Fantasiakirjallisuus on kaunokirjallisuuden alalaji. Pääasiassa romaani- tai novellimuotoinen kirjallisuus, jossa epätodellisilla ja yliluonnollisilla tapahtumilla on keskeinen osuus. Yleensä käsitettä fantasiakirjallisuus kuitenkin käytetään kapeammassa merkityksessä fiktiosta, joka sijoittuu kuvitteelliseen maailmaan, jossa esiintyy magiaa ja erilaisia kansanperinteestä lainattuja mielikuvitusolioita. Maria Nikolajeva on erottanut sadut fantasiasta erilaisen maailman perusteella. Sadut tapahtuvat epämääräisessä ajassa ja paikassa, ”olipa kerran” -todellisuudessa, joka Nikolajevan mukaan on kuitenkin jotenkin samassa jatkumossa lukijan maailman kanssa. Sen sijaan fantasiassa on Nikolajevan mukaan aina erikseen määritelty fantasiamaailma. Fantastisella elementillä tarkoitetaan kirjassa esiintyvää ilmiötä, joka liittää sen fantasiakirjallisuuteen. Tämä elementti on jonkinlainen yliluonnollinen, selittämätön tai suorastaan maaginen ilmiö.
Raamatun olemus, paikka kirjallisuuden kentällä
2
64
Vastaukset
- nn
Jos Raamatun käsikirjoitus tuotaisiin mille tahansa julkaisijalle tänä päivänä, niin se hylättäisiin oikopäätä. Ei, ei, ei ja vielä kerran ei!
On se sen verran epäjohdonmukainen ja sekava teos. Lukujen karsintaa ja uudelleenkirjoittamista se vaatisi todella rankalla kädellä. Juoni vaatisi uudelleenmuokkausta esimerkiksi päähenkilöiden satunnaisten luonteenpiirteiden muuttumisen ja nimien vaihtumisen takia.
Lisäksi täysin tarpeetonta väkivaltaa ja vihakirjoittelua olisi karsittava muista epäuskottavista tapahtumista puhumattakaan.Ei sitä välttämättä hylättäisi. Useampikin kustantaja saattaisi nähdä kirjalle markkinaraon havaitessaan, että moni ottaa nuo fantasiat todesta. Ei siinä silloin epäjohdonmukaisuudet ja sekavuudet haittaa, kun tuotto-odotukset alkavat kohoamaan ja euron kuvat pyörimään silmissä.
Sitä paitsi osaavan kustannustoimittajan käsissä nuo pienet puutteet olisi äkkiä korjattu ja tarinasta tehty johdonmukainen ja viihdyttävä kokonaisuus. Se saattaisi tietysti edellyttää eräiden osien poistoa kokonaankin, mutta niinhän sitä elokuvienkin kanssa toimitaan: poistetaan kohtaukset, jotka eivät edistä kerrontaa tai ovat jotenkin epäonnistuneet.
Ehkä Draamatusta saataisiinkin 2 versiota: tiivistetty tarinaltaan yhtenäinen kompakti edullinen lukupaketti suurille massoille, ja sitten director's cut-versio, josta hard core-fanit voivat lukea venytettyä ja tarinaltaan sekavampaa versiota - pieneen lisähintaan tietysti. Director's cut-versiossa olisi myös oheismateriaalia, jossa tekijöitä haastatellaan ja kerrotaan tarinan teon vaiheista ja epäonnistuneista versioista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1452720Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3621995- 401717
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii331614Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281360Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941203- 541163
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327937Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110928Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53772