Narsisti esimiehenä

-Alamainen-

Narsisti työyhteisössä jäsenä on hyvin tuhoavaa. Minun työpaikkallani narsisti on esimies asemassa ja olemme sosiaalialalla, joka on mielestäni absurdia mutta sille emme voi mitään hänen alaisinaan.
Ensiksi en uskonut, että hän olisi narsisti mutta monta vuotta häntä seuranneena olen siitä sataprosenttisen varma. Työyhteisöstämme moni sen tietää, mutta ei uskalla puhua mitään, koska pelkää häntä.
Tämä esimies on johtavassa asemassa, joka voi päättää mitä tekee ja kuinka tekee. Hän tuo kaikille hyvin esille ja kuuluvasti kuinka koulutettu on ja mikä on titteli. Hän vainb on tekemisissä ylimmän johdon kanssa, koska hyötyy siitä ja näin voin peitellä jälkiään, koska hän lahjoo esimiehiään. Esimiehet palvovat häntä, ja esivätkä näe mitä hän puuhailee. Hän näyttää tehokkaalta ja aikaansaavalta mutta missään ei näy mitään työn tuloksia. Hän deletoi ne muille työntekijöille. Hän ottaa vai työt, joista on hänelle hyötyä. HÄn tekee päätöksiä, joista hän hyötyy ja varsinkinhänen lähipiirinsä, koska hän käyttää heidän palveluitaan ja maksaa laskut kunnan piikistä, hänellä on tämä valta. Esimiehet eivät huomaa mitään. Tämä esimies ei ole paljoa töissä vaan puhelimen päässä, josta hänet saa kiinni. Ties missä on. Hän ajaa vain autolla hakeakseen kilometrikorvaukset keksien tyhjiä palavereja, joita kaikkia ei edes ole. Hän on rahanahne.
Tämä esimies valehtelee päin silmiä ilman tunnontuskia, toiselle kertoo taas toista. Mikäli hän jää valeesta kiinni, ei se häntä hetkauta tai hän kiistää kaiken.
Hän manipuloi, valehtelee, haukkuu, ja huumorilla sävyttäen arvostelee, mukamas kuin vain vitsailisi.
Koulutuksiin ei hän päästä, koska hän vain itse kouluttaa, jotta me muut emme tietäisi mitään. Meillä on lakikin tkana, että tulee kouluttaa 3-10 päivää vuodessa. Hänen mukaansa se on vain suositus. Hänen täytyy olla paras ja osaava. Jos muut ovat parempia, hän väheksyy ja valehtelee muille mikä on. Hän ottaa kaiken kunnian itselleen; hn on se, joka on tämän keksinyt ja kehitellyt esim. projektit.
Lista jatkuisi vaikka kuinka pitkään näistä minkälainen hän on ja mitä hän tekee. Mutta loppuviimeksi narsisti on ovela ja älykäs, joka manipuloi lähipiirinsä. Hakee valtaa ja kunniaa. Minä en voi esimihelle mitään, kuin vain paeta ja pysyä hänestä kaukana.

21

3629

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • freestyle2

Näissä tapauksista on vaikeaa että omille esimiehilleen narskut osaavat olla lipeviä, mutta alaisiaan kohtelee narskumaiseen tyyliin.

Omassa työyhteisössä minulla tuli ongelmia erään narskun kanssa, joka ei onneksi ole esimieheni. Kävin asiasta keskustelemassa oman esimiehen kanssa. Luulin että narsku on pidetty henkilö ja oli melkoinen kynnys mennä juttelemaan. Onneksi menin, koska narskusta oli tehty muitakin valituksia. Ja pomo käski minun jatkaa normaaliin tapaan, mutta kielsi ehdottomasti provosoimasta.
      En tietenkään maininnut esimiehelleni, että henkilö on narsisti, vaan esitin faktat ja sanoin pelkääväni hänen levittävän minusta väärää tietoa.

Eikö hänen esimiehelleen kannataisi puhua ettei ole mahdollista osallistua koulutuksiin? Luottamusmieskin saattaisi pystyä auttamaan.
      Jotain kirjallista todistetta hänen väärinkäytöksistään pitäisi varmaan olla, mailinvaihtoa tai muuta vastaavaa.
      Se on vaarana että joutuu esimiesnarskun silmätikuksi ja sitten työnteko on yhtä helvettiä.
      Jos kukaan ei uskalla viedä asiaa eteenpäin, niin tuskin mikään tulee muuttumaan.

• xcch

Juuri noin se menee, tarkalleen. Narsun tekemisissä ei ole mitään järkeä, ei johdonmukaisuutta.

Yksin ei kannate mennä ylemmille puhumaan, vastaavassa tapauksessa jonka tiedän, useampi henkilö kävi puhumassa yhtäaikaa. Pitivät siis palaverin ylempien kanssa, se alkoi tehoamaan, narsu menetti maineensa..

• alistettu alainen

Mun pomo on narsisti. Koko työyhteisö kärsii hänen tekemisistään Useampi on jo sairaslomalla ja moni siinä rajalla. Toimitusjohtaja ei tee valituksista huolimatta asialle mitään, koska narsisti on toimarin suosikki. Osaa nuolla oikeaan suuntaan. Narsistilla ei sitten muita tukijoita organisaatiossa olekaan. Noin 40 henkeä on tuonut ilmi kärsivänsä tuon narsistijohtajan käytöksestä. Työpaikan psykologi sanoi tuntevansa tapauksen ja oli antanut ohjeen pysytellä ko henkilöstä mahdolisimman kaukana. Miten pysyttelet, jos se on sun esimies...

• mk

KOko porukka lakkoon ja narsistin esimeihelta paperi siitä että narsisti laitetaan muihin hommin ja paperille kaikki ja nimet alle niin päsee eroon. Kun se narsistinen esimeis ottaa muiden hommista kehut niin sen voi saada nalkkiin sillä ett äjoku tekee jonkun homman ihan perseelleen ja kun se esitellään hänen esimeihelleen niin homma loppu. Yksi tapa on että huumaavia lääkkeitä vaikka 100-200 kpl h´änen autoon7 pöyt'laatikkoon ja poliiislle nimetön ilmoitus niin on vitsit vähissä. Erityistilintarkistus kululaskuista niin löytyy epäselvyydet.

• 352ff
        mk kirjoitti:

KOko porukka lakkoon ja narsistin esimeihelta paperi siitä että narsisti laitetaan muihin hommin ja paperille kaikki ja nimet alle niin päsee eroon. Kun se narsistinen esimeis ottaa muiden hommista kehut niin sen voi saada nalkkiin sillä ett äjoku tekee jonkun homman ihan perseelleen ja kun se esitellään hänen esimeihelleen niin homma loppu. Yksi tapa on että huumaavia lääkkeitä vaikka 100-200 kpl h´änen autoon7 pöyt'laatikkoon ja poliiislle nimetön ilmoitus niin on vitsit vähissä. Erityistilintarkistus kululaskuista niin löytyy epäselvyydet.

Meidän sos.alan työpaikassa hoidettiin joukkoirtisanoutuminen naristin takia,. Johan aukesi silmät. Sitten johto tutki kyseisen entisen suosikin toimet,ja homma oli sillä selvä.

• jpattaja

Kollegalla tai entisellä sellaisella on melkoisesti narsistisia piirteitä.
      Kun tulin osastolle töihin, niin alkuu hänen kanssaan tulin hyvin toimeen ja pidin häntä pätevänä kaverina. Vähitellen huomasin, ettei hän ikinä tee virheitä ja jos jokin asia ei mennyt putkeen, niin muissa oli aina syy.
      Jos hänelle meni huomauttamaan huonosti tehdystä työstä, niin suuttui melkoisesti ja muille kollegoille haukkui minua ja myöskin esimiehelle. Jos joku asia meni hyvin, niin hän yritti ottaa kunnian asiasta.
      Vähitellen oltiin niin kypsänä hänen toimintaa, että käytiin pomolle juttelemassa.
      Alkuun pomo oli yllättynyt, koska oli luullut kaveria päteväksi. Hyvä oli suustaan ja osasi käyttää hienoja ammattitermejä jne. Kun työskenneltiin tiimissä ja oli yhteisiä projekteja, niin pomon oli vaikea nähdä yksittäisen henkilön tekemisiä.
      Riittävän monta kertaa kun käytiin pomolle avautumassa, niin pomo antoi narskulle henkilökohtaisen projekti, josta vain hän on vastuussa. Projekti ei ole edennyt oikeen mihinkään ja "kaverille" on alkanut tulemaan poissaoloja kohtuu paljon. Edelleen kovin haukkuu ja syyttää muita kun hänen projektinsa ei etene.
      Tilanne on muuttunut jo huvittavaksi. Kukaan ei jaksa hänen juttujaan kuunnella, eikä niitä usko.
      Kovin odotellaan koska pomo saa tarpeeksi ja irtisanoo hänet. Toivottavasti pian, mutta tämä tuntuu olevan sellainen turvatyöpaikka, ettei täältä kovin helpolla kenkää saa. Onneksi ei tarvitse hänen kanssaan enää työskennellä.

• "Kakku"

Tutulta kuulostaa!

Olin itse sosiaalipuolella projektissa narsun kanssa. Hymyilevän naamion takaa paljastui ihmispeto alle viikossa. Itse tietenkin Herra Täydellisyys (nimikin hillittömän isolla kultauksella salkussa!) ja muut eivät ikinä ymmärtäneet hänen nerouttaan. Ja valitteli vielä kuinka kummassa ei ole saanut ystäviä! Jatkuvaa vähättelyä ja nimittelyä "huumoriksi" naamioituneena. Narsun oli helppo hyppiä pöydällä koska paikan ylin pomo oli pehmo, ei uskaltanut puuttua asiaan. Itse aloin voida huonosti, unihäiriöitä ja ahdistusta. Onneksi tajusin tilanteen ja VAADIN siirto muualle irtisanomisen uhalla. Onnistuin. Ja sekös narsua loukkasi! Sain muutaman loukkaavan sähköpostin. Ärähdin ja katkasin välit totaalisesti psykopaattiin. TOIMIKAA ja VAATIKAA kunnollisia työoloja! Voimia kaikille asian kanssa painiville.

• hippishei!

Mulla tilanne meni paljon pitemmälle, olin jo täysin työuupunut, sairaslomalla mm. narsupomon syntipukkikohun vuoksi. Luulin että minussa oli kaikki vika kun kaksisuuntaista sairastan. Etsin jo terapeuttia, mutta rahapulassa en sinne voinut mennä, sillä kelan omavastuu oli liian iso sairaslomalaisen budjettiin. Sitten mun eläkevakuutusyhtiö ohjasi mut katjanoposelle ammatilliseen kuntoutukseen ja siellä uravalmentajan kanssa kaiken muun ohessa yhdessä järkkäiltiin mulle oppisopimuskoulutus uuteen työhön. Mä koin, että se oli mulle parempi ratkaisu kuin yksikään psykoterapeutti missä oon käyny, vaikka se ei siis ollu mitään terapiaa. Toki paljon juteltiin asioista ja tää valmentaja tuki mua ja sain purkaa siellä pahaa oloani ja pelkojani työelämää ja esimiestäni kohtaan. Luotin tähän jotenkin enemmän kuin terapeuttiin tai ystäviin. Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain ihan oikeaa apua, minulle se toimi terapiaa paremmin ja bonuksena tuli uusi duunipaikka, sillä yksin en olisi varmaan uutta työtä löytänyt tai edes jaksanut sitä etsiä. Nyt tajuan, että on olemassa mukavia työpaikkoja ja minä olen oikeasti ihan hyvä työntekijä. Kaikki narsut eivät ole syrjäyttäneet tavallisia kuolevaisia, omasta kokemusesta sanon, että kannattaa poistua narsistisesta työyhteisöstä ennen kuin on liian myöhäistä!

• tero74858
      • yxex (ei kirj)

Kiitos tästä linkistä...hyvin koottua tietoa!

Ote:

"Tervettä narsismia on ja täytyy olla - meissä kaikissa. Terve narsismi kykenee vastavuoroisuuteen ja objektisuhteisiin muiden kanssa, pitää päämääränään terveen minän rakentamista, eheyttämistä ja ylläpitämistä - muut huomioon ottaen."

• 1887
        yxex (ei kirj) kirjoitti:

Kiitos tästä linkistä...hyvin koottua tietoa!

Ote:

"Tervettä narsismia on ja täytyy olla - meissä kaikissa. Terve narsismi kykenee vastavuoroisuuteen ja objektisuhteisiin muiden kanssa, pitää päämääränään terveen minän rakentamista, eheyttämistä ja ylläpitämistä - muut huomioon ottaen."

Tuo linkki on poliittista propagandaa. Kokoelma eri lähteistä poimittua keskenään ristiriitaista höpönhöpöä. Ydinsanoma on fasismin ihailu:
        http://anupalosaari.blogspot.com/2011/04/persut-ja-natsit.html

• kerran kokenut

Työpaikoilla "narskun" tuntee rajattomuudesta, häntä ei koske säännöt eikä lait, on harha jossa hän on keskipiste. Valhtelee, on kateellinen, vihastuu silmittömästi, vaatii, on usein väkivaltainen ja käyttää hyväksi muiden luottamuksen.
      Olemme saaneet em. esimiehen pois, annoimme asian ammattiyhdistyksen luottamusmiehelle. Ei hoitanut esimiehelle kuuluvia tehtäviä.
      Tilanne työpaikalla oli ollut hajalla pitkään, oli kestänyt monta vuotta. Itse en ole enää siinä työpaikassa ja kuulin ettei työpaikalla toivuttu vieläkään. Narsistisen ihmisen tukijat on heikkoja itsetunnoltaan ja joutuvat hyväksi käytetyksi.

• 22

"Narsistisen ihmisen tukijat on heikkoja itsetunnoltaan ja joutuvat hyväksi käytetyksi."

Tuo hyväksikäytettävien hymisevä joukko toimii aina työpaikkanarsun tukena ja turvana. Pitkän kokemuksen myötä olen oppinut hyväksymään, että narsisti on parantumattomasti sairas pipipää. Sen sijaan minulle on suuri mysteeri, miksi jotkut ihmiset suostuvat kerta toisensa jälkeen narsun sätkynukeiksi. Vaikka he tietävät, että "huipputyyppi" valehtelee heille ja heistä, jättää velkansa maksamatta, teettää omat työnsä keräten kunnian itselleen, ... niin aina vaan, väärintekijä kyetään näkemään hurmaavana persoona, jonka tuttavapiiriin on kunnia kuulua.

Usein annetaan selviytymisohjeeksi pysyä narsistista niin kaukana, kuin mahdollista. Tähän voi lisätä, että pitäkää etäisyyttä myös narsistin hoviin ja kaikkiin, jotka ovat ystävällisissä väleissä hänen kanssaan. Nämä ihmiset toimivat viestinviejinä, toimittaen narsistin luihuja asioita hänen puolestaan. Tämä minimoi sosiaaliset ympyrät työpaikalla, mutta sellaista elämä narsistin vaikutuspiirissä on. Joko annat hänen käyttää itseäsi tai kuljet omaa tietäsi, jota narsu vaikeuttaa.

• freestyle2
        22 kirjoitti:

"Narsistisen ihmisen tukijat on heikkoja itsetunnoltaan ja joutuvat hyväksi käytetyksi."

Tuo hyväksikäytettävien hymisevä joukko toimii aina työpaikkanarsun tukena ja turvana. Pitkän kokemuksen myötä olen oppinut hyväksymään, että narsisti on parantumattomasti sairas pipipää. Sen sijaan minulle on suuri mysteeri, miksi jotkut ihmiset suostuvat kerta toisensa jälkeen narsun sätkynukeiksi. Vaikka he tietävät, että "huipputyyppi" valehtelee heille ja heistä, jättää velkansa maksamatta, teettää omat työnsä keräten kunnian itselleen, ... niin aina vaan, väärintekijä kyetään näkemään hurmaavana persoona, jonka tuttavapiiriin on kunnia kuulua.

Usein annetaan selviytymisohjeeksi pysyä narsistista niin kaukana, kuin mahdollista. Tähän voi lisätä, että pitäkää etäisyyttä myös narsistin hoviin ja kaikkiin, jotka ovat ystävällisissä väleissä hänen kanssaan. Nämä ihmiset toimivat viestinviejinä, toimittaen narsistin luihuja asioita hänen puolestaan. Tämä minimoi sosiaaliset ympyrät työpaikalla, mutta sellaista elämä narsistin vaikutuspiirissä on. Joko annat hänen käyttää itseäsi tai kuljet omaa tietäsi, jota narsu vaikeuttaa.

"Sen sijaan minulle on suuri mysteeri, miksi jotkut ihmiset suostuvat kerta toisensa jälkeen narsun sätkynukeiksi"

Olen samaa miettinyt, siis työelämässä.Onneksi itsellä on eri työkaveripiiri mitä narskulla on. Jos työyhteisössä on paljon porukkaa, niin kai narsku pystyy pitämään suhteen niin pinnallisena, ettei oikea luonto tule kaikille esille. Eivät kaikki edes tiedä NPH:sta riittävästi. En minäkään uskonut miten narsku voi toimia, mutta käytännössä tuli nähtyä miten N pystyy valehtelemaan, manipuloimaan jne. Edellenkään ei pysty käsittämään miten joku voi toimia noin tyhmästi.
        Oikeastaan kummatkin narskut paljastui, kun sain kuulla heidän "siviilielämästä". ..

• Anonyymi
        22 kirjoitti:

Kyllä, aika moni ihminen on helposti manipuloitavissa, sätkynukkeja. Niiden uhrien mielestä se tyyppi on mitä mahtavin hurjin tyyppi jolla on aina seikkailu kerrottavanaan (liioiteltu tietysti) ja menestystä uralla.

Ja myös moni uskoo kaiken mitä toisista kerrotaan ilman että viitsii tsekata faktat. Yleensä jos kuulen jonkun juorun niin menee ohi korvan tai tarkistan faktat. Yleensä kuulee kaksi eri tarinaa ja asianomaiselta vielä kolmannen eri version..

• UUSI SALOMON

Narsistin tunnistaa siitä, että HÄN on MAAILMAN NAPA ja kaikkien pitää kumartaa HÄNTÄ. Hän ei kaipaa palvelua, vaan PALVONTAA. Tunnen monia narsisteja ja heidän palvojiaan ( viestin viejiä ). Paras toki on häipyä maisemista, mutta vielä parempi on häpäistä TÄMÄ MAAILMAN NAPA totaalisesti kaikkien silmissä. Tunnen yhdenkin narsistin joka erotettiin firmasta 100000 euron lasku (aiheellinen) perässään ( Itse myötävaikutin tähän jonkinverran valitettavasti ). Sinne häipyi tuntemattomuuteen, mutta näillä narskuilla on tapana pullahtaa uudelleen esiin jostain valitettavasti. Nämä narskut kertovat jonkun muka luotettavan jutun vain sinulle ja sitten kun kerrot itsestäsi jotain luotettavaa, niin Turun torilta kuulet sen seuraavana päivänä. Narsisteja ovat yleensä miehet, mutta myös naisia on joukossa. Tunnen monelta alalta narskuja mm. kaupalliselta alalta, sotilasalalta entiset kapiaiset ( pahimpia ), ent.kokit ja yleensä jostain erotetut, jotka salaavat erotuksen syyt. Parempi olla narsitin silmissä viaton kuin kyyhkynen ja ovela kuin käärme. Silloin pääset iskemään oikealla hetkellä kuin SALAMA ja narsisti katoaa tuhkana maisemista. Ennen en näyttänyt narsistille omaa paikkaansa, mutta nykyään narsisti saa kuulla kunniansa ja menettää asemansa ennenpitkää. VOIMIA kaikille alistetuille, kyllä TE vielä pääsette eroon NARSISTEISTA, sillä he kaivavat omaa kuoppaansa.

• narsistisika

"kyllä TE vielä pääsette eroon NARSISTEISTA, sillä he kaivavat omaa kuoppaansa"

Näin he tekevät, mutta osaavat myös miellyttää omia esimiehiään.
        Kieroja ovat p*rkeleet.

• +o-o+

Huuhaapalstalla on joku narsisti. Ainakin vaikka milloin poikkean ko. palstalla, siellä siitä mainitaan. Nujertaa kaikki muut kirjoittajat haukkumalla heitä esim. torsoiksi.
        On kuulemma uhkaillut tappaakin jonkun, joka oli kai rauhallisesti keskustellut hänen silloisen naisensa kanssa. Onhan hän naimisissa, kuten ko. nainenkin, mutta narsistihan alistaa kotiväkensäkin kunnioittamaan itseään.

• esimies rules

Hyvä että tollasella valittajalla on esimies! Valituksestasi kuuluu, voi surku kun on pakko tehdä töitä! Esimies on esimies ja esimiehen asemaan kuuluukin vähempi työnteko! Asema on ansaittu... VOi VOi

• UUSI SALOMON

Esimiehen pitää tehdä töitä jopa enemmän kuin alaisensa, varsinkin aivotöitä ja olla esimerkillinen. Alaisiaan pitää kannustaa, niin tulee hyvä työympäristö. Tuollainen "esimies rules " on tyypillinen narsisti ja saa lihoa edelleenkin. Mitään asemaa ei ansaita löhöämällä ja muita alistamalla. Toki todellisten NARSISTIEN mielipiteitä haluammekin kuulla lisää. Paljastakaa itsenne, hedelmistä puu tunnistetaan.

• Työyhteisössäni oli myös parivuotinen, hirveä narsistirules, joka päättyi hiljan tämän siirtoon toiselle osastolle. Tämä esimiesasemassa oleva narsisti oli alaiseni, ja itse jouduin päälimmäisenä hänen (vallanhimon) hampaisiinsa. Mieletöntä manipulointia, pelaamista, "hovin" kokoamista ympärilleen ja täysin tunteetonta pahansuopaisuutta minua ja muita läheisiäni kohtaan. Hän kohdisti taitavaa manipulointia myös ylempiin esimiehiin ja luottamushenkilöihin, jotka kummallisesti ummistivat silmät hänen selkeiltä laiminlyönneiltään. Tämä narsisti meinasi sekoittiaa työyhteisömme perusteellisesti; monelta ihmiseltä katosi työilo ja motivaatio työtä kohtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe