Tässä muutenkin tuumaillut kirjallisuutta ja sen sellaista. Kuuluu kai jotenkin syksyyn. Sattui silmiin sopivasti parikin aiheeseen liittyvää asiaa.
No, Jari Tervo on just julkaissut kirjan, joka nyt on pakko lukea. En itseasiassa ole lukenut Tervoa paljoakaan, noin mediassa nähtynä jollain tapaa fanitan tyyppiä paljon, jotenkin hengenheimolainen, tai jotain. Mutta ton kirjan kyllä lukaisen jossain välissä.
Ja sitten, kuinka ollakkaan. Maikkarilla olivat laatineet listan sadasta kirjasta, jotka kaikkien tulisi lukea. Hyvä lista. Itse hokasin, että tossa listassahan oli jotain kymmenkunta kirjaa, joita en ole lukenut, vaikka käytännössä kaikkien kirjoittajat ja kirjojen nimikin on toki tuttuja.
Eniten ihmettelin, en ole ikinä lukenut jostain syystä "Taru sormusten herrasta". Johtuu kai siitä, että olen hyvin kauan harrastanut scifiä ja jotenkin fantasia ei ole iskenyt. Tai oikeastaa, yritin kyllä lukea, kun Silmarillon, vai mikä se postyyminä julkaistun kirjan nimi olikaan. Se vaan oli niin tylsää tekstiä, koska en ollut perehtynyt aiheeseen ollenkaan. että menin ja myin sen kesken lukemisen antikvariaattiin. Hassu juttu, mä en yleenäs jätä kirjoja kesken ja toisekseen en juuri koskaan myy kirjojani.
Pitänee sitten kahlata nekin kirjat läpi jossain vaiheessa.
No linkki listaan, mun mielestä toi on hieno otanta kirjoista, jotka tosiaan olisi syytä lukea:
http://www.mtv3.fi/koti/juhlaa_ja_unelmia/artikkeli.shtml/2011/09/1385817/---kirjaa-jotka-jokaisen-tulee-lukea--mika-on-tilanteesi
=DW=
Lukemattomat kirjat
46
162
Vastaukset
Minullakin kuuluu syksyyn kirjojen lukeminen ja uusien etsiminen. Odotan koska Hesari julkaisee syksyn uuden kirjaluettelon, siitä löytyy hyviä vinkkejä.
Tuo luettelo on mielenkiintoinen, useita kirjoja siitä olen lukenut, useampia on lukematta.
Mutta siitä puuttuu monia hyviä, jopa loistavia kirjoja joista olen pitänyt.
Voisin tehdä oman listan, sata parasta kirjaa jotka olen lukenut.
Kiitos linkistä, ehkä on tullut aika tutustua niihin lukemattomiin kirjoihin.- demeter
Kiitos linkistä, DW. Samoin on minulla, on tuttuja ja muutama tuiki tuntematon.
Listassa oli myös Goldingin Kärpästen herra. Se oli aika järisyttävä lukukokemus ja sopisi sulle DW, kun et kovin korkeaa käsitystä ihmisestä viljele..)) Samaan sarjaan lukisin myös Lionel Shriverin Poikani Kevin, joka kertoo koulusurmaajasta. Ei ollut listassa.
Ihan uutta kotimaista kirjallisuutta ei tainnut mukana ollakaan, Westötä, Oksasta ja Hotakaista lukuunottamatta. Kari Hotakaisen Ihmisen osa olisi ollut paljon edustavampi kuin Juoksuhaudantie ja tämä uusin, Jumalan sana, pitää ehdottomasti saada...
Siilin eleganssia en ole vieläkään saanut käsiini, Anceli, mutta metsästys jatkuu...
Tinat suositteli myös Leena Krohnin Tainaronia, joka on minulla itselläni, kun vain kerkeisi lukea. No, kunhan tämä sadonkorjuukausi on ohi. Huomenna alkaa puolukkareissu lapsuuden maisemissa.Hyvää kannattaa odottaa, ehkä odotus palkitaan, kun sinä ja Siilin eleganssi viimein kohtaatte toisenne.
Minua se kirja odottaa ystävän luona, odotan kohtaamistamme innokkaana, kirjan sekä ystävän joka hankki kirjan minulle.
Tuossa sinun listassasi oli tuttuja teoksia, Shriverin kirja oli erittäin hyvä.
En muista kirjan Edelleen Alice kirjoittajaa, mutta siitä kirjasta pidin hyvin paljon. Olen varmaan joskus maininnutkin siitä, kertoo Alzheimerin tautiin sairastuneesta viisikymppisestä naisesta, taisi olla professori.
Nyt on mentävä puolukoiden pariin, olen aamupäivän humpsutellut jonnin joutavia.
Mukavaa ja satoisaa puolukkareissua sinulle.
- kirjoista löytyy
Syksyllä taas kuljen innostuneena minäkin kirjaston kautta. On mukavaa hakea uutta lukemista syysiltoihin. On mukava lukea historiaa ja erilaisista aikakausista, elämänkertoja, sukutarinoita, seikkailukertomuksia, taiteesta ym kulttuurista jne jne. Alkukesästä sattuneesta syystä jouduin olemaan paikallani ja tällöin ahmin kakki käsiin saamani dekkarit.
Kotikirjastoni on pysynyt aika samana jo monet vuodet ja kirjat tuttuja, joihin saatan palata aina uudelleen. Mutta enää en paljoa uusia niteitä halua kotiini - en halua enää yhtään hyllymetriä kirjahyllyä lisää. Ja kuitenkin joka vuosi omistan taas uuden kirjan. Hyllyt pursuavat jo.- demeter
Samoin mulla. Kirjallisuus ymmärryksen syventäjänä on ehdoton. Eikä täällä oikein muutakaan tarkoitusta osaa elämälleen asettaa...
Kaikessa ei ehdi olla mukana ja kirjojen kautta voi elää monta elämää.
- Lorena*
Olen lukenut aikamonia esitetyn listan kirjoja ehkä 60 - 70%, on otettava huomioon joistakin on elokuva jotka olen katsonut. Hemmingwayn, Vanhus ja meri sekä Dostojevskin, Rikos ja rangaistus ovat klassikkoja parhaita lukukokemuksia ne vain esimerkkinä.
Menossa on Kari Hotakainen, Jumalan sana.
Jari Tervo, Layla kiinnostaa lukea jo siksi kun hän kertoi olevansa asenteelta feministi ja sanakikkailua oli Suomi on Valkoisten liljojen maa........mitä ne liljat sitten ovatkaan toivottavasti sekin asia aukenee kirjan tekstistä.
Varsin nuori lahjakas tulokas on Riikka Pulkkinen, Totuus, kiehtoi omaisten asennoituminen sairauden myllerryksessä, kuvaus oli totta!
On syksy, musiikin kuuntelu konserteissa käynnin lomaan, sopii hyvin lukeminen neulepuikkojen suhinan suihkiessa.- demeter
Minäkin pidin Riikka Pulkkisen kirjasta. Nuoria hyviä kirjailijoita on tosiaan paljon: Miina Supinen, Kreta Onkeli, Paulina Susi, Maria Peura, Tomi Melender, Tuomas Kyrö ja sitten nämä inhuuden ihannoijat Arto Saminen, olisiko Asko Sahlbergkin luettava siihen sarjaan ?
Sitä ihmettelee tuota nuorten kirjoittajien määrää, kun tietää, että kustannuskynnys on tänä päivänä tosi korkea. - ...
demeter kirjoitti:
Minäkin pidin Riikka Pulkkisen kirjasta. Nuoria hyviä kirjailijoita on tosiaan paljon: Miina Supinen, Kreta Onkeli, Paulina Susi, Maria Peura, Tomi Melender, Tuomas Kyrö ja sitten nämä inhuuden ihannoijat Arto Saminen, olisiko Asko Sahlbergkin luettava siihen sarjaan ?
Sitä ihmettelee tuota nuorten kirjoittajien määrää, kun tietää, että kustannuskynnys on tänä päivänä tosi korkea.Toisin päin.
Kirjojen kustantaminen todella helppoa nykyään. Paljon kustantamoita, kirjojen painattaminen todella halpaa. Halvinta on julkaista netissä, se ei maksa välttämättä yhtään mitään.
Suuret kustantamoit todella kriittisiä, mitä julkaisevat, pisnes tiukkaa pienenevien myyntimäärien ja tarjouden runsauden kanssa. Pienkustantamoja syntynyt vuosikymmenten kuluessa paljon, ne julkaisee myynniltään riskaabeleja teoksiakin. Suuret keskittyvät vain volyymikirjoihin.
Mitenkäs se menikään, myikö Erkko Otavan Wsoylle just ja Sofi otti taannoin loparit sieltä, kun siellä oli liikaa myymispaineita tuotannon suhteen...
Vähän samanlainen aika menossa kuin musapuolella oli taannoin jokin punkaika. Kun firmat julkaisee vain sitä, mikä taloudellisesti kannattavaa, muu taide myy omia kanaviaan pitkin.
No tuli mieleen Love- kustantamo, ja sitä ennen pirunmoisen kulttuurityön tehnyt Love Records. Eipä ois niitäkään Loven kulttuuriklassikoiksi laskettuja levyjä ikinä julkaistu, jos Finnlevy ois päättänyt asiasta. Hassua, ne levyt myyneet loppujen lopuksi aivan älyttömästi. Kuka ei ole kuullut Ganeseista tai Juicesta?
Siis isoilla kustantamoilla älyttömän korkea julkaisukynnys, muuten julkaiseminen todella helppoa. Odotelkaas, meitsin muistelmat pitkälle kirjoitettuna ja suuri osa netissä julkaistu, jonnekin pilveen tai kaikenlaisille keskustelupalstoille, yleisönosastuskirjoituksiin.... Meinaan vaan, siinä monella nokka valkoisena, kun saa sen kootun teoksen naamarinsa eteen, aikanaan :DDD
=DW=
Ei se mitään. En minäkään ole lukenut tuota Tarua sormusten herrasta, en edes vakavasti ajatellutkaan lukea ja sitä ennen se kai pitäisi hankkia jostakin (en ole etsinyt kirjastosta enkä ajatellut ruksata divarilistoistakaan vaikka muuta tulee jatkuvasti hankittua). Itse asiassa olen hiukan epäileväinen sen suhteen että teos olisi pysyvä klassikko tai edes kovin omaperäinen. Äskenhän kirjaan perustuva elokuvatrilogia oli nähtävissä televisiossa joten teoksen sanoma ja juoni on kyllä tiedossani.
Toki listassa on monia muitakin joita en ole lukenut. Ei ole mitään yhtä listaa joka olisi sivistyksen ydin, jokainen rakentaa sellaisen itse.Vaikka filmit on hyvin toteutettuja ja voin katsoa ne kuinka minta kertaa tahansa ei ne ole verrattavissa J.R.R. Tolkien alkuperäisiin teoksiin, varsinkin jos voit lukea ne englanniksi, siis alkukielellä. En ole lukenut suomenkielistä käännöstä, vain alkuperäisen, espanjankielisen ja ruotsinkielisen ja mikään käännöksistä ei ole täysin hyvä. Ruotsiskikin teos käännettiin kaksi kertaa, koska Tolkien (joka osasi jonkinverran ruotsia itsekin) protestoi huonosta käännöksestä.
Olen lukenut Tolkienin lähes koko tuotannon ja Tarun Sormusten Herrasta varmaan ainakin 15 kertaa ja voin lukea sen vielä uudelleen, joka kerta nautin yhtä paljon Tolkienin upeasta kielenkäytöstä ja löydän uusia asioita siinä.
Yöpöydälläni on Ingrid Betancourt'in ruotsiksi käännetty omakohtainen kertomus hänen ajastaan sissien pankkivankina. "Även tystnaden har sitt slut"
En mene listojen mukaan lukuharrastuksessani.Paloma.se.co kirjoitti:
Vaikka filmit on hyvin toteutettuja ja voin katsoa ne kuinka minta kertaa tahansa ei ne ole verrattavissa J.R.R. Tolkien alkuperäisiin teoksiin, varsinkin jos voit lukea ne englanniksi, siis alkukielellä. En ole lukenut suomenkielistä käännöstä, vain alkuperäisen, espanjankielisen ja ruotsinkielisen ja mikään käännöksistä ei ole täysin hyvä. Ruotsiskikin teos käännettiin kaksi kertaa, koska Tolkien (joka osasi jonkinverran ruotsia itsekin) protestoi huonosta käännöksestä.
Olen lukenut Tolkienin lähes koko tuotannon ja Tarun Sormusten Herrasta varmaan ainakin 15 kertaa ja voin lukea sen vielä uudelleen, joka kerta nautin yhtä paljon Tolkienin upeasta kielenkäytöstä ja löydän uusia asioita siinä.
Yöpöydälläni on Ingrid Betancourt'in ruotsiksi käännetty omakohtainen kertomus hänen ajastaan sissien pankkivankina. "Även tystnaden har sitt slut"
En mene listojen mukaan lukuharrastuksessani.En väitä vastaan. Mikään käännös ei koskaan vastaa täysin tai edes kovin läheltä alkuperäistä, uskonintoilijoiden pitäisi ottaa oppia islamista missä opettelevat koraaninsa ulkoa alkukielellä..
Mutta pointtini oli että jos olen lukenut Kalevalan ties montako kertaa, ei kiinnosta sen ja muutaman muun vastaavan teoksen inspiroima pastissi millään kielellä...
- homerossi
Turhanpäivästen kirjojen luku on hukkaan heitettyä aikaa, jotkut priljeeraa kuinka paljon on mukamas luettu listasta. Onko se oikein jonninlainen kaanoni?
- demeter
Noinko tuo koet, homerossi ? Mulla on täällä maalla yksi ystävä, joka haukkuu minut joka kerta, kun näkee, että olen käynyt kirjastossa. Turhanpäiväisenä hänkin lukemista pitää. Minä en kyllä koskaan väheksy hänen harrastuksiaan, mutta mitäs muuta kuin pyytämään anteeksi omaa ajantuhlausta..))
- syksyn taikaa
Itsehän mä ne kirjat valitsen, jotka luen. Joskus kyllä on käynyt niin, että joku teos on jäänyt aivan jopa aivan alkusivuilla kesken eikä tunne jääneensä mitään paitsi.
Mutta hyvä kirja koukuttaa ja voin valvoa vaikka koko yön, kun en malta keskeyttää lukemista. Voi, voi, eihän sitä edes muistakaan mitä kaikkia kirjoja on lukenut tähän ikään asti. Mutta aina sykähdyttää, kun saa hyvän kirjan luettavakseen ja minulle se voi olla vaikka pokkaridekkari."syksyn taikaa"
Tämä ikivanha ketju alkoi minua yllättäen kiinostaa.
Ei ainoastaan siksi, että täällä kirjoitellaan kirjoista, vaan siksi että kirjoitellaan kirjoista joita ei ole jaksettu lukea.
Ainakin yksi, ehkä kaksikin, kirjoittajista olen huomannut arvokkaasti fiksuna.
Muunmuassa minä, en ole koskaan jättänyt mitään vastenmielistä kirjaa kesken.
En myöskään suosittele toimintaa kenellekään, siitä jää aina jotain syntymättä.
Kaalilaatikko ei syntyessään hyväile aisteja, mutta syötynä on olo onnellinen.
H.- demeter
hunksz kirjoitti:
"syksyn taikaa"
Tämä ikivanha ketju alkoi minua yllättäen kiinostaa.
Ei ainoastaan siksi, että täällä kirjoitellaan kirjoista, vaan siksi että kirjoitellaan kirjoista joita ei ole jaksettu lukea.
Ainakin yksi, ehkä kaksikin, kirjoittajista olen huomannut arvokkaasti fiksuna.
Muunmuassa minä, en ole koskaan jättänyt mitään vastenmielistä kirjaa kesken.
En myöskään suosittele toimintaa kenellekään, siitä jää aina jotain syntymättä.
Kaalilaatikko ei syntyessään hyväile aisteja, mutta syötynä on olo onnellinen.
H.En mä nyt tiedä hunksi, onko se menetys, jos jättää kirjan kesken. Se on katsos näillä vuosin harkittava, mihin tämän kalliin loppuelämänsä kuluttaa...
Olipas aika yllättäväkin otanta.
Ja paljon niitä jotka olen lukenut, paljon niitä jotka olen nähnyt ja sitten vielä niitä jotka olen sekä lukenut että nähnyt.
Niin ja tietysti lukematon määrä niitä lukemattomiakin kirjoja.
Muutama kirja jotka on hakusessa, ehkä jopa nyt syksyn mittaan tulee aikaa lukea taas reilusti.
Yrjö Kokon Pessi ja Illusia oli kirja jonka sain lahjaksi tädiltäni jo ihan nelivuotiaana.
Ja tuo Jari Tervon uusin tulee kyllä luentaan niin pian kun tapaan käsiini jostain.- lejanna|
Monet olen lukenut, jotkut useampaankin kertaan.
Onneksi lukemattomat kirjat odottavat lukemistani.
Viimeksi hotkaisin Hannu Väisäsen 3 teosta. Mainioita olivat, todellakin.
. Uudempi kotimainen kirjallisuus on minulle täysin tuntematonta. Vilkaisin listaa ja olen lukenut ehkä puolet, jos ei lasketa elokuvia jotka olen nähnyt mutta en ole lukenut kirjaa. Monet kirjoista ovat toki humanistille olleet aikoinaan pakkopullaa ja sitten olsin mielellään jättänyt lastenkirjallisuuden listan ulkopuolelle.
Latinalaisamerikkalinen kirjallisuusbuumi oli huonosti esillä, sieltä olisi ollut ainakin kymmenkunta merkittävää teosta Coelhon ja García Márquezin lisäksi joiden lukeminen kuuluu yleissivistykseen.Heh, en tiennytkään olevani "sivistynyt yleisesti".
Coelho fani olen "huuhaan" takia, eli suuri osa "henkisen tien" kulkijoita kyllä lukee niitä ja itekin melkein kaikki suom. lukenut. Nyt viimeinen suomennettu on lukematta, vielä.
Ja Carsia Marquezia olen lukenut omasta mielenkiinnosta kun joskus tullut vastaan jossain.tulisilla kirjoitti:
Heh, en tiennytkään olevani "sivistynyt yleisesti".
Coelho fani olen "huuhaan" takia, eli suuri osa "henkisen tien" kulkijoita kyllä lukee niitä ja itekin melkein kaikki suom. lukenut. Nyt viimeinen suomennettu on lukematta, vielä.
Ja Carsia Marquezia olen lukenut omasta mielenkiinnosta kun joskus tullut vastaan jossain.Olenkohan minäkin "sivistyneitä yleisesti", kun minulla on pari Coelhoa kirjahyllyssä.
Tässä mietelause kirjasta "Elämä";
Rakkaus on täynnä ansoja.
Halutessaan se paljastaa vain valoisan puolensa
eikä anna meidän nähdä varjoja,
joita valo saa aikaan.Anceli kirjoitti:
Olenkohan minäkin "sivistyneitä yleisesti", kun minulla on pari Coelhoa kirjahyllyssä.
Tässä mietelause kirjasta "Elämä";
Rakkaus on täynnä ansoja.
Halutessaan se paljastaa vain valoisan puolensa
eikä anna meidän nähdä varjoja,
joita valo saa aikaan.Katselin juuri viikolla että täytynee metsästää tuo uusin tonne muiden jatkoksi.
Ja sitten tietty se kalenteri joka on vuodelle 2012.
Coelholla on paljon hyviä lauseita ja ajatuksia kirjoissaan.
Pyhiinvaelluksenkin. vois lukea ennen Egyptin reissua uudestaan.
Mullehan se matka tulee olemaan Pyhiinvaellusmatka :)tulisilla kirjoitti:
Katselin juuri viikolla että täytynee metsästää tuo uusin tonne muiden jatkoksi.
Mullehan se matka tulee olemaan Pyhiinvaellusmatka :)Täytyy katsella kirjastosta sitä uusinta Coelhoa, kyllä se sieltä löytyy.
Ostan nykyisin tosi vähän kirjoja, kun ei tiedä miten tuo näkökyky säilyy. Täytynee kokeilla äänikirjoja, kun sais rauhassa kuunnella. :)
Me kookoon kanssa suunnitellaan Pyhiinvaellusmatkaa Espanjaan, vaivaiset 800 km se vaellus.Anceli kirjoitti:
Täytyy katsella kirjastosta sitä uusinta Coelhoa, kyllä se sieltä löytyy.
Ostan nykyisin tosi vähän kirjoja, kun ei tiedä miten tuo näkökyky säilyy. Täytynee kokeilla äänikirjoja, kun sais rauhassa kuunnella. :)
Me kookoon kanssa suunnitellaan Pyhiinvaellusmatkaa Espanjaan, vaivaiset 800 km se vaellus.Nii joo.
Siitähän se kertoo toikin Coelhon Pyhiinvaellus, Santiago de Compostelan reitistä.
Sinnehän te ainakin jossain vaiheessa suunnittelitte lähtevänne käveleskelemään :))
Mulla on se kanssa niiden mun unelmapaikkojen listalla.
Mutta siellä on niin paljon paikkoja että jos en voita lotossa päävoittoa niin tällä vauhdilla ei enää vuodet kaikkeen riitä.tulisilla kirjoitti:
Heh, en tiennytkään olevani "sivistynyt yleisesti".
Ja Carsia Marquezia olen lukenut omasta mielenkiinnosta kun joskus tullut vastaan jossain.Olikse jotenkin pahasti sanottu?
tulisilla kirjoitti:
Nii joo.
Siitähän se kertoo toikin Coelhon Pyhiinvaellus, Santiago de Compostelan reitistä.
Sinnehän te ainakin jossain vaiheessa suunnittelitte lähtevänne käveleskelemään :))
Mulla on se kanssa niiden mun unelmapaikkojen listalla.
Mutta siellä on niin paljon paikkoja että jos en voita lotossa päävoittoa niin tällä vauhdilla ei enää vuodet kaikkeen riitä.Just siitä se kertoo ja meillä on sama haave kookoon kanssa, lähde mukaan, kolme on enemmän kuin kaksi.
Yksi jos sortuu, muut tukena ois, sanotaan runossakin.
Sovitaan niin, että jos mie alan lottoamaan ja jos mie voitan tarpeeksi, niin sitten meillä on rahaa matkaan. :)
Toivottavasti tää tapahtuu ennen kuin ollaan kovin huonokuntoisia, ettei k/k joudu kantamaan meitä.Paloma.se.co kirjoitti:
Olikse jotenkin pahasti sanottu?
No ei ollut.
Mua vaan alkoi huvittamaan ja välttämättä mun ajatus huumorista ei aina aukea kaikille.
Joten ei todellakaan ollut.- demeter
Anceli kirjoitti:
Just siitä se kertoo ja meillä on sama haave kookoon kanssa, lähde mukaan, kolme on enemmän kuin kaksi.
Sovitaan niin, että jos mie alan lottoamaan ja jos mie voitan tarpeeksi, niin sitten meillä on rahaa matkaan. :)
Toivottavasti tää tapahtuu ennen kuin ollaan kovin huonokuntoisia, ettei k/k joudu kantamaan meitä.Et olis kertonut, Anceli. Täältä voi ilmoittautua joukko mustiksia (mä ainakin) teidän vaellukselle..))
demeter kirjoitti:
Et olis kertonut, Anceli. Täältä voi ilmoittautua joukko mustiksia (mä ainakin) teidän vaellukselle..))
Mukaan vaan, sitä hauskempaa mitä enemmän kavereita pölyävää hiekkatietä tallustaa.
Mustis ei tarvitse kenenkään olla, k/k on ystävänä maailman parhain.
Taidankin kysäistä mikä on tilanne Turun suunnalla, joko patikointikengät on rasvattu. :))- demeter
tulisilla kirjoitti:
Katselin juuri viikolla että täytynee metsästää tuo uusin tonne muiden jatkoksi.
Mullehan se matka tulee olemaan Pyhiinvaellusmatka :)Mikähän siinä, tulisilla, että Paul Coelho (suom. Pauli Kohelo) ei ole tehnyt minuun kovin suurta vaikutusta? Tullut kai liikaa luettua tuon tyyppista kirjallisuutta. Castanedasta se alkoi sitten tuli nämä Redfordit ja muut.
Hienosti Coelho kirjoittaa tietty. Etelä-amerikkalaista olen tykännyt Isabelle Allenden (tulikohan nimi oikein ?) kirjoista.
Mua vähän innosti brittikirjailija Ian McEvan. Kirjojen aiheet on aika karmaisevia joskus (esim. Sementtipuutarha) mutta hän on loistava ihmiskuvaaja. - demeter
Anceli kirjoitti:
Mukaan vaan, sitä hauskempaa mitä enemmän kavereita pölyävää hiekkatietä tallustaa.
Mustis ei tarvitse kenenkään olla, k/k on ystävänä maailman parhain.
Taidankin kysäistä mikä on tilanne Turun suunnalla, joko patikointikengät on rasvattu. :))Olen kyllä ymmärtänyt teidän ystävyyden laadun, Anceli, se on sellaista avarasydämisten sielunveljeyttä/sisaruutta, joka ei sulje piiristään ketään pois.
Mutta pidetään asia mielessä, se vaellus. demeter kirjoitti:
Mikähän siinä, tulisilla, että Paul Coelho (suom. Pauli Kohelo) ei ole tehnyt minuun kovin suurta vaikutusta? Tullut kai liikaa luettua tuon tyyppista kirjallisuutta. Castanedasta se alkoi sitten tuli nämä Redfordit ja muut.
Hienosti Coelho kirjoittaa tietty. Etelä-amerikkalaista olen tykännyt Isabelle Allenden (tulikohan nimi oikein ?) kirjoista.
Mua vähän innosti brittikirjailija Ian McEvan. Kirjojen aiheet on aika karmaisevia joskus (esim. Sementtipuutarha) mutta hän on loistava ihmiskuvaaja.Oikeesti ainoo Coelhon kirjoista josta olen todella pitänyt on Portobellon noita.
Isabel Allenden Henkien talo kuuluu ehdottomasti tuohon listaan samoin joku Mario Vargas Llosan suuremmista töistä, esim. Vihreä talo tai Keskusteluja katedraalissa.demeter kirjoitti:
Mikähän siinä, tulisilla, että Paul Coelho (suom. Pauli Kohelo) ei ole tehnyt minuun kovin suurta vaikutusta? Tullut kai liikaa luettua tuon tyyppista kirjallisuutta. Castanedasta se alkoi sitten tuli nämä Redfordit ja muut.
Mua vähän innosti brittikirjailija Ian McEvan. Kirjojen aiheet on aika karmaisevia joskus (esim. Sementtipuutarha) mutta hän on loistava ihmiskuvaaja.Minulle McEvanin kirjoista on jäänyt mieleen Rannalla, siitä jäi jotenkin surullinen ja harmistunut olotila, ei noin saisi käydä. Olen kai romantikko. :)
http://www.otava.fi/kirjat/suomennettu/2007/fi_FI/rannalla/demeter kirjoitti:
Olen kyllä ymmärtänyt teidän ystävyyden laadun, Anceli, se on sellaista avarasydämisten sielunveljeyttä/sisaruutta, joka ei sulje piiristään ketään pois.
Mutta pidetään asia mielessä, se vaellus.Hyvin olet ymmärtänyt, joskus kohtaa ihmisen jonka kanssa löytyy se sielunyhteys. Ja mukaan mahtuu muitakin sisaria ja veljiä.
Pidetään vaellus mielessä, niin kauan kuin on elämää, on toivoa.demeter kirjoitti:
Mua vähän innosti brittikirjailija Ian McEvan. Kirjojen aiheet on aika karmaisevia joskus (esim. Sementtipuutarha) mutta hän on loistava ihmiskuvaaja.No eihän kaikki kaikesta :)
Enkä minäkään niin suurella innolla lue jokaista Koheloa :), toisekseen vaatii nämäkin kirjat aina sen tietyn mielentilan.
Yleensä tuo Coelhon tietynlainen ajatusmaailma saa joko hymisemään itsekseen että juuri noin minäkin näen asioita. Tai sitten päin vastoin, höpisen mielessäni että nythän olet täysin hakoteillä ajatustesi kanssa.
Ehä juuri se että usein mietin mennäänkö kirjassa mun ajatusmaailman mukaan tai sitä vastaan
Onneksi On paljon kirjailijoita ja vielä enemmän kirjoja, niin että kaikille jotka lukea tykkää löytyy kyllä omansaAnceli kirjoitti:
Just siitä se kertoo ja meillä on sama haave kookoon kanssa, lähde mukaan, kolme on enemmän kuin kaksi.
Toivottavasti tää tapahtuu ennen kuin ollaan kovin huonokuntoisia, ettei k/k joudu kantamaan meitä.A.lle
Ai vai niin JOS alat.
Huomaatko että miettiessäs alatko vai et aika kuluu jo kamalaa vauhtia.
Sitten kun saat sen voiton (huomaa, kun saat) niin olemme jo k/k:n kannettavia molemmat.
Että nyt pistämään se lotto vetoon, jotta päästään reissuun.
Siellä on kait nyt aika iso potti vielä.- demeter
Anceli kirjoitti:
Minulle McEvanin kirjoista on jäänyt mieleen Rannalla, siitä jäi jotenkin surullinen ja harmistunut olotila, ei noin saisi käydä. Olen kai romantikko. :)
http://www.otava.fi/kirjat/suomennettu/2007/fi_FI/rannalla/Kieltämättä vähän jäi turhautunut olo minullekin tuosta Rannalla-tarinasta. Mutta ihmiskuvaus oli siinäkin kirjassa todella ansiokasta. Aika neuroottisia kai McEvanin henkilöt ovat, mutta niin uskottavia...
demeter kirjoitti:
Mua vähän innosti brittikirjailija Ian McEvan. Kirjojen aiheet on aika karmaisevia joskus (esim. Sementtipuutarha) mutta hän on loistava ihmiskuvaaja.No, et ole ainoa. Tilapäisilmiö, kuten ne Castanedatkin...
- demeter
yohuuhkaja kirjoitti:
No, et ole ainoa. Tilapäisilmiö, kuten ne Castanedatkin...
Näin varmasti, yöhuuhkaja. Castanedalaisuus on kuollut, vaikka se oli kai hyvinkin voimissaan kirjojen aikaan, siis Amerikassa. Luin kyllä kaikki kirjat, mutta vain parista jäi jotakin mieleen...
tulisilla kirjoitti:
A.lle
Ai vai niin JOS alat.
Huomaatko että miettiessäs alatko vai et aika kuluu jo kamalaa vauhtia.
Sitten kun saat sen voiton (huomaa, kun saat) niin olemme jo k/k:n kannettavia molemmat.
Että nyt pistämään se lotto vetoon, jotta päästään reissuun.
Siellä on kait nyt aika iso potti vielä.Nimenomaan Jos alan ja tänään en enää ala.
Saunan päälle en lähde cityyn lottokuponkia viemään.
Eikä me miljoonia tarvita, kunhan joku satatuhattakin saataisiin, sillä reissaa jo kummasti.
Huomaa Saataisiin!
Minen teitä kanna, hommaan sherpat jotka saa raahata jos ootte niin vaivaisia ettette kävellä jaksa.
:)
- Satu*
Anne Swärd: ''Viimeiseen hengenvetoon'' on aika hyvä,
pidin tosi paljon.
Keskeneräisiä on paljon: Rakel Liehu: ''Helene'', Coetsee: ''Nuoruus'', Hannu Väänänen:''Toiset kengät'', Kjell Westö:''Missä kuljimme kerran'' ja ''Leijat Helsingin yllä''... ( ja monia muita kesken jättämiäni lahjoja kirjahyllyssäni).
Eläkeläisen kiireet syynä, ei kirjoissa vikaa.
:) Iloista lauantaita!- .
Hannu Väisänen.
- demeter
Heh, samoja kirjoja on minultakin jäänyt kesken, Satu. "Helene" Westö ja Coetsee. Hännu Väisäsen Toiset kengat luin, mutta en jatko-osia.
- Satu*
Lukemattomia lukemattomia kirjoja ja ajattelemattomia ajatuksia! :)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol6182561Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4162033Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H231960JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191556- 671489
Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641488- 1241243
Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka221050Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.181002Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16978