Mihin käytätte C kieltä?

Aapo33

Terve!

Elikkä harjoittelen C kieltä ja en nyt keksi että mitä rakentaisin sillä. Mihin C kieltä siis käytetään ja mitä ohjelmia sillä C-kielen koodaajat rakentaa?

9

288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • C forever

      Mee alan töihin, siellä kyllä sulle kerrotaan.

    • codeman

      Itse rakentelen kauko-ohjattavien palomuurien hallinta ohjelmistoja.
      c-kielellä on esim helppo tehdä uudet softat plasma telkkareihin,saadaan esim pixeli ja hz alueet mieleiseksi.

      Helpoin harjoitus,ehkä olisi aloittelijalle koodata esim reitittimen nopeus tuplaksi.

      Tässähän näitä olikin.

    • ruoskamara

      Milloin mihinkin. Softaa C:llä oon tehny radioverkkolaitteisiin ja kuvan- ja videonkäsittelyyn (OpenCV-kirjastolla). Myös kuvanpakkauskoodekkeja puukottanut C:llä.

    • tzoukki oukki

      Mielikuvitus ja asiantuntemus on rajana siihen mihin sitä voi käyttää. C-kielet ovat tehokkaampia kuin ympäristö riippumattomat kielet esim. java. Nykyinen suuntaus syö tietokoneiden resursseja, koska käytetään niin sanottuja köpökieliä ohjelmointiin. Ne helpottavat ohjelmointia, mutta eivät ole niin käyttäjä ystävällisiä. Verotus ohjelmaa ei voi tehdä, jos ei tunne verotusta vaikka osaisikin ohjelmoida. Eli pitää olla asian tuntemusta ympäristöstä, johon ohjelman aikoo tehdä.

      Mee alan töihin siellä sulle kerrotaan ei nyt aivan välttämättä mene niin, koska usein ohjelmoijan uskotaan pystyvän ratkaisemaan ongelma ja joskus edellytetään lain säädännön tuntemusta. Itse kieltäydyin laskutus ohjelmaan tekemään muutosta, joka koski sitä että maksaja olisi joku muu kuin tilaaja, koska lain mukaan tilaaja on aina maksaja riippumatta siitä, kuka laskun maksaa.

    • ex-mudaaja
    • Tsuppari2

      Käyttöjärjestelmät on yleensä kirjoitettu C-kielellä (Windows, Linux). Linuxin kerneli on kokonaan C-kielellä toteutettu, ja avointa lähdekoodia. Siihen voi tehdä kernelimoduleita ja ajureita C kielellä.
      Käyttöliittymiä en alkaisi enää c kielellä tekemään jollei ole pakko, siihen sopii paremmin korkeamman tason kielet kuten C , C#, Java, Python, HTML/Javascript.

    • vastausautomaatti.

      Hyvä harjoitus tehtävä on tehdä ihan vaikka joku matopeli, mikä tallentaa pisteet, pelitilanteen eri pelaajille ottaa inputtia vastaan käyttäjältä.

      Myöhemmin voi yrittää laajentaa sitä sitte vaikka grafiikalla kuten kuvilla äänillä jne.

      Älä yritä tehdä heti mitään liian "hienoo", koska pääasia ei ekana ole se miltä se näyttää vaan, saada noi perusteet haltuun. Input/output näppikseltä tulostukset. Tiedostoon kirjoittaminen jne.

      Tähän kannattaa kuitenkin ekana lukea jostain mikä on ns. gameloop, että lähtee menemään alusta ajatus oikein. Sitte vaan tohon looppiin lisäämään lisää elementtejä.

      Tän voit tehdä osissa, joten käytä .h sekä .c tiedostoja. Yhteen näppäimistö toiminnot, yhteen tiedostokäsittely jne. Ja lopuksi nivot noi yhteen.
      Esimerkiksi. jo pelkästään "dossi" puolelle tekstimenujen tekeminen voi olla aluksi vähä haastavaa.

      Ei muutakun tsemppiä opiskeluun!

    • rjgregrejgiegug

      Monenlaisia ohjelmistoja erilaisiin laitteisiin...teollisuuden mittalaitteisiin, ohjauksiin ym ym....

      Ala pikkujutuista niin sitten itsekin hiffaat mihin kaikkeen voit käyttää (vastaus:suurin piirtein ihan mihin vain)

    • C taipuu moneen. Useita pieniä komentoriviohjelmia olen tehnyt helpottamaan laskennallista kemiaa sekä isompia ohjelmakokonaisuuksia pintakemian tutkimuksen tarpeisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe