Kaksi karhua ja pojat

34g3f

"Elisa lähti sieltä Beteliin. Kun hän nousi rinnettä, kaupungista tuli pikkupoikia, jotka pitivät häntä pilkkanaan ja huusivat hänelle: 'Tule tänne {ylös, KR1933/38}, kaljupää! Tule {ylös, KR1933/38} tänne, kaljupää!'

Hän kääntyi katsomaan pilkkaajiaan ja kirosi heidät Herran nimeen. Heti tuli metsästä kaksi karhua, ja ne raatelivat neljäkymmentäkaksi poikaa kuoliaaksi. Elisa jatkoi matkaansa Karmelinvuorelle ja palasi sieltä Samariaan."


sen pituinen tarina se.


Jumalanne tappoi 42 tuosta vain, koska sanoivat "kaljupää".

Normaalia?

10

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54g4g

      Eihän se normaalia ole jos tuollasesta tulee välitön tappo, mutta hetkessä jossa oma poika tapettiin paalulle/ ristille, ei tapettu ketään.

      Luulis että siinä vaiheessa olis vituttanu niin paljon ,että olis käsi sivaltanu muutaman donan ihmisiä mutta sillon riitti maanjäristys ja esirippujen repeilyt...

      hitusen outo tyyppi...

      ei mee oikee yksiin nää tuomioiden laadut..

    • Tämä nyt on näitä raamatun vastenmielisimpiä kohtia. Kertoo siitä että jos raamatun Jumala on todellinen, sillä on vakavia itsetunnollisia ongelmia ja se on vieraantunut pahasti todellisuudesta.

      Tarinassa on mielenkiintoista myös se että kaksi karhua pystyy raatelemaan 42 vetreää nuorta poikaa. Joko karhut olivat yliluonnollisen tehokkaita, tai sitten pojat olivat toooodella hitaita pakenemaan. Jokainen voi kuvitella tilanteen missä 42 tyyppiä lähtee juoksemaan tuhatta ja sataa eri suuntiin. Siinä saa olla 'pari' karhua vielä lisäksi että koko katras saadaan kokoon ja teuraaksi.

    • Jumalan ratkaisukyky on myös tässä tarinassa oma mielenkiintoinen pointtinsa. Kaikkivoipana Jumala olisi voinut vetää ässän hiasta ja taikoa Elisalle kunnon tuulitukan poikien ihmeteltäväksi. Elisa olisi iskenyt pojille kevyenä kuittauksena silmää ja kadonnut sinne minne oli menossa. Mutta ei. Jumala päätti että nyt raadellaan ja tapetaan koko porukka.

      Vt-seura muuten käyttää tätä kohtaa uhkaillakseen ettei sille tule kenkkuilla.

      "Meille kerrotaan 2. Kuningasten kirjan 2:23, 24:ssä, että muuan nuorisojoukko pilkkasi Jumalan profeettaa: ”Tule ylös, kaljupää, tule ylös, kaljupää!” Vastaukseksi Elisa ”kirosi – – heidät Herran nimeen. Silloin tuli metsästä kaksi karhua ja raateli neljäkymmentä kaksi poikaa kuoliaaksi.” Tuollaiset syyriankarhut saattoivat olla raivokkaita, kun ne yllätettiin tai kun niiden poikaset näyttivät olevan uhattuna (2. Samuelin kirja 17:8; Sananlaskut 17:12; 28:15). Jumala käytti noita eläimiä pannakseen jumalallisen oikeuden täytäntöön niitä vastaan, jotka röyhkeästi halveksivat hänen edustajaansa ja siten Jehovaa itseään." Vartiotorni 1.1 1992

    • 5jj54r

      katoppas perkules..... edustajanahan seura itseensä pitää.

      hyvä pointti tiuku!

      Tuntus kyllä että jossakin epämääräsessä "poikienillassa" vaikkapa 10 ihmisen voimalla ainakin 7 pääsisi karhuilta karkuun :D

      Mutta semmosissa tapauksissa käy yleensä juuri toisinpäin ja joku laittaa 24 karhua mahaansa :p , eikä siihenkään mitään ihmeitä tarvita... on tukkaa tai ei XD

      • >>Tuntus kyllä että jossakin epämääräsessä "poikienillassa" vaikkapa 10 ihmisen voimalla ainakin 7 pääsisi karhuilta karkuun :D

        Väittäisin kans että aika moni selviäisi seuraavaan vähintään epämääräiseen poikieniltaan. xD

        >>Mutta semmosissa tapauksissa käy yleensä juuri toisinpäin ja joku laittaa 24 karhua mahaansa :p , eikä siihenkään mitään ihmeitä tarvita... on tukkaa tai ei XD

        Joku voi tietenkin hyytyä toista ennen. Mielestäni se että joku hyytyy viimeiseksi, tai ei ollenkaan, on ihmeeksi luokiteltava tapahtuma. Tämä siis omasta perspektiivistä katseltuna. ;o)

        Pyritään välttämään sitten tämä reaktio... :

        http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=83728&c=11


    • nestekarhuja

      Kylhä mie pistelen monta Karhua illassa naamariini eikä ies tukka hulmua ;)

      • hoitokarhu

        Tarpeeks monta Karhua kun vetelee kuukausitolkulla nuamaansa ni alkaa nähä unissaan möriseviä karhuja jotka raateloot....
        Sit näkkee niit herreillä ollessaakii ja joutuup hoitoo ko ruppee niitä huitomaa.....


      • 31
        hoitokarhu kirjoitti:

        Tarpeeks monta Karhua kun vetelee kuukausitolkulla nuamaansa ni alkaa nähä unissaan möriseviä karhuja jotka raateloot....
        Sit näkkee niit herreillä ollessaakii ja joutuup hoitoo ko ruppee niitä huitomaa.....

        Juuh, eikös toi Karhujen kittaaminen olekin luopparien hommaa.
        Siellä ne sitten istuvat keskenään ja manaavat jumalaa ja tämän karhuja.


    • 54tbvrb

      yhtälaillatuntus olevan jehkuloiden hommaa, eläkä ivaile.. ettei vaan käsi käy

    • 31

      Käsi käy yhtä lailla toiseen suuntaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe