskulkumme.
Eli Hän osoitti tällä juuri sen, että pappien sekä juutalaisten ei tarvitse tälläisissä tapauskissa ( toimii myös nyt ) jättää vereen koskemisen kietoa toteuttamatta, vaan pitää auttaa, kiireestä välittämättä.
Kaiken lisäksi auttaja, samarialainen oli siellä koiran asemassa.
Voidaan jopa sanoa niin, että minä, juutalainen messiaaninen, armostanne osaton, olen se joka sinua nyt auttaa, omillasi on kiire, ja He eivät tunne sanomaa.
Kysyin myös, mitä Jeesus käski ensin ymmärtää, ennekuin alkaa selittää tätä vertausta.
Seurakunta on seurakunta, jopa rasite teille itsellenne, mikä majatalo se on. Turha on alkuperäsintä auttamisen sanomaa vääristää.
Olen pitänyt tästä saarnan useassa eri paikassa, ja sen jälkeen ihmisten silmät ovat avautuneet.
Kes.- Kesitakselle
Kesitas kirjoitti:
1. >>Majatalo oli liikeperiaatteellaKysymys ei ole siitä, onko hoito maksullista, vaan siitä, että LOUKKAANTUNUT SAA SEN, omia varoja auttajalta kyselemättä.
2. Sitä pelkäsinkin, että majatalo, jota seurakunnaksi vl-opetuksessa kutsutaan, on rahaa janoava isäntä...? Onko armo kauppatavaraa?
Missään ei sitä mainita seurakunnan opetukseksi, vaan paikaksi, missä potilas tulee kuntoon.
3. >>Oli<
No, kun vl-opetuksessa ne(rahat) kuvataan armona ja totuutena, ja sinä ajattelet niiden loppuvan? Onko totuusa siis loppunut (
Kuten sanoin, Luukas kirjasi tarkoin muistiin. Raha on lestadiolaisten jumala usein, siksi se pitää aina tuoda esille. Se on TODELLINEN ARMO heille. Etkö jo tajua, se on itse asiassa saata´´nan ase, ei Jumalan. Jumalasta ei armo lopu, ei ole yhtään kertomusta Raamatussa, missä näin kävisi.
Jos ajattelet, niin SRK;ssa se kyllä usein loppuu?
Kertaan vielä sanoman.
Jeesushan yritti kertoa juutalaisille, että Hän on täyttävä lain. Lain sääntö kumottiin Hänen toimestaan mm ruoassa, auttamisessa, sekä ihmisen omien asioiden ( mm perheen suuruuden määrääminen ).
Pitää muistaa että Hän kertoi vertauksen juutalaiselle, sen kulttuurin vaikutuspiiriin, ei pakanoille, eikä lestadiolaisille.
Minä juutalaisena tiedän, mikä on ajatuskulkumme.
Eli Hän osoitti tällä juuri sen, että pappien sekä juutalaisten ei tarvitse tälläisissä tapauskissa ( toimii myös nyt ) jättää vereen koskemisen kietoa toteuttamatta, vaan pitää auttaa, kiireestä välittämättä.
Kaiken lisäksi auttaja, samarialainen oli siellä koiran asemassa.
Voidaan jopa sanoa niin, että minä, juutalainen messiaaninen, armostanne osaton, olen se joka sinua nyt auttaa, omillasi on kiire, ja He eivät tunne sanomaa.
Kysyin myös, mitä Jeesus käski ensin ymmärtää, ennekuin alkaa selittää tätä vertausta.
Seurakunta on seurakunta, jopa rasite teille itsellenne, mikä majatalo se on. Turha on alkuperäsintä auttamisen sanomaa vääristää.
Olen pitänyt tästä saarnan useassa eri paikassa, ja sen jälkeen ihmisten silmät ovat avautuneet.
Kes.Kiitos vastauksestasi!
Tulkintasi on aika vieras....hmm, katsotaan nyt!
Ja "etsivä-xx" tiesi 3-tulkintaa asiasta.
Eri uskontosuunnat näyttävät poimivan tastä vertauksesta eri osa-alueita tulkintojensa pohjaksi.
Katselen nyt vähän sivusta, jos tästä löytyisi vielä oikea ymmärrys?
- 14-2
Etsivä-xx kirjoittaa:
""Jeesus tekee kaiken. Hän maksoi myös hinnan. Golgatan veressä maksettiin etukäteen kaikki se, mikä meidän jatkuvaan hoitamiseemme ja lopulliseen taivaalliseen terveyteen saattamiseen asti tarvitaan.""
Amen!Jeesuksen osalta kävi juuri niin kuin XX sanoi, - Jeesus maksoi todella kaiken etukäteen, mitä laupias samarialainen vain kolmeen kuukauteen, luvaten toki maksaa palatessaan enemmän.
Sen kun ymmärtää, ei enää mene niihin VL mantroihin – Julistan synnit, - tai pidätetään synnit juttuihin.
He ovat vain jälkijunassa, 2000 v ajastaan jäljessä leikkien kuitenkin Jeesusta.
Näin se vaan on.
Kes.
- 77-3
Tarkoittaako tämä sitä, että Saara-äitiä ja SRK:oota ei tarvita?
- 77-3
Mutta kuiteskii joillekin on ja se, joille se on välttämätöntä, julistavat sitä myös muille välttämättömänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855