intrum justitia kaataa

Lopetamme!

toiminnallaan pieniä yrityksiä. Yrityksen joutuessa rahoitusvaikeuksiin ja sen takia laskujen myöhästyttyä parilla viikolla käy ulosottoyritykset töihin. Vaikka lasku olisi jo maksettu ennen heidän kirjeen asiakkaalle tulemista, vaativat he maksamaan heille kuuluvan osuuden, joka on yrityksien ollessa kyseessä kohtuuttoman suuri.
Lopetamme ostamasta yrityksiltä jotka käyttävät kyseisten ulosottofirmojen palveluksia.

26

582

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yrittajavaan

      Itsellä ei kokemusta tuosta vaikka käytämme Intrumin palveluita. Hieman alempaa oli keskustelu perintätoimiston valinnasta.

      Mitä tarkoitat kohtuuttoman suurella perimiskululla suhteessa laskuun?

      Tosin olemme nyt odottamassa alkuviikosta tarjouksia muutamasta muusta paikasta sillä Intrumin hinnasto on nousemassa ensi kuussa ja ajattelimme mahdollisesti vaihtaa. Emme kuitenkaan siis vaihda etteikö palvelu toimisi.

      Tietenkin jos saamme muilta kilpailukykyisen tarjouksen niin vaihdamme sillä Intrum markkinajohtajana pitää korkeina hintoja ja sillä lienee myös varaa siihen.

    • köh köh

      olen nähnyt 60 euron laskusta perittävän 200euroa :)
      Okei siihen saa pari intrumin muikkaria tulla, mutta kuitenkin :P

    • Kohtuutonta!

      Ensimmäisessä laskussa oli yli puolet laskun summasta intrumin perimiskuluja. Kohtuutonta!

    • Lopeta vaan

      No joo, itsehän otat riskin seuraamuksista, kun et maksa laskua ajoissa.
      Laskussa varmaankin selvästi sanotaan, mitä tapahtuu, kun laskua ei maksa eräpäivään mennessä.
      Jo kun tavaran tai palvelun ostat, niin olet varmaankin tietoinen, että se pitää maksaa n. 2 vkn. kuluessa.
      Ja karhulaskunkin olet saanut eli maksuaikaa on kyllä ollut.
      Miten kauan palvelun tai tavaran myyjän on mielestäsi odotettava rahojaan?
      Sillä hänenhän rahojaan sinä luvattomasti pidät itselläsi.
      Jos rahoitusta tarvitset, niin pankithan kilvan tarjoavat kaikenlaista joustoluottoa, joka on todella edullista perintätoimistojen maksuihin verrattuna.
      Jos liiketoimintasi on jo mennyt niin solmuun, ettet saa mistään edullista rahoitusta, vaan joudut kierrättämään kaikki laskut karhulaskun jälkeen perintätoimistoon, niin on parasta tosiaankin tehdä niin kuin otsikossasi lupaat; lopeta.

      • no perkele.

        Todellakin.

        Kun tekee ostopäätöksen, on oltava maksusuunnitelma!

        Ärsyttää sellaset mulkerot, jotka tilailee kaikkee ja maksaa kun jaksaa.


    • 24

      Jos yritys käyttää perintätoimistoa niin laskuissa pitäisi olla viivästyskoron kohdalla teksti. Eräpäivään mennessä maksamaton lasku annetaan lasku annetaan perintätoimistolle.

      • yyyy

        Tuo teksti viivästysakoron kohdalle ei pidä paikkaansa. Siihen laitetaan viivästyskorko joka on sovittu sopimusehdoissa tai palveluehdoissa.

        Taasen sopimusehdoissa lukee kaikilla yrityksillä, että asiakas on velvollinen maksamaan perintäkulut, viivästyskorot ja maksuhuomautukset.


      • 15
        yyyy kirjoitti:

        Tuo teksti viivästysakoron kohdalle ei pidä paikkaansa. Siihen laitetaan viivästyskorko joka on sovittu sopimusehdoissa tai palveluehdoissa.

        Taasen sopimusehdoissa lukee kaikilla yrityksillä, että asiakas on velvollinen maksamaan perintäkulut, viivästyskorot ja maksuhuomautukset.

        Näinhän se on. Hiemen epä tarkasti sanoin. Tarkoitus oli että laskusta tulee käydä ilmi että laskun viiväästyessä lasku menee perintätoimistolle.

        Syntyvät perintäkulut tulee pystyä selvittämään etukäteen. Jos näin ei ole niin vittumainen asiakas voi väittää että mistään perintäkuluista ei ole sovittu ja suostuu maksamaan vain viivästyskoron.

        Asiakaallahan ei ole mitään juridista liikesuhdetta perintätoimiston kanssa perintätoimisto toimii asiakkaan nimissä.


      • erttwq
        15 kirjoitti:

        Näinhän se on. Hiemen epä tarkasti sanoin. Tarkoitus oli että laskusta tulee käydä ilmi että laskun viiväästyessä lasku menee perintätoimistolle.

        Syntyvät perintäkulut tulee pystyä selvittämään etukäteen. Jos näin ei ole niin vittumainen asiakas voi väittää että mistään perintäkuluista ei ole sovittu ja suostuu maksamaan vain viivästyskoron.

        Asiakaallahan ei ole mitään juridista liikesuhdetta perintätoimiston kanssa perintätoimisto toimii asiakkaan nimissä.

        Jos sopimusehdoissa on kohta jossa mainitaan perintäkulujen korvaaminen laskun myöhästymisestä (ja kaikilla yrityksillä on tämä kohta) niin kyllä ne on maksettava. Kuluttajapuolellakaan ei yrityksen tarvitse eritellä perintäkulujen määrää vaikka ne on helpompi eritellä koska ne on lailla säädelty.

        Jos kuluttajapuolellakaan ei tarvitse selvittää etukäteen niin mitäpä luulette olevan yrityspuolella. Onnea vaan niille jotka tähän tukeutuu eikä suostu maksamaan perintäkuluja. Tulee nimittäin käräjillä hieman isompi lasku kuin se perintäkulu.

        En hyväksy kohtuuttomia perintäkuluja tietenkään. Pointti on vaan se, että jos on pakko laittaa perintään niin palvelun on oltava sellainen jossa aina itse päättää meneekö perintään vai koitetaanko itse neuvotella esim. maksuajasta.

        Perinnän voi ulkoistaa ja kannattaa mutta ei siten, että perintäyhtiö siirtää saatavat suoraan perintään kun ne viivästyy vaan, että itsellä on ohjaimet mitkä menee perintään ja mitkä eivät.


    • mietittävää kaikille

      Yritykset, jotka ulkoistavat perinnän jopa vakiasiakkaiden kohdalla, tekevät hallaa itselleen, jos asiakkailleenkin. Vakiasiakkaasta saattaa tulla asiakas muille, jos pieni viivästys laskunmaksussa tuo postiluukusta perintäkirjeen perintätoimistolta.

      • Kernaasti asiakkaat, jotka eivät maksa laskujaan, voivat siirtyä kilpailijan asiakkaaksi.
        Maksujaan pitkittävät työllistävät, sisältävät liikaa riskiä ja aiheuttavat v..ta.
        Eli tervemenoa jonkun muun riesaksi, menestyvä yritys ei ole koskaan yhden asiakkaan varassa.
        Sinä jolle perintäkulut aiheuttavat ongelmia. Uhraa ajatus myös sille, joka raaka-aineet ym. on jo maksanut valmistaessaan sinulle tuotteen tai palvelun ja odottelee rahojaan.
        Älä osta mitään minhin sinulla ei ole varaa.


    • Heikot asiakkaat

      > Yrityksen joutuessa rahoitusvaikeuksiin ja sen takia laskujen myöhästyttyä
      > parilla viikolla käy ulosottoyritykset töihin.

      Yksien yritysten hommana ei tosiaankaan ole toimia pankkina tai lyhytaikaisen vippilainan myöntäjänä toisille firmoille.

      Hae ajoissa pankista luottoa jos rahat loppuu. Jos pankkikaan ei sinulle uskalla lainaa myöntää, niin vielä vähemmän minulla on silloin haluja luotottaa teidän firmaanne.

      Itse lähetämme ensimmäisen huomautuslaskun 8 vrk myöhästymisen kohdalla. Toinen lähtee 16 vrk kohdalla, jolloin ilmoitamme että siirrämme perittävän Intrumille ellei maksua ole maksettu meille neljän (4) arkipäivän sisällä.

      > Vaikka lasku olisi jo maksettu ennen heidän kirjeen asiakkaalle
      > tulemista, vaativat he maksamaan heille kuuluvan osuuden, joka on
      > yrityksien ollessa kyseessä kohtuuttoman suuri.

      Tämä on ihan sääntöjen mukaista, ja ihan avointa ja reilua toimintaa maksun myöhästelijää kohtaan. Mitäs myöhästelitte.

      Ja aivan samalla tavalla toimii muuten Sähköaitos tai Puhelinlaitos ja monet muutkin laskuttajat. Ne perivät 5 eur huomautuslaskun lisänsä vaikka lasku olisi ehdittykin jo maksaa ennen kuin huomautuslasku tulee asiakkaan postilootaan saakka.

      > Lopetamme ostamasta yrityksiltä jotka käyttävät kyseisten
      > ulosottofirmojen palveluksia.

      Olipas kaamea uhkaus! Mutta uhkailepa sinä ihan rauhassa vaan.

      En silti edelleenkään meinaa alkaa firmallenne luotottajaksi, jos ette kerta Pankistakaan saa tarvittaessa luottoa enää. Ette ole sellainen toiveasiakas oikeen kellekään.

      Käteiskauppana ja Postiennakolla myyn kenelle vaan.

      • "Yksien yritysten hommana ei tosiaankaan ole toimia pankkina tai lyhytaikaisen vippilainan myöntäjänä toisille firmoille."

        Tuossa se on tiivistettynä kaikki olennainen. Jos kaikki maksaisivat aloittajan lailla laskunsa kaksi viikkoa myöhässä, eli ehkä noin kuukausi tai puolitoista kuukautta tavaran/palvelun vastaanottamisesta, niin moni hyväkin yritys olisi kohta kassakriisissä.

        Ketjualoittajan toimialaa tietämättä olisi mielenkiintoista tietää, että miten hän itse reagoi sellaisiin erääntyneisiin maksusuorituksiin joissa hän itse on maksunsaajana.


    • Arvaappa sitten paljonko laskunsa ajallaan maksamattomat kaatavat pieniä yrityksiä.

      Laskuissa on eräpäivä, mihin mennessä ne on maksettava. Jos maksuvaikeuksia ilmenee, niin silloin pitää olla aktiivisesti velkojaan yhteydessä ja sopia uudesta maksupäivästä. Jos olet hyvä ja luotettava asiakas, niin tämä ei kohtuuden rajoissa varmastikaan ole ongelma. Silloin ei mene mitään perintätoimistoon.

      Paheksut sitä, että perintätoimisto velvoittaa maksamaan kulut, vaikka lasku on jo ehditty maksamaan. Kysynpä vaan, että kenenkä sinun mielestäsi ne kulut pitäisi maksaa? Sinun yrityksesi maksukäyttäytymisesi vuoksi saatavien eteen on tehty ylimäääräistä työtä, joten sinun yrityksesi tästä tulee kantaa myös vastuu.

      Lopeta vaan ostamasta yrityksiltä, jotka käyttävät aktiivisten perintätoimistojen palveluita. Tosin voi olla niinkin, että ennen kuin ehdit lopettaa ostamisen, niin yrityksellesi lopetetaan velaksi myyminen.

    • jurppii moinen

      Tosi ihmeellistä jupinaa keskustelun aloittajalta,maksaisit ajoissa niin ei tarvis itkeä keskustelupalstoilla.

    • yerher

      Olen samaa mieltä. Jos laskua ei makseta eikä edes yritetä sopia maksujärjestelystä tai anneta vakuuksia niin eihän se ihm eole, että perintään menee. En kuitenkaan uskon, että mikään yritys tarkoituksella kiusallaan laittaa asiakkaitaan perintään. Sitä ennen on varmasti yritetty kontaktoida asiakasta aika moneen otteeseen.

      Sillä lähtökohdin asiakasta ei kannata nolata perintätoimistolla mikäli vaan asiassa pääsee sopimukseen miten maksut hoidetaan. Jos yrityksellä on tilapäinen talousongelma niin ainakin meidän yritys joustaa aina kunhan asioista sovitaan.

    • köh köh

      tää on kyl yleistä et moni vieroksuu niitä yrityksiä jotka laskuttaa perintätoimiston kautta. Joku uus trendi että halutaan rahat nyt heti eikä odoteta 7pv. nää perintätoimistot odottaa tasan sen 7pv jonka jälkeen tulee "pieni" korotus.

      Perintätoimistolle nämä asiakkaan asiakkaat ovat kasvottomia velallisia. kun taas asiakkaalle ei. Tämä kasvottomuus on se ongelma jota itsekin vieroksun.

      • Laskulla on eräpäivä. Ja eräpäivä on viimeinen maksupäivä. Turha sitä on taivastella kuka ryhtyy viikon ja kuka kahden viikon päästä eräpäivästä saataviensa perintään.

        Ovatko asiakkaat kasvollisia tai kasvottomia, sillä ei ole laskunmaksun kanssa mitään tekemistä. Suurimmalla osalla yrityksistä liiketoiminta perustuu johonkin ihan muuhun kuin maksamattomien saatavien perintään, joten ilman muuta heidän kannattaa ulkoistaa perintätoiminta ja käyttää siitäkin säästyvä aika ydinliiketoimintansa kehittämiseen.


    • Ite alkuun, sit peri

      > joten ilman muuta heidän kannattaa ulkoistaa perintätoiminta ja käyttää
      > siitäkin säästyvä aika ydinliiketoimintansa kehittämiseen.

      Ihan noin yksioikoista ei ole kuitenkaan. Ulkoistukset tuppaavat luomaan vähän semmoista krohmompaa toimintaa kuin mitä olisi "itse hoidettuna" sama asia.

      Perimistoimet ovat tärkeitä, ja raha pitää saada firmaan kotiin. Mutta tärkeitä ja kallisarvoisia ovat asiakkaatkin. Uusasiakashankinta on kallista puuhaa.

      Ei asiakkaille pidä antaa löysiä maksuaikoja, kun ei itsekään muilta saa.

      Mutta ei vanhoja asiakkaita oikein voi "virastötöiden" periaatteellakaan hoitaa.

      Aika huonoja esimerkkejä ollut täällä, jos ensimmäinen yhteydenotto asiakkaan viivästyneeseen laskuun on Tratan lähettäminen.

      Semmoista valtaa en uskalla enkä halua enkä aio perintätoimistolleni antaa.

      Lähetän kyllä edelleenkin itse ensimmäiset maksumuistutukset, ja jos rahaa ei vaan tule, niin sitten perintäfirma hoitakoon.

      • ex-asiakas

        Olen samaa mieltä. Yritys on liiketoimintaa jossa laskutetut saatavat on saatava kotiutettua. Kysehän ei ole hyväntekeväisyydestä.

        Mutta malli jossa ulkoistetaan koko reskontra ei välttämättä ole paras ratkaisu, se tosin riippuu millainen toimeksiantosopimus on tehty. Mallissa jossa yritys lähettää itse maksuhuomautuksen ja vasta sen jälkeen harkitaan perintää on parempi kuin tapa jossa maksuhuomautus tulee jo perintätoimistolta vaikka sen määrä olisi sama kuin yrityksen lähettämä.

        Varsinkin jos lähettää paperilaskun niin on mahdollista, että se ei koskaan ole edes saapunut asiakkaalle. Asiakasta loukkaa enemmän se, että maksuhuomautus tulee perintätoimistolla heti kuin se, että maksuhuomautus tulisi laskuttajalta. Lisäksi maksuhuomautuksen määrällä en usko olevan isompaa merkitystä jos se on kohtuullinen.

        Kuluttuja-asiakkaana käytin sain aikoinaan eräästä tuotteesta maksuhuomautuksen perintätoimistosta heti kun laskua en ollut maksanut. Koko laskua en ollut saanut lainkaan. Otin yhteyttä heti laskuttajaan ja pahoittelin asiaa ja ilmoitin, että maksan nyt samantien. Laskuttaja melko "mekaanisesti" ilmoitti, että hoida se perintätoimiston kanssa.

        Maksoin laskun kuluineen toki perintätoimistolle kuluineen. Muutama viikko myöhemmin sain uuden kirjeen tältä perintätoimistolta. Kirjeessä todettiin minun maksaneen osan ja vaadittiin maksamaan heidänkin kulunsa. Tutkin perintätoimiston laskua ja totesin maksaneen sen summan mikä siinä oli ollut.

        Oli käynyt niin, että maksuhuomautuksessa oli pääoma, viivästyskorko ja toimeksiantajan kulut. Perintätoimisto oli jättänyt laittamatta oman kulunsa 5 euroa maksuhuomautukseen.

        Totesin, että en kyllä maksa koska koko lasku on maksettu kokonaisuudessaan maksuhuomautuksen eräpäivään mennessä ja jopa euro enemmän kuin pitäisi. Perintätoimisto sanoi, että heillä on oikeus tähän kuluun. Totesin, että en maksa ja ottakaa yhteyttä toimeksiantajaan sillä ilmoitan heti tämän jälkeen etten käytä heidän palveluita enää jos asiat hoidetaan näin.

        Myöhemmin perintätoimisto ilmoitti, että viimeisin kirje oli aiheeton. Laskuttaja toimitti vielä kirjeen jossa tiedusteli syytä asiakassuhteen päättymiseen. En koskaan vastannut.

        Tulipahan tekstiä mutta toivottavasti ymmärsitte pointtini tässä asiassa.


      • SeliSeliSeli
        ex-asiakas kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Yritys on liiketoimintaa jossa laskutetut saatavat on saatava kotiutettua. Kysehän ei ole hyväntekeväisyydestä.

        Mutta malli jossa ulkoistetaan koko reskontra ei välttämättä ole paras ratkaisu, se tosin riippuu millainen toimeksiantosopimus on tehty. Mallissa jossa yritys lähettää itse maksuhuomautuksen ja vasta sen jälkeen harkitaan perintää on parempi kuin tapa jossa maksuhuomautus tulee jo perintätoimistolta vaikka sen määrä olisi sama kuin yrityksen lähettämä.

        Varsinkin jos lähettää paperilaskun niin on mahdollista, että se ei koskaan ole edes saapunut asiakkaalle. Asiakasta loukkaa enemmän se, että maksuhuomautus tulee perintätoimistolla heti kuin se, että maksuhuomautus tulisi laskuttajalta. Lisäksi maksuhuomautuksen määrällä en usko olevan isompaa merkitystä jos se on kohtuullinen.

        Kuluttuja-asiakkaana käytin sain aikoinaan eräästä tuotteesta maksuhuomautuksen perintätoimistosta heti kun laskua en ollut maksanut. Koko laskua en ollut saanut lainkaan. Otin yhteyttä heti laskuttajaan ja pahoittelin asiaa ja ilmoitin, että maksan nyt samantien. Laskuttaja melko "mekaanisesti" ilmoitti, että hoida se perintätoimiston kanssa.

        Maksoin laskun kuluineen toki perintätoimistolle kuluineen. Muutama viikko myöhemmin sain uuden kirjeen tältä perintätoimistolta. Kirjeessä todettiin minun maksaneen osan ja vaadittiin maksamaan heidänkin kulunsa. Tutkin perintätoimiston laskua ja totesin maksaneen sen summan mikä siinä oli ollut.

        Oli käynyt niin, että maksuhuomautuksessa oli pääoma, viivästyskorko ja toimeksiantajan kulut. Perintätoimisto oli jättänyt laittamatta oman kulunsa 5 euroa maksuhuomautukseen.

        Totesin, että en kyllä maksa koska koko lasku on maksettu kokonaisuudessaan maksuhuomautuksen eräpäivään mennessä ja jopa euro enemmän kuin pitäisi. Perintätoimisto sanoi, että heillä on oikeus tähän kuluun. Totesin, että en maksa ja ottakaa yhteyttä toimeksiantajaan sillä ilmoitan heti tämän jälkeen etten käytä heidän palveluita enää jos asiat hoidetaan näin.

        Myöhemmin perintätoimisto ilmoitti, että viimeisin kirje oli aiheeton. Laskuttaja toimitti vielä kirjeen jossa tiedusteli syytä asiakassuhteen päättymiseen. En koskaan vastannut.

        Tulipahan tekstiä mutta toivottavasti ymmärsitte pointtini tässä asiassa.

        Jollakin ottaa koville, kun ei pysty enää venkuloimaan maksamisen kanssa, vaan on tullut viimeinen raja vastaan kun perintätoimisto kovistelee.
        Juu maksa vaan niin kuin muutkin äläkä itke.
        Oma valitasi, mistäs ostit tai tilasit. Olisit ollut ilman, kun et kerta pysty maksamaan.
        Syyttömiä me tavarantoimittajat ollaan sun tilanteeseen.


    • dg3qg23g2g2

      Kaikki yhtiöt voi kaataa tai vaikka syödä. Intrum justitia on kukkoillut siihen malliin, että kohta napsahtaa (sketsihuumoria). Mikäs kaataa intrum justitian. Aika näyttää. Kansalaisilla, joita vainoatte voi olla muutakin valuuttaa, useitakin erilaisia, joita Te ette saa.

      • Jos perintätoimistot haluaa kaataa, niin se onnistuu hyvin yksinkertaisella tavalla. Kaikki alkavat maksamaan laskunsa ajallaan. Silloin loppuvat perintätoimistoilta työt.


    • samataas

      Tilapäisiin maksuvaikeuksiin voi joutua kuka tahansa. Itse odotan tuntemiltani asiakkailta maksua kärsivälliseti. Ihme kyllä kaikki ovat maksaneet. En käytä perintätoimistojen palveluja. Asiakkaat ovat pysyneet. Tuntemattomien asiakkaiden kanssa olen kriittisempi ja lähetän karjun, tai soitan, jos rahaa ei ala viimeistään kahden viikon kuluttua eräpäivästä kuulua. En ole joutunut turvautumaan perintätoimistoihin.
      Olenkohan eirkoisen onnellisessa asemassa, kun samat asiakkaat ovat aina mukana. Hekin, joilla on välillä maksuvaikeuksia, eli kassavajetta. Yrittäjän tulee joustaa ja jos ei sitä tee, saattaa seurauksena olla asiakkaisen tyytymättömyys ja jopa asiakkaiden muuttaminen toisen palvelun piiriin.

      • samataas

        Korjaan virheen. Tarkoitukseni oli kirjoittaa, että lähetän karhun. En koskaan karju asikkaille:).


    • Karjun homma

      > En koskaan karju asikkaille.

      Tuo ei tullut ensinnä mieleen "lähetän karjun" menetelmästäsi.

      Arvelin että otat jonkun kulmilla hengailevan irtokarjun tilapäiseen tunnin työsuhteeseen, ja lähetät karjun pyytämään rahaa huonosti maksavalta asiakkaalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      696
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe