Numeroitu konjakki -70-luvulta

juhlajuomaksi

Osaako kukaan antaa arviota, mikä hintainen on avaamaton Alkon v.s.o.p numeroitu konjakki jostain 1970-luvulta. Etiketissä kuva kotkasta levittelemässä siipiään ja pelkkä teksti Cognag Oy Alko Ab sekä 076. Olisin kiitollinen pienestäkin vihjeestä, joka liittyy tähän konjakkiin.

5

4220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En osta

Numero on tuotenumero ei mitään muuta. Alkon maahantuomaa ja pullottamaa konjakkia.

70-luvun halpa konjakki - jos joku intomieli innostuu voit saata 50€, keräilyarvoa tuskin tulee aivan pian.

• Konjamiini

Toinen tosi asia on se, että konjakki ei vanhene/kypsy lasipuollossa vaan tynnyrissä. Eli 70-luvun konjakki maistuu nyt samalta kuin ostaessa.
      Ei välttämättä huonoa, mutta ei mitään ns. laatukonjakkia. Rahallinen arvo on aika vaatimaton, ehkä mainittu 50€ voi olla aika lähellä totuutta.

• dujardin

Toisaalta, keräilijät ovat joskus sen verran hulluja, että saattavat maksaa paljonkin jostakin sellaisesta, joka heiltä puuttuu. Tai joku haluaa maistaa silkasta uteliaisuudesta... seuraavalle voisi yrittää myydä:

http://www.finestandrarest.com/

• diplomaattikonkka

Ko. konjakkia tilattiin ainakin 70-luvun lopulla Suomen ulkomaan edustustoihin ja se tunnettiin niissä Alkon mustaleimakonjakkina. En tullut perehtyneeksi eikö sitä todella myyty tuohon aikaan Alkon myymälöissä. Niin nimittäin minulle kerrottiin, ettei sitä muualta löytynyt kuin edustustojen edustusjuomien varastoista. Itselläni on tuota mustaleimaa yksi avaamaton pullo. Hinnasta en osaa kertoa mitään. Muistaakseni ei mikään hullumpi - konjakiksi. Pehmeä, ei missään tapauksessa halpiskonjakkien tikkuinen maku.

• Reversiläinen

Alkon tuotenumerot olivat aikoinaan lyhyempiä. Tuon Alkon pullottaman VSOP-konjakin tuotenumero oli tosiaan noinkin lyhyt, 076. Koskenkorva oli muistaakseni 013 ja Dry Vodka 015. Nykyisinhän Alkon tuoteluettelon tuotenumerot ovat 6-numeroisia.

Nykyisin Alko toimii enää jakelu- eli jälleenmyyntiyhtiönä. Valmistus-, maahantuonti- ja pullotustoimintoja hoitaa toinen valtionyhtiö Altia.

Altian nykyisin pullottama ranskalainen Monopol V.S.O.P. voisi olla jokseenkin vastaavaa kuin tuo 1970-luvun ”Alkon veeäsoopee” eli ”Musta Surma” eli ”Musta Monopoli” oli. Maksaa Alkossa uusimman hinnaston mukaan 39,90 € (0,7 litran pullo).

Tuon konjakkisi arvo on tuskin noussut muutaman vuosikymmenen säilytyksessä miksikään, mutta en usko sen myöskään mitenkään pilantuneen. Pullossahan nuo väkevät alkoholijuomat eivät enää kehity samaan tapaan kuin tynnyrisäilytyksessä.

Omakohtainen muistelus sallittaneen:

Olin intissä 1969–1970. Aivan alokasajan lopulla sairastuin flunssaan. En tohtinut mennä ilmoittautumaan sairastuvalle, koska olisin joutunut varuskuntasairaaan petiin muiden lähtiessä lomalle. Horjuin päivän rivissä kunnon kuumeessa ja pääsin kuin pääsinkin illalla kolistelemaan junalla pari sataa kilometriä kotiin.

Isäni löysi kaapistaan minulle lääkettä: juuri samaa Alkon V.S.O.P.-konjakkia! Hän tekaisi minulle pitkään lasiin tosi tujakan konjakkitotin: kuumaa vettä, sokeria ja reilusti konjakkia. Huitaisin huikan huiviini ja painuin pehkuihin – ja aamulla flunssani oli kummasti helpottanut!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      257
      15231
    2. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      125
      10146
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      108
      9371
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      23
      7109
    5. 182
      6547
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      176
      6228
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      33
      5622
    8. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      47
      4806
    9. Jos mä joisin

Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      25
      1796
    10. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      150
      1705
    Aihe