Korjauskehotus

katsastusongelma

Sain katsastuksessa korjauskehotuksen kun auton puhaltimessa toimii vain täysi nopeus. Eikös tärkein ole se että huurteenpoisto toimii, ei se millä voimakkuuksilla ,kunhan huurteenpoisto on riittävä. kyseessä kuitenkin -89 toyota. Jos en korjaa niin lähteekö kilvet jos poliisi sitä sattuu kokeilemaan? mitä voin tehdä asialle?

48

6119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikä ongelma?

      Voit korjata sen vian.

      • Ei ...tana!

        No onhan tossa nyt melkoinen ongelma! Voihan sen korjata mutta etuvastus maksaa ja jos se kärähtää uudestaan, pitää uusia puhallin ja taas etuvastus, eli rahaa voi palaa työn lisäksi osiin jo tuollaisen auton hinnan verran ja kaikki tämä vain sen takia, että kusipäinen katsastaja on tulkinnut, että huurtenpoistolaitteissa tulee toimia myös kaikki nopeudet, vaikka ei sellaista tosiaan missään erikseen mainita, eikä sellaista missään yleensä vaadita.

        Tuollaisessa kinnerissä varmasti tarpeeksi ihan oikeitakin vikoja, johon rahaa tunkea, kun että vain viihdyttääkseen typerän katsastajan mielihaluja.

        Kusipäinen suikkapää. Haistelkoon vehkeitään.


    • asiantuntija!

      Kuulepas tyhmeliini, mikset mene takaisin konttorille aseman päällikön puheille? Mitä se auttaa jos täällä suoli24 palstalla valitat? Kyllä ne juntin katsastusmiehen virheet voidaan korjata.

      Tulosta itsellesi tuolta linkistä sivu 38 mukaan. Kohdassa E5 sanotaan, että jos huurteenpoisto ei toimi, tulee hylky, jos se on heikkotehoinen, korjauskehotus, mutta missään ei puhuta että puhaltimen kaikkien nopeuksien pitäisi toimia.

      http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

    • Kumpsinkompsin

      No se on kehoitus ;)) ok asiaan: haet purkaamosta ehjän puhaltimen ja vaihdat, ei maksa paljoa, tai sitten ajelet vaan ja kokeilet onneasi, tuskin ne kilpiä ottaa pois (autohan on hyväksytty katsastuksessa), sakkoa voivat ropsauttaa, mut seuraavassa katsastuksessa se on taas edessä.

      • Tukka takana..

        Nimenomaan, taas edessä! Arvosteluperusteissa ei mainita, kun että huurteenpoisto joko toimii, tai ei! Jumankekka, jos täys teho toimii, niin ei se ***tana ainakaan heikkotehoinen ole! Miksi ketussa tuollaisen katsastajan aivopierun takia tulisi juosta jossain purkamoilla p*skoja osia pyörittelemässä?


      • huurteenpoisto
        Tukka takana.. kirjoitti:

        Nimenomaan, taas edessä! Arvosteluperusteissa ei mainita, kun että huurteenpoisto joko toimii, tai ei! Jumankekka, jos täys teho toimii, niin ei se ***tana ainakaan heikkotehoinen ole! Miksi ketussa tuollaisen katsastajan aivopierun takia tulisi juosta jossain purkamoilla p*skoja osia pyörittelemässä?

        Itselläni on vielä erillisellä kytkimellä vain täysi teho. Ei ole, eikä tule olemaan katsastuksessa sen suhteen ongelmia.


      • ratsastajakatsastaja
        Tukka takana.. kirjoitti:

        Nimenomaan, taas edessä! Arvosteluperusteissa ei mainita, kun että huurteenpoisto joko toimii, tai ei! Jumankekka, jos täys teho toimii, niin ei se ***tana ainakaan heikkotehoinen ole! Miksi ketussa tuollaisen katsastajan aivopierun takia tulisi juosta jossain purkamoilla p*skoja osia pyörittelemässä?

        Luepas uuudestaan ne arvosteluperusteet. Toinen nopeus ei toimi ->korjauskehotus.

        Eipä tuossa kauheasti epäselvää ole.


      • s.uikkapää.-
        ratsastajakatsastaja kirjoitti:

        Luepas uuudestaan ne arvosteluperusteet. Toinen nopeus ei toimi ->korjauskehotus.

        Eipä tuossa kauheasti epäselvää ole.

        "pyyhkijöiden toinen nopeus ei toimi", onko pyyhkijät ja huurteenpoisto sama asia, ääliö?! Juuri sinunlaisia kuspää katsastajia on töissä a-katsastuksessa! Ettekö oikeesti osaa lukea ja ymmärtää arvosteluperusteita..


    • vvvd

      Voit vaihtaa tojotaasi hanttimiehen puolella etujalkatilassa lämmityslaitteen kanavassa olevan vastuksen uuteen. Maksaa tarvikkeena kaksikymppiä. Lähtee kilvet jos korjaamatta jätät ja ratsiaan ajat.

    • PM

      Kahden kympin vastus, kahden minuutin työ. Luulisi olevan kahden kympin edestä mukavampi ajellakin kun valittavana on muitakin puhaltimen asentoja kuin pois ja infernaalinen meteli?

      • Pysytään asiassa!

        Ei kyse olekaan mistään muusta, kun siitä, että katsastuksessa tulee riittää se, että huurteenpoisto toimii! Mitä vittua se mukavuus suikkapäälle kuuluu?

        Seuraavaksi katsastaja vaatii vaihtamaan katkenneen antennin uuteen, koska uusi antenni maksaa vaan parikymppiä, eikä vaihtokaan kestä kauaan ja onhan se mukavampi ajella, kun radio ei suhise, tai vaihdettavaksi määrätään ratkennut takapenkin verhoilu, koska on katsurin mielestä on mukavampi tumputtaa penkillä, jossa ei ole verhoilun sauma ratkennut..

        Jos katsastajat vain hoitaisi sen työnsä ja jättäisi arvosteluperusteiden ulkopuoliset asiat ihan auton omistajan omiksi asioiksi, kuten lainsäätäjäkin on asian kaavaillut, maksoi ne sitten ihan mitä vaan.


      • Rekisteriote...

        "Kahden kympin vastus, kahden minuutin työ. Luulisi olevan kahden kympin edestä mukavampi ajellakin kun valittavana on muitakin puhaltimen asentoja kuin pois ja infernaalinen meteli? "

        Juuri näin! Kun sitten pakkasaamulla onkin puhallin hieman jäissä ja vastus kärähtää uudestaan, on työmantkallasi ratsia ja poliisi testaa puhaltimen nopeudet (voi hyvää päivää, mikä vaatimus, ei kuulu arvosteluperusteisiin), toteaa poliisi, ettei autoosi ole tehty katsastuksessa vaadittuja korjauksia ja repii autostasi kilvet.


      • vanhin suikkapää
        Pysytään asiassa! kirjoitti:

        Ei kyse olekaan mistään muusta, kun siitä, että katsastuksessa tulee riittää se, että huurteenpoisto toimii! Mitä vittua se mukavuus suikkapäälle kuuluu?

        Seuraavaksi katsastaja vaatii vaihtamaan katkenneen antennin uuteen, koska uusi antenni maksaa vaan parikymppiä, eikä vaihtokaan kestä kauaan ja onhan se mukavampi ajella, kun radio ei suhise, tai vaihdettavaksi määrätään ratkennut takapenkin verhoilu, koska on katsurin mielestä on mukavampi tumputtaa penkillä, jossa ei ole verhoilun sauma ratkennut..

        Jos katsastajat vain hoitaisi sen työnsä ja jättäisi arvosteluperusteiden ulkopuoliset asiat ihan auton omistajan omiksi asioiksi, kuten lainsäätäjäkin on asian kaavaillut, maksoi ne sitten ihan mitä vaan.

        Pysytään asiassa-olet täysin oikeassa. Kyllä suikkapäälle riittää täysi pyörimisnopeuden asento. Selvä työtapaturma.


    • työtapaturma

      Ei se vastus sen takia kärähdä. Toisaalta jos puhallin pyörii täydellä nopeudella, ei poliisia kiinosta pätkääkään muut nopeudet. Joko aloittaja on käynyt konttorilla korjaamassa virheen?

      • Rekisteriote...

        No kerropa älypää, miksi se vastus kärähtää? Jos otteessa lukee, että puhaltimen kaikki nopeudet tulee toimia päivään x mennessä, niin kyllä poliisia nimenomaan kiinnostaa, onko ne määrätyt viat korjattu.


    • Autoilija.

      Entä osaako kukaan fiksumpi vastata (mielestäni varsin tulkinnan varaiseen) katsastusaseman hylkäyspäätökseen, syy: käyttöjarrun poljintuntuman liialliseen pehmeyteen. Siis suomeksi sanottuna jarrupoljin painuu liian syvälle lattiaan. Tässä kaikki syyt hylkäävään päätökseen, mm riippumatta ajonopeudesta auto pysähtyy jarrupoljinta painamalla hyvin ja jarrutusarvot ovat peräti erinomaiset verrattuna muihin eri keskusteluissa lukemiini eri autojen jarrutusarvoihin ( omassa autossani 1 akseli vasen 3,1 ja okea 2,8 kN ja 2 akseli vasen 1,9 ja oikea 1,7 kN) Kysynkin siis voiko tavallinen kansalainen hakea muutosta/oikaisua katsastus insinöörin päätökseen joka tuntuu lähinnä saivartelulta ottaen huomioon vian vähäisyyden ja subjektiivisuuden. On toki totta että saman tyyppiset jarrupoljin ongelmat ovat yleisiä monissa automalleissa, mutta niistä on katsastuksessa vain huomautettu muille kuljettajille, itse sain hylkäävän päätöksen, joten koen sen epäoikeuden mukaisena. Korjaamoliike jonne sen vein antoi lähemmäs tuhannen euron kustannusarvion, (josta tosin autoliike hyvittää osan josta sen n 2 kk sitten hankin) Vaikka käyttöjarru ei autossani olekkaan paras mahdollinen, se kelpaisi hyvin minulle, jos vastassa on useiden satojen korjaamo lasku, enkä ole kiinnittänyt vetelään poljintuntumaan edes enää huomiota koeajon jälkeen. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

      • äkkijarrutus

        MInulla oli samanlainen tapaus. Katsastaja kertoi polkimen liikevaran olevan lähes hylkäysrajalla. Ajeltuani aikani poljin painui todella syvälle. Syynä oli jarrujärjestelmässä oleva ilma ja takajarrujen automaattisäädöt olivat jumissa. Korjauksen jälkeen jarrut toimivat loistavasti. En olisi kyllä katsuria moittinut, jos hän olisi hylännyt autoni polkimen painumisesta liian syvälle.


      • Jerdevi

        Mitä ilmeisimmin jarrusi ovat hajoamassa.

        Harvassa automallissa ko. ongelma on yleinen.

        Mikä autossasi aiheuttaa tuon tuntuman?


    • puavo1234

      etkö tosiaankaan tajua mitä korjauskehoitus tarkoittaa,juu kilvet lähtee ellet oo korjannut määräaikaan mennessä

    • Autoilija.

      Juu tajuan että ajokieltoon se auto menee jos ei korjauta sitä, mutta kysynkin sitä kuinka katsastusmiehen antaman ajokielto uhan voisi tavallinen autoilija kumota (esim valitus, oikaisu) tulisi meinaan huomattavasti edullisemmaksi kuin useiden satojen, ehkä tuhansien eurojen korjaamo lasku. Korjaamo jonne auton vein tarjosi ongelmaan mm jarrutehostimen vaihtoa, ja sanoi sen olevan syynä jarrujen kehnoon poljin tuntumaan (jota luonnollisesti epäilen). Jos fiksuja vastauksia näihin kysymyksiin löytyy niin kiitos ja kumarrus, ja tämä aihe on niin tavallinen että varmasti myös muut autoilevat palstan lukijat saavat hyvistä vastauksista erittäin tarpeellista tietoa!

      • Auto Masentaja 2

        Ilmaa ne jarrut niin tulevat kuntoon.


      • Autoilija vai?

        Oikaisua voit pyytää valvovalta viranomaiselta eli Trafilta. Meneppä osoitteeseen www.trafi.fi ja valitse tieliikenne ylävalikosta. Sieltä sitten ettimään tarkempia ohjeita tai numeroita.

        Tosin tuossa kohtaa et tule saamaan valitusta lävitse, koska asia lukee arvosteluperusteissa, jotka ovat Trafin omaa käsialaa ja niissä nimenomaan sanotaan ettei jarrupoljin saa painua liian pohjaan eikä olla pehmeä. Jälkitarkastus vika.

        Laita se vaan kuntoon koska ne jarrut eivät tule siitä paranemaan vaan huonontuvat entisestää.

        Olen itse ajanut autolla jossa poljintuntuma on pehmeä ja varsinkin ensiliukkailla sellaisen auton kanssa tulee kaupungissa jännät paikat. Jos joku muu ajaa autolla talvella eikä ole sillä aikaisemmin ajanut niin voit olla varma että pelti kolisee.

        Kokeileppa vaikka ilmata jarrut ensin ja jos poljin tuntuma ei muutu niin mene vaikka merkkiliikkeeseen ja kysy heiltä mielipidettä.


    • PM

      Epänormaali poljintuntuma on hylkyvika, ei voi mitään. Jos poljintuntuma ei ole normaali, on jarruissa jotain vialla, ja sehän ei käy päinsä. Ovat kuitenkin sen verran tärkeät autossa.

      Dynamometrin antamia huippuarvoja vertailemalla ei voi päätellä paljoakaan jarrujen kokonaistehokkuudesta, eikä ainakaan vertailla eri autoja keskenään. Huippuarvot kuitenkin määräytyvät lähinnä renkaan ja rullan välisen kitkan perusteella. Sama auto voi antaa toisella dynamolla 2 kN / pyörä ja toisella 3...

      Dynamolla tarkastetaan lähinna kaikkea muuta kuin huippuarvoa. Takajarruja ei välttämättä saa dynamolla lukkoon, eli niiden osalta noita huippuarvoja voi tapauksesta riippuen tarkastella, mutta etupää menee poikkeuksetta.

      Mikä auto kyseessä? Diesel?

      • Anonyymi

        Jos takapyörät ei lukkiudu jdynossa niin silloin tulee hylky.


    • Autoilija.

      Juu kiitos asiallisista vastauksista ja autoni on jo pajalla, odottelen vaan korjauksen valmistumista, ja kyseessä opel vectra, vm06, 2,8 bensa koneella. Toimin nyt katsastus insinöörin ohjeiden mukaan, ja yritän saada sen läpi jälkitarkastuksessa. Aloitin aiheesta keskustelun mm siksi etten ole ajossani edes kiinnittänyt jarrupoljin tuntumaan huomiota ennen katsastusta, myös mm opelclub finland keskustelu sivuilla, olen lukenut että, lähes vastaavaa autoa katsastettaessa ko. ongelmasta saatu vain huomautus, (olis riittänyt meinaan mullekkin). No odottelen auton valmistumista, saa nähä paljon on nollia korjaus laskussa = )

    • katsastusongelma

      kiitos asiantuntija ja muut! tolostin sivun 38 ja painelin katastus päällikön puheille. Hän soitteli hetken trafiin ja kyseli ja sen jälkeen poisti kaikki korjauskehoitukset ja tulosti puhtaat paperit.

      • vanhin suikkapää

        Mitkä oli ne muut korjauskehoitukset ja millä perusteella ne poistettiin?


    • Nytkö olet onnellinen ?
      Taidat olla onnellinen jo syntyissään tai viimeistään edellämenijän perseessä.
      Osta 4x4 citymaasturi niin jarruja ei välttämäti edes kokeilla dynossa. Pääset tuostakin painajaisesta.

    • s.uikkapää=

      Vaikka olisi neliveto, jarrut kuuluu testata dynolla. Jos asemalla ei ole "nelivetodynamometriä", käytetään toisten pyörien alla rullia. Ei se vaikeampaa ole kuin etu/takavetoisten jarrutestaus! Tosin A-katsastuksessa tätä ei ymmärretä.. sitäpaitsi lähes kaikki nelivetoiset autot voidaan virrat sammutettuna ajaa mihin dynoon vain, esim. Volvot, VW (4Motion), Honda jne. jne.. ja esim. Audit (joissa Torsen tasauspyörästö) voidaan ajaa virrat päälläkin dynoon.. Että näin!

      • Autoilija vai?

        Ei se ihan näinkään ole. Trafi, eli aikanaan AKE on todennut ettei jatkuvanelivetoista autoa tarvitse mitata dynamometrillä. Sen saa toki jos haluaa, katsastajalla on siihen oikeus. Siitä on olemassa pöytäkirja, mutta älä nyt vaan vaadi että alan sitä etsimään jostain hemmetin paperipinosta koska ei mielenkiinto siihen riitä.

        A-katsatuksella on varmasti maan kattavin tietojärjestelmä koskien nelivetojen dynomittauksia. Tämä johtuu Autotohtoripalvelun kuntotarkastuksista ja niissä pyritään aina tekemään jarrumittaukset kaikkiin autoihin.
        Valitettavasti on ollut tapauksia joissa Juuri nuo mainitsemasi VW:n autojen laatikko on hajonnut. Syystä tai toisesta.

        Joten väitteesi on virheellinen. Toivottavasti olet ollu A-katsastuksessa töissä kun niin hyvin tiedät.


      • s.uikkapää=
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Ei se ihan näinkään ole. Trafi, eli aikanaan AKE on todennut ettei jatkuvanelivetoista autoa tarvitse mitata dynamometrillä. Sen saa toki jos haluaa, katsastajalla on siihen oikeus. Siitä on olemassa pöytäkirja, mutta älä nyt vaan vaadi että alan sitä etsimään jostain hemmetin paperipinosta koska ei mielenkiinto siihen riitä.

        A-katsatuksella on varmasti maan kattavin tietojärjestelmä koskien nelivetojen dynomittauksia. Tämä johtuu Autotohtoripalvelun kuntotarkastuksista ja niissä pyritään aina tekemään jarrumittaukset kaikkiin autoihin.
        Valitettavasti on ollut tapauksia joissa Juuri nuo mainitsemasi VW:n autojen laatikko on hajonnut. Syystä tai toisesta.

        Joten väitteesi on virheellinen. Toivottavasti olet ollu A-katsastuksessa töissä kun niin hyvin tiedät.

        Itse en todellakaan ole töissä A:lla, enkä menisikään. Kaikki asiakkaat joilla nelivetoinen auto ja ovat aikasemmin käyneet A:lla, ihmettelevät jarrujen testausta dynolla. Meillä kun sattuu olemaan nelivetodyno.. eli aiemmin ei ole testattu dynolla vaikka pitäisi/olisi mahdollista.. Eikä se jakolaatikko/vetopyörästö mihinkään hajoa mistään autosta jos sen kanssa ollaan muutama kymmenen sekuntia dynolla... Luepa uudestaan auton valmistajien antamat ohjeet!

        Joka viikko saa kuulla asiakkailta kommentteja/kokemuksia a-katsastuksesta.. eikä niinkään positiivisia! Esim. tuulilasia ei heidän mielestään tarvitse vaihtaa jos kuljettajan näkökentässä oleva halkeama on pelkääjän puolella...Näitä esimerkkejä voisin kirjoitella vaikka kuinka paljon! Ja otteelle merkitään HYLKY vikoja korjauskehotuksiksi..Näitäkin olen nähnyt monia! Parhaat on ollu kuluneet jarrupalat, tehoton iskari, väljä raidetangonpää..ei jumalauta sanon minä! vittu mitä toimintaa..todella epäammattimaista!!


      • Ei ***tana!
        s.uikkapää= kirjoitti:

        Itse en todellakaan ole töissä A:lla, enkä menisikään. Kaikki asiakkaat joilla nelivetoinen auto ja ovat aikasemmin käyneet A:lla, ihmettelevät jarrujen testausta dynolla. Meillä kun sattuu olemaan nelivetodyno.. eli aiemmin ei ole testattu dynolla vaikka pitäisi/olisi mahdollista.. Eikä se jakolaatikko/vetopyörästö mihinkään hajoa mistään autosta jos sen kanssa ollaan muutama kymmenen sekuntia dynolla... Luepa uudestaan auton valmistajien antamat ohjeet!

        Joka viikko saa kuulla asiakkailta kommentteja/kokemuksia a-katsastuksesta.. eikä niinkään positiivisia! Esim. tuulilasia ei heidän mielestään tarvitse vaihtaa jos kuljettajan näkökentässä oleva halkeama on pelkääjän puolella...Näitä esimerkkejä voisin kirjoitella vaikka kuinka paljon! Ja otteelle merkitään HYLKY vikoja korjauskehotuksiksi..Näitäkin olen nähnyt monia! Parhaat on ollu kuluneet jarrupalat, tehoton iskari, väljä raidetangonpää..ei jumalauta sanon minä! vittu mitä toimintaa..todella epäammattimaista!!

        Kerropa, missä noin "viisas" mies, kun sinä on sitten töissä, niin osaan sitten varoa?


      • Juido
        s.uikkapää= kirjoitti:

        Itse en todellakaan ole töissä A:lla, enkä menisikään. Kaikki asiakkaat joilla nelivetoinen auto ja ovat aikasemmin käyneet A:lla, ihmettelevät jarrujen testausta dynolla. Meillä kun sattuu olemaan nelivetodyno.. eli aiemmin ei ole testattu dynolla vaikka pitäisi/olisi mahdollista.. Eikä se jakolaatikko/vetopyörästö mihinkään hajoa mistään autosta jos sen kanssa ollaan muutama kymmenen sekuntia dynolla... Luepa uudestaan auton valmistajien antamat ohjeet!

        Joka viikko saa kuulla asiakkailta kommentteja/kokemuksia a-katsastuksesta.. eikä niinkään positiivisia! Esim. tuulilasia ei heidän mielestään tarvitse vaihtaa jos kuljettajan näkökentässä oleva halkeama on pelkääjän puolella...Näitä esimerkkejä voisin kirjoitella vaikka kuinka paljon! Ja otteelle merkitään HYLKY vikoja korjauskehotuksiksi..Näitäkin olen nähnyt monia! Parhaat on ollu kuluneet jarrupalat, tehoton iskari, väljä raidetangonpää..ei jumalauta sanon minä! vittu mitä toimintaa..todella epäammattimaista!!

        Aikoinaan A-Katsastuksessa töissä ollessani (en ole enää katsastusalalla) kuulin tuollaisia kommentteja/kokemuksia asiakkailta jatkuvasti muiden firmojen asemista. Samaten muiden firmojen miehet kirjoittelivat selviä hylkyvikoja rekisteriotteelle. Taitaa olla niin, että A-Katsastukselta on pätevä porukka siirtynyt muille ja muilta on epäpätevä porukka siirtynyt A-Katsastukseen.


      • Autoilija vai?
        s.uikkapää= kirjoitti:

        Itse en todellakaan ole töissä A:lla, enkä menisikään. Kaikki asiakkaat joilla nelivetoinen auto ja ovat aikasemmin käyneet A:lla, ihmettelevät jarrujen testausta dynolla. Meillä kun sattuu olemaan nelivetodyno.. eli aiemmin ei ole testattu dynolla vaikka pitäisi/olisi mahdollista.. Eikä se jakolaatikko/vetopyörästö mihinkään hajoa mistään autosta jos sen kanssa ollaan muutama kymmenen sekuntia dynolla... Luepa uudestaan auton valmistajien antamat ohjeet!

        Joka viikko saa kuulla asiakkailta kommentteja/kokemuksia a-katsastuksesta.. eikä niinkään positiivisia! Esim. tuulilasia ei heidän mielestään tarvitse vaihtaa jos kuljettajan näkökentässä oleva halkeama on pelkääjän puolella...Näitä esimerkkejä voisin kirjoitella vaikka kuinka paljon! Ja otteelle merkitään HYLKY vikoja korjauskehotuksiksi..Näitäkin olen nähnyt monia! Parhaat on ollu kuluneet jarrupalat, tehoton iskari, väljä raidetangonpää..ei jumalauta sanon minä! vittu mitä toimintaa..todella epäammattimaista!!

        A-katsatuksella kuulee ihan vastaavia tarinoita kilpailevista asemista että ei kannata alkaa syyllistämään. Jos olet oikeasti katsastaja niin tiedät että asiakkaat puhuvat mitä puhuvat ja kaikkea ei kannata aina uskoa. Kaikki tämä riippuu asemasta ja katsatajasta sekä asiakkaasta.
        Tarina muuttuu kertojan suussa herkästi ja on niitä henkilöitä jotka eivät välitä tuon taivaallista jostain halkeamista. Sinunkin pitäisi se tietää. Tosin en tiedä olet ollut useammalla kuin yhdellä asemalla töissä ja oletko ollut useammassa kuin yhdessä firmassa. Toimintatapoja on juuri niin monta kuin on tekijöitäkin, tosin näin ei pitäisi olla vaan työ kuuluu tehdä tasalaatuisesti ja niin että kaikki tekevät samalla tavalla. Mutta valitettavasti tälläkin alalla on niitä sankareita jotka ovat jääräpäitä tai vain luulevat tietävänsä paremmin. Kyse on siis vääränlaisesta asennoitumisesta työhön.

        Mutta tässä muutamia ohjeita koskien kaksipyörä dynamometrillä nelivedon mittausta.

        Alfaromea Q4 92-94
        Jatkuva viskolukolla ei saa mitata
        155 Q4, 155 2.0i Turbo, 164 Q4
        Vastaavakuin yllä, ei voi mitata
        159 Q4 2005-
        Jatkuva neliveto torsenilla ei voi mitata
        Brera q4 2005-
        Vastaava kuin yllä ei voi mitata.
        Audi 80 Quattro 1983-1987
        jatkuva, keskitasauspyöräsön lukko,
        Voi mitata lukko irtikytkettynä.
        Audi 80 Quattro, 90 1987-1995
        Jatkuva, torsen-tyyppinen keskitasauspyörästö
        Voi tarkastaa lyhytaikaisesti alle 5 km/h pörivällä dynamometrillä.
        100/200 Quattro 1985-1987
        Jatkuva, lukittava keskitasauspyörstä,
        voi tarkastaa lukkko irtikytkettynä
        Kaikki vanhat 80-90 lukujen audit voi mitata joko lukko irti tai alle 5 km/h pyörintänopeudella

        A4,A5,A6,A8,V8,S2,S4,S5 yms.
        Testattavan askelin pyöriä tulee pyörittää eri suuntiin.
        Kaikki yllämainitut mallit voi mitata 2 pyörädynolla alle 6 km/h nopeudella lyhytaikaisesti.
        Audi A3 98-, S3 99-, Audi TT 98-
        Varustettu Haldexilla, voi mitata moottori sammutettuna

        Ja lista jatkuu.

        Mutta vielä kerran painotan asiaa ettei nelivetoja tästä huolimatta tarvitse
        mitata ja siitä on Trafin (entisen AKE:n) päätös ja sillä mennään.
        Tee sinä sen nelipyörä dynosi kanssa miten haluat, ne joilla on kaksipyörä dyno tekee niin kuin parhaaksi katsoo.

        Ai niin Oletko muuten muistanut tarkastaa KAIKISTA perävaunuista jarrut
        Dynamometrillä? Sehän on nykyään pakollista, pelkkä ajaminen ei riitä. Tämä koskee myö teliakselilla varustettuja vaunuja.


    • ihmettelevä.

      Miten tämä loppupään keskustelu liittyy enää mitenkään ketjun aloitukseen? Onko niin helvetin vaikee avata uusi keskustelu?

    • Autoilija vai?

      Kysyvä ei tieltä eksy.

      Jos nyt joku sattuu alkaa parjaamaan ihan pelkästään ihmisten jorinoiden perusteella niin kyllä siihen täytyy vastata. Vai olenko väärässä?

    • camuli

      Ihan tyypillistä että ne keskittyy jonninjoutavuuksiin. Omassa autossa kytättiin etusumuvaloa joka osoitti hivenen vinoon, ei tosin merkintää.Moitittiin myös takajarrujen tehoeroa. Tehoa oli mutta mutta ero liian suuri.. selvä vika joka täytyy korjata.Katsuri veikkasi että jo paloja herkistelemällä saattaisi tulla kuntoon. Vein auton korjaamolle jotta jarrut korjataan. Hetken päästä tulee soitto että tehoeron syy selvisi: olivat jarruja polkiessaan saaneet jarruputken poikki ja jarrunesteet hallin lattialle. Putki siis oli ollut aivan kypsä ja inssi ei ollut tätä huomannut. Myös toinen putki oli vaihtokunnossa( oli jo tihkunut). Jarrut on niin keskeinen osa turvallisuutta että olisi suotavaa että olisi huomattu, toisin sanoen olisivat siellä asemalla survoneet niitä jarruja kunnolla. Ei oikein huvittais ajaa kenenkään päälle tai päätyä pöpelikköön leväperäisyyden takia. Noin haperot putket on olleet lopussa jo vuosi sitten eikä silloinkaan ole ilmeisesti inssiä kiinnostanut kun auto meni läpi. Puhaltimia ja ajovalon lohkeamia yms muuta kyttäillään pieteetillä mutta jarruja ei.

      • Auto Masentaja 2

        Kerropa missä autossa jarruputket ruostuu?
        Minun halpisautossani (Pösö 205 vm -89) jarruputket on kuparia. Silti katsastustilastoissa lukee, että tavallisimpia vikoja siinä on ruostuneet jarruputket...


      • gokkomobiili

        Voi voi meidän äidin poikaa. Miksi et itse paina sitä jarrupoljinta suurella voimalla joka kerta kun käynnistät auton(tehostin toimii). Jos et jaksa, pyydä äitiäsi auttamaan.


      • camuli
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

        Kerropa missä autossa jarruputket ruostuu?
        Minun halpisautossani (Pösö 205 vm -89) jarruputket on kuparia. Silti katsastustilastoissa lukee, että tavallisimpia vikoja siinä on ruostuneet jarruputket...

        Ei se ruostukkaan vaan hapettuu ja syöpyy.


      • camuli
        gokkomobiili kirjoitti:

        Voi voi meidän äidin poikaa. Miksi et itse paina sitä jarrupoljinta suurella voimalla joka kerta kun käynnistät auton(tehostin toimii). Jos et jaksa, pyydä äitiäsi auttamaan.

        Eikö se katsastuksen idea ole huomata nämä jutut kuten lahot jarruputket. Noi minunkin jarrut olis varmaan kestäneet tavallista ajoa jonkin aikaa mutta entäs äkkitilanteet kun tulee refleksillä lyötyä jarrut pohjaan.


      • itsehoitoa
        camuli kirjoitti:

        Eikö se katsastuksen idea ole huomata nämä jutut kuten lahot jarruputket. Noi minunkin jarrut olis varmaan kestäneet tavallista ajoa jonkin aikaa mutta entäs äkkitilanteet kun tulee refleksillä lyötyä jarrut pohjaan.

        Näillä palstoillahan on jatkuvasti kirjoiteltu, ettei katsastusta tarvita. Survo vaan itse niitä jarruja. Saat kyllä lahot putket poikki. Ei siihen mitään suikkapäätä tarvita.


      • camuli
        itsehoitoa kirjoitti:

        Näillä palstoillahan on jatkuvasti kirjoiteltu, ettei katsastusta tarvita. Survo vaan itse niitä jarruja. Saat kyllä lahot putket poikki. Ei siihen mitään suikkapäätä tarvita.

        Katsastuksen pitäis olla laadukkaampaa ja tarkastuksen kohteilla joku tärkeysjärjestys. Tuntuu että monopoliaikoina ne oikeesti tsekkas alustankin ihan eri meiningillä kun nykyään. On nykysysteemissä hyviäkin juttuja kuten se että jos ajovalo osoittaa väärin niin inssi kaivaa kuuskulman ja vääntää kohdilleen, mulle käynyt näin pari kertaa ja siitä isot plussat. Mulle toi jarruhomma tuli ihan puun takaa kun olen ajatellut että nämä olis niitä primäärijuttuja tarkastaa. tässä maassa on niin vanha autokanta että kyllä katsastusta tarvitaan mutta sen laatua pitäis vaan vähän tehokkaammin valvoa vaikka pistokokein.


      • Autoilja vai?

        Mielenkiintoinen juttu, nimittäin nuo jarruputket. Katsastuksen yhteydessä runtataan aina joko jarrydynamomerillä tai paikallaan jarrupoljin pohjaan juuri sen takia että selviäsi kestääkö ne putket ja letku.

        Todennäköisesti ne ovat sillä hetkellä kestäneet ja hajonneet sitten huollon yhteydessä. Ruostunut teräs tuppaa olemaan sellaista ettei siitä oikein tiedä milloin se pettää ja kuinka paljon se vaatii rasitusta jotta tulee reikä. Koska pelkkä pintaruoste ei ole hylkäyksen syy ja kukaan ei ala kolkuttelemaan jarruputkia löytääkseen niistä reikiä. Ovat sen verran ohkasia.

        Jos jarrut ovat puoltaneet ja syynä on ollut jarruputkessa ollut vuoto niin kyllä sen olisi pitänyt katsastajan huomata. En keksi mitään muuta syytä siihen ettei sitä olisi huomattu kuin että joko autoa ei ole katsottu tai putki on jossain polttoainetankin päällä ja tihkunut niin vähän ettei se valu mihinkään. Sellainen on sitten todella harvinaista.

        No oli miten oli niin pääasia että tuli kuntoon. Jarruttomalla autolla ajo on harvinaisen paskamaista.


      • camuli
        Autoilja vai? kirjoitti:

        Mielenkiintoinen juttu, nimittäin nuo jarruputket. Katsastuksen yhteydessä runtataan aina joko jarrydynamomerillä tai paikallaan jarrupoljin pohjaan juuri sen takia että selviäsi kestääkö ne putket ja letku.

        Todennäköisesti ne ovat sillä hetkellä kestäneet ja hajonneet sitten huollon yhteydessä. Ruostunut teräs tuppaa olemaan sellaista ettei siitä oikein tiedä milloin se pettää ja kuinka paljon se vaatii rasitusta jotta tulee reikä. Koska pelkkä pintaruoste ei ole hylkäyksen syy ja kukaan ei ala kolkuttelemaan jarruputkia löytääkseen niistä reikiä. Ovat sen verran ohkasia.

        Jos jarrut ovat puoltaneet ja syynä on ollut jarruputkessa ollut vuoto niin kyllä sen olisi pitänyt katsastajan huomata. En keksi mitään muuta syytä siihen ettei sitä olisi huomattu kuin että joko autoa ei ole katsottu tai putki on jossain polttoainetankin päällä ja tihkunut niin vähän ettei se valu mihinkään. Sellainen on sitten todella harvinaista.

        No oli miten oli niin pääasia että tuli kuntoon. Jarruttomalla autolla ajo on harvinaisen paskamaista.

        Joo, jotain tämmöstä siinä on varmaan käynyt ja onni onnettomuudessa että hajosi korjaamolla eikä liikenteessä.


    • artalata

      kaikkien nopeuksien tulee toimia. piste.

      • it0nwb¨p

        Kui varten? Kene käskyst?


    • Anonyymi

      Viime viikolla kävi Fiat Panda katsastuksessa. Puhallinnopeuksista vain 3 ja 4 tomivat, 1 ja 2 täysin mykkkinä. Katsastusukko kääsi vipua kunnes puhalin alkoi pyöriä. totetesi vain, että ei näköjään toimi pienet nopeudet, mutta muuten toimii. Ei mitään korjauskehoitusta tai hylkyä. Puhtain paperein taas ensi vuoteen.
      Same homma oli edellisenäkin vuonna, joskin silloin puhallin oli valmiiksi kolmosella, eikä muita nopeuksia testattukaan, tänä vuonna unohdin kytkimen nolla-asentoon ja siitä tuo tämänkertainen sanallinen huomio tuli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe