Ideoita partionjohtajan jaksamiseen?

Lj

Miten, muut partionjohtajat, saatte itsenne jaksamaan vuodesta toiseen partiossa? Mistä se into ilmaiseen itsensä likoon laittamiseen löytyy teillä?

Vedän itse kahta ryhmää ja avustan kolmannessa. Osallistun joka retkelle, leirille, talkoisiin ja kokouksiin. Viisi aktiivista vuotta on mennyt ja takki alkaa hiljalleen tyhjetä, vaikka tosi ihanaakin on ollut. Omiin partiotaitokisaosallistumisiin ei ole aikaa, uusia johtajia ei ilmaannu avuksi, suunnitteluseuraa ei löydy. Jos lopettaisin, pienen paikkakunnan partiotoiminta todennäköisesti lakkaisi, mikä tuntuisi nykyisten jäsenten pettämiseltä ja suuren kehittämisvaivan hukkaan heittämiseltä.

Tähän asti on tuntunut väsymystä lähinnä ohjelmaa valmistellessa, mutta voimia olen saanut siitä, kun lapset ovat olleet selkeästi innostuneita ja iloisia toteutuksesta. Omat kivat partiomuistot antavat myös virtaa.

Silloin masentaa, kun osa tutuista lapsista, joihin on ehtinyt kiintyä ja joiden kasvattamiseen on jo nähnyt ison vaivan, jää toiminnasta pois. Varsinkin silloin, kun lapsi haluaisi innokkaana jatkaa, mutta vanhempi väsyy kyydittämiseen tms. Sekin harmittaa, kun vanhemmat eivät ilmoita lasten poissaoloista ja rahaa (usein omasta pussista, kun budjetti minimaalinen) kuluu tarvikehankinnoissa hukkaan. Ja kun sudenpennut meluavat tai joku lapsi ilmoittaa joka välissä "minä en sitten leiki tätä leikkiä". Tai parannuksia halutaan tiedotukseen, tarviketilauksiin ja vaikka mihin, mutta kaikki olisivat valmiita laittamaan siihen kuluvan ajan minun harteilleni.

Olisi kiva kuulla näkökulmia muilta. Innostuksella kun on taipumus tarttua ja väsymyksen hetki on usein väliaikainen. Omaan tilanteeseeni auttaisivat eniten vapaaehtoiset toimintaan osallistuvat lasten vanhemmat, mutta millä asenteella te muut pj:t teette tätä?

2

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva Mänkijä?

>>Omaan tilanteeseeni auttaisivat eniten vapaaehtoiset toimintaan osallistuvat lasten vanhemmat

• Totta, vanhemmista löytyy usein se paras apu. Kannattaa myös viritellä (tai ehdottaa jotain muuta virittelemään) niitä nuorempiakin johtamaan ja järjestämään. Meillä todettu samoaja-ikäkaudesta tosi suuri hyöty, nuorilla ku riittää jaksamista ja uusia ideoita :) Laumankin johtajiksi ovat tulleet avuksi koska pienemmissä lippukunnissa ei vaan riitä aikuisia johtajia.

Sudenpennun on juuri tuollaisia kun kuvailit :D Ah, niin ihania, mutta oivoi sitten kun ei leikitäkään. Tai kun lapanen on hukassa. Tai kun retkellä tulee ikävä äitiä. Tai kun ei tulekaan laumailtaan vaan menee "Marille" ilmoittamatta. Lapset on lapsia, ja tuo "ilmoita jos et pääse paikalle"-sääntö ei ole meillä toiminut ikinä.
      Kerroit että budjetti on minimaalinen mutta miten keräät rahoja? Omasta pussista ei kannattaisi laittaa kokouksiin, ellei sitten halua jotain erikoiskivaa :) Meillä lippukunta avustaa jonkin verran vuoden alussa ja johtaja veloittaa retkistä tarvittavan summan (n. 5e) jotta rahatilanne pysyy hyvänä. Toki retkillä sitten tarjotaan ruoka.

Ei kannata ottaa partiota liian tosissaan. Aikuisilla johtajilla usein jää se "työ"vaihe päälle, eikä enää muista pitää ollenkaan hauskaa. Ei kukaan odota sun tekevän kaikkea itse. Jos tuntuu että voimat loppuu tai että ei vaan enää jaksa kaikkea niin kerro siitä jollekkin :) Toiselle johtajalle, lippukunnanjohtajalle (jos "lj" nimim. ei tarkoitakaan sitä ;) ), piirin jäsenelle... Kyllä ne tahtoo auttaa kun antaa tilaisuuden. Pahinta on partio-burn out, kun sitten menee maku koko hommasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe