Umpisolmu

Suomen ja Kreikan solmima vakuuspaketti näyttää ajautuneen umpisolmuun, kun muut euromaat ovat pyörtämässä aiemmin antamansa suostumuksen Suomen vakuuksille. Tilanne on poliittisesti hankala ja voi johtaa Suomessa hallituksen hajoamiseen, ellei luovaa ulospääsyä löydetä.

Eri puolueiden näkemykset on tässä ehkä kuitenkin syytä erotella, että osataan puhua asioista oikeilla nimillä. Otan tässä vain neljä suurinta puoluetta luupin alle.

Soini on tässä tapauksessa puolue, koska hän on perehtynyt perussuomalaissa asiaan on tässä kohdin puolueen äänitorvi. Soinin mielestä tukisysteemi ei toimi ja siitä tulisi luopua kokonaan. Tämä tarkoittaa euroalueen ajamista kriisiin, syvää lamaa ja tilanteen puhdistumista sitä kautta eli uutta alkua sitten joskus vuosien päästä.

Seuraavana tulee SDP:n kanta, missä on peräänkuulutettu sijoittajien ja pankkien vastuuta tukipaketeissa. Sen toteuttaminen on ollut vaikeaa ja hätiin keksittiin virkamiestyönä vakuuksien vaatiminen Kreikalta. Tämä tuli sitten hallitusohjelmaan ja Kokoomus siirtyi tälle samalle linjalle joskaan ei niin suuriäänisesti kuin demarit. Demareille tämä on poliittinen lupaus, josta on vaikea irrottautua, koska se tulkitaan sanan syömiseksi. Jos hallitus pitää kiinni siitä, että Suomi ei lähde mukaan tukipakettiin ilman vakuuksia, halitus pitää minkä lupasi. Pallo on nyt oikeastaan Saksalla. Merkelin pitäisi laukaista tilanne, jos hän haluaa Suomen pysyvän ruodussa. Vaikea on vain keksiä konstia, millä tämä tehtäisiin.

Demarien ja Kokoomuksen näkemys on eräänlainen kompromissi Soinin ja edellisen hallituksen linjan välillä. SDP on korostanut, että vaalitulos tulisi tällä tavoin huomioida, vaikka Soini ei ole hallituksessa.

Kolmatta linjaa edustaa Kepu. Se on pitäytynyt edellisen Kepuhallituksen linjalla. Sen mukaan Suomen kuuluu tukea Kreikkaa ja muita maita ehdoitta eli kulkea kiltisti Saksan ja Ranskan talutusnuorassa. Jossain määrin Kepun tiukka linja on tässä kohdin yllättävä, kun muistellaan puolueen eurokriittisiä äänenpainoja aikoinaan. Omilla teillään puolueessa on Paavo Väyrynen, joka on selvästi enemmän Soinin ja demarien näkemysten takana.

Palstakepulaisten ilkkuminen on tätä taustaa vasten ymmärrettävä. Kun Kepu on vahvasti ehdottomien Kreikka-tukien takana, silloin Kataisen hallituksen toiminnan arvostelu on tässä kohdin loogista. Kepu arvostelee asiaa siis vain ihan toiselta suunnalta kuin Soini. Oppositiopuolueet näyttävät olevan tässä asiassa kaksi ääripäätä ja hallituksen linja on siinä välissä.

38

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piikki kiinni

      Keskusta: Kreikalle piikki kiinni

      Keskusta vastustaa Kreikalle kaavailtua uutta tukipakettia. Sen mukaan jatkuva uusi lainoitus ei tuo kestävää ratkaisua Kreikan ongelmaan. Keskustan mielestä ei ole olemassa vakuuttavaa näyttöä siitä, että maa pystyisi lähitulevaisuudessa viemään läpi nyt mittavia toimia velkakestävyyden kohentamiseksi.

      Keskustalaiset toteavat tiedotteessaan, että Kreikalle on annettu mahdollisuus laittaa taloutensa kuntoon. Siinä kreikkalaiset eivät ole heidän mukaansa onnistuneet.

      "Suomen vaatimien vakuuksien konkreettisesta sisällöstä ei ole tietoa eikä vakuuksien toteuttamisen mahdollisuuksista varmuutta. Tällaiselle paketille Keskusta ei voi antaa avointa valtakirjaa, piikki on syytä laittaa kiinni",

      Ja palsta punikki kirjoittaa :
      "Kolmatta linjaa edustaa Kepu. Se on pitäytynyt edellisen Kepuhallituksen linjalla. Sen mukaan Suomen kuuluu tukea Kreikkaa ja muita maita ehdoitta eli kulkea kiltisti Saksan ja Ranskan talutusnuorassa. Jossain määrin Kepun tiukka linja on tässä kohdin yllättävä, kun muistellaan puolueen eurokriittisiä äänenpainoja aikoinaan. "

      • Jaa, nytkö näin. Kepu on siis kääntänyt takkinsa asiassa. Eihän se ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään kerta on. Pääministerinä ollessaan Kiviniemi vielä syytti tuommoisten kantojen esittäjiä epäisänmaallisiksi. Nyt hän sitten on itse omaksunut tällaisen "epäisänmaallisen" linjan. Vaalien alla Kiviniemi ei hiiskunut sanallakaan mistään piikin kiinni panemisesta. Se oli hänestä poissuljettu vaihtoehto.

        Ota sitten selvää näistä kepulaisista, kun näkemyksiä vaihdetaan päivittäin ja puolueen sisällä on melkein yhtä monta kantaa kuin on puolueessa jäseniä. Opportunismihan on tosin aina ollut Kepun politiikan keskeinen ohjenuora.


      • Minäkin ihmettelen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Jaa, nytkö näin. Kepu on siis kääntänyt takkinsa asiassa. Eihän se ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään kerta on. Pääministerinä ollessaan Kiviniemi vielä syytti tuommoisten kantojen esittäjiä epäisänmaallisiksi. Nyt hän sitten on itse omaksunut tällaisen "epäisänmaallisen" linjan. Vaalien alla Kiviniemi ei hiiskunut sanallakaan mistään piikin kiinni panemisesta. Se oli hänestä poissuljettu vaihtoehto.

        Ota sitten selvää näistä kepulaisista, kun näkemyksiä vaihdetaan päivittäin ja puolueen sisällä on melkein yhtä monta kantaa kuin on puolueessa jäseniä. Opportunismihan on tosin aina ollut Kepun politiikan keskeinen ohjenuora.

        Ihmetelin jo avausta lukiessani, että tuoko kepun kanta on, jonka mainitsit? Kun itsekin olen monesti maininnut tuon saman piikki kiinni kommentin täällä, jonka joku toi esiin.

        http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Keskusta Kreikalle piikki kiinni/1135267484388

        Että sellianen tapaus tällä kertaa kepulta. Ei yllätä, kepu pettää aina. Mutta se yllätti, ettet ollut tietoinen kepun uudesta kannasta!


      • Kepun kannat
        Minäkin ihmettelen kirjoitti:

        Ihmetelin jo avausta lukiessani, että tuoko kepun kanta on, jonka mainitsit? Kun itsekin olen monesti maininnut tuon saman piikki kiinni kommentin täällä, jonka joku toi esiin.

        http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Keskusta Kreikalle piikki kiinni/1135267484388

        Että sellianen tapaus tällä kertaa kepulta. Ei yllätä, kepu pettää aina. Mutta se yllätti, ettet ollut tietoinen kepun uudesta kannasta!

        Kepu otti käyttöön oppositiokannan, kun arvelee sillä saavansa pisteitä, joilla taas kannatus nousisi. Hallituksessa kepu käyttäytyi toisin, jopa uhmakkaasti ja töykeästi silloista opposiota kohtaan. Etenkin Kiviniemen noustua dementikkovanhasen tilalle. Kiviniemellä taisi kohota rasvaisten hiusten alle sitä, jota JuhanI Suomi kirjoitti kohonneen Vanhasenkin kupoliin (viittaus Juhani Suomen kirjoitukseen, jossa hän arveli Vanhasen munuaisten alkaneen toimia väärään suuntaan).


      • rastas popolouppolos
        Minäkin ihmettelen kirjoitti:

        Ihmetelin jo avausta lukiessani, että tuoko kepun kanta on, jonka mainitsit? Kun itsekin olen monesti maininnut tuon saman piikki kiinni kommentin täällä, jonka joku toi esiin.

        http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Keskusta Kreikalle piikki kiinni/1135267484388

        Että sellianen tapaus tällä kertaa kepulta. Ei yllätä, kepu pettää aina. Mutta se yllätti, ettet ollut tietoinen kepun uudesta kannasta!

        Kepu on erittäin epäisänmaallinen puolue.


      • joseph.porta
        Kepun kannat kirjoitti:

        Kepu otti käyttöön oppositiokannan, kun arvelee sillä saavansa pisteitä, joilla taas kannatus nousisi. Hallituksessa kepu käyttäytyi toisin, jopa uhmakkaasti ja töykeästi silloista opposiota kohtaan. Etenkin Kiviniemen noustua dementikkovanhasen tilalle. Kiviniemellä taisi kohota rasvaisten hiusten alle sitä, jota JuhanI Suomi kirjoitti kohonneen Vanhasenkin kupoliin (viittaus Juhani Suomen kirjoitukseen, jossa hän arveli Vanhasen munuaisten alkaneen toimia väärään suuntaan).

        Kun puolue saa mittavan vaalitappion on selvä, että linjaa on jollaintavoin muutettava. Muunlainen menettelyhän olisi äänestäjien mielipiteen huomiotta jättämistä.

        Tämä on vaikea ymmärtää vasemmistolaisten, joiden linjan määrää Marx. Tämä on syytä huomata, kun lukee ylläolevia palstapunikkien kirjoituksia. Näistä mpp tunnetusti pysyy järkkymättä puoluetoimiston ohjeiden mukaisella linjalla


      • busta´s
        joseph.porta kirjoitti:

        Kun puolue saa mittavan vaalitappion on selvä, että linjaa on jollaintavoin muutettava. Muunlainen menettelyhän olisi äänestäjien mielipiteen huomiotta jättämistä.

        Tämä on vaikea ymmärtää vasemmistolaisten, joiden linjan määrää Marx. Tämä on syytä huomata, kun lukee ylläolevia palstapunikkien kirjoituksia. Näistä mpp tunnetusti pysyy järkkymättä puoluetoimiston ohjeiden mukaisella linjalla

        Sä olet melko heikko kepulaiseksikin. Jopa tällä palstalla on tasokkaampia tapittelijoita.


      • joseph.porta
        busta´s kirjoitti:

        Sä olet melko heikko kepulaiseksikin. Jopa tällä palstalla on tasokkaampia tapittelijoita.

        En olekkaan kepulainen


      • Kepu muutti linjaa
        joseph.porta kirjoitti:

        Kun puolue saa mittavan vaalitappion on selvä, että linjaa on jollaintavoin muutettava. Muunlainen menettelyhän olisi äänestäjien mielipiteen huomiotta jättämistä.

        Tämä on vaikea ymmärtää vasemmistolaisten, joiden linjan määrää Marx. Tämä on syytä huomata, kun lukee ylläolevia palstapunikkien kirjoituksia. Näistä mpp tunnetusti pysyy järkkymättä puoluetoimiston ohjeiden mukaisella linjalla

        "Kun puolue saa mittavan vaalitappion on selvä, että linjaa on jollaintavoin muutettava."

        Eli olet sitä mieltä, että puolueen kannatus on tärkeämpi kuin puolueen linja? Linjaa voidaan muutella sen mukaan, mikä on vaalitulos? Ei kuulosta kovin luotettavalta puolueelta sellainen.


      • Kepu muutti linjaa kirjoitti:

        "Kun puolue saa mittavan vaalitappion on selvä, että linjaa on jollaintavoin muutettava."

        Eli olet sitä mieltä, että puolueen kannatus on tärkeämpi kuin puolueen linja? Linjaa voidaan muutella sen mukaan, mikä on vaalitulos? Ei kuulosta kovin luotettavalta puolueelta sellainen.

        Kuulostaa ehkä kuitenkin kansaa kuuntelevalta. Ei välttämättä mikään huono asia.


      • Minäkin ihmettelen kirjoitti:

        Ihmetelin jo avausta lukiessani, että tuoko kepun kanta on, jonka mainitsit? Kun itsekin olen monesti maininnut tuon saman piikki kiinni kommentin täällä, jonka joku toi esiin.

        http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Keskusta Kreikalle piikki kiinni/1135267484388

        Että sellianen tapaus tällä kertaa kepulta. Ei yllätä, kepu pettää aina. Mutta se yllätti, ettet ollut tietoinen kepun uudesta kannasta!

        Olen seurannut kesän aikana politiikkaa vähän sivusilmällä, kun aika mennyt ulkoillessa yms. Eihän se yllättävää tietenkään ole, että Kepun kanta muuttuu jatkuvasti. Mauri Pekkarinenkin tehtaili useamman välikysymyksen hänen mielestään liian korkeasta energiaverotuksesta Kepun edellisellä oppositiokaudella. Hallitukseen päästyään, kukaan muu ministeri ei sitten ollutkaan niin innokas ajamaan energiaverojen korotuksia kuin samainen Mauri.


      • joseph.porta kirjoitti:

        Kun puolue saa mittavan vaalitappion on selvä, että linjaa on jollaintavoin muutettava. Muunlainen menettelyhän olisi äänestäjien mielipiteen huomiotta jättämistä.

        Tämä on vaikea ymmärtää vasemmistolaisten, joiden linjan määrää Marx. Tämä on syytä huomata, kun lukee ylläolevia palstapunikkien kirjoituksia. Näistä mpp tunnetusti pysyy järkkymättä puoluetoimiston ohjeiden mukaisella linjalla

        Joo, olen pysynyt aika lailla järkkymättä tukiasiassa sillä linjalla, jota Jyrki Katainen edellisessä hallituksessa edusti. Kataisen oma linja on tosin sittemmin hiukan horjunut, kun hän halusi päästä pääministeriksi hinnalla millä hyvänsä. Demareissa Liisa Jaakonsaari näyttäisi edelleen pysyneen sillä Kataisen viime vuotisella linjalla.

        Vai linjaa muutettava, jos kärsii vaalitappion. Kepu siis tunnustaa, että se politiikka on ollut ihan hanurista, kun näitä linjanmuutoksia tulee tuhka tiheään. Pitäisi ehkä puouejohtajan kuitenkin olla sen verran sanoissaan huolellinen, ettei syytä muita epäsinmaalliseksi, kun vuoden kuluttua noista sanoista alkaa itse noudattaa näiden "epäisänmaallisten" politiikkaa.


    • Persujen pelko

      Sinä, kuten nämä populistipolitikot Soini, Urpilaine ja Heinäluoma, näkevät asian vain ja ainoastaan Suomen sisäpoliittisesta näkökulmasta.

      Sinun kyseessä ollessa tuollainen kapea ja yksisilmäinen näkökulma ei ole yllättävää, olethan profiloitunut yhdeksi palstan vähiten kokonaisuuksia ymmärtäväksi yhdenasiantoitottajaksi

      Keskustan ja Kokoomuksen linja edellisessä hallituksessa oli olla mukana yhteiseurooppalaisessa rintamassa estämässä talousongelmien eskaloituminen varsinaiseksi lamaksi. Tuo linja tekee jossain määrin kipeää, eikä senkään lopputulos ole kirkossa kuulutettu, mutta se kuitenkin antaa markkinavoimille sen signaalin, että EU:lla ja euroryhmällä on yhteinen ja selkeä tavoite. Kreikan ja muiden krrisimaiden auttamatta jättäminen kun olisi aiheuttanut merkittävän markkinahäiriön ja sitä kautta takuuvarman taloustaantuman.

      Suomen vaalit sotki kuviot.

      Soinin puolueen suosio nousi populistisella ja todellista vaihtoehtoa tarjoamattomalla EU:n arvostelulla. Muissa puolueissa alettiin hätääntyä omasta vaalimenestyksestä. Erityinen paniikki iski demareihin joiden kannatus laski oppositioasemasta huolimatta. Soinia peesatekseen ja kansaa kosiskellen Urpilainen (Heinäluoma takapirunaan) hylkäsi puoleen pitkänlinjan ohjelman olla mukana EU:n ytimessä rakentavana, ei hajoittavana voimana, ja alkoi esiintyä eurokriittisenä. Todellisuudessa puolue lähti kalastelemaan Persujen lammikolle.

      Populistisesti keksittiin nämä sijoittavastuut ja vakuudet, joilla voitiin äänestäjiä hämätä pitäen mahdollisuus hallitusvastuuseen ja Suomen perinteiseen eurooppapolitiikkaan palaamiseen. Siis käytännössä vanhan hallituksen linjalle. Hallitusneuvotteluissa noista demarien "kynnyskysymyksistä" tehtiin varsinainen farssi, jossa Heinäluoma demarien ykkösneuvotelijana koetti vedättää kaikki mahdolliset SDP:n vaateet läpi. Vasemmistoliitto vedettiin selustatueksi. Näin saatiin kirjaus noista vakuuksista hallitusohjelmaan, tietämättä mitä ne todellisuudessa olisi.

      Kokoomus, RKP ja Vihreät taipuivat demarien tahtoon vaikka olivat aiemmin Suomen perinteisellä linjalla.

      Keskusta jäi oppositioon ja hapuili aikansa kannassaan, mutta nyt kun hallituksen valitsema vakuuksien vaatiminen on kaatumassa etenkin SDP:n niskaan todella pahasti ja ajamassa Suomen todennäköisesti historiansa pahimpaan lamaan, Keskusta voi sanoa olleensa edellisessä hallituksessa oikeassa, Urpilaisen urpoilu siis pelasti Kiviniemen kasvot tässä asiassa.

      Jos Urpilainen jatkaa täysin järjetöntä uppiniskaisuuttaan, tuloksena todellakin on historiamme pahin talouslama. Saksan tuki EU:ssa on mennyttä, ja se tulee vaikuttamaan talouteemme suunnilleen samalla tavalla kuin Neuvostoliiton kaupan romahdus 1990 luvun alussa. Kiitos SDP:n pehmeidne puheiden Persujen pelossa

      • Suomalainen ei oikein siedä valheita enkä minäkään ole siinä poikkeus. Sinä näytät sen sijaan olevan.

        Tällä palstalla on käyty tukiasiaan liittyviä keskusteluja niin kauan kuin asian on ollut ajankohtainen. Aivan alusta alkaen olin asiassa Vanhasen hallituksen kannalla ja pidin erityisesti Kataisen näkemyksiä vastuullisena politiikkana. Kritisoin silloin jyrkästi demarien kielteistä ja ehdollista suhtautumista tukeen. Mitään syytä näkemyksen muutokseen minulla ei ole tässä kohdin ollut. Nämä mielipiteeni ovat varmaan tarkistettavissa vanhoista kirjoituksista. Mutta sinä se vaan kehtaat tietoisesti valehtelemalla rinnastaa minun Soinin ja demarien näkemykset samoiksi. Tässä keskustelussa oli nimimerkki Jaban kanssa täysin samoilla linjoille jos vähäisiin nyanssieroihin kiinnitetä huomiota. Minä olen tarkastellut asiaan erityisesti siltä kannalta, että toimettomuus johtaisi vakavaan finanssikriisiin ja lamaan. Tämä on ollut jo pitkään kirjoitusteni pääsanoma tukiasian kohdalla.

        Eihän Urpilainen ole linjoineen suinkaan yksin. Katainen on tullut samoille apajille vakuusasiassa. Nyt sitten tässä viestiketjussa kerrotaan, että Kepunkin kanta on muuttunut "piikki kiinni" -politiikaksi. Pyrin kirjoituksessani hahmottamaan poliitista tilannetta ja näkemysten muuttumisia. Nyt näyttää siltä, että entiset hallituspuolueet ovat vahvimmin muuttaneet näkemyksiään kohden demarien politiikkaa. Katainen tekee tämän hallituksen sisällä ja Kepu oppositiossa piikki kiinni vaatimuksineen. Kepussa entisen hallituksen keskeinen ministeri Paavo Väyrynen menee vielä pitemmälle vaatien jopa kruunua euron rinnalle valuutaksi.

        Urpilaisen ja Suomen toiminta ei kaada mitään pakettia. Suomi on noin 50. osa koko paketista, jos sitäkään. Eivät keskeiset euromaat Saksa ja Ranska anna paketin kaatua sellaisen pikkuvaltion kuin Suomen näkemyksiin. Sinulla on mennyt sen lisäksi, että muunnat totuutta, täysin myös suhteellisuuden taju. Kreikan kaatuminen ei tässä edes ole yksin katastrofaalinenongelma, vaan se, että tauti sen kautta leviäisi kaikkiin eteläisen Euroopan maihin, mikä sitten alkaisi kaatamaan eurooppalaisia ja erityisesti ranskalaisia pankkeja. Ranskalla on pelissä ylivoimaisesti kaikkein eniten. Seuraisi luottamuspula eli finanssikriisi, mikä syöksisi globaalin talouden syvään lamaan pitkiksi ajoiksi.

        Suomalaisista puolueista Vihreät ja RKP taitavat olla tällä haavaa suunnilleen ainoat, jotka ovat valmiit antamaan tukea edelleen ehdoitta. Kokoomuskin on Kataisen suunnanmuutoksen vuoksi aika hiljaa asiassa. Kepu lienee menossa soinilaiseen populismiin mukaan kuten opportunistipuolueella on aina ollut tapana.


      • Kiviniemen kasvoja tuskin pelastaa mikään. Jos Saksan antaa syyskuussa odotetunlaisen päätöksen, silloin ensimmäisen Kreikkapaketin solmiminen joutuu varsin hankalaa arvioon. Kasvojaan ei menet pelkästään Suomen edellinen hallitus, myös Merkelin pää on vadilla.

        http://www.washingtonpost.com/business/markets/germanys-highest-court-to-announce-ruling-on-greek-eurozone-rescues-sept-7/2011/08/23/gIQAldADYJ_story.html

        Mikäli finanssimarkkinoiden levottomuutta ja pankkien keskinäistä luototusepäluuloisuutta oikein tulkitsee, silloin voi pitää aika varmana, että perustuslakituomioistuimen päätöksen ennakoidaan olevan langettava.

        Suomen takuut ovat varsin pieni detalji, ne ajoittuvat kuitenkin varsin oikeaan aikaan, koska päätös Kreikan tukipaketista olisi pitänyt olla valmis elokuun loppuun mennessä. Nyt päätöstä saatiin siirrettyä, koska syyskuun seitsemäntenä päivänä ratkaistaan euron kohtalo.

        Suomi voi jättäytyä paketin ulkopuolelle, se on mahdollista, jos Suomi muuten paketin hyväksyy. Saksan tuen menettämisestä ei ole pelkoa, jokaisella euromaalla on oikeus katsoa kansallista etuaan. Finanssikriisi on se ongelma, mikäli koko euromaiden tukeminen katsotaan Unioninperusasiakirjan vastaiseksi.


      • Kysymystä pukkaa
        niinpa.niin kirjoitti:

        Kiviniemen kasvoja tuskin pelastaa mikään. Jos Saksan antaa syyskuussa odotetunlaisen päätöksen, silloin ensimmäisen Kreikkapaketin solmiminen joutuu varsin hankalaa arvioon. Kasvojaan ei menet pelkästään Suomen edellinen hallitus, myös Merkelin pää on vadilla.

        http://www.washingtonpost.com/business/markets/germanys-highest-court-to-announce-ruling-on-greek-eurozone-rescues-sept-7/2011/08/23/gIQAldADYJ_story.html

        Mikäli finanssimarkkinoiden levottomuutta ja pankkien keskinäistä luototusepäluuloisuutta oikein tulkitsee, silloin voi pitää aika varmana, että perustuslakituomioistuimen päätöksen ennakoidaan olevan langettava.

        Suomen takuut ovat varsin pieni detalji, ne ajoittuvat kuitenkin varsin oikeaan aikaan, koska päätös Kreikan tukipaketista olisi pitänyt olla valmis elokuun loppuun mennessä. Nyt päätöstä saatiin siirrettyä, koska syyskuun seitsemäntenä päivänä ratkaistaan euron kohtalo.

        Suomi voi jättäytyä paketin ulkopuolelle, se on mahdollista, jos Suomi muuten paketin hyväksyy. Saksan tuen menettämisestä ei ole pelkoa, jokaisella euromaalla on oikeus katsoa kansallista etuaan. Finanssikriisi on se ongelma, mikäli koko euromaiden tukeminen katsotaan Unioninperusasiakirjan vastaiseksi.

        Mitäs sitten tapahtuu? Väitätkö euron kaatuvan? Ei kannatta kirjottaa jos ei ymmärrä asioista. Demarien puoluetoimisto ei ole hyvä tietolähde.


      • Kysymystä pukkaa kirjoitti:

        Mitäs sitten tapahtuu? Väitätkö euron kaatuvan? Ei kannatta kirjottaa jos ei ymmärrä asioista. Demarien puoluetoimisto ei ole hyvä tietolähde.

        Kristallipalloni on nyt juuri vuosihuollossa, joten en tiedä, mitä jatkossa tapahtuu. Se toki tiedän, että demarien puoluetoimisto olisi juuri nyt hyvä tietolähde. Neuvotteluja ministerineuvostossa käydään ja aivan varmasti Suomen vaatimat takuut eivät ole neuvottelujen sisältö.

        Saksassa on vaakalaudalla ensimmäisen Kreikkapaketin oikeudellinen arvo. Rikottiinko Saksan perustuslakia ja myös Unionin peruasiakirjan sisältöä, kun Vanhanen neuvotteli ensimmäisen euroavustuksen? Jos avustus todetaan lainvastaiseksi, silloin -kreikkalainojen takuut Saksan osalta raukenevat. Jo myönnettyjä lainoja ei takaisin saada, mutta sitä seuraavat ja uudet vakauspaketit menevät uusiksi, niitä ei voida toteuttaa.

        Luottolaman pelkohan tässä tietenkin on ja finanssikriisin, koska varsin isojen pankkien luottoluokitus laskee. Saksan ja Ranskan pankkien ongelmaksihan tämä kaatuu. Euron kurssi luultavasti laskee ja taantuma syvenee isohkoksi lamaksi.

        Vaikka Kreikkapaketti nähtäisiinkin siten, että se oli välttämätöntä solmia, koska kyseessä oli hätätilanne. Saksassa saadaan tuskin lupaa siihen, että väliaikainen- ja pysyvä vakaussopimus on mahdollista solmia, ilman kansallisten parlamenttien perustuslaillisessa järjestyksessä tehtyä äänestystä. Käytännössä asiat ovat aivan auki ja tämä tilanne jatkuu pitkälle syksyyn.

        Urpiaisen ja Kataisen kannalta tilanne on se, että he voivat huolettaa näyttää tinkimättömiltä, sillä kun ei nyt ole euron kannalta merkitystä. Sisäpoliittiset pisteen vain kerätään kotiin.


    • Pelle mikä pelle

      Olennaista on Urpilasen valehtelu niin Portugalin tukipaketin kuin Kreikan vakuukisen osalta.

      Hän siis samoilla linjoilla kuin mielipidepankki tuo SDP:n puoluetoimiston tukityöllistetty. Hänkin tunnetaan pelkkänä valehtelijana.

      • heiniksen heiniä

        Urpilainen on joutunut vaikeaan rakoseen kun antoi Heinäluoman vetää hallitusneuvotteluissa demarien päälinjat. Heinäluoman änkyrävaateet ovat nyt realisoituneet Urpilaisen käsiin ja paniikki on hirmuinen - siksi nuo valheet.

        Ikävää tietysti on, että Urpilainen valehtelee noin läpinäkyvästi, hänen pitäisi nyt ottaa puolueen johto selkeämmin itselleen, ja vaikkapa Lipposen arvovaltaa hyväksikäyttäen tehdä demareille selkeä paluu kunnolliseen rakentavaan eurooppapolitiikkaan.


      • Olennaista tässä on se, että hallitusohjelmaan kirjattiin ehtoja tuen (takuiden ja lainojen) myöntämiselle. Pääministeri Katainen teki suunnanmuutoksen hyväksyessään tällaiset ehdot.

        Urpilaisen kanssa olen ollut asiassa koko ajan eri mieltä. Pidin jo aikoinaan demarien kantaa pöyristyttävänä ja vastuuttomana sonilaisten populismista puhumattakaan.

        Vaaleissa tuo populismi sain vaan niin vahvan tuen kansalta, että se huomioiminen on ymmärrettävää. Katainen lienee ottanut tämän asian realismina ja hyväksyi sen vuoksi hallitusohjelman, joka tässä kohdin poikkeaa edellisen hallituksen ohjelmasta.

        Vakuuksien ja muiden kansallisten ehtojen politiikka on näin vaikeassa asiassa huonoa politiikkaa. Asiat pitäisi pyrkiä pitämään yksinkertaisina ja ottaa päätavoitteen saavuttaminen tosissaan. Päätavoite on finanssikriisin ja laman torjuminen. Jos ne toteutuvat, hinta on paljon suurempi kuin mikään tuki, mitä on annettu.

        Tottakai ongelman synty liittyy siihen, että euroalueella laiminlyöntiin sovittujen sääntöjen valvonta. Kreikka ja monet muutkin maat elivät holtittomasti yli varojensa ja pankit myönsivät niille holtittomasti lisää rahaa tähän yli varojen elämiseen. Suomi ja Luxemburg taitavat olla ainoita jäseniä, jotka ovat kyenneet pitämään kiinni suunnilleen sovituista ehdoista. Nyt Saksa vaatii kuria ja järjestystä. Vaatimus tulee vähintään viisi vuotta liian myöhään, kun tavara on livahtunut jo monella pöksyyn.


      • heiniksen heiniä kirjoitti:

        Urpilainen on joutunut vaikeaan rakoseen kun antoi Heinäluoman vetää hallitusneuvotteluissa demarien päälinjat. Heinäluoman änkyrävaateet ovat nyt realisoituneet Urpilaisen käsiin ja paniikki on hirmuinen - siksi nuo valheet.

        Ikävää tietysti on, että Urpilainen valehtelee noin läpinäkyvästi, hänen pitäisi nyt ottaa puolueen johto selkeämmin itselleen, ja vaikkapa Lipposen arvovaltaa hyväksikäyttäen tehdä demareille selkeä paluu kunnolliseen rakentavaan eurooppapolitiikkaan.

        Aivan. Tässä olisi tarvittu lipposlaista jämäkkää EU-politiikkaa. Juuri sitä Lipposen - Niinistön politikkaa, mitä kepulaiset ja persut henkeen ja vereen vastustavat. Valitettavasti demareilta lipsui ote tässä asiassa. Ja valitettavsti tauti näyttää vähän tarttuneen myös Kataiseen, jolla keinot alkavat olla myös hukassa.

        Suomessa ei näytä vaalien jälkeen löytyvän enää sellaista poliittista voimaa, joka ajaisi päättäväisesti meidän eurooppalaisten yhteistä etua. Katainen oli vielä edellisessä hallituksessa tällainen voimanpesä.


      • Tolloa porukkaa
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Aivan. Tässä olisi tarvittu lipposlaista jämäkkää EU-politiikkaa. Juuri sitä Lipposen - Niinistön politikkaa, mitä kepulaiset ja persut henkeen ja vereen vastustavat. Valitettavasti demareilta lipsui ote tässä asiassa. Ja valitettavsti tauti näyttää vähän tarttuneen myös Kataiseen, jolla keinot alkavat olla myös hukassa.

        Suomessa ei näytä vaalien jälkeen löytyvän enää sellaista poliittista voimaa, joka ajaisi päättäväisesti meidän eurooppalaisten yhteistä etua. Katainen oli vielä edellisessä hallituksessa tällainen voimanpesä.

        Mietippä nyt mitä hallitusneuvotteluissa tapahtui. Kataisen oli pakko myöntyä demarien älyttömyyteen jotta sai edes jonkinmoisen hallituksen kasaan. Heinäluoman änkyröinti johti jo välirikkoon, ja vaikka yhteen sitten palattiinkin niin kyllähän kaikesta näkee, ettei Katainen aidosti ole demarien kanssa samaa mieltä noista vakuuksista. Yhteinen hallitus on yhteinen hallitus ja kun demarit jyräsi tuollaisen älyttömyyden niin pakkohan hänen on sitä julkisuudessa puolustaa.

        SDP:n mudonmuutos ihmetyttää, ja näyttää ihmetyttävän myös muita eurooppalaisia demaripuolueita ainakin Liisa Jaakosaaren mukaan. SDP on nykyisellään niin osaamattomissa käsissä (Urpilainen, Jungner jne) että siltä puolueelta voi odottaa mitä tolkuttomimpia vaatimuksia ja kannanottoja. Yhtään ei katsota kokonaisuutta eikä omaa nenää pidemmälle.


      • Jäbä..
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olennaista tässä on se, että hallitusohjelmaan kirjattiin ehtoja tuen (takuiden ja lainojen) myöntämiselle. Pääministeri Katainen teki suunnanmuutoksen hyväksyessään tällaiset ehdot.

        Urpilaisen kanssa olen ollut asiassa koko ajan eri mieltä. Pidin jo aikoinaan demarien kantaa pöyristyttävänä ja vastuuttomana sonilaisten populismista puhumattakaan.

        Vaaleissa tuo populismi sain vaan niin vahvan tuen kansalta, että se huomioiminen on ymmärrettävää. Katainen lienee ottanut tämän asian realismina ja hyväksyi sen vuoksi hallitusohjelman, joka tässä kohdin poikkeaa edellisen hallituksen ohjelmasta.

        Vakuuksien ja muiden kansallisten ehtojen politiikka on näin vaikeassa asiassa huonoa politiikkaa. Asiat pitäisi pyrkiä pitämään yksinkertaisina ja ottaa päätavoitteen saavuttaminen tosissaan. Päätavoite on finanssikriisin ja laman torjuminen. Jos ne toteutuvat, hinta on paljon suurempi kuin mikään tuki, mitä on annettu.

        Tottakai ongelman synty liittyy siihen, että euroalueella laiminlyöntiin sovittujen sääntöjen valvonta. Kreikka ja monet muutkin maat elivät holtittomasti yli varojensa ja pankit myönsivät niille holtittomasti lisää rahaa tähän yli varojen elämiseen. Suomi ja Luxemburg taitavat olla ainoita jäseniä, jotka ovat kyenneet pitämään kiinni suunnilleen sovituista ehdoista. Nyt Saksa vaatii kuria ja järjestystä. Vaatimus tulee vähintään viisi vuotta liian myöhään, kun tavara on livahtunut jo monella pöksyyn.

        Jopas on hitto !!!

        Ollaankos me oltu ennenkin näinsamaa mieltä?

        Jos ei olla, niin minä laitan tästo ruksin seinään.

        Onko tapaus "historiallinen" vai tulisko mieleesi joku aiempi?

        Tämä...

        >>Päätavoite on finanssikriisin ja laman torjuminen. Jos ne toteutuvat, hinta on paljon suurempi kuin mikään tuki, mitä on annettu.


      • Tolloa porukkaa kirjoitti:

        Mietippä nyt mitä hallitusneuvotteluissa tapahtui. Kataisen oli pakko myöntyä demarien älyttömyyteen jotta sai edes jonkinmoisen hallituksen kasaan. Heinäluoman änkyröinti johti jo välirikkoon, ja vaikka yhteen sitten palattiinkin niin kyllähän kaikesta näkee, ettei Katainen aidosti ole demarien kanssa samaa mieltä noista vakuuksista. Yhteinen hallitus on yhteinen hallitus ja kun demarit jyräsi tuollaisen älyttömyyden niin pakkohan hänen on sitä julkisuudessa puolustaa.

        SDP:n mudonmuutos ihmetyttää, ja näyttää ihmetyttävän myös muita eurooppalaisia demaripuolueita ainakin Liisa Jaakosaaren mukaan. SDP on nykyisellään niin osaamattomissa käsissä (Urpilainen, Jungner jne) että siltä puolueelta voi odottaa mitä tolkuttomimpia vaatimuksia ja kannanottoja. Yhtään ei katsota kokonaisuutta eikä omaa nenää pidemmälle.

        Tässä Eurooppa-politiikassa voin olla täysin samaa mieltä Liisa Jaakonsaaren kanssa. Demareilta on ollut tässä kohdin pallo hukassa pitemmän aikaa.

        Mutta ei se nyt taida sentään olla yhtä hukassa kuin Kepulla, joka näyttää tehneen täyskäännöksen tukien suhteen. Puolisen vuotta sitten Kiviniemi puolusti henkeen ja vereen ehdottomia tukipaketteja sanoen niitä vastustavien olevan epäisänmaallisia. Nyt sitten Kepu vaatikiin piikin panemista kiinni. Mitään olennaista uutta tietoa Kreikan valmiudesta täyttää sille asetetut ehdot ei ole tässä ajassa tapahtanut. Kepu on vain yksinkertaisesti niin populistisen opportunistinen puolue, että se ajaa joko kaksilla kärryillä samaan aikaan tai kääntyy täyskäännöksen ympäri politiikassaan. Nytkään ei ole varmaa, onko Kepulla asiassa kaksi kantaa samanaikaisesti voimassa. Toiselle kannalla arvostellaan hallitusta ja toiselle Soinin puoluetta.


      • Jäbä.. kirjoitti:

        Jopas on hitto !!!

        Ollaankos me oltu ennenkin näinsamaa mieltä?

        Jos ei olla, niin minä laitan tästo ruksin seinään.

        Onko tapaus "historiallinen" vai tulisko mieleesi joku aiempi?

        Tämä...

        >>Päätavoite on finanssikriisin ja laman torjuminen. Jos ne toteutuvat, hinta on paljon suurempi kuin mikään tuki, mitä on annettu.

        Tottakai me olemme olleet tässä asiassa samalla kannalla ja ennen vanhaan monessa muussakin. Näkemyserot alkoivat syntyä siinä vaiheessa, kun sinä aloit uskoa ja ihailla Matti Vanhasen johtamaa Kepua ymmärtämättä, että Vanhanen on puolueen päänäkemyksissä kuitenkin oppositiossa. Jarmo Korhonen ja Paavo Väyrynen edustavat Kepun politiikan kovaa ydintä ja nämä miniliberaalit olivat vain kestämätön välivaihe. Kävi juuri niin kuin ennustin eli että Vanhasen politiikka saa Kepun kannatuksen jyrkkään laskuun.


    • Jossain mättää...

      Saksa on kaatamassa Kreikan apupakettia. Keinokin on syvältä: syytetään Suomea, vaikka itse ollaan karhunkaadossa.

    • Jutta Rappio

      Tärkein opetus tässä asiassa: elä koskaa luota demariin. Sen Urpilaisen valehtelu osoittaa.

    • Iso, komea hetero

      Olet sinä harvinaisen hullu jopa punikiksi. No, on an se Kapi, niipäniinittäjä, ryshä-ernesto, transu-jäbä ja ironcurtain tasoisiasi punatolloja. Puhut taas niin kuin hevonen veteen ulostaisi.

    • kapu-vaari

      Umpisolmulta nyt näyttää, eikä ole mahdotonta sekään, että solmua ei avattaisi muuten kuin hallituksen erolla. Jos niin käy, on kaksi mahdollisuutta uuden hallituksen muodostajaksi. Tukitoimista jyrkästi kieltäytyvien osoittautuessa enemmistöksi hallituksen tietysti muodostaa Timo Soini, päähallituspuolueena persut, keitä muita he sitten mukaansa saavatkaan. Mutta jos tukitoimia pidetään varauksetta tarpeellisina, hallituksen muodostajaksi täytyy kutsua Matti Vanhanen, joka pääministerinä ollessaan oli varauksettomasti tukien kannalla, mistään vakuuksista puhumatta:

      http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/vanhanen-kreikalle-lainaaminen-reilusti-voitollista/545952

      Ei kai Matin näkemys liene muuttunut vieläkään, ja jos hänestä tulee pääministeri, kyllä vielä vaalien alla varauksitta tukien kannalla ollut ja nyt takkinsa kääntänyt kepu kiepauttaa jälleen takkinsa toisin päin ja tulee tietysti hallitukseen: Kai siinä sitten jatkaisivat myös porvaripuolueet, ehkä demaritkin, ja oppositioon edelleen jäävät perut saisivat nykyistäkin pienemmän kumppanin sinne, vasurit kepun tilalle.

    • Kolmas mahdollisuus

      Voi tulla myös se Kiviniemi kakkonen, josta Mari uneksui vaalien alla. Se jatkaa Vanhasen varauksettomalla tukilinjalla, Vaikka Mari on nyt toista mieltä, niin ei takin kääntäminen tuota hänelle vaikeuksia, onhan hänkin kepulainen.

    • Jutta Rappio

      "Emme hyväksy Portugalin tukea ilman sijoittajien vastuuta."
      "Emme hyväksy Kreikan lainoja ilman vakuuksia,... olemme jo saaneet vakuudet."

      Kuka valehtelija?

      Ps. ei se valeyo.

    • Näin se meni

      Demarien epätoivoinen "täyden takuun vaalilupaus" ja kokoomuksen hallitukseen meno hinnalla millä hyvänsä taktiikka on saanut nolon lopun.

      Suomen Keskusta muuttui kriittiseksi Kreikan lisäavun suhteen kun Kreikka ei pitänyt lupauksiaan edellisen lainan jälkeen. Näin sen täytyy mennäkin, tämä on
      johdonmukaista ja järkevää politiikkaa Keskustalta.

    • Keskustaporvari

      Nyt vasta minulle on lopullisesti selvinnyt, mitä Paavo Lipponen tarkoitti, kun hän nimitti EU:ta sosialidemokraattiseksi projektiksi. Mitäs muuta se on kuin rahan nyhtämistä kansalaisilta ja sen kaatamista moolokin kitaan.

      • Sosiaalidemokraattinen projekti on muuttunut kepulaiseksi projektiksi. Unionin toiminnassa ovat valitettavasti päällimmäisenä maatalous- ja aluetuet aivan samoin kuin Kepunkin politiikassa meillä Suomessa. EU:ssa tuetaan myös huonosti menestyviä alueita kuten Kreikkaa ja Portugalia. Meillä maan sisällä vastaavia tukikohteita ovat Merijärven tyyppiset kepukunnat.

        Tämä on elättipolitiikkaa. Demarithan ovat olleet työväenpuolue, joka on uskonut siihen, että jokainen voisi elättää itsensä tekemällä työtä ja sen vuoksi on loogista pyrkiä rakentamaan sellaista yhteiskuntaa, missä työtä olisi mahdollisimman paljon tarjolla. Kepun malli on taas se rahanjaon malli, missä surkimuksille jaetaan rahaa vaatimatta sitä, että näiden pitää muuttaa suuntaansa ja alkaa pärjäämään omillaan. Tuo malli ei ole toiminut. Rahanjakomalli on johtanut vain siihen, että tarvitaan ensi vuonna entistäkin enemmän rahaa. Tämä on kepulainen uuninpankollamakuumalli, joka valitettavasti on Euroopassakin ja erityisesti sen eteläisissä osissa vallalla.


    • cubrunguu

      Noh, noh.

      Umpisolmu on demareiden kiristämä vaalihöppö siitä, että Kreikan tukea ei anneta ilman vakuuksia. Kokoomus meni siihen halpaan valitettavasti mukaan, kun Heinäluoma nakkeli yhteen kertaan niskojaan ja kävelytti sdp:n ulos Smolnasta.

      Tämä takuu-höppö tuli siten kirjatuksi myös hallitusohjelmaan, mitä Katainen on joutunut TV:ssä selittelemään kengänkärkiään tuijotellen, eli häpeissään.

      Nyt kun asia menee EU:n päättävissä elimissä ihan samalla tavalla kuin jo vuoden ajan eduskunnan kyselytunneilla, eli että tuet päätretään yksimielisesti, niin Urpilainen vain jatkaa vaali-pöppöään.

      Tässä asissa ei ole ensimmäistä, toista tai kolmatta linjaa. Ei edes suomalaisten puolueiden erilaisia linjoja. On vain Euroopan yhteisen edun linja. Se on finanssi-, pankki- ja talouskriisin lykkääminen tuonnemmaksi, koska kriisin, taantuman ja laman kestäminen Suomessa olisi liian kova pala meille tavallisille tallaajille.

      • pelottelijat hämää

        Lama joka tulee kuitenkin vaikka jakaisimme koko kansallisomaisuutemme kriisiavustuksina.


      • Olen samaa mieltä siitä, että vain yksi linja on järkevä ja sillä pitäisi toimia johdonmukaisesti. Euroopasta ei vain näytä löytyvän sellaista vahvaa poliittista tahtoa, joka varmistaisi tuon linjan pitävyyden. Tässä asiassa olen koko ajan ollut itse Kataisen edustamalla linjalla. Soinin ja demarien höperehtinen on saanut asiat sekaisin. Ja Kepu on tietysti tavoilleen uskollisena kääntänyt jälleen täysin takkinsa.


    • Lehmäkauppaa...

      Mtk-maalaisliitto-kepu halusi jakaa veronmaksajien rahaa välimerelle, jotta saisi näiltä sitten vastikkeeksi EU:sta edelleen poikkeusluvan kurittaa Suomen kansalaisia valtavilla ja poikkeuksellisilla kansallisilla maataloustukiaisilla, joita jaetaan vastikkeetta suurrmaanomistajille.

      Jos Suomi kieltäytyy välimeren tukiaisista ja jos tämän seurauksena mtk:n suurmaanomistajat menettävät mahdollisuuksiaan tyhjentää suomalaisten taskuja tukaisilla, niin saavutetaan tuplavoitto, jota MTK:n ökyisännät kauhulla odottavat.

      Suurmaanaomistajien kärkkymät tukiaiset ovat 100% selitys mtk-kepun kannanottoihin EU:n tukiaisasioissa.

      Kepulle kävi vaaleissa kylmät, kun maaseudun tilattomat eivät enää suostuneet maksamaan omien isäntien lisäksi välimeren holtitonta menoa. Kepun köyhät siirtyivät persujen äänestäjiksi. Kyseessä on maaseudun tilattomien irtiotto rikkaiden tukiaisista, joskin se tapahtuu EU-politiikan kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      664
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      485
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe