Miltä tuntuu kun mielialalääkkeet alkavat vaikuttaa?

masentunut45

Minulle määrättiin sepram 20mg mielialalääkkeitä ja olen nyt syönyt niitä kuukauden verran ja mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut mutta en ole huomannut että mielialani olisi kovainkaan muuttunut...ehkä olen hieman rauhallisempi. Siis minkälainen olo tulee lääkkeistä? miten ne pitäisi vaikuttaa? tuleeko rauhallisemmaksi ja onko tarkoitus se että kaikkia asioita ei ota niin vakavasti?? eräs työkaveri sanoi että olen rauhallisempi hänen mielestään kuin ennen. minun pitäisi lääkärilleni soittaa miten on lääke sopinut..voiko lääkäri määrätä vahvempia jos näistä ei hirveästi ole hyötyä?

11

5146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jensbe23

Tunnetko olosi alakuloiseksi? Pystytko kokemaan positiivisia hetkiä? Kyllä lääkkeen vaikutuksen jollain tavalla tulisi huomata. Olen itse syönyt nyt noin vuoden verran sepramia ja mielestäni oloni alkoi pikku hiljaa muuttua valoisammaksi noin kuukauden päästä lääkkeen aloittamisesta. Toki lääkemäärää nostettiin alussa jonkin verran ja nykyisellään se on 40mg. Ilman lääkettä en varmasti tuntisi oloani näin hyväksi, sanoivatpa asiantuntijat masennuslääkkeistä mitä tahansa :)

• masentunut45

Jotenkin tuntuu että ehkä hiukan mieliala on parempi mutta otan silti asioita aika vakavasti vieläkin ja alakuloisuuutta ehkä hiukan varsinkin jos olen väsynyt. Varmaan vielä kannattaisi odottaa parisen viikkoa ja sitten katsoisi olotilan lopullisesti ja soittaisi lääkärille?? kyllähän huomaan myös jonkin verran joskus positiivisia hetkiä...aamuahdistus ei ehkä ole niin voimakas enää kuin joskus oli mutta omasta mielestäni varmaan tarvitsisin tuon 40mg todennäköisesti...mutta saa nähdä mitä lääkäri sanoo. Elämäntilanteeni muuttui tässä vuoden aikana todella hurjasti ja masennus meni aika pitkälle..itkukohtauksia ei ole nyt ollut mutta tällä hetkellä ei syytäkään mutta pelkään koko ajan...

• Dude321

Yleisin vaikutusaika masennuslääkkeillä on 4-6 viikkoa. Silloin voi syntyä tuntemuksia paremmasta, mutta nämä asiat ovat yksilöllisiä. Joskus voi mennä pidempäänkin. Jopa 1/2 vuotta - vuosi. Kannatta olla sinnikäs, jos ei esiinny sivuvaikutuksia. Jos syntyy, lääkärille välittömästi.

• Näin menee mulla

Itselläni alkaa ensin oireiden hetkellisellä pahenemisella jonka jälkeen noin viikon kuluttua tulee tasaisempi ja rauhallisempi olo, mieli alkaa kohoamaan vasta pidemmän käytön jälkeen. Itse olen tosin käyttänyt eri lääkevalmistetta, cipralexia.

• wd

Ekaksi kahdeksi viikoksi tuli mulle kunnon päänsärky sepramin sisältämästä glyseriinistä , vaihdettiin orionin citalopramiin ja se sopi paremmin, nyt 30 mg päivässä ja aloitin joulukuussa 2009 20 mg päiväannoksella.
      Nyt vasta ehkä hiukan helpottaa vähäsen ahdistus.

• Vaikutus?

Mitä ihmeen vaikutuksia sinä masennuslääkkeiltä odotat, jotain fiiliksiäkö? Jos et stressaa kaikista asioista kuten ennen, lääke ilmeisesti sopii sinulle.

Vahvempia? Mitä tuo mahtaa tarkoittaa. Lääkäri voi nostaa lääkkeen annostustai, eli se siitä "vahvuudesta". Lääkkeitä on eri vaikutusmekanismeilla toimivia, ei niistä sen kummemmin voi sanoa, että yksi on vahvempi kuin toinen.

Tottakai lääkäri voi määrätä eri lääkkeen. Jos on unen kanssa ongelmia, määrätään yleensä väsyttävä, illalla otettava lääke.

• masentunut45

Tarkoitan sitä että ennen itkin tosi paljon aivan yhtäkkiä koska olen kokenut monia kriisejä vuoden aikana. Kuitenkaan nyt en ole alkanut itkemään niin herkästi enää vaikkakin jos siihen tulisi pienikin syy (mitä pelkään taas)niin voisin taas tirauttaa kyyneleet. no niin esim. olen kuullut työkaveriltani että henelle määrättiin samaa lääkettä mutta vahvampaa,koska juuri miedompi ei auttanut tarpeeksi. En odota mitään fiiliksiä...ei kai tässä mistään "ilopillereistä"sentään kyse ole...höh..

• ................

Niin, eivät masennuslääkkeet mitään onnellisuus- tai ilopillereitä ole. Niiden hyötyä voi tutkailla vertailemalla oloa ennen ja jälkeen lääkityksen. Stressioireesi ovat vähentyneet lääkityksellä, mikä on hyvä merkki.

Sepramin (sitalopraamin) annosta voi nostaa aina 60 mg:aan.

Nosto on tehtävä vähitellen, eli 10 mg kerrallaan viikon välein. (Viisi päivääkin lienee riittävä väli.)

• MKGVCG

Muistakaa vaan että annostuksia ei pidä itse lähteä muuttamaan, vaan lääkärin kanssa sovittava siitä.

• Valeria

no kyllähän jokainen varmasti itse tietää paremmin kuin lääkäri vaikuttaako lääke vai ei. itse ainakin 10 vuotta masareita syöneenä ihan itse päätän kuinka paljon mitäkin lääkettä syön, kunhan teen sen ohjeiden mukaisesti. mutta itsetuntemusta täytyy silloin olla, ja kokemusta lääkkeiden syönnistä useammalta vuodelta.

• Loppu Propagandalle

"Yleisin vaikutusaika masennuslääkkeillä on 4-6 viikkoa. Silloin voi syntyä tuntemuksia paremmasta, mutta nämä asiat ovat yksilöllisiä. Joskus voi mennä pidempäänkin. Jopa 1/2 vuotta - vuosi. "

Tämä on aikamoista propagandaa...suoraan lääketeollisuuden puppusanageneraattorista.

Tutkimuksien mukaan suurin osa lääkkeen vaikutuksesta on lumevaikutusta, eikä naturalististen tutkimusten, oikeiden tutkimusten mukaan vaikutusta juuri ole.

Se, että joku tuntee saavansa apua masennuslääkkeistä, ei tarkoita sitä, että siinä lääkkeessä olisi erityisesti jotain ainetta joka auttaisi. Pelkkä lääkinnällinen rituaali: valkotakki määrää ja uskoo sen tehoavan ja usko pillereihin riittää. Totta kai niissä lääkkeissä on jotain kemiallista vaikutusta, sehän tuntuu myös sivuvaikutuksina.

Ja sinänsä on ihan sama, jos joku kokee saavansa apua lumevaikutteisista pillereistä, paitsi että se on kansantaloudellista tuhlaamista, että Kelan kautta kaikki maksetaan turhista lääkkeistä, kun sama vaikutus saataisiin syöttämällä kalkkitabletteja.

Pitäisi kyllä katsoa itse kunkin elämään, eikä uskotella itselleen, että aivot meni epäkuntoon (serotoniinvajausteoria /monoamiiniteoria on puppua, jos se jollekin on vielä epäselvää).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe