repesin seuroissa puheelle

onko paha?

repesin kun puhuja puhui siitä miten jo pieni vauva tunnistaa äidin kasvot ja antoi tällaisen kornin esmerkin: vauva alkaa parkumaan yöllä pimeässä huoneessa. Äiti herää ja sytyttää valot huoneeseen ja nostaa vauvan sängystä syliinsä. Kun vauva näkee äidin hymyilevät kasvot, se rauhoittuu ja alkaa jokellella äidille iloisesti.

Hymyilevät kasvot? Kuinka montaa äitiä hymyilyttää kun vauva jälleen kerran herättää kun olet juuri nukahtanut, ja etenkin kun perheessä on JATKUVASTI joku vauvaikäinen ja olet sekoamaisillasi univelan takia? Vauva saattaa huutaa yöllä herättyään tuntikausia eikä takuulla hiljene pelkällä syliin ottamisella.

Joudunko helvettiin kun repesin puhujan mielikuville joilla ei ollut mitään tekemistä tosielämän kanssa?

29

1349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaana J.

Etkö tuota jo ole oppinut ajuamaan, ettei asioista sovi puhua oikeilla nimillä. Kun menet kylään tuttujen tai sukulaisten luokse, puhut hienovaraisesti. Saarnamiehetkin ovat oppineet puhumaan peitellyn hienovaraisesti. Enää ei puhuta helevetistä ja tulisesta järvestä suoraan, vaan hienommin kadotuksesta.
      Lehdissäkin annetaan onnettomuuksita hienovarainen kuva. Kun junan alle jää helsingin alueella nuori henkilö, hän vain jäi junan alle, vaikka kysymyksessä oli itsemurha. Kun autokolari satttuu, niin ei puhuta toheloista kuskeista, vaan autosta, joka aiheutti kolarin. Samoin liukas keli aiheuttaa kolarin, ei varomaton tohelokuski.
      Lestadiolaisten elämää kuvataan onnelliseksi talosteluksi, mutta tosiasiallista elämää oikeilla nimillä ei kuvata.
      Suviseurat ovat aina onnellisten ihmisten tapahtuma, mutta todellista suviseurapäivää harva osaa kuvata sellaisena, kuin se toidella tapahtuu.
      Kun nuorisojoukko lauantai-iltana rymyää seurakentällä, sotkee ja tupakoi, sitä ei kuvata. Myöskään järjestysmiehiltä ja poliisilta ei kysytä koskaan, mitä kaikkea suviseurayöhön mahtuu. Kaikki on vaan mennyt hyvin ja auvoisasti.
      Jos joku viitseliäs kertoisi täällä järjestysmiehen oikean näkökulman seuramenosta, se olisi vallan toinen kuin mitä ulospäin annetaan ymmärtää.

Lestadiolaisen äidin, jolla on paljon lapsia, mahtuu todella paljon myös neagatiivisia kokemuksia. Joskus saa kuulla, esim. seurakuntapäivillä, kun joku ison perheen äiti valittaa, että lapsista osa on mennyt maailmaan syyttäen siitä itseään ja huonouttaan. Sitten hän pyytää seurakunnalta siunausta ja anteeksiantoa huonoon omaan tuntoonsa.

• Sakke S

Limingan RY:llä järjestetään säännöllisin väliajoin "Pizzailta" ja "Sählykilpailut" nimisiä tapahtumia. Liekkö nämä sallittuja? Pizza palasen hinta on 4€ ja perhepizan 28€ sisältäen mehua kannuista.

Uusimmassa Päivämies lehdessä mainostetaan seurat osiossa näitä kyseisiä tapahtumia! Liekkö järjestäjät enään uskomassa? Sillä saahan lehdessä mainostaa vaikka raskaskonehuoltoa ja korjausta, jos siitä maksaa todella kovan hinnan toimistolle. Ja on tehnyt useanlaiset maksujärjestelyt SRK:n kanssa asiasta.

• Lopetin lasten teon

Krooniinen univelka meinasi tehdä minutkin hulluksi. Se on todellista kidutusta mikä on pikkulapsiperheen elämää ainakin äidille. Ikinä ei saanut nukkua tarpeeksi. Ihminen voi valvoa joskus, silloin tällöin , ja jaksaa silti päivällä hoitaa työt, mutta jos valvoo vuosia joka yö eikä saa IKINÄ nukkua niin siitä tulee vintti pimeeksi.

• minä myös lopetin

Limingan RY:llä järjestetään säännöllisin väliajoin "Pizzailta" ja "Sählykilpailut" nimisiä tapahtumia. Liekkö nämä sallittuja? Pizza palasen hinta on 4€ ja perhepizan 28€ sisältäen mehua kannuista.

Uusimmassa Päivämies lehdessä mainostetaan seurat osiossa näitä kyseisiä tapahtumia! Liekkö järjestäjät enään uskomassa? Sillä saahan lehdessä mainostaa vaikka raskaskonehuoltoa ja korjausta, jos siitä maksaa todella kovan hinnan toimistolle. Ja on tehnyt useanlaiset maksujärjestelyt SRK:n kanssa asiasta.

• gssdsdfs
        minä myös lopetin kirjoitti:

Onko alv:it maksettu?
        Vai pimeääkö kauppaa siellä harjoitetaan. Taidampa soittaa verottajalle.

• gssdsdfs kirjoitti:

Onko alv:it maksettu?
        Vai pimeääkö kauppaa siellä harjoitetaan. Taidampa soittaa verottajalle.

Pidän todella ala- arvoisena arvostella Limingan tapahtumaa.

Seurakunnalla on muutakin, kun saarna ja talkoot.
        Yhdessä olo sekä harmittomat pelit ovat hyvä lisä yhdessäololle.
        Seurakunta Limingassa on menossa oikeaan suuntaan.
        Jumalan sanassa sanotaan, - Läsnäoloni minussa on kaikkia Sinussa, vapaasti käännettynä.
        Pitza on halpaa, käy ostamassa, joka on muuten Rekiströidyllä julkihyödyllisellä yhdistyksellä ALv vapaa, se teidoksesi.

Kes.

• Onhan niillä lestapäillä puheita riittänyt.

Joskus 60 v sitten oli muodissa verrata "uskon siementä" sinapin siemeneen, "joka on maailman pienin siemen ja josta kasvaa SUURI puu".

Nykyään kai jokainen tietää, että sinapin siemen on oikeasti melkoinen mollukka, jotain 2 mm läpimitaltaan (niitä oli ennen servelaadissa ja nykyään vielä ainakin jossain maustekurkkupurkissa).
      Ja siitä siemenestä kasvaa suunilleen rypsin kokoinen ruoho...

• etsivä-xx

Sinapinsiemen vertausta voisi koittaa ehkä miettiä uudestaan. Onko otettu väärä tulkintapohja koko asialle. Jos ajattelee tätä ohjetta
        http://www2.amk.fi/mater/luonnonvara/Bioenergia/energiakasvit/data/kasvilajit/sinappi.html
        "
        Sopivan kylvöalustan valmistaminen pienisiemeniselle sinapille vaatii huomattavasti enemmän taitoa ja huolellisuutta kuin viljoille. Sinapin kylvömuokkaus tehdään viljojen kylvömuokkausta matalampaan, vain noin 2 - 4 cm:n syvyyteen, ja sen tulee olla hienojakoisempi. Jos savimaa on jo kuivunut liikaa ja koko muokattu kerros on jäämässä karkeaksi, voidaan muokkaussyvyyttä hiukan lisätä."

Kun täällä on keskustelua niin vähän miten olisi pohdinta tästä:
        Matt. 13:31
        Jeesus esitti heille myös tällaisen vertauksen: "Taivasten valtakunta on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi maahansa. [Mark. 4:30-32; Luuk. 13:18,19 | Luuk. 13:20,21 : Matt. 17:20; Luuk. 17:6]

Matt. 17:20
        "Koska teillä on niin vähän uskoa", vastasi Jeesus. "Totisesti: jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta. [Matt. 6:30 | Mark. 11:23; Luuk. 17:6]

Mark. 4:31
        Se on kuin sinapinsiemen. Kun sinapinsiemen kylvetään maahan, se on pienin kaikista maailman siemenistä, [Matt. 17:20; Luuk. 17:6]

Luuk. 13:19
        Se on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi kasvimaahansa. Sen taimi kasvoi ja oli lopulta kuin puu, ja taivaan linnut rakensivat pesänsä sen oksille." [Hes. 17:23, Hes. 31:6]

Luuk. 17:6
        Herra sanoi: "Jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: 'Nouse juurinesi maasta ja istuta itsesi mereen', ja se tottelisi teitä.

Näistä ensimmäinen liittyy tähän. Onko kasvatusohjeen valossa Jumalan valtakuntaa sopiiko siihen tämä "Sopivan kylvöalustan valmistaminen pienisiemeniselle sinapille vaatii huomattavasti enemmän taitoa ja huolellisuutta kuin viljoille"

31 Jeesus esitti heille myös tällaisen vertauksen: "Taivasten valtakunta on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi maahansa. [Mark. 4:30-32; Luuk. 13:18,19 | Luuk. 13:20,21 : Matt. 17:20; Luuk. 17:6]
        32 Se on pienin kaikista siemenistä, mutta kun sen taimi kasvaa täyteen mittaansa, se on puutarhan kasveista suurin. Lopulta se on kuin puu, niin että taivaan linnut tulevat ja pesivät sen oksille." [Hes. 17:23, Hes. 31:6]

Kohta, johon kirkkoraamattu viitaa puhuu kuitenkin seetripuusta
        Hes 17
        22 "Näin sanoo Herra Jumala: -- Minä otan setrin latvasta verson, ylhäältä puun latvuksesta minä taitan hennon oksan ja istutan sen vuorelle, joka kohoaa korkeuksiin. [Jes. 11:1 ]
        23 Minä istutan sen Israelin korkealle vuorelle, ja se tekee oksia, tekee hedelmää ja kasvaa mahtavaksi setripuuksi. Sen suojassa pesivät kaikki linnut, kaikki siivekkäät asuvat sen oksien varjossa. [Hes. 31:3-9; Dan. 4:7-9; Matt. 13:32]
        24 Ja kaikki metsän puut tietävät silloin: minä olen Herra. Minä alennan korkean puun ja korotan matalan, minä kuivatan vihannan puun ja teen kuivasta tuoreen ja vihannan. Minä, Herra, olen puhunut tämän, ja tämän minä teen."

Toinen viitattu kohta Hesekieleissä kuvaa faraon tuhoa.

Kun en ole mikään eksegeetti, tulee vain mieleen onko aikojen kuluessa vertaus vähän lyhentynyt niin, että kahdesta eri kuvauksesta on tullut yksi. Sinapinsiemen vaatii maan muokkamista ja hoitoa ja seetripuu on se joka (elämän)veden vaikutuksesta kasvaa korkeuksiin. Näillä palstoillahan ei teologit paljon vastaile, joten taitaa jäädä arvailuksi.

• Sinapinsiemen blääh!

Hauska huomio. :) Minäkin kuulin tuosta sinapinsiemenestä ja sen mahtavista ominaisuuksista äidiltäni, joka on ihan tavallinen kansankirkkolainen, ei siis lestadiolainen (kuten en minäkään). Äitini puhui meille lapsille sinapinsiemenestä hartaaseen sävyyn, ihaillen. Se taisi olla 70-luvun loppua.

Idätän läpi vuoden erilaisia siemeniä ja syön ituja. Hoidan puutarhaa ja kasvatan taimia siemenistä. Niinpä olen minäkin perehtynyt siementen kokovalikoimaan. Minulle on kieltämättä aika usein muistunut mieleen, että sinapinsiemenhän on tosiasiassa melkoinen mollukka verrattuna niin monen kasvin siemeniin.

Mutta se äitini harras, pateettinen puheensävy, paatos... Sellaisilla emotionaalisilla keinoilla meille syötetään "tietoa". En voi ostaa kaupasta edes sinappijauhoa ilman, että "mahtavan sinapinsiemenen voimat" eivät palautuisi mieleeni.

Hassua, että äitini sinapinsiemenpuhe sai velloa meidän kodissamme, vaikka isälläni on maatalousopinnoista tutkinto ja hän tuntee ja tunnistaa mielellään kaikenlaisia luonnon- ja viljelykasveja.

Sinapinsiemenestä oli muuten tehnyt peräti avaimenperä! Sitä siis myytiin jonkin asian hyväksi. Äidilläni oli sellainen. Oi, ihana... Muovikuoressa oli sisällä yksi sinapinsiemen. Jo siitä näki, että ei se ihan pienimpiä siemeniä ole.

Kaikenlaista huttua sitä ihmisille syötetäänkin ja kaikenlaista sitä ihmiset uskonnon nimissä uskovat.

• etsivä-xx kirjoitti:

Sinapinsiemen vertausta voisi koittaa ehkä miettiä uudestaan. Onko otettu väärä tulkintapohja koko asialle. Jos ajattelee tätä ohjetta
        http://www2.amk.fi/mater/luonnonvara/Bioenergia/energiakasvit/data/kasvilajit/sinappi.html
        "
        Sopivan kylvöalustan valmistaminen pienisiemeniselle sinapille vaatii huomattavasti enemmän taitoa ja huolellisuutta kuin viljoille. Sinapin kylvömuokkaus tehdään viljojen kylvömuokkausta matalampaan, vain noin 2 - 4 cm:n syvyyteen, ja sen tulee olla hienojakoisempi. Jos savimaa on jo kuivunut liikaa ja koko muokattu kerros on jäämässä karkeaksi, voidaan muokkaussyvyyttä hiukan lisätä."

Kun täällä on keskustelua niin vähän miten olisi pohdinta tästä:
        Matt. 13:31
        Jeesus esitti heille myös tällaisen vertauksen: "Taivasten valtakunta on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi maahansa. [Mark. 4:30-32; Luuk. 13:18,19 | Luuk. 13:20,21 : Matt. 17:20; Luuk. 17:6]

Matt. 17:20
        "Koska teillä on niin vähän uskoa", vastasi Jeesus. "Totisesti: jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta. [Matt. 6:30 | Mark. 11:23; Luuk. 17:6]

Mark. 4:31
        Se on kuin sinapinsiemen. Kun sinapinsiemen kylvetään maahan, se on pienin kaikista maailman siemenistä, [Matt. 17:20; Luuk. 17:6]

Luuk. 13:19
        Se on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi kasvimaahansa. Sen taimi kasvoi ja oli lopulta kuin puu, ja taivaan linnut rakensivat pesänsä sen oksille." [Hes. 17:23, Hes. 31:6]

Luuk. 17:6
        Herra sanoi: "Jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle silkkiäispuulle: 'Nouse juurinesi maasta ja istuta itsesi mereen', ja se tottelisi teitä.

Näistä ensimmäinen liittyy tähän. Onko kasvatusohjeen valossa Jumalan valtakuntaa sopiiko siihen tämä "Sopivan kylvöalustan valmistaminen pienisiemeniselle sinapille vaatii huomattavasti enemmän taitoa ja huolellisuutta kuin viljoille"

31 Jeesus esitti heille myös tällaisen vertauksen: "Taivasten valtakunta on kuin sinapinsiemen, jonka mies kylvi maahansa. [Mark. 4:30-32; Luuk. 13:18,19 | Luuk. 13:20,21 : Matt. 17:20; Luuk. 17:6]
        32 Se on pienin kaikista siemenistä, mutta kun sen taimi kasvaa täyteen mittaansa, se on puutarhan kasveista suurin. Lopulta se on kuin puu, niin että taivaan linnut tulevat ja pesivät sen oksille." [Hes. 17:23, Hes. 31:6]

Kohta, johon kirkkoraamattu viitaa puhuu kuitenkin seetripuusta
        Hes 17
        22 "Näin sanoo Herra Jumala: -- Minä otan setrin latvasta verson, ylhäältä puun latvuksesta minä taitan hennon oksan ja istutan sen vuorelle, joka kohoaa korkeuksiin. [Jes. 11:1 ]
        23 Minä istutan sen Israelin korkealle vuorelle, ja se tekee oksia, tekee hedelmää ja kasvaa mahtavaksi setripuuksi. Sen suojassa pesivät kaikki linnut, kaikki siivekkäät asuvat sen oksien varjossa. [Hes. 31:3-9; Dan. 4:7-9; Matt. 13:32]
        24 Ja kaikki metsän puut tietävät silloin: minä olen Herra. Minä alennan korkean puun ja korotan matalan, minä kuivatan vihannan puun ja teen kuivasta tuoreen ja vihannan. Minä, Herra, olen puhunut tämän, ja tämän minä teen."

Toinen viitattu kohta Hesekieleissä kuvaa faraon tuhoa.

Kun en ole mikään eksegeetti, tulee vain mieleen onko aikojen kuluessa vertaus vähän lyhentynyt niin, että kahdesta eri kuvauksesta on tullut yksi. Sinapinsiemen vaatii maan muokkamista ja hoitoa ja seetripuu on se joka (elämän)veden vaikutuksesta kasvaa korkeuksiin. Näillä palstoillahan ei teologit paljon vastaile, joten taitaa jäädä arvailuksi.

Kaikesta näkee, että olet voideltu. Kompetenssisi on ilmiömäinen, verrattuna muutaman vuoden takaisuuteen, kiitos Hengen Jeesuksessa.
        Vastukseni ei ole lopullinen sillä olen juuri tässä asiassa vaiheessa.
        Olen kuitenkin tullut jo nyt siihen tulokseen, että setripuu käännös on ”kömmähdys”. Setripuu, jota nykyisin ymmärrämme setripuuksi on havupuu, kuten kuusi. Tällä linjalla on asiaan perehtyneitä teologejakin.
        Tässä ei käy realismi yhteen sanoman kanssa, joten jotain on hukassa.

Kuitenkin Jumala antoi tehtävän, eli Hän tarkoitti jotain, mutta ihminen ei sitä osannut Kaanoniin kirjoittaa.

Ko. puu lähtee kasvamaan vain siemenestä, ei verosta, kuten Hes 17;22 sanoo. Sain sen alkuperäisen puun nimen pari viikkoa sitten ja panin muistiin, mutta nyt en muista muistilapun paikkaa.
        Tämä puu, johon Jumala antaa ohjeita istuttaa ja se kasvaa pitkäksi on jenkinsortin lehtipuu- paju.
        Setripuuta kutsutaan Cetrukseksi joka kasvaa jopa 60 meriä korkeaksi ja siinä on neulaset ja muodostaa hartsia, joilla se suojaa oravilta siemeniään.
        Certus on siis havupuu.
        Siemen on myös tynnyrimäinen, ei siivellinen pienen pisteen kanssa. Itämisaika on vuosi, eli siemenet tippuu loppukesästä, kun se on tullut maahan syksyllä.
        Eli siemen talvehtii.
        On totta, että asiasta osa teologeista ei halua puhua.

Kes.

• Sinapinsiemen blääh! kirjoitti:

Hauska huomio. :) Minäkin kuulin tuosta sinapinsiemenestä ja sen mahtavista ominaisuuksista äidiltäni, joka on ihan tavallinen kansankirkkolainen, ei siis lestadiolainen (kuten en minäkään). Äitini puhui meille lapsille sinapinsiemenestä hartaaseen sävyyn, ihaillen. Se taisi olla 70-luvun loppua.

Idätän läpi vuoden erilaisia siemeniä ja syön ituja. Hoidan puutarhaa ja kasvatan taimia siemenistä. Niinpä olen minäkin perehtynyt siementen kokovalikoimaan. Minulle on kieltämättä aika usein muistunut mieleen, että sinapinsiemenhän on tosiasiassa melkoinen mollukka verrattuna niin monen kasvin siemeniin.

Mutta se äitini harras, pateettinen puheensävy, paatos... Sellaisilla emotionaalisilla keinoilla meille syötetään "tietoa". En voi ostaa kaupasta edes sinappijauhoa ilman, että "mahtavan sinapinsiemenen voimat" eivät palautuisi mieleeni.

Hassua, että äitini sinapinsiemenpuhe sai velloa meidän kodissamme, vaikka isälläni on maatalousopinnoista tutkinto ja hän tuntee ja tunnistaa mielellään kaikenlaisia luonnon- ja viljelykasveja.

Sinapinsiemenestä oli muuten tehnyt peräti avaimenperä! Sitä siis myytiin jonkin asian hyväksi. Äidilläni oli sellainen. Oi, ihana... Muovikuoressa oli sisällä yksi sinapinsiemen. Jo siitä näki, että ei se ihan pienimpiä siemeniä ole.

Kaikenlaista huttua sitä ihmisille syötetäänkin ja kaikenlaista sitä ihmiset uskonnon nimissä uskovat.

Tunnetko konteksin?
        Kuka kirjoitti, kenelle kirjoitti ja miksi kirjoitti.

Eksegeettisesti konteksissa kirjoittaja on puhunut vain heille, jotka asiasta kuulivat ja heille oli sinapinsiemen pienin heidän tuntema siemen.
        Siitä on kysymys.
        Pitää vain tuntea hermeneuttisesti sanaa.
        Kirjoitan siksi virallisesti, koska on hyvä osata Suomen kieli.
        Kes.

• Et ole ainoa

Kaikki sivistyneet ihmiset nauraa sekopäisille vl-saarnoille.

• Totta!

Totta!

• Siv. S. Tynyt

*Kaikki sivistyneet ihmiset nauraa sekopäisille vl-saarnoille*

Kukaan TOSI sivistynyt ei kirjoittele kuten sinä?

• asian-tun-mus

Saarnamies vl-mv. on gynekologi, naistentautien erikoislääkäri, synnytyskirurgi, lasten psykiatri, naisten elimien asiantuntija, lasten kasvatustieteiden professori...
      Joten elä kritisoi vl-mv-saarnamiesten asiantuntemusta...............

• Ammattimiehet!

VL-maallikolle soiteytaan AINA ongelmien tullessa. Oli sitten kysymys talous-, avioliitto-, seksi-, bisnes-, tai mistä tahansa muustakin. VL-maallikkosaarnaaja on KAIKKIEN alojen asiantuntija, sillä hänen suustaan tulee Jumalan sanoja.

Tietysti myös vl-pedofilian uhrit ova ottaneet yhteyttä saarnaajaan, joka onkin sitten näppärästi hoitanut asian "evankelumilla", salannut rikoksen ja vaientanut uhrin rippisalailulla.

• ELÄMÄTÖN ELÄMÄ

Vl-saarnamiehet ovat myös vl-vanhojenpiikojen suurimpia lohduttajia ja neuvonantajia: "Rukoilkaa Jumalaa ja pitäkää hyvä omatunto. JUMALA VOI KIVESTÄKIN HERÄTTÄÄ SINULLE PUOLISON, KUN VAAN JAKSAT USKOA JA RUKOILLA".

• Näin on

Vl-saarnamiehet lohduttavat vanhojapiikoja myös toisella tavalla...

• Näin on kirjoitti:

Vl-saarnamiehet lohduttavat vanhojapiikoja myös toisella tavalla...

Joo nähty on.

Saarnaa ensin kuinka vaikea on päästä siitä ahtaasta portista ja kilvoitella siinä tiastelussa, mutta kun siitä portista sisään pääsee, niin mikä taivaan riemu ja ilo siitä aukeneekin!

Saarnan jölkeen puhuja menee naapurin vanhapiika Toinin tai Laurilan emännän kanssa kamariin seuravieraitten veisatessa hartaana virsiä.

Sopivan ajan kuluttua sieltä kamarista tulee se Toini tai Laurilan emäntä posket ponaisina ja silmät kirkkaina, läpeensä tyytyväisenä, hurskaitten joukkoon virrenveisuuta jatkamaan. Johan sieltä itse saarnamieskin astelee suirastaan iloisena mutta hurskas ilme kasvoillaan joukkoon.

Tunnlma on kaikilla pyhä ja hurskas.

• sitroen kirjoitti:

Joo nähty on.

Saarnaa ensin kuinka vaikea on päästä siitä ahtaasta portista ja kilvoitella siinä tiastelussa, mutta kun siitä portista sisään pääsee, niin mikä taivaan riemu ja ilo siitä aukeneekin!

Saarnan jölkeen puhuja menee naapurin vanhapiika Toinin tai Laurilan emännän kanssa kamariin seuravieraitten veisatessa hartaana virsiä.

Sopivan ajan kuluttua sieltä kamarista tulee se Toini tai Laurilan emäntä posket ponaisina ja silmät kirkkaina, läpeensä tyytyväisenä, hurskaitten joukkoon virrenveisuuta jatkamaan. Johan sieltä itse saarnamieskin astelee suirastaan iloisena mutta hurskas ilme kasvoillaan joukkoon.

Tunnlma on kaikilla pyhä ja hurskas.

Niinhän se taitaa olla uskovienkin parissa,samoin kuin maallisessa elämässäkin. Kun on päästy tavallaan kuin toisia ihmisiä käskyttämään ,niin itsellä on omasta mielestä "erivapauksia" NÖYRYYTTÄ , NÖYRYYTÄ saarnamiehetkin! Vaikka ihmiset eivät näe, niin JUMALA näkee.

• Sinde vm-82

Metodi ja ajatuksesi

Monopoli
      Runo : (otsikoi itse)

" Porailla päähän diplomista
      Tinailla värttinävaroituksella teeskennellen
      Jopa eri metalleja käyttäen kilpailla
      Ja muuttaa itseään ja eri ihmiseksi henkilöin
      Omaksi itsekseen ja eri ihmiseksi tai ihmisiksi
      Hieman jopa anatomiaa, päätä tai aivoja tapaillen
      tai Jumalkäsitystä omaksi
      edukseen hyväksikäyttäen
      Oikeuttaa henkilökohtaisesti
      tapaan: " ihmistä ei saa omistaa"

Oletko tähän törmännyt aiemmin? Se kertoo miksi, et saa viettää aikaasi muiden ihmisten seurassa esim. uskonnon piirissä. Näin määrittelee florismi, suisaidaalisuus ja lähentely. Mä olen todella pahoillani. Olen tutustunut hieman lestadiolaisuuden historiaan ja siinä oli jotenkin jääty sen kuuluisan psykologin, Freudin kanssa, ajalle ilman ja ennen 1. maailmansotaa.

• Sinde vm-82

Toinen juttu on se, kun uskonto väkisinkin, ihan maailman ja luonnon/maapallon voimista eristäytyy ja se on vaarallista. Voi olla ihan yksikseen vaarallista. Tunnethan ajatuksen joukkoviestinnästä ja mielikuvat ranteiden auki viiltelystä ammeessa. Kaikilla ei ole varaa edes niihin partakoneen teriin.

Päivä ja arki

" Pitkä matka
        Kuin käytävä
        Syviä ja vähemmän pehmeitä
        Onkaloita ja paineita
        Elämän Jumala

Hälyttää
        Usein poissaolollaan
        Paperinen mahdottomuus
        Kuin krusifiksi
        Peitettynä, kuin syksyyn
        Jätetty metalli

Niin jäätävän pimeää
        Oli talvi,
        mustaa, sinistä, valkoista,
        metallia ja muovia
        Los Angeles ja kirkkaus

Käytävä
        Jo niin
        Pimeää ja
        Hämärää
        Tukahduttavaa
        Kuin kuolleiden henkien
        Enkeleiden itkua

Majassa, kuin aarteita
        Pieniä ajatuksia,
        Kukkia kuin tunteita
        Ja kelloja
        Raivot kaikuivat
        Henkien äänet
        Epätoivoiset
        Enkelit parveilivat"

" Mä menin tapahtumapaikalle itse katselemaan ja toteamaan."

• sinde vm-82
        Sinde vm-82 kirjoitti:

Toinen juttu on se, kun uskonto väkisinkin, ihan maailman ja luonnon/maapallon voimista eristäytyy ja se on vaarallista. Voi olla ihan yksikseen vaarallista. Tunnethan ajatuksen joukkoviestinnästä ja mielikuvat ranteiden auki viiltelystä ammeessa. Kaikilla ei ole varaa edes niihin partakoneen teriin.

Päivä ja arki

" Pitkä matka
        Kuin käytävä
        Syviä ja vähemmän pehmeitä
        Onkaloita ja paineita
        Elämän Jumala

Hälyttää
        Usein poissaolollaan
        Paperinen mahdottomuus
        Kuin krusifiksi
        Peitettynä, kuin syksyyn
        Jätetty metalli

Niin jäätävän pimeää
        Oli talvi,
        mustaa, sinistä, valkoista,
        metallia ja muovia
        Los Angeles ja kirkkaus

Käytävä
        Jo niin
        Pimeää ja
        Hämärää
        Tukahduttavaa
        Kuin kuolleiden henkien
        Enkeleiden itkua

Majassa, kuin aarteita
        Pieniä ajatuksia,
        Kukkia kuin tunteita
        Ja kelloja
        Raivot kaikuivat
        Henkien äänet
        Epätoivoiset
        Enkelit parveilivat"

" Mä menin tapahtumapaikalle itse katselemaan ja toteamaan."

Oletteko ajatelleet, ettei lemmikkikään voi vielä moneen vuoteen helpottaa tällaista kokeneen oloa? Ehkä joskus ainakin, tiesittekö, että koiraroduilla on sellaisia hienoja ominaispiirteitä. Ne ovat kaikki erilaisia eleineen. Haluatko tästä ja intiimistä suhteestasi esim. kirkon diakonissa tietoa, esim. suhteesta lemmikkieläimeen. Oletteko jo ajatelleet maailman turhuutta eli atomia ja mihin sitä käytetään?

• sekavat jutut
        sinde vm-82 kirjoitti:

Oletteko ajatelleet, ettei lemmikkikään voi vielä moneen vuoteen helpottaa tällaista kokeneen oloa? Ehkä joskus ainakin, tiesittekö, että koiraroduilla on sellaisia hienoja ominaispiirteitä. Ne ovat kaikki erilaisia eleineen. Haluatko tästä ja intiimistä suhteestasi esim. kirkon diakonissa tietoa, esim. suhteesta lemmikkieläimeen. Oletteko jo ajatelleet maailman turhuutta eli atomia ja mihin sitä käytetään?

Mitäköhän huumeita on tälläkertaa vedetty?

• erkkilän isäntä

Ihme palsta, jossa kirjoitellaan mitä sattuu... Ette taida tuntea ketää vl ihmistä oikeasti. Täällä ei tunnista itseään kyllä ollenkaan. Säälittävä palsta.

• Kamoon

Osuiko liian lähelle? Upposiko?

• SRK pakki
        Kamoon kirjoitti:

Osuiko liian lähelle? Upposiko?

Onhan meillä näitä tyhmiä saaranmiehiä. Mutta muistakaa siskot ja veljet että epäuskoisilla niitä vasta paljon on. Kyllä on ihanaa kuulua ainoiden pelastuvien joukkoon. Iloiten, laulaen ja horsmia heiluttaen kumarramme Olavia.

• Okeudet viety?

Kyllä tänä sunnuntaina kaikissa seuroissa ympäri maamme saarnataan taas siitä, kuinka vl-jumalan valtakuntaa vastaan hyökätään rikosilmoituksin. Ei saisi nykyaikana edes itsemurhaan ajaa alamaisia. Heti ollaan poliisilla uhkailemassa vl-jumalanvaltakuntaa!

• Vl-mies

Seuroissa muuttuisi moni asia, jos seurakunta kehtaisi avoimesti purskahtaa nauruun niille kaikille käsittämättömyyksille mitä puhujien suusta pääsee. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      612
      2256
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      108
      1108
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      26
      1096
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      5
      954
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      865
    6. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      86
      855
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    8. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      89
      752
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      725
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65