vanhemmat ja perhepäivähoidon työaikalaki

kiinnostunut pph

Hei kaikki perhepäivähoidon vanhemmat! Kysyisin teidän mielipiteitä siitä mitä perhepäivähoitajien työaikalain piiriin siirtyminen on vaikuttanut teidän hoitoasioihin ja mitä mieltä olette koko asiasta yleensä?

65

1393

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahden äiti.

Minua ei haittaa että lastemme hoitaja pitää tasoittumisvapaita 3-4 päivää kuussa. Usein saamme järjestettyä nuo hoitopäivät itse, joskus taas lapsemme ovat päiväkodissa nuo päivät. Se on kivaa vaihtelua ja pientä opettelua isompaan ryhmään. Levännyt hoitaja on lastemme etu. Hyvä että perhepäivähoitajien asiat on nyt saatu edes vähän permmiksi verraatuna entisiin työaikoihin, jotka olivat aivan mahdottoman pitkiä. Kyllä hoitajasta joskus aisti väsymyksen merkkejä.

• Lissusussu

Minua ei myöskään haittaa, lapseni isovanhemmat katsoo lapsen perään pari päivää kuussa.

• Eräs äiti

Meillä taas täällä Vihdissä tilanne on aivan kaoottinen. Varahoitopaikkaa ei tällä hetkellä ole meille ilmoitettu ja koska sukulaisia ei ole lähellä olemme ainoastaan sen varassa. Eräs alueemme lapsi on ollut jo kolmessa eri varahoitopaikassa mikä ei oikein vastaa kyllä käsitystäni siitä mitä perhepäivähoito on. Sen kun piti olla pienten lastemme kannalta paras vaihtoehto tutun ja turvallisen aina saman ihmisen kanssa...

• ....

Näin se kaaos syntyy kun päivähoitoa käytetään väärin. Jos kaikki ei oikeasti tarvitsevat lapset olisivat kotihoidossa jäisi aivan toisella tavalla mahdollisuuksia rakentaa laadukas päivähoito palvelemaan perheitä ja lapsia jotka sitä ilman eivät pärjää! Subjektiivinen oikeus päivähoitoon tulee purkaa mitä pikemmin ennen kuin tilanne aivan sietämätön (jota se kohdallanne ilmeisesti jo on!)

• Vapaaehtoinen ylityö

Olisin sitä mieltä, että jos hoitaja haluaa ylityökorvauksen rahana, ja työaika ei ole ihan mahdoton, joku 6.30-17 niin eikös olisi perheiden ja lasten kannalta parempi, että hoitaja saa ne rahana ja saa siitä halutessaan rahallisen korvauksen ja näin pieneen palkkaansa hieman lisää.
      Mielestäni se olisi silloin molempien jaksamisen kannalta paras vaihtoehto.

• dghjsdj

Hyvä asia tuo työaikalaki. Niin se on muissakin työpaikoissa. On sek lapsen että hoitajan etu että hoitopäivät/työajat ovat sen 40h/vko. Päiväkotihenkilökunnan työaika on 37 ja risat.

Rahasta työtään tekevät hoitajat voivat hankkia lisäansioita muilla keinoin.

• vapaaehtoinen lisäty

Miten se parantaa jaksamista jos hoitaja tekee yli kymmenen tunnin työpäiviä???

Jos joku haluaa omistaa elämänsä pelkälle työnteolle niin ottakoon toisen työn lisäksi. Niin saa vaihteluakin, koska ei se jatkuva lasten kanssa oleminen ilman aikuiskontakteja olemitenkään helppoa. Siihen ihan oikeasti väsyy, jos elämässä ei ole mitään muuta.

• iloinen pphoitaja

ei työaikalaki toteudu jos ylityöt maksetaan rahana.
        eli hoitajan on pidettävä osa ylitöistä vapaana ja siitä huolehtii työnantaja, että tämä toteutuu.
        on lain vastaista tehdä toisin.
        eikös me hoitajat ole tätä jo vuosia toivoneet, siksi en ymmärrä, että hoitajat itse valittavat tilanteesta." sitä saa mitä tilaa"
        itse olen tyytyväinen järjestelyyn, vaikka tulot vähän pienevät.
        ensviikolla on taas 3 tasotus vapaata ja parturit ym. tilattu.
        meillä myös vanhemmat ottivat asian hyvin vastaan.
        lapsia hoitaa aina sama henkilö ppkodin tiloissa.
        kyllä syysteemi toimii jos on haluja se järjestää hyvin.
        olen tehnyt 26v. tätä työtä ja nyt vasta olemme työaikalain piirissä

• Hoitajan mietteitä
        dghjsdj kirjoitti:

Hyvä asia tuo työaikalaki. Niin se on muissakin työpaikoissa. On sek lapsen että hoitajan etu että hoitopäivät/työajat ovat sen 40h/vko. Päiväkotihenkilökunnan työaika on 37 ja risat.

Rahasta työtään tekevät hoitajat voivat hankkia lisäansioita muilla keinoin.

Työaikalaki itsessään on hyvä asia, mutta minulle sen toteutuminen on tarkoittanut ihan oikeasti käteen saatavan palkan huomattavaa pienenemistä.
        Osittain tämä johtuu siitä, miten kunta ratkaisi ns. perhepäivähoitajien lisääntyneet palkkakustannukset (varahoito, lyhyempi työaika), työvuorolistat suunitellaan todellakin niin hyvin, ettei ylitöitä tule yhtään, ryhmän lapset on valittu niin, että työpäiväni on juuri ja juuri 8.5 tuntia. (ryhmään jäi yksi entinen
        lapsi).

Kunta päätti (johtuen TAL) ottaa puolikkaan lapsen pois,ei tule puolikkaan palkkaa, ei tule puolikkaan korvauksia, ei tule ylitöitä = n.300 €/kk vähemmän. Ja minä lasken palkaksi kaiken sen rahan, mitä saan käteen (joku alkaa viisastelemaan ettei kk ole palkkaa, eikä ylitöiden varaan voinut ennenkään laskea).

Vielä kun olen ainoa aikuinen, joka tuo kotiin rahaa, niin kyllä on tiukkaa. Voin ihan rehellisesti sanoa, että minua stressaa ja väsyttää ja ahdistaa enemmän tämä taloudellinen tilanne, kuin aikaisemmat pidemmät työpäivät (9-11h vaihtelevasti).

Kyllä se vaan on niin että raha ratkaisee. Kukaan ei tee tätä(kään) työtä pelkästä kutsumuksesta, jos niin väittää valehtelee, palkan takia tehdään työtä ja jos siitä vielä nauttii, se on kermaa kaukun päälle.
        Mitä sillä lisääntyneellä vapaa-ajallaan tekee, kun siitä ei ole varaa nauttia?
        Hyvä on se,että kerrankin pääsee hoitamaan asioitaan ilman suuria järjestelyjä.

Ja muihin extra töihin ei voi lähteä verotuksen takia. Lisätyön verotus on älyttömän korkea, käteen ei jää juuri mitään.

Minusta paras ratkaisu olis ollut lain säätäjiltä se että, työaika olis esim. 40hvk. Hoitaja itse saisi valita milloin pitää vapaina, milloin ottaa rahana. Nyt on säädetty tiukka katto ylitöille,mitä ei saa missään nimessä ylittää.
        Toinen vaihtoehto, peruskk. palkan korottaminen edes kohtuullliselle tasolle.
        Nyt saadaan 4 kokoaikaisesta lapsesta 1550€/kk.

Ja mitä säästöä tulee kunnalle oikeasti, kun jossakinhan ne perhepäivähoidon lapset hoidetaan kuitenkin hoitajan vapaapäivinä? Lisätään päiväkoteihin ryhmiä, lisätään päiväkoteihin henkilökuntaa, lisätään ryhmiin lapsia....
        Laskeeko kunta sen varaan että vanhemmat järjestävät hoidon itse?

Olen vakavissani miettinyt kouluttautumista kokonaan uuteen työhön, mitkä ovat realistiset mahdollisuudet siihenkään, pitänee selvittää.

• tyytyväinen olen
        Hoitajan mietteitä kirjoitti:

Työaikalaki itsessään on hyvä asia, mutta minulle sen toteutuminen on tarkoittanut ihan oikeasti käteen saatavan palkan huomattavaa pienenemistä.
        Osittain tämä johtuu siitä, miten kunta ratkaisi ns. perhepäivähoitajien lisääntyneet palkkakustannukset (varahoito, lyhyempi työaika), työvuorolistat suunitellaan todellakin niin hyvin, ettei ylitöitä tule yhtään, ryhmän lapset on valittu niin, että työpäiväni on juuri ja juuri 8.5 tuntia. (ryhmään jäi yksi entinen
        lapsi).

Kunta päätti (johtuen TAL) ottaa puolikkaan lapsen pois,ei tule puolikkaan palkkaa, ei tule puolikkaan korvauksia, ei tule ylitöitä = n.300 €/kk vähemmän. Ja minä lasken palkaksi kaiken sen rahan, mitä saan käteen (joku alkaa viisastelemaan ettei kk ole palkkaa, eikä ylitöiden varaan voinut ennenkään laskea).

Vielä kun olen ainoa aikuinen, joka tuo kotiin rahaa, niin kyllä on tiukkaa. Voin ihan rehellisesti sanoa, että minua stressaa ja väsyttää ja ahdistaa enemmän tämä taloudellinen tilanne, kuin aikaisemmat pidemmät työpäivät (9-11h vaihtelevasti).

Kyllä se vaan on niin että raha ratkaisee. Kukaan ei tee tätä(kään) työtä pelkästä kutsumuksesta, jos niin väittää valehtelee, palkan takia tehdään työtä ja jos siitä vielä nauttii, se on kermaa kaukun päälle.

Ja muihin extra töihin ei voi lähteä verotuksen takia. Lisätyön verotus on älyttömän korkea, käteen ei jää juuri mitään.

Minusta paras ratkaisu olis ollut lain säätäjiltä se että, työaika olis esim. 40hvk. Hoitaja itse saisi valita milloin pitää vapaina, milloin ottaa rahana. Nyt on säädetty tiukka katto ylitöille,mitä ei saa missään nimessä ylittää.

Ja mitä säästöä tulee kunnalle oikeasti, kun jossakinhan ne perhepäivähoidon lapset hoidetaan kuitenkin hoitajan vapaapäivinä? Lisätään päiväkoteihin ryhmiä, lisätään päiväkoteihin henkilökuntaa, lisätään ryhmiin lapsia....

Olen vakavissani miettinyt kouluttautumista kokonaan uuteen työhön, mitkä ovat realistiset mahdollisuudet siihenkään, pitänee selvittää.

Meillä ei ole maksettu ylitöitä rahana moneen vuoteen, eli eikö
        tämä ole aivan turhaa valitusta. Joka paikassa valitetaan vaan palkan
        pienenemistä, eikä ajatella muutoksen hyviä puolia. Kukaanhan
        ei voi sille mitään että olet ainut tulonsaaja perheessä.
        Näin se vaan on.

• alasajoako ?
        Hoitajan mietteitä kirjoitti:

lapsi).

Olen täysin samaa mieltä kanssasi ! Useimmalla pph:lla on puoliso , joka tuo rahaa huusholliin, joten on lähes samantekevää oman tilipussin suuruus, joten tarkoituskin on saada vain vähän "omaa rahaa".
        Lisääntyneillä vapaapäivillä ei laskuja makseta. Parilla sadalla putosi itsellänikin ansiot pakollisten vapaapäivien takia, paljon mieluummin itsekin ottaisin ylityöt rahana.
        Paras ratkaisu olisikin oma valinta , ylityöt rahana tai vapaana !

• Hoitajan mietteitä 2
        tyytyväinen olen kirjoitti:

Näin se vaan on.

Meillä sai aikaisemmin valita ottiko rahana vai vapaana. Nyt ei tarvitse edes sitä miettiä. Ehkä tämä on sinulle "turhaa valitusta", minulle ei. Sinulla onkin ilmeisesti puoliso joka myös tienaa? Ei tarvitse senttejä laskea.

"Kukaan ei voi sille mitään että olen yksin", en tarkoittanutkaan että sille pitäisi jonkun tehdä jotain, enkä siitä valittanut, nostin vain esiin sen näkökohdan, että me yksinhuoltaja-hoitajat olemme nyt tosi tiukoilla, kun ei ole toista jakamassa maksuja. Hyvä että sinulla on ja hyvä että olet tyytyväinen, minä en ole tyytyväinen tähän lakiin. 300 euroa kuukaudessa jää pois ja se tuntuu meidän perheen elämässä, sitä ei vapaa-ajalla korvata.

Näin se vaan on.... on helppo sanoa, kun itsellään on asiat hyvin. Kun itsensä ei tarvitse miettiä millä maksaa mitäkin, voi vain surutta ostaa ja kuluttaa ja kun oma palkka on syöty, voi siirtyä miehen rahapussille. Mutta kaikki eivät ole yhtä hyvässä tilanteessa, sekin kannattaa muistaa.

• ?

Näin se vaan on.

Joka paikassa valitetaan vaan palkan
        pienenemistä, eikä ajatella muutoksen hyviä puolia.....eikö palkan pieneneminen ole hyvä syy valittaa?

• tyytyväinen olen
        Hoitajan mietteitä 2 kirjoitti:

Meillä sai aikaisemmin valita ottiko rahana vai vapaana. Nyt ei tarvitse edes sitä miettiä. Ehkä tämä on sinulle "turhaa valitusta", minulle ei. Sinulla onkin ilmeisesti puoliso joka myös tienaa? Ei tarvitse senttejä laskea.

"Kukaan ei voi sille mitään että olen yksin", en tarkoittanutkaan että sille pitäisi jonkun tehdä jotain, enkä siitä valittanut, nostin vain esiin sen näkökohdan, että me yksinhuoltaja-hoitajat olemme nyt tosi tiukoilla, kun ei ole toista jakamassa maksuja. Hyvä että sinulla on ja hyvä että olet tyytyväinen, minä en ole tyytyväinen tähän lakiin. 300 euroa kuukaudessa jää pois ja se tuntuu meidän perheen elämässä, sitä ei vapaa-ajalla korvata.

Näin se vaan on.... on helppo sanoa, kun itsellään on asiat hyvin. Kun itsensä ei tarvitse miettiä millä maksaa mitäkin, voi vain surutta ostaa ja kuluttaa ja kun oma palkka on syöty, voi siirtyä miehen rahapussille. Mutta kaikki eivät ole yhtä hyvässä tilanteessa, sekin kannattaa muistaa.

Kaikillehan pitää olla samat edut, eli jokaisella pitäisi olla samat edut.
        Meillä on hyvä varakoti ja lapset ovat siellä vapaapäivinä. Se on teidän kunnan
        asia hoitaa varahoito kuntoon. Meille ilmoitettiin muutama vuosi sitten, että
        ylityöt pidetään vapaana ja niinhän se on myös meidän työehtosopimuksessa.
        Kaiken lisäksi jos olet esim.päiväkodissa töissä pph.n koulutuksella niin
        tuskin se palkka on yhtään sen suurempi.

• Riina K

Kaikillehan pitää olla samat edut, eli jokaisella pitäisi olla samat edut.
        Meillä on hyvä varakoti ja lapset ovat siellä vapaapäivinä. Se on teidän kunnan
        asia hoitaa varahoito kuntoon. Meille ilmoitettiin muutama vuosi sitten, että
        ylityöt pidetään vapaana ja niinhän se on myös meidän työehtosopimuksessa.
        Kaiken lisäksi jos olet esim.päiväkodissa töissä pph.n koulutuksella niin
        tuskin se palkka on yhtään sen suurempi.

Jos olisin päiväkodissa töissä, niin a) työaikani olisi 37 ja risat, b) minun ei tarvitsisi antaa kotiani työn kulutettavaksi c) minulla ei olisi mm. puhelinkuluja joita nyt on, koska soitan työnantajan puhelimella siellä
        d) minulla ei olisi yhtä suuret ruokalaskut kuin nyt, koska pk tarjoaa ruuat lapsille e) hoitaisin vain lapsia, en siivoaisi, en kokkaisi, en pyykäisi f) samaan palkkaan olisi paljon vähemmän kuluja

• pph jo toisessa polv
        vapaaehtoinen lisäty kirjoitti:

Jos joku haluaa omistaa elämänsä pelkälle työnteolle niin ottakoon toisen työn lisäksi. Niin saa vaihteluakin, koska ei se jatkuva lasten kanssa oleminen ilman aikuiskontakteja olemitenkään helppoa. Siihen ihan oikeasti väsyy, jos elämässä ei ole mitään muuta.

Tähän sanon sen että, aikaisemmin olin kodin ulkopuolella töissä ja tein välillä pitkää päivää. Nyt kun teen pph töitä omassa kodissani, tein myöskin pitkää päivää.
        Niin ne eivät ole yksi yhteen, kodin ulkopuolella tehty pitkä päivä on paljon raskaampi ja väsyttävämpi, kuin tämä omassa kodissa tehty päivä. Lapset nukkuvat n 2 h päivästä, jolloin on aikaa hengähtää. Päiväuni aika ei keneltäkään mene kokonaan työn merkeissä. Lisäksi työpäivänsä aikana saa tehtyä kodin askareita kuten pyykinpesu, imurointi, ruuat, leipominen, tiskaukset (ei mitään suur siivouksia, vaan jälkien korjaamista) jne. Nämä odottavat sitä kotiin palaaja jos on muualla töissä.

• Tyytyväinen olen
        Riina K kirjoitti:

Jos olisin päiväkodissa töissä, niin a) työaikani olisi 37 ja risat, b) minun ei tarvitsisi antaa kotiani työn kulutettavaksi c) minulla ei olisi mm. puhelinkuluja joita nyt on, koska soitan työnantajan puhelimella siellä
        d) minulla ei olisi yhtä suuret ruokalaskut kuin nyt, koska pk tarjoaa ruuat lapsille e) hoitaisin vain lapsia, en siivoaisi, en kokkaisi, en pyykäisi f) samaan palkkaan olisi paljon vähemmän kuluja

Asia 1.Olet itse valinnut työpaikkasi. 2. Saat kodin kulumiseen ja ruokaan
        kustannuskorvauksen. Ruoka on myös valmista esim.koulusta tuleville lapsille.
        3.Puhelinkuluja ei tule nimeksikään, ainakaan minulla.joskus teksiviestejä tulee
        lähetettyä. 4.Ole yhteydessä liittoonja työnantajaan palkan suhteen, turha
        sitä täällä on valitella.
        5.Jos sinulla ei ole koulutusta, niin siellä päiväkodissa pyykkäisit, siivoaisit ja
        ehkä sinut kelpuutetaan auttamaan ulkoilu tilanteissa.6. Maksat myös omasta
        ruuasta päiväkodissa.

• Ö?
        Tyytyväinen olen kirjoitti:

3.Puhelinkuluja ei tule nimeksikään, ainakaan minulla.joskus teksiviestejä tulee
        5.Jos sinulla ei ole koulutusta, niin siellä päiväkodissa pyykkäisit, siivoaisit ja
        ruuasta päiväkodissa.

Päiväkodissa on siivooojat.

• Riin K

ruuasta päiväkodissa.

1. joo, valittu on itse työ, mutta muutoksia ei voi pieni ihminen valita
        2. korvaukset eivät todellakaan ole realistiset
        3. puhelinkuluja tulee kyllä, pomojen puhelimet ovat virstonumeroita jne.
        4. valittaa saa ihan missä vaan, jos se ei sinulle passaa, älä lue.
        5. päiväkodeissa on siivoojat ja keittiöhenk.kunta erikseen
        6. Sinne voi viedä eväät

• vielä pph
        ? kirjoitti:

Joka paikassa valitetaan vaan palkan
        pienenemistä, eikä ajatella muutoksen hyviä puolia.....eikö palkan pieneneminen ole hyvä syy valittaa?

Perhepäivähoitajien työaika lyheni/lyhenee mutta peruspalkka pysyy samana.
        Miten niin palkka pienenee?

Ylitöillä ei ole päässyt tienaamaan koskaan. Eihän niistä ole maksettu ylimääräistä. Monella paikkakunnalla ne on pidetty vapaana tähänkin saakka.

Ja viisastelenpa nyt kuitenkin - kulukorvaukset eivät ole palkkaa. Ne on tarkoitettu lasten ruokaan ja muihin kuluihin ja niihin ne menevätkin viimeistä senttiä myöten ja usein pannaan omasta pussista lisää. Kun lapset eivät ole hoidossa ei heistä tule kulujakaan. Se näkyy kyllä siellä ruokalaskussa. Hoitaja ei menetä yhtään mitään tässä asiassa. Se ehkä näyttää siltä kun tilin loppusummassa on vähemmän korvauksia, mutta silloin on kulujakin vähemmän.

Minäkin olen yksinhuoltaja pph mutta inhimilliset työajat ovat kyllä minulle tärkeämpiä kuin olla hyväksikäytetty kellon ympäri.
        Perhepäivähoitajan palkka on huono - on aina ollut. Työaikalaki ei huonontanut mitään ainakaan hoitajilta. Lapsille ja vanhemmille se on tuonut murhetta koska kaikki kunnat eivät ole järjestäneet kunnollista varahoitoa.

Toivottavasti seuraavaksi laitetaan varahoito kuntoon ja sen jälkeen perhepäivähoitajien palkat kohdalleen.

• ylityöt rahana, tack

ruuasta päiväkodissa.

Kustannuskorvaus ei kata kaikkia kuluja. Tämä on fakta, jonka myös pääluottamusmies on myöntänyt.

• yks pph
        alasajoako ? kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä kanssasi ! Useimmalla pph:lla on puoliso , joka tuo rahaa huusholliin, joten on lähes samantekevää oman tilipussin suuruus, joten tarkoituskin on saada vain vähän "omaa rahaa".
        Lisääntyneillä vapaapäivillä ei laskuja makseta. Parilla sadalla putosi itsellänikin ansiot pakollisten vapaapäivien takia, paljon mieluummin itsekin ottaisin ylityöt rahana.
        Paras ratkaisu olisikin oma valinta , ylityöt rahana tai vapaana !

Täsmälleen samaa mieltä olen kanssasi.

Tulisi suoda valinnanvapaus, joko rahana tai vapaana. Itse ottaisin kaikki ylityöt rahana. Tarvitsen rahaa, en vapaita!!!!

1.8.2011 jälkeen tilipussini on keventynyt n. 200 euroa/kk, mikä ketuttaa aivan valtavasti.

• pph vuodesta 199?
        vapaaehtoinen lisäty kirjoitti:

Puhu vaan omasta puolestasi. Toiset jaksaa, toiset ei. Pidän itsestäni ja kunnostani huolta, joten 10 tunnin työpäivä ei tunnu missään. Ei väsy, jos on hyvässä kunnossa.

Aikuiskontakteja saan työssäni joka päivä, koska ulkoilemme aamuisin sekä iltapäivisin puistossa.

• pph vielä
        ylityöt rahana, tack kirjoitti:

Kustannuskorvaus ei kata kaikkia kuluja. Tämä on fakta, jonka myös pääluottamusmies on myöntänyt.

No miksi haluat rahoittaa lasten kuluja tekemällä ylitöitä???

Minun mielestäni työaikalaki on hyvä juttu. Sen lisäksi perhepäiähoitajille pitäisi alkaa maksamaan sellaista palkkaa, että työnteko kannattaa ja kulukorvaukset todellisten kulujen mukaan. Nythän korvaukset on vain nimellisiä eli niillä ei todellakaan kateta kuluja ja kulumista.

• vapaaehtoinen lisäty
        pph vuodesta 199? kirjoitti:

Puhu vaan omasta puolestasi. Toiset jaksaa, toiset ei. Pidän itsestäni ja kunnostani huolta, joten 10 tunnin työpäivä ei tunnu missään. Ei väsy, jos on hyvässä kunnossa.

Aikuiskontakteja saan työssäni joka päivä, koska ulkoilemme aamuisin sekä iltapäivisin puistossa.

Ei kai nyt pelkästä jaksamisesta ole kysymys.
        Minä ainakin haluan myös omaa aikaa.

Haluan myös parempaa palkkaa, mutta en ylitöitä tekemällä. Perhepäivähoitajien palkka pitäisi olla sellainen, että työnteko on kannattavaa. Palkan takia minä ainakin työtä teen.

• iloinen hoitaja
        pph vielä kirjoitti:

No miksi haluat rahoittaa lasten kuluja tekemällä ylitöitä???

Minun mielestäni työaikalaki on hyvä juttu. Sen lisäksi perhepäiähoitajille pitäisi alkaa maksamaan sellaista palkkaa, että työnteko kannattaa ja kulukorvaukset todellisten kulujen mukaan. Nythän korvaukset on vain nimellisiä eli niillä ei todellakaan kateta kuluja ja kulumista.

olen samaa mieltä. 26v. tehty työtä aamusta iltaan ilman suurempia arkivapaita.
        niin ja pitää ajatella, että kun on vapaalla ei tarvii myöskään ajatella lasten ruokailuja.
        onhan se vähän palkkaan vaikuttanut, mutta mielellään pidän nyt ensviikolla keskiviikosta lähtien vapaata.
        on parturit ja muut tilattu.kulukorvaukset on kyllä alakantissa, mutta minkäs mahdat. ei siihen tuo työaikalaki ole ainankaan vaikuttanut.
        joten narinat seis

• sdfkjölädgfhjklö
        Hoitajan mietteitä 2 kirjoitti:

Minuakin ärsyttää tuo "hoitajien pitää tehdä työtään hyvästä sydämestä, ei rahasta" -asenne. Itse teen työtä ihan eri alalla ja mielestäni kohtuu hyvällä palkalla, mutta käsitän kuitenkin sen, että ei se hoitajakaan omia lapsiaan sillä hyväntahtoisuudella ja kutsumuksellaan elätä. Hurskastella voi vaikka kuinka, mutta elämiseen tarvitaan rahaa ja kyllä se hoitajakin haluaa tarjota lapsilleen kunnollista ruokaa pöytään ja ehkä jopa harrastusmahdollisuuksia, eikä vain hyvästä sydämestä hoivata toisten lapsia...

• uupumus

Ennen työaikalakia oli hoitajia jotka teki ympäripyöreitä päiviä ja jopa viikkoja, muka lasten parhaaksi. Kysynkin oliko asia näin? Ohjaajat salli asian.
      Mutta miten se tapahtui, lapset mukana kaikessa, jopa hoitajan mökillä ym.

• Eräs äiti

Syytä olisi lopettaa koko ammattikunta kunnalliselta puolelta! Meillä alkoi hoito 1.9 ja lapseni ovat saaneet olla hoidossa vain 4 päivää. Vien lapseni 8.30 ja mies hakee viimeistään 16.30. Meidän lasten takia ei ylitöitä tule ja silti lapsemme ovat ne jotka tässä kärsivät varahoidoista, joita tällä hetkellä 3 eri...Suoraan sanottuna kadun syvästi, että laitoin lapseni kunnalliseen perhepäivähoitoon! Ja tosiaan kannatan myös päivähoito-oikeuden poistamista perheiltä, joissa toinen vanhempi kotona. Mitä ihmettä lapsi tekee silloin hoidossa? Antakaa paikat hyvät avuttomat ihmiset niitä oikeasti tarvitseville lapsille!

• pph myös

Monella paikkakunnalla varahoitojärjestelyt ovat vielä ihan alkutekijöissään. Ei saisi olla mutta näin vain on. Kunnat odottelevat ja katsovat, miten muualla on asiat hoidettu.
        Toimivia systeemeitä ollaan monissa paikoissa suunnittelemassa, mutta valitettavasti on sellaisiakin kuntia, jotka eivät välitä koko asiasta.

Teillä vanhemmilla on oikeus vaatia! Älkää pyytäkö hoitajia palaamaan takaisin vanhaan systeemiin. Vaatikaa lapsellenne turvallinen ja aina sama varahoitopaikka.
        Lapset eivät kärsi siitä, että ovat silloin tällöin muutaman päivän toisessa tutussa hoitopaikassa. Siitä he kärsivät jos heidän hoitajansa tekee työtään loppuunpalamisen rajoilla eikä jaksa paneutua kunnolla työhönsä.

Perhepäivähoidon lakkauttaminen olisi todella iso virhe nimenomaan lasten kannalta.

• hohhoijaa.

Eräs äiti haukkuu nyt hiukan vääriä puita.
        Jos teidän asuinkunnassanne on asiat järjestetty varahoidon osalta huonosti tai tosi huonosti ei se kyllä perhepäivähoitajan vika ole. Tai sen naapurin äidin, jonka lapsi on hoidossa, vaikka äiti on kotona. Juu, on joukossa paljon äitejä, joiden lapset voisivat olla kotonakin, mutta on heissä myös niitä, joilla elämäntilanteen vuoksi on oikeasti parempi, että pienikin lapsi on mielummin hoidossa kuin kotona päivän. Älä yleistä.

• Eräs äiti
        hohhoijaa. kirjoitti:

Eräs äiti haukkuu nyt hiukan vääriä puita.
        Jos teidän asuinkunnassanne on asiat järjestetty varahoidon osalta huonosti tai tosi huonosti ei se kyllä perhepäivähoitajan vika ole. Tai sen naapurin äidin, jonka lapsi on hoidossa, vaikka äiti on kotona. Juu, on joukossa paljon äitejä, joiden lapset voisivat olla kotonakin, mutta on heissä myös niitä, joilla elämäntilanteen vuoksi on oikeasti parempi, että pienikin lapsi on mielummin hoidossa kuin kotona päivän. Älä yleistä.

Nimimerkki "hohhoijaa" taisi sinulla pikkaisen mennä ohi ymmärryksen. En tässä kyllä syytä perhepäivähoitajia mistään vaan tätä lakia. Ja siitä olen kyllä edelleen sitä mieltä, että jos olet kotona ilman HYVÄÄ SYYTÄ toisen lapsen kanssa ja isomman laitat hoitoon niin joutaisit menettämään oikeutesi kunnalliseen päivähoitoon. Olisi mielenkiintoista tietää mikä sinusta on sellainen elämäntilanne, jossa lapsella on parempi hoidossa, kun toinen sisarus on kotona?

• ei laissa vikaa
        Eräs äiti kirjoitti:

Nimimerkki "hohhoijaa" taisi sinulla pikkaisen mennä ohi ymmärryksen. En tässä kyllä syytä perhepäivähoitajia mistään vaan tätä lakia. Ja siitä olen kyllä edelleen sitä mieltä, että jos olet kotona ilman HYVÄÄ SYYTÄ toisen lapsen kanssa ja isomman laitat hoitoon niin joutaisit menettämään oikeutesi kunnalliseen päivähoitoon. Olisi mielenkiintoista tietää mikä sinusta on sellainen elämäntilanne, jossa lapsella on parempi hoidossa, kun toinen sisarus on kotona?

Turha syyttää lakia, jolla yritetään inhimillistää perhepäivähoitajien työaikaa ja auttaa heitä jaksamaan.

Syytä kotikuntasi päivähoidosta vastaavia päättäjiä jotka eivät ole järjestäneet perhepäivähoidosta toimivaa uuden lain myötä. Monessa kunnassa asiat ovat järjestyksessä ja kaikki tyytyväisiä.

• hohhoijaa.
        Eräs äiti kirjoitti:

Eräs äiti on edelleen huutamassa vääriin puihin. Laissa ei ole vikaa - laki tuo perhepäivähoitajat vihdoinkin samojen työaikalakien piiriin, missä me muutkin työskentelemme.

Ja tyydyttääkseni kiinnostustasi sen suhteen, minkälainen elämäntilanne on sellainen, jossa toinen lapsi voi olla hoidossa kun toinen on kotona on esimerkiksi sellainen, jossa toinen lapsi on vakavasti sairas ja tarvitsee sairaalahoitoa. Toisen lapsen on hyvä pysyä arkirytmissä hoitopaikassaan - kaaoksen ei pidä antaa perheen sisällä levitä. Itse olen kokenus myös lapsen kuoleman. Ja olin kotona, ilman lasta ja vein elossa olevan lapsen päivähoitoon muutaman kuukauden ajan, kunnes sain itseni järjestykseen ja pystyin huolehtimaan edes itsestäni saati sitten taaperosta. Oikesti, ei pidä suoraviivaisesti tuomita. Ihmiset elävät vaikeissakin elämäntilanteissa ja joutuvat punnitsemaan asioita ja valitsemaan välillä kahdesta pahasta sen vähemmän pahan.

• pph.

Minun tuntipalkkani nousi yhdeksästä eurosta kymmeneen :)

• PPH/Mummu

Niin, eikös kysymys ollut "VANHEMMAT JA PERHEPÄIVÄHOIDON TYÖAIKALAKI", nyt tänne on tullut vastauksia hoitajilta jotka ovat menettäneet, mutta ei saaneet??
      Olen perhepäivähoitaja itsekkin ja ainakin oma toiveeni on, että kunnissa varahoito saadaan sellaiseksi, että näistä huostaamme uskotuista lapsista ei tule työaikalakiin siirryttäessä maksajia. Vaan kunnat herää vihdoin ja viimein järjestämään toimivan varahoitojärjestelmän niin, että lapsia ei viipata paikasta toiseen. Surettaa todella tämän yhden äidin puolesta jos lapsi on aloittanut hoidon syyskuun alussa ja nyt jo 3 eri varahoitajaa niin siellä kunnassa ei ole lapsen hyvinvointia ajateltu lainkaan. Siinä maksajana on tämä pieni lapsi vanhempineen sekä perhepäivähoidon maine lapsiystävällisenä vaihtoehtona.
      Mitä taas palkan menetykseen tulee niin meidän täytyy muistaa, että työajanlyhentymisen myötä tuntipalkkamme on noussut ja jos lyhyemmällä työajalla saa saman korvauksen niin eikö se ole meidän etu tämä nimenomaan peruspalkassa??

• Eräs äiti

Meillä tilanne päättyi lopulta niin, että perhepäivähoitaja lopetti ja lapseni siirtyivät yksityiseen päiväkotiin. Mitä hyvää toi uusi työaikalaki, joka ei ole hyvä kenellekään osapuolelle ainakaan meidän asuinpaikalla, jossa varahoito ei toimi ja päiväkodit homehtuu.

• MariskaK

Juuri näin. Teoriassa laki on hyvä, käytännössä huono. Hoitajat saivat lisää vapaa-aikaa, vähemmän palkkaa. Päiväkoti ryhmät täytyvät entisestään, lapsia hoitaa vaihtuvampi määrä aikuisia.

• pph.

Meidän kaupungissa otettiin ilolla vastaan tämä työaiklaki. Se kertoo hoitajien arvostu,sesta, kun työaikaa rajataan. Tuntipalkka nousee. Ei kai nyt kukaan ole ennekään ylitöiden varaan palkkaansa laskenut, eihän siitä ole kaikilla ollutkaan.

Varahoidot toimii hyvin ja levännyt hoitaja jaksaa paremmin.

• m-mm-

olen samaa mieltä "eräs äidin" kanssa.Työaikalaki on tosi hyvä juttu,mutta viimeistään nyt pitäisi lasten turhan pitkiin hoitoaikoihin kiinnittää huomiota.En ymmärrä näitä vanhempia jotka pitävät lapsia hoidossa turhaan.Tai ymmärränhän minä,kun eivät viitsi itse lapsiaan hoitaa.Tehdään kyllä niitä,mutta ei sitten kanneta vastuuta loppuun saakka.Tämä nykyinen laki tekee sen vielä helpoksi(subjektiivinen hoito-oikeus)Olen sitä mieltä että jokaiselta vanhemmalta vaadittava työvuorot hoitoon.

• kotona parempi

Ainakin meillä Hyvinkäällä samalla koulutuksella ja samasta työstä ryhmiksessä maksetaan hoitajalle parisataa egeä parempaa palkkaa, kuin kotona työtä tekevälle perhepäivähoitajalle. Uskon että kaava toistuu lähes jokaisessa kunnassa. Siihen pitäisi saada äkkiä muutos.

Ymmärrän hyvin joidenkin hoitajien innon ottaa mieluummin ylityöt rahana, kuin vapaana, sillä ei tuolla käteen jäävällä 1,200 eurolla makseta juuri muuta, kuin pakolliset menot.

Onko muissa kunnissa kokemusta ylitöiden muuttamisesta vapaaksi, siis jos hoitaja suostuu ylitöitä tekemään, niin korotusprosentti on 35 tuntipalkan päälle. Työaikalaki sanoo, että vapaat pitää antaa samassa suhteessa, eli jos teet kuusi tuntia ylitöitä, niin vapaaksi muutettuna se on reilu kahdeksan tuntia.

Meillä esimiehet ja jopa luottamusmiehet ovat vielä melko "pihalla" näistä kaikista soveltamisohjeista ja laista. Kertokaa miten muissa kunnissa.

• näin se on suunill..
        kotona parempi kirjoitti:

Ainakin meillä Hyvinkäällä samalla koulutuksella ja samasta työstä ryhmiksessä maksetaan hoitajalle parisataa egeä parempaa palkkaa, kuin kotona työtä tekevälle perhepäivähoitajalle. Uskon että kaava toistuu lähes jokaisessa kunnassa. Siihen pitäisi saada äkkiä muutos.

Ymmärrän hyvin joidenkin hoitajien innon ottaa mieluummin ylityöt rahana, kuin vapaana, sillä ei tuolla käteen jäävällä 1,200 eurolla makseta juuri muuta, kuin pakolliset menot.

Onko muissa kunnissa kokemusta ylitöiden muuttamisesta vapaaksi, siis jos hoitaja suostuu ylitöitä tekemään, niin korotusprosentti on 35 tuntipalkan päälle. Työaikalaki sanoo, että vapaat pitää antaa samassa suhteessa, eli jos teet kuusi tuntia ylitöitä, niin vapaaksi muutettuna se on reilu kahdeksan tuntia.

Meillä esimiehet ja jopa luottamusmiehet ovat vielä melko "pihalla" näistä kaikista soveltamisohjeista ja laista. Kertokaa miten muissa kunnissa.

Ei se kyllä niin mene. Meille ainakin on selvennetty näin:
        Eli jos kuuden viikon jaksossa tulee 26 tuntia ylitöitä,
        pidät 3 päivää vapaata (24 tuntia), niin se 2 tuntia tulee
        sillä 35 % korotuksella.

• pph kotona
        näin se on suunill.. kirjoitti:

Ei se kyllä niin mene. Meille ainakin on selvennetty näin:
        Eli jos kuuden viikon jaksossa tulee 26 tuntia ylitöitä,
        pidät 3 päivää vapaata (24 tuntia), niin se 2 tuntia tulee
        sillä 35 % korotuksella.

Noin menee meilläkin.

Ja ryhmishoitajan peruspalkka on sama kuin muillakin perhepäivähoitajilla lukuun ottamatta vastaavaa hoitajaa, joka saa tietenkin isomman palkan.

Olen itse ollut ryhmiksissä töissä joten tiedän tämän, vaikka meilläkin päin jotkut kotona hoitavat luulevat, että ryhmiksessä tienaa paremmin.
        No toki ilta- ja viikonloppulisät nostavat palkkaa jos niitä tulee, mutta peruspalkka on sama pph:n palkka mikä on kotona hoitavillakin hoitajilla. Samaa työtähän se on samalla ammattinimikkeellä ja koulutuksella.

• -Emily-
        kotona parempi kirjoitti:

En ymmärrä tätä asiaa, että meillä kotona työtätekevillä sanotaan olevan huonompi palkka kuin ryhmiksen hoitajilla. Omalla kohdallani ei ainakaan pidä paikkaansa.

Hoidossani on täysi ryhmä, eli 4½ lasta. Olen toiminut 6 vuotta pphoitajana, joten palkassani on viiden vuoden lisä, sekä kaksi henkilökohtaista lisää; bruttopalkkani on 2080€/kk.

Jos hakisin ja vielä pääsisin ryhmikseen, olisi peruspalkkani reilu 1700€/kk, joten ei kannata rahallisesti vaihtaa työpaikkaa. Tästä vielä pois työmatkakulut, joita nyt ei tietenkään ole.

• pieni on palkka
        -Emily- kirjoitti:

En ymmärrä tätä asiaa, että meillä kotona työtätekevillä sanotaan olevan huonompi palkka kuin ryhmiksen hoitajilla. Omalla kohdallani ei ainakaan pidä paikkaansa.

Hoidossani on täysi ryhmä, eli 4½ lasta. Olen toiminut 6 vuotta pphoitajana, joten palkassani on viiden vuoden lisä, sekä kaksi henkilökohtaista lisää; bruttopalkkani on 2080€/kk.

Jos hakisin ja vielä pääsisin ryhmikseen, olisi peruspalkkani reilu 1700€/kk, joten ei kannata rahallisesti vaihtaa työpaikkaa. Tästä vielä pois työmatkakulut, joita nyt ei tietenkään ole.

Missä kaupungissa työskentelet? Minun palkkani on alle 2.000 euroa
        ja 25 vuotta perhepäivähoitajana täydellä ryhmällä. Meille vielä
        kerrottiin että palkka on parempi kuin yleensä. Huijausta?

• spirulii.na

ryhmiksissä ei ole mitään "vastaava hoitaja" juttuja. Yhdellä kuuluu olla lähihoitajan koulutus kun lapsiluku on yli kahdeksan. Ja se isompi palkka...ei kannata kadehtia, satasen tai hiukka yli.

• saivarrellen

No se hiukka isompaa palkkaa saava hoitaja on se vastaava hoitaja.

• foprkg

Meillä täällä valitettavasti keskitettiin sitten vuorohoito päiväkotiin. Perhepäivähoitajille ei haluttu maksaa ylitöitä rahana,eli kunta halusi säästää.
      Päiväkodin pitäisi olla vuoropäiväkoti,mutta onkin kiinni esim.arkipyhäisin. Selkeää vastausta en ole siihen saanut,että mihin lapsi silloin viedään hoitoon. Kovasti kannustetaan sihen,että vanhemmat itse jotenkin sen järjestäisivät. Mielestäni se on kuitenkin kunnan velvollisuus.
      Eikä meillä edes täällä kaukana muusta suvusta ole tukiverkkoa.
      Eli huonommaksi meni ainakin meidän paikkakunnalla vuorolasten päivähoito.
      Perhepäivähoidossa olisi haluttu lapsi jatkossakin pitää.
      Ikävä kyllä,tämän johdosta perhepäivähoitajat katoavat varmastikin vallan kokonaan.

• Känkkärännkä

Onko se nyt maailmanloppu jos se lapsi on muutaman päivän silloin tällöin jossain muualla hoidossa?? Jääkö lapselle traumoja vai mistä tämä vastahakoisuutenne johtuu?? Minulla on hoidossa eräs lapsi jonka äiti ei tee pitkää päivää vaikka lapsi onkin hoidossa pitkään (10tuntia), äiti mnenee töiden jälkeen pariksi tunniksi omille asioilleen, parturiin, kauppaan, kotiin lorvailemaan...ja samainen perhe on se, joka tasoittumisvapaista eniten narisee. Kiinnostaisikin tietää, että minkä h**vetin takia pitää sitten tehdä minulle niitä pitkiä päiviä jos sitten naristaan kun pidän vapaata?!? Kyllähän muualla töissä olevatkin pitävät vapaita sillointällöin, miksei meille sitä suoda??? Pitääkö meidän jättää kesälomatkin kokonaan pitämättä jotta teidän mussukkanne saavat olla sitten koko lapsuutensa samassa paikassa hoidossa???? Joskus asiat vaan ottaa päähän!!

• asdfgag

Meillä kyllä pph:n ohjaaja tarkistaa vanhemien työpaikoilta heidän työaikansa, jos meinaavat pitää lasta hoidossa pitkää päivää. Hoitajan työajan kustannuksella sitä ei voi tehdä. Siirto päiväkotiin, mikäli päivät eivät lyhene.

• miten?
        asdfgag kirjoitti:

Meillä kyllä pph:n ohjaaja tarkistaa vanhemien työpaikoilta heidän työaikansa, jos meinaavat pitää lasta hoidossa pitkää päivää. Hoitajan työajan kustannuksella sitä ei voi tehdä. Siirto päiväkotiin, mikäli päivät eivät lyhene.

Tarkistavat työajat? Miten sellaista voi "tarkistaa", eihän kiinteitä työaikoja ole kuin vuorotyössä olevilla ja me muut menemme, kun täytyy mennä ja lähdemme kun pääsemme lähtemään.

• Miuku-MaukuLi
        miten? kirjoitti:

Tarkistavat työajat? Miten sellaista voi "tarkistaa", eihän kiinteitä työaikoja ole kuin vuorotyössä olevilla ja me muut menemme, kun täytyy mennä ja lähdemme kun pääsemme lähtemään.

Eiköhän pääsääntöisesti lähes joka alalla ole työajat ja työvuorolistat? Mikä on sitten kiinteää työaikaa ja mikä ei, mutta 2 vk etukäteen työvuorolistat on oltava esillä. Niistä näet moneen menet ja milloin saat lähteä pois.

Olen tehnyt elämäni aikana monia töitä ja joka paikassa näin on ollut.
        Silloin mennään kun työvuorossa niin sanotaan ja työt loppuu kun työvuorossa niin sanotaan. Millään alalla ei ole pakko suostua ylitöihin (listan ulkopulella oleviin työaikoihin).
        Jos sinun lapsesi on päivähoidossa, sinun täytyy pystyä määrittämään hoitopäivän pituus hoitopaikaan, et voi vain sanoa että "haen kun pääsen töistä lähtemään".

Päivähoidonohjaaja on minunkin paikkakunnallani selvittänyt vanhempien työaikoja suoraan työpaikalta, kun on vanhempien käytös mennyt sellaiseksi, että lasta pidettäisiin kellon ympäri hoidossa ja kysyttäessä työaikoja ei osata kertoa, mumistaan jotain epämääräistä, eikä täytetä hoitoaikalistaa vaikka käteen on annettu monta kertaa.
        Ja yllätys yllätys, juuri ne joiden lapset pisimpään hoidossa ovatkin olleet epärehellisiä työajoistaan...

• no ei.
        Miuku-MaukuLi kirjoitti:

Eiköhän pääsääntöisesti lähes joka alalla ole työajat ja työvuorolistat? Mikä on sitten kiinteää työaikaa ja mikä ei, mutta 2 vk etukäteen työvuorolistat on oltava esillä. Niistä näet moneen menet ja milloin saat lähteä pois.

Olen tehnyt elämäni aikana monia töitä ja joka paikassa näin on ollut.
        Silloin mennään kun työvuorossa niin sanotaan ja työt loppuu kun työvuorossa niin sanotaan. Millään alalla ei ole pakko suostua ylitöihin (listan ulkopulella oleviin työaikoihin).
        Jos sinun lapsesi on päivähoidossa, sinun täytyy pystyä määrittämään hoitopäivän pituus hoitopaikaan, et voi vain sanoa että "haen kun pääsen töistä lähtemään".

Päivähoidonohjaaja on minunkin paikkakunnallani selvittänyt vanhempien työaikoja suoraan työpaikalta, kun on vanhempien käytös mennyt sellaiseksi, että lasta pidettäisiin kellon ympäri hoidossa ja kysyttäessä työaikoja ei osata kertoa, mumistaan jotain epämääräistä, eikä täytetä hoitoaikalistaa vaikka käteen on annettu monta kertaa.
        Ja yllätys yllätys, juuri ne joiden lapset pisimpään hoidossa ovatkin olleet epärehellisiä työajoistaan...

Toimihenkilöillä on useimmilla työpaikoilla liukumat. Aamulla mennään parin tunnin aikavälillä ja iltapäivällä lähdetään parin-kolmen tunnin aikavälillä. Ei ole vuorolistoja eikä kiinteitä työaikoja. Silloin lähdetään, kun pääsee lähtemään. Päivähoitoon olemme ilmoittaneet viitteelliset ajat aamusta ja illasta ja soittelemme mieheni kanssa päivän aikana, kumpi pääsee lähtemään niin, että ehtii päiväkodille ajoissa - pyrimme olemaan siellä neljään mennessä jompi kumpi ja kerromme aamulla hoitoon jätettäessä, jos tiedämme, että päivä tulee venymään pitemmäksi. Tämä ei ole epärehellisyyttä. Kaikkien työt vaan eivät ole sellaisia, että kynän voi pudottaa kun 8 tuntia on täynnä. Työpaikalle soittaminen ei siis auta, kiinteää työaikaa ei ole.

• no huh huh..
        no ei. kirjoitti:

Toimihenkilöillä on useimmilla työpaikoilla liukumat. Aamulla mennään parin tunnin aikavälillä ja iltapäivällä lähdetään parin-kolmen tunnin aikavälillä. Ei ole vuorolistoja eikä kiinteitä työaikoja. Silloin lähdetään, kun pääsee lähtemään. Päivähoitoon olemme ilmoittaneet viitteelliset ajat aamusta ja illasta ja soittelemme mieheni kanssa päivän aikana, kumpi pääsee lähtemään niin, että ehtii päiväkodille ajoissa - pyrimme olemaan siellä neljään mennessä jompi kumpi ja kerromme aamulla hoitoon jätettäessä, jos tiedämme, että päivä tulee venymään pitemmäksi. Tämä ei ole epärehellisyyttä. Kaikkien työt vaan eivät ole sellaisia, että kynän voi pudottaa kun 8 tuntia on täynnä. Työpaikalle soittaminen ei siis auta, kiinteää työaikaa ei ole.

Kyllä vain työpaikoilta tarkistetaan vanhempien työaika. Vanhemmilla, aikka kuinka on varaa liukua ei oole pakkoliukua. työaika on määritelty ja sen puitteissa lapsi pitää hakea. Ei voi nukkua aamulla pidempään ja jatkaa työaikaa pidenpään, päivähoidon takia. Jos lapsia ei olisi, näin voisi työn puolesta tehdä.
        Ja tämä tarkistetaan, koska ei ole tarkoitus että lapset hoidetateaan muilla liukuvailla työajoilla. Se ei ole lapsen, eikä lapsen hoitopaikan etu, vaikka töissä olisi kuinka kivaa tehdä näin.
        Liukumat on takoitettu lapsettomille ihmisille. Tai ihmisille joilla on tukiverkosto joka hoitaa lapsen säännöllisen hoidon vanhempien liukumista huoliatta.

Päivähoito ei ole liukuvaa, ei päiväkodeissa eikä pph:ssa.

• anteeksi kuinka?

Aloitit toisen keskustelun tästä liukuma-aiheesta, mutta oikeasti. Minä en nyt näe sitä, mikä tässä on ongelma - sinun tai päivähoidon näkökulmasta?
      Valoitan asiaa vähän oman perheeni toiminnan suhteen.
      Meillä on mieheni kanssa molemmilla mahdollisuus mennä töihin aamulla seitsemän ja yhdekän välillä. Vastaavasti voimme molemmat lähteä töistä kolmen ja viiden välillä, sen mukaan, mihin aikaan suunnilleen olemme aamulla töihin tulleet. Toisina päivinä työpäivä voi olla seitsemästä viiteen, toisina yhdeksästä kolmeen - ja kaikke tältä väliltä.
      Olemme päiväkotiin sopineet, että lapsi tulee hoitoon seitsemältä ja hänet haetaan neljältä. Päiväkoti on auki puoli seitsemästä viiteen. Pyrimme mieheni kanssa porrastamaan aamut ja illat niin, että toinen menee aikaisemmin töihin ja pääsee lähtemään töistä kolmelta. Tosiasiassa siis tänäkään syksynä lapsi ei ole yhtä tai kahta poikkesta lukuunottamatta ollut hoidossa neljään saakka vaan olemme ennättäneet hakemaan ennen. (työmatka-aika on suuntaansa reilut puoli tuntia).
      Päiväkodin johtajan kanssa tämä asia on joka syksy hoitoa aloitettaessa keskusteltu eikä hänen puolestaan tai lapsen hoitajien puolesta tässä ole mitään ongelmaa. Pyrimme pysymään hoitoajan puitteissa ja jos satunnaisesti tilanne on se, että emme ehdi neljään mennessä lasta hakea, olemme sen viimeistään samana aamuna ilmoittaneet.( Näin voi käydä esimerkiksi toisen meistä työmatkan takia, tällöin sama vanhempi käy päiväkodilla sekä aamulla että illalla ja silloin matka-ajan huomioiden ilmoitettu hoitoaika riitä.) Tässäkään toiminnassa ei ole ollut mitään ongelmaa, joku päiväkodin työntekijöistä on joka tapauksessa vuorossa viiteen saakka. Käytännössä käytämme siis liukumamahdollisuutta siihen, että pyrimme lyhentämään päivähoitopäivän mahdollisimman lyhyeksi.
      Mikä siis huh huhin mielestä tässä on se tuomittava asia ja miksi me vanhemmat emme voisi käyttä työajan joustoja, kun sellaiset kerran on meille suotu, perheellisillekin?

• huh huh

Eihän vanhempien liukumissa mitään väärää olekaan. Lapsenhoitoaikojen ei silti kuulu liukua, vaan ne on oltava ilmoitetun mukaiset. Vaikka se yksi hoitaja on töissä viiteen asti, on mitoitettu montako laste voi siihen aikaan vielä olla paikalla jottei ryhmäkoko ylity. Jos kaikki vanhemmat pitäisivät liukumiensa mukaisesti yllättäen lasta pidempään hoidossa ylittyisi neljän jäleiken lapsimäärä laittomaksi. Mikä suodaan yhdelle perheelle pitäisi suoda kaikille. Siksi hoitoajat eivät ole liukuvia, vaikka vanhepien työajat ovatkin.
        Teillähän homma toimii jotenkin, kun toinen tuo ja toinen hakee ajoissa. Mutta jos yksinhuoltaja tuo ja vie lapsensa omien liukumien ja sen mukaan miten nukutti aamulla homma leviää käsiin.

• pulssaa
        huh huh kirjoitti:

Eihän vanhempien liukumissa mitään väärää olekaan. Lapsenhoitoaikojen ei silti kuulu liukua, vaan ne on oltava ilmoitetun mukaiset. Vaikka se yksi hoitaja on töissä viiteen asti, on mitoitettu montako laste voi siihen aikaan vielä olla paikalla jottei ryhmäkoko ylity. Jos kaikki vanhemmat pitäisivät liukumiensa mukaisesti yllättäen lasta pidempään hoidossa ylittyisi neljän jäleiken lapsimäärä laittomaksi. Mikä suodaan yhdelle perheelle pitäisi suoda kaikille. Siksi hoitoajat eivät ole liukuvia, vaikka vanhepien työajat ovatkin.
        Teillähän homma toimii jotenkin, kun toinen tuo ja toinen hakee ajoissa. Mutta jos yksinhuoltaja tuo ja vie lapsensa omien liukumien ja sen mukaan miten nukutti aamulla homma leviää käsiin.

mitä kohtaa et nyt ymmärrä...jos sulla on liukumaa 7-9 ja 15-17 ei pitäs olla mitään ongelmaa...hoitoajan sovit 7-17 ja sillä sipuli! Liut sillä välillä miten lystäät. ei sun tartte laskea niitä hoitajien työaikoja!

• kummallinen kommentt
        pulssaa kirjoitti:

mitä kohtaa et nyt ymmärrä...jos sulla on liukumaa 7-9 ja 15-17 ei pitäs olla mitään ongelmaa...hoitoajan sovit 7-17 ja sillä sipuli! Liut sillä välillä miten lystäät. ei sun tartte laskea niitä hoitajien työaikoja!

Tätä kohtaa en ymmärtänyt:

"ei ole tarkoitus että lapset hoidetateaan muilla liukuvailla työajoilla.
        Se ei ole lapsen, eikä lapsen hoitopaikan etu, vaikka töissä olisi kuinka kivaa tehdä näin.
        Liukumat on takoitettu lapsettomille ihmisille. Tai ihmisille joilla on tukiverkosto joka hoitaa lapsen säännöllisen hoidon vanhempien liukumista huoliatta.
        "

• MinäMuikkunen

Tottakai joustaminen on sallittua, sekä vanhemmilta että hoitajalta. Mutta sitten kun joustaminen menee niin että VAIN hoitaja joustaa niin ei taida olla enää kovinkaan reilua, eipä ne päiväkodeissakaan jousta vaan se lapsi on haettava sulkemisaikaa mennessä. Miten kukaan joka on lapsensa halunnut, haluaa yksivuotiaalle 10 tuntisia hoitopäiviä?!?! Ja kun tilanne on vielä niin, että äiti on tuosta ajastakin kaksi tuntia jo pois töistä?!?!?

• anteeksi kuinka?

Kenestä nyt puhut? 10 tuntisia hoitopäiviä, äiti kaksi tuntia pois töistä? Minuun et varmaankaan viitannut, mutta vastaan sen verran kuitenkin:
        Kun äiti on 8 tuntia töissä ja matkustaa töihin yli puoli tuntia suuntaansa ei sitä reissua tee alle yhdeksässä tunnissa mitenkään. Äiti siis on ollut poissa työpaikalta ehkä, mutta ei vapaalla vaan työmatkalla. Aika harvalla työpaikka on ihan siinä päiväkodin naapurissa.

• MinäMuikkunen taas

Tässä tapauksessa äiti on kotona viettämässä itsekseen laatuaikaa, parturissa, shoppailemassa, ym. Eikä asia ottaisi lainkaan niin paljon päähän ellei samainen ihminen olisi se joka eniten lapsen varahoitoon menemisestä vinkuu. Ja työmatkaan hänellä kuluu ouoli tunia per pvä.

• ent. muikkuska

on laittanut "varmuuden vuoksi" ilmaa hoitoaikaan. Otappa ja juttele ohjaajan kanssa.

• tulkintaa

Kiinnostaa kovasti tietää, missä kunnassa perhepäivähoitajalle maksetaan jopa 2000€/kk. Meidän kunnassamme kk. palkka on reilusti alle 1600.
        Ja miten jossakin voi pitää puolipäiväistä lasta neljän kokopäiväisen lisäksi?

Ihmettelen myös miksi tällä palstalla syyllistetään vanhempia jotka syystä tai toisesta eivät selviydy tuosta kahdeksan tunnin kriittisestä rajasta?
        Ei kannattaisi olla niin kovin ehdoton, sillä kaikella ja kaikilla on taatusti hyvät syyt. Syyllistetään mieluummin yhteiskuntaa, joka haluaa lopettaa perhepäivähoidon koko maasta.

Mitä hyötyä on työaikalaista, jos kahdeksasta ylityötunnista saa kahdeksan tuntisen vapaan? Se vapaapäivä on kallis, kun siitä ei saa yhtään tuntia ja sitä kautta se vähentää viikkotyöaikaa. Minunkin mielestäni vapaat pitää saada korotetusti. Mielestäni kunnat tulkitsevat lakia väärin, jos se menee fifti fifti.

• Huh teitä

Enpä usko, että kukaan syyllistä vanhampaa joka töiden takia pitää lastaan hoidossa yli 8 tuntia, sehän on aivan sallittua ja siksihän perhepäivähoitajat työtään tekevät, jotta vanhemmat pystyvät hankkimaan perheelleen elantoa. Viimeisin puheenaihe koskee vanhempia, jotka pitävät lastaan työpäivän jälkeenkin muutaman tunnin vaikka työmatkaan ei sitä kuluisikaan, esimerkiksi shoppailut ja parturireissut eivät kuulu päivähoidon piiriin vaan ne pitää hoitaa muuten kuin hoitajan työaikaa lisäämällä.
      Ja eipä tuo hoitajien työ nyt tämän lakiuudistuksen myötä ole lainkaan niin paljon muuttunut, että siitä kannattaa koko perhepäivähoitoalaa alkaa syrjimään. Normaali 7-16 kun tekee töitä, tulee vasta tunti ylitöitä Joten eipä ne lapset varahoitoon joudu sen enempää kuin esimerkiksi paljon sairastavan hoitajan lapset. Lakatkaa vouhottamasta nyt mitättömistä asioista.

• työaikalaki

Työaikalaki oli perhepäivähoitajille ihan oikein ja tosi kauan jo kaivattu uudistus. Mutta niin paljon jäi vielä perhepäivähoitajien työoloissa ja erityisesti palkkauksessa parantamisen varaa. Ilman muuta pitäisi perhepäivähoitajilla olla kiinteä kuukausipalkka, riippumatta siitä, onko ryhmä täysi tai vajaa, eihän se hoitajan vika ole, jos vajausta on. Kuukausipalkan tulisi myös olla vähintään samansuuruinen kuin alin päiväkodissa maksettava hoitajan palkka. Päiväkodissa on edelleen lyhyempi työaikakin. Lisäksi tulisi huomioida kodin kuluminen ja se tosiasia, että perhepäivähoitaja tekee työtä myös varsinaisen työajan ulkopuolellakin esim. ruokaostokset ja askartelujen valmistelu ym. eikä tästä työstä makseta mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe