Tullaksesi kirjailijaksi, sinun on luettava ainakin 100 kirjaa.

tuleva kirjailija

Auttakaas listaamaan kirjoja, jotka voisi/olisi tärkeää kirjailijaksi aikovan lukea.
Ja tarkoitus nyt on vaan kerätä listaa ja pitää ketju leikkimielisenä :)

Itse aloitan näillä kahdella:

Rikos ja Rangaistus

Anna Karenina

14

279

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eräs kirjoittaja

Mitä tahansa esikuvaa käytät apuna, ei sinusta tule suurta kirjailijaa jos plagioit heidän oivalluksiaan. Siksipä kun olet lukenut muutaman kuuluisan kirjan ja kirjoitusoppaan ymmärtääksesi mikä tekee hyvistä kirjoista hyviä, lue:

Skott Trope – Ajattele kuin Einstein

Ja keksi itse oivallukset, jotka voivat tehdä sinusta menestyskirjailijan.

• Mutta tuokin

on opittua.

Oletko tyhmä, kun et osaa ajatella itsenäisesti?

• Eräs kirjoittaja
        Mutta tuokin kirjoitti:

on opittua.

Oletko tyhmä, kun et osaa ajatella itsenäisesti?

Opittu tieto synnyttää mielen metodeja ja säännöstöjä, jotka ohjaavat tekemisiä ja rajoittavat riippumatonta ajattelua. Säännöstöihin luottavan on vaikea nähdä opittujen sääntöjen synnyttämien 'sääntöloukkujen' taakse. Lapsi on tietämättömyydessään vapaa opitun rajoitteista, mistä hänen sepittämänsä uudet sanat ja luovat leikit kertovat. Aikuinen unohtaa helposti opitun tiedon luomien sääntörajoitteiden ansiosta kykynsä ajatella laatikon ulkopuolelle, kykynsä olla luova. Sääntöloukkujen rikkomisen taito on kuitenkin opittavissa, mitä Ajattele kuin Einstein käsittelee.

Jotta kysymyksesi ei jäisi vain tietämättömän olettamaksi, muutan sen objektiiviseksi: Onko tyhmä jos ei osaa ajatella itsenäisesti eli ajatella sääntöloukkujen ulkopuolelle?

Tyhmän määritelmä: joka ei tiedä, ymmärrä tai osaa.

Määritelmää käyttäen: Jos ei tiedä tai ymmärrä kokevansa maailmaa sääntöloukkujen orjana, on tyhmä. Jos ei osaa ajatella itsenäisesti eli rikkoa sääntöloukkujen rajoituksia, on tyhmä.

Neuvoin muita oivaltamaan itsenäisesti. Kuinka se tekee minut tyhmäksi?

(Jätän oletuksesi typeryydestäni omaan arvoonsa.)

• Ao

Lue Danten Jumalainen näytelmä. Naura. Sisäistä.

Katso Absolutely Fabulous -niminen sarja. Ymmärrä. Sisäistä.

Kun yhdistät nuo kaksi elementtiä kulutuskriittiseen, hyvin kirjoitettuun romaaniin, saatat iskeä kultasuoneen.

• scarabaeus

aijaa tällaista limonaatia...........hmmmmmmm,
        olisko hyvä nimi sit

täplikkäiset pantterit

?

• Herne nenässä

Jos on teini niin Hermann Hesse: Arosusi, Albert Camus Sivullinen

• Camus voi

kyllä lannistaa..

Nero...

• Ilo elää

Shakespearen tuotanto.

Thomas Pynchonin tuotanto.

• 8+15

Lue hyvin myynyttä laatunykykirjallisuutta. Anna-Leena Härkönen, Kari Hotakainen, Miika Nousiainen, Mikko Rimminen.
      Eli mukaansavetävä juoni, taidokasta kielenkäyttöä, lopulta vähän tapahtumia juonessa, kerronnan kaari ja kirjan yleinen aikakäsitys. Siitä se lähtee.

• scarabaeus

........huoh, miksi vatkata näitä vanhoja, laittaisitte nyt näitä vetävämpiä uusia kirjailijoita.

• Kyllä minusta klassikot pitää tuntea, että tietää miten klassikko syntyy. Itse ainakin koen oppineeni jotakin Shakespearen, Tolstoin, Waltarin ja muiden lukemisesta. Monet tässä ja muissa ketjuissa näyttävät jotenkin olettavan, että arvostaminen tai esikuvana pitäminen tarkoittaa suoraan plagioimista, kun etenkin klassikkojen kohdalla kyseessä pitäisi olla enemmänkin se, että tiedostaa miten on jo tehty ja sen avulla osaa keksiä itse omaperäisemmän ratkaisun. Asiaa voitaneen verrata maalaamiseen, jossa perinteisesti on ensin tutkittu seikkaperäisesti tunnettujen maalareiden töitä ja vasta ne sisäistettyään lähdetty itse taiteilemaan. Siinä mielessä kaikki kirjat vievät aina tavalla tai toisella eteenpäin. Minusta kuitenkin kaikki genret pitäisi ainakin pintapuolisesti tuntea, jotta niistä muodostuu ikään kuin työkaluvalikoima, joihin voi tukeutua kun niitä tarvitsee. Kirjailijoilta voi myös omaksua asenteita itseensä kirjoittamiseen, se kun usein tihkuu esiin sieltä rivien välistä.

• jhjhk

Tottakai toisten kirjoituksista saa viedä, valjastaa ja jatkojalostaa ideoita. Pääasia että ne tuntuvat omanlaisilta ja inspiroivat. Jokaisella kirjailijalla on polkupyörävarkaan sielu, eikä edes hävetä. Kaikki tarinat on kerrottu jo, joten tarinankerronta on enimmäkseen vanhan yhdistelyä. Tärkeintä on se oma ääni ja tapa nähdä maailma, joka tekee kerrontatyylistä ja teeman käsittelystä omintakeista.

Suosittelen:
      Stephen King - Kirjoittamisesta
      Aristoteleen runousoppi

• scarabaeus

.......ja myös
      Elokuvan runousoppi
      on kiintoisa ja opettavainen, varsinkin jos paljonkin kirjoittelee
      kapulaproosaa.

• fsdfs

Juu, draaman kaari on kätevä työkalu, jos aikoo kirjoittaa mukaansatempaavan menestystarinan. Nämäkin ovat hyviä:

Ari Hiltunen: Aristoteles Hollywoodissa
      Syd Field: Screenplay

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      67
      788
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      752
    3. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      706
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      130
      667
    5. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      609
    6. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      67
      589
    7. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      493
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      485
    9. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      469
    10. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    11. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    12. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      68
      430
    13. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      408
    14. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      405
    15. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      65
      398
    16. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35
      393
    17. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      58
      387
    18. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      27
      384
    19. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    20. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      44