Dieselin pakokaasut

hyvä suomi

Maailman tyhmin asia on diesel auton pakokaasutesti. eihän sillä ole mitään merkitystä mihinkään asiaan. vanhemmissa jos yhtään pysyy avain kädessä, säätää katsastuksen ajaksi syöttö pienemmälle ja välittömästi isommalle kun saa läpi. jos ajelee lyhyitä matkoja ja näin ollen putkeen kertyy nokea. niin on annettu jopa ohjeita että katsastukseen tullessa pitää huudattaa pikku vaihteella noet pois putkesta että saa läpi testin. aivan älytöntä. ja kuka ajaa diesel autolla koko ajan kaasupohjassa, niinku se testikin tehdään että huudatetaan kaasupohjassa hetken. .

26

1992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1=3

      ....puolukkahilloon kannattaa laittaa vähän omenaa niin ei oo niin hapanta...

    • 3+1 = 4

      Ja diiseliin valopetro3 1=4lia niin ei nokea

    • PM

      No ei nyt koko ajan tarvitse kaasu pohjassa ajaa. Kuhan nyt edes välillä antaa tossua. Auto tykkää siitä kun sillä ajetaan. Itselläni ajossa 360 tkm ajettu dieselauto, eikä ongelmia savutustestissä koskaan. Tämän koslan kaasupoljinta käytetään joka päivä useaan otteeseen lattiassa ja kelataan kierroksiakin pataan ihan reilusti. Teknikka toimii muutenkin täydellisesti. :)

      Se on kyllä totta, että tuo savutusmittaus katsastuksessa ei liene järkevin tapa tarkastaa auton ympäristäöystävällisyyttä, vallankaan uudemmissa autoissa, joissa on OBD:t sun muut. Mutta pykälissä sanotaan että savutus mitataan, ja sen mukaan mennään.

      • köh köh

        Jos dieselin todellisia päästöjä alettaisiin mittaamaan, niin joka toinen olisi välittömästi ajokiellossa. Katsastusinssit ei välitä paskan vertaa muusta kuin että testataan pykälien mukaan.

        Lastutetut autot eivät joudu erityissyyniin vaikka niitä on pilvin pimein. Ajokielto rätkähtäisi välittömästi kun moottorisoftaa on ronkittu ja päästötodistuksia ja mahdollisia teknisiä muutoksia ei ole tehty.

        Tämänkin palstan ruikkapää joka itkee kaikesta mahdollisesta voisi kertoa montako dieseliä on laittanut ajokieltoon laittoman lastutuksen vuoksi. Dieseleiden peukalointiin puututtava rankalla kädellä ja lopetetattava niiden hyysääminen. Perseellään olevat päästöt sentään oikeasti vaarantavat ihmisten terveyden, toisin kuin moni muu asia josta katsastuksessa hylätään.


    • joo.o

      Niin no... alkaa tuo autoilu olla jo muutenkin niin kallista lystiä suomessa että eipä niitä pian tarvi päästöjä mittailla. suositellaan hankkimaan uusia vähäpäästöisiä autoja, onneksi ne on nii halpoja että joka mies ja nainen voi sellaisen hankkia. kun näistä "vanhoista" autoista pyritään pääsemään eroon koko ajan nostamalla veroja. No täällähän on nii lyhyet matkat onneksi täällä suomessa ettei autoja tarvita. Olen tässä laskeskellu että jos hankkiutuisi autoista eroon ja jäisi kotiin. keplottelisi itsensä ilman karenssiä työttömäksi. niin lopputulos voisi olla aikalailla sama. On tämä aikamoinen oravanpyörä. joku on jossain tiennyt miten asiat pitää järjestää. :)

    • wgjeorigjieorjhgitrj

      valtio vaan keksii koko ajan yhä uusia lisäveroja ja kustannuksia tavallisten kansalaisten kärsittäväksi, kun palkat eivät nouse ja työttömyyskin vain lisääntyy koko ajan herrojen kehittäessä aina vaan uusia lamoja, on elämän mielekkyys suomessa mennyt nollille, sama olisi heittäytyä työttömäksi, myydä auto pois ja kärvistellä työttömyyskorvauksilla sitten, kurjaahan se on mutta kurjaa on töissäkin käydä turhan takia. Jäisi edes auton pito pois kun sekin on tekemällä tehty niin kalliiksi ja vittumaiseksi kaikenmaailman katsastusten savutustesteineen ja muine paskoineen.
      Suomen meno pitäisi saada poikki välittömästi, vaikka yleislakolla, mitta on täynnä, kusetus ei voi enää kauan jatkua! Kusetustkin on jo vähättelevä sana, tavallista kansalaista suoranaisesti ryöstetään koko ajan, rahaa nyhdetään aivan ennätysmääriä joka asiasta eikä tämäkään tietenkään riitä vaan koko ajan nostetaan kustannuksia reippain askelin entisestään, mitenkähän pitkälle tämä meno vielä jatkuu ennenkuin tulee väkivaltainen loppu?

    • s.uikkapää´´

      Jos auton moottoria on virittetty (vrt. "lastutus"), se ei aiheuta ajokieltoa, vaan hylkäyksen. Itse olen kaksi kertaa hylännyt diesel-auton, johon oli asennettu "tehoboksi". Niitäkään ei olisi voinut huomata, jos olisi piilotettu hyvin. Niitä autoja, joissa auton moottoriohjaukseen on syötetty uusi softa, on taas mahdoton hylätä, koska hylkäysperusteeksi ei riitä että persdynossa tuntuu että tehoa on normaalia enemmän.

      Näitä softattuja autoja pitäisi tutkia esim. VTT:llä, koska heillä on laitteet auton päästötason tutkimiseen. Dieselmoottorin softaamisessa ei savutus välttämättä lisäänny, mutta autolle asetettu päästötaso muuttuu, jota katsastuksessa perus päästömittarilla ei voida tutkia. Päästötason määrityksessä autolle mm. ajetataan tiettyjä ajosyklejä, jotta voidaan määrittää kulutus ja päästötaso jne...

    • 86789679

      Voi hyvä sylvi. Mitä sitten jos riisseli kone käy n 5000 rpm joku sekunti, mutta te jotka ette ole kuulleet moottorisahaa tulette yllättymään minkälainen meteli siitä lähtee.

      • s.uikkapää``

        Miten tuo kommentti mitenkään liittyy tähän keskusteluun? Etpä taida tietää yhtään mitään autoista/moottoreista..parempi että ole hiljaa!


    • katsastajat

      Onko itselle , tai oletteko kuulleet että olis katsastuksen yhteydessä päästöjä mitatessa katkennut remmi tai jotain muuta , jos korjaamolla tulee mittauksen yhteydessä ongelmia kone levahtaa tms. niin kuka on vastuussa?

      • vandaali katsuri

        mitähän ilkivaltavakuutus sanoisi jos käyttäisi auton hajottaneen katsastusukon oikeudessa...


      • ryntäyttäjä
        vandaali katsuri kirjoitti:

        mitähän ilkivaltavakuutus sanoisi jos käyttäisi auton hajottaneen katsastusukon oikeudessa...

        Moottori ryntäytetään valmistajan antamien ohjeiden mukaan. Jos auto ei sitä kestä, syy ei ole missään muussa kuin viallisessa moottorissa.


    • Ave2008

      Itse käytin just 2.2 150hp VAKIO Diesel Avensiksen katsastuksessa ja mikään ei yllättänyt. Autolla tosin ajettu vasta 70 tuhatta ja ensi katsastus. Saa nähdä miten tulevaisuudessa selviää.... :-) :-) Savuista tuli 0.5 eikä konekaan hajonnut.... :-)

    • no höh

      Ei kai sitä noin uudessa saakkaan olla vielä ongelmia :) ainaki minua vituttasi jos olis tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä ongelmia katastuksen kans, sen verran arvokas auto muutenkin tuon ikäinen Avensis

      • Plere

        70 tkm on ihan riittävä matka saada pakoputki riittävän tukkoon ja päästömittaustulos niin korkeaksi, että auto menee ajokieltoon. Normaaliajolla ja varsinkaan reippaammalla ajolla olleella autolla ei tule ongelmia.


    • hölmölätouhua

      tilanne on sikäli hullu että rauhallisella ajolla kulutus ja päästöt olisivat alhaisimmillaan mutta dieseliä pitääkin huudattaa niin että noet lentävät pakoputkesta ulkoilmaan. Dieselin hiukkaspäästöt ovat kuulemma syöpäriski ja tätä vartenhan koko savutusmittaus on alunperin otettu käyttöön, nyt koko homma on kääntynyt alkuperäistä tarkoitustaan vastaan, päälaelleen ja aivan järjettömäksi!

      • näin on

        tämäpä juuri, olis kai aika kehitellä jokin muu tapa mitata päästöt. ja luulen että aika usein mittaukset näyttää juuri siksi korkeilta kun putkessa on nokea, vaikka kone olisi täysin kunnossa.


      • Plere

        Rauhalliseen ja vähän kuluttavaan ajoon kuuluu tarpeeksi reipas kiihdytys.

        Jos pakoputken antaa tarpeeksi karstoittua, kasvavat päästöt rauhallisessa ajossa, kun moottori ei käy kunnolla kun kaasua joutuu polkemaan turhan syvään.


    • Yusufi

      Anjovis savuttaa enemmän mitä 2002 vuoden BMW 530d. 230tkm ja savuarvo oli 0,1.

    • fasfsa

      Käytin juuri oma MB E280 cdi (rivikuutonen) katsastuksessa ja k-arvo oli 0,08, autolla ajettu kohta 300tkm.

    • Kotkanseudulta

      Yhtä hullu on jarrujen testaus dynamometrillä. Kuka jarruttaa täysillä koskaan ?

    • Ylipäänsä päästömittaus suomessa on täysin turhaa paskaa. Myös bensiikäyttöisestä autosta.

      Jos autot jossain ulkomailla suurkaupungeissa saastuttavat, kieltäisivät sitten autoilun siellä. Miksi ne paskadirektiivit on suomessakin voimassa? Onko se harvaan asutulla maaseudulla asuvien suomalaisten syy jos jossain suurkaupungeissa on liikaa autoja?

      Ja se ihmetyttää, kun nipotetaan tyhjäkäyntinopeudesta katsastuksessa, että ei muka voi tehdä mittausta kun käy liian lujaa.
      Jos kerran hidas tyhjäkäynti on myrkyllisin, eikö olisi sitten parempi että autoissa olisi nopea tyhjäkäynti? Miksi kats.mies. valittaa nopeasta tyhjäkäynnistä? Miksi kaiken pitää olla aina paskadirektiivien mukaista?

      Ja eikö päästöt muutenkin pitäisi mitata niiltä kierroksilta, joita ajossa 99% käytetään, eli oikeat ajokierrokset eikä tyhjäkäynti?

      Paskadirektiiveissä ei ole käytännön järkeä.

      • fgowgorewgoirjiheor

        eikös bensa kattiautoissa mitata päästöt vain kierroksilla n. 2000r/min, kaasariautoissa joutokäynnillä? OBD autoissa on omat päästöjenvalvontalaitteet, niiden putkipäästöjen mittaus on aika turhaa rahastusta.
        Ylipäätään Suomen liikenteen päästöt on kärpäsenpissa valtameressä, maailma ei siitä pelastu vaikka suomen päästöt putoaisivat nollaan. Suurimmat saastuttajamaat pyyhkivät perseensä direktiiveillä ja jatkavat toimintaansa kuten ennenkin.


    • Gaasu pohjaan

      Eikö Suomen autoinsinöörit ole maailman huippu osajia? Kaasu pohjaan, mielestäni ovat tyhmiä kun eivät saa aikaan muutoksen. Tänään kävin konekauppa ja mulla pokka petti aloin lautaan ja insinööri otti nokkiinsa ja pommpautti. Et silleesti Suomen huippu autoinsinöörit eikö teillä pokka petä kun kaasua pohjaan paineessa niin naurakaa edes vähän. :)

    • 9

      mitä tuosta rahaa menee kaasupohjassa kreikan pankeillekin.eikä kukaan puutu aiaan,

    • kuikkapää

      Anteeksi nyt vajakit, ainoa TODELLISUUTEEN perustuva mittaus pakokaasuille on jenkkiläisten EPA-ajosykli, minkäs me sille voimme jos olemme muuten idiooteiksi mainittuja jenkkejä jäljessä em. asioissa n.45 vuotta....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihan kauhistuin kun sain tietää

      ett joku atn kaipailee! 🤷🏻‍♂️🤣
      Ikävä
      27
      2321
    2. En halua miestä joka

      Havisee kuin haavan lehti kakat housussa eikä uskalla ottaa ohjia ja lähestyä naista. Niin kuin miehen kuuluu tehdä, oll
      Ikävä
      277
      1941
    3. Arki on paljon tylsempää

      kun en voi enää ihaillen seurata työntekoasi. Hyvä puoli on se että saan nukuttua ja syötyä, ei ollut kivaa olla jatkuva
      Ikävä
      27
      1783
    4. Keskisarja todettiin rasistiksi

      Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan Keskisarjan lausunnot Ylen A-Studiossa viime viikolla täyttävät rasismin määritelmän
      Maailman menoa
      464
      1733
    5. Yllättyisit miten iso, paksu ja esteettisesti kaunis minulla on!

      Haluaisin tehdä sillä vaikutuksen sinuun ihana nainen. ❤️❤️🧡💛💚
      Tunteet
      14
      1659
    6. Mitähän tapahtuisi?

      Jos meidät tiputettaisiin tunniksi samaan huoneeseen kaksin? 😏
      Ikävä
      160
      1659
    7. Mikä tarve Kontulalla on paljastaa seksityötaustansa

      Anna Kontula on koettu totiseksi kansanedustajaksi. Joka tosin on puolustanut aina seksityöläisiä. Mutta nyt Kontula ava
      Maailman menoa
      364
      1245
    8. Olitkohan koskaan

      yhtä optimistinen kuin minä siitä, että jonain päivänä olisimme vielä yhdessä? Vai uskoinkohan minä yksinäni siihen, jos
      Ikävä
      86
      1129
    9. Sen pienen ohimenevän hetken tänään sain ihailla sua

      ehkä taas joskus. Taitaa aina vuosi mennä, kun eteen ilmaannut. Mieheltä naiselle.
      Ikävä
      9
      1032
    10. Etkö muka halua

      Et nähdään.
      Ikävä
      93
      1029
    Aihe