Aita!

Murrin omistaja

Onko kokemusta millainen aita pitäisi oman tontin ympärille tehdä jotta oma kissa pysyisi pihalla ja naapuriston kissat eivät vierailulle pääsisi?

Lauta-aitaa pitkin kissat kiipeävät, verkkoaita ei oikein kesämökkitontille sovi ja pensasaita ei estä naapureiden vierailuja.

Haluaisin näet pitää oman vanhan 16-vee kissani vapaana kesämökillä ilman että sitä täytyy koko ajan vahtia. Vanhus on jo huono liikkeissään eikä ole karkailuun taipuvainen, mutta isompi ongelma on lähimökkien kissojen vierailut joista tuloksena valitettavasti mouruntaa ja karvojen pöllytystä. Vanha kissani ja minä emme enää kaipaisi rähinää ja reviiritappeluita joten parasta olisi rakentaa kissanpitävä aita mutta mistä materiaalista?

Tonttini koko on vajaa hehtaari, mutta jos vaikka siitä puoletkin saisi aidatuksi niin se olisi ihan hyvä juttu. Ja mitään sähköaitoja on turha ehdotella sillä en halua eläimille enkä pienille lapsillenikaan ikäviä sähköiskuja.

11

3425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keinoja on

      Jos lauta-aita on muuten sopiva, niin sen aidan päälle sitten tehdään este. Tuon esteen tarkoitus on se, ettei kissa pääse ylittäämään aitaa vaikka kiipeäisikin sitä pitkin. Joillakin on tehty kattotiilistä lippa ja joillakin kanaverkosta tai muusta verkkomateriaalista lippa aidan päälle. Kissahan ei pysty "kiipeämään" selkä alaspäin, joten lippa estää aidan ylityksen.

      Kun lippa tehdään ulottumaan aidan molemmille puolille, se estää oman kissan menon ulkopuolelle ja muiden tulon sisäpuolelle.

      • 6+0

        Lipan kiinnittäminen lauta-aitaan on varmasti haastellista varsinkin kattotiilien, mutta vaikka se onnistuisi, niin eikö siitä tulisi aika ruma viritelmä? Luulen että kesämökkialueellakaan ei ihan mitä tahansa härpäkkeitä saa rakentaa ja vaikka saisi, niin rajanaapureilla olisi varmasti oma sanansa sanottavana.

        Mullakin on sama ongelma kuin ap:lla eli irti olevia kissoja tulee pihalleni ja jopa ulkoterassille. Olen harkinnut ulkotarhan tekemistä omalle kissoilleni ja pikkuruiselle koiralleni, mutta toisaalta pihan aitaaminen takaisi omille mussukoilleni enemmän liikkumatilaa.

        Miltä kuulostaisi se jos ensin tekisi tiheän lauta-aidan ja sen eteen istuttaisi nopeasti kasvavan pensasaidan? Tulisi kyllä aika kalliiksi ja toimisiko se?


      • ei ole
        6+0 kirjoitti:

        Lipan kiinnittäminen lauta-aitaan on varmasti haastellista varsinkin kattotiilien, mutta vaikka se onnistuisi, niin eikö siitä tulisi aika ruma viritelmä? Luulen että kesämökkialueellakaan ei ihan mitä tahansa härpäkkeitä saa rakentaa ja vaikka saisi, niin rajanaapureilla olisi varmasti oma sanansa sanottavana.

        Mullakin on sama ongelma kuin ap:lla eli irti olevia kissoja tulee pihalleni ja jopa ulkoterassille. Olen harkinnut ulkotarhan tekemistä omalle kissoilleni ja pikkuruiselle koiralleni, mutta toisaalta pihan aitaaminen takaisi omille mussukoilleni enemmän liikkumatilaa.

        Miltä kuulostaisi se jos ensin tekisi tiheän lauta-aidan ja sen eteen istuttaisi nopeasti kasvavan pensasaidan? Tulisi kyllä aika kalliiksi ja toimisiko se?

        Kyllä noita on tehty ihan omakotialueelle joten tuskin on haasteellinen tai edes ruma viritelmä. Miten se sitä edes olisi jos se olisi samanlainen kuin omakotitaloissa on? Mökkialueella tuskin on edes sellaisia määräyksiä kuin omakotialueella on. Joillakin on verkkoaita ja sen edessä kasvit, mutta silloin pitää muistaa, että kissa menee ylös aidasta niin kauan kun kasvien kasvu on pientä tai hidasta. Jos ei halua kattotiilistä tehdä vankkaa rakennelmaa, niin verkolla saa näkymmättömämmän.

        Olen itse nähnyt tuollaisen kattotiiliviritelmän ja se on todella siisti, varsinkin jos se on lauta-aidan yläreunassa.


      • ap.
        ei ole kirjoitti:

        Kyllä noita on tehty ihan omakotialueelle joten tuskin on haasteellinen tai edes ruma viritelmä. Miten se sitä edes olisi jos se olisi samanlainen kuin omakotitaloissa on? Mökkialueella tuskin on edes sellaisia määräyksiä kuin omakotialueella on. Joillakin on verkkoaita ja sen edessä kasvit, mutta silloin pitää muistaa, että kissa menee ylös aidasta niin kauan kun kasvien kasvu on pientä tai hidasta. Jos ei halua kattotiilistä tehdä vankkaa rakennelmaa, niin verkolla saa näkymmättömämmän.

        Olen itse nähnyt tuollaisen kattotiiliviritelmän ja se on todella siisti, varsinkin jos se on lauta-aidan yläreunassa.

        Lippa aitaan? Miksipä ei, mutta kissa on kuitenkin sen verran ulottuva eläin että ihan pieni lippa ei sitä estä jos se oikein todella haluaa esteen ylittää.

        Kattotiilistä nähtyjä lippoja olen nähnyt etelän maissa kiviaitojen päällä, mutta ehkä sellaisen voisi lauta-aitaankin jollain ilveellä tehdä, kuten myös puusta olevan lipan. Mutta kuinka suuri sen pitäisi olla jotta se todellakin kissaa estäisi yli kapuamaan? Aika suuri väitän minä.

        Ja toisalta, kattotiilet painavat paljon eli lauta-aidan pitäisi olla siis aika vankkaa tekoa ja järeästä puuaineksesta tehty ja se taas alkaa maksaa maltaita. Tuntuu aika typerältä upottaa isoa rahasummaa naapuruston irtokissojen vuoksi! Oma kissa on jo niin huonoliikkeinen ettei varmasti kovin korkealle pysty kiipeämään.

        Olisikohan kenelläkään kuvia asiaa selventämään?


    • jfjkdhjfiei

      Pyydä naapureja pitämään kissansa omilla pihoillaan niin säästyt aidan rakentamiselta. Jokaisen omistajan velvollisuus on huolehtia ettei kissansa pääse vieraisiin pihapiireihin.

      • aidasta asiaa

        Miten niin säästyy jos haluaa omaa kissaansa pitää pihalla vapaana? Eikös tilanne ole silloin ihan sama? Käsittääkseni kysyjä kysyi neuvoa sekä oman kissan pysymiseen omalla pihalla, että samalla naapurin kissan pysymisen omallaan tai poissa kysyjän pihalta.

        Jos rajanaapuri olisi samaa mieltä asiasta, niin ainahan sitä voisi tehdä yhteistyötä ja pistää kulut tasan. Kysyminen ei ainakaan mitään maksa ja naapurisovun kannalta se voisi olla hyvä juttu.

        Kasvattieni omistajalla on rivarin takapiha aidattu lauta-aidalla, pihan pääty on tehty minkkiverkolla ja kehikoilla kestäväksi (siinä on ovikin jotta pääse takapihalta ulos). Aidan päällä on käännetty verkosta lippa ja hyvin on kissat pysyneet pihallaan. Ikävä kyllä taloyhtiössä on myös vapaana liikkuva kissa joka kokeilee ajoittain onneaan, mutta saa kyydit asunnon omilta kissoilta. Asiasta on valistettu vapaan kissan omistajaa, hän on korvausvelvollinen jos kissansa aiheuttaa omalla pihallaan oleville kissoille lääkärireissuja. Hän ei voi vaatia taas korvauksia jos omalle sattuu jotakin vieraalla pihalla.


      • Manshikki
        aidasta asiaa kirjoitti:

        Miten niin säästyy jos haluaa omaa kissaansa pitää pihalla vapaana? Eikös tilanne ole silloin ihan sama? Käsittääkseni kysyjä kysyi neuvoa sekä oman kissan pysymiseen omalla pihalla, että samalla naapurin kissan pysymisen omallaan tai poissa kysyjän pihalta.

        Jos rajanaapuri olisi samaa mieltä asiasta, niin ainahan sitä voisi tehdä yhteistyötä ja pistää kulut tasan. Kysyminen ei ainakaan mitään maksa ja naapurisovun kannalta se voisi olla hyvä juttu.

        Kasvattieni omistajalla on rivarin takapiha aidattu lauta-aidalla, pihan pääty on tehty minkkiverkolla ja kehikoilla kestäväksi (siinä on ovikin jotta pääse takapihalta ulos). Aidan päällä on käännetty verkosta lippa ja hyvin on kissat pysyneet pihallaan. Ikävä kyllä taloyhtiössä on myös vapaana liikkuva kissa joka kokeilee ajoittain onneaan, mutta saa kyydit asunnon omilta kissoilta. Asiasta on valistettu vapaan kissan omistajaa, hän on korvausvelvollinen jos kissansa aiheuttaa omalla pihallaan oleville kissoille lääkärireissuja. Hän ei voi vaatia taas korvauksia jos omalle sattuu jotakin vieraalla pihalla.

        Lauta-aitaa naputtelemaan tai kivimuuria rakentamaan minäkin?

        Onko se tosiaan ainoa keino saada kylän kollit pysymään poissa omasta pihasta?

        Ehkä toimiva mutta kallis toimenpide ja toisaalta, miksi MINUN pitäisi uhrata rahaa ja aitaa aidan tekemiseen VIERAIDEN elukoitten vuoksi?

        On nimittäin todella RAIVOSTUTTAVAA mennä ulos oman killin kanssa kun nurkan takaa tulee vastaan sähisevä harmaa tai mouruava musta!

        Kivitänkö vieraita kissoja vai miten saan ne hemmetin kuuseen ajettua?


      • 8+8
        Manshikki kirjoitti:

        Lauta-aitaa naputtelemaan tai kivimuuria rakentamaan minäkin?

        Onko se tosiaan ainoa keino saada kylän kollit pysymään poissa omasta pihasta?

        Ehkä toimiva mutta kallis toimenpide ja toisaalta, miksi MINUN pitäisi uhrata rahaa ja aitaa aidan tekemiseen VIERAIDEN elukoitten vuoksi?

        On nimittäin todella RAIVOSTUTTAVAA mennä ulos oman killin kanssa kun nurkan takaa tulee vastaan sähisevä harmaa tai mouruava musta!

        Kivitänkö vieraita kissoja vai miten saan ne hemmetin kuuseen ajettua?

        Kivitetty on!

        Olen kivittänyt pienen pienillä kivillä (en halua että kissaan sattuu pahemmin) ja olen huutanut kurkku suorana ja takonut kattilankansia yhteen ilman tulosta. Kissat kyllä lähtevät käpälämäkeen, mutta kohta niitä taas alkaa ilmestymään.

        Kolme kissaa olen ottanut kiinni joista kaksi vein löytöeläintarhaan (matkaa n. 70km) ja yhden omistaja löytyi usean km päästä. Enpä edes kiitosta saanut kun kuukausia kadoksissa olleen kissansa heille palautin ruokittuna ja siistittynä.

        Taas on kaksi ventovierasta kissaa ollut talvesta saakka meillä päin pyörimässä, mutta en ole onnistunut niitä kiinni nappaamaan. Jotain pitää kuitenkin tehdä ennen talvea jotteivät ne jäisi ulkorakennuksiin majaa pitämään. Oman kylän ja naapurikylien asukkaiden kissojakin paljon täällä pyörii, mutta pitäisikö minun niistä jokainen ottaa kiinni ja viedä kaupunkiin tarhaan? Iso homma naisihmiselle jolla ei ole ajokorttia.

        Aitaa olen harkinnut minäkin, mutta minusta ei ole sen tekijäksi ja tosiaan, kalliiksi se tulee teki sen mistä materialista tahansa kun rakentajien palkkakin pitää maksaa. Jos ilkeämpi olisin niin tekisin kuin tuttavani mies joka ampua pamauttaa jokaisen mailleen tulevan kissan, mutta en halua tappaa kissoja ja onhan se laitontakin. Mutta jotain kissakuria tarvittaisiin myös maaseudullekin.


      • kissojen tähden
        8+8 kirjoitti:

        Kivitetty on!

        Olen kivittänyt pienen pienillä kivillä (en halua että kissaan sattuu pahemmin) ja olen huutanut kurkku suorana ja takonut kattilankansia yhteen ilman tulosta. Kissat kyllä lähtevät käpälämäkeen, mutta kohta niitä taas alkaa ilmestymään.

        Kolme kissaa olen ottanut kiinni joista kaksi vein löytöeläintarhaan (matkaa n. 70km) ja yhden omistaja löytyi usean km päästä. Enpä edes kiitosta saanut kun kuukausia kadoksissa olleen kissansa heille palautin ruokittuna ja siistittynä.

        Taas on kaksi ventovierasta kissaa ollut talvesta saakka meillä päin pyörimässä, mutta en ole onnistunut niitä kiinni nappaamaan. Jotain pitää kuitenkin tehdä ennen talvea jotteivät ne jäisi ulkorakennuksiin majaa pitämään. Oman kylän ja naapurikylien asukkaiden kissojakin paljon täällä pyörii, mutta pitäisikö minun niistä jokainen ottaa kiinni ja viedä kaupunkiin tarhaan? Iso homma naisihmiselle jolla ei ole ajokorttia.

        Aitaa olen harkinnut minäkin, mutta minusta ei ole sen tekijäksi ja tosiaan, kalliiksi se tulee teki sen mistä materialista tahansa kun rakentajien palkkakin pitää maksaa. Jos ilkeämpi olisin niin tekisin kuin tuttavani mies joka ampua pamauttaa jokaisen mailleen tulevan kissan, mutta en halua tappaa kissoja ja onhan se laitontakin. Mutta jotain kissakuria tarvittaisiin myös maaseudullekin.

        Meillä on takapiha aidattu ja kyllä on ollut hyvä. Myös ulkotarha on, mutta ei kissat siellä viihdy enään.

        Aita on 180 cm korkea, ylhänä puutolpissa kiinnitetyt 1m syvyiset harjateräkset sisäänpäin ja päällä Vihreä aitaverkko. Mies teki itse.
        Onhan se vähän hassun näköinen viritelmä, mutta pääasia onnelliset kissat, aina haluuvat kesällä olla ulkona. Ulkolaisilta nettisivuilta löytyi kuvia ja sen perusteella osattiin tehdä.

        Hyvin on kissat pysyneet, vaikka ovatkin yrittäneet yli mennä.


      • Anonyymi
        Manshikki kirjoitti:

        Lauta-aitaa naputtelemaan tai kivimuuria rakentamaan minäkin?

        Onko se tosiaan ainoa keino saada kylän kollit pysymään poissa omasta pihasta?

        Ehkä toimiva mutta kallis toimenpide ja toisaalta, miksi MINUN pitäisi uhrata rahaa ja aitaa aidan tekemiseen VIERAIDEN elukoitten vuoksi?

        On nimittäin todella RAIVOSTUTTAVAA mennä ulos oman killin kanssa kun nurkan takaa tulee vastaan sähisevä harmaa tai mouruava musta!

        Kivitänkö vieraita kissoja vai miten saan ne hemmetin kuuseen ajettua?

        "Kivitänkö vieraita kissoja vai miten saan ne hemmetin kuuseen ajettua?"

        Puutarhaletkulla kunnon vesisuihku päälle.


    • catti x2

      Siistein ja oikein hyvä on vihreällä muovilla päällystetystä metallista tehty tarpeeksi pienisilmukkainen korkea aita jonka päälle on laitettu jotain mikä estää kissaa kiipeämästä yli, esim. samasta lanka-aidasta sisään ja ulospäin tarpeeksi kauas käännetty yläreuna.
      Tuo vihreä väri maisemoituu hyvin eikä häiritse silmää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      169
      29539
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      214
      18983
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      393
      9990
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6425
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4313
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3863
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      56
      2909
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1517
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1299
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      61
      1283
    Aihe