Hei! Minulla on monivuotisia yrttejä saviruukuissa (sitruunamelissa, minttu, timjami, oregano) ja haluaisin yrittää talvettaa niitä parvekkeella. Viime vuoden pahvilaatikko/sanomalehti yritys epäonnistui täysin. Millä muilla tavoilla yrttejä voi yrittää suojata? Asun kerrostalossa ja minulla on häkkikellari, mutta sekin on lämmitetty. Miten ja milloin yrtit valmistellaan talviunille ja miten ne saadaan virkoamaan keväällä? Kiitos!!
Kuinka talvettaa monivuotiset yrtit parvekkeella?
2
640
Vastaukset
- O-mukulakiurunkannus
Eipä ole suuret mahdollisuudet saada partsilla talvetettua. Juuristo ei saisi jäätyä kokonaan. Ne pystyisi talvettamaan maassa ihan ulkona lumen suojassa. En kylläkään ole kovinkaan varma, että esim. sitruunamelissa selviäisi silläkään tavalla. Myös ihan huoneenlämmössä valoisalla paikalla ne saattaisivat talvesta selvitä.
Noista aloittajan mainitsemista yrteistä on timjami se vaikein. Muut kyllä talvehtivat Etelä-Suomen puutarhoissa. Timjamiin kannattaa jättää riittävästi vartta ja toivoa, että olosuhteet ovat ihanteelliset - ei liina kylmää, mutta riittävästi lunta.
Parvekkeella talvehtimisesta en tiedä sanoa juuri mitään. Ruukkujen ainakin pitää olla riittävän suuria. Luulisi mintun ainakin pärjäävän, kun sitä ei saa kuolemaan vaikka haluaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 19111529
- 585469
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462757- 402395
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131861Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,441825Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut291664Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61476Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta411470Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k121416