Aborttiasian tiimoilta tuli selväksi,että moni pitää hedelmöitynyttä munasolua vain möykkynä,jolla ei ole oikeuksia.No,kysyn kaikilta ja varsinkin niiltä,joiden mielestä alkio on pelkkä solukasa:Oletko valmis luovuttamaan munasoluja tai spermaa?
Sukusolujen luovuttaminen
19
59
Vastaukset
- ......koko
Tietysti.
Hyi!Tunnen sisarukset,joista tehtiin hormooneilla "hautomakone".ja kaikki munasolut jakeluun.Seurustelin tyttöjen isän kanssa.Häneltä ei kysytty,haluaako hän tulla isoisäksi ihan kenelle tahansa.
Sorry!Aloituksesta puuttui kyssäri:Mitä mieltä kirkko on asiasta?
- gbkjhbkhkljhnkljhlkj
Olisin tietenkin valmis luovuttamaan munasolujani. Olisitko aloittaja itse? Miten tämä sinusta liittyy aborttiin?
Se liittyy aborttiin siten,että munasolu ja siittiösolu eivät ole vielä yhtyneet.Millainen oikeus elämällä on siinä vaiheessa?Meillä menee miljardeja hukkaan joka viikko,heh:)Ikää senverran,ettei tarvitse pohtia, luovuttaako vai ei. Mutta en nuorempana olisi koskaan, en missään tapauksessa luovuttanut!
- kjglkhlkhölhklhklhkl
"Se liittyy aborttiin siten,että munasolu ja siittiösolu eivät ole vielä yhtyneet."
Eli miten? Silloinhan aborttia ei tarvitse edes miettiä, kun sukusolut eivät ole yhtyneet.
"Millainen oikeus elämällä on siinä vaiheessa?"
Minusta solut ovat soluja, ei niillä oikeuksia tarvitse olla, vaan sillä ihmisellä, jonka soluja ne ovat.
Millaiset oikeudet sukusoluilla sinusta pitäisi olla elämään?
Kysymys "mitä mieltä kirkko on" on aina haastava tässä luterilaisessa kontekstissa, meillä kun ei ole paavia tai muuta tahoa, joka jyrähtäisi jostain selkeän kannan. Joissain asioissa piispat kertovat kantansa, mutta usein mielipiteet ovat kuitenkin yksittäisten kristittyjen mielipiteitä joihin he päätyvät Raamatun, maalaisjärjen ja omantuntonsa kautta, kuka mitenkin.
Näin ollen siis minunkin mielipiteeni on minun mielipiteeni vaikka sen kerronkin tässä nimen omaan kirkon työntekijänä.
Itse olisin valmis luovuttamaan, mutta minullakin ikä aiheuttaa sen ettei se ole mahdollista. Silloin kun iän puolesta vielä olisin voinut ja olinkin asiasta jo lääkärin kanssa juttusilla, ylipaino oli esteenä. Henkilökohtaisesti siis asenteeni on myönteinen.
Ajatus hautomakoneesta tuntuu oudolta, vaikea kuvitella että kukaan nainen helposti lähtee niihin rankkoihin hormonihoitoihin vain päästäkseen hautomakoneeksi. Mitä tulee isovanhemmuuteen, niin eipä sitäkään pääse valitsemaan, kenelle lopulta pääsee isovanhemmaksi ja kenelle ei.
Minusta sukusolujen luovuttaminen on yksi hieno osoitus siitä, miten ihminen käyttää Jumalalta saamaansa järkeä ja viisautta toisten ihmisten tuskan lievittämiseen. Ymmärrän kyllä senkin, että joku kokee asian jotenkin hämmentävänä.
Aija-pappiNiin,kyllähän jokaisella ev.lut kirkon jäsenellä saa olla ihan oma näkökanta moraalikysymyksiin.Eikö sinua,Aija-pappi olisi joskus vaivannut se,että jos olisit luovuttanut munasoluja,sinulla olisi todennäköisesti useammat kaksoset, jotka kantavat sinun perintötekijöitäsi?Eikös verenperintö ole saatu Jumalalta?Raamattu pitää sukuluetteloita suuressa arvossa.Mitä jos veli ja sisar menevät naimisiin,kun eivät tiedä totuutta?
safirella kirjoitti:
Niin,kyllähän jokaisella ev.lut kirkon jäsenellä saa olla ihan oma näkökanta moraalikysymyksiin.Eikö sinua,Aija-pappi olisi joskus vaivannut se,että jos olisit luovuttanut munasoluja,sinulla olisi todennäköisesti useammat kaksoset, jotka kantavat sinun perintötekijöitäsi?Eikös verenperintö ole saatu Jumalalta?Raamattu pitää sukuluetteloita suuressa arvossa.Mitä jos veli ja sisar menevät naimisiin,kun eivät tiedä totuutta?
Ei, ei se ajatus minua vaivannut. Suuri motivaattori koko asiaan minulla oli se, että olin saanut ihmeellisenä lahjana monta tervettä lasta ja tiesin, millaista surua lapsettomuus aiheuttaa. Joten ajatus siitä, että voin olla avuksi tuntui tärkeältä.
Yhden ihmisen sukusoluja käytetään korkeintaan neljä kertaa, joten ei siinä nyt ihan kansojen äidiksi pääse. Todennäköisyys sisarusten kohtaamiselle on pieni. Mutta nämä ovat minun mielestäni asioita, jotka jokaisen pitää miettiä omalla kohdallaan. Kristityn elämä on sitäkin, että joutuu pohtimaan ratkaisuja asioihin, jotka Raamatun maailmassa olivat vielä ihan outoja.
Aija-pappi- kevyttä on
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Ei, ei se ajatus minua vaivannut. Suuri motivaattori koko asiaan minulla oli se, että olin saanut ihmeellisenä lahjana monta tervettä lasta ja tiesin, millaista surua lapsettomuus aiheuttaa. Joten ajatus siitä, että voin olla avuksi tuntui tärkeältä.
Yhden ihmisen sukusoluja käytetään korkeintaan neljä kertaa, joten ei siinä nyt ihan kansojen äidiksi pääse. Todennäköisyys sisarusten kohtaamiselle on pieni. Mutta nämä ovat minun mielestäni asioita, jotka jokaisen pitää miettiä omalla kohdallaan. Kristityn elämä on sitäkin, että joutuu pohtimaan ratkaisuja asioihin, jotka Raamatun maailmassa olivat vielä ihan outoja.
Aija-pappiMites se lapsi. Hänellä ei tietenkään Aijan mielstä ole mitään oikeuksia. Niillä aikuisilla tietenkin on oikeus siihen lapseen. Hoh hoijaa.
Tutustupa Aija johonkin parikymppiseen, joka kyselee juuriaan.
Aika keppoisesti nää tyttöpapit asioihin vastailee.
Huh,huh, Aija-pappi!Kyllä huomaa,että on nainen äänessä,eikä teologi! "Jumala on rakkaus" Sinun mielestäsi koeputkessa alulle laitettu elämä on "rakkaus"?Jos en jumalien johdatukseen uskokaan,uskon kuitenkin ns.luonnonvalintaan.Sellaiset ihmiset,jotka saavat hyviä jälkeläisiä,tuntevat voimakasta seksuaalista vetoa toisiinsa.
- nauru pidentää ikää
"Sellaiset ihmiset,jotka saavat hyviä jälkeläisiä,tuntevat voimakasta seksuaalista vetoa toisiinsa. "
Tää oli päivän paras :D :D :D :D Sinulla on kyllä todella hyviä ajatuksia mutta tässä taisit mennä metsään?
Seksi on aivan toinen juttu sekä himo kuin ”hyvät” geeniperimät.
Vähän noin humoristisesti, miksi naiset rakastuvat renttuihin? Miksi seksi on parasta näiden renttujen ja ”vaarallisten” miesten kanssa (naiset käyvät kuumina mm. vankilakundien kanssa) – ei ainakaan siksi, että noilla olisi se ”parhaat” geenit : )
Eiks ollutkin? En minä voi evoluutiota kumota:D
- elakim
safirella
:)
Darling :)
Mä olen tehnyt omasta pikku spermapankista montakin lahjoitusta.
Suukkiin, ja muuallekkin
Mutta mulla on käyttöoikeus niihin.- elakim
siis niihin lahjojeni hedelmiin..
Eiköhän se ole kaikkien oma asia, luovuttaako joku munasoluja tai spermaansa? Mitä se muuten kuuluu ylipäätänsä kirkolle tai sinulle? Kaikilla ei ole mahdollisuutta hankkia lapsia perinteisesti yhdynnän kautta...en hyväksy sitä, että siihen sanotaan selityksenä, että se olisi sitten jonkun mielikuvituksellisen olennon eli Jumalan tahto, mikäli pariskunta tai kuka hyvänsä ei saa lapsia perinteisellä tavalla vaan onneksi meillä on lääketiede kehittynyt, että sellainen mahdollisuus annetaan ihmisille eli mahdollisuus vanhempina olemiseen tavalla tai toisella!
Elän avoliitossa, eikä minulle tai puolisolleni ole mikään välttämättömyys lisääntyä! Ilmeisesti tulee vielä sellainen päivä, jolloin konservatiiviset ihmiset pakottavat meidät avioliittoon tai pakottavat meidät hankkimaan lapsia.
Tällä hetkellä minulle riittää lapsikseni 2 kissaa! :)- swfdgerg
En kiitos luovuta, syntyis vaan lisää lapsia joiden oikea isä ei ole koskaan paikalla, ja semmosiahan ei Suomesta puutu. Luovuta ainoastaan omalle vaimolle, jos joskus naimisiin satun menemään
- 13
En tiedä onko kirkko ottanut juuri tuohon kantaa, mutta kirkko otti kielteisen kanna sijaissynnyttäjiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell2074586- 1862571
- 671512
Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?961210- 1251119
Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1041106- 711071
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa91042Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1311017- 107977