Hirvimerkillä rahastava seura

Joku roti seuralleki

Meillä seura vaatii, että hirvimerkki ammutaan joka vuosi. Lisäksi ollaan aina nurisemassa jos hirvimerkkiä ei ammu heillä ja makseta heille, vaan ampuu sen likempänä kotia olevalla paremmalla radalla. Muutenkin seuramme on aika pyrokraattinen vanhojen kateellisten mulkeroiden temmellyskenttä, jossa ahdistava tunnelma ja siksi monelle riittäisi kun ampuu merkin joka toinen vuosi. - Ampumaradalla seisoskelee turhia läyryäjiä enin osa kyyläämässä ja jauhamassa ilmanaikuista pascaa, kun eivät ilmeisesti kotonaan viihdy.

Onko tämä laillista, kun hirvimerkki on kuitenkin 2 vuotta voimassa lain mukaan?

32

651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kova vaiva

Juuri luin että merkki voimassa kolme vuotta.
      Tulee mieleen, että onko kyse ahneudesta saada rahaa kerättyä ja toimitsijahirviä?
      MIkä seura kyseessä?

• Voi itku...

No ehkä pääasiallinen tarkoitus on varmistaa että jokainen joka aikoo hirviä metsästää on varmasti sellainen joka myös osuu edes helpoissa tilanteissa.
      Tuossa hirvikoe-keskustelussakin moni tuntuu olevan sitämieltä että se on tilaisuus jossa kohdistetaan ase...
      Voi hel... jos kohdistus on sitä että osuisi ämpäriin 75 metriltä, niin ehkä jotain on ampujan asenteessa vialla.
      Siksi toisekseen eihän metsästys-seura saa sitä rahaa suoritetusta hirvikokeesta, vaan se menee riistanhoitoyhdistykselle...

• sama heppu

Vastasin edelliseenkin saman: Hirvenlihaahan ne toimittsijat saavat ja siksi keksivät sääntöjä - niillä oma lehmä ojassa! Jokainen vastuullinen metsästäjä huolehtisi aseensa kohdistuksesta ja ampumataidostaan ilman tätä kyykytystä.

• Häh???

Keltä ne toimitsijat sitä hirvenlihaa saa??
        Ainakaan silloin reilu 5 vuotta sitten kun itsekin olin toimitsijana ei kukaan tuonut minulle hirvenlihaa...

• sama heppu
        Häh??? kirjoitti:

Keltä ne toimitsijat sitä hirvenlihaa saa??
        Ainakaan silloin reilu 5 vuotta sitten kun itsekin olin toimitsijana ei kukaan tuonut minulle hirvenlihaa...

nooo, seuran johtaja ja sihteeri nyt ainakin ja hallitus/ johtokunta sekä ampumaratavastaavat, siis kaikki nämä jotka haluaa olla joka paikassa hääsäämässä.

• tätähän se on

Vanhoilla ukoilla ei ole muuta takemistä, niin sitten hakeudutaan toimitsijoiksi häiritsemään ja kyttäämään toisten metsästystä sen sijaan että kohdistettaisiin omakin kivääri ohessa;)

• BaikalTaiga

Koetilaisuuden järjestävä seura, saa koetilaisuudesta ratavuokran. Loput rahat tilitetään RHY:lle. Ei seura koetilaisuudella rikastu.

Jos toimitsijat saavat omalta seuralta lihapalkkiot, on se seuran oma sisäinen asia. Tuohon asiaan saa muutoksen, kun ottaa asian rohkeasti esille seuran kokouksissa.

Vaaitmus jokavuotisesta koesuorituksesta onkin sitten toinen juttu...

• hohohooohoo

Lihanahneus syynä ja se, et ratamaksuista saadaan joku ryyppyreissu itselle tai rahaosuus. Kuka nyt hitto talkoilla? Ja sivutuotteena saa kontrolloida ihmisä ja siten tyydytytä mulkeroluonteelleen. Laukovat varmaan pöksyyn , kun niin nousee päähän;)

• Tsemppiä sulle...

No jos oot noin katkera siitä että toiset saa lihaa (ja viinaa), niin mikset sinäkin hakeutuisi toimitsijaksi?
      Käyt vain illan kestävän tuomari-kurssin, ja siiten vaan liha ja muita etuja haalimaan.
      Touushan on kuitenkin sellainen että ei kaikki ole yhtä vastuullisia kohdistamaan asetta ja yhtä hyviä ampumaan, joten edelleen uskon että on enemmän kyse sitä ettei haluta kulkea joka laukauksen jälkeen haavakon perässä puolta päivää.

• hohohooohoo

En ole katkera ja minulla on muutakin tekemistä vapaa-ajalla, kuin olla jossakin töröttämässä ja vittuilemassa ihmisille "lukot auki","missä sinun metsäsyyskortti" jne. niin kuin olen joskus kuullut näiden asennevammaisten kontollifriikkien tekevän, kun joku ei mene heidän keksimiensä sääntöjensä mukaan.
        Lihaa saan ihan metsästämällä hirviä ja viinaa Alkosta rahalla.

Siis eihän siinä mitään jos on toimitsijana kyseiiten etuuksien edestä, mutta pakkoko on tehdä väkisin toisten ihmisten elämästä hankalaa keksimällä jotain omia sääntöjö omaa etuaan tavoitellakseen -niin kuin nyt tämä ettei hirvimerkki kelpaa kuin vuoden, kun lain mukaan se on kolme vuotta voimassa?
        Ja kytätä helkkari vieköön vieressä, että kaikilla on aseet kohdistettu, niin kuin pikkulapsia vahtimassa. Yksilövastuuta tulisi painottaa, ja se ei kyyläämällä toteudu!

• Ei rotia seuroille

Voisithan pysyä pois silmistämme, sinä parempi metsästäjä. Onse niin väärin kun joudut tulemaan aina valmiiseen pöytään, eikä sinua edes kukaan vanhemmista seuraa (talkoilla) pyörittävistä paskasakista edes nöyristele ja pokkuroi. Kyllä vääryys on kohdallasi suuri. Vääryyttä koet maattomana myös siitä, että maanomistajajäsenet kuuluvat johtokuntaan. Parastahan olisi, että muut hoitaa radat, seuran tiliasiat, kokoukset, peijaiset, lupa-asiat, vuokrasopimukset, jne. Ja pysyvät poissa silmistäsi silloin, kun aloitat metsästyksen. Voisihan ne kuitenkin käydä sinulle muutaman hirven ajamassa ja nylkemässä kerran vuodessa. Taikka vähintä olisi ainakin lainata sinulle hirvikoiraa syksyksi käyttöön, kun paskasakilla semmoisiakin kerran on.

• hohohooohoo

Täh? Pysyn mieluusti poissa silmistänne ja pysykää tekin minun silmistäni. Haluan vain harrastaa metsästystä rauhassa, ottaa vastuuta tekemisistäni ilman, että kytätään.
        Se ampumarata pysyy siellä ihan ilman teidän kyttäämistänne ja siellä olisi kivempi treenata, jos ei aina olisi joku möllistelemässä.
        Metsästystä harrastavat ihmiset varman enempikin treenaisivat ja parantaisivat ampumataitoaan, edesauttaisivat elänten kärsimystä poistavasti sekä hirvenmetsästystä helpottavasti ja sitä kautta mm. liikenneturvallisuutta edistävästi, kun te lopetatte sen turhan kyyläämisen!
        Voisin hoitaa lupa-asiat vaikka kohdaltani itse, ei olisi ongelma; ellei siitä tee ongelmaa ja isoa numeroa -kuten eräät kontrollifriikit, joiden pitää joka paikassa olla hämmentämässä pakkaa.

Nyt eletään 2011 vuotta, eli jos laittaisitte sen ruutuvihkonne kiinni ja pyyhkisitte siihen prseenne ja antaisitte nuoremmille ne tehtävänne vaikka, niin sujuu homma jouhevammin.

Ei milllään pahalla, mutta en ymmärrä miksi pitää hankaloittaa asioita tahallaan?

• Ei rotia seuroille
        hohohooohoo kirjoitti:

Täh? Pysyn mieluusti poissa silmistänne ja pysykää tekin minun silmistäni. Haluan vain harrastaa metsästystä rauhassa, ottaa vastuuta tekemisistäni ilman, että kytätään.
        Se ampumarata pysyy siellä ihan ilman teidän kyttäämistänne ja siellä olisi kivempi treenata, jos ei aina olisi joku möllistelemässä.
        Metsästystä harrastavat ihmiset varman enempikin treenaisivat ja parantaisivat ampumataitoaan, edesauttaisivat elänten kärsimystä poistavasti sekä hirvenmetsästystä helpottavasti ja sitä kautta mm. liikenneturvallisuutta edistävästi, kun te lopetatte sen turhan kyyläämisen!
        Voisin hoitaa lupa-asiat vaikka kohdaltani itse, ei olisi ongelma; ellei siitä tee ongelmaa ja isoa numeroa -kuten eräät kontrollifriikit, joiden pitää joka paikassa olla hämmentämässä pakkaa.

Nyt eletään 2011 vuotta, eli jos laittaisitte sen ruutuvihkonne kiinni ja pyyhkisitte siihen prseenne ja antaisitte nuoremmille ne tehtävänne vaikka, niin sujuu homma jouhevammin.

Ei milllään pahalla, mutta en ymmärrä miksi pitää hankaloittaa asioita tahallaan?

Se vaan nyt on niin, että hirviä metsästetään porukalla. Jahtipäällikkö vastaa jahdin turvallisuudesta. Vahinkotapauksessa vastuu on jahtipäällikön. Onko silloin oikeus valvoa ammuntaa ja aseenkäsittelyä? ON. Saako huomauttaa lukosta jos se on kiinni? SAA. Häpeetkö kenties huonoa osumatarkkuuttasi? Ei sitä kannata hävetä. Rohkaise vaan mielesi.Koita päästä vanhempien ukkojen kanssa väleihin. Kompromisseja on tehtävä vaikka kaikki ei aina miellytä. Koita kehittää omalta osaltasi porukkahenkeä ennemmin kuin jatkat kiukutteluasi. Se johtaa pidemmälle. Kun kerran eletään vuotta 2011 muistetaan silti vanhempien metsästäjien kunnioitus. Tunnut muutenkin olevan aika hektinen höntti, ehkä seuruemetsästys ei vaan ole sinun juttusi. Koita practicalia.
        kunnioitettavasti: 32v.jahtipäällikkö ja johtokunnan jäsen

• hehhehhehoo
        Ei rotia seuroille kirjoitti:

Se vaan nyt on niin, että hirviä metsästetään porukalla. Jahtipäällikkö vastaa jahdin turvallisuudesta. Vahinkotapauksessa vastuu on jahtipäällikön. Onko silloin oikeus valvoa ammuntaa ja aseenkäsittelyä? ON. Saako huomauttaa lukosta jos se on kiinni? SAA. Häpeetkö kenties huonoa osumatarkkuuttasi? Ei sitä kannata hävetä. Rohkaise vaan mielesi.Koita päästä vanhempien ukkojen kanssa väleihin. Kompromisseja on tehtävä vaikka kaikki ei aina miellytä. Koita kehittää omalta osaltasi porukkahenkeä ennemmin kuin jatkat kiukutteluasi. Se johtaa pidemmälle. Kun kerran eletään vuotta 2011 muistetaan silti vanhempien metsästäjien kunnioitus. Tunnut muutenkin olevan aika hektinen höntti, ehkä seuruemetsästys ei vaan ole sinun juttusi. Koita practicalia.

Kato, meillä päsmäri täällä:) vaikutat varsin identiteettivammaiselta mulkulta. Pyrkyri!
        Terveelle ihmiselle riittää metsästys.
        Jokainen metsästäjä vastaa itse laukauksistan!

• Hra Yli.ltnt
        Ei rotia seuroille kirjoitti:

Mitä järkee olla joku lahtipäällikkö? Miksi pitää se vittumaisen näköinen nokka tunkea aina joka paikkaan? Yksilövastuuta peliin ja turhat tossunkulutajat pois!

• e.r seuroille
        hehhehhehoo kirjoitti:

Kato, meillä päsmäri täällä:) vaikutat varsin identiteettivammaiselta mulkulta. Pyrkyri!

Opettele eläimen ampumisen lisäksi myös saaliin käsittely ja ruuaksi laittaminen. opettele kunnioittamaan riistaa. Olet varmasti se joka pitää metsästyksenä sitä, että eläimiä tapetaan mahdollisimman paljon. Minun muuten ei tarvitse pyrkiä mihinkään.

• nahkasaha
        hehhehhehoo kirjoitti:

Hirvenmetsästyksessä muutkin, kuin metsästäjä, vastaa yksittäisen metsästäjän laukauksista. Aina, kun jotain virkavaltaa kaivattavaa tapahtuu, poliisikamarilla, istuu ja vuoroaan odottaa, myös se porukan Jahtipäällikkö. Ja arvaa, vituttaako sitä miestä! Kulkea selittelemässä jonkun ääliön tekemisiä ja samalla yrittää käänttää tehtyä lievempiasteiseksi.
        Jokainen laukaus, joka jahdissa ammutaan, on myös hirviporukan ampuma laukaus. Joka ei tätä ymmärrä, ei pitäisi porukkaan edes kuulua.

Mitä on "Vastuu," mitä sinäkin edustat, jos tapahtuu vahinko ja ammut jonkun hengiltä? Sitäkö, että itket jälkeenpäin vuolaasti ja kerrot, "ei se mun syy ollut, en mä tienny että sielä on taloja takana." "Miksei kukaan kertonu mulle." Oletko Jumala, joka herättää kuolleen henkiin?.. Tai, mitä sanot porukalle, kun hirvimiehiin vittuuntunut viljelijä ottaa maansa pois, kun ei ymmärrä läpi seinän lentelevän luodin kuuluvan oleellisesti hirvenmetsästyksen kulttuuriin. Onko vastauksena: "vitun homo!"

Nämä sinunlaisesi identtiteettivammaiset idiootit kuvittelevat, että homma toimii itsestään. Kun kerran näin taitava olet, niin anna kuulua: Kuinka organisoisit hirven metsästyksen seurassasi niin, ettei kenenkään tarvitsisi leikkiä johtajaa, organisoida mitään, pelata rahan kanssa, tehdä mitään minkään eteen ja homma toimisi vuodesta toiseen? Tämän minä haluan kuulla!

• STNA!!
        nahkasaha kirjoitti:

Hirvenmetsästyksessä muutkin, kuin metsästäjä, vastaa yksittäisen metsästäjän laukauksista. Aina, kun jotain virkavaltaa kaivattavaa tapahtuu, poliisikamarilla, istuu ja vuoroaan odottaa, myös se porukan Jahtipäällikkö. Ja arvaa, vituttaako sitä miestä! Kulkea selittelemässä jonkun ääliön tekemisiä ja samalla yrittää käänttää tehtyä lievempiasteiseksi.
        Jokainen laukaus, joka jahdissa ammutaan, on myös hirviporukan ampuma laukaus. Joka ei tätä ymmärrä, ei pitäisi porukkaan edes kuulua.

Mitä on "Vastuu," mitä sinäkin edustat, jos tapahtuu vahinko ja ammut jonkun hengiltä? Sitäkö, että itket jälkeenpäin vuolaasti ja kerrot, "ei se mun syy ollut, en mä tienny että sielä on taloja takana." "Miksei kukaan kertonu mulle." Oletko Jumala, joka herättää kuolleen henkiin?.. Tai, mitä sanot porukalle, kun hirvimiehiin vittuuntunut viljelijä ottaa maansa pois, kun ei ymmärrä läpi seinän lentelevän luodin kuuluvan oleellisesti hirvenmetsästyksen kulttuuriin. Onko vastauksena: "vitun homo!"

Nämä sinunlaisesi identtiteettivammaiset idiootit kuvittelevat, että homma toimii itsestään. Kun kerran näin taitava olet, niin anna kuulua: Kuinka organisoisit hirven metsästyksen seurassasi niin, ettei kenenkään tarvitsisi leikkiä johtajaa, organisoida mitään, pelata rahan kanssa, tehdä mitään minkään eteen ja homma toimisi vuodesta toiseen? Tämän minä haluan kuulla!

Kyllähän asia on niin, että jokainen joka liipaisinta painaa, vastaa itse seurauksista ja siksi nämä itseään esille tunkevat jahtipäälliköt voivat vetää alahuulen pään yli ja nieslaista. Turhaa kontrollointia ja asioiden vaikeuttamista!

Y-K-S-I-L-Ö-V-A-S-T-U-U!

• Älä hörise joutavia.
        STNA!! kirjoitti:

Kyllähän asia on niin, että jokainen joka liipaisinta painaa, vastaa itse seurauksista ja siksi nämä itseään esille tunkevat jahtipäälliköt voivat vetää alahuulen pään yli ja nieslaista. Turhaa kontrollointia ja asioiden vaikeuttamista!

Y-K-S-I-L-Ö-V-A-S-T-U-U!

Mahtaa olla vaikeaa ymmärtää selviä asioita, yritä nyt kuitenkin. Alla pari linkkiä, lue ja yritä tajuta kirjoitettua tekstiä.

http://www.metsastajaliitto.fi/?q=fi/node/601

http://www.metsastajaliitto.fi/?q=fi/node/602

Yksinkertaistettuna: Mikäli hirviporukalla ei ole nimettyä Metsästyksenjohtajaa, se seura ei metsästä hirviä, tämän sanelee jo laki. Tämän pitäis jo tyhmemmänkin tajuta. Ymmärsitkö?

Ajatuksen yksilövastuusta hirvimetsällä saat tunkea sinne minne aurinko ei paista, se on pelkkää lapsellisen hölmön höpinää.

Sinä tuskin metsästät hirviä, korvantaustasi ovat vielä niin märät. Mutta kunhan aikuistut, niin liity joukkoon kummaan, hirviporukka voi joskus tulevaisuudessa tehdä sinusta vaikka Metsästyksenjohtajan. Viimeistään silloin alat ymmärtää...

• Res. vääpeli
        Hra Yli.ltnt kirjoitti:

Mitä järkee olla joku lahtipäällikkö? Miksi pitää se vittumaisen näköinen nokka tunkea aina joka paikkaan? Yksilövastuuta peliin ja turhat tossunkulutajat pois!

Meidän seurassa valitaan kukin vuorollaan voudiksi. Nyt seurueeseemme kuulunnee jo reilut parikymmentä vittumaista nokkaa. Ei sitä hommaa kaikki halua, mutta jonkun sekin homma täytyy vuosittain hoitaa. Ilman sitä tossunkuluttajaa ei metsästetä.

• hirvestäjä1

Merkki 3 vuotta voimassa. Ihme seura, onko näitä paljonkin?
      Itsenäinen ampumaharjoittelu kunniaan!

• reenaillaan...

No en tiedä moniko seura / porukka vaatii mitäkin, mutta ymmärtääkseni on aika monta porukkaa jotka vaativat että on käynyt vuoden aikana tietyn määrän (joko kertoja tai laukauksia) harjoittelemassa.
      Jossain riittää esim. kaverin todistus harjoitteluista, mutta jossain vaaditaan joku "virallisempi" todiste käynneistä.
      Toisaalta tuo hirvikokeen suoritus on yksinkertaisin todiste mitä monilla harvemminasutuilla seuduilla on helppo hankkia. Kuitenkin meistä moni ampuu nuo kohdistukset ja muut harjoittelut omalla maallaan kun ratoja on harvassa, ja muutenkin niiden käyttö on vähäistä.

• MITN

Hirvikokeen suoritusta vuosittain seura ei voi vaatia, koska laki sen vaatii vain joka kolmas vuosi. Ampumaharjoittelua jokaisen metsästäjän pitäisi vuosittain suorittaa jo oman ampumataidon ylläpitämiseksi, ja useat seurat siihen velvoittavatkin. Tämä on ainakin minun mielestä hyväksyttävää. Oma seuranikin vaatii yhden harjoituskerran ennen metsästyskautta, ja kaikki sen hyvillä mielin suorittavatkin.

• vastuullinen

Meillä vaaditaan kaksi suoritusta. Kyllä itse, ja varmaan muutkin jäsenet, treenaisimme enempi ja parantaisimme ampumataitoa, mutta juuri nämä turhat muodollisuudet ja asioiden tahallinen hankaloittamunen vaikeuttaa harjoittelua.
      Raha tuntuu kelpaavan ja se, että päästään kyttäilemään metsästäjiä.
      Vastuullinen jahtimies huolehtii kyllä asiat kuntoon ilman holhousta - pösilöille kova nootti ja erotus seurasta jos eivät ota itse vastuuta.

• HIRWUI

Vois vähä seurat relata, niin saataisiin nuoria mukaan. Nuoret eivät jaksa mitään nipotusta ja turpaa kyykytystä, kun ovat tottuneet siiten, että asiat sujuu rennomminkin.

• Ei paha

No voisi relata, mutta monissa tapauksissa se silti olisi paluuta vanhaan jossa uskotaan että osuuhan hirven kokoisen harjoittelemattakin... (no osuu, ja haavakko juoksee).
      Ehkä nuoret muutenkin harjoittelevat, ja juuri nämä "vanhat veteraanit" enemmän noista ampumasuoritus-vaatimuksista valittavat.
      Ja tosian yksittäinen seura voi vaatia lakia tiukempaa seulaa jäseniltään. Siis lain vaatima on vain minimivaatimus.

• Hirviteilaaja

Mielestäni pitäisi painottaa ensimmäisen laukauksen merkitystä. Sen kun ampuu hyvin, niin turha enää räiskiä, vaan parempi kuunnella mistä ryminä kuuluu kun hirvi kuolee. Hirvi juoksee vielä vaikka kuinka hyvän laukauksen ampuu sydämen lävitse, ellei sitten ammu pumpun ja selkärangan väliin, jolloin hirvi jää kyllä siihen.

Vanhat lihanahneet kepulaiset eivät ole porukassa mukana kuin lihaosuuksien takia, ja ne eivät ammu edes merkkiä!

• tiedoksenne

Voi vaatia, mutta jos yksikin on vastaan, loppuu se vaatiminen ainakin hirvimerkin osalta.

• total__

Sain sellaisen käsityksen että et asu lähellä seuraa:
      "jos hirvimerkkiä ei ammu heillä ja makseta heille, vaan ampuu sen likempänä kotia olevalla paremmalla radalla."
      kävisikö tällöin helpommin kun pyrkisi kotia lähempään hirviseuraan?

• Hellarimies

Se vaan on monella maat vähän kauempana kotia..Itse oon hesasta ja metästysmaat Pudiksella - siis Pudasjärvi. Lennän joka vkl helikopterilla hirvimetille ja se on tyyristä hommaa, menovettä kuluu, eli ei sitä viittis ihan hirvimerkkiä lähtee sinne ampumaan vartavasten.
        Pudiksella meillä ei onneksi ole mikään kovinkaan tiukka metsästyskuri, eli en voi valittaa. Ammun usein merkin samana aamuna kuin jahti alkaa, eli poksautan 6 nopeaa laukausta 0.33 litran kaljatölsyyn 150 metristä, polvelta, ja meillä jahtipäälliköt laittaa sen ylös papereihin -ei oo niin virallista eikä maksa mitään -vaikka oon minä aina cuubalaisen sikaarin tarjonnut.

• Persu metsästäjä

Ilman jahtipäälikköä voisikin olla kiinnostavaa seurata pasipaikkojen jakoa...
      Jokainen kun saisi itse päättää minne tahtoo mennä passiin. Voisi niille parhaille paikoille kerääntyä melkoinen tungos kun jokainen juuri niihin haluaa.
      Ja ajomiehitys lähtisi kuka mihinkin suuntaan kotoaan kun on saanut johonkin aikaan aamukahvinsa juotuaan...

Ihme muuten myös sekin että kaikki "vittumaiset" tyypit seuroissa on aina kepulaisia... Ei ikinä kokoomuslaisia, demareita tai kommunisteja. No vihreitähän ei muutenkaan taida olla metsästysporukoissa paljoa, mutta kuitenkinhan suurinosa taitaa olla poliittisesti enemmänkin sitoutumattomia...

• skodaman

Seura ei järjestä, vaan rhy. Rhy saa myös rahat kokeesta. Radan vuokra on eri asia.
      Seurue ei voi vaatia tiukempia vaatimuksia, kuin mitä laki sanoo. Seurue voi vaatia harjoittelemaan ammuntaa, mut ei merkkiä joka vuosi.
      Otappa asia esille seurueessa ja näin saat lain edelyttämän muutoksen aikaan.
      PS. Meidän seurue vaatii kaksi ilikkuvan hirven (10 ls) harjoitusta jahtiin pääsyn edellytyksenä. 2 €/ kerta, ei paha.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe