Sopivat sivuaineet tulevalle kääntäjälle

Leilanea

Olisiko järkeviä sivuaine -ehdotuksia käännöstieteen opiskelijalle? Tietysti toisia kieliäkin olisi hyvä opiskella, mutta mitä käytännöllistä ainetta annattaisi opiskella, jotta menestyisi työnsaannissa? Olen ajatellut kauppatieteistä tai oikeustieteistä jotain opintoja, sekä kulttuuriantropologiaa (joka ei niin käytännöllistä ole?)... Toivon, että työssäni saisin auttaa ihmisiä, joten olisiko oikeustieteistä apua, jos en pelkästään kääntäjänä työskentelisi? Muiden kokemuksista olisi mukava lukea!

3

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • an englishman

      Mjoo, tuo oikeustiede voi olla ihan näppärä vaihtoehto siksikin, että voinet sitten päätyä tai erikoistua erilaisten lakitekstien ja oikeusaiheisten asiatekstien kääntäjäksi.

      En oikein tuosta auttamisaspektista kyllä osaa kääntäjän näkökulmasta sanoa mitään kovin oleellista. Tulkkaus sivuaineeksi?

      Sen verran pitää nyt paasata, että liian kiltti ei pidä ihmisenä olla. Kääntäjiä nimittäin kusetetaan ja nöyryytetään esimerkiksi isojen käännöstoimistojen ja kustantajien taholta usein oikein olan takaa. Itse toimin av-kääntäjänä, ja meidän alallamme isot firmat vievät pieniä käännösyrittäjiä melkolailla ihan miten huvittaa. Toisin sanoen isot firmat määräävät käännöstaksat tyyliin ota tai jätä ja myös työtahdin. Toisaalta töitä ei saa, ellei ole vähintäänkin toiminimeä - työsuhteiseksi EI käytännössä PÄÄSE, Eikä tilanne ole käsittääkseni kovin paljon parempi muillakaan kääntämisen aloilla.

      Työnhaussa menestyt parhaiten, kun erikoistut johonkin. Etenkin jos siis on kyse asiatekstikääntämisestä. Lisäksi on äärimmäisen tärkeää hankkia kontakteja ja saada töitä jo opiskeluaikana. Mutta vaikka olet opiskelija, älä myy itseäsi liian halvalla - sellainen tuppaa pilaamaan koko alan/ammatin. Käännösalalla ei ole mitään opiskelijataksoja. Jos joku niin väittää, niin yrittää vedättää sinua. Käytössä ovat esim. sanataksat, rivitaksat jne. Tutustu ehdottomasti SKTL:n ja KAJ:n sivuihin.

      Ja valitettavasti töiden saannissa todellakin auttaa se, että sinulla on vähintäänkin oma toiminimi tai olet edes mukana osuuskunnassa. Valtaosa kääntäjistä taitaa toimia yrittäjänä. Sivuaineilla ei siis mielestäni ole järin suurta merkitystä - toinen kieli helpottaa tietysti. Englanti työllistää hyvin, mutta kova sana olisi varmasti venäjä, ranska, ruotsi, saksa... Tai tietysti jokin harvinainen kielikin.

      No, kääntäjän työllistymiseen vaikuttavat todella paljon ihan muut seikat kuin sivuaineet.

    • qqqqqqqqqqqqqqqqqq

      Sinullahan tulee olemaan jo kaksi pakollista sivuainetta: suomi ja kielitiede (vai käännöstiede vai mikä ihme se oli...) Suomea olisi toki suositeltavaa tehdä vaikka aineopinnotkin, siitä ei kääntäjälle ole koskaan haittaa.

      EU:ssa työskentelyn kannalta olis hyvä jos olisi englanti/ranska ja sitten joku uuden/pienen EU-maan kieli. Sieltä on nimittäin mahdollista saada jopa hyvin maksettuja vakitöitä, on varmaan suurinpiirtein ainut käännösalalla.

      Muutoin sivuaineita kannattaa valikoida vähän suuntauksen mukaan. lakitekstien kääntäminen vois työllistää jopa aika hyvin, sillon lakikurssit voisi olla hyödyllisiä. Tulkin ammatti on kanssa semmoinen, mikä helpottaa työllistymistä.

    • Arpaix

      Minä itse teen käännökset ranskaa- occitan-gasconhá-catalá. Nämä 4 kielet, mutta etätöitä kun kotona on net, voi tehdä ymppäri Eurooppaa, ei tarvitse yritys olla Suomessa, voi tehdä etätyöt. Kun en saanut töitä Suomesta, Savossa missä asun, tein etätyöt. Mutta nyt maanantaina minulla alkaa työ vientiyrityksessä. Kesällä pyrin Helsingin tai Jyväskylän yliopistoon http://www.helsinki.fi/ranska/ ja sivuaineeksi otan espanjan kieli, tai vaikka portugal.
      Yliopistoon pyrin vasta nyt kun osan parempi suomea. Kotoisin olen Carcassonnesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe