muuta kuin hienostelua, tavllinen elmä sisältää paljon muuta kuin hienoja juttuja, vanhan ihmisen elämä on raadolista selviytymistarinoita arjesta.
kuivaa jutustelua, ei jaksa, koittakaa jotain
21
65
Vastaukset
- vai kuivaa
onkos se ruikutus sitten niin mehevää ?
Terveisiä markkinoilta!
Ostettiin vissyä, pakastepusseja, auringonkukkia ja astereita sekä juotiin kahvit letun kera.
Niin oli kuuma, että olimme hikimärkiä.Vakavasti puhuen:
Kyllä varmaan jokaisella on suruja, vastoinkäymisiä, kolotusta ja ehkä tiukkaakin, mutta kuka jaksaa lukea ainaisia rutinoita, ja jos ruikuttamaan alkaa, uskoo pian itsekin, että taivas on rysähtänyt niskaan ja elämä yhtä kurjuutta kurjuuden perään.
Mikäli joku haluaa kertoa, että jotakin on vialla, on se ihan asiallista, mutta joka asiasta ruikuttaminen ei ole mistään kotoisin ja karkottaa kaverit.
Äidilläni oli tapana sanoa, ei tule niin synkkää yötä, jonka jälkeen ei paistasi päivä.- olkaamme ihminen ihm
Venlastiina kirjoitti:
Vakavasti puhuen:
Kyllä varmaan jokaisella on suruja, vastoinkäymisiä, kolotusta ja ehkä tiukkaakin, mutta kuka jaksaa lukea ainaisia rutinoita, ja jos ruikuttamaan alkaa, uskoo pian itsekin, että taivas on rysähtänyt niskaan ja elämä yhtä kurjuutta kurjuuden perään.
Mikäli joku haluaa kertoa, että jotakin on vialla, on se ihan asiallista, mutta joka asiasta ruikuttaminen ei ole mistään kotoisin ja karkottaa kaverit.
Äidilläni oli tapana sanoa, ei tule niin synkkää yötä, jonka jälkeen ei paistasi päivä.iselle.
joo mutta ei jaksa hienoja juttujakaa aina lukea, totuus kuitenki on toinen arki on moleelle tosi työlästä, moni on hylätty yksinäisyyteen moni on yksinäisyydessä sairastunu niin että on kuollu noin vuoden siällä, jos joku olisi päivittäin käyny katsomassa ei takuulla olis sairastunu eikä kuollu. ei seitenkymppiset enään jaksa hömpöttää samoin kuin esm kuuskympiset ja nuoremmat, arvostakaamme toisiamme pitäkäämme huolta ja yhteyttä toisiimme jotta jaksaisimme ja pysyisimme terveempänä.
On tietenki ihana katsoa pirteitä vanhuksia, jotka jaksaa huhkia , he on jopa silmälle kauniita, mutta ne jotka kesken matkaa on väsähtäneet heitäki pitää muistaa. olkaamme ihminen ihm kirjoitti:
iselle.
joo mutta ei jaksa hienoja juttujakaa aina lukea, totuus kuitenki on toinen arki on moleelle tosi työlästä, moni on hylätty yksinäisyyteen moni on yksinäisyydessä sairastunu niin että on kuollu noin vuoden siällä, jos joku olisi päivittäin käyny katsomassa ei takuulla olis sairastunu eikä kuollu. ei seitenkymppiset enään jaksa hömpöttää samoin kuin esm kuuskympiset ja nuoremmat, arvostakaamme toisiamme pitäkäämme huolta ja yhteyttä toisiimme jotta jaksaisimme ja pysyisimme terveempänä.
On tietenki ihana katsoa pirteitä vanhuksia, jotka jaksaa huhkia , he on jopa silmälle kauniita, mutta ne jotka kesken matkaa on väsähtäneet heitäki pitää muistaa.Tässä olen ollut kovastikin joutunut miettimään, millaista meidänikäisten ikääntyvien elämä pahimmillaan on. Monet ovat todella yksinäisiä, vaikka sukuakin olisi, mutta päivittäinen tai edes viikottainen yhteys puuttuu. Eräs yksinäisistä haudataan pian, mökkinaapuri löysi tämän yksinäisen kesämökkinsä pihalta kuolleena. Ilmeisesti lähtö on ollut nopea, mutta kuinka monta päivää hän pihallaan on virunut, päiviä, viikon, puolitoista? Puhelut menivät aina vastaajaan. Sitä ei tiedä kukaan, mutta ruumiinavaus antanee todennäköisyyksiä. Liippaa niin läheltä omaa sukuani, että asia on koskettanut, koska itsekin tunsin menehtyneen.
- sydän vikasen huoli,
tinat kirjoitti:
Tässä olen ollut kovastikin joutunut miettimään, millaista meidänikäisten ikääntyvien elämä pahimmillaan on. Monet ovat todella yksinäisiä, vaikka sukuakin olisi, mutta päivittäinen tai edes viikottainen yhteys puuttuu. Eräs yksinäisistä haudataan pian, mökkinaapuri löysi tämän yksinäisen kesämökkinsä pihalta kuolleena. Ilmeisesti lähtö on ollut nopea, mutta kuinka monta päivää hän pihallaan on virunut, päiviä, viikon, puolitoista? Puhelut menivät aina vastaajaan. Sitä ei tiedä kukaan, mutta ruumiinavaus antanee todennäköisyyksiä. Liippaa niin läheltä omaa sukuani, että asia on koskettanut, koska itsekin tunsin menehtyneen.
tinat,,, tätä juuri rakoitin, yksin elävä tätini tuhanne km päässä kuoli samasta syystä, jokaisella pitäis olla omainen lähellä joka päivittin kävis vilkasemassa kuinka pärjää, käynti ei tarvitse viedä aikaa kuin 1/4 tunti tai 1/2 tuntia, se usein riittää vanhukselle, tärkeintä olis päivittäinen käyminen ettei pääsis pahempaa sattumaan, aikoinaan itse kävin omien vanhempien luona joka päivä, kun asuivat työmatkan varrella, jos ilmesty huolia hankin hielle apua tai vein lääkäriin, samaa en ole saanu omilta lapsiltani, heitä näen kerran vuodessa jos silloinkaan, lapsenlapsiiin o n puhelin yhteys, heitä näen hiukan enemmän.
Kyllä tämä vanhuus huolestuttaa, äkki lähtö olis parasta ettei huonokunttoisena apua tarvis odottaa, kun sitä ei kuitenkaa saa mistään.
- aah ihana aurinko
Voi, eihän tämä mitään raadollista ja kuivaa elämää ole - aurinko vanhoja luita lämmittää ja ilo käyskennellä ulkona.
- *Kukkahame*
Keväällä ostin cittarista 2x2 ruusukassillisat kukkivia ruusuja, tyttäreni kävi niihin käsiksi n 3- 4 viikkoa sitten ja nyt on uusi kukintosarja availemassa kukkia.
Noista tenavista kun on tullut viisaampia puutarhureita kun minusta tuntuu hyvältä.
Ensin pelästyin että nyt ne sitten jää talvilepoon vaan tänään on tummimmat ruusut avanneet kukkansa, auringon valossa kylpevät, kävin suihkuttelemassa niille vettä ja nappasin kuvaa.
Tämä on sitten sitä aloittajan toivomaa huuhaata, ja hienoudet kaukana.- alottaja,,,
aivan kuin olisin astellu pihallasi, kiva
- susmorsian ek.
Näille Suomi-palstoille on ovi aina auki, eikä matalampaa kynnystä voi enää olla.
Mikä on sitä "hienostelua?"
Minkähän takia tänne oikeestaan kirjottelee, tai toiset puhuvat keskustelusta, siis tulee keskustelemaan.
Jokainen, joka tänne tulee, kirjoittelee kykyjensä mukaan. Miksi siis kenenkään pitäisikään valitella "kirjoitusten tasoa." Toiset vaatisivat korkeampaa, toiset matalampaa....ei, kyllä nämä palstat on tarkoitettu ihan kaikenkykyisille. Ei täällä pidä vaadittavan mitään tasoa.
Millainenhan tällainen palsta olisi ilman pystyssä pitäjiä, aivokopastaan jotain ajateltavaa antavia. Voi siis sanoa, että ihan kynnyksetön on palsta.
Onko hienostelua olla fiksumpi kuin joku toinen, osaavampi, tietävämpi, itseään kehittäneempi kuin joku toinen.
Kun tämä onkin se vaatimattomin paikka ottaa edes jonkinlaista yhteyttä, vaikka vain näin virtuaalisesti, ei hienostelusta tai huonostelusta sopisikaan puhua mitään.
Oikeestaan ihan hyvä olikin aloitus, sai ajattelemaan, miksi täällä viihtyy.
Siksipä juuri, kuten "oikeessa" elämässä.... ihan omasta halustaan täällä on kaikenlaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Ei eliitissä eikä proletaarissa, ja älykkyysosamääräärääkään ei kysytä !!!
Ainoastaan sopeutumista meiltä vaaditaan, kun oma valinta on täällä olla. Voisihan niitä "välkympiäkin" palstoja olla, jos vain "hienostella" haluaisi.
Kattokaapas, miten viisaita laskeskeli nyt sus!!! - Ole ikäisesi
No kyllä täällä on sitä kaikkea hienoutta kirjoiteltu. On nyt matkusteltu siellä ja siellä. Syöty, sitä, ja sitä. Mietitään lähdenkö lukemaan ranskaa, vai espanjaa. MIETTIKÄÄPÄ, OISKO MAKAROONILAATIKKO TARJOUKSESSA, JA ONKO ROLLAATTORI RASVATTU. Pysyy vähän nämä hommat siellä missä kuuluu.
- älä huuda
sen makroonilootas kanssa. On vanhemmilla ihmisilläkin aivot ja niitä on hyvä treenata vaikka kieliä opiskelemalla ja vanhoja taitoja verestämällä. Avaa omia ketjujasi mieleisistäsi aiheista äläkä yrtiä muita rajoittaa. Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. Ei ikä meitä sullo samaan muottiin.
- moii, mitä kuuluu,
mä tahdon enemmän juttuja vanhusten huolista yksinäisyydestä.Luulempa että huonosti voivia on ennmän kuin noita ihania ilopillereitä, niitten pirteät touhut tympii siksi kun itse ei enään jaksa eikä oo kaverieta, kukaan ei käy katsomassa. Seki harmittaa kun täällä jotkut tuomitsee vaivoista valittajat , mutta se on tärkeä edes tänne valittaa kun kotona ei ole ketään kelle valittas, sekin helpottaa, ja joskus joku fiksu saatta antaa asiallisen neuon.
Mä olen paljon yksin tämä on henkireikä purkaa ajatuksia, kaipaa kovasti ihmistä joka kävis päivittäin katsomassa kuinka voi, vierailun ei tarvi olla pitkä 1/" tuntiaki riittää, mutta ei, onneksi vielä voin lähteä itse ulos, ja nytkin pakkaan laukun uimaan kyllä tämäki päivä tästä menee hammasta kiristellen. Kivat päivät sinne missä oletteki, olis kiva nähdä.- sinisirkku-
Jos uimaankin todella kykenet lähtemään, on vain turha valitusvirsi jäänyt päälle!,,,,,,, Mietipä sitä
- mahtava sinisirkku
sinisirkku- kirjoitti:
Jos uimaankin todella kykenet lähtemään, on vain turha valitusvirsi jäänyt päälle!,,,,,,, Mietipä sitä
oletko omahyväinen tavallista parempi ihminen, hymm näitä on elämässä nähty enemmänki, kivat sinulle,,,, mahtavaa,,,,
Moii, kuule!
Ensinnäkin siteeraan itseäni: "Mikäli joku haluaa kertoa, että jotakin on vialla, se on ihan asiallista, mutta joka asiasta ruikuttaminen ei ole mistään kotoisin ja karkottaa kaverit."
Kyllä näiltä palstoilta löytyy sellainen, jossa otetaan osaa toisten suruun, mutta myös kadehtimatta iloitaan virtuaaliystävien iloista.
Toiseksi: miksi et tee aloitusta otsikolla "Vanhusten huolista ja yksinäisyydestä"?
Täällähän on kaikilla oikeus avata keskustelu haluamastaan aiheesta.
Pistähän töpinäksi ja onnea!- *Kukkahame*
Ei näitä palveluita kukaan tule tarjoamaan, on itse tehtävä yhteydenottoja, esim paikkakunnan vanhustyöjärjestöön, seurakuntaan tai mitä nyt olisi sellaista joista voisi edes juttuseuraa löytää.
Paikkakunnalla ilmestyvissä lehdissä tällaiset yhteisöt ja järjestöt saavat ilmoitella menoistaan ja kokoontumisistaan kannattaa seurata.
Pitää vaan rohkeasti vaikka soittaa ja kysellä, voi olla että löydät.
Omalla asuinalueella on jopa puolueiden omia vanhusten kerhoja. - provo taisi olla
pääsi nälväisemään niitä. joille elämä maistuu.
- susm.
Niin, on se ihmeellistä, kun jostain, vielä toistaiseksi, voimaa kehittyy äärimmäisten uupumusten jälkeen. Jos uskoisin sovinnaiseen jumalkäsitykseemme, sanoisin Jumalan auttaneen. Onneksi on vielä hiukkanen uskoa omaan itseen jäljellä, ja herkkyyttä kiittää Jotain Olevaista levollisesta mielentilasta edes hetkittäin ja levollisesti nukutusta yöstä.
Tuolla kirjoitin vähän kiivamman kannanoton "hienoista asioista" kirjoittamisesta, nyt sanon aloittajalle ynnä muillekin,tästä "hienostelusta" ärsyyntyneille ihan hellämielisesti, että ainakin omalla kohdallani on vastapainoa, elämän todella karun puolen kokekeneena, kirjoittaa asioista, jotka saavat unohtamaan taistelut lähimmäisen puolesta ja rinnalla 18 vuoden ajalta....edes hetkittäin.
Kyllä tuntuvat pieniltä ja vaatimattomilta yksinäisyydestämme kertoilemiset ja vain oman elämänsä vaivat. Ne toki ovat voitettavissa helpommin, jos vain itsestä on kyse. Mutta jos on jaksettava olla vahva ja ainoa tuki jollekin toiselle, nuorelle ihmiselle, jonka elämä on ajoittain luhistumassa, mahdottomista lähtökohdista alkaen, mahdottomat koettelemukset tähän saakka kestäneenä, on auttajan pysyttävä itse kunnossa jaksaakseen...niin kauan kuin jaksaa.
Tämän kirjoitin vain vertailuksi, että meillä monella on paljonkin kestettävää ja yrittämistä elää ns. normaalia elämää, vaikka taistelut ja epäonnistumiset välillä tuntuvat pelottavankin kaaosmaisissa tilanteissa jopa kestämiskyvyn vievän.
Siksi elämänmyönteisiä asioita mieleen johdateltava...olen minäkin vaikeimpina aikoina palstalle itseäni purkanut ja silläkin tavalla eteenpäin taas jaksanut jatkaa.
"Toiset on luotu kulkemaan, jaksamaan, kaikkensa antamaan."
Voimia toisillekin toivon, selviämään parhaalla, sillä sopivalla tavalla, vaikeuksia kohdatessaan!
Lämpimin terveisin susmorsian. Onneksi luin tämän ketjun ,ja varsinkin Sus oli taasen oikeassa , kun kirjoitti meitistä vanhemmista immeisistä niin kauniisti..
En ole uskaltanut lukeakkaan tänään , kun aattelin , että kaikki on kun Sanonko P...seen ammuttuja karhuja . ei yksin uros vaan on ollut naaraspuolisiakin .. .
Olin jutuissa Feipuukin kautta yhden hyvän ystäväni kanssa juuri hetki sitten --hän odottaa Pallolaajennukseen pääsyä , ja juuri viime vuonna hänelle tehtiin vaikea selkäleikkaus .. Nyt hän haluaa , että menemme Turunlaivreissulle ..kun Piti mennä Silakkamarkkinoille --mutta Kaksiyötä pois kotoa on meille liikaa.
Ihailen häntä --kuinka elämänhaluinen hän on ,vaikka on kokenut kaikenlaista ,sairauksia , ym on sattunut hänen sukulaisille.
Olen iloinen , että hän haluaa minut mukaansa --ja me pidämme taas hauskaa ja unohdetaan kaikki maailman murheet ,syödään hyvin ja katsellaan elämän menoa ,sen mitä nyt tällaiset kaksi mummua sitten jaksaakaan ,,ei kai ainakaan tanssiin päästä --se on varma ,vaikka kyllä mieli tekis.
Saa taas syksy tulla ollanhan ainakin oltu kesän loppumista juhlimassa , kun ei muutakaan keksitty aiheeksi.ei voi ei
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2371568Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle231354- 961306
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan61197Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9978- 14952
Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86940Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.66915- 32890
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43881