Ajattelin tulevana talvena rakentaan kakkosnelosesta tukevan katoksen veneen päälle ja siihen päälle hankkia vahvan peitteen. Kyseessä on 10 pitkä purjevene, syväys 1.65 m.
Mitäs puuta siinä kannattaa käyttää, mistä hankkia pk-seudulla ja mitä siitä kannattaa (on pakko) maksaa?
Mistä saa kulmaraudat vai voiko rakennelman tehdä ilman niitä?
Kuinka jyrkkä katoksen tulee olla että lumi tulee varmasti alas eikä jää painamaan pressua vaikka pressu hyvin olisikin?
Suunnittelin tekeväni sen valmiiksi sahatuista pätkistä, ajattelin että vähentää rakentamisaikaa jos puut ovat valmiina.
Onko hyviä vihjeitä miten homma kannattaa hoitaa jotta välttyy murheilta?
Veneen peittely talveksi.
13
3015
Vastaukset
- 11
tee mieluummin rimoista "kaarihalli", on kevyempi, halvempi ja lumi tulee varmasti alas. Tässä ohje http://www.puuvene.net/index.php?/kunnostus/vuosihuolto/venekatos-puuveneellesi/all-pages.html
- s_411
Kaarihalli on tietenkin luja, mutta siinä on se ongelma että se vie paljon tilaa ja telakka-alueella voi olla rajoitus siitä, kuinka paljon venekatos saa olla venettä leveämpi. Siksi minä päädyin tämmöiseen halliin, joka on tukevasti kiinni venepukissa, joten itse veneeseen ei tule mitään tuulikuormaa. http://kahveli.kuvat.fi/kuvat/ Hallin mitat ovat p 13.5, l 4.2 ja h 5.5 metriä.
Etuna tuossa on sekin että pyöristetyt päädyt ovat virtaviivaiset ja muotoon saumattu katto-osa pysyy hyvin paikallaan. Hökötys on helppo koota ja purkaa ja kaikki osat mahtuvat purettuina venepukin mittojen sisään.
Haittana on huono tuuletus, jota aionkin parantaa jonkinlaisella savoniusroottorilla toimivalla tuulettimella. - 23
s_411 kirjoitti:
Kaarihalli on tietenkin luja, mutta siinä on se ongelma että se vie paljon tilaa ja telakka-alueella voi olla rajoitus siitä, kuinka paljon venekatos saa olla venettä leveämpi. Siksi minä päädyin tämmöiseen halliin, joka on tukevasti kiinni venepukissa, joten itse veneeseen ei tule mitään tuulikuormaa. http://kahveli.kuvat.fi/kuvat/ Hallin mitat ovat p 13.5, l 4.2 ja h 5.5 metriä.
Etuna tuossa on sekin että pyöristetyt päädyt ovat virtaviivaiset ja muotoon saumattu katto-osa pysyy hyvin paikallaan. Hökötys on helppo koota ja purkaa ja kaikki osat mahtuvat purettuina venepukin mittojen sisään.
Haittana on huono tuuletus, jota aionkin parantaa jonkinlaisella savoniusroottorilla toimivalla tuulettimella.komean näköinen halli, kauanko kestää koota ja purkaa?
- s_411
23 kirjoitti:
komean näköinen halli, kauanko kestää koota ja purkaa?
Päivä pitää varata aikaa ja tarvitaan kaksi henkilöä. Mutta ei ole minusta kohtuuton aika ottaen huomioon hallin antama hyvä sääsuoja ja sen käyttöaika/vuosi.
- kaarihalli
s_411 kirjoitti:
Kaarihalli on tietenkin luja, mutta siinä on se ongelma että se vie paljon tilaa ja telakka-alueella voi olla rajoitus siitä, kuinka paljon venekatos saa olla venettä leveämpi. Siksi minä päädyin tämmöiseen halliin, joka on tukevasti kiinni venepukissa, joten itse veneeseen ei tule mitään tuulikuormaa. http://kahveli.kuvat.fi/kuvat/ Hallin mitat ovat p 13.5, l 4.2 ja h 5.5 metriä.
Etuna tuossa on sekin että pyöristetyt päädyt ovat virtaviivaiset ja muotoon saumattu katto-osa pysyy hyvin paikallaan. Hökötys on helppo koota ja purkaa ja kaikki osat mahtuvat purettuina venepukin mittojen sisään.
Haittana on huono tuuletus, jota aionkin parantaa jonkinlaisella savoniusroottorilla toimivalla tuulettimella.Tilaa tuo vie kyllä enemmän kuin se edellä mainittu kaarihalli. Katsohan sieltä puuvene.netistä, mistä tässä kaarihallissa on kyse.
- 4335656
Älä tee mittää halleja veneen päälle jos vähänkin telakalla tuulee. Niistä katoksista ei ole kuin riesaa ja hajotessaan tekee kylkeen naarmuja niinkuin tutun veneelle kävi. 2 vuotta vanha hyvä peitekin halkesi keskeltä kahtia ja meni roskiin.
Relasti vaan pari lautaa sitlooran ja keulaluukun päälle, jotta luukkuja voi pitää auki ja ilma kiertäisi kajuuttaan (ja pääsee itse kajuuttaan vaikka kattoluukku olisi jäässä) ja pressu siihen suoraan päälle. Jos kaidetolppia ei saa pois, niin relasti vaan tolppien välistä vetää isoa pressua laidan päälle. Vielä parempi olisi 2-3m*6m pressukaistoja vetää poikittain, niin saa kyljet suojattua taivaalta valuvalta skeidalta.
Lumien poistaminenkaan ei ole tarpeellista vaikka olisi metri lunta veneen päällä. Kyllä kölin pitää ylimääräinen lumikuormakin jaksaa kantaa.- älä höpötä
Kohtuullisenkin hyvin tehty talo veneen päällä kestää ongelmitta tuulet ja lumet. Pari lautaa relasti ristissä on surullinen näky talvella lumikuorman alla. Köli kyllä kestää lumikuorman, mutta kannen puolella paikat ovat lujilla ja pusseihin kertynyt lumi aikanaan sulaa kannelle. Lisäksi tuuletus jää huonoksi laitaa vasten tulevien pressujen alla, eikä pressun alla tietenkään ole lainkaa työtilaa, luukulle kulkeminenkin vaikeaa.
- keep it simple
älä höpötä kirjoitti:
Kohtuullisenkin hyvin tehty talo veneen päällä kestää ongelmitta tuulet ja lumet. Pari lautaa relasti ristissä on surullinen näky talvella lumikuorman alla. Köli kyllä kestää lumikuorman, mutta kannen puolella paikat ovat lujilla ja pusseihin kertynyt lumi aikanaan sulaa kannelle. Lisäksi tuuletus jää huonoksi laitaa vasten tulevien pressujen alla, eikä pressun alla tietenkään ole lainkaa työtilaa, luukulle kulkeminenkin vaikeaa.
Suomessa ei ole niin isoja purjeveneitä, etteä lumen poisto olisi ongelma. Ne pari lautaa hoitaa aivan riittävän tuuletuksen keulan ja perän kautta. Useimmissa veneissä lisäksi kajuutan katon ja sitlooran pohjan välinen korkeus on aivan riittävä kajuttaan kulkemiseen pressun alla.
- alumiini sittenkin!!
On tullut kokeiltua miltei kaikkia vaihtoehtoja veneen peittämisessä. Kyllä laudoista/lankuista voi rakentaa (ilmaista jätelautaakin voi käyttää). Vuodesta toiseen oli kuitenkin pieni ongelma niiden lautojen ja lankkujen säilyttäminen. Aina tuppasi lautoja katoamaan kasasta, jonka jätin telakka-alueelle.
Lopulta päädyin valmiiseen alumiiniseen peitetelineeseen. Ostohinta tietysti oli lautakasaa kalliimpi, mutta hankinta oli mielestäni hintansa väärtti:
- helppo ja nopea koota (kun ensimmäisen käyttökerran jälkeen oli merkinnyt putkien asetukset ja järjestykset)
- putkikasan voi kuljettaa vaikka kerrostalon kellariin tai autotalliin purjehduskauden ajaksi
- ei lahoa eikä homehdu
- katon jyrkkyys on helppo säätää, lunta ei kasaannu jyrkkään katokseen, vene tuulettuu (jos alu-katoksessa on myös laitaputket) - Kalleankka..
Niissä valmiissa kulmissa on aivan liian pieni kulma ja vasoja pitäisi laittaa todella tiuhaan että niiden väliin ei tule pussia. Kaikkia on tullut kokeiltua ja täytyy sanoa että vaikka on vanhat ja halvat nykyveneessä aluorsi mistä tulee alas pystypuut kannelle on se paljon parempi kuin ikinä kulmarautahässäkkä mihin "teltan" päälle jää koko ajan lunta ja sitä saa olla pudottamassa.
Myös tällainen kulmarautateltta kaatui viime talvena meidän veneen päälle ja jos nopeasti ei olisi havaittu olisi siinä ollut naapuriveneellä aikamoinen korvausvelvollisuus. onneksi meillä oli juuri sillä kohtaa kaksi pressua päällekkäin jolloin kylki ei ollut vielä hinkkaantunut. Eli köytä telttasi veneeseen kiinni köydellä todella tiukkaan sillä se tuulessa nuupahtaa naapuriveneen päälle. Jokatapauksessa kun kulmarauta on löysä puuhun nähden on rakennelma todella hatara ja tuulessa täysin epäonnistunut viritelmä.
PS. voisin kyllä myydä sinulle sarjan kulmarautoja sillä meille ne ei enää veneen peittoon pääse. Niihin on vielä hitsattu lisäpalat kurkihirttä varten..- Don't you worry...
Näissä vastuuasioissa voi vakuutusyhtiöiden tulkinnat yllättää maalaisjärkisen. Vene-lehdessä on ollut niistä esimerkkejä. Jos ei voida osoittaa, että joku on tuottamuksellisesti tai törkeää huolimattomuuttaan aiheuttanut vahingon naapuriveneelle, ei vahingon tehneen vastuuvakuutus korvaa vahinkoja. Rahat on haettava oikeudesta siviilikantella vedoten huolimattomuuteen tai tuottamuksellisuuteen. Se on myös pystytävä osoittamaan toteen siten, että oikeuskin hyväksyy perusteet.
- Make120022
Käy Etolassa (vai Etla?) hakemassa Excel putkea sopivat kiinnikkeet. Pikkuisella suunnittelulla saat just sellasen kuin haluat. Ei vie ylimääräistä tilaa, on kevyt käsitellä ja helppo säilöä.
- pp
Aikamoisia viritelmiä tosiaan näkee talvitelakointi alueilla suojauksista. Ei olisi pahitteeksi, jos veneseuroilla olisi neuvontaa asian suhteen. Kantapään kautta opitut vastoinkäymiset pistää toimimaan ajoissa ja riittävän jytäkästi. Sää olosuhteet on Suomessa ankaria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667