940 valovian merkkivalo sekoilee

Sähköääliö

Syttyipä tuossa jälleen kerran 940:n kojetauluun valoviasta ilmoittava oranssi merkkivalo. Seuraavalla parkkipaikalla kiersin auton, ja totesin yllättäen että kaikki valot toimivat sekä edessä että takana. Lähivalot, seisontavalot, neljä takavaloa ja rekisterikilven valot ovat siis kaikki kunnossa.

Merkkivalon sain sammumaan kääntämällä valokatkaisimen päiväasennosta päälle ja takaisin, mutta seuraavan pysähdyksen jälkeen vikavalo jälleen syttyi. Sama operaatio katkaisimella ja valo sammui taas.

Tilanne on nyt vakiintunut siihen, että vikavalo jää aina käynnistyksen jälkeen palamaan ja sen saa sammumaan em. tavalla katkaisinta renkkaamalla, minkä jälkeen se pysyy pimeänä. Onko ehdotuksia mistä tällainen voisi johtua?

8

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VolvoVille

      Moi, todennäköisesti mittariston kylmäjuotos kejetaulussa on poikki, vaihtoehtoina on ostaa volvolta uusi virtapiirilevy hintaan 130-150 e, tai sitten kolvata itse piirilevy kuntoon.
      Volvolla tämä työ on törkeän kallis, luokkaa 1000e ja ylikin, joten suosittelen että otat itse mittariston irti ja alat kolvaamaan.
      Kerrotko mihin päädyt!

    • Sähköääliö

      Arvelin että vika voisi olla valokatkaisimessa, mutta jos on noin hankala homma, todennäköisesti en tee yhtään mitään. Lisätään käynnistysrutiineihin valonappulan pyöräytys.

      • Halpisautoilija

        Mulla kanssa palaa tuo vikavalo, vaikka ihan kaikki polttimot palaa. en ole kylläkään kokeillut renkata valokytkintä. Starttauksen jälkeen kun painaa ekan kerran jarrua, niin sammuu ehkä puoleksi sekunniksi, mutta syttyy siis heti uudelleen. Ajattelin kokeilla toisella vikavalovahdilla, mulla on sellainen tiedossa. Sehän on sellainen pyöreä pötikkä sulakkeiden takana siellä missä niitä releitä on.


      • Halpisautoilija
        Halpisautoilija kirjoitti:

        Mulla kanssa palaa tuo vikavalo, vaikka ihan kaikki polttimot palaa. en ole kylläkään kokeillut renkata valokytkintä. Starttauksen jälkeen kun painaa ekan kerran jarrua, niin sammuu ehkä puoleksi sekunniksi, mutta syttyy siis heti uudelleen. Ajattelin kokeilla toisella vikavalovahdilla, mulla on sellainen tiedossa. Sehän on sellainen pyöreä pötikkä sulakkeiden takana siellä missä niitä releitä on.

        No niin, yritin irroittaa vikavalopötikkää vanhasta seiskanelikanttisesta, mutta eihän siitä mitään tullut. En keksinyt miten se irtoaa; näytti sille, että se on kiinteästi juntattu sulakepohjaan kiinni.


      • Sähköääliö

        Tehtiin tässä katsastusta ja talvea varten huolto, jossa tietysti valotkin tarkastettiin. Kaveri sanoi, että toinen rekisterikilven valoista palaa selvästi toista himmeämmin. Kontaktit puhdistettiin ja poltin vaihdettiin, ja sehän vaikutti vikavaloon.

        Ajoon lähtiessä (valokatkaisin päiväasennossa) vikavalo syttyy, mutta sammuu ajon aikana itsestään jonkin ajan kuluttua. Ei heti, mutta minuutin sisällä ja ihan valokatkaisimeen koskematta. Selvä muutos parempaan päin siis havaittavissa. Olisiko viantunnistuspiiri niin herkkä, että se havaitsee jopa pikkupolttimon huonon maatonkin? Pitänee käydä kaikki lamput läpi yksitellen.


      • Sähköääliö
        Sähköääliö kirjoitti:

        Tehtiin tässä katsastusta ja talvea varten huolto, jossa tietysti valotkin tarkastettiin. Kaveri sanoi, että toinen rekisterikilven valoista palaa selvästi toista himmeämmin. Kontaktit puhdistettiin ja poltin vaihdettiin, ja sehän vaikutti vikavaloon.

        Ajoon lähtiessä (valokatkaisin päiväasennossa) vikavalo syttyy, mutta sammuu ajon aikana itsestään jonkin ajan kuluttua. Ei heti, mutta minuutin sisällä ja ihan valokatkaisimeen koskematta. Selvä muutos parempaan päin siis havaittavissa. Olisiko viantunnistuspiiri niin herkkä, että se havaitsee jopa pikkupolttimon huonon maatonkin? Pitänee käydä kaikki lamput läpi yksitellen.

        Ennen kuin ehdin ruveta lampunkantoja puhdistamaan, vika korjautui itsekseen ja kokonaan. Vikavalo ei enää pala, olipa valokatkaisin missä tahansa asennossa. Lieneekö kylmä puristanut huonon kosketuksen paremmaksi jossain kohtaa? Jos tämä teoria on oikea, valo syttyy jälleen keväällä lämpötilan noustessa.


    • Halpisautoilija

      OK, täytyypä käydä noita polttimoita läpi jossain vaiheessa.

    • nakunaku

      mulla hapettumaa jarruvalon liittimes. palaa normisti kunnes polkasee jarrua niin kaik sammuu. liittimen putsauksella kunnossa. Tällänen siis mun tapauksessa, muussa tapauksessahan se voi olla mitä vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      65
      1208
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      46
      839
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      49
      769
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      93
      743
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      740
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      76
      690
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      661
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      615
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      611
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      49
      594
    Aihe