Motonet

En enää ikinä käy ostamassa Volvoon varaosia Motonetistä. Kävin nimittäin eilen (20.8) hakemassa 740:n etujarrulevyt, palat, takajarrulevyt, palat ja käsijarrukengät. No, aloitin sitten laittamaan taakse uusia osia, ne sopivat hyvin. Sitten siirryin eteen, ja huomasin että myyjä möi väärät jarrupalat (Bendix). No, ajattelin, että kasaan vanhoilla paloilla (pintaa oli vielä paljon jäljellä) ja käyn myöhemmin vaihtamassa toisiin. Sitten aloin vaihtamaan jarrulevyä, laitoin uuden paikoilleen ja muut hilppeet. Kun laitoin renkaan paikoilleen ja kiristin mutterit, totesin, ettei pyörä pyöri. No, purin jarrut uudestaan, jolloin vika selvisi. Vääränkokoinen jarrulevy.(Uuden halkaisija 285mm, vanhan 277mm). Pistin jarrut vanhoilla osilla kasaan ja lähdin takaisin Motonettiin. Tiskillä mainitsin selkeästi, että levyn halkaisija on 277mm ja vanne 15" sekä jarrujen merkki Girling. Myyjä toi osat, ja ne näyttivät oikeanlaisilta (Ei kuitenkaan mitattu). Menin takaisin kotiin ja yritin uudestaan vaihtaa etujarruja. Levyt olivat taas väärät (Halkaisija 260mm), myös palat olivat väärät (Liian lyhyet ja kapeat, olivat Lucasin) Siinä vaiheessa meni hermot ja päätin etten enää käy vaihtamassa toisiin, muuten tulee kalliit jarrut 10l/100km kulutuksella (Matkaa motonettiin 40km). Huomenna käyn paikallisessa varaosaliikkeessä hakemassa oikeanlaiset levyt ja palat.
Ilmoita


Minulla onnistui 945:een, vm 1993, 2.3 l bensa, 85 kw ABS (ei siis turboa), manuaalivaihteet oikein hyvin takajarruremontti. Katsoin itse varaosien koodit etukäteen Motonetin nettikaupasta.
Otin ne paremmat Bosch/Lucas jarrupalat, käsijarrukengät sekä jarrulevyt. lisäksi ostin jotain ns. asennusarjoja jarrupaloille ainakin, taisi olla myös käsijarrukengille jotain.
Kaikki osat sopivat hyvin paikalleen.
Onko tuo 740 siis jotenkin erilainen ? En jaksa katsoa koodeja ja vertailla niitä.
Takajarruissa ei ollut erehtymisen mahdollisuutta.

Tuo Bosch ja Lucas eivät oikein sovi yhteen kun puhutaan laadusta. Vanhan ajan äijällä on ennakkoluulonsa. Vähän sama kuin puhuttaisiin esim. Mercedes/FSO moottoreista. Aika häkellyttävää olisi.
1 VASTAUS:
No periaatteessahan 740 ja 940 ovat samanlaiset. Sellainen asia selvisi, että tossa mun 740:ssä onkin edessä ABS-jarrujen levyt ja palat, vaikkei autossa ABS-jarruja olekaan. Eli levyjen halkaisija on 280mm, kun taas ABS-jarruttomissa Volvoissa halkaisija on joko 262mm tai 287mm. Motonetin kautta olisi levyt menneet tilaukseen ja tulleet 2-3 viikon kuluttua. Paikallisesta AD-liikkeestä löytyi levyt suoraan hyllystä.
+Lisää kommentti
Samaa tuuripeliä se on isossa ja pienessä liikkeessä, kun 740 sattuu noita jarruvaihtoehtoja olemaan.

Itseäsi saat kyllä syyttää aika lailla, jos et ole etukäteen mittaillut osia tai ottanut malliksi vanhoja jarrupaloja mukaan. Toki voit mennä Volvolle pyytämään osat autosi valmistenumerolla, ainut varma vaihtoehto.

Volvo on kaikenkaikkiaan vielä helppo tapaus.

esim. VW on täysin turha mennä ostamaan yhtäkään osaa pelkän mallin, vuoden, konekoon mukaan. Ahtmattomassa perusmallissa onkin yllättäen ahdetun nelivedon osia, tms. järjetöntä.
2 VASTAUSTA:
"esim. VW on täysin turha mennä ostamaan yhtäkään osaa pelkän mallin, vuoden, konekoon mukaan. Ahtmattomassa perusmallissa onkin yllättäen ahdetun nelivedon osia, tms. järjetöntä."

Eipä ole yhtäkään VW:n osaa tarvinnut mennä vaihtamaan. Monenlaista osaa on tullut ostettua pelkän vuosimallin ja konekoon mukaan. Tukivarsista jarruosiin.

En sanoisi järjettömäksi jos mahdollisimman monessa mallissa on samat osat. Se tulee kaikkien kannalta halvemmaksi, kun ei tarvitse tehdä jokaiseen malliin erilaisia osia. Tällöin on myös pienempi mahdollisuus ostaa väärä osa, kun monessa mallissa on samanlainen.
20+4 kirjoitti:
"esim. VW on täysin turha mennä ostamaan yhtäkään osaa pelkän mallin, vuoden, konekoon mukaan. Ahtmattomassa perusmallissa onkin yllättäen ahdetun nelivedon osia, tms. järjetöntä."

Eipä ole yhtäkään VW:n osaa tarvinnut mennä vaihtamaan. Monenlaista osaa on tullut ostettua pelkän vuosimallin ja konekoon mukaan. Tukivarsista jarruosiin.

En sanoisi järjettömäksi jos mahdollisimman monessa mallissa on samat osat. Se tulee kaikkien kannalta halvemmaksi, kun ei tarvitse tehdä jokaiseen malliin erilaisia osia. Tällöin on myös pienempi mahdollisuus ostaa väärä osa, kun monessa mallissa on samanlainen.
"En sanoisi järjettömäksi jos mahdollisimman monessa mallissa on samat osat. Se tulee kaikkien kannalta halvemmaksi, kun ei tarvitse tehdä jokaiseen malliin erilaisia osia. Tällöin on myös pienempi mahdollisuus ostaa väärä osa, kun monessa mallissa on samanlainen."

VW:n kohdalla tämä logiikka toimii omituisesti. Jos kerran kaikissa autoissa käytetään samoja osia, miksi sitten osalitoilla on esimerkiksi 5 eri vaihtoehtoa hieman eri vuosimalleille ja koneille.

esim. Jos ostan VW pakoputken pätkän ja listoilla on täsmälleen yksi vaihtoehto vuosimallin ja konekoon puitteissa. Lopputuloksena putki on väärä, oikeaksi putkeksi paljastuu eri vuosimallin ja isomman ahdetun koneen putki. Sama on toistunut jarruosissa ja eri VW:ssä.

Lähinnä tulee mieleen, että ainakin 90 luvun lopulla VW:t on koottu niistä osista, mitä kulloinkin on ollut hyllyssä. Yksilöllistä rakentamista :)
+Lisää kommentti
pikku vinkki: on sellaisia korjaamoita,jotka hommaavat osat itse. heillä hyvät vaihto-oikeudet ym. monta kertaa saavat halvemmalla,kun ostavat paljon.
se näkyy myös kuluttajan hinnassa,ainakin itsellä kun käyttänyt vuosia samaa verstaa.
Ilmoita
En minäkään. Puolet niiden myymistä levyistä on luokattoman huonoa laatua eivätkä myyjät yleensä tiedä autoista juuri mitään. Takuukaan ei toimi. Ainakaan vantaan mätänetissä.
1 VASTAUS:
Biltemastaa saa oikeita Volvo osia, sehän kun on vähä niinku taalapo svenska?
+Lisää kommentti
Ihan sama vaikka olisit käynyt putkikaupassa ja ostanut vääriä osia. Ei se ole kaupan syy.
Siksi korjaamoita on, että ihmiset jotka eivät tiedä-tunne-osaa , käyttävät niitä.
Harmittaahan tuollainen tietenkin, mutta ei siitä voi syyttää motonettia.
Olen kokenut samaa kun sinä ja ärsytys on kovaa, kun tajuaa, että on OTTANUT ja OSTANUT vääriä osia.
Mielestäni motonetti on hyvä kauppa. Toki varaosia saaa melkein samaan hintaan muistakin kaupoista.
Käytän motonettia usein ja hyvä kauppa on.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Motonet

En enää ikinä käy ostamassa Volvoon varaosia Motonetistä. Kävin nimittäin eilen (20.8) hakemassa 740:n etujarrulevyt, palat, takajarrulevyt, palat ja käsijarrukengät. No, aloitin sitten laittamaan taakse uusia osia, ne sopivat hyvin. Sitten siirryin eteen, ja huomasin että myyjä möi väärät jarrupalat (Bendix). No, ajattelin, että kasaan vanhoilla paloilla (pintaa oli vielä paljon jäljellä) ja käyn myöhemmin vaihtamassa toisiin. Sitten aloin vaihtamaan jarrulevyä, laitoin uuden paikoilleen ja muut hilppeet. Kun laitoin renkaan paikoilleen ja kiristin mutterit, totesin, ettei pyörä pyöri. No, purin jarrut uudestaan, jolloin vika selvisi. Vääränkokoinen jarrulevy.(Uuden halkaisija 285mm, vanhan 277mm). Pistin jarrut vanhoilla osilla kasaan ja lähdin takaisin Motonettiin. Tiskillä mainitsin selkeästi, että levyn halkaisija on 277mm ja vanne 15" sekä jarrujen merkki Girling. Myyjä toi osat, ja ne näyttivät oikeanlaisilta (Ei kuitenkaan mitattu). Menin takaisin kotiin ja yritin uudestaan vaihtaa etujarruja. Levyt olivat taas väärät (Halkaisija 260mm), myös palat olivat väärät (Liian lyhyet ja kapeat, olivat Lucasin) Siinä vaiheessa meni hermot ja päätin etten enää käy vaihtamassa toisiin, muuten tulee kalliit jarrut 10l/100km kulutuksella (Matkaa motonettiin 40km). Huomenna käyn paikallisessa varaosaliikkeessä hakemassa oikeanlaiset levyt ja palat.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta