Eristäminen/lepositeet

psykpot

Olen ollut pari kertaa psyk. osastolla mutta todella lyhyitä jaksoja. Ensimmäisellä osastolle tuotiin nainen joka meni suoraan eristykseen ja meno oli kuin maailmansodan taistelutantereelta ja myöhemminkin huoneesta kuului avunhuudot. Onko lepositeisiin meno aina noin sotaisaa vai onko joku tai meneekö useastikin porukkaa määrättynä eristykseen ilman että tarvitsee suuremmin taistella. Miltä eristyksissä olo tuntuu ja miten saa ajan kulumaan kun kädet ja jalat on sidottu eikä näe juuri mitään? Miten pitkään teitä on pidetty eristyksissä ja näittekö sinä aikana edes ketään hoitajaa. Ainakin tuolla potilas oli pelkän kameran valvonnassa.

57

11672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------------

      No täältä hoitopuolen näkökulmasta lepositeisiin pääsee jos on vaaraksi itselleen ja niin sekava, että on vaaraksi muille potilaille. Lepositeiden käyttö on laitonta rajoittamista ilman lääkärin lupaa joten niitä ei ilman lääkärin näkemää tarvetta laiteta. Lepositeissä olevaa potilasta pitää valvoa säännöllisesti. Sekavat ihmiset huutelee mitä sattuu. Ihan normaalia ja menee hoitohenkilökunnalta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Muita potilaita se voi häiritä, kun ei tiedä asioista.

      • LääkHoitPotTuttu

        Höpsis. Hoitohenkilökunta saa sitoa potilaan ilman lääkärin lupaa, kunnes lääkäri saadaan paikalle.


      • g5u73

        Millä perustein ketään saisi sitoa kiinni mihinkään elleihän ole syyllistynyt rikokseen??? Oikeilla lääkäreillä ei ole lupaa sitoa ketään kiinni mihinkään. Psykiatreilla on, mutta he eivät rehellisyyden nimissä ole lääkäreitä vaan poliisiin verrattavia toimijoita yhteiskunnassa.

        Jos oikea lääkäri sitoo potilaansa, hänet voidaan haastaa oikeuteen vapaudenriistosta tai vaikkapa päällekäymisestä.


      • Anonyymi
        g5u73 kirjoitti:

        Millä perustein ketään saisi sitoa kiinni mihinkään elleihän ole syyllistynyt rikokseen??? Oikeilla lääkäreillä ei ole lupaa sitoa ketään kiinni mihinkään. Psykiatreilla on, mutta he eivät rehellisyyden nimissä ole lääkäreitä vaan poliisiin verrattavia toimijoita yhteiskunnassa.

        Jos oikea lääkäri sitoo potilaansa, hänet voidaan haastaa oikeuteen vapaudenriistosta tai vaikkapa päällekäymisestä.

        Eijei. Jopa "viattomia" nuoria (lapsista en tiedä...) voidaan sitoa sänkyyn heti kun tilanne tulee. Silloin lääkäri kutsutaan heti paikalle ja potilaan vointia tarkistetaan useasti päivässä. Sidotun potilaan vierellä on aina hoitaja. Tiedän kyllä, olen ollut kaksi vuotta erityisen vaikeahoitoisten alaikäisten osastolla (EVA-yksikkö) ja siellä oli ruuhkaa lepareissa, aina siellä joku oli. Niiden kahden vuoden aikana olin muistiinpanojeni mukaan yli 40 kertaa.j


      • Anonyymi
        LääkHoitPotTuttu kirjoitti:

        Höpsis. Hoitohenkilökunta saa sitoa potilaan ilman lääkärin lupaa, kunnes lääkäri saadaan paikalle.

        Tavallisilla osastoilla, tavallisissa sairaaloissa hoitajat yhdessä vartijoiden kanssa sitovat esim viinan tai huumeiden takia seonneita riehujia. Muuten ihmiset ja ympäristö olisivat vaarassa.


      • Anonyymi

        Hoitopuolen ihminen, ja sanoo, että lepositeisiin pääsee ?
        Lepositeisiin yleensä kyllä joudutaan.


      • Anonyymi

        En tiennytkään et sellaisia vielä nykyaikana käytetään
        Kun ajattelee minkä paniikin sellainen ” hoitotapa”aiheuttaa ihmisessä, olen luullut että Saabar rauhoittavan piikin jos riehuvat liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eijei. Jopa "viattomia" nuoria (lapsista en tiedä...) voidaan sitoa sänkyyn heti kun tilanne tulee. Silloin lääkäri kutsutaan heti paikalle ja potilaan vointia tarkistetaan useasti päivässä. Sidotun potilaan vierellä on aina hoitaja. Tiedän kyllä, olen ollut kaksi vuotta erityisen vaikeahoitoisten alaikäisten osastolla (EVA-yksikkö) ja siellä oli ruuhkaa lepareissa, aina siellä joku oli. Niiden kahden vuoden aikana olin muistiinpanojeni mukaan yli 40 kertaa.j

        Lepareissa?
        Miksi joka sana nykyisin mitellan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiennytkään et sellaisia vielä nykyaikana käytetään
        Kun ajattelee minkä paniikin sellainen ” hoitotapa”aiheuttaa ihmisessä, olen luullut että Saabar rauhoittavan piikin jos riehuvat liikaa.

        Joitain vuosia sitten laitoksissa kuulin, että pikkuhiljaa yritettäisiin lepositeistäkin päästä eroon.
        Olihan ennen lepareita pakkopaidat, ja nekin on jo jääneet historiaan.


    • Mä oon ollut nykyisessä asuinpaikassani monta kertaa mattohoidossa ja kerran lepareissa.Sen takia oon joutunut kun oon ollut itsetuhoinen,hakannut seinää,ja myös sen takia etten oo suostunut menemään musiikkikerhoon ja oon tapellut siitä.Jotkut menee täällä vapaaehtosesti mattoon jos on kurja olo mutta jos mä sekoan ja hakkaan seinää ihan hulluna niin en mä tajua siihen mattoon mennä vaan tappelen ihan älyttömästi ja tarvitaan monta hoitajaa että mut saadaan siihen.Jos mut yritetään väkisin viedä musiikkikerhoon jossa en todellakaan tykkää käydä niin tappelen myös ihan hirveästi ja pari kertaa mut on sidottu pyörätuoliin ja kuskattu sinne.Matossa ollessani joku hoitaja on ollut aina vahtimassa kun siitä pääsen lähtemään pois jos haluan eikä ketään ole estämässä.Kerran tosiaan ei matto riittänyt ja lepareihin sidottiin,siinä olin yksin kameravalvonnassa ja joku tuli sitte vähän myöhemmin kysymään että oonko rauhottunut.Olo oli siinä tosi ahdistava kun ei päässyt liikkumaan ja mietin että jos tulisi tulipalo tai jotain niin ehtiskö ne päästää mut pois siitä vai kuolisinko mä siihen ihan yksin.Sillon ymmärrän leparit ja mattohoidon jos on vaaraksi itelle tai muille mutta se ei mun mielestä ollut reilua että mut pakotettiin musiikkikerhoon väkivaltasesti varsinkin kun mua ahdisti siellä ihan hirveesti ja mulla on sosiaalisten tilanteiden pelko.Se oli kohtuutonta,enää mun ei onneksi tarvitse siellä käydä.Matossakaan en oo ollut pitkään aikaan,yritän tosissani etten tekisi mitään tyhmää kun haluaisin muuttaa pois täältä ja nykyään mulla on diapam sitä varten jos on oikeen kamala olo.

    • alalla_tomiva

      Psykiatrisen suljetun osaston entisenä työntekijänä voin kertoa, että eritykseen voidaan esim. siirtää potilas toiselta osastolta tai tuoda suoraan päivystyksen kautta eristykseen, mikäli lääkäri katsoo potilaan olevan vaarallinen itselleen ja muille.

      Erityisesti pelkotiloista kärsivät potilaat voidaan päästää eristyshuoneeseen, mikäli he vapaaehtoisesti sitä toivovat. Jotkut potilaas myös haluavat vapaaehtoisesti mennä rauhoittumaan ja keräämään itseään eristyshuoneen rauhaan. Tällöin huoneen ovi jätetään auki, jolloin ei voi puhua eristämisestä, koska potilas voi vapaasti poistua huoneesta ja mennä sinne takaisin.

      Eristämisessä ei ikinä ole kyse rangaistuksesta, vaan erityisestä hoitomuodosta. Heti kun potilas suinkin kykenee olemaan osastolla, leposide- tai huone-eristys tulee lopettaa, sekä päästää potilas koeajan jälkeen osastolle takaisin.

      Kaikki päätökset tekee vain ja ainoastaan lääkäri. Huone-eristyksessä potilasta hoitaja vahtii jatkuvasti kameran avulla. Leposide-eristyksessä kameravalvonnan lisäksi välihuoneessakin istuu henkilö, joka vahtii jatkuvasti potilasta ns. livenä ilman mitään kameroita. Lääkäri käy tietyin väliajoin tapaamassa potilasta ja arvioimassa tilanteen.

      • Eristys.on.rangaistu

        Minua ainakin rangaistiin eristyksellä. Muistan aivan selvästi, että kaksi mieshoitajaa kysyi, että mitä sä oot tehny ja totesivat vain, että nyt mennään. En tiennyt mihin he minua veivät ja todellakin tappelin vastaan kaikin voimin. Saivat minut "selliin" ja laittoivat piikkiä pyllyyn ihan kyselemättä. Siinä sitten ihmettelin, että missä olen ja miksi minua vainotaan. Koin elämäni suurimmat traumat mielisairaalassa lapsuuden traumojen jälkeen. Ja jos jotain kiinnostaa, niin kyseessä oli Ylivieskan Visala.


      • edellinen
        Eristys.on.rangaistu kirjoitti:

        Minua ainakin rangaistiin eristyksellä. Muistan aivan selvästi, että kaksi mieshoitajaa kysyi, että mitä sä oot tehny ja totesivat vain, että nyt mennään. En tiennyt mihin he minua veivät ja todellakin tappelin vastaan kaikin voimin. Saivat minut "selliin" ja laittoivat piikkiä pyllyyn ihan kyselemättä. Siinä sitten ihmettelin, että missä olen ja miksi minua vainotaan. Koin elämäni suurimmat traumat mielisairaalassa lapsuuden traumojen jälkeen. Ja jos jotain kiinnostaa, niin kyseessä oli Ylivieskan Visala.

        Niin ja kuulin myös viereisen eristyshuoneen lepareissa olevan avunhuudot. Varmaan hoitsuilla oli kivaa, kun pari tyyppiä kävi helvetin porteilla heidän ansiostaan. Heillähän oli aina niin hauskaa kahvitunneilla. Kun on rankka työ, niin on rankat huvit, eli huumori revittiin meistä "hulluista".

        Näin myös myöhemmin kun yhtä naista vietiin pakolla eristykseen ja se oli kaamea kuultavaa ja katseltavaa. Ne hoitsut ei todellakaan ymmärrä, että monet sairaalassa olevat ovat kovia kokeneita ja uudet pakkokeinot vain pahentavat olotilaa. Aina pitää mennä pohjan kautta kai heidän mielestään. Jos ei tyyppi kestä painostusta, niin sitten saadaan taas uusi pitkäaikaispotilas. Siitähän ne rahan saa, kun on potilaita paljon. Paskat ne mitään oikeesti välitä mielenterveydestä.


      • 11+16

        Eristystä todellakin käytetään MYÖS rangaistuksena, niin että älä puhu paskaa.


      • Totuus

        Älä valehtele. Kirjoituksesi oli tyypillistä asiaan liittyvää propagandaa. Eristämistä käytetään nimenomaan rangaistuskeinona.


      • monet siteet laittan

        On potilaita jotka vapaaehtoisesti pyytävät päästä lepositeisiin tai ns. pystyeristykseen silloin kun heistä omasta mielestään alkaa mennä liian lujaa. Useimmat potilaat kokevat lepositeet ja eristyksen terapeuttisena ja positiivisena, koska silloin ei ole kiire mihinkään ja on aikaa miettiä omia ajatuksiaan.

        Nykypäivänä joku hoitajista on koko ajan vieressä tukemassa jos käytetään rajoittamiskeinoja, kuten lepositeitä.


      • LääkHoitPotTuttu

        Eristämistä ja sitomista käytetään osassa yksiköistä rangaistuskeinona. Olen kuullut selostuksia niin lääkäreiltä, hoitajilta kuin potilailta.

        Jos olet kilahtanut lakimies, jonka vaimo on psykiatrian erikoislääkäri ja perheen tuttuja toimii valvovissa viranomaisissa, ohjeita yleensä noudatetaan.

        Jos oot syrjäytynyt, ilman koulutusta ja suhteita, voit vain toivoa, että hoitavassa yksikössä on ylimäärin resursseja, vastuullinen hoitajapuolen johto ja kaikki lääkärinvirat täytettynä pätevillä ja rohkeilla lääkäreillä.

        Olen itse todistanut prosessia, jossa takapäivystäjänä eräänä viikonloppuna toiminut suomalainen kokenut huippupsykiatri joutui maanantaina selvittelemään voimakeinojen väärinkäyttöä hänen vahtivuorollaan!

        Fiksuna naisena kyseinen lääkäri löi hanskat tiskiin ja vaihtoi työpaikkaa ASAP.

        Saatoin itse potilaan sairaalasta pois saman tien.

        Sääliksi kävi apulaisylilääkäriä, joka ei voinut enää luottaa alaisiinsa! Erikoistuviin, osin ulkomaalaistaustaisiin lääkäreihin ja omiin hoitajiinsa...

        Hän oli toiminut parhaansa mukaan, mutta alaiset pettivät luottamuksen.

        Hyvä lääkäri vaihtoi yksikköä.

        Yksikkö jäi toimimaan.


    • ..................

      Lääkäri määrää aina eristykseen, ei hoitaja/hoitajat.

    • hoitomuotoja

      Voiko hoitaja käyttää haluamansa laisia hoitomuotoja lääkärin tietämättä?
      Ja vaikka lääkäri tietäisikin niin puuttuuko aina asiaan?

    • uknowwho

      Ja mistä päättelevät sen että kumpaan laittavat, eristyshuoneeseen vai lepareihin?

    • rauha maassa...

      Oon useasti ollu osastohoidossa ja voin kertoa, että leposide-eristäminen on ollu hyvä asia myös koko osastolle. Joskus oon saanu pelätä näitä jotka on liian aikasin päässy osastolle. On ollu väkivaltaisia tai niin psykoottisia, että eivät edes osaa puhua tai maanikkoja, jotka valvovat useita päiviä putkeen ym. Kyse on myös muiden potilaiden turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. En oo koskaan nähny yhtään turhaa eristystä.

      • traumatpienemmästäki

        Jaa. Minä olen. Alaikästen osastolla vielä. Itteäniki ollaa rassattu akuuttiosastolle vartijat käsistä pitäen.
        Yksi tyttö siellä saattoi vaan kaataa tuolin, ja eristykseen vietiin. Mutkin oltais pistetty eristykseen siitä, että heitin tuolia päin seinää huoneessa, josta ne ei päästänyt muo ulos. Mä en ymmärrä lepositeitä. Mieluummin huone, joka on tyhjä ja pehmustettu, johon laitetaan ihminen vähäksi aikaa eikä SIDOTA johonkin penkkiin vöillä pakosta. Mä oon nähny sen huoneen minne se tyttö joutu monta kertaa, mä näin ne nahkavyöt sen vyötäröllä, käsissä ja jaloissa. Sinne aina yks hoitaja kerrallaan saatto mennä keksiä napostelemaan ja lukemaan sanomalehteä. Oksettavia ihmisiä.
        Mä usein pyysin et haluun jutella, mut tosi usein ei ollu aikaa. Hoitajat vaan tykkää kahvinensa pälätellä omissa huoneissaan, ei niitä oikeesti kiinnosta ainakaan noilla akuuttiosastoilla joilla on noi leposidehuoneet sun muut. Jos niille hoitajille menee siel sanoo että ahdistaa, ne vaan antaa käteen kasan pillereitä ja lähtee omille teilleen.
        Sillon aina ku se tyttö oltii päästetty sieltä lepositeistä.. Se oli ihan sekasin kun se oli ihan lääkkeissä. Hyi saatana, muo oksettaa noi paikat. En koskaan enää mee niihin. En ikinä, ja jos joutuisinki vielä, voisin suoraan sytyttää palamaan koko rakennuksen.


      • Kamala
        traumatpienemmästäki kirjoitti:

        Jaa. Minä olen. Alaikästen osastolla vielä. Itteäniki ollaa rassattu akuuttiosastolle vartijat käsistä pitäen.
        Yksi tyttö siellä saattoi vaan kaataa tuolin, ja eristykseen vietiin. Mutkin oltais pistetty eristykseen siitä, että heitin tuolia päin seinää huoneessa, josta ne ei päästänyt muo ulos. Mä en ymmärrä lepositeitä. Mieluummin huone, joka on tyhjä ja pehmustettu, johon laitetaan ihminen vähäksi aikaa eikä SIDOTA johonkin penkkiin vöillä pakosta. Mä oon nähny sen huoneen minne se tyttö joutu monta kertaa, mä näin ne nahkavyöt sen vyötäröllä, käsissä ja jaloissa. Sinne aina yks hoitaja kerrallaan saatto mennä keksiä napostelemaan ja lukemaan sanomalehteä. Oksettavia ihmisiä.
        Mä usein pyysin et haluun jutella, mut tosi usein ei ollu aikaa. Hoitajat vaan tykkää kahvinensa pälätellä omissa huoneissaan, ei niitä oikeesti kiinnosta ainakaan noilla akuuttiosastoilla joilla on noi leposidehuoneet sun muut. Jos niille hoitajille menee siel sanoo että ahdistaa, ne vaan antaa käteen kasan pillereitä ja lähtee omille teilleen.
        Sillon aina ku se tyttö oltii päästetty sieltä lepositeistä.. Se oli ihan sekasin kun se oli ihan lääkkeissä. Hyi saatana, muo oksettaa noi paikat. En koskaan enää mee niihin. En ikinä, ja jos joutuisinki vielä, voisin suoraan sytyttää palamaan koko rakennuksen.

        Hei, voiko kysyä missä ko.tyttö oli hoidossa? Kuulostaa minulta.


    • pimeetähommaa

      Olen ollut osastohoidossa ja muistan paremmin kuin vain hyvin, kaikki kertomukset eristyshuoneesta ja lepositeistä. Vielä paremmin ehkä muistan tytön joka vietiin käsistä vetäen sinne (2 hoitajaa hyppäsi päälle ja 2 veti käsistä mahdolliset vartijat).

      Muistan päivän jolloin tyttö sai kohtauksen ja halusi jutella jonkun kanssa. Kun hoitajilla "ei olut aikaa" niin tyttö veti "raivokohtauksen" (meni käytävän päähän ja kaatoi tuoleja/ meni hoitajien huoneeseen ja yritti varastaa lääkkeitä/ yritti päästä sairaalasta ulos.

      No siitä painettiin hälytysnappia ja vartijoita juoksi joka puolelta tytön "kimppuun". Tyttö kaadetiin lattialle ja hänelle huudettiin. Syytettiin huomionhakemisesta (mitä se olikin, koska tyttö halusi jutella.) Sitten vaatteita revittiin ja joskus tyttö puri ja hakkasi hoitajia, mutta joskus vain alistui kohtaloonsa, samalla kun hänet vedettiin eristyshuoneeseen ja laitettiin lepositeisiin. Hän saattoi olla siellä vuorokauden, jonka jälkeen hän ei muistanut tapahtuneesta mitään.

      Monet ovat kertoneet myös samanlaisia tarinoita kuinka he halusivat jutella jonkun kanssa, ja kun apua ei tullut he halusivat vain tappaa itsensä. Ja painotan lisäksi asiaa, että osastoilla ollaan oltu KYLMIÄ. Hoitajat eivät todellakaan halua jutella eikä heillä ole koskaan aikaa. Monet tulevat eristyshuoneesta mustelmilla takaisin ja sanovat vain että OLISIVAT HALUNNEET JUTELLA.

      Kyseenalaistin monesti eristyhuonetta ja monesti minut komennettiin vain omaan huoneeseeni (vain harvat hoitajat pystyivät selittämään minulle eristyshuoneen tarkoituksen). Osastohoidon tarkoituksena pitäisi olla se että saisi tukea ja saisi jutella kun siltä tuntuisi, mutta toisin siellä on.

      Pillerit käteen ja sitten erkkaan ja lepareihin. Hoitajien pitää mennä kahville.

    • näin turussa..

      No, ainakin Turun nuorisopsykiatrisella se meni usein näin:

      Potilaat olivat ahdistuneita, kun eivät saaneet juurikaan kontaktia henkilökuntaan. Huomiota sai vain esim. pudottamalla pari tuolia ruokailupöydiltä lattialle, jolloin sinut sitten retuutettiin yöksi eristykseen. Muutama potilaskin seurasi ensimmäisen esimerkkiä, jotta olis saanut edes jotain (?) kontaktia osaston välinpitämättömältä henkilökunnalta.

      • näin Turussa..

        Ja lisäyksenä edelliseen: Niin paikalla oli harvemmin lääkäriä, joten hoitajat tekivät päätöksen eristyksestä.


      • kjglkl

        Minäkin joudun Tyks:n os 716:lla lepositeisiin, kun haukuin naishoitajaa huoraksi. Olin 14 v, kärsin käytöshäiriöistä johtuen kokemastani seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja pahoinpitelystä.


      • Näin on!
        kjglkl kirjoitti:

        Minäkin joudun Tyks:n os 716:lla lepositeisiin, kun haukuin naishoitajaa huoraksi. Olin 14 v, kärsin käytöshäiriöistä johtuen kokemastani seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja pahoinpitelystä.

        Hoitajalle ei vittuilla!


      • Just juu
        Näin on! kirjoitti:

        Hoitajalle ei vittuilla!

        Just


      • Yksin aina
        kjglkl kirjoitti:

        Minäkin joudun Tyks:n os 716:lla lepositeisiin, kun haukuin naishoitajaa huoraksi. Olin 14 v, kärsin käytöshäiriöistä johtuen kokemastani seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja pahoinpitelystä.

        Minäkin koin kyseisellä osastolla kauhunhetkiä.


      • Anonyymi
        Just juu kirjoitti:

        Just

        Ihminen, joka on henkisesti tasapainossa ei tunne tarvetta vittuilla kenellekkään.


      • Anonyymi
        kjglkl kirjoitti:

        Minäkin joudun Tyks:n os 716:lla lepositeisiin, kun haukuin naishoitajaa huoraksi. Olin 14 v, kärsin käytöshäiriöistä johtuen kokemastani seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja pahoinpitelystä.

        Niinhän se usein on että ihmisillä on traumoja lapsuudestaan ja hakevat jotain jonka kanssa voisivat puhua osatolla mutta ei näytetä Käsitettävän mitä ahdistus on ja ” aikaa” ei Ole puhumiseen niin että mitä hoitoa sekin sitten on jos sairas itse yrittää saada apua eikä saa


    • helvetinenkelit

      Olen itse ollut lepositeissä. Hmm... En oikein tiedä mitä kokemuksesta pitäisi sanoa. Ensiksi ehkä tulee mieleen se että se todellakin oli helvetilisin kokemus. Hoitajat eivät satuttaneet minua yhtään vaikka rimpuilin, mutta kokemus itsessään laittaa jo tunteet pintaan.

      Pimeä yö sidottuna. Ajasta ei tietoakaan. Kattoon tuijottamista. En pystynyt nukkumaan. En uskaltanut rimpuilla, koska pelkäsin että joutuisin olemaan pidempään. Itkin puolet yöstä. Olin paniikissa ja pelotti. En tiennyt milloin pääsisin ulos, kauanko joutuisin olemaan, pääsisinkö ikinä pois. Minua ei päästetty vessaan, nöyryyttävintä oli alusastia. Siitä en puhu.

      En ole varma kuulinko ja näinkö harhoja siinä kamalassa huoneessa. Tuntuu siltä että näin. Puhua en saanut. Koko yön mietin vain että haluan ulos siitä koko sairaalasta. Aamun tuntua rupesin nauramaan kun pääsin pois. Se oli sellaista kamaluutta.

      Voin - haluan uskoa että se hoito oikeasti toimii jollekkin. Todellakin haluan uskoa. Muuten olen menettänyt käsitykseni tästä maailmasta.

      Pelottavin kokemus. Ikinä. Näen siitä vieläkin painajaisia, jotka eivät jätä rauhaan. Se paikka sekoitti mielenterveyteni ja teki minut hulluksi. Kiitos silti hyvistäkin hetkistä.

    • kidutus ohjeet

      Lepositeisiin laittamisen on tarkoitus murtaa ihmisen psyyke.

    • hoitaja666

      Voidaan olla laittamatta lepareihin mutta älkää tulko valittaan kun sama tyyppi vetää hammasharjan silmästä sisään.

      • Riku

        Ehkä joissain tapauksissa ne ovatkin ihan paikallaan, mutta liikaa sitä tehdään. Ja jos eristys on välttämätön, se pitää panna toimeen potilasta kunnioittaen ja lopettaa välittömästi, kun tilanne on rauhoittunut. Nämäkään asiat eivät aina toteudu.
        Se miksi tästä asiasta puhutaan ja tähän äänensävyyn on se, että hoitajien harjoittamaan mielivaltaan ja täysin turhiin, laittomiin, rangaistusmielessä toimeenpantuihin leparieristyksiin halutaan stoppi.
        Ja kun te hoitajat puolustelette tätä käytäntöä suurin piirtein kuin omaa lasta, te itse annatte sellaisen kuvan, että se ammattitaito ei muuhun riitä.


    • näin helposti se käy

      Kyllä turussa hoitajat katsovat tarkkaan että potilas ottaa lääkkeet, se on paras tapa saada kontaktia että kieltäytyy ottamasta lääkkeitä, voitte olla varmoja että silloin hoitajilla herää mielenkiinto lääkkeiden antamiseen.

    • Kidutettu.

      Psykiatrit ovat itsekkäitä ja manipuloivia ''ammattihenkilöitä'', jotka tietysti tietävät perinpohjin kaiken mistä mikin ''häiriö'' johtuu, ja nämä ''häiriöt'' tulevat alunperin psykiatrien sairastamalta vakavalta ja vaaralliselta sairauldeta nimeltä: psykiatria. Psykiatrismi on kuoleman tiedettä, luottamukseni tähän ammattikuntaan on 0%, sen tarkoituksena on manipuloida ja alistaa ihmisiä uskomaan heidän keksimiään ''häiriöitä''.

      Lähtekäämme siis kaikki alistetut potilaat vapauteen, vapauteen luottamasta näihin henkilöihin, jääkää hyvästi!

    • Oulunpiiri.

      Ihmisoikeudet ovat täysin poljettu suljetuilla osastoilla. En ymmärrä valvooko sitä toimintaa kukaan vai miksi näin saadaan menetellä. Ovatko he täysin lain ulottumattomissa? Käytännössä potilas on lainsuojaton, jos joutuu suljetulle. Kuka tahansa voi soittaa ambulanssin ja pakottaa toisen hoitoon. Monia ihmisiä on näin "hoidettu" hiljaisiksi. Pahuus asuu tiukasti noilla osastoilla. Sen näkee ja tuntee jokainen sinne joutunut. Olet täydellisesti hoitsujen ja lääkärin vallan alla. Luultavasti tuo puhumattomuus on myös keino, jolla saadaan ihminen hermostumaan ja kun hermostuu, niin edessä on rangaistus eristyshuoneessa. Lääkäri on joku ihmeen ylijumala, joka päättää ihmiskohtaloista. Häneltä pitää anoa ulospääsylupaa. Hän on ihminen, joka itse pääsee sairaalasta joka päivä ulos ja saa kulkea miten haluaa. Hän voi kuitenkin evätä sinulta kulkemisen ulkoilmassa. Se jos mikä on keino yksi iso ahdituskeino. He tekevät kaikkensa murtaakseen ihmisen psyyken. Sitten heillä on näitä potilaita ja palkat juoksee. Oikeasti suurin osa ihmisistä seliväisi terapian avulla. Ehkä joku kerrankin ottaisi heidän hätänsä todesta. Sitä ei tapahdu näillä osastoilla, kun ne perustuvat ihan muuhun. Niissä saadaan ihmisistä alistuneita lampaita. Onneksi ihminen ei ole niin heikkoa tekoa. Kaikista kauheuksista voi selvitä ja oikeus voittaa aina lopulta.

      • Hvassa

        Täysin samanlaista hoitohenkilökuntaa ja käytäntöä on Harjavallassa. Ei ole mitään eroa Ouluun.


    • Taju kankaalla

      Voisiko joku asioista tietävä kertoa, onko totta että päätöksen eristykseen ja siteisiin pistämisestä tekee lääkäri? Suljetulla osastolla jossa jouduin eristykseen ja remmeihin kolmena yönä perättäin, ei ensimmäisenä kahtena päivänä edes ollut lääkäriä paikalla.
      Psykiatrit kävi vain arkipäivinä ja tarvittaessa sairaalan puolelta tuli tavislääkäri katsomaan, mutta kyllä päätöksen eristyksestä mun tapauksessa teki ihan vaan nämä hoitajat. Kun kert oli viikoloppu, eikä päivystävää lääkäriä kutsuttu. Vai onko tämäkin taas näitä teoriassa ja käytännössä- asioita?

      • Anonyymi

        Tuossa tapauksessa olisi pitänyt pyytää päivystävä lääkäri paikalle kun ei kerran muita ollut.


    • Htsas

      Ainakin psy.osastolla jossa on kehitysvammaisia, jossa itse työskentelen niin lääkäri antaa luvan laittaa eristyksee holdingiin yms ennen tilannetta. Eli leima paperiin osastolle tullessa ja sut saadaan laittaa erkkaan.

      Musta kyllä sen perusteella mitä oon kuullu niin keh.vam. Osastoilla on huomattavasti lepposempi meininki. Jos joku läppäsee kevyesti ja lopettaa siihen niin ei erkkaan, lääkitä yms koska se ei ole vaarallinen. Siksi läpsimistä, potkimista kohtaa viikottain. Parempi silti niin kun että sidotaan ihan "varmuudeksi" lepareihin.

      Hoitopaitaan jos on oikeasti aggressiivinen ja yrittää satuttaa itseään eikä kehotuksista lopeta.

      • Anonyymi

        Erkkaan?


    • 17+10

      Haartmanissa Hesassa, päivystysyksikkö, hoidetaan asia särmin takana. Potilas pääsi kuitenkin parin diapaminjektion jälkeen kotiin ja lähti sieltä kävellen. Tuotiin lepareissa.

    • Pakkopaidassa

      Itse olin lepareissa useammankin kerran ja jopa kahdesti pakkopaidassa kun armeijassa puhkesi psykoosi ja yritin itsemurhaa jonka jälkeen lensin tikkana hoitoon. Noin neljän kuukauden ajan olin jatkuvasti eristyksissä ja siteissä muutenkin kun yritin jatkuvasti itsemurhaa aina kun oli mahdollista, pakkopaidan sain kun järsin hampaillani jänteisiin asti kädet auki kun hoitajilla silmä vältti. Nyt tuosta kokemuksesta on kulunut kohta neljä vuotta ja käyn vieläkin välillä tapaamassa kyseisiä hoitajia jotka auttoivat minua selviämään noista vaikeuksista hengissä.

      • ghghghghert

        Minusta on hullua olla kiitollinen omasta kiduttamisestaan. Itsemurha pitäisi laillistaa käytännössäkin, ettei itsemurhan epäonnistuessa joutuu kidutukseen. Ei ole muitten asia jos joku tappaa itsensä. Itsemurhakiellolla on juuret uskonnossa, koska eihän itsemurhan tehnyt pääse taivaaseen, vaikka uskonnot ovat puppua.


    • nps2

      Pitkäniemen nuoriso-osastolla vuonna 2006 sanottiin että potilaalle joka on lepositeissä ei saa puhua, ettei potilas vaan tunne oloaan liian mukavaksi. Se jo oikeastaan kuulostaa rangaistukselta. Hoitaja istuu tuppisuuna vierellä jos jotain yrittää kysyä tai sanoa. Vaikka syy lepositeisiin joutumiseen olisi mikä tahansa niin tuskin potilas koskaan tuntee hyvää oloa siinä maatessaan, lähinnä on kauhuissaan. Tehdään siis olosta entistäkin epämukavampi. Se on hieno rangaistus.

    • Pakkopaidassa

      Riippuu vähän siitä miten asiaan suhtautuu, itselleni nämä itsemurhayritykset olivat lähinnä kohtauksenomaisia kun silmissä sumeni ja sen jälkeen muistissa on vain tyhjä aukko, ajan myötä opin tuntemaan etukäteen koska kohtaus on tulossa ja menin silloin vapaaehtoisesti leparehin. Myös ennen pitkään kun opin tuntemaan hoitajat niin hekin alkoivat olemaan ystävällisempiä, ja se pakkopaitakin oli lähemmäs vapaaehtoinen kun sitä ehdotettiin. Pakkopaidan kanssa sain olla vapaasti muiden ihmisten läheisyydessä kunhan olin hoitajien valvonnassa, vaikka silloinkin kävi välillä pieniä onnettomuuksia ja otsa tuli paikattua useampaan kertaan. Ainoa miinuspuoli pakkopaidassa oli tupakan sytyttäminen johon sai aina pyytää apua.

    • azzurra47

      Kun potilas eristetään, on siihen oltava lääkärin määräys. Eristysajalle on myös olemassa tarkat ajat, sen määrää laki. Mutta, hoitajat, käsi sydämelle, kuinka paljon potilaita joutuu eristykseen hoitajan prvosoivan käytöksen/puheen vuoksi? kuinka paljon on hienoista vallankäyttlöä potilaita kohtaan? Potilaat tulee kohdata aina niistä lähtökohdista, millainen potilas on kysymyksessä, prvosointi ei ole hoitohenkilökunnan tehtävä, eikä huone-eristys saa koskaan olla rangaistus.Väkivallankäyttö henkilökunnan taholta on kielletty, myöskään potilaat eivät saa olla väkivaltaisia ja jos psykoosipotilas on väkivaltainen, vaaraksi toisille, itselleen ja ympäristölle, tulee eriön käyttö kysymykseen, ilman hoitohenkilökunnan väkivaltaa. Aina ei valvonta toimi siten kuin sen lain mukaan kuuluisi toimia. Väärä vallakäyttö on yleistä psykiatrisilla osastoilla, sitä perustellaan sanoin" kun meillä on tällaiset säännöt". Haluaisin olla kärpäsenä katossa eristystilanteen tapahtuessa, myös sitä edltävissä tapahtumissa.

      • osato viisi

        Oon ollut Visalassa lepo side eristyksessä kymmeniä kertoja. Kerran hoitajia vei Mua taas kerran erityiseen laitoin kaikin keinoin vastaan sitten heräsin vitosen taka käytävältä kun eräs hoitaja oli kurkusta kuristanut Mua että taju kankaalla ja sitten jalat ilmassa heräsin kysyin että missä oon... Sitten vietiin lepo siteisiin. Onko oikein olla potilasta kohtaan niin väkivaltainen että potilas menettää tajuntansa?


    • tahdonvastainen hoit

      Se on rikos,jos hoitaja ON KURISTANUT SINUA! Mutta lohduttaudu sillä,että et ole ainoa. Tuon tyyppisiä tapauksia on paljonkin. Käykääpä kattomassa youtubessa video,jossa on jostain laitoksesta tai asumispaikasta karannut nuori mies,joka tappelee kahta miestä vastaan,en tiedä ovatko nuo miehet hoitajia vai sosiaalityöntekijöitä vai mitä,mutta kuitenkin poika tappelee vastaan,kun nuo miehet KURISTAVAT poikaa! Yhdessä vaiheessa poika on ihan sininen! Kyseisen videon löytää,kun kirjoittaa Youtubeen,että "Oulun vankila". Suosittelen katsomaan. En tiedä missä kuvattu.

    • .................

      odotahan kun leparipellet saa väärän ukon vastaansa niin lähtee leparipellet taju kankaalla ikkunasta pihalle

    • Anonyymi

      (eka kerta) olen ollu lepareissa 2 krt oon 10v ja oon laitoksessa kissanmaalla ja siellä tuli kiinnipito ja en rauhottunut kahteen tuntiin ja ne soitta lanssin ja kytät ja sitte menin poliisien kyydillä päivystykseen hetki ne vartiat kiinnipiti mua ja lääkäri pääty lepareihin ja sitten sieltä sängyllä (aulan) kautta Lpso lääkärin arviointiin) toinen kerta) sama homma tapahtu kiinnipidossa en rauhottunu poliisit lanssi tuli mutta menin lanssin kyytiin ja eiku siihe niihin turva vöillä sänkyyn sitte päivystykseen ja heti lepareihin sette vartia piteli kiinni sängys ja sitten tuli hoitajat evalta ja vei mut evalle t*o**s her**s n***i ja en muista toisen nimee evalle tulee käytännössä teinejä mutta mää menin poikeuksellisesti (tays) 3vk jakso

    • Anonyymi

      Miksi hulluja pitäisi vahtia? Kiitä onneasi, että olet hengissä.

    • Anonyymi

      Kettän ei niilo vittu kiinnosta onko jku juntti veeti ve'tnyt märkää.

      Puhu edes suomea pelle.

    • Anonyymi

      Ylilauta pyytää anteeksi Niilon kiusaamistaan. Oikeasti me rakastetaan Niiloa tosi tosi paljon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe