Vene oli reilun pari viikkoa käyttämättä ja päävirtakytkin oli unohtunut kääntää off-asentoon. Radiokin oli jäänyt päälle tai jätänkin usein radion päälle, kun päävirtakytkimestä se sammuu...
Voiko radio ja varashälytin tyhjentää akun, joka tosin ei ole enää uusi, vai onkohan jossain vuotoa.
Mitenhän asian voisi testata?
virrat hävisi
8
108
Vastaukset
- oooooooooooooooo
Kyllä voi, valitettavasti...
- heh64
Asian voi testata virtamittarilla katsomalla paljonko virtaa kuluu.
Kahdessa viikossa on 336 tuntia. 100 mA:n kulutus on 33,6 Ah kahdessa viikossa, eikä vanhassa akussa aina ole edes tuota kapasiteettia.- relaa.
Nykyiset autoradiot joita veneissäkin yleensä käytetään, vie n. 1 A virran riippumatta äänenvoimakkuudesta. Eli kaksi viikkoa riittää aivan varmasti tyhjentämään akun (14 vrk x 24A/vrk = 336 A).
- akku vaihtoon
Oleellinen fakta jo kerrottiinkin, pelkkä radio olisi vienyt isommankin akun tyhjäksi pariin kertaan. Radiossa ei ole edes automatiikkaa, joka kytkisi itsensä irta jännitteen laskiessa johonkin raja-arvoon. Tyhjän akun lisäksi sinulla on valitettavasti melko lailla piloille sulfatoitunut akku. Akut kärsivät pahasti täysin tyhjiin purkamisesta.
- ei niinkään
Ei syväpurkaus toki hyvää tee, mutta ei akku yhden sellaisen jälkeen ole vaihtokunnossa.
- IOO233
Telefunkenilla on radio, jossa radion muistit talletetaan eepromille. Tällainen on siis hyvä valinta veneeseen, jossa pääkytkin kannattaa kytkeä pois, jos venettä ei käytetä.
http://www.telefunken.com/index.php?id=70&classifiedcat_id=58&classified_id=138- matkaprutku
Eikös kaikissa nykyisissä radioissa säily asemat ym. olennaiset?
Viekö nyky-radio tosiaan 1 ampeerin virtaa. Aikanaan puhuttiin sellaista ja luulin kehityksen kehittyneen.
Pitääpä olla radion kanssa tarkkana ja jättää subwooferit asentamatta tai kaivaa patteriradio esiin. - pattereilla paremmin
matkaprutku kirjoitti:
Eikös kaikissa nykyisissä radioissa säily asemat ym. olennaiset?
Viekö nyky-radio tosiaan 1 ampeerin virtaa. Aikanaan puhuttiin sellaista ja luulin kehityksen kehittyneen.
Pitääpä olla radion kanssa tarkkana ja jättää subwooferit asentamatta tai kaivaa patteriradio esiin.Subwooferit eivät ole se paha, eivät ne juuri sähkönkulutusta lisää. Tosin lisäävät kuuluvasti äänisaastetta ympäristössä. Autoradiot on tehty käytettäväksi moottorin käydessä, eikä se 1 A paljoa bensaa vie, se on vain 12 W. Kehitys on tuonut kaikenlaisia "bells 'n' whistles"-ominaisuuksia radioihin. Patteriradio on kyllä veneessä poikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2512053- 841238
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171055- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 122779
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701