Asiaa !!

_Satu81_

Hanski puhuu asiaa !! Hänen kirjoitustaan ei, voinut olla huomioimatta.
Maantiepyöräily... hieno laji, joka on pilattu täydellisellä välineurheilulla. Etenkin tavallisten kuntoilijoiden keskuudessa. Täysin totta !! Ja hyvin harmillista.

23

506

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _Satu81_

      Tässä kirjoitus:

      Nishiki todellakin valmistaa hyvin korkeatasoisia laadukkaita maantiepyöriä. Merkki on tänä päivänä huomattavan aliarvostettu maantiepyöräilijöiden keskuudessa.

      Maantiepyöräily on hieno laji, mutta se on pilattu täydellisellä välineurheilulla.
      Välineurheilulla tarkoitan nyt kuntoilijoiden keskuudessa tapahtuvaa, täysin tarpeetonta näyttämisen halua.

      Todella harmittavaa... yhdessä tai yksin pyöräilemisen, ajatus lähtee tietystikkin puhtaasta ajamisen ilosta !! Eikä siitä että sinulla täytyy, olla jalkojesi välissä esim. nimekäs Italialais- valmisteinen maantiepyörä. Sen lisäksi kaupan hyllyltä ostetut hienoimmat ja kalliimmat varusteet. Muuten en kyllä varmasti mene, minnekkään ryhmään ajamaan. En kehtaa !!! Häpeän itseäni ja pyörääni !!! Tällaisia asioita ajattelevat, ovat hyvin heikolla itsetunnolla varustettuja ihmisiä.

      Taivas varjele mitä helvetin välineurheilua !!

      Esimerkiksi näin:

      En voi laittaa punaista ajopaitaa päälleni, se ei sovi pyörän ja kypärän sävyyn. Paljon mieluummin käytän mustaa todella hienoa ajopaitaa, joka ei näy maantiellä ja heijastimetkin ovat rumia. Mielummin vaikka kuolen takaatulevan auton päälleajamana. Mutta punaista paitaa en päälleni laita, se ei ny sovi kuvioon.

      - Maantiepyörällä 48- vuotta, kilometrejä alla riittävästi, 38 maata -

      Hannu63v

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Hannu on tuosta näkymisestä aivan oikeassa. Itse ajan yleensä keltaisessa tai limen värisessä paidassa. Ainoa keltainen paita, jolla en aja, on TdF:n. Se roikkuu seinällä muistona Ranskan matkasta.

      Halvallakin pääsee alkuun. Kakkospyöräni, 80-luvun teräsrunkoinen Cressu, on todella mukava ajaa rungoltaan, mutta kyllä osasarjan vanhuus näkyy ergonomiassa. Hintaa pyörällä oli pari sataa. Tuollainen pyörä on varmasti fiksumpi valinta kuntoilijalle, kuin markettihybridit tms.

      Ymmärrän kuitenkin niitä, jotka panostavat kuntoiluun ja ostavat keskihintaisia maantiepyöriä, 2000€-3000€. Ymmärrän myös niitä, joilla on rahaa laittaa harrastukseensa vähän enemmänkin. Kyllä minäkin haaveilen italialaisesta teräsrungosta ja siihen Campan palikoista. :)

      Ihan skeidaa ei kannata kuitenkaan ostaa. Aloittelijan kannattaa varata 1000€ jos tarkoitus on ajaa tiellä ja 1500€ jos haluaa maastoon. Vähän halvemmallakin voi saada ajokelpoisen pyörän, mutta sitten tarvitaan tietoa.

    • inssi'

      Kohta on taas talvi ja me hauskanpitokuntoilijat vaihdamme B-kaupan pyöräilykengät vaikkapa I-kaupan suksipakettiin.

      Mutta eni vei, sama ilmiöhän on havaittavissa hiihtoladullakin. Siellä näkee aina loppusyksystä/alkutalvesta mitä ihanimpia suksia ja trikoita. Mutta kun mennään kuukausi pari eteenpäin, niin kummasti vaan alkavat samat vanhat sukset ja hiihtopuvut vallata alaa. Kun sillä 79 euron hiihtopuvulla ja 250 euron suksipaketilla ei kerta kaikkiaan voi hiihtää. Täytyy olla mielellään 300 euron asu, lisättynä aerodynaamisilla laseilla, pullorepulla ja muodikkailla käsineillä. Pullosta on ryypättävä 2,5 kilometrin lenkillä noin puolen kilometrin välein. Saapa nähdä muuten, miten kosketusnäytöt toimivat hiihtoladulla. Ilman kännykkää ei voi hiihtää. Ja sukset täytyy olla kilpahiihtoon käypäset, vaikka oma tyyli sopisi paremmin lasten hiihtokisoihin. Sekä luisteluvehkeet ilman muuta, hinta (eikä mistään tarjouksesta) noin 900 euroa.

      Ei muuta kuin talvea kohti.

    • pyörätiellä

      Onneksi se on pilalla vain huonolla itsetunnolla varustetuilta yksilöiltä. Me muut saamme ajaa millä haluamme ja pitää kivaa porukoiden ulkopuolella.

      Jos haluat oikeasti pitää hauskaa, käy katsomassa fillari-lehden foorumilta keskusteluketju "maantiepyöräilyn etiketti". Herramunjee mita tuubaa...

      • maastokuski

        Aloitushan on täyttä tuubaa. Maantiepyöräily nyt ei vaadi suuremmin sitä välineurheilua. Bianchin maantiepyörää saa 1200-1400 euron hintaluokassa ja se on kohtuullisen edullinen maantiepyöräksi. Sen lisäksi täytyy ostaa periaatteessa vain lukkopolkimet, kengät, pulloteline, pullo ja kypärä. Ajovaatteet on jokaisen oma asia. Tuulessa lepattava tuulipuku ei kuitenkaan ole paras valinta jos haluaa ajaa kovempaa. Maantiepyöräilystä saa toki tehtyä ihan niin kallista kuin itse haluaa. Järkeä kannattaa käyttää silti, eikä lähteä tekemään konkurssia harrastuksen takia.

        Maastopyöräilynkään ei tarvitse olla sikakallista. Oma maastopelini maksoi vain minimaaliset 1800 euroa, ja on vielä kaiken lisäksi täysjousto. On siis luokassaan halpapyörä. Sen lisäksi ostin lukkopolkimet, kengät ja pyörän lampun, joka on lakisääteinen väline. Kypärä oli jo omasta takaa valmiiksi.
        Pulloteline ja pullo tulivat ihan ilmaiseksi Bianchin mainoksena. Pyörään olen ollut tyytyväinen vaikkei se ole edes keskihintainen täpäri. Joskus halvallakin saa hyvän pyörän.
        Lisähintaa tuli tässä keväällä kun pyörä kävi perushuollossa liikkeessä. 60 euroa maksoi ja tuli hyvin putsattuna ja huollettuna takaisin. Säästi omaa aikaani kun ammattilainen huolsi pyörän kesää varten täyteen iskuunsa.


      • pyörätiellä
        maastokuski kirjoitti:

        Aloitushan on täyttä tuubaa. Maantiepyöräily nyt ei vaadi suuremmin sitä välineurheilua. Bianchin maantiepyörää saa 1200-1400 euron hintaluokassa ja se on kohtuullisen edullinen maantiepyöräksi. Sen lisäksi täytyy ostaa periaatteessa vain lukkopolkimet, kengät, pulloteline, pullo ja kypärä. Ajovaatteet on jokaisen oma asia. Tuulessa lepattava tuulipuku ei kuitenkaan ole paras valinta jos haluaa ajaa kovempaa. Maantiepyöräilystä saa toki tehtyä ihan niin kallista kuin itse haluaa. Järkeä kannattaa käyttää silti, eikä lähteä tekemään konkurssia harrastuksen takia.

        Maastopyöräilynkään ei tarvitse olla sikakallista. Oma maastopelini maksoi vain minimaaliset 1800 euroa, ja on vielä kaiken lisäksi täysjousto. On siis luokassaan halpapyörä. Sen lisäksi ostin lukkopolkimet, kengät ja pyörän lampun, joka on lakisääteinen väline. Kypärä oli jo omasta takaa valmiiksi.
        Pulloteline ja pullo tulivat ihan ilmaiseksi Bianchin mainoksena. Pyörään olen ollut tyytyväinen vaikkei se ole edes keskihintainen täpäri. Joskus halvallakin saa hyvän pyörän.
        Lisähintaa tuli tässä keväällä kun pyörä kävi perushuollossa liikkeessä. 60 euroa maksoi ja tuli hyvin putsattuna ja huollettuna takaisin. Säästi omaa aikaani kun ammattilainen huolsi pyörän kesää varten täyteen iskuunsa.

        Tästähän se juuri lähti. Minulla on kanttia ajaa 25 vuotta vanhalla maantiepyörällä, johon sijoitin muutama vuosi peräti 50 euroa. Tähän asti olen uusinut siihen yhden kumin ja ohjaustangon teipit. En tarvitse tonnin pyörää liikkuakseni.

        Sitäpaitsi ajan mieluummin nojapyörällä. Se vastaa minun tarpeitani paremmin. Ja siinä tarvitaan vähän enemmän vielä itsetuntoa. Mutta näkeepä paljon iloisennäköisiä vastaantulijoita...


      • Alkup. Maantiepyöräi
        pyörätiellä kirjoitti:

        Tästähän se juuri lähti. Minulla on kanttia ajaa 25 vuotta vanhalla maantiepyörällä, johon sijoitin muutama vuosi peräti 50 euroa. Tähän asti olen uusinut siihen yhden kumin ja ohjaustangon teipit. En tarvitse tonnin pyörää liikkuakseni.

        Sitäpaitsi ajan mieluummin nojapyörällä. Se vastaa minun tarpeitani paremmin. Ja siinä tarvitaan vähän enemmän vielä itsetuntoa. Mutta näkeepä paljon iloisennäköisiä vastaantulijoita...

        Tietäen nojapyörien hinnat, sinulla on aika paljon rahaa kalustossa kiinni! :D Minulle ne ovat aina olleet liian kalliita, vaikka halua sellaisen kokeiluun onkin.


      • pyörätiellä kirjoitti:

        Tästähän se juuri lähti. Minulla on kanttia ajaa 25 vuotta vanhalla maantiepyörällä, johon sijoitin muutama vuosi peräti 50 euroa. Tähän asti olen uusinut siihen yhden kumin ja ohjaustangon teipit. En tarvitse tonnin pyörää liikkuakseni.

        Sitäpaitsi ajan mieluummin nojapyörällä. Se vastaa minun tarpeitani paremmin. Ja siinä tarvitaan vähän enemmän vielä itsetuntoa. Mutta näkeepä paljon iloisennäköisiä vastaantulijoita...

        Jos se oli ehjä, oikea maantiepyörä, niin teit kyllä aika hyvät kaupat. Yleensä sellaisista museoaarteista saa pulittaa reippaasti enemmän.


      • pyörätiellä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Tietäen nojapyörien hinnat, sinulla on aika paljon rahaa kalustossa kiinni! :D Minulle ne ovat aina olleet liian kalliita, vaikka halua sellaisen kokeiluun onkin.

        Minulle sen arvo on käyttömukavuudessa. Ranteet ovat käskeneet olla nojaamatta ohjaustankoon kovin pitkiä aikoja kerrallaan. Nojapyörässä sitä ei tarvitse tehdä.

        Maantiepyörällä vain on niin kiva käydä välillä pikku lenkillä. Nostalgista ajaa pyörällä, jossa on kokonaista 12 vaihdetta ja suoraan vetävät vaidevivut. Sillä eivät kaikki nykyään edes osaisi ajaa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        pyörätiellä kirjoitti:

        Minulle sen arvo on käyttömukavuudessa. Ranteet ovat käskeneet olla nojaamatta ohjaustankoon kovin pitkiä aikoja kerrallaan. Nojapyörässä sitä ei tarvitse tehdä.

        Maantiepyörällä vain on niin kiva käydä välillä pikku lenkillä. Nostalgista ajaa pyörällä, jossa on kokonaista 12 vaihdetta ja suoraan vetävät vaidevivut. Sillä eivät kaikki nykyään edes osaisi ajaa.

        Mökkipyöränä minulla on kymppivaihteinen. Runko on todella mukava, mutta en kyllä voi kompata noiden runkovaihtajien osalta. :D


      • pyörätiellä
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Mökkipyöränä minulla on kymppivaihteinen. Runko on todella mukava, mutta en kyllä voi kompata noiden runkovaihtajien osalta. :D

        Nostalgia onkin ihan oma taiteenlajinsa. Alkuperäiskuntoisella maantiepyörällä vuodelta kivikirves ja -kuokka pitää muistaa pysyä riittävän lyhyillä matkoilla. Tätä pyörää en lainaa, vaikka nojapyörää saat kokeilla kyllä.


    • turha itsesääli pois

      Välineurheilu ja välineurheilu... Pyöriin pätee sama kuin autoihin: hinnan kasvaessa ajo- ja ja muutkin ominaisuudet paranevat. Muutama tuhat euroa ei ole paljoa hyvästä pyörästä, kun suhteessa vastaavan tasoiseen autoon pitäisi upottaa yli 50 000 €.

      Tekstiiliurheilupuolesta sanoisin, että hyvät asusteet ovat ilo pitää päällä: ne eivät missään olosuhteissa haittaa ajoa. Huonosti istuvat rätit pilaavat pyöräilynautinnon. Eiväthän harrastelijamäkihyppääjätkään käytä tuulipukuja vaan oikeaa hyppyasua.

      Jos pyöräilee muutaman kilometrin lenkkejä hitaasti, voi olla vaikea käsittää parempien välineiden tuomaa hyötyä. Varsinkaan jos ei ole niistä kokemusta. Hyvien välineiden täysmittainen hyödyntäminen edellyttää, että pyörän säädöt ja ajotekniikka ovat kohdallaan.

      • jep jep

        Ja autoihin pätee sama kuin pyöriin. Halvallakin pääsee perille kun se on huollettu ja tankissa on polttoainetta.

        Kunhan itsetunto kestää. ;-)


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jep jep kirjoitti:

        Ja autoihin pätee sama kuin pyöriin. Halvallakin pääsee perille kun se on huollettu ja tankissa on polttoainetta.

        Kunhan itsetunto kestää. ;-)

        Itsetunnosta niin väliä, kunhan per** kestää. Vanhemat 80-luvun maantiepyörät ovat ergonomialtaan huonoja. Satulat, polkimet, vaihteet, jarrut jne ovat epämukavia käyttää tämän päivän pyöriin verrattuna.

        Toisaalta pyörien teräsrungot rungot ja matalaprofiiliset tuubikiekot ovat hyvinkin mukavia ajaa. Ne ovat jämäköitä, mutta erittäin hyvin epätasaisuuksia suodattavia verrattuna tämän päivän korkeaprofiilisiin kiekkoihin ja halpojen maantiepyörien alumiinirunkoihin.


      • jep jep
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Itsetunnosta niin väliä, kunhan per** kestää. Vanhemat 80-luvun maantiepyörät ovat ergonomialtaan huonoja. Satulat, polkimet, vaihteet, jarrut jne ovat epämukavia käyttää tämän päivän pyöriin verrattuna.

        Toisaalta pyörien teräsrungot rungot ja matalaprofiiliset tuubikiekot ovat hyvinkin mukavia ajaa. Ne ovat jämäköitä, mutta erittäin hyvin epätasaisuuksia suodattavia verrattuna tämän päivän korkeaprofiilisiin kiekkoihin ja halpojen maantiepyörien alumiinirunkoihin.

        Eikös se ole sitä välineurheilua, että pitää olla se uudempi. Perusteluja voi keksiä vaikka kuinka, asia ei muutu.

        Taidat kyllä tuossa melkein myötää, että vanhallakin on puolensa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        jep jep kirjoitti:

        Eikös se ole sitä välineurheilua, että pitää olla se uudempi. Perusteluja voi keksiä vaikka kuinka, asia ei muutu.

        Taidat kyllä tuossa melkein myötää, että vanhallakin on puolensa.

        Minusta pyörän iällä ei sinänsä ole merkitystä. Toki tulee tarkastaa, ettei runko ole väsynyt!

        Itse haen uutta tai hyväkuntoista käytettyä teräsrunkoa seuraavaksi maantiepyöräkseni. En kuitenkaa haikaile vanhojen osasarjojen perään. Niiden käyttömukavuus on todella huono. Osasarjan tulee olla hyvälaatuinen (Chorus tai Record) ja moderni.

        En usko kokonaisuuden irtoavan alta kolmen tonnin. Kyse on kuitenkin liikuntavälineestä moneksi vuodeksi, joten vuosikustannus on kohtuullinen.


      • jep jep
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Minusta pyörän iällä ei sinänsä ole merkitystä. Toki tulee tarkastaa, ettei runko ole väsynyt!

        Itse haen uutta tai hyväkuntoista käytettyä teräsrunkoa seuraavaksi maantiepyöräkseni. En kuitenkaa haikaile vanhojen osasarjojen perään. Niiden käyttömukavuus on todella huono. Osasarjan tulee olla hyvälaatuinen (Chorus tai Record) ja moderni.

        En usko kokonaisuuden irtoavan alta kolmen tonnin. Kyse on kuitenkin liikuntavälineestä moneksi vuodeksi, joten vuosikustannus on kohtuullinen.

        Niin siis sehän on ihan eri asia jos välineurheilusta puhutaan vaatteiden osalta. Pyörän osasarjojen nimeäminen ei siis ole sitä. Niiden vain pitää olla tietyt jotta voi ajaa.

        Juu, olen vakuuttunut.


    • Pomppukeppi

      Kun katselen niitä summia mitä ihmiset laittavat vuosien aikana toinen toistaan hienompien kuntosalien ja "kuntoklubien" jäsenmaksuihin, voi vain ihmetellä miten pyöräilyä pidetään kalliina välineurheiluna. Kerran hankkii pyörän ja perusvarusteet niin ilmaista tietä tai metsäpolkua riittää ajettavaksi juuri niin paljon kuin vain jaksaa polkea. Ja ihan ilmaiseksi!

      Se että sijoittaa kerran vähän enemmän rahaa on ihan sama kuin maksaa vuosia kaikenlaisia kuukausimaksuja saleista, jumpista, zubasta tai joogasta. Se ei vain tunnu niin kalliilta kun ei tarvitse karralla maksaa. Ja on noissakin paikoissa aina oma sanaton "etikettinsä" siitä miten pitää pukeutua ja käyttäytyä. Ja se on pyöräilijän näkökulmasta ihan yhtä outo kuin pyöräilyetiketti ulkopuolisen silmissä.

    • Mulla on tuollainen vanha teräsrunkoinen maantiepyörä. Pääsee sillä edelleen 50km lenkkejä tekemään. Vaihteita on se 12 ;) Välillä on käynyt mielessä verrata ergonomiaa uudempaan pyörään, eroja varmaan löytyy. Jos uudempi pyörä olisi 3kg kevyempi, niin voittaisinko jotain kuntoilumielessä? Nykyiset pistosuojatut renkaat (28mm) voisi vaihtaa kevyempiin, joskaan nyt ei tarvitse kuskata pumppua mukana, kun rengasrikosta ei ole yhtä isoa riskiä -- mahdollista se on.

      Endomondoon saisi hivenen korkeampia keskinopeuksia paremmalla pyörällä, mutta jos seuraa omaa kehitystä, niin siinä samalla pyörällä kulkiessa ei tule eroja yhtään enempää tai kunto kasva paremmin.

      Oma tavoite ei ole pärjätä kisoissa, mutta kunnon parantaminen/ylläpito kyllä sopii. Näillä kriteereillä mennessä sitä kysyy kannattaisiko seuraavan huollon tullessa vaihtaa fillari uudempaan... vai vaihtaako vanhaan runkoon vain satula ja takavaihtaja. Vaihteita saisi enemmän, jos vaihtaa taakse kiekon... & vaihdevivut (ja jarrukahvat). Vanhasta rungosta siinäkään tapauksessa ei tarvii luopua.

    • Aktiiviliikkuja

      Eka ihan uutena ostettu fillarini oli tunturin 7-vaihteinen retkipyörä, ja vuosi oli -94. Ajelin sillä parisen vuotta työmatkoja ja kävin lenkilläkin, kunnes kerran varastossa pyörän ollessa harjoitusrullassa kiinni takahaarukastaan ja sitä polkiessani tein havainnon: pyörän runko oli niin notkea, että kampikeskiö heilui puolelta toiselle, liikkeen ollessa keskilinjasta 1-2 senttiä suuntaansa. Silloin ymmärsin, että tehon hukka on polkiessa niin suuri, että lienee syytä etsiä lenkille paremmin tarkoitukseen sopiva pyörä.

      Kaverilta ostin sitten käytetyn teräsrunkoisen maantiepyörän (harjoituskilpapyörän, kuten niitä silloin kutsuttiin), toiselta kaverilta myöhemmin varvaskoukut ja kengät ja pikkuhiljaa innostuin pyöräilystä yhä enemmän. Lenkit pitenivät ja kiinnostus kaluston päivittämiseen heräsi jälleen...

      Seuraava pyörä olikin jo sitten mittapuullani ihan luksusta. Alumiinirunkoinen rossano maksoi kokonaista 3500 markkaa, ja oli todella hienoa päästä lenkille, kun pyörällä oli painoa 30% vähemmän kuin edellisellä, vaihdevivut olivatkin emäputken sijasta jarrukahvoissa, vaihteita oli 18 ja oikeat lukkopolkimet antoivat pyöritykselle ihan uuden merkityksen. Rossano palveli allani 15 000 kilometriä, kunnes sen oli aika väistyä kehityksen tieltä.

      Nykyinen pyöräni on hiilikuituinen bianchi shimanon ultegra -komponenteilla varustettuna, ja voi sanoa, että harjoitteluni ja ajamisen ilo nousi aivan uudelle tasolle sen myötä. Rossanolla ajelin edellisinä kesinä 1500-2000 kilometriä, kun bianchilla kilometrejä on kertynyt n. 3000/kesä.

      Viimeisin hankintani oli "kesäpyörän" rinnalle spessun vaihteeton crossari, jonka olen varustanut ympärivuotiseen käyttöön. Juuri tänään kävin sillä 50 kilometrin lenkin, vaikka vettäkin välillä ropisutteli niskaan. Viimeisen parin vuoden sisällä olen päivittänyt myös kenkäni ja tekstiilini, joten ei ole väliä, onko pakkasta tai vesisade. Varusteet sään mukaan, tiedättehän.

      Oikeat välineet ja varusteet tekevät pyöräilyharrastuksestani mielekästä ja edesauttavat kuntoilutavoitteideni saavuttamista. Minua ei kiinnosta muiden välineet tai varusteet, jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan, mutta ykkösharrastukseeni olen panostanut vahvasti ja tulen edelleen panostamaan. Eli en ole hankkinut, enkä tule hankkimaan yhtään fillaria, komponenttia tai tekstiiliä saadakseni esitellä niitä muille, vaan kaikki lähtee vain ja ainoastaan käytännön tarpeesta.

      Eikä vanhoissa pyörissäkään ole muuten mitään vikaa, vaimollanikin on alla helkama kaunotar jostain 80-luvun puolesta välistä. Pyörä on alkuperäisillä osilla varustettu ja vasta pari vuotta sitten kävin sen tekniikan täydellisesti läpi. Uutta pyörää ei sydämeni valittu halua, eikä sitä tarvitsekaan, sillä kilometrejä kertyy kesässään vain muutamia kymmeniä. Itselleni pelastin juuri muutama viikko sitten erään jätepisteen kuppeelta sinne hylätyn rungoltaan lähes virheettömän miesten 10-vaihteisen cresentin, josta rakentelen itselleni oivan kulkupelin ensi kesäksi. Kyllä sillä sitten kelpaa kullan ja kakaroitten kanssa ajella lähikioskille jäätelön ostoon!

      Riippumatta pyörästä tai varusteista, pyöräily on hieno laji!

      • Kapa...

        Oli mukava lukea kirjoitustasi !!
        Pyöräily on hieno laji jonka olen oikeastaan löytänyt, vasta tänä kesänä. Siitä lähtien on moottoripyörä seisonut tallissa.

        Pyöräily on mukavaa ja huomaan selvasti, kuinka " pieni " fillarirääkki piristää kummasti mieltä :)


    • pyörääjäääää

      Ed kirjoittajan kanssa samaa mieltä.
      Tärkeintä on lajin nautinto,ei suinkaan uusin kalusto.

    • verrataan prätkään

      Jos vertaat pyöräilyä moottoripyöräilyyn niin aika halpaa se on. Yhden vuoden vakuutuksilla huolloilla mopon talvisäilytysmaksuilla ostat (halvahkon - luokkaa 1000 euroa) fillarin varusteet perushuollon fillarille.

      Sen jälkeen hinta on vain kuluvien osien uusinta, jos vain tuo tonnin fillari tyydyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1954
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      253
      1653
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1567
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1514
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1398
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      12
      1225
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1177
    8. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    9. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      33
      961
    Aihe