Kyllä 6v voi alkaa oppimaan puhumaan, vaikkei olis sitä ennen sanonut sanaakaan. Näin meillä.
Kehitysviive puheessakin, 6v oppinut puhumaan epäselvästi
2
490
Vastaukset
- Huolestunut
Meillä on perheessa pian 5 vuotta täyttävä poika. Hän on reipas ja hyvin kehittynyt, ymmärtää jyllä asioita, mutta ei ole alkanut puhumaan vieläkään. Muutamia kahden tai kolmen sanan lauseita tulee ja yksittäisiä sanoja. Hän on pienestä alkaen puhunut erittäin paljon ns. omaa kieltä, eli kovasti yrittää selittää asioita, mutta mitään tolkkua
puheesta ei saa. Tämä oma kieli on vallitseva edelleenkin. Olemme käyneet erilaisissa tutkimuksissa mutta mitään erityistä syytä puheen tuottamisen ongelmaan ei ole löytynyt. Hän saa puheterapiaa tarhassa kerran viikossa. Mitään muuta varsinaista kuntoutusta ei ole tarjolla.
Onko kenelläkään kokemuksia siitä, miten perheessa voisimme tukea häntä ja onko toivoa siitä että hän vielä joskus oppii puhumaan. - myös 5v äiti
On huojentavaa kuulla muiden kommentteja. Itselläni reilu 5v poika. Puhuu paljon, mutta puhe epäselvää. Puuttuu s,r, l, v j....osaa siis sanoa "äs", muttei millään saa sitä lauseisiin. L tulee muutamissa sanoissa, osassa ei. J:n sanoo N esim. Jani on Nani jne....
Saa nyt puheopetusta päiväkodissa kerran viikossa, ei muuta.
Huomaan, että hänellä on "laiska" kieli....puhuu vähän kuin kurkusta....
Siitä itsekkin olen hirmu huolestunut, että oppiiko puhumaan oikein....ei ole kovin innostunut harjoittelemaan....välillä masentaa ja huolettaa niin mahdottomasti. Oikealla puheterapeutilla käyty muutaman kerran, diagnoosi, lievä puheen viivästyminen...kotona pitäis harjotella..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059