Etsiskelen infoa Albin Stratuksesta, koska se on yksi mahdollisista ehdokkaista veneeksemme. Olen kiinnostunut lähinnä teknisestä puolesta kuten mahdollisista tyyppivioista ja/tai rakenteen heikoista kohdista. Toki myös positiiviset kommentit laatuun liittyen ovat tervetulleita.
Erityisesti kiinnostavat omakohtaiset käyttäjäkokemukset, mutta mutu ja kuulopuheetkin kyllä otetaan kiitollisuudella vastaan. Pyytäisin vain ystävällisesti vinkkaamaan, minkälaiseen tietopohjaan kommentointi perustuu.
Homehtumiset, loppuun ajetut purjeet/mastot/moottorit tms. vanhojen veneiden mahdolliset yleistason ongelmat ovat suurin piirtein tiedossani, joten niistä en välttämättä kaipaa lisäinfoa.
Katselemani veneyksilö on myös sen verran halpa, ettei sillä rahalla saa minkäänlaista Bavariaa tai muutakaan uudempaa venettä. Nekin vertailut voi siis halutessaan jättää huoletta pois kommenteista.
Albin Stratus
16
3719
Vastaukset
- BHYG
Speksien perusteella ihan jees matkapurjevene, mutta 37 neliön rullagenoa ja 28 neliön isopurje aiheuttavat, ettei kovemmassa tuulessa luovikulma ja vauhti ole paras mahdollinen rullatulla genoalla. Uudemmissa veneissä onkin purjealan painopiste enemmän isopurjeessa ja lähes kaikki uudet veneet kustannus- ja easytosail syistä fokkaveneitä.
Lysluku 1.17 on melko alhainen , veneen spekseillä voisi olettaa sen kulkevan lys lukuaan lujempaa, joten voi olla hyvä lyskilpavene tai sitten se ei oikeasti kulje niin kuin moni vastavan pituinen,painoinen ja purjealoinen. - stratus
Joku tälläinen...
Muuten hyvä, mutta (vuotava) vanha tiikkikansi karkoittaa
http://www.yachtingcompany.nl/fi/952761/Albin_Stratus_(Norlin)_36.html- Stratusfääri
Kiitoksia stratus vinkistä, tuotakin yksilöä ehdin jo innoissani kysellä jokin aika sitten välittäjältä. Broukkeri listasi hienon avoimesti murheet. Siinä tosiaan on vanha tiikkikansi paikoin irronnut, ja alta sitten lasikuitu vettynyt. Lisäksi ratin jalan kiinnityskohdassa oli jotain rakenteellista hämminkiä, ja takakajuuttaan vuotaa vettä. Edelleen turkin tukipalkit (tms.?) olivat jotenkin pettäneet, iso osa elektroniikasta pimeänä, sisustus kaiketi vähän väsähtänyt, purjeet vanhat, koneessakin jotain pientä sanomista jne. jne.
Eli aika paljon - ja aika kallistakin - remppaa olisi tuossa veneessä esissä. Joku itse tekevä (en minä) tuosta saattaisi ehkä päästä omilleen, koska pyyntihinta on aika maltillinen, mutta teettämällä homma ei lyöne leiville. Alle kokonaiskustannuksen luultavasti jo ostaa kohtuulliskuntoisen yksilön.
Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, tietääkö joku jotain Stratuksen mahdollisista rakenteellisista heikkouksista, tai onko jollain positiivisia kokemuksia veneen kestävyydestä? Ja purjehdusominaisuuksistakin on tietenkin kiva kuulla, kiitoksia BHYG hyvästä analyysistä, vaikka tiedänkin Stratuksen olevan itseäni miellyttävä purjehtija. - t55544
Stratusfääri kirjoitti:
Kiitoksia stratus vinkistä, tuotakin yksilöä ehdin jo innoissani kysellä jokin aika sitten välittäjältä. Broukkeri listasi hienon avoimesti murheet. Siinä tosiaan on vanha tiikkikansi paikoin irronnut, ja alta sitten lasikuitu vettynyt. Lisäksi ratin jalan kiinnityskohdassa oli jotain rakenteellista hämminkiä, ja takakajuuttaan vuotaa vettä. Edelleen turkin tukipalkit (tms.?) olivat jotenkin pettäneet, iso osa elektroniikasta pimeänä, sisustus kaiketi vähän väsähtänyt, purjeet vanhat, koneessakin jotain pientä sanomista jne. jne.
Eli aika paljon - ja aika kallistakin - remppaa olisi tuossa veneessä esissä. Joku itse tekevä (en minä) tuosta saattaisi ehkä päästä omilleen, koska pyyntihinta on aika maltillinen, mutta teettämällä homma ei lyöne leiville. Alle kokonaiskustannuksen luultavasti jo ostaa kohtuulliskuntoisen yksilön.
Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, tietääkö joku jotain Stratuksen mahdollisista rakenteellisista heikkouksista, tai onko jollain positiivisia kokemuksia veneen kestävyydestä? Ja purjehdusominaisuuksistakin on tietenkin kiva kuulla, kiitoksia BHYG hyvästä analyysistä, vaikka tiedänkin Stratuksen olevan itseäni miellyttävä purjehtija.Jos bujetti on alle 40 keur, niin portugalista ehtii vielä ennen jäitä suomeen purjehtimalla:
http://www.yachtworld.fi/veneet/1986/Jeanneau-Selection-2279433/country.portugali
Hollanista on vähän lyhyempi matka ja jos haluaa puisen sisustuksen, tähän saa rakennetua sellaisen kuin itse haluaa:
http://www.yachtworld.fi/veneet/1983/Baltic-38-2266717/country.hollanti
Bämä taas löytyy englannista ja on noita modernimpi matkapursi:
http://www.yachtworld.fi/veneet/1984/Beneteau-First-345-2131639/country.englanti
http://www.yachtworld.fi/veneet/1986/Beneteau-First-325-2383842/country.englanti
Lisääkin löytyi yachtworldin tarkennetulla haulla, mutta nämä ovat minusta parempia kuin tuo vanha designinen stratus.
- 6
Nämähän muuttuvat aina venevertailuketjuiksi, mutta milläs perusteella vaikkapa First 345 olisi parempi kuin Stratus? LYS on käytännössä sama, samanlainen mastonhuipputakila, Beneteaun veneissä oli pahoja osmoosiongelmia 1980-luvulla, sisäliner saattaa ikävästi irtoilla vanhoissa beneissä tai kätkeä alleen suuria ongelmia jne.
- 98ij656
jos on pulmia ollut jo 80-luvulla, niin on ainakin ollut aikaa korjata;-)
- r44336567
No tässä budjettiin sopiva kippo, joka on eri vuosikymmeneltä ja eri planeetalta kulkemaan kuin stratus.
http://www.yachtworld.fi/veneet/1991/X-yachts-X-99-2003825/country.hollanti
- 6
Olen nähnyt hyvin ylläpidettyjä Firstejä (oceaniksista en tiedä) joissa osmoosikorjaus on tehty jo 1980-luvulla ja rakennetta on vahvistettu. Surveyn kai pitäisi tuollaiset ongelmat paljastaa. Myytävien joukossa on kuitenkin aivan varmasti niitäkin joista ei ole pidetty huolta ja epäilisin näiden yksilöiden löytyvän hintahaitarin alemmasta päästä jonkun Välimeren marinan maasäilytysalueen tyhjennysmyynnistä. Mene ja tiedä.
- Stratusfääri
Sillä välin kun odotellaan jonkun Stratus-tietäjän ilmaantumista, täytyy itsekin osallistua venevertailuun. Ja pannaan vielä lisää löylyä, eli mikä raadin mielestä mahtaisi olla hyvä venemalli seuraavilla spekseillä:
1) käyttöalue Hollannin jokisuistot, Hollannin ja Belgian rannikko, Englannin kanaali (asustelen näillä kulmilla)
2) hintaluokka n. 45 000 euroon asti, saa toki maksaa vähemmänkin
3) koko 32-36 jalkaa
4) tilaa mieluusti kahden suljettavan kajuutan verran, vesivessa, seisomakorkeus, kiva sisustus ja hyvä pentry tärkeitä. Nukkumapaikkoja n. 6
5) pitää olla kohtuullisen hyväkulkuinen, muttei kuitenkaan liian räyhäkkä, koska miehistönä on usein vain pariskunta ja parivuotias muksu. Lys minimissään sellainen 1.14-1.15 (tai sitten vaikka saksalaisen Kreutzer-abteilungin yardstick vähintään 102)
Oleellista on myös hyvä käytös ja hallittavuus vähän tiukemmassakin kelissä jo ihan turvallisuussyistä. Käyttöalue kun on Pohjanmeri, joka ainakin meikäläisessä herättää tervettä kunnioitusta.
Spekseihin saattaisivat sopia hyvin mm. jo yllä ehdotetut, ko. hintaluokkaan mahtuvat Firstit.
Tuollainen kävi myös silmään hollantilaisessa tarjonnassa. Ilmeisen arvostettuja ovat nuo vanhat Wauquiezit maailmalla, ja ihan kivan näköisiäkin, jos tykkää muinaisesta IOR-tyylistä:
http://www.yachtworld.fi/veneet/1985/Wauquiez-Pretorien-35-2390652/country.hollanti- 7
tuo Wauquiez näyttää kuvien ja tekstin mukaan varsinaiselta helmeltä, 1 omistaja pelkkiä lomapurjehduksia ja talvet hallissa. Jos tuon tyyppistä yhden takakajuutan venettä alle 40 kympin hintaluokassa olisin hakemassa tuo yksilö olisi kyllä ehdottomasti listan kärjessä.
- ulkosuomalainen22
sama käyttöalue ja uutta venettä myös kiikarissa, kiinnostaisiko venekimppa? Kustannukset puoleen ja vähän parempi vene
- Stratusfääri
Heh, täällähän on kohtalotovereita! En ole oikein varma kimpasta, jotenkin olen aina ollut fiksautunut siihen ajatukseen, että vene olisi ikioma. Mutta muuten voisi ainakin olla mielekästä vaihtaa ajatuksia veneilystä ja veneen ostosta näillä seuduin.
Jos tuntuu, että moinen turina voisi olla kiinnostavaa ja/tai hyödykästä, niin laita postia osoitteeseen venekontakti(ättä)yahoo.com
Ps. En viitsi laittaa julkiselle palstalle kunnollisia yhteystietoja, siksi tuo yhteydenottotarkoitusta varten luotu väliaikainen boksi.
- ostaakkovaiei
kuinkas moni uskaltaisi sijoittaa tallaiseen ja mitahan tuo muutama kymmensenttia vetta muutaman kuukauden ajan on tehnyt rakenteellisesti?
http://www.ebay.com/itm/84-Albin-Stratus-36-/261534139215?forcerrptr=true&hash=item3ce4a6434f&item=261534139215&pt=Sailboats - Anonyymi
Hyvä vene, Peter Norlinin suunnittelema laadukas hyvin menevä paatti. Nyt juuri hyvä yksilö nettiveneessä. Ei oo oma eikä kaverin mutta olis hieno. Itsellä pienempi Norlinin vene
- Anonyymi
Jotenkin mietityttää nuo kymmenen vuoden ja pidemmätkin välit kommenteissa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin mietityttää nuo kymmenen vuoden ja pidemmätkin välit kommenteissa!
Onko asiassa jotain mikä aivan erityisesti askarruttaa sinua? Olisiko sinulla hetki aikaa tarjemmin keskustella Peter Norlinin veneistä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043076
Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on872415- 241956
Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s221510Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?291490Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!
Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää151385- 87912
Murtautuminen uimahalliin
17.10. yöllä Kiuruveden uimahalliin murtauduttiin yläkerran oven ikkunasta. Onko kellään havaintoja tapauksesta?26907Mitä tarkalleen tunnet
Minkälaisia tunteita sisälläsi liikkuu, kun tiedät, että ajattelen sinua lämmöllä ja jotain syttyy myös sinussa? Haluai62846Syyskuussa 2025 ensirekisteröidyistä henkilöautoista 43 % oli täyssähköautoja.
Niitä rekisteröitiin 2 592 eli 41 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Syyskuussa 2025 rekisteröidyistä uusista henkilöautois2769