selkärankareuman diagnoosi

T -83

onko viitteitä selkärankareumaan diagnoosi M46.1? mikä muu sairaus vois olla kys.?

15

1849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reumis

      Dg: Selkärankareuma plus ristiselässä olevan suoli- ja ristiluun välisen nivelen tulehdus.

    • T -83

      oho, ja lääkäri vain totes jotain tulehdusta olevan selässä kun puhelimessa puhuttiin......eli se on sitten siinä se dg???!!!

    • T -83

      uppp....

    • Reumis

      Onko sulla kontrollikäyntiä lääkärille? Lääkitystä? Mitä lääkäri aikoo tehdä dg:n suhteen? Aika erikoista, muttei tosiaankaan tavatonta, että lääkäri ei kerro kaikkea. Itseäni raivostuttaa kipujeni vähättely ja nyt olenkin sitten tikkujäykkä ja nivelet täynnä tulehduskalkkeja jatkuva tulehdus lonkissa, kun ei otettu todesta.

      Itselleni on hoettu sen sata kertaa, että saattaisi olla selkärankareuma, kun oireetkin täsmäävät. Hokeminen ei vointiani paranna, mutta diagnoosia ei haluta tehdä vaan odotetaan ilmeisesti, että romutun täysin.

      • T -83

        Syön (tai olen menneen kesän syöny) 6-8 tbl parhaillaan panacodia/vrk...yölläkin välillä kun heräilee kipuihin...lisäks mulla on arcoxia 1 tbl/vrk. Tuntuu että tosiaan oikee olkapää, oikea polvi, molemmat lonkat....mahollisesti vas. kyynärpää ja toisesta kantapäästäkin voisin kuvitella et joku tulehdus löytys. Plus sitten tuo SI-nivelen tulehdus. Kipeetä on.
        Ens vkon torstaina aika reumapolille. Sitä tässä on jo huhtikuulta ooteltu.

        joo, mullakin alko kaikki vuoden vaihteessa, kävin tkssa omalla lääkärillä 5 krt kuuntelemassa miten istun liikaa päivisin, liikunnan puutetta sano selkävaivojeni olevan. sitten sain vihdoin ajan reumapolille, jossa vielä harkittiin fysiatrian puolelle lähetettä...varmuuden vuoks ottivat magneettikuvat selästä ja siitä tuo diagnoosi. Sen lisäksi löyty tyrä ja skolioosi selkärangasta.


    • T -83

      ja nyt tää väsymys, mä vaan nukkusin ja nukkusin...välillä lenkillä ja sitten taas nukkumaan. Lapset tykkää tosi paljon :/

    • Reumis

      Hyvä, että pääset reumapolille. Siellä varmasti asiat selkenevät. Kirjoita vaikka lapulle ylös kysymyksiä, jotka askarruttavat mieltäsi reuman suhteen, niin muistat kysyä ne vastaanotolla.

      Kiitettävän nopeasti olet saanut hoitoa tai siis ainakin tuon reumapolin ajan. Itse kärvistelen viidettä vuotta ja tulehduksia tosiaan jatkuvasti nivelissä. Kauhulla odotam, miten kauan lääkärit vaina "seurailevat" tilannetta, itse en kohta enää jaksaisi.

      Tsemppiä! Joskus joku lääkäri kirjoitti, että jos olisi pakko valita jokin reumasairaus, se olisi selkärankareuma. Ilm. "kiltimpi" kuin nivelreuma:)

      Laita tänne viestiä, mitä reumalääkäri sanoi.

    • T -83

      Semppii sullekin. On tää vaan ihme kun sunkin tollasta täytyy kestää ja hyvä terveydenhuolto kun olla pitäisi tässä maassa. Palataan

    • T -83

      alottelen nyt reumapolilla käynnin jälkeen trexanin ja salazopyrinin. fysioterapia tulee kuvioon mukaan myös hetimiten. toivottavasti näistä apua. ja joo, nyt tosiaan diagnoosi oli varma tutkimusten ja magneettikuvien perusteella. harvinaiseks tää suht iäkäskin reumatologi mut sano kun se joku verihomma oli negatiivinen mikä yleensä selkärankareumaa sairastavilla on positiivinen. Nyt on taas paljon elämässä opeteltavaa (heh, mm. aamupalan syöminen joka päivä) ja varmaan dosetin hommaan lääkkeille kun niitä peräti kuutta eri lajia tulee nytten jatkossa toistaseksi ainakin popsittua.
      kyllä tämä tästä :)

    • reuma?nainen76ko?

      Minulla kokeiltiin salazopyrin viime syksynä,kun meni 4 päivässä,niin oli oksettava olo ja en syönyt enää mitään.Kaiken lisäksi vetäisi selän alta kahdeksi viikoksi ja pääsin päivystykseen kyynärsauvan avulla piikille.Minulla ei ole edes diagnioosia vaikka nyt lääkkeenä trexan kerran viikossa.Polvet ei kohta toimi mitenkään.Särky on jotain aivan ihanaa.Pystyn yöllä nukkumaan vain selälläni.Vasen lonkka harrastaa lepo särkyä.Sitä ei kuvata,koska kaikki kuulema johtuu selästä.Selästä löydökset 2009:kauan myllännyt sakroiliitti,rappeumat ja sökö välilevy.Takana urheilu tausta ja päälle levonta ramppaamista ympäri ämpäri.Ai,niin mulla on myös yliliikkuvat nivelet ja sidekudos-sairaus epäily kaupantekijäisenä.Huvittavinta on,kun näytän polilla urheilijalta,niin lääkäri vaan ihmettelee "olet kyllä tosi vetreessä kunnossa" ja vääntelee kuin sirkus apinaa.En siis tiedä olenko sairas vai terve,ajatelkaas.Sairaus näyttää olevan ulkonäkö kysymys.Pitää seuraavan kerran piirtää mustat silmänaluset lääkäri reissulle,että näkevät miltä musta tuntuu!

    • katkera diagnoositon

      Ei ole edes ulkonäkö kysymys. Lääkärit vaativat vain kovaa näyttöä, tuloksia, "poikkeamia" papereilla. Matemaattisia ihmisiä kun ovat. Ne vain ratkaisee. Potilaan omakohtaisen kivut eivät kerro mitään. Yhtä hyvin joku vois vain tulla lääkärin vastaanotolle ja keksiä että on sr-reuma, sitten jos saisi diagnoosin, eikun kelalta rahaaaa

    • Reumis

      Ei kuule auta edes tulokset paperilla saamaan minkään sortin diagnoosia. Itsellä lonkat ja selkä vaivanneet viidettä vuotta. Magneettikuvissa kystia sekä lukuisia kalkkeja tulehdusten jäljiltä. Selkä ei taivu enää lainkaan, jalkaterät on järjettömän kipeät.

      Tarjolla on kortisonpiikkiä lonkkiin. Edelliset sain pari viikkoa sitten, kivut jatkuvat. Seuraavat luvassa kolmen viikon päästä. Näillä eväillä mennään ilm. hamaan hautaan asti, sillä fysiatri ei muuhun suostu. Lisähoitona kuulemma vain Burana ja fysioterapia, mutta reseptiä enkä lähetettä en ole vielä tähäm päivään mennessä nähnyt. No, onhan tuo mukavaa tuntea itsensä vähä-älyiseksi kuuden viikon välein fysiatrin luona...

    • Oisko apua?

      www.reumaliitto.fi / Reuma-aapinen, jossa tietoa sairauksista, lääkkeistä ym.

    • Jäykkäselkä

      Itse olen sairastanut selkäranka reumaoireita (näin jälkeenpäin ajateltuna)noin 20vuotta.Viimeiset 4-5v oireiden hankaloiduttua olen juossut työterveydessä ja yrittänyt selvittää syytä.Sakroliittikin todettu muutamavuosi sitten, mutta reumapolilta lähete tuli takaisin,koska olen "yli-ikäinen" selkärankareumaan.Fysiatrin polille pääsin, jossa tutkittiin ja ranka kuulema kunnossa, ei muuta kuin turhan valitusta koko homma. Lääkärit ei usko kipuja, ei usko sairauteen koska kokeet kunnossa. Nyt sitten yksityinen reumalääkäri totesi ekallakäynnillä epäilyn reumasairaudesta,odotan pääsyä reumapolille,joten katsotaan sitten. ..mistä kanapissii.Työterveydessä lääkäri vaan naureskeli diagnoosille ja epäily kyseessä olevan vain jotain muuta....ja sanoi, ettei reumalääkäreitä kannata sotkea näihin kuvioihin ollenkaan....Jos minulla todetaan virallisesti reumasairaus,jota olisi voitu jo hoitaa monta vuotta tulen kyllä tekemään ison valituksen lääkäreiden suhtautumistavoista asian suhteen. Kenen etu on muka se, että työikäiset ihmiset menenvät työkyvyttömäksi hoidonpuutteesta.Itse olen sairaanhoitaja ja joudun aina altavastaajaksi kun yritän tutkituttaa oireitani.Työterveyslääkärit hanakasti tarjoavat erilaisia diagnooseja ilman tutkimuksia, kun ihmettelee eikö tämä ole erikoislääkärin asia niin lääkäri tuhahtaa"riittää kun minä teen diagnoosin".Tämä on ollut kertakaikkiaan pöyristyttävä prosessi, lähete on saatava aina erikoissairaanhoitoon jos oireet ja sukutausta herättävät epäilyn reumasairaudesta, vaikka labroissa ei mitään olisikaan!!!!

    • Tikku-akka

      Sulla taitaa olla sama työterveyslääkäri kuin mulla:) Käsittämätön rumba menossa jo neljättä vuotta nivel- ja selkäkipujen kanssa. Tätä vauhtia alan olla yli-ikäinen sairastamaan muuta kuin dementiaa. Ei ole suutarin lapsilla kenkiä eikä hoitajilla kunnon työterveyshuoltoa!

      Tsemppiä kovasti, toivottavasti saat selvyyden kipuihisi ja asianmukaista hoitoa. Valitusta vaan menemään lääkäreiden toiminnasta, jos reuma tmv. löytyy. Itsekin olin tekemässä huomautusta työterveyden ynseiden lääkäreiden toiminnasta, mutta kivuiltani en jaksanut alkaa kynäilemään. olisi saattanut syntyä liian epäasiallista tekstiä:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe