Mummoniko on lesbo?!

Susilammas

Nyt olen kyllä ihan kujalla!Uskon tai oikeastaan tiedän mummoni olevan lesbo.Nimittäin näin tänäaamuna jotakin jota mun ei ollut kaiketi tarkoitus nähdä.Yövyin mummoni luona ja aamulla aikaisin häntä tuli sieneen hakemaan mummon hyvä ystävätär.
Heräsin auton ääneen ja näin mummoni nousevan autoon ja NE PUSSAS!
Aamusuukko suoraan suulle!Siltä se ainkin näytti.
Sitten kun ne tuli takaisin tarkkailin niitä ruokapöydässä ja tajusin että ne rakastaa toisiaan.Mummon ystävätär on erittäin fiksu ja se näytti ymmärtävän että olen hoksannut mitä niiden välillä on.Mummoni nimittäin soitti äsken kysyäkseen olenko turvallisesti kotona perillä.Sillä oli muutakin asiaa ihan selvästi, koska puhelun lopettaminen oli työläs.

Miten voisin ottaa asian esille mummoni kanssa?
Eihän mummon rakkausasiat mulle kuulu, mutta koska oon itekkin lesbo, niin haluaisin keskustella hänen kanssaan.Äitini ei ole yhtä suopea homoja kohtaan, joten siks tuntuu vaikealta jutella äitini äidin kanssa.Jos en juttele mummon kans, pelkään että möläytän jotain tai tää salaisuus alkaa painaa mieltä...

52

3362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghhj

Siistii!! X)

• vouwwww

oispa munkin mummoni!

• ...

Sulle se on näköjään vaikeampaa ottaa esille. Mummosi ehkä olisi suhteellisen rento asian suhteen.
      Joten miksi et vain nostaisi kissan pöydälle kera huumorin?

• 4+14

Ehkäpä sun mummo olisi jo kertonut asiasta jos olisi tahtonut. En lähtisi mummon asioita kaivelemaan tai ottamaan taakkaa "salaisuudesta"..mitä se muille kuuluu jos mummo ei itse niin tahdo.
      Voit aloitttaa kertomalla mummolle omasta identiteetistä, jos et sitä ole vielä tehnyt. Jos ei mummo siinä vaiheessa halua avautua itsestään, niin eikö sitä olisi hyvä kunnioittaa?

• Susilammas

Mä oon ajatellut että kun mulla on tyttöystävä, kerron siitä ensimmäisenä mummolleni.Nyt ei ole ollut tarvetta jutella mun seksuaalisuudesta.Mummon ystävärtä oon aina pitänyt sellaisena ihmisenä johon luottaisin, se on tosi ymmärtäväinen ja sympaattinen.Ei ihme jos ne olis musta jutelleet.Oon ollut villi "tyttöpoikatyttö" ja en ole ollut koskaan pojista kiinnostunut.
      Mummon asiat ei mulle kuulukkaan, mutta mä pienellä sydämelläni ymmärtäisin sitä jos se mulle avautuis!Ja se olis hienoa jutella näistä asioista sen kanssa.
      Mummo on mulle tosi tärkeä ihminen, siks haluisin kuulua tässäkin sen elämään.Ehkä se pitää mua vielä ihan pentuna jolle ei kannata ainkaan vielä kertoa.

Taitaakin olla viisasta noudattaa sun neuvoa ja kunnioittaa mummoa ja antaa asian olla.
      Olis kyllä tosi hienoa mennä tyttöystävän kanssa mummolle ja sen teenkin kun tyttiksen löydän.Ehkä se sitten kertoo omasta rakkaudestaan, kun meillä on jotain yhteistä:)

ps.Se aamusuukko oli kyllä ihan kiva nähdä, vaikkakin yllättävä.

• fdkjöflskjflökjfökl

Miksi ei nyt kukaan tuomitse mummoa, että hänhän ei voi olla lesbo, koska hänellähän on ollut mies, normikuviot jne... Eli hänhän on bi!!! Hyi kauhea... Missä on f4ck, tai jotain, tule jo tuomitsemaan mummo!!!

Ei vaan, oikeasti hyvä, että mummosi uskaltaa elää edes vanhoilla päivillä mieltymystensä mukaan... :)

• dffeee
        fdkjöflskjflökjfökl kirjoitti:

Miksi ei nyt kukaan tuomitse mummoa, että hänhän ei voi olla lesbo, koska hänellähän on ollut mies, normikuviot jne... Eli hänhän on bi!!! Hyi kauhea... Missä on f4ck, tai jotain, tule jo tuomitsemaan mummo!!!

Ei vaan, oikeasti hyvä, että mummosi uskaltaa elää edes vanhoilla päivillä mieltymystensä mukaan... :)

vanhoilla päivillään? hei ei välttis toi mummo oo kauheen vanha,mummo mieletään aina tutisevaksi vanhukseksi ku sana on mummo,mut toi mumitsu voi olla vasta 60inen ! nam

• f4ck
        fdkjöflskjflökjfökl kirjoitti:

ennen aikaan asiat oli toisin olosuhteiden pakosta, nykyään ihmiset ei vain ymmärrä vittujakaa mistään. Ap:n mummo on elänyt sitä aikaa kun homoseksuaalisuudesta jotui hullujenhuoneelle tai vankilaan, sä et typeryyttäs sitä tietty tajuu. Vähän vois kunnioittaa näitä jotka ees nyt koittavat elää sitä mitä ovat eikä sun kaltaisten idioottien koittaa tuoda heitä nykypäivän tissiposkien ongelmiin joissa ei osata määritellä itteään ku ei ymmärettä yhden vitun selkeetä määritelmää. Sä voit painua sinne mistä tulitkin ja imeä peukoaloos. Siinä sulle vittu hymiöö.

• dipidipiduu
        f4ck kirjoitti:

ennen aikaan asiat oli toisin olosuhteiden pakosta, nykyään ihmiset ei vain ymmärrä vittujakaa mistään. Ap:n mummo on elänyt sitä aikaa kun homoseksuaalisuudesta jotui hullujenhuoneelle tai vankilaan, sä et typeryyttäs sitä tietty tajuu. Vähän vois kunnioittaa näitä jotka ees nyt koittavat elää sitä mitä ovat eikä sun kaltaisten idioottien koittaa tuoda heitä nykypäivän tissiposkien ongelmiin joissa ei osata määritellä itteään ku ei ymmärettä yhden vitun selkeetä määritelmää. Sä voit painua sinne mistä tulitkin ja imeä peukoaloos. Siinä sulle vittu hymiöö.

Kyllä nykyäänkin moni vielä joutuu olosuhteiden sanelemana salaamaan homoseksuaalisuutensa. Olen itse vähän päälle nelikymppinen, enkä ollut aikuisuuteen asti edes kuullut lesboista (vaikka monesti olin ihmetellyt miksi pidän niin kovasti joistakin "tosi kivoista" naisista). Siinä sitten tuli perhe perustettua kovassa vauvakuumeessa heti kun sopiva mies tuli kohdalle. Jos olisin itsekäs ja hyppäisin nyt ulos kaapista, niin siinä rikkoontuisi tosi paljon. Nyt elän päivä kerrallaan nauttien niistä asioista mitkä tekevät elämästä kuitenkin kauniin ja ihanan, ja ehkäpä joskus, kun en riko omilla teoillani enää muiden sydämiä niin paljon, uskallan elää omana itsenäni, niin kuin ap:n mummo.

• f4ck
        dipidipiduu kirjoitti:

Kyllä nykyäänkin moni vielä joutuu olosuhteiden sanelemana salaamaan homoseksuaalisuutensa. Olen itse vähän päälle nelikymppinen, enkä ollut aikuisuuteen asti edes kuullut lesboista (vaikka monesti olin ihmetellyt miksi pidän niin kovasti joistakin "tosi kivoista" naisista). Siinä sitten tuli perhe perustettua kovassa vauvakuumeessa heti kun sopiva mies tuli kohdalle. Jos olisin itsekäs ja hyppäisin nyt ulos kaapista, niin siinä rikkoontuisi tosi paljon. Nyt elän päivä kerrallaan nauttien niistä asioista mitkä tekevät elämästä kuitenkin kauniin ja ihanan, ja ehkäpä joskus, kun en riko omilla teoillani enää muiden sydämiä niin paljon, uskallan elää omana itsenäni, niin kuin ap:n mummo.

suomessako? Sen takaiko ett joutuu vankilaan tai hullujenhuoneelle. Nykyään jos suomessa ei halua, osaa, pysty kohtaamaan omaa seksuaalisuuttaan asuu joko pohjanmaalla tai on muuten vain henkisesti kykenemätön ottamaa itestää vastuuta ja se ei ole iha verrattavissa menneisiin tai tiettyjen maiden homojen kohteluun.
        Sun tarinas on tyypillisen lisääntyjän tarina, kaipa niitäki tarvii vaiks nykyaikana saisi jokainen hetero vähä miettii onko se lisääntyminen iha pakollista. Mutta heteroilla on se kaava minkä mukaa ne menee, ja sitte sieltä tulee sun kaltaisia bissejä jotka lastenteon jälkeen haluis vähä muutaki ku sitä äijäänsä. Mut edelleenkää sun saamattomuudella ittes kanssa ei oo mitää tekemistä muun ku sen kanssa ett sä meet niinku juna raiteilla, sulle ei oo tullu tarvetta eikä ajatusta päähä kuin ett miten kaikki muutki tekee. Siksi meitä asuu tällä pallolla 7 miljardia ja homma on hukassa.

Mä huomasin ett sä et oikeestaa ees kiinnosta mua vastauksen verran, mut mä nyt naputtelin tän ku en viittiny pysähtyy. Hei oliks mulla heterohetki, eli tein vaa ilman enempää miettimistä. Tältäkö se tuntuu. Huh.

• LesbianW.
        f4ck kirjoitti:

suomessako? Sen takaiko ett joutuu vankilaan tai hullujenhuoneelle. Nykyään jos suomessa ei halua, osaa, pysty kohtaamaan omaa seksuaalisuuttaan asuu joko pohjanmaalla tai on muuten vain henkisesti kykenemätön ottamaa itestää vastuuta ja se ei ole iha verrattavissa menneisiin tai tiettyjen maiden homojen kohteluun.
        Sun tarinas on tyypillisen lisääntyjän tarina, kaipa niitäki tarvii vaiks nykyaikana saisi jokainen hetero vähä miettii onko se lisääntyminen iha pakollista. Mutta heteroilla on se kaava minkä mukaa ne menee, ja sitte sieltä tulee sun kaltaisia bissejä jotka lastenteon jälkeen haluis vähä muutaki ku sitä äijäänsä. Mut edelleenkää sun saamattomuudella ittes kanssa ei oo mitää tekemistä muun ku sen kanssa ett sä meet niinku juna raiteilla, sulle ei oo tullu tarvetta eikä ajatusta päähä kuin ett miten kaikki muutki tekee. Siksi meitä asuu tällä pallolla 7 miljardia ja homma on hukassa.

Mä huomasin ett sä et oikeestaa ees kiinnosta mua vastauksen verran, mut mä nyt naputtelin tän ku en viittiny pysähtyy. Hei oliks mulla heterohetki, eli tein vaa ilman enempää miettimistä. Tältäkö se tuntuu. Huh.

hihh, vaikka mäkin oon tätä f4ckkkia haukkunu täällä joskus.. niin viimeaikoina ihan asiallisia vastauksia.. ja nauraa saaaaa:)

• sjhfdskdjfskljf
        f4ck kirjoitti:

Juu juu, ainahan sinä olet ihan yhtä fiksu, just tätä odotinkin sulta. Kiitos taas! :)))))))))))

• 11+10
        dipidipiduu kirjoitti:

entä jos rikkoo oman sydämensä tukahduttamalla jotain itsestään...?

• 4+1
        LesbianW. kirjoitti:

hihh, vaikka mäkin oon tätä f4ckkkia haukkunu täällä joskus.. niin viimeaikoina ihan asiallisia vastauksia.. ja nauraa saaaaa:)

Asialluudesta ei kyllä oo tietoakaan. Mutta eihän tollaselle ku f4ck voi muuta ku nauraa XD Harmiton tapaus jota ei todellakaan voi ottaa tosissaan. XD

• 4+1
        4+1 kirjoitti:

Asialluudesta ei kyllä oo tietoakaan. Mutta eihän tollaselle ku f4ck voi muuta ku nauraa XD Harmiton tapaus jota ei todellakaan voi ottaa tosissaan. XD

Asiallisuudesta tarkoitin.

• f4ck
        sjhfdskdjfskljf kirjoitti:

Juu juu, ainahan sinä olet ihan yhtä fiksu, just tätä odotinkin sulta. Kiitos taas! :)))))))))))

ole hyvä pullukka. Kivaa että voi tehdä jonku iloiseksi sanomalla toista tyhmäksi. Se kertoo teistä iloisista niin paljon. Kiitti siis itelles.

• f4ck
        4+1 kirjoitti:

Asiallisuudesta tarkoitin.

sä olet oikeassa, mä olen harmiton tapaus. Mä olen sen verran fiksu etten aiheuta tyhmyyttäni mitää harmillisia tilanteita ja mä saan ihmiset nauramaan toisilleen. MItä tyhmempi sen kovemmin ne nauraa toisille tyhmille. Se on jotenki ku kattois omituista eläintä joka samalla inhottaa rumuudellaa mut samalla on niin ku jojo, sitä ku osaa nykästä oikein se tekee temppuja. Hyvä viihde koostuu yksinkertaisista asioista ja ihmisistä. Tää palsta on pullollaan viihdettä. Paskat mä asiallisuudesta, vähän ku koittais opettaa, no nyt tuli ongelma, mä en keksi mikä olisi niin tyhmä eläin ettei oppisi laskemaan ja jota siis voisin verrata tän palstan älyllisesti rajattuihin. Luulen ett eläimet oppisi laskemaan joten en vertaakkaa niit näihin hymyiö-herrtoihin, mut sanotaan nyt ett kiva ett viihdyt.

• dfjopkfopdkfpk
        f4ck kirjoitti:

ole hyvä pullukka. Kivaa että voi tehdä jonku iloiseksi sanomalla toista tyhmäksi. Se kertoo teistä iloisista niin paljon. Kiitti siis itelles.

ole hyvä vaan.

ps. en ole pullukka. ;)

• toinenmummeli
        f4ck kirjoitti:

Sinä olet vielä ilmeisesti niin nuori, ettei sinun tarvitse kantaa vastuuta muista kuin omasta onnellisuudestasi. Ehkä jossakin vaiheessa joudut kantamaan vastuuta toisen ihmisen hyvästä olosta, kumppanisi tai vanhempasi, sillä lapsiahan sinä et tunnu tarvitsevan. Tässä maailmassa kaikki eivät vaan voi tuijottaa omaan napaansa. Mutta ihan hyvä että olet lesbo (oikein L.E.S.B.O), sillä tuolla ajattelutasolla varustetun ihmisen ei kannatakaan hankkia jälkeläisiä.

• URfunnyXD
        f4ck kirjoitti:

Sulla näyttää sit olevan tapauskohtaista tää et kuka on sun mielestä lesbo ja kuka ei. Joissain tapauksissa nainen voi olla lesbo vaiks se oliskin seukannut miehen kaa ja on lapsia. Toisissa tapauksissa taas miehen kans seukannu ei missään nimessä voi olla lesbo. You are so funny XD Turha heittää sit tähän mitään jeesustelui siitä et ennen homoseksuaalisuus oli rangaistavaa tai sairaus. Sä puhuit ittes pussiin. Oot tuulella käyvä.

Ihan samaan tapaan ihmiset yrittää nykysinkin elää sellasina mitä ovat.

• lepakkomami
        dipidipiduu kirjoitti:

Kaapista yli nelikymppisenä äitinä tulleena voin vain sanoa sulle, tää on sun oma elämäs, se ainoa elämä. Älä odota! Elämää on tälläpuolellakin. Elä!

• ei mikään marionetti
        f4ck kirjoitti:

sä olet oikeassa, mä olen harmiton tapaus. Mä olen sen verran fiksu etten aiheuta tyhmyyttäni mitää harmillisia tilanteita ja mä saan ihmiset nauramaan toisilleen. MItä tyhmempi sen kovemmin ne nauraa toisille tyhmille. Se on jotenki ku kattois omituista eläintä joka samalla inhottaa rumuudellaa mut samalla on niin ku jojo, sitä ku osaa nykästä oikein se tekee temppuja. Hyvä viihde koostuu yksinkertaisista asioista ja ihmisistä. Tää palsta on pullollaan viihdettä. Paskat mä asiallisuudesta, vähän ku koittais opettaa, no nyt tuli ongelma, mä en keksi mikä olisi niin tyhmä eläin ettei oppisi laskemaan ja jota siis voisin verrata tän palstan älyllisesti rajattuihin. Luulen ett eläimet oppisi laskemaan joten en vertaakkaa niit näihin hymyiö-herrtoihin, mut sanotaan nyt ett kiva ett viihdyt.

Paljon oon miettiny omaa identiteettiäni. Mut joskus kun tälle palstalle eksyy, niin tulee sellainen olo, et en mä kehtaa kohta sanoakaan olevani lesbo. Sillä jokuhan saattais rinnastaa mut tollasiin f4ck-tapauksiin! Mä en tajuu tollasta kauheeta itsetunnon pönkitystä muita morkkaamalla ja kapeakatseisuutta, että pitää olla tietynlainen ollakseen 'kunnon lesbo'. Tai että mix ihmeessä lesbona pitäis ulkoilla vaan ns. alan paikoissa? Eihän siinä mitään pointtia paitsi jos etsii suhdetta tai seksiä.Tää lesbouskin tuntuu joillekin olevan varsin ahdas ismi

• f4ck
        ei mikään marionetti kirjoitti:

Paljon oon miettiny omaa identiteettiäni. Mut joskus kun tälle palstalle eksyy, niin tulee sellainen olo, et en mä kehtaa kohta sanoakaan olevani lesbo. Sillä jokuhan saattais rinnastaa mut tollasiin f4ck-tapauksiin! Mä en tajuu tollasta kauheeta itsetunnon pönkitystä muita morkkaamalla ja kapeakatseisuutta, että pitää olla tietynlainen ollakseen 'kunnon lesbo'. Tai että mix ihmeessä lesbona pitäis ulkoilla vaan ns. alan paikoissa? Eihän siinä mitään pointtia paitsi jos etsii suhdetta tai seksiä.Tää lesbouskin tuntuu joillekin olevan varsin ahdas ismi

jos sä pelkäät että sut leimataan joksikin täällä palstalla tai sun itsetunto kolhiintuu kun joku tääl ei oo sun kanssa samaa mieltä ni kandee pysyä kaapissa.
        Se ett sun pää ei kestä ei ole mun murhe, mä en voi sun elämää pelastaa enkä tuhota sun oma asenne itsees sen tekee. Joten jos sä luulet ett ainoo syy käydä gaymestoissa on se ett haetaan seksii tai suhdetta ni edellee sun kandee pysyy siell maalla ja kasvattaa porkkanoita.

• ykstoistatuhatta
        f4ck kirjoitti:

jos sä pelkäät että sut leimataan joksikin täällä palstalla tai sun itsetunto kolhiintuu kun joku tääl ei oo sun kanssa samaa mieltä ni kandee pysyä kaapissa.
        Se ett sun pää ei kestä ei ole mun murhe, mä en voi sun elämää pelastaa enkä tuhota sun oma asenne itsees sen tekee. Joten jos sä luulet ett ainoo syy käydä gaymestoissa on se ett haetaan seksii tai suhdetta ni edellee sun kandee pysyy siell maalla ja kasvattaa porkkanoita.

"Mä oon f4ck ja mä oon niin vitun teini. Mua ahistaa kaikki! Kaikki jotka on mun kaa eri mieltä, on ihan vitun zama. EVVK!!!!!! Tajuuks????? Mä heitän jotain vitun tylsää stadin slangii ja asun itä-helsingissä. Mä oon jääny kehitykses tosi paljon jälkeen. Eli mä voin sanoo sen mitä sylki suuhun tuo. Mä oon niin skidi. En mä tajuu mitä sanon. Kertoohan mun nicknamekin sen, et oon niin vitun angstinen."

• f4ck
        ykstoistatuhatta kirjoitti:

"Mä oon f4ck ja mä oon niin vitun teini. Mua ahistaa kaikki! Kaikki jotka on mun kaa eri mieltä, on ihan vitun zama. EVVK!!!!!! Tajuuks????? Mä heitän jotain vitun tylsää stadin slangii ja asun itä-helsingissä. Mä oon jääny kehitykses tosi paljon jälkeen. Eli mä voin sanoo sen mitä sylki suuhun tuo. Mä oon niin skidi. En mä tajuu mitä sanon. Kertoohan mun nicknamekin sen, et oon niin vitun angstinen."

kato moi, mäki oon f4ck mut muu ei sitte täsmännykkää mut hei, kivaa jatkoa sulle.

• ikkeriminso
        ei mikään marionetti kirjoitti:

Näitähän on piisannut. Aikojen alusta , aikojen loppuun.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/197379#comment-978237

• ...
        f4ck kirjoitti:

Tää on kyll niin totta. Ei kaikki hae gay-mestoista aina pelkkää seksiä tai suhdetta. Itellenikin toisinaan riittää jo se seikka, ettei miehet (ainakaan niin paljoa) tule ahdistelemaan tai iskemään kuin heteromestoissa. Itseä ainakin heteromestoissa todella ahdistaa se, että miehet ahdistelee, tulee pyytää tanssimaan, iskee, kourii jne. On paljon muitakin seikkoja, miksi siellä gay-mestoissa voi käydä etsimättä joka kerta seksiä tai suhdetta. Kyllä niissä myös varatutkin käyvät yhdessä ja onhan niitä muitakin syitä.

Tämä poikkesi aloitetusta aiheesta, mutta oli pakko kommentoida =)

• 1017

Mäki ajattelin et voisit aluksi puhua mummolle omasta suuntautumisesta, mutta jos et halua puhua siitä vielä, niin miten olisi yleinen keskustelu aiheesta? Varmaan uutisissa taas kohta puhutaan sukupuolineutraalista avioliitosta yms. ja siitä saa kätevän aasin sillan, jossa voi ihan viattomasti kysyä, että mitäs mummo tuollaisesta ajattelee.

En lähtis vanhemmalta ikäpolvelta suoraan kyselemään heidän omasta seksuaalisuudestaan, entisaikaan homma on ollut niin tabu.

• Happyit

Vau,tosi yllättävä juttu.Mun mummot eivät olleet lesboja koska aika vanha-aikaiseen ja tiukkoja perinteisen tapaan.Jos mummosi onki ystävättären kanssa viettää niin saattaa hän lesbo kyllä.Olisi mummoni sattuu olemaan lesbo niin ei se minua haittaa ja hyväksyn hänen valinnasta.Kertokoon mummosi sinulle jos oikea hetken tai sopiva aikaa.Jos tunnut sitä,että mummo on lesbo niin tunnistat sitten tavalla.Miksi juttelisit äidin kanssa vaikka äitisi ei suhtaudu homoseksuaalisuutta niin ei kannata.On ihmisillä aina yksi salaisuutta jokainen vaikka kukaan ei ole ilman salaisuutta ikuisesti.

• Solkonsolkon

Ai taas tää SILLIPÄÄ solkottaa täällä näitä selityksiänsä.

• Huoh...
        Solkonsolkon kirjoitti:

Käsittääkseni äidinkieleltään viittomakielinen henkilö. Itse osoitat oman tyhmyytesi haukkumalla muita.

• Happyit
        Solkonsolkon kirjoitti:

Joo,mutta olen kylläkin viittomakielinen henkilö mutta siis eniten viitottu puhe olen.Mitä oikein rupeat haukkumalla noin vaan vaikka ei se auta ketään.Selityksiänsä?Ei sitä vaan mielipiteeni asiasta sanomaan.Kysymys kuulu:Osaatko itse viittomaan?Et varmasti ja en ole haukkunut sinua joten pidä pää kiinni.

• ystävällinen tyhymä
        Happyit kirjoitti:

Joo,mutta olen kylläkin viittomakielinen henkilö mutta siis eniten viitottu puhe olen.Mitä oikein rupeat haukkumalla noin vaan vaikka ei se auta ketään.Selityksiänsä?Ei sitä vaan mielipiteeni asiasta sanomaan.Kysymys kuulu:Osaatko itse viittomaan?Et varmasti ja en ole haukkunut sinua joten pidä pää kiinni.

Ystävyydellä:) Mä oon luullut että kuulovammainen, siis joka on viittomakielinen, kirjoittaa ihan normisti?
        No, tämäkin luulo tuli oikaistuksi, vaikken siltikään ymmärrä miten viittomakieli/kuurous voi vaikuttaa kirjoituskieleen?

Sori, oon tyhymä.Ystävyydellä kuiteskin;)

• 2+1
        ystävällinen tyhymä kirjoitti:

Ystävyydellä:) Mä oon luullut että kuulovammainen, siis joka on viittomakielinen, kirjoittaa ihan normisti?
        No, tämäkin luulo tuli oikaistuksi, vaikken siltikään ymmärrä miten viittomakieli/kuurous voi vaikuttaa kirjoituskieleen?

Sori, oon tyhymä.Ystävyydellä kuiteskin;)

No mieti itse. Jos et kuule tai ole ikinä kuullut kirjoittamaasi kieltä, niin kirjoitatko sitä samallatavalla kuin kieltä jota kuuntelet, ja tiedät miltä se kuulostaa??

Näin ainakin itse ajattelen, ystävyydellä:)

• ystävällinen tyhymä
        2+1 kirjoitti:

No mieti itse. Jos et kuule tai ole ikinä kuullut kirjoittamaasi kieltä, niin kirjoitatko sitä samallatavalla kuin kieltä jota kuuntelet, ja tiedät miltä se kuulostaa??

Näin ainakin itse ajattelen, ystävyydellä:)

Mutta noin ajatellen, silloinhan hänen ei myöskään pitäisi osata kirjoittaa/ymmärtää lukemaansa?
        Ja lisäksi suomihan on kieli jota lausutaan niinkuin kirjoitetaan, eikä niinkuin esim.englanti.Mutta tietenkin kuuro ei voi tietää miltä esim.kirjain Ä kuullostaa tai A kuullostaa, ymmärrän toki sen.Mutta miten "Happyit":n kirjoituskieleen kuulovamma vaikuttaa, ettei sanat tai pikemmin lauseet mene niinkuin meillä, vaikka hän osaa lukea?Eikö viittomakielessäkin kuitenkin viitota sanat loogisessa järjestyksessä ja lauseina, kun osaahan viittomakielen tulkki ne niin.Vai tulkkiko ne pistää oikeaan muotoon äidinkielillesti?

Ystävyydellä ja tyhymänä edelleen;)

• My 5 cents

Mutta noin ajatellen, silloinhan hänen ei myöskään pitäisi osata kirjoittaa/ymmärtää lukemaansa?
        Ja lisäksi suomihan on kieli jota lausutaan niinkuin kirjoitetaan, eikä niinkuin esim.englanti.Mutta tietenkin kuuro ei voi tietää miltä esim.kirjain Ä kuullostaa tai A kuullostaa, ymmärrän toki sen.Mutta miten "Happyit":n kirjoituskieleen kuulovamma vaikuttaa, ettei sanat tai pikemmin lauseet mene niinkuin meillä, vaikka hän osaa lukea?Eikö viittomakielessäkin kuitenkin viitota sanat loogisessa järjestyksessä ja lauseina, kun osaahan viittomakielen tulkki ne niin.Vai tulkkiko ne pistää oikeaan muotoon äidinkielillesti?

Viittomakielellä on oma kielioppi. Sen sanajärjestykset ja taivutusmuodot. ovat erilaiset kuin kuulevien kirjoitetussa ja puhutussa kielessä. Tämä osittain selittänee miksi Happyit:n sanajärjestys välillä on erilainen. Hänelle suomen kieli on vieras kieli.
        Ajattele tilannetta missä joudut puhumaan tai kirjoittamaan oppimaasi vierasta kieltä, Varmasti jossain oppimisen vaiheessa olet pysähtynyt miettimään mikä on oikea sanajärjestys tai sana juuri siinä tilanteessa. Jotkut oppivat vieraita kieliä paremmin kuuntelemalla ja puhumalla jokapäiväisissä käytännön tilanteissa. Toiset oppivat lukemalla ja pänttäämällä kielioppia. Kuulovammaisella on vieraan kielen oppiminen rajatumpaa. On kuulovammaisia joille kielen oppiminen lukemisen, kirjoittamisen ja kielioppia pänttäämällä onnistuu ja he usein myös kirjoittavat suhteellisen virheetöntä tekstiä. Myös sellaisia eroavaisuuksia on kuulovammaisilla, että esimerkiksi ruotsin kieli saattaa olla helpompi oppia kuin saksa tai englanti jne.

• Happyit

Niin on.Ymmärrän itse myös,että ihminen kirjoitti virheiden takia kirjoittamista.Siis viittomakielinen ja viitottu puhe eivät aivan samat asia eli viitottu puhe on sanasta sanaan (viittomalla sekä huulion samalla).Sitä olen viitottu puhe ihminen vaikka osaan toki viittomakieltä ja en ihan täysin ymmärrä viittomakielisen kuuroa jos esimerkiksi joku viittomamerkki olisi minulle uusi.Siksi kysyn mitä se tarkoittaa viittomamerkin takia joskus.Viitottu puhe pärjää kyllä kuulevien kanssa tai toisinpäin.Käytän kuulolaitetta koko ikäni,koska en pystynyt ilman sitä kun kaipaan kuunnella musiikkia ja puheet.On osasta ei pystynyt kuulolaitteen avulla "umpikuuro" eli ei voi kuulla kaikkea vain pystyisi ihon kautta värisemään esim.musiikin bassoa.Siis kuuroilla/huonokuuloisilla oma kielimurteet kyllä on eli esim.kuvittelee kuulevien puolella pohjanmaalta "mie" ja savossa "mä" tavalla kuten viittomalla.Kyllä kuuro tai huonokuuloinen pystyy oppimaan ruotsia,englantia ja ehkä muuta kiinnostavat kielet.Minä oppinut englantia/ruotsia,mutta en vielä liian hyvä ruotsissa.Olinhan aikuiskoulutuksessa ilman tulkkia 4 kuukautta eli pärjäsin aika hyvin kun ymmärrän opettajan puheita.Olin kuvittellut että olisin ihan täysin kuurona "ilman kuulolaitetta" ihan vaikeampi mennä jos ilman tulkkia.En ole useimmiten mukana kuurojen maailmassa esim.porukalla tai tapahtumat.Ikävä kyllä,että olin ala- ja ylä luokalla melko paljon poissaoloja vuodessa esim.matkoja ja muuta paitsi selvisin koulutodistuksessa hyvin eikä mennyt huonompaa:).Semmoista elämää.

• Asiaan...
        Happyit kirjoitti:

Niin on.Ymmärrän itse myös,että ihminen kirjoitti virheiden takia kirjoittamista.Siis viittomakielinen ja viitottu puhe eivät aivan samat asia eli viitottu puhe on sanasta sanaan (viittomalla sekä huulion samalla).Sitä olen viitottu puhe ihminen vaikka osaan toki viittomakieltä ja en ihan täysin ymmärrä viittomakielisen kuuroa jos esimerkiksi joku viittomamerkki olisi minulle uusi.Siksi kysyn mitä se tarkoittaa viittomamerkin takia joskus.Viitottu puhe pärjää kyllä kuulevien kanssa tai toisinpäin.Käytän kuulolaitetta koko ikäni,koska en pystynyt ilman sitä kun kaipaan kuunnella musiikkia ja puheet.On osasta ei pystynyt kuulolaitteen avulla "umpikuuro" eli ei voi kuulla kaikkea vain pystyisi ihon kautta värisemään esim.musiikin bassoa.Siis kuuroilla/huonokuuloisilla oma kielimurteet kyllä on eli esim.kuvittelee kuulevien puolella pohjanmaalta "mie" ja savossa "mä" tavalla kuten viittomalla.Kyllä kuuro tai huonokuuloinen pystyy oppimaan ruotsia,englantia ja ehkä muuta kiinnostavat kielet.Minä oppinut englantia/ruotsia,mutta en vielä liian hyvä ruotsissa.Olinhan aikuiskoulutuksessa ilman tulkkia 4 kuukautta eli pärjäsin aika hyvin kun ymmärrän opettajan puheita.Olin kuvittellut että olisin ihan täysin kuurona "ilman kuulolaitetta" ihan vaikeampi mennä jos ilman tulkkia.En ole useimmiten mukana kuurojen maailmassa esim.porukalla tai tapahtumat.Ikävä kyllä,että olin ala- ja ylä luokalla melko paljon poissaoloja vuodessa esim.matkoja ja muuta paitsi selvisin koulutodistuksessa hyvin eikä mennyt huonompaa:).Semmoista elämää.

Kuuroille on muuten sitte ihan oma palstansa myös. Voisit mennä sinne esitelmöimään. Tää palsta on lesbo-aiheille. Bye bye...

• Happyit
        Asiaan... kirjoitti:

Kuuroille on muuten sitte ihan oma palstansa myös. Voisit mennä sinne esitelmöimään. Tää palsta on lesbo-aiheille. Bye bye...

Sorry vaan..En koskaan kirjoitellut sinne kuurojen oma palstassa:).Tiedän kyllä,että tämä on lesbojen palstassa joten en ole sokea.Olen itse myös lesbo,mitä siitä.

• My 5 cents
        Asiaan... kirjoitti:

Itseasiassa tämä palsta on suomi24:n määritelmän mukaan "Lesbojen kohtauspaikka" eli ei ole erikseen määritelty, että aiheet tarvitsisi olla lesbo aiheita.
        Tosin ketjun aloittajan aiheesta on lähdetty sivuraiteille, mutta näin käy myös irl-keskusteluissa ja mitä se haittaa kunhan keskustelu pysyy asiallisena.

• jorinaa
        My 5 cents kirjoitti:

Itseasiassa tämä palsta on suomi24:n määritelmän mukaan "Lesbojen kohtauspaikka" eli ei ole erikseen määritelty, että aiheet tarvitsisi olla lesbo aiheita.
        Tosin ketjun aloittajan aiheesta on lähdetty sivuraiteille, mutta näin käy myös irl-keskusteluissa ja mitä se haittaa kunhan keskustelu pysyy asiallisena.

No kohta sä varmaan innostut antaan täällä lättyreseptejä ku voihan ne lesbot lättyjenkin äärellä kohtailla.

• ystävällinen tyhymä
        Happyit kirjoitti:

Nyt vähän viisaampi:)
        Kiitän vastauksesta "My 50 cents" ja "Happyit"!Nyt tiedän ja ymmärrän kuulovammaisia paremmin.

"Asiaan.." nimimerkille, että en pyydä anteeks kun johdatin keskustelun mieltäni pohdituttavaan kysymykseen kuulovammaisuudesta!Sopii keskustella "pienen hetken" siitä aivan hyvin täällä lesbon kuulovammaisen kanssa, en keksi miksi ei saisi?

Halaus "Happyit":lle ja "My 50 cents":lle ja kiitos vielä kerran vastauksista.Hyvää syksyn jatkoa!

• ystävällinen tyhymä

Kiitän vastauksesta "My 50 cents" ja "Happyit"!Nyt tiedän ja ymmärrän kuulovammaisia paremmin.

"Asiaan.." nimimerkille, että en pyydä anteeks kun johdatin keskustelun mieltäni pohdituttavaan kysymykseen kuulovammaisuudesta!Sopii keskustella "pienen hetken" siitä aivan hyvin täällä lesbon kuulovammaisen kanssa, en keksi miksi ei saisi?

Halaus "Happyit":lle ja "My 50 cents":lle ja kiitos vielä kerran vastauksista.Hyvää syksyn jatkoa!

Ups, laitoin vahingossa "My 5 cents":lle vähän enempi senttejä:D

• 12+12
        Asiaan... kirjoitti:

Idiooteille on varmaan kans ihan oma palstansa jossain. Sä kuulut sinne!

• 12+12
        Asiaan... kirjoitti:

Idiooteille on varmaan kans ihan oma palstansa jossain. Sä kuulut sinne!

• Happyit

Ole hyvä:).Iso halausta sinullekin ystävällisesti:D ja ei hätää kun kaikki on ok.Lisäksi halausta kaikille naisille palstan huolimatta.

• ljkjjkuoiklölj
        Happyit kirjoitti:

Ole hyvä:).Iso halausta sinullekin ystävällisesti:D ja ei hätää kun kaikki on ok.Lisäksi halausta kaikille naisille palstan huolimatta.

Halaile kuule ittees vaan.

• moni nainen

Eihän se miteskään kuulu niinku sulle, anna olla vaan. Toivut asiasta kyllä. mä oon kans ja se on nomrmmalii mulle.

• mmummo

Täällä kans yks lesbo mummo.
      Ilman suhdetta oon ja yksin elelen.
      Mitenkähän löytäis jonku toisen samanlaisen?
      Ja jos löytäis niin kyllä sen tähän ikään jo kaikille ilolla näyttäisin onneni vihdoin...

• Susilammas

Kaks mummoo meni mustikkaan, mut toinen ei mahtunutkaan...vai miten se meni?

Ehkä se, että kerroin vielä mummoni menneen sieneen, antoi kuvan sellaisesta harmaapäisestä ja huivipäässä kulkevasta vanhasta naisesta.No, mummoni tosiaan on melko "nuori" vielä mummoksi, tai mikä se "mummo"ikä sitten kenenkin mielestä on?Nuorekas anyway ja lujaa työelämässä vielä.
      Mä olisin onnellinen jos mummoni vielä löytäis rakkauden loppuelämäkseen, oletin tosin sen enempiä ajattelematta, sen tietenkin olevan mies.Hyvä jos se on nainenkin, kun mummo on vaan onnellinen.Miettinyt myös nyt, miks mummon pitäis sitä kenellekkään kertoa jos ne rakastaa toisiaan?Samallalailla ne harrastaa ja viettää aikaa kun heteromummotkin keskenään.Paitsi että tuntevat toisiaan kohtaan enemmän kuin pelkät ystävät ja pussailevatkin ;)

Yllättynyt oon vieläkin, mutta ei se mua häiritse.Oon ollut mummon kans juttusilla, eikä se vaikuta millään lailla.Toisaalta tekis kyllä mieli kertoa mitä näin.Mutta sitten ei kuiteskaan, kun en halua että mummo menee vaikeeks...tai minä.

ps.Niin ja halusin vielä sanoo, että olis kiva jos keskustelut pidettäisiin asiallisina.Vai onks jollakin tapana provota silloin jos ei keskustelu kiinnosta tai aloitus on typerä?

• derby82

Mun mielestä et tee nyt toistaiseksi yhtään mitään. Älä ainakaan mene sanomaan että näit heidät pussaamassa. Jos kyse kaiken jälkeen olisikin väärinkäsityksestä, niin tilanne voisi olla nolo yhdelle jos toisellekkin.

Annat nyt ajan kulua ja kun jonain päivänä sulla on tyttöystävä nostat kissan pöydälle. Kerrot vaikka että sulla on tyttöystävä ja kysyt mitä mieltä mummo siitä on, tai miten hän ylipäätään suhtautuu homoihin ja lesboihin. Ehkä se synnyttää keskustelua aiheesta, ja halutessaan mummo kertoo sulle omasta elämästään.

Näin mä toimisin! Pidä meidät kuitenkin ajantasalla :D

• Anonyymi

Naapurissa asuva puolikuuro mummo on myös lesbo. Mummon kanssa pitää jutella tosi kovasti, kun se ei kuule mitään, niin nyt koko rappu tietää, että se on lesbo. Mummo ei kuitenkaan tiedä, että kaikki muut tietää. Eli mummo on nyt ulkona kaapista naapureilleen tietämättä itse asiasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      65
      2147
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1732
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      244
      1402
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1347
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      83
      1202
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      360
      1143
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      330
      1108
    Aihe