Eipä näytä täällä liioin kukaan tietävän mikä on johdannainen

Pentti X

Pettynyt. Ei täältä juttukaveria saa.

5

217

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä tiedän

      Oiskohan kenties nainen, joka huutaa alaisilleen että "johdan!"

    • N

      Just

    • bulleropeeaa

      No mikä se sitten on?

      • Pankkimies

        Johdannainen on tyypillisesti sopimus/sitoumus tulevaisuudessa tapahtumasta tavaran tai useimmiten valuutan tai korkoerän suorituksesta. Tyypillisimmin tavallinen ihminen tai yrittäjä voi törmätä johdannaisiin asioidessaan pankissa ja ollessaan tekemisissä valuuttojen tai lainojen korkojen kanssa
        Kaksi perusesimerkkiä:
        1) yritys ostaa tavaroita euroissa, mutta myy niitä dollareissa
        - sillä on riski valuuttojen arvojen muuttumisesta oston ja myynnin välillä
        - yritys joutuu esim. valmistamaan tuotteen nyt ja kulut ovat eurioissa, mutta se saa siitä rahat dollareissa vasta esim. 6kk:n päästä
        - suojatakseen valuuttakurssiriskinsä, yritys sopii pankin kanssa voivansa vaihtaa 6kk:n päästä saamansa dollarit etukäteen määrätyllä kurssilla euroiksi
        - yritys siis saa vamuuden jo nyt siitä paljonko sen saamilla dollareilla saa 6kk:n päästä euroja (kyse on valuuttatermiinistä, joka on yksi johdannainen)

        2) yrityksellä on 10 vuoden laina, jonka pääoma on 100.000€ ja korko Euribor 6kk 2,5%
        - suojatakseen korkoriskinsä yritys tekee ns. korkosuojauksen eli swapin esim 5 vuodeksi. Tämä suojaus on myös ns. johdannainen
        - hieman yksikertaistettuna suojauksessa yritys esim. sopii, että se maksaa 6kk:n välein vaihtuvan Euriborin ( marginaalin) sijasta pankille 5 vuoden ajan 1,25%:n kiinteää korkoa ( marginaalia)
        - etu on siis siinä, että yritys tietää korkokulunsa tarkkaan seuraava viiden vuoden ajan
        - lisäetua voi tulla siitä, että 6kk:n euribot nousee paljon yli 1,25%:n seuraavan 5 vuoden aikana
        - kyse on siis eräänlaisesta vakuutuksesta

        Vastaavia esimerkkejä voisi kirjoittaa myös osakkeista, öljystä tai muista hyödykkeistä.


    • Morgan

      Mä kyllä tiedän ja olisi kiva saada joku muukin jutteluväline treidaajille kuin nuo KL:n palstat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe