Eipä näytä täällä liioin kukaan tietävän mikä on johdannainen

Pentti X

Pettynyt. Ei täältä juttukaveria saa.

5

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä tiedän

Oiskohan kenties nainen, joka huutaa alaisilleen että "johdan!"

• N

Just

• bulleropeeaa

No mikä se sitten on?

• Pankkimies

Johdannainen on tyypillisesti sopimus/sitoumus tulevaisuudessa tapahtumasta tavaran tai useimmiten valuutan tai korkoerän suorituksesta. Tyypillisimmin tavallinen ihminen tai yrittäjä voi törmätä johdannaisiin asioidessaan pankissa ja ollessaan tekemisissä valuuttojen tai lainojen korkojen kanssa
        Kaksi perusesimerkkiä:
        1) yritys ostaa tavaroita euroissa, mutta myy niitä dollareissa
        - sillä on riski valuuttojen arvojen muuttumisesta oston ja myynnin välillä
        - yritys joutuu esim. valmistamaan tuotteen nyt ja kulut ovat eurioissa, mutta se saa siitä rahat dollareissa vasta esim. 6kk:n päästä
        - suojatakseen valuuttakurssiriskinsä, yritys sopii pankin kanssa voivansa vaihtaa 6kk:n päästä saamansa dollarit etukäteen määrätyllä kurssilla euroiksi
        - yritys siis saa vamuuden jo nyt siitä paljonko sen saamilla dollareilla saa 6kk:n päästä euroja (kyse on valuuttatermiinistä, joka on yksi johdannainen)

2) yrityksellä on 10 vuoden laina, jonka pääoma on 100.000€ ja korko Euribor 6kk 2,5%
        - suojatakseen korkoriskinsä yritys tekee ns. korkosuojauksen eli swapin esim 5 vuodeksi. Tämä suojaus on myös ns. johdannainen
        - hieman yksikertaistettuna suojauksessa yritys esim. sopii, että se maksaa 6kk:n välein vaihtuvan Euriborin ( marginaalin) sijasta pankille 5 vuoden ajan 1,25%:n kiinteää korkoa ( marginaalia)
        - etu on siis siinä, että yritys tietää korkokulunsa tarkkaan seuraava viiden vuoden ajan
        - lisäetua voi tulla siitä, että 6kk:n euribot nousee paljon yli 1,25%:n seuraavan 5 vuoden aikana
        - kyse on siis eräänlaisesta vakuutuksesta

Vastaavia esimerkkejä voisi kirjoittaa myös osakkeista, öljystä tai muista hyödykkeistä.

• Morgan

Mä kyllä tiedän ja olisi kiva saada joku muukin jutteluväline treidaajille kuin nuo KL:n palstat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      182
      6614
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1049
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      985
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      839
    Aihe