Kuka todellisuudessa projisoi???

henna...

Täällä kirjoittavat jotkut narsistien piinaamaksi joutuneet omista kokemuksistaan hyvin todentuntuisesti ja kertovat havaineensa puolisossaan/seurustelukumppanissaan/ystävässään/työtoverissaan monia narsistsisesti persoonallisuushäiriöiselle ominaisia piirteitä ja kertovat elämässän juuri sellaisista asioista kuin se todellisuudessa narsistin läheisyydessä on.

Sitten on muutama sellainen, joka kirjoittaa aika ivalliseen sävyyn että tällaiset kirojitukset ovat dramatisoituja ruikutuksia. Sitten ilmaantuu pieni joukko niitä, jotka kehuva tällaista aloitusta ylivoimaisen upeiksi timanteiksi ja lähtevät keskustelemaan asiasta. Nykyisin taitaa olla vallalla sellaiset kommentit joiden sisältä on se, että uhrit projisoivat omaa pahuuttaan narsisteihin, kun puhuvat narsistin pahuudesta ja että tällaisen uhrin itsessään huomaaman pahuuden oivaltaminen olisi tie kehittymiseen, narsista eroon pääsyyn, narsistin kanssa pärjäämiseen, itsensä eheyttämiseen jne.

Uskon, että narsistin läheisyydessä ollessaan ja hänestä eroon kamppaillessaan suurin osa uhreista on miettinyt omaa osuuttaan liikaakin ja tuntenut narsistin manipuloimaa syyllisyyttä sellaisistakin asioista, mistä ei olisi mitään syytä tuntea syyllisyyttä. Eroon pääsemiseksi/erossa pysymiseksi on mielestäni syytä kyllä miettiä sitä, mikä itsessä on sellaista mikä on mahdollistanut narsistin piinan alla olemisen. Mutta siinä EI OLE kysymys siitä, että uhri projisoisi oman pahuutensa narsistiin vaan, narsisti on narsisti ja käyttäytyy narsistille ominaisin tavoin TÄYSIN RIIPPUMATTA SIITÄ minkälainen hänen uhrinsa on. Se että on joutunut narsistin piinaamaksi ei tarkoita sitä että uhri olisi välttämättä edes mitenkään heikko ihminen tai hänen psyykessään olisi mitään erityisen vakavia "vikoja", sen verran kiero ja ovela narsisti on manipuloinnissaan ja yrittäessään saada rakastuneen ihmisen tai ystävänsä koukkuunsa, ja työpaikoilla ei pääse eroon narsistista vaikka haluaisikin ja saa helposti esimerkiksi esimiehet uskomaan törkeisiin valheisiinsa sekä jos narsistilla on valtaa työpaikalla toisiin ihmisiin, niin hän käyttää tätä valtaansa väärin ja omaksi edukseen.

Tulee mieleen että toitommalla koko ajan esimerkiksi sitä että uhri projisoi omaa pahuuttaan narsistiin ja syyttää omasta pahuudestaan narsistia on tarkoitus "tukea" narsistien näkemystä siitä, että toinen ihminen on narsistin jatke, "minun tekoni" ovat "sinun tekojasi"?? EI pystytä näkemään/ei haluta nähdä sitä että uhrissa ja narsistissa on kysymys ihan ERILLISISTÄ ihmisistä, joiden teot ja pahuus eivät ole mitenkään sidoksissa keskenään.

Uhrit ovat yleensä minun tuntemani mukaan sellaisia ihmisiä, jotka ovat ihan jo ilman eri "kehoitustakin" tarkastelleet itseään ja heikkouksiaan ja puutteitaan, koska he PYSTYVÄT siihen PÄINVASTOIN KUIN NARSISTI, jolla ei ole minkäänlaisia eväitä siihen. Uhrin "heikkouksilla" EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ sen kanssa, miten narsistit toimivat ja kohtelevat kanssaihmisiään, se on ihan ERI ASIA.

Uhrit myös yleensä pystyvät oppimaan virheistään, pystyvät kehittämään itseään ihmisenä, mihin narsisti ei pysty tunne-elämän vammastaan johtuen.

93

564

Vastaukset 93

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henna...

Joskus tulee myös sellainen tunne. että joidenkin mielestä vain sellainen narsistin uhri olisi päässyt irti nansistista ja uhriudesta, joka irti päästyään omistaa elämänsä narsistien ymmärtämiselle. Minun mielestäni narsisti on samanlainen narsisti vaikkei hän enää henk koht minun elämääni vaikuttaisikaan, ei ne narsistisesti persoonallisuushäiriöisen ominaisuudet ja tapansa kohtella ihmisiä muutu siitä miksikään, minä en ole enää uhri mutta joku/jotkut muut on, enkä näe sitä yhtään hyväksyttävämpänä kuin sitä että miten hän aikoinaan kohteli minua tai yhtään hyväksyttävämpänä sitä miten narsistit yleensä kohtelee vaikutuspiirissään olevia.

• henna...

Ehkäpä tuo, että inhottaa suunnattomasti nuo "uhri projisoi oman pahuutensa narsistiin" tyyliset kommentit juontaa siihen, että siinä vaiheessa kun itse uskalsin ja tajusin tunnustaa itselleni sen, miten todella pahoihin tekoihin se narsisti pystyikään, niin jossain vaiheessa toipumistani tunsin valtavaa kauhua ja kammotusta kaikkea pahuutta kohtaan, en pystynyt esimerkiksi katsomaan telkkarista mitään missä riideltiin rajummin tai missä oli väkivaltaa tms, samalla tuli kammottava tunne kaikesta, missä itse huomasin toimivani ei-niin-hyvin (mikä ei ollut mitään verrattuna narsistiin mutta kuten nyt sen taas ymmärrän, KUKAAN ihminen ei ole täydellinen) ja nämä ei-toivotut piirteet, puutteeni tuntuivat hirmuisen pelottavilta. Olin ennen narsistia hyväksynyt itseni epätäydellisenä mutta suhteellisen kelpo ihmisenä, kuten nyt taas hyväksyn, mutta oli sellainenkin vaihe ja kun ajattelen että jos joku olisi silloin siinä vaiheessa tullut minulle sanomaan että se minkä olin suurella tuskalla saanut myönnetyksi itselleni eli sen että se toinen teki todellakin pahoja tekoja jatkuvasti olikin vain sitä että "projisoin oman pahuuteni narsistiin" ja että koska itse olin paha niin kuvittelin myös sen toisen tekevän pahoja tekoja, niin se olisi tehnyt hirveää tuhoa minussa.
      Sori nopeasti kirjoitettu, ehkä siksi vähän sekavaa mutta jos joku saisi ajatuksestani kiinni.

• xcch

" narsisti on narsisti ja käyttäytyy narsistille ominaisin tavoin TÄYSIN RIIPPUMATTA SIITÄ minkälainen hänen uhrinsa on"

Juuri noin henna, loistava kirjoitus.

lmeisesti kirjoittajien mielestä narsistit paranee kun heittävät kelvottoman puolisonsa ulos, samaa menetelmää voisi käyttää alkoholistit ja huumeitten käyttäjät. Jos ovat yksin niin voisivat hankkia jonkun "syntipukin" jota aikansa rääkättyään voisivat heittää ulos ja näin parantua..

• "lmeisesti kirjoittajien mielestä narsistit paranee kun heittävät kelvottoman puolisonsa ulos, samaa menetelmää voisi käyttää alkoholistit ja huumeitten käyttäjät. Jos ovat yksin niin voisivat hankkia jonkun "syntipukin" jota aikansa rääkättyään voisivat heittää ulos ja näin parantua.. "

Kiitos, timantti-idea! Kokeillaanko käytännössä? :)

• henna...

"...samaa menetelmää voisi käyttää alkoholistit ja huumeitten käyttäjät. Jos ovat yksin niin voisivat hankkia jonkun "syntipukin" jota aikansa rääkättyään voisivat heittää ulos ja näin parantua.. " "

Ihan osuva vertaus, kuvaa hyvin sellaisia "selittäjiä" jotka yrittävät syyllistää uhreja siitä minkälaisia narsistit ovat ja yrittävät manipuloida ihmisiä uskomaan, että narsistin pahuus johtuu heidän uhreistaan. Tuo selittely paistaa niin läpi vaikka olisi verhottu "tieteelliseen" sanastoon ja kaksoissidosviestintään ja moniselitteisiin muka-fiksultakin kuulostaviin lauseisiin.

• Kaikki taitaa käyttää projektiota jossain elämän vaiheessa.

"Projektio (lat. proiacere 'heittää eteen') eli sijoittaminen on psykologian ja psykiatrian käsite, jolla tarkoitetaan omien mielensisältöjen heijastamista toiseen ihmiseen tai muuhun ulkoiseen kohteeseen. Projektio kuuluu ns. defenssimekanismeihin. Asianosainen ei välttämättä ole tietoinen projektiostaan eikä oivalla, että hän havainnoi omaa psyykkistä todellisuuttaan ikään kuin se olisi objektiivista todellisuutta. Kyseiset mielensisällöt koetaan usein torjuttaviksi, ja ne saattavat ärsyttää tai ahdistaa asianosaista itseään" -wiki-

"ja on niitä, jotka eivät edes yritä nähdä itseään, vaan tyytyvät siihen lammesta heijastuvaan idealisoituun kuvaan itsestään ... jolloin kaikki pahuus on turvallisesti lohkottu, koteloitu ja heijastettu pois itsestä .. -temppuilija-

wiki tarjoaa tietoa...samoin temppu...ja muut palstakirjoittajat...jokainen saa kiitollisena vastaanottaa, tai olla vastaanottamatta. Minusta temppuilijan ajatus on toimiva...kun ihminen on sokea jollekin piirteelleen, hän näkee itsestään 'idealisoidun' kuvan (illuusion). Samalla hän näkee tuon itseltään kieltämänsä piirteen ylikorostettuna (vihaa aiheuttavana piirteenä) toisessa/muissa ihmisissä.

Minun ymmärrykseni mukaan :)

• 16+5

"Kaikki taitaa käyttää projektiota jossain elämän vaiheessa."

Miten tuo toteamus liittyy aloitukseen?
        Tai selityksesi siitä, mitä projektio on?

SIis oletko sitä mieltä että uhri projisoi pahuutensa narsistiin vai et ole sitä mieltä?

"Temppu tarjoaa tietoa..joka pitäisi kiitollisena vastaanottaa" Kas, kun en ole huomannut!

• 16+5 kirjoitti:

"Kaikki taitaa käyttää projektiota jossain elämän vaiheessa."

Miten tuo toteamus liittyy aloitukseen?
        Tai selityksesi siitä, mitä projektio on?

SIis oletko sitä mieltä että uhri projisoi pahuutensa narsistiin vai et ole sitä mieltä?

"Temppu tarjoaa tietoa..joka pitäisi kiitollisena vastaanottaa" Kas, kun en ole huomannut!

"Projektio = Siirtäminen, heijastaminen itsestä toiseen, luuleminen. Nähdään omat (negatiiviset) piirteet toisessa. Tämä hetki siirretään tulavaisuuteen, esimerkiksi pelkäämällä tulevaa."

"Myös toiveita ja unelmia voidaan projisoida." -wiki-

Eli projektio ei ole siis pelkästään nega-asia, ja on muutenkin normaalia inhimillistä käyttäytymistä.

Palstalla projisoidaan paljon. Tämän tietävät kokeneet ja oppineet kirjoittajat, mm vakkarit (se kuuluisa sisäpiiri ;) ) Esim.; Yxex on lukijan 'mielestä' multinikki, narsisti, kiero ja katala konna....mutta onko hän, vai tapahtuuko tässä projisointia? ;)

-temppuilija on temppuilija
        -ilkikurimus on pyörremyrsky
        -elisaketulla on punainen pörröturkki
        -jne

:-D

• gestalt_
        yxex kirjoitti:

"Projektio = Siirtäminen, heijastaminen itsestä toiseen, luuleminen. Nähdään omat (negatiiviset) piirteet toisessa. Tämä hetki siirretään tulavaisuuteen, esimerkiksi pelkäämällä tulevaa."

"Myös toiveita ja unelmia voidaan projisoida." -wiki-

Eli projektio ei ole siis pelkästään nega-asia, ja on muutenkin normaalia inhimillistä käyttäytymistä.

Palstalla projisoidaan paljon. Tämän tietävät kokeneet ja oppineet kirjoittajat, mm vakkarit (se kuuluisa sisäpiiri ;) ) Esim.; Yxex on lukijan 'mielestä' multinikki, narsisti, kiero ja katala konna....mutta onko hän, vai tapahtuuko tässä projisointia? ;)

-temppuilija on temppuilija
        -ilkikurimus on pyörremyrsky
        -elisaketulla on punainen pörröturkki
        -jne

:-D

Tavoite olisi, että voisin kohdata muut omana itsenään - omana itsenäni. Rehellisesti.

Ongelmaksi kuitenkin muodostuu tilanne, jossa se toinen ei jaa totuudenmukaista kuvaa itsestään - ja projektion takia ei silloin minustakaan.

• kappos
        gestalt_ kirjoitti:

Tavoite olisi, että voisin kohdata muut omana itsenään - omana itsenäni. Rehellisesti.

Ongelmaksi kuitenkin muodostuu tilanne, jossa se toinen ei jaa totuudenmukaista kuvaa itsestään - ja projektion takia ei silloin minustakaan.

Mielettömän fiksu ajatus.

• räksyrakki
        gestalt_ kirjoitti:

Riitelet nyt taas täällä ?? Perheväkivaltafoorumilla aikanaan syyttelemässä "ämmiä" kun tulevat hakatuksi vai sylkemässä huoltajuuspalstoilla ???? Vanhan ilkikurimuksen tunnistaa vaikka vaihtaisi nikkinsä tuhannesti !!!!!!!

• gestalt_ kirjoitti:

Häpeä on melkoisen kinkkinen juttu. Niiden luurankojen raahaaminen keskelle lattiaa ei ole ihan yksinkertainen juttu. Se tekee kipeää, emmekä aina halua näyttää ikäviä puolia itsestämme, tai miten itse ne ikäviksi koemme. Haluamme olla kauniita, hyveellisiä, arvostettuja, jne. Mitä nyt yhteiskunnan tai ympäristön tarjoamat tai sisäiset arvot kulloinkin ovat. On kipeää riisua turkkinsa ja avata se todellisuus omasta itsestä. Ei ole helppoa näyttää vikojaan, kun ne vioiksi on määritellyt. Haluaa olla jotain muuta, ja sisäinen salattu toive, oletettu luulo siitä, että saa siirrettyä oman vikansa toiseen, on kuin balsamia haavoille.

Esimerkinä itsestäni: kun oli h*tin lihava; peittelin sitä parhaani mukaan ja selittelin tarvittaessa asiaa vaikka mihin suuntaan. Sitten kun kohtasin vielä lihavemman ihmisen, olin onnellinen. Enhän ollutkaan niin vaillinainen, olin ikäänkuin "parempi". Häpeä seurasi tiedostamatta vielä senkin jälkeen kun laihduin; katselin kookkaita ihmisiä arvioivasti ja ajattelin miksi ihmeessä ovat antaneet syödä itsensä tuollaisiksi syöttöporsaiksi. Mikseivät laihduta?

Projisointi voi olla myös oletettua häpeää toiseen. Meillä kaikilla. Toisella voi olla ihan hyvä olla omana itsenään (eli ei koe asiaa samoin kuin minä, hyväksyy itsensä) - projisoija on se joka lohkoo (pois itsestä, unohdan kun siirrän toiseen) negaatioita itsestään (vaikkapa se lihavuus) - eikä projisoija välttämättä edes huomioi/tajua tätä. Toisaalta hän voi nähdä toisen erityisen kauniina (laihana) omien sisäisten toiveidensa vuoksi.

Voisiko tämä olla syy siihen, että N-suhteen alussa näkee kumppanin omien toiveiden (projisoinnin) läpi? Ja pettymys seuraa siitä, kun toinen osoittautuukin "omaksi itsekseen" eikä siihen idealisoituun kuvaan? Suhteen molemmilla osapuolilla? Ja häpeän (tiedostamattoman) käsitteleminen suhteessa ja jälkeenpäin tekee niin h*tin paljon kipeämpää kuin muissa suhteissa?

Tästä voisi jokainen käydä omia esimerkkejään joko narsistin harjoittamasta projisoinnista, omasta tai toisten käyttämästä.

NPH projisoi erityisesti juuri omia sisäisiä, ehkä tiedostamattomia pelkojaan, myös toiveitaan (alussa) toiseen. Aina toiseen. Olipa aiheellista tai ei.

Terveisin entinen enkeli ja nykyinen demoni.

• gestalt_ kirjoitti:

"Tavoite olisi, että voisin kohdata muut omana itsenään - omana itsenäni. Rehellisesti."

En tunne itseäni niin hyvin että voisin sanoa mitä kaikkea pahaa ja hyvää projisoin muihin ihmisiin, ja tämä projisointikin lienee vaihtelee ymmärryksen ja tunnetilojen mukaan? Mutta komppaan ajatustasi...tuo olisi ideaali, joka mahdollistaisi luotetun ja turvallisen olon toisen seurassa. Toivon jonain päivänä sen olevan mahddollista.

• hihihih.........
        räksyrakki kirjoitti:

Riitelet nyt taas täällä ?? Perheväkivaltafoorumilla aikanaan syyttelemässä "ämmiä" kun tulevat hakatuksi vai sylkemässä huoltajuuspalstoilla ???? Vanhan ilkikurimuksen tunnistaa vaikka vaihtaisi nikkinsä tuhannesti !!!!!!!

(....hihitystä...)

• henna...

Vasta nyt jo kauan erossa oltuani minua on alkanut hämäämään hirveästi ajatus siitä, että narsisti taitaa käyttää hyväkseen myös ihmisen normaaleja tapoja reagoida asioihin ja myös pyrkii tällä tavoin tunteutumaan toisen mieleen ja sekoittamaan sen. Aikaisemmin olin oivaltanut sen, että narsisti käyttää uhrinsa psyyken "heikkouksia" hyväkseen.
      Mielestäni on hyvin normaalia reagoida niin, että sitten kun on tunnistanut narsistin ja narsistin tavat toimia ja päässyt narsistista eroon niin ei halua omistaa elämäänsä sen jälkeen narsistin ymmärtämiselle, narsistin tekojen puolustelulle ja itsensä syyttämiselle narsistin pahuudesta. Mielestäni tuo on jotenkin luonnotonta ja riittää kun ymmärtää että narsisti ei ole tunne-elämältään normaali ja narsistit eivät ole itse päättäneet ryhtyä narsisteiksi vaan eivät voi itsekään asialle juurikaan mitään.
      Se että kun on kokenut sen h*lvetin narsistin kanssa ja siitä kenties päässyt eroonkin, niin on luonnotonta "vaatimus" että olisi "hyvä uhri" vasta sitten kun alkaakin ymmärtämään narsistia ja puolustella narsistia. Tällainen "vaatimus" tai sen jatkuva toitottaminen että "minä olen hyvä ja suvaitsevainen ja kehittynyt uhri kun nyt ymmärränkin narsistia" on mielestäni yritys manipuloida uhrin mieltä ja tehdä uhrin reaktiosta ("paska reissu mutta tulipahan tehtyä") jotenkin epänormaali ja tuomittava.

• "..että narsisti taitaa käyttää hyväkseen myös ihmisen normaaleja tapoja reagoida asioihin .."

Johtunee siitä, että narsistikin on alunperin ihminen, ei krokotiili. Vaikka krokotiililta tuntuisikin.

Toinen juttu:

Kun palstalla puhutaan oman tunne-elämän ja itsensä tutkiskelusta, sen tarkoitus ei ole saada selviytymiskeinoja narsistisessa suhteessa. On mainittu, ettei se itsetutkiskelu paljon auta selviämään N;n kanssa, ja totta onkin, mutta ei se niin ole tarkoitettukaan.

Narsistisen suhteen saa ensin heittää taivaan tuuliin, käydä läpi tuntemuksensa, ja vasta sen jälkeen alkaa itsetarkastelu. Sitten kun voimia on. Se ei ole uhrin syyllistämistä tai narsistisuhteen yksinään ymmärtämistä. Mutta: sitä tarvitaan, jos aiotaan selviytyä myös jatkossa. Lähes poikkeuksetta uhriutuneelta menee myös luottamus toisiin ihmisiin, yksilöllistä tämäkin.

NPH;n piirteiden tunnistamisen lisäksi on tärkeää, että suhteessaan uhrituneeksi kokenut käy läpi oman itsensä; välttääkseen jatkuvan kaltoinkohtelun. Siinä samalla - saattaa olla - löytyä itsestään aiemmin kiellettyjä tai projisoituja piirteitä itsestään. Ei miellyttäviä, ei toivottavia, jopa narsistisille haiskahtavia. Ikävää ehkä. Sen tarkoitus ei ole "ylistetään narsisteja", vaan yritetään, siis todella vaan yritetään hioa niitä omia piirteitä kaikilla osa-alueilla tunnistamisen jälkeen itselle ja muille hyväksyvämpään valmiuteen. Ja palautetaan itseusko ja luottamus oman itsetunnon, -tuntemuksen kautta.

• xcch
        elisakettu kirjoitti:

"..että narsisti taitaa käyttää hyväkseen myös ihmisen normaaleja tapoja reagoida asioihin .."

Johtunee siitä, että narsistikin on alunperin ihminen, ei krokotiili. Vaikka krokotiililta tuntuisikin.

Toinen juttu:

Kun palstalla puhutaan oman tunne-elämän ja itsensä tutkiskelusta, sen tarkoitus ei ole saada selviytymiskeinoja narsistisessa suhteessa. On mainittu, ettei se itsetutkiskelu paljon auta selviämään N;n kanssa, ja totta onkin, mutta ei se niin ole tarkoitettukaan.

Narsistisen suhteen saa ensin heittää taivaan tuuliin, käydä läpi tuntemuksensa, ja vasta sen jälkeen alkaa itsetarkastelu. Sitten kun voimia on. Se ei ole uhrin syyllistämistä tai narsistisuhteen yksinään ymmärtämistä. Mutta: sitä tarvitaan, jos aiotaan selviytyä myös jatkossa. Lähes poikkeuksetta uhriutuneelta menee myös luottamus toisiin ihmisiin, yksilöllistä tämäkin.

NPH;n piirteiden tunnistamisen lisäksi on tärkeää, että suhteessaan uhrituneeksi kokenut käy läpi oman itsensä; välttääkseen jatkuvan kaltoinkohtelun. Siinä samalla - saattaa olla - löytyä itsestään aiemmin kiellettyjä tai projisoituja piirteitä itsestään. Ei miellyttäviä, ei toivottavia, jopa narsistisille haiskahtavia. Ikävää ehkä. Sen tarkoitus ei ole "ylistetään narsisteja", vaan yritetään, siis todella vaan yritetään hioa niitä omia piirteitä kaikilla osa-alueilla tunnistamisen jälkeen itselle ja muille hyväksyvämpään valmiuteen. Ja palautetaan itseusko ja luottamus oman itsetunnon, -tuntemuksen kautta.

Ihmisessä on kolme puolta 1. sen minkä muut tietää(näkee), mutta ei hän itse. 2. sekä muut että itse tietää. 3. sen minkä itse tietää mutta ei muut.

hennan kanssa olen samaa mieltä..
        " Tällainen "vaatimus" tai sen jatkuva toitottaminen että "minä olen hyvä ja suvaitsevainen ja kehittynyt uhri kun nyt ymmärränkin narsistia"

Narsistin ymmärtäminen ja jopa hyväksyminen kertoo ainakin minulle että ko. henkilöllä on oma "minäitse" prosessi vielä kesken. Todellinen järkiintyminen on sitä mitä henna toit esille, että narsisti on ja pysyy narsistina omine narsistisine piirteineen. Mutta ei vihaa eikä rakasta vaan totetaa kylmät faktat ko.henkilöiden ominaisuuksista, tähän liittyy myös se että voi vapaasti puhua ahdistavista kokemuksista.

Tämä näkyy asiantuntija lausunnoista, he eivät ole koskaan olleet narsistin puolisoja. Todella kovaa ja suoraa tekstiä, esim. Oululaisen asiantutija ryhmän laatima kertomus narsistin tuntomerkeistä ja tavoista. Samaa rataa noudattelee myös muiden asiantuntijoiden lausunnot.

http://www.sampo2002.oulu.fi/psykopatit/kehityspsykologia.htm

• xcch
        elisakettu kirjoitti:

"..että narsisti taitaa käyttää hyväkseen myös ihmisen normaaleja tapoja reagoida asioihin .."

Toinen juttu:

"Siinä samalla - saattaa olla - löytyä itsestään aiemmin kiellettyjä tai projisoituja piirteitä itsestään."

Aivan oikein, noin se menee.

Kyse olikin tuossa aiemmin siitä että tällaisten piirteitten oleminen ei siirrä vastuuta nph:a puolisolle, kuten keskustelun avaaja tossa toisessa keskustelussa antoi ymmärtää. Ihmettelen että kokeneet ihmiset peukuttivat mokomaa lausuntoa, siinä sen näkee narsimin voiman, ei kokemuskaan kaikkia auta.. :oD

Alkoholin hoitopuolella minnesotamallissa on tämä huomioitu ja omaisia koulutetaan, jotta raitistunut viinapää ei palaa samaan ympäristöön takaisin, vaan ihmisten jotka ovat myös alkaneet käymään omia käytös malleja ja ajatusmaailmaa läpi. Tämä ei tarkoita että omaiset olisivat mitenkään syyllisiä alkoholistin aiempaan juomiseen. Koska nph:a ei voi parantaa, niin omaisiakaan ei kouluteta samalla tavalla.

• henna...
        xcch kirjoitti:

"Siinä samalla - saattaa olla - löytyä itsestään aiemmin kiellettyjä tai projisoituja piirteitä itsestään."

Aivan oikein, noin se menee.

Kyse olikin tuossa aiemmin siitä että tällaisten piirteitten oleminen ei siirrä vastuuta nph:a puolisolle, kuten keskustelun avaaja tossa toisessa keskustelussa antoi ymmärtää. Ihmettelen että kokeneet ihmiset peukuttivat mokomaa lausuntoa, siinä sen näkee narsimin voiman, ei kokemuskaan kaikkia auta.. :oD

Alkoholin hoitopuolella minnesotamallissa on tämä huomioitu ja omaisia koulutetaan, jotta raitistunut viinapää ei palaa samaan ympäristöön takaisin, vaan ihmisten jotka ovat myös alkaneet käymään omia käytös malleja ja ajatusmaailmaa läpi. Tämä ei tarkoita että omaiset olisivat mitenkään syyllisiä alkoholistin aiempaan juomiseen. Koska nph:a ei voi parantaa, niin omaisiakaan ei kouluteta samalla tavalla.

"...Ihmettelen että kokeneet ihmiset peukuttivat mokomaa lausuntoa, siinä sen näkee narsimin voiman, ei kokemuskaan kaikkia auta.."

Ei nyt mikään merkittävä asia, mutta ootkos huomannut että tuollaisille narsismia puolustaville kirjoituksille tulee usein 4-6 peukutusta mutta jos mun kirjoituksille tulee peukkuja niin ilmeisesti samat tyypit laittavat sitten "miinusta" että mun kirjoitusten peukutukset poistuu alta aikayksikön. :D En nyt oo niin kauheen kiinnostunut tuollaisesta lapsellisesta pätemisestä, kun ajattelen että järkevät ihmiset eivät viitsi osallistua tuollaiseen peukutuskisaan kun huomaavat mikä on homman nimi. :D

• M.B.

:) Puhuin tänään ääneen tuosta, miten normaali reaktiokin kääntyy itseään vastaan jos toinen on häiriöiseen päin kallellaan.

Itse olen ehkä vaan enemmän luovuttanut jääräpäisestä reagointioikeudestani. Jos toinen ei ymmärrä selitettynäkään sitä, että mihin reagoin, niin eihän sille oikeasti voi mitään. Tarpeeksi kun yrittää selittää, asia mitä luultavimmin vaan löytyy omasta niskasta umpisolmuun väännettynä kakkiskasana..

• xcch kirjoitti:

Ihmisessä on kolme puolta 1. sen minkä muut tietää(näkee), mutta ei hän itse. 2. sekä muut että itse tietää. 3. sen minkä itse tietää mutta ei muut.

" Tällainen "vaatimus" tai sen jatkuva toitottaminen että "minä olen hyvä ja suvaitsevainen ja kehittynyt uhri kun nyt ymmärränkin narsistia"

Narsistin ymmärtäminen ja jopa hyväksyminen kertoo ainakin minulle että ko. henkilöllä on oma "minäitse" prosessi vielä kesken. Todellinen järkiintyminen on sitä mitä henna toit esille, että narsisti on ja pysyy narsistina omine narsistisine piirteineen. Mutta ei vihaa eikä rakasta vaan totetaa kylmät faktat ko.henkilöiden ominaisuuksista, tähän liittyy myös se että voi vapaasti puhua ahdistavista kokemuksista.

Tämä näkyy asiantuntija lausunnoista, he eivät ole koskaan olleet narsistin puolisoja. Todella kovaa ja suoraa tekstiä, esim. Oululaisen asiantutija ryhmän laatima kertomus narsistin tuntomerkeistä ja tavoista. Samaa rataa noudattelee myös muiden asiantuntijoiden lausunnot.

Kiitos linkistä.

Palstalla pyritään NPH;n lisäksi ymmärtämään narsismia laajakirjoisuudessaan. Täydentävää tietoa tarvitaan, jotta kaikkea sanan narsismin sisällä ei heitetä tuleen eikä aleta yleisesti yleistämään ihmisen häiriöpiirteitä NPH:ksi. Joukossa on paljon hyvääkin. Ja informaatio- ja tunnetulvassa emme pysty tiukasti asettamaan rajoja sille, mitä tietoa voi jakaa; mikä kuvaa juuri mitäkin narsismin osa-aluetta.

Juuri tämä tuo jatkuvasti ihmisiä yhteystörmäyskurssille. Kaikkia häiriöpiirteisiä emme pysty hirttämään. Miksi pitäisikään? Hypätään sitten utakuyinkin koko nporukka jyrkänteeltä alas, noin kärjistetysti. Siksikin suvaitsevaisuutta mm peräänkuulutetaan.

Minä lainaan vielä toisen ketjun tekstiäni:

"Ihmisen sielu on pyhä. Se voi tahriintua. Suvaitsemattomuudella se ei puhdistu. On tehtävä jotain muuta."

Minä olen kertonut täällä etten rakasta mm psykopaatteja enkä terroristeja. Mutta valtaväestöstä onkin jotain muuta, onneksi.

Tässä toinen artikkeli :

http://www.muotiala.fi/lehti/jutut/20060529_nars_mai_1.php

• M.B.
        henna... kirjoitti:

"...Ihmettelen että kokeneet ihmiset peukuttivat mokomaa lausuntoa, siinä sen näkee narsimin voiman, ei kokemuskaan kaikkia auta.."

Ei nyt mikään merkittävä asia, mutta ootkos huomannut että tuollaisille narsismia puolustaville kirjoituksille tulee usein 4-6 peukutusta mutta jos mun kirjoituksille tulee peukkuja niin ilmeisesti samat tyypit laittavat sitten "miinusta" että mun kirjoitusten peukutukset poistuu alta aikayksikön. :D En nyt oo niin kauheen kiinnostunut tuollaisesta lapsellisesta pätemisestä, kun ajattelen että järkevät ihmiset eivät viitsi osallistua tuollaiseen peukutuskisaan kun huomaavat mikä on homman nimi. :D

Kyllä mä oon ainakin pelkkien plussien kannalla, en miinusta juurikaan ketään. Ja joskus peukutan plussaa kun huomaan, että joku vetää miinukselle ilmeisen tarkoituksellisesti jonkun kirjoituksia :)

Ja itseasiassa, oonpahan tainnut parit miinukset antaa h.bobbikselle ainoana miinustamisen arvoisena aikoinaan, mutta eihän nuilla ole vaikutusta pitemmän päälle. Kun ei jaksa aina uudelleen vetää samoja peukkuja samoille kommenteille.. Oikeastaan olin aika ärsyyntynyt eräässä vaiheessa nuihin peukkuihin. Mutta sitten ajattelin, että saattaahan se olla jollekin myös tapa merkitä kommentti luetuksi? Mietin niitä peukutuspuhtaita ketjuja, johon sitten kaikille vaan ilmaantuu yksi plussapiste :)

• M.B.
        xcch kirjoitti:

Tuo "vaatimus" on minusta ihan suoraan rinnastettavissa siihen "vaatimukseen", että kerran nph:lta haiskahtavan pohjakokemuksen jälkeen parisuhteessa sellaisen kanssa täytyy uhriksi itsensä kokemisen oikeutetusti saavuttamiseksi hylätä mm. narsistin näkeminen ihmisenä, hänen käytöksensä mahdollisten syitten ymmärtäminen ja pohtiminen, omien mahdollisten narsististen piirteiden pohtiminen.

Ihminen tarvitsee muutakin kuin puhtaan järjen. Sen opin myös. Tyhjänä kuorena elävä ihminen on enemmän narsistin kaltainen kuin itsessään tunteita vaaliva olio vailla sitä järkeä. Ja sitäpaitsi, kukin menee oman polkunsa mukaan. Ei ole mitään yhtä kaavaa. Eheytyminen on yksilöllinen prosessi. Mutta jos jotakin, niin aina kannattaa pyrkiä näkemään hyviäkin asioita ja pyrkiä rakentamaan sitä luottamusta elämään ja muihin ja ennen kaikkea itseensä uudelleen rakentavasti.

"Todella kovaa ja suoraa tekstiä" Niinpä niin. Nykyaika on kovaa ja suoraa olemista, tekstiä, ajatuksia, toimintaa, sanoja kailottava aikakausi. Talotkin piirretään viivottimella. kyllä, mutta ihmistä ei.

http://positiivinenpsykologia.wordpress.com/

http://positiivinenpsykologia.wordpress.com/2009/08/31/positiivisen-psykologian-blogi-kaynnistyy/

Minun puolestani itse kukainenkin saa olla minkä tahansa uhri jos haluaa. Minun omia kokemuksia ei kadota se asia, että en halua olla uhri. Minä kieltäydyn. Uhri on sellainen, joka ei ota vastuuta omasta elämästään. Sanana siis. Toki en kiellä, etteikö se olisi asiayhteydessä tietynlaista voimasuhdetta kuvaava sana, mutta en itse halua, että se on minun määreeni ihmisenä. Että se siitä "minäitse" prosessista. Itse olen sitä mieltä, että omaa uhriuttaan ylikorostava henkilö saattaa jopa olla hieman enemmän keskellä sitä "minäitse" prosessia.

Ja itse voin paremmin tunteineni. Riittävästi sain kokea sitä, että mitä se on kun pitää oma tunne-elämäkin kieltää ja kyseenalaistaa, että ei olisi eläimeen rinnastettavissa. Toki, toisinaan olisin mielummin jopa se eläin, mikä tahansa niistä, vaikka ahven.

• M.B.
        M.B. kirjoitti:

Tuo "vaatimus" on minusta ihan suoraan rinnastettavissa siihen "vaatimukseen", että kerran nph:lta haiskahtavan pohjakokemuksen jälkeen parisuhteessa sellaisen kanssa täytyy uhriksi itsensä kokemisen oikeutetusti saavuttamiseksi hylätä mm. narsistin näkeminen ihmisenä, hänen käytöksensä mahdollisten syitten ymmärtäminen ja pohtiminen, omien mahdollisten narsististen piirteiden pohtiminen.

Ihminen tarvitsee muutakin kuin puhtaan järjen. Sen opin myös. Tyhjänä kuorena elävä ihminen on enemmän narsistin kaltainen kuin itsessään tunteita vaaliva olio vailla sitä järkeä. Ja sitäpaitsi, kukin menee oman polkunsa mukaan. Ei ole mitään yhtä kaavaa. Eheytyminen on yksilöllinen prosessi. Mutta jos jotakin, niin aina kannattaa pyrkiä näkemään hyviäkin asioita ja pyrkiä rakentamaan sitä luottamusta elämään ja muihin ja ennen kaikkea itseensä uudelleen rakentavasti.

"Todella kovaa ja suoraa tekstiä" Niinpä niin. Nykyaika on kovaa ja suoraa olemista, tekstiä, ajatuksia, toimintaa, sanoja kailottava aikakausi. Talotkin piirretään viivottimella. kyllä, mutta ihmistä ei.

http://positiivinenpsykologia.wordpress.com/2009/08/31/positiivisen-psykologian-blogi-kaynnistyy/

Minun puolestani itse kukainenkin saa olla minkä tahansa uhri jos haluaa. Minun omia kokemuksia ei kadota se asia, että en halua olla uhri. Minä kieltäydyn. Uhri on sellainen, joka ei ota vastuuta omasta elämästään. Sanana siis. Toki en kiellä, etteikö se olisi asiayhteydessä tietynlaista voimasuhdetta kuvaava sana, mutta en itse halua, että se on minun määreeni ihmisenä. Että se siitä "minäitse" prosessista. Itse olen sitä mieltä, että omaa uhriuttaan ylikorostava henkilö saattaa jopa olla hieman enemmän keskellä sitä "minäitse" prosessia.

Ja itse voin paremmin tunteineni. Riittävästi sain kokea sitä, että mitä se on kun pitää oma tunne-elämäkin kieltää ja kyseenalaistaa, että ei olisi eläimeen rinnastettavissa. Toki, toisinaan olisin mielummin jopa se eläin, mikä tahansa niistä, vaikka ahven.

Talojakaan ei oikeasti tarvitsisi piirtää viivottimella. Pyöreät muodot ovat psykologisilta ominaisuuksiltaan lemepeyttä lisääviä, suorat viivat ja kulmat kovuutta. Ja pyöreys on myös energiataloudellista :D

*tällainen p.s*

• M.B.
        M.B. kirjoitti:

Alkoi hymyilyttämään :)) Ensimmäistä laittamaani linkkiä lukiessani törmäsin sanaan: epämukavuusalue.

Terkkuja lynelle!!

*vilkuttaa kaksin käsin*

• A
        xcch kirjoitti:

Tuossa xcch:n linkissä jäi askarruttamaan tämä: "Heidän sisäinen tyhjyytensä ja kyvyttömyytensä fantasiaan tekee heidät riippuvaisiksi ulkopuolisista ärsykkeistä."

Olen miettinyt todellisuudentajuttomuutta. Onko se tässä sama kuin kykenemättömyys erottaa mielensisäistä fantasiaa ja ulkopuolisia ärsykkeitä toisistaan?

• A
        M.B. kirjoitti:

Talojakaan ei oikeasti tarvitsisi piirtää viivottimella. Pyöreät muodot ovat psykologisilta ominaisuuksiltaan lemepeyttä lisääviä, suorat viivat ja kulmat kovuutta. Ja pyöreys on myös energiataloudellista :D

*tällainen p.s*

Talojakaan ei oikeasti tarvitsisi piirtää viivottimella.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Gaudi&gs_sm=e&gs_upl=3114l4217l0l4760l5l5l0l0l0l1l747l2335l2-1.5-1.2l4l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1280&bih=668&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

• elisakettu kirjoitti:

Toinen juttu:

Pitää hieman ottaa takaisin tuota tekstäni :

"Kun palstalla puhutaan oman tunne-elämän ja itsensä tutkiskelusta, sen tarkoitus ei ole saada selviytymiskeinoja narsistisessa suhteessa. On mainittu, ettei se itsetutkiskelu paljon auta selviämään N;n kanssa, ja totta onkin, mutta ei se niin ole tarkoitettukaan. "

Taidan olla ihan mettässä mitä ajattelin tuossa. Ehkä se istuu omaan tilanteeseeni, mutta ei muiden, en voi tietää. Kokemusten jakaminen on jakaa tietoa kaikille ja joka-ikinen painii itte niitten omien mörköjen kanssa oli suhteessa tai ei. Ja jotkut saattavat saada eväitä siihenkin, miten pärjäävät suhteessa samalla kun syventyvät itseensä. Mutta aikamoisia voimia se taatusti vaatii. Siinä missä N-suhde syö voimia pitäisi miettiä vielä itseäänkin. voimia vain kaikille, oli tilanne kenelläkin mikä hyvänsä.

Tuo projisointi esiintyy jatkuvasti negatiivisena ilmiönä. Eikö se voisi olla myös positiivinen voimainsiirto?

• M.B.

• on se jännä

Muistui taas mieleen kuinka narsisti todellakin osaa kääntää kaiken täysin päälaelleen eli projisoi itse niitä "vikojaan" toiseen ja väittää että se toinen projisoi. :D

Kyllä siinä välillä olikin päästään pyörällä itsekin ja alkoi kuvitella itsestään vaikka mitä. Nyt kun on jo perspektiiviä asiaan, sen näkee paljon selvemmin.

• M.B.

Niin. Varmaankaan ei ole mitenkäänpäin mahdollista, että kaksi ihmistä projisoisi yhtäaikaa toisiinsa ja samalla kieltäisi itse niin tekevänsä :)

Kuulostaakin ihan mahdottomuudelta.

• on se jännä
        M.B. kirjoitti:

Niin. Varmaankaan ei ole mitenkäänpäin mahdollista, että kaksi ihmistä projisoisi yhtäaikaa toisiinsa ja samalla kieltäisi itse niin tekevänsä :)

Kuulostaakin ihan mahdottomuudelta.

Usko tai älä niin olen kyllä pyöritellyt noita samoja kysymyksiä jo aikoja sitten ja selvittänyt ne ihan itseni kanssa. Eli tavallaan jouduin todistamaan itselleni narsistin syytökset vääriksi, mitä ne useimmiten olivat. Nyt ei tarvitse enää niitä spekuloida sen kummemmin kun ne on kerran tai useammankin kerran jo selvitetty. Tämähän ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö joku muu ns. noviisi menisi mukaan noihin narsistin harhoihin. Itse ne asiat on selvitettävä, ei sitä kukaan muu voi toisen puolesta tehdä.

• M.B.
        on se jännä kirjoitti:

Usko tai älä niin olen kyllä pyöritellyt noita samoja kysymyksiä jo aikoja sitten ja selvittänyt ne ihan itseni kanssa. Eli tavallaan jouduin todistamaan itselleni narsistin syytökset vääriksi, mitä ne useimmiten olivat. Nyt ei tarvitse enää niitä spekuloida sen kummemmin kun ne on kerran tai useammankin kerran jo selvitetty. Tämähän ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö joku muu ns. noviisi menisi mukaan noihin narsistin harhoihin. Itse ne asiat on selvitettävä, ei sitä kukaan muu voi toisen puolesta tehdä.

Niin. Se on jännä mutka ihmisen elämässä se, että selvittelee asioita itsekseen. Monestihan se tilanne jo syytettäessä on selvä mutta onnistuu katoamaan se selvyys jonnekin.. Jonnekin mitä monet kuvaavat hypnoosin kaltaiseksi tilaksi.

Itse en pysty pitämään ajatuksiani siinä "tilassa" johdonmukaisesti kasassa ja sitten saattaa pitkänkin ajan kuluttua lähteä itämään sellaiset ajatuksensiemenet, jotka aikoinaan mieleen ovat kylväytyneet. Tunkevat, mokomat, kuin rikkaruohot hyötykasvimaahan...

Ja toisen fyysisen läsnäolon vaikutus on välitön. Mieli hapertuu kuin kostuneiden muhien välissä aikansa lojuneet vanhat aviisit. Lue siinä sitten suoraa ja asiallista tekstiä asiayhteydet selvinä pitäen :)

*hölmöä*

• on se jännä
        M.B. kirjoitti:

Niin. Se on jännä mutka ihmisen elämässä se, että selvittelee asioita itsekseen. Monestihan se tilanne jo syytettäessä on selvä mutta onnistuu katoamaan se selvyys jonnekin.. Jonnekin mitä monet kuvaavat hypnoosin kaltaiseksi tilaksi.

Itse en pysty pitämään ajatuksiani siinä "tilassa" johdonmukaisesti kasassa ja sitten saattaa pitkänkin ajan kuluttua lähteä itämään sellaiset ajatuksensiemenet, jotka aikoinaan mieleen ovat kylväytyneet. Tunkevat, mokomat, kuin rikkaruohot hyötykasvimaahan...

Ja toisen fyysisen läsnäolon vaikutus on välitön. Mieli hapertuu kuin kostuneiden muhien välissä aikansa lojuneet vanhat aviisit. Lue siinä sitten suoraa ja asiallista tekstiä asiayhteydet selvinä pitäen :)

*hölmöä*

Kai niitä sivupolkuja vaan joskus väkisinkin tulee, kunnes taas tajuaa että nyt taitaa ollakin väärällä reitillä..

Joskus olen syyttänyt myös itseäni sellaisista asioista, joihin en ollutkaan syyllistynyt. Narsistin kanssa kun väistämättä jossain vaiheessa väsyy niin ettei enää tiedä mikä on totta ja mikä ei. Sen takia se etäisyys on välttämätön että saisi sen selkeyden takaisin. Siihen asti sitä elää kin sumussa.

Hypnoosi on melko kuvaava ilmaisu kun ajattelee sitä narsistin kanssa eloa. Itse huomaa vaan yhtäkkiä jotenkin muuttuneensa joksikin ihan toiseksi siinä tilanteessa eikä oikeastaan mahda sille mitään, seuraa vaan elämäänsä ikäänkuin ulkopuolelta. Monesti oli tunne että minä en ole minä vaan joku muu. Narsisti tietenkin esitti sitä tervejärkistä ja hyvää tarkoittavaa hölmöä ja valitti kuinka mikään ei auta mitä hän tekee toisen hyväksi. No ei tietenkään riitä koska se epätasapaino johtui HÄNESTÄ yksin. Enkä todellakaan ollut ainut joka lähellään kärsi, jossain vaiheessa se oli ainoa asia mikä piti jotenkin järjissään.Moni ei vaan edes uskaltanut sanoa sitä ääneen.

• M.B.
        on se jännä kirjoitti:

Kai niitä sivupolkuja vaan joskus väkisinkin tulee, kunnes taas tajuaa että nyt taitaa ollakin väärällä reitillä..

Joskus olen syyttänyt myös itseäni sellaisista asioista, joihin en ollutkaan syyllistynyt. Narsistin kanssa kun väistämättä jossain vaiheessa väsyy niin ettei enää tiedä mikä on totta ja mikä ei. Sen takia se etäisyys on välttämätön että saisi sen selkeyden takaisin. Siihen asti sitä elää kin sumussa.

Hypnoosi on melko kuvaava ilmaisu kun ajattelee sitä narsistin kanssa eloa. Itse huomaa vaan yhtäkkiä jotenkin muuttuneensa joksikin ihan toiseksi siinä tilanteessa eikä oikeastaan mahda sille mitään, seuraa vaan elämäänsä ikäänkuin ulkopuolelta. Monesti oli tunne että minä en ole minä vaan joku muu. Narsisti tietenkin esitti sitä tervejärkistä ja hyvää tarkoittavaa hölmöä ja valitti kuinka mikään ei auta mitä hän tekee toisen hyväksi. No ei tietenkään riitä koska se epätasapaino johtui HÄNESTÄ yksin. Enkä todellakaan ollut ainut joka lähellään kärsi, jossain vaiheessa se oli ainoa asia mikä piti jotenkin järjissään.Moni ei vaan edes uskaltanut sanoa sitä ääneen.

Tervejärkistä ja hyvää kaikille tarkoittavaa ja tahtovaa, sekä omien sanojensa mukaan oli hyvin empaattinen. Mielestäni sellainen aidomman puoleinen empatia näkyy kyllä läheisessä suhteessa varsinkin. Empatia ei ole sitä, että odottaa toisen osoittavan empatiaa aina häntä kohtaan joka tilanteessa.. tuli vaan mieleen..

Itse en havainnut omaa muuttumistani. Sen havaitsi ystäväni. Onneksi havaitsi ja onneksi oli hänellä rohkeutta sanoa ääneen se, minkä havaitsi. Itselläni ei ollut kuitenkaan taitoa lähteä selvittelemään siitä mitään, eikä se niistä muutamista yrityksistä päätellen olisi onnistunutkaan, nyt kun miettii. Kun toisella on ylimielinen asenne, toisella on ylimielinen asenne. Jos toisella on ylimielinen asenne niin, että hän ei hyväksy sitä, että hänen sanansa ja toimintansa on ylimielistä ja loukkaavaa ilman, että se on vain merkki toisen mielenvikaisuudesta, todellisuudet törmäävät ja kovaa. Merkitykselliseksi asiaksi vastaavanlaisen törmäämisen tekee se suhdemuoto, oikeastaan... Ventovieraat öykkärit voi useimmiten vain sivuuttaa olankohautuksella :)

Mutta hypnoosista ja siitä, että seuraa omaa elämäänsä kuin ulkopuolelta... MInulla oli enemmänkin sellainen tunne koko ajan, että en voi itse vaikuttaa elämääni millään tavalla. Se oli aikamoisen ahdistava tunne.

• th

Itse tajusin, että mitä enemmän yritin exääni ymmärtää, sitä pahemmaksi oman oloni tunsin. Vasta kun lopullisesti myönsin itselleni että kyseessä on ihminen jolla on persoonallisuushäiriö (mikä sen nimi on, sillä ei ole väliä), oloni alkoi helpottaa. Voin manklata hänen motiivejaan ja logiikkaansa päässäni vaikka loppuikäni eikä se mitään auta, minä en voi niitä ymmärtää. Tiedon hankkiminen on auttanut tajuamaan miten hänen ajatuksensa ehkä toimii, mutta en silti voi sitä ymmärtää koskaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän jään oman loppuelämäni kanssa jumiin, ja jumaliste se ei ole tarkoitus. Se ihminen ei vie minulta enää päivääkään. Olen täysin hyväksynyt että hän on ollut sellainen muidenkin kanssa, ja tulee olemaan. Hänen käytöksensä on täysin kaavamaista, kuin refleksejä. Aivan sama kuka on vastapuolella, hän tulee aina olemaan samanlainen. Joku kestää sitä enemmän, joku vähemmän, mutta kukaan häntä ei voi loputtomiin kestää joka saman katon alle joutuu.

Tämä yletön ymmärtämien tuntuu minusta jonkinlaiselta vääristyneeltä hallinassa olon tarpeelta. Kun "ymmärtää", hallitsee asiaa. Kun vikaa hakee itsestä, on edes joku josta hakea vikaa kun häiriöinen ei itsessään sitä suostu näkemään. Jos ihminen on sinut itsensä kanssa, hän tajuaa koska on osunut häiriöisen tielle, ja osaa olla syyttämättä itseään mistään sellaisesta mihin ei ole syyllinen. Häiriöinen saa kenet tahansa normaalin ihmisen epäilemään omaa mielenterveyttään, ja jos siihen lähtee mukaan, tekee itselleen väkivaltaa.

Jos häiriöisen kanssa pähiseminen sysää ihmisessä itsessään jonkin kasvuprosessin liikkeelle, se on asia erikseen. Jos kokee olevansa huono ihminen jos ei "ymmärrä" ja anna anteeksi loputtomiin, kasvua tarvitaankin. Maailma on täynnä ihmisiä jotka oikeasti ansaitsevat myötätuntoa ja sen voisi säästää heille, sen sijaan että taputellaan päähän ihmisiä jotka eivät välitä koskaan kenestäkään muusta kuin itsestään, joilla ei ole tunteita ketään muuta kuin itseään kohtaan ja joiden ainoa päämäärä on muiden kustannuksella hyötyminen.

• henna...

"Mitä enemmän yritän, sitä enemmän jään oman loppuelämäni kanssa jumiin, ja jumaliste se ei ole tarkoitus. "

Mm. jotain tuollaistakin tarkoitin kun kirjoitin että "omistaa loppuelämänsä narsistin ymmärtämiselle" (joistakin kirjoituksista tulee se vaikutelma että näin pitäisi tehdä ollakseen "hyvä" "pois uhriudestaan päässyt" uhri, mitä ihmettelin). En itse ainakaan pysty ymmärtämään (johan sitä yritin vuosia narsistin kanssa ollessani ja erottuani) muuta kuin että narsisti on tunnevammainen ja hyvä, kun olen pystynyt lopettamaan moisen itseäni kuluttavan suhteen.

• "hyvän miehen ex"

kerrankin asiallinen ja informatiivinen ketju, tähänasti.

Kiitos.

Mutta onneksi oikea asiantuntijataho ei ole S24 palstat.

• Emme ole luutuneita asiantuntijoita, vaan harrastelijoita...elämisentaidon harrastajia ;)

• Tämä projektio/projisointi saattaapi olla tärkeämpi asia narsismin ymmärtämisessä kuin uskommekaan!

Omakohtainen kokemus:

Tutustuin naiseen (ex) joka oli liian hyvää ollakseen totta. Alun ihanuuden jälkeen elämä alkoi tuntua vuoristorata-ajelulta, päätyen munankuorillakävely-fiiliksiin, ja lopulta saamaani fyysiseen ja henkiseen väkivaltaan.

Pakenin. Ero. Mitä minulle tapahtui?

Sitten...palstailua...näkökulmia, lukemista, pohdintaa...keskustelua vertaisten kanssa...muiden uhrien kanssa...ja niiden kanssa jotka olivat paranemisessaan ja oivalluksissaan pidemmällä. Nyt kokemani pahanolon suhde alkaa asettua jonkinlaiseen ymmärrettyyn olotilaan mielessäni.

Taisin projisoida (koska ihminen projisoi sekä hyvää että pahaa) ideaalikuvaa sisäisestä naisestani (anima) kohtaamaani itsekeskeiseen naiseen. Tämä projisointi teki minut samalla sokeaksi (hän oli liian hyvää ollakseen totta). Vuoristorata-ajelu-vaiheessa alkoi totuus lyödä ajoittain läpi ruusunpunaisista laseistani. Ja myöhemmässä, varsinaisessa pahanolon vaiheessa, ne lasit tippui silmiltä kokonaan.

Loppu onkin tuttua tarinaa; uhriuduin, koska koin narsistisen loukkauksen. Saamani lyönnit tuhosivat pala palalta itsenrakkauteni ja omanarvontuntoni, jättäen jälkeensä olon että narsisti imi minut kuiviin ja varasti elämäni.

Tämän tarinan syyllinen ei ole suinkaan eksäni, sillä itsekeskeisiä ihmisiä on aina ollut, ja tulee olemaankin. 'Syyllinen' olen minä itse valheellisen projektioni kanssa. Siinä missä itselleen rehellinen olisi nostanut kytkintä aikaa sitten, minä hullu sinnittelin suhteessa, koetin 'parantaa rakkaudella', koin katkeruutta ja piilovihaa...yritin voittaa toisen...vääntää takaisin siihen seurusteluajan projisoituun muottiin.

Voin vakuuttaa ystävät, että narskua ei väännetä mihinkään muottiin ;)

Nyt alkaa oma narsismini olla jälleen kohdillaan, ja pystyn jatkamaan elämääni (kiitos palstalaiset). Olen päässyt eroon katkeruudestani, ja antanut anteeksi, myös itselleni. Kokemiani pahoja asioitakin olen alkanut arvostaa; ne olivat tarpeellisia itsetutkiskeluni aloittamiseen.

Tarinaani selventämään linkki projisoinnista:
      http://koti.mbnet.fi/jukihong/filosofia/ff4/anima_ja_animus.htm

• gestalt_

Kehitystarina. Normaali ja suht onnistunut.

Huomaat virheen - ilman sitä et voi muuttua.
        Muutosprosessi kestää ja kun pääset ulos siitä, voitkin jatkaa matkaa. Prosessin pituus vaihtelee ihmisten välillä, koska siihen vaikuttaa se, mitä on kokenut ja trauman yksilöllinen käsittelykyky.

Kokemasi suojaa sinua tulevaisuudessa, kun olet oivaltanut sen, mitä olisit voinut tehdä - mutta et tehnyt.

Matkalla ollaan.

• .
        gestalt_ kirjoitti:

Muutosprosessi kestää ja kun pääset ulos siitä, voitkin jatkaa matkaa. Prosessin pituus vaihtelee ihmisten välillä, koska siihen vaikuttaa se, mitä on kokenut ja trauman yksilöllinen käsittelykyky.

Kokemasi suojaa sinua tulevaisuudessa, kun olet oivaltanut sen, mitä olisit voinut tehdä - mutta et tehnyt.

Matkalla ollaan.

Joku sanoi täällä ehkä juuri sinä, että ei edes kokemus suojaa narsistiin rakastumiselta vaikka viisi kertaa voit lyödä pääsi seinään ja aina sama juttu,...taas huomaat joutuneesi narsistin lankaan.

Olen sitä mieltä, että ihminen ei kovin helpolla ota opiksi ja traumat jättävät meihin lähtemättömät jäljet kannamme ja tuomme ne aina seuraavaan suhteeseen ja sitten syytämme sitä toista, kun se ei ymmärtänyt minua poloista.

Täällä ihnnoidaan kehitystarinoita ja prossesseja, mutta ei ymmärretä sitä että vain murto-osa voi lähteä ja osaa lähteä sellaiselle matkalle, josta jotain ottaa opikseen.

• gestalt_ kirjoitti:

Matkalla ollaan.

Kiitos!

Oivalluksiini on auttanut sen seuraaminen täällä, miten muut ihmiset on vuorelleen kiivenneet tai aitansa alittaneet, ja miettiminen, sopisiko se minulle. Täällä puhuttiin jo vuosi sitten projisoinnista ja itselleen valehtelemisesta, huomaan nyt että asioiden sisäistämisessä en ole pikajuoksija.

Mutta...matkalla ollaan.. :)

• gestalt_
        . kirjoitti:

Joku sanoi täällä ehkä juuri sinä, että ei edes kokemus suojaa narsistiin rakastumiselta vaikka viisi kertaa voit lyödä pääsi seinään ja aina sama juttu,...taas huomaat joutuneesi narsistin lankaan.

Olen sitä mieltä, että ihminen ei kovin helpolla ota opiksi ja traumat jättävät meihin lähtemättömät jäljet kannamme ja tuomme ne aina seuraavaan suhteeseen ja sitten syytämme sitä toista, kun se ei ymmärtänyt minua poloista.

Täällä ihnnoidaan kehitystarinoita ja prossesseja, mutta ei ymmärretä sitä että vain murto-osa voi lähteä ja osaa lähteä sellaiselle matkalle, josta jotain ottaa opikseen.

Kuulun niihin, jotka olisivat jättäneet (kenties olenkin?) narsistin kuin nallin kalliolle, kun olisin havainnut, miten hän elää. En olisi jäänyt selvittelemään, onko narsku vai mahdollisesti joku muu sekopää - olisin pelastanut oman tomumajani - koska minä olen siitä vastuussa.

Kuten edellä sanoin; jos ei prosessoi kokemustaan - siitä ei kehtys ala. Pelkkä narsistiin rakastuminen ei riitä suojaamaan ketään uudelta samanlaiselta kohtalolta. Tapahtuma pitää myös YMMÄRTÄÄ - ja eritoten se osuus, jossa itse on ollut myötävaikuttavana osapuolena.

Kuten edellä sanoin: Kokemasi suojaa sinua tulevaisuudessa, kun olet oivaltanut sen, mitä olisit voinut tehdä - mutta et tehnyt.
        - Muutoin kokemus on turha - ja pää kosahtaa seinää uudelleen, kun uusi narsku näyttää naamansa.......

• Mietin eilen NPH/psykopaatin (1%? väestöstä) ja tavallisen sillointällöin narsistisen ketkusti käyttäytyvän (99%? väestöstä) ihmisen eroa, niin se voisi olla juuri egon joustavuudessa?

Siinä missä taviksen persoonallisuus on kuminauhaa, NPH.llä rautalankaa.

• .
        gestalt_ kirjoitti:

Kuulun niihin, jotka olisivat jättäneet (kenties olenkin?) narsistin kuin nallin kalliolle, kun olisin havainnut, miten hän elää. En olisi jäänyt selvittelemään, onko narsku vai mahdollisesti joku muu sekopää - olisin pelastanut oman tomumajani - koska minä olen siitä vastuussa.

Kuten edellä sanoin; jos ei prosessoi kokemustaan - siitä ei kehtys ala. Pelkkä narsistiin rakastuminen ei riitä suojaamaan ketään uudelta samanlaiselta kohtalolta. Tapahtuma pitää myös YMMÄRTÄÄ - ja eritoten se osuus, jossa itse on ollut myötävaikuttavana osapuolena.

Kuten edellä sanoin: Kokemasi suojaa sinua tulevaisuudessa, kun olet oivaltanut sen, mitä olisit voinut tehdä - mutta et tehnyt.
        - Muutoin kokemus on turha - ja pää kosahtaa seinää uudelleen, kun uusi narsku näyttää naamansa.......

Aivan, mutta asia on siltikin ongelmallinen, koska on niin vähän ihmisiä, jotka todella oivaltavat ja välittävät siinä rakastumisen tunnehuumassa siitä mikä toinen on.

Aika monen kohdalla kokemuksesta ei ole hyötyä, koska suhde on joko liian lyhyt ja syvempi tunteminen jää kokematta ja siten ei mielenkiintokaan riitä selvittämään mistä oli kysymys vaan mielessä on jo uusi suhde ja uuden rakkaushuuman kokeminen.

Kokemus ei suojaa, mutta se tekee varovaisemmaksi toisista jopa vainoharhaisia, jotka eivät uskalla enää koskaan alkaa uutta suhdetta.

• gestalt_

Tästä olen kyllä sinun kanssasi täsmälleen yhtä mieltä. En tiedä onko se asiasta edes osatotuus, mutta ajattelen asian samoin.

Ja kyllä, rehellisyys itseä kohtaan vaatii paljon. Se on aluksi julmetun kipeä paikka, mutta kun oppii sietämään sen kivun ja ymmärtää, mistä se syntyy - kaikki alkaa olla helpompaa.
        Itselleen rehellinen on muille rehellinen.

• gestalt_
        . kirjoitti:

Aivan, mutta asia on siltikin ongelmallinen, koska on niin vähän ihmisiä, jotka todella oivaltavat ja välittävät siinä rakastumisen tunnehuumassa siitä mikä toinen on.

Aika monen kohdalla kokemuksesta ei ole hyötyä, koska suhde on joko liian lyhyt ja syvempi tunteminen jää kokematta ja siten ei mielenkiintokaan riitä selvittämään mistä oli kysymys vaan mielessä on jo uusi suhde ja uuden rakkaushuuman kokeminen.

Kokemus ei suojaa, mutta se tekee varovaisemmaksi toisista jopa vainoharhaisia, jotka eivät uskalla enää koskaan alkaa uutta suhdetta.

Ymmärrän mitä tarkoitat. En vain ole samaa mieltä. Tai osittain olenkin, mutta asia josta puhumme on eri.

Itselläni on erilainen kokemus rakkaudesta. Olen joskus aikoinaan myös kokenut sellaisen "tunnehuuman", joka ei rakkautta ollutkaan - ei kummankaan osalta.

Minulla ja useimmilla täällä kirjoittavilla naisilla on sellainen ero, että katson asiaa omalta kannaltani - en sen toisen. Olen ainoa, johon pystyn vaikuttamaan ja jota pystyn opettamaan. Ja sitä yritän joka päivä tehdä.

• .
        gestalt_ kirjoitti:

Ymmärrän mitä tarkoitat. En vain ole samaa mieltä. Tai osittain olenkin, mutta asia josta puhumme on eri.

Itselläni on erilainen kokemus rakkaudesta. Olen joskus aikoinaan myös kokenut sellaisen "tunnehuuman", joka ei rakkautta ollutkaan - ei kummankaan osalta.

Minulla ja useimmilla täällä kirjoittavilla naisilla on sellainen ero, että katson asiaa omalta kannaltani - en sen toisen. Olen ainoa, johon pystyn vaikuttamaan ja jota pystyn opettamaan. Ja sitä yritän joka päivä tehdä.

Ainako katsot asioita vain omalta kannaltasi?

• gestalt_
        . kirjoitti:

Riippuu tilanteesta. En kuitenkaan edelläkään väittänyt, että katson asioita AINA VAIN omalta kannaltani.

Toisaalta, ei minua määrää kyllä narsistitkaan. Sen verran ymmärrän oman parhaani päälle enemmän.

• gestalt_
        . kirjoitti:

Otanpa esimerkin.

Näen pihassa makaavan lapsen, joka ei liiku. Ajattelen: mene katsomaan mikä on tilanne, koska omatuntosi ei jätä rauhaan, jos nyt et mene.

Siis omasta vai toisen näkökulmasta? Kyllä se minun nähdäkseni tuossakin on omasta näkökulmasta.

Tietenkin tilanne sellaisen ihmisen kohdalla on eri, joka on tottunut huijaamaan itseään - hän voisi hyvinkin kävellä lapsen ohi ja selittää jotain tyyliin: "ei ole mun kersa - kai joku muu hoitaa"....
        Hänellä ei ehkä ole samanlaisia periaatteitakaan - eikä yhtä viheliäistä omatuntoa, kuin millaiseksi minä olen omani opettanut....

:D

• . kirjoitti:

"Täällä ihnnoidaan kehitystarinoita ja prossesseja, mutta ei ymmärretä sitä että vain murto-osa voi lähteä ja osaa lähteä sellaiselle matkalle, josta jotain ottaa opikseen. "

Mielenkiintoinen huomio. Mitkä seikat näkökulmasi mukaan saattaisivat olla esteenä?

• henna...
        gestalt_ kirjoitti:

Otanpa esimerkin.

Näen pihassa makaavan lapsen, joka ei liiku. Ajattelen: mene katsomaan mikä on tilanne, koska omatuntosi ei jätä rauhaan, jos nyt et mene.

Siis omasta vai toisen näkökulmasta? Kyllä se minun nähdäkseni tuossakin on omasta näkökulmasta.

Tietenkin tilanne sellaisen ihmisen kohdalla on eri, joka on tottunut huijaamaan itseään - hän voisi hyvinkin kävellä lapsen ohi ja selittää jotain tyyliin: "ei ole mun kersa - kai joku muu hoitaa"....
        Hänellä ei ehkä ole samanlaisia periaatteitakaan - eikä yhtä viheliäistä omatuntoa, kuin millaiseksi minä olen omani opettanut....

:D

Minä taas menen siksi, että hätäännyn että mikä lapsella on hätänä ja katsomaan, että tarvitseeko hän apua.
        Mitäs siihen sanot, mistä näkökulmasta se menee?

• M.B.
        henna... kirjoitti:

Minä taas menen siksi, että hätäännyn että mikä lapsella on hätänä ja katsomaan, että tarvitseeko hän apua.

:) Kuulostaisi ihan empatian liikkeelle sysäämältä näkökulmalta.

• gestalt_
        henna... kirjoitti:

Sanon, että teet sen omista näkökohdistasi - oman moraalisi ja omantuntosi mukaan.

Aivan kuten minäkin.

• gestalt_ kirjoitti:

Sanon, että teet sen omista näkökohdistasi - oman moraalisi ja omantuntosi mukaan.

Aivan kuten minäkin.

Mulle tuli yksi esimerkki tuosta mieleeni.

Näet tunnetun juopon makaavan vaikka rappukäytävässä. Kävelet ohi tai närkästyt kun on taas sammunut mihin sattuu, kuten ennenkin.
        Tulet takaisin kaupasta ja medihelit että ambulanssit pörrää ympärillä.
        Mies kuolee.

Jätätkö ensi kerralla makaamaan vai tarkistatko että kaikki on ookoo tai soitat poliisit ?

Mistä tämä muuttunut tarve kumpuaa ?
        Moraalisesta velvoitteesta ja jonkinasteisesta syyllisyydestä, kantapään kautta oppimisesta (siihen moraaliseen velvoitteeseen) ?

Kun taas entinen tai miksei nykyinenkin juoppo olisi ehkä helpommin pysähtynyt ja kokenut empatiaa ja/tai sitä moraalista velvoitetta koska tietää tasantarkkaan mistä on tai voi olla kyse.

Tästä päästään siihenkin aasinsillalla, että voiko ihminen kokea empatiaa (astua toisen saappaisiin mielikuvitustasolla tai samaistumisen vuoksi) sellaista ihmisen ilmentymää kohden mitä ei ole itse kokenut ?
        Esim toinen juoppo tökkää kylkeen ja katsoo hengittääkö mutta moraalisesti halveksuva kävelee nokka pystyssä ohi ja tuhisee paheksuvasti.

"Voi ei, onko sillä joku hätä?"

Tähänkin reagoiminen kuvaamassasi tilanteessa lähtee "itsekkäästä" tarpeesta jos tosiaan sitä sanaa haluaa käyttää. Sitten jos ei auta ja käy huonosti, tulee MINULLE morkkis (voi ei, miksi en auttanut) tai jos autan, tulee MINULLE kurko olo (olen vastuuntuntoinen sankari).

Empatia taas...sekin koetaan omien kokemusten ja omien tarpeiden kautta vaikka kykenisikin asettumaan toisen tilanteeseen.

Ähhh, meni sekavaksi. Antaa olla =)

• gestalt_
        lynett kirjoitti:

Näet tunnetun juopon makaavan vaikka rappukäytävässä. Kävelet ohi tai närkästyt kun on taas sammunut mihin sattuu, kuten ennenkin.
        Mies kuolee.

Jätätkö ensi kerralla makaamaan vai tarkistatko että kaikki on ookoo tai soitat poliisit ?

Moraalisesta velvoitteesta ja jonkinasteisesta syyllisyydestä, kantapään kautta oppimisesta (siihen moraaliseen velvoitteeseen) ?

Kun taas entinen tai miksei nykyinenkin juoppo olisi ehkä helpommin pysähtynyt ja kokenut empatiaa ja/tai sitä moraalista velvoitetta koska tietää tasantarkkaan mistä on tai voi olla kyse.

Tästä päästään siihenkin aasinsillalla, että voiko ihminen kokea empatiaa (astua toisen saappaisiin mielikuvitustasolla tai samaistumisen vuoksi) sellaista ihmisen ilmentymää kohden mitä ei ole itse kokenut ?
        Esim toinen juoppo tökkää kylkeen ja katsoo hengittääkö mutta moraalisesti halveksuva kävelee nokka pystyssä ohi ja tuhisee paheksuvasti.

Tähänkin reagoiminen kuvaamassasi tilanteessa lähtee "itsekkäästä" tarpeesta jos tosiaan sitä sanaa haluaa käyttää. Sitten jos ei auta ja käy huonosti, tulee MINULLE morkkis (voi ei, miksi en auttanut) tai jos autan, tulee MINULLE kurko olo (olen vastuuntuntoinen sankari).

Empatia taas...sekin koetaan omien kokemusten ja omien tarpeiden kautta vaikka kykenisikin asettumaan toisen tilanteeseen.

Ei ei----kyllä se meni ihan oikein ja ihan selvästi.

Tästä ajatuksesta, että empatian sytyttäisi joku muu kuin se, joka sitä tuntee on aika tavalla väärä. Jos näin tosiaan olisi, kaikki tuntisivat empatiaa aina sen mukaan, mitä toinen sitä näyttelee. Näin ei kuitenkaan ole, vaan meillä on henkilökohtaiset valmiudet empatiaan - - tai sitten ei.

• lynett kirjoitti:

Mies kuolee.

Tuli tuosta holistia kylkeen tökkäävästä holististakin mieleeni ; hänkin tekee sen tavallaan siksi, että kokee sen oman tunteen nähdessään sen toisen siellä maassa. Ja sitä kautta voisi kuvata ikään kuin empatian heräävän itseään kohden...heh heh =)

Jos puhutaan esim samaistumisesta toisen kokemuksiin niin nekin lähtevät omasta itsestä eikä tavallaan huolesta sitä toista kohtaan. Tai en mä nyt osaa selittää, takkuaa.
        Eli syöpään sairastunut tukee toista syöpään sairastunutta ja pystyy siihen hyvin koska on kokenut sen itse, mutta kuinka kykenisi siihen ilman tätä kokemusta ?

Kuinka esim itse kykenen samaistumaan ja kokemaan "myötäempatiaa" sydänsuruja kokevaa ex-kumppaniani kohtaan koska en tiedä mitä se on ?
        Jos taas tapaan addiktin joka on pohjalla, kykenen jeesaamaan mutta se lähtee itsestäni.

En pysty sellaiseen empatiaan esim vuosikausiksi romahtanutta kaltoinkohtelun uhria kohtaan joka ei tunnu pääsevän eteenpäin, koska en jää itse vuosikausiksi siihen tuleen makaamaan. Mutta kykenen samaistumaan näkemääni vihaan jne heissä koska olen sen kokenut näin reagoidessani itse aikanaan. Siinä osaan jeesata paremmin.

Moni uhri taas ei kykene samaistumaan minun kokemukseeni koska ovat kokeneet sen toisin, reagoineet siihen toisin.
        Ei tässä mielestäni pidä pitää kilpailua siitä, miten kuuluu tai on oikein reagoida mutta näin osa pystyy auttamaan osassa asioita ja osa osassa...

• M.B.
        lynett kirjoitti:

Tuli tuosta holistia kylkeen tökkäävästä holististakin mieleeni ; hänkin tekee sen tavallaan siksi, että kokee sen oman tunteen nähdessään sen toisen siellä maassa. Ja sitä kautta voisi kuvata ikään kuin empatian heräävän itseään kohden...heh heh =)

Jos puhutaan esim samaistumisesta toisen kokemuksiin niin nekin lähtevät omasta itsestä eikä tavallaan huolesta sitä toista kohtaan. Tai en mä nyt osaa selittää, takkuaa.
        Eli syöpään sairastunut tukee toista syöpään sairastunutta ja pystyy siihen hyvin koska on kokenut sen itse, mutta kuinka kykenisi siihen ilman tätä kokemusta ?

Kuinka esim itse kykenen samaistumaan ja kokemaan "myötäempatiaa" sydänsuruja kokevaa ex-kumppaniani kohtaan koska en tiedä mitä se on ?
        Jos taas tapaan addiktin joka on pohjalla, kykenen jeesaamaan mutta se lähtee itsestäni.

En pysty sellaiseen empatiaan esim vuosikausiksi romahtanutta kaltoinkohtelun uhria kohtaan joka ei tunnu pääsevän eteenpäin, koska en jää itse vuosikausiksi siihen tuleen makaamaan. Mutta kykenen samaistumaan näkemääni vihaan jne heissä koska olen sen kokenut näin reagoidessani itse aikanaan. Siinä osaan jeesata paremmin.

Moni uhri taas ei kykene samaistumaan minun kokemukseeni koska ovat kokeneet sen toisin, reagoineet siihen toisin.
        Ei tässä mielestäni pidä pitää kilpailua siitä, miten kuuluu tai on oikein reagoida mutta näin osa pystyy auttamaan osassa asioita ja osa osassa...

Hyvin pienet lapsetkin osaavat suorastaan olla se tunnetila, mikä näkemällänsä toisella ihmisellä on. Sanoisin, että empatia on jotakin, mille alunperin on jonkintasoinen alusta valmiina ihmisessä, enemmän tai vähemmän, kokemusten myötä sille joko tapahtuu jotakin tai ei tapahdu, ja jossakin vaiheessa elämää yksilö jo voi valita ensisijaisesti empatian tai ei-empatian erotuksena kuitenkin NE hetket kun se "vyöryy" ylitse. NE hetket, kun se toisen tunnetila melkein fyysisenä ominaisuutena siirtyy yksilöstä toiseen tai toisiin.

Oikeastaan tuo on ainoa tapa minulle edes ymmärtää miten uskonnollinen joukkohurmos on mahdollinen. Jokin oivalluksenkaltainen ottaa valtaansa ja vie. Oma empatiani on hallitsematonta siinä mielessä, että se saattaa purskahdella ohi sen vertaisuuden ihan suvereenisti, tai sitten se vertaisuus rakentuu muutamille hyvin yleismaailmallisille kohdille, empatian kehittymisen "pääpiirretunnelistoille". Maahan sammunut alkoholisti voi hyvin herättää jonkun tunteen, joka on itsessäni, vaikka en tietäisi yhtään mitään maassa makaamisesta alkoholinvaikutuksen alaisena, ja sitä kautta kokea empatiaa sen "vertaisuuden" kautta, että siirtää sen oman mahdolliseksi ymmärtämänsä siihen maassa makaavan..

*pöö, ihan liian aikaista*

• Ja, Henna, ennen kuin ehdit kysyä, miksi narsistin uhrina olen silti esittänyt narsisteja ymmärtäviä kommentteja, johtuu tästä:

Narsistit ovat ihmisiä.

Sinä kauniinkamalana päivänä, kun me itse emme vastaa jonkin ihmisen ihanneprojisointia, muutumme sen ihmisen silmissä narskuiksi. Siksi poistaaksemme narskut maailmankartalta, meidän on muutettava sitä ainoaa ihmistä jota voimme muuttaa; itseämme. :)

Narsistit eivät ole ulkopuolellamme, ne löytyy sisältämme.

• .

Meinaatko, että satukirjoista saatu oppi opettaa meitä ajattelemaan millainen arkkityyppi meidän mieltämme ohjaa? Mitä jos emme ole Grimmiin tutustuneet tai meille ei ole satuja luettu mistä sitten opimme itsemme tuntemaan? Aikansa elänyt pykologian oppi kannattaisi ehkä päivittää ja hakea nämä käyttäytymispiirteet meissä ihan jostain muusta kuin satuolennoista.

• Hyvän ja selkeän mallin heitit!

Se egon liike...lienee alkaa takkuilla itsekullakin kokiessaan narsistisen loukkauksen, ja kun tunnelukot napsuvat päälle...

Eli; narsku onkin hyvä tyyppi, ja se narsismiinsa siipeen saanut vähän kusisti? ;)

• .

Oletko ajatellut mikä sinusta on tehnyt sellaisen kuin olet? Mitkä asiat siihen eniten ovat vaikuttaneet ja ovat vaikuttamassa?

Mietitäänpä sitä, että olet tavallista kiinnostuneempi tarinoista, kuvakielestä ja taiteesta ja sinun ajatuksesi kulkevat tätä kautta ja etsivät ratkaisua mielikuvituksesi kautta, joka on kiinnostuksesi tähden aktiivisempi aivojesi osa-alue. Tiedätkö miksi olet kiinnostunut tarinoista, miksi ne sinua viehättävät? Onko sinulle helpompaa ymmärtää tunteita, kun konkreettisesti näet satukirjan hahmon edessäsi vaikkapa noidan, haltijan, enkelin tai demonin? Onko niin, että alitajuntasi on niin torujutussa tilassa, että vain uni-ja satumaailmassa voit "turvallisesti" kohdata omat tunteesi ja myöskin erillisenä hahmona kohdata toisen hahmon, jonka itse valitsemalla koet itsellesi turvalliseksi?

En halua ehdottaa sinulle mitään parempaa sillä et sitä kuitenkaan ota vastaan olet jo valinnut tiesi mitä pitkin haluat kulkea.

• gestalt_

Sulla on Temppuilija ongelma ja aika iso sellainen.
        Kirjoitat kovin hankalasti, eikä suuri osa ymmärrä tarkoitustasi - välillä minä mukaan lukien.

Ellei sitten tuo tapasi ole minäsi defenssi.

• .
        gestalt_ kirjoitti:

Kirjoitat kovin hankalasti, eikä suuri osa ymmärrä tarkoitustasi - välillä minä mukaan lukien.

Täällä useammallakin taitaa olla tuo sama ongelma, sinullakin. Freud ja Jung elivät sellaista aikakautta ja olivat sellaisen aikakauden ihmisiä, joihin iskostettiin taikauskoa ja sepitettiin satuja ja taruja ja tämä kaikki näkyy heidän tuotoksissaan. Jotkut tämänkin päivän psykologit käyttävät ajatuksissaan näitä "fantasia oppeja".

• nominähänsetaas
        gestalt_ kirjoitti:

Ihmettelen temppuilijan maneeria kirjoittaa "hankalasti" kun varmasti samat asiat voisi sanoa myös ymmärrettävällä kansankielellä, minkä luultavasti temppuilijakin hallitsee. Onko tarkoitus syöttää jotain omia ajatuksiaan hankalalla kielellä kirjoittamalla, sellaisia joita selkeästi ilmaistuina ei kenties hyväksyttäisikään? Vai pätemisen ja itsetehostuksen tarve, antaa itsestään oppineen kuvat? (ja vielä sekoittaa tätä oppineen kuvaa toisaalta kertomalla itsestään työttömänä sossun pummina).

• . kirjoitti:

Oletko ajatellut mikä sinusta on tehnyt sellaisen kuin olet? Mitkä asiat siihen eniten ovat vaikuttaneet ja ovat vaikuttamassa?

Mietitäänpä sitä, että olet tavallista kiinnostuneempi tarinoista, kuvakielestä ja taiteesta ja sinun ajatuksesi kulkevat tätä kautta ja etsivät ratkaisua mielikuvituksesi kautta, joka on kiinnostuksesi tähden aktiivisempi aivojesi osa-alue. Tiedätkö miksi olet kiinnostunut tarinoista, miksi ne sinua viehättävät? Onko sinulle helpompaa ymmärtää tunteita, kun konkreettisesti näet satukirjan hahmon edessäsi vaikkapa noidan, haltijan, enkelin tai demonin? Onko niin, että alitajuntasi on niin torujutussa tilassa, että vain uni-ja satumaailmassa voit "turvallisesti" kohdata omat tunteesi ja myöskin erillisenä hahmona kohdata toisen hahmon, jonka itse valitsemalla koet itsellesi turvalliseksi?

En halua ehdottaa sinulle mitään parempaa sillä et sitä kuitenkaan ota vastaan olet jo valinnut tiesi mitä pitkin haluat kulkea.

Minäkin kyllä ajattelen arkkityyppejä nimenomaan hahmoina, enkä näe siinä mitään väärää. Prinsessa, enkeli, soturi, ritari ja Rosinante. Simppeliä abstraktiin verrattuna, hiukan vanhoillisromanttista, kenties.

Ehkä gestalt-terapia sopii minulle ;)

• Joskus haluan olla sankarillinen tai ritarillinen.

Joskus laiskotteleva kaljasieppo. Tästä jälkimmäisestä syytän 'hummaaja'-arkkityyppiäni ;-D

• gestalt_

No sitähän minä juuri tarkoitan. Jos tarkoituksena on, että joku toinen oppisi tai saisi niistä jotain itselleen, eikö tekstin kannattaisi olla helpommin ymmärrettävää?

Ainakin itse koen epäonnistuneeni, jos se, mitä yritän sanoa ei välitykään.

• xcch

" Siksi poistaaksemme narskut maailmankartalta, meidän on muutettava sitä ainoaa ihmistä jota voimme muuttaa; itseämme. :)"

Jep mutta kyllä ne narskut kartalla pysyy ja kun nph:a kun ei voi muuttaa miksikään. joten jää ainoa vaihtoehto jäljelle, itsetukiskelu. Tosin sen tulokset ovat selvät. " miten saatoinkaan oll niin tyhmä että uskoin kaiken".

"Narsistit eivät ole ulkopuolellamme, ne löytyy sisältämme. "

Kyllä se meillä on selvästi ulkopuolella, huomaan siitäkin kun joskus istuu samalla sohvalla tv katselmassa.. :)

• xcch

"Harmittaa ja suututtaa edelleen, että Halebob päätti vetää herneen nekkuun. "

Onko aavistusta mikä kirjoituksissa sai hänet noin liikuttumaan ja loukkaantumaan. Minusta hänellä on pahasti minäitse projekti vaiheessa.

• M.B.

Minusta on surullista, että nykyisin ylistetään älyä niin älyttömästi, että ihmisen selittämätöntä puolta puhuttava satu ja unimaailma torjutaan huuhaana.

Ehkä samalla logiikalla voisi musiikin vaikutukset johinkin yksilöihin nollata kokemuksena mitättömiksi. Tai taide-elämyksen.

Kuitenkin joillakin tarinoilla on vuosituhantiset perinteet siinä, kuinka aina uudet sukupolvet ovat saaneet tarinan perintönä edelliseltä sukupolvelta. Todellisuuspohja on niin kaukana historian hämärässä, että se on nykyaikana helppo tulkita "vain joidenkin mielikuvitusta kiihottavaksi mielikuvituksen tuotteeksi". Omasta mielestäni surullisinta mitä tänään voisi tapahtua on se, että havahduttaisiin siihen, että tarinat katoaisivat jonnekin ja menettäisivät merkityksensä, koska ihmiset eivät näe niille konkreettista hyötyarvoa, joka parhaiten olisi laskettavissa tietenkin rahassa.

Elokuvat voi tietenkin laskea tarinaksi siinä missä kaiken muunkin kerrontaan liittyvän muun tarinan, mutta voiko valmiiksi pureskeltua kuvallista kerrontaa verrata mahdollisesti jopa "ikiaikaisiin" myytteihin ihmisen sielunkielten värisyttäjänä ja omaehtoisen ajattelun kehittymisen tukijana...

Ennen kaikkea ihminen tarvitsee kokemuksen merkityksellisyyden tunteesta, jos ei muusta. Ilman merkitystä ihmisen elämä jää helposti kovin pinnalliseksi hetkestä toiseen siirtymiseksi...

Lisäksi sadut, tarinat, myytit, kertomukset, tiiliskiviromaanit ym. lisäävät ihmisen kykyä empatiaan merkittävästi. Hyvä kertomus on ennenkaikkea tunteisiin vetoava ja antaa kohteen, johon lukija voi peilata itseään tai samaistua, pohtia lukiessaan elämää ihan yleisestikin. Mistä ihmisen psyykkiset rakenteet eivät ole ihan merkityksettömiä. Näin ainakin minun mielestäni.

*eri asia taas, että liittyykö tämä kommentti nyt mihinkään :D*

• M.B.
        M.B. kirjoitti:

Minusta on surullista, että nykyisin ylistetään älyä niin älyttömästi, että ihmisen selittämätöntä puolta puhuttava satu ja unimaailma torjutaan huuhaana.

Ehkä samalla logiikalla voisi musiikin vaikutukset johinkin yksilöihin nollata kokemuksena mitättömiksi. Tai taide-elämyksen.

Kuitenkin joillakin tarinoilla on vuosituhantiset perinteet siinä, kuinka aina uudet sukupolvet ovat saaneet tarinan perintönä edelliseltä sukupolvelta. Todellisuuspohja on niin kaukana historian hämärässä, että se on nykyaikana helppo tulkita "vain joidenkin mielikuvitusta kiihottavaksi mielikuvituksen tuotteeksi". Omasta mielestäni surullisinta mitä tänään voisi tapahtua on se, että havahduttaisiin siihen, että tarinat katoaisivat jonnekin ja menettäisivät merkityksensä, koska ihmiset eivät näe niille konkreettista hyötyarvoa, joka parhaiten olisi laskettavissa tietenkin rahassa.

Elokuvat voi tietenkin laskea tarinaksi siinä missä kaiken muunkin kerrontaan liittyvän muun tarinan, mutta voiko valmiiksi pureskeltua kuvallista kerrontaa verrata mahdollisesti jopa "ikiaikaisiin" myytteihin ihmisen sielunkielten värisyttäjänä ja omaehtoisen ajattelun kehittymisen tukijana...

Ennen kaikkea ihminen tarvitsee kokemuksen merkityksellisyyden tunteesta, jos ei muusta. Ilman merkitystä ihmisen elämä jää helposti kovin pinnalliseksi hetkestä toiseen siirtymiseksi...

Lisäksi sadut, tarinat, myytit, kertomukset, tiiliskiviromaanit ym. lisäävät ihmisen kykyä empatiaan merkittävästi. Hyvä kertomus on ennenkaikkea tunteisiin vetoava ja antaa kohteen, johon lukija voi peilata itseään tai samaistua, pohtia lukiessaan elämää ihan yleisestikin. Mistä ihmisen psyykkiset rakenteet eivät ole ihan merkityksettömiä. Näin ainakin minun mielestäni.

..enkä siis tarkoita, etteikö ihminen saisi merkityksellisyyden tunteen kokemuksia ilman tarinoitakin. Tai satuja, myyttejä...

• M.B.
        . kirjoitti:

Täällä useammallakin taitaa olla tuo sama ongelma, sinullakin. Freud ja Jung elivät sellaista aikakautta ja olivat sellaisen aikakauden ihmisiä, joihin iskostettiin taikauskoa ja sepitettiin satuja ja taruja ja tämä kaikki näkyy heidän tuotoksissaan. Jotkut tämänkin päivän psykologit käyttävät ajatuksissaan näitä "fantasia oppeja".

Australian aboriginaalit ovat eläneet koko elämänsä, kansansa alkuajoista tähän hetkeen, ihan todellisuussuossa. On ne pölhöjä :)

• . kirjoitti:

Piste: "Onko niin, että alitajuntasi on niin torujutussa tilassa, että vain uni-ja satumaailmassa voit "turvallisesti" kohdata omat tunteesi ja myöskin erillisenä hahmona kohdata toisen hahmon, jonka itse valitsemalla koet itsellesi turvalliseksi?"

Minä mietin tuota omalla kohdallani. Lapsuudessani ja nuoruudessanihan minä luin niin paljon kuin pystyin ja mitä käsiini sain. Oli niinsanotusti vähän toisenlaistakin "elämää" ympärilläni kuin todellisuudessa. :(

Minä olen raapustellut tänne joitakin satuja. En oikein ymmärtänyt, miksi kirjoitin ne asiat juuri siten - enhän ollut iän kuuna päivänä kirjoittanut mitään sellaista - mutta tein vain niin. Yksi syy miksi sellaisina, en halunnut kaataa raadollisuutta väkivallan keinoin kenenkään silmille. Ihmiset ovat joskus niin lukkiutuneessa tilanteessa etteivät kykene katsomaan esimerkiksi suoraan väkivaltaan liittyviä visuaalisia kuvia tai sanoja. Itse olen tästä ongelmasta ainakin kärsinyt. Voi olla pehmeämpiäkin tapoja tuoda asioita esille.

Mikäs se mun kysymys nyt oli? Niin...onko tarinoiden kirjoittaminen sitten myös eräs keino suojella itseään, ei kestä totuutta aivan absoluuttisena itsenään? Siis, en voi kirjoittaa tapahtumista aivan todellisilla nimillä, minusta se on sanojen tai mielen raiskaamista tai pahoinpitelyä?

Mikä osa tästä voisi liittyä projisointiin? Elisasta tuli kettu? Toimiiko projisointi myös itseään vastaan/kohtaan, tiedostamatta tai tiedostetusti?

Mitä arvelette?

• A
        M.B. kirjoitti:

Liittyy se. Syntytietoon. Narsistisessa yhteiskunnassamme syntytieto on hukassa, koska ei katsota oman ajan napaa pidemmälle.

• A
        elisakettu kirjoitti:

Piste: "Onko niin, että alitajuntasi on niin torujutussa tilassa, että vain uni-ja satumaailmassa voit "turvallisesti" kohdata omat tunteesi ja myöskin erillisenä hahmona kohdata toisen hahmon, jonka itse valitsemalla koet itsellesi turvalliseksi?"

Minä mietin tuota omalla kohdallani. Lapsuudessani ja nuoruudessanihan minä luin niin paljon kuin pystyin ja mitä käsiini sain. Oli niinsanotusti vähän toisenlaistakin "elämää" ympärilläni kuin todellisuudessa. :(

Minä olen raapustellut tänne joitakin satuja. En oikein ymmärtänyt, miksi kirjoitin ne asiat juuri siten - enhän ollut iän kuuna päivänä kirjoittanut mitään sellaista - mutta tein vain niin. Yksi syy miksi sellaisina, en halunnut kaataa raadollisuutta väkivallan keinoin kenenkään silmille. Ihmiset ovat joskus niin lukkiutuneessa tilanteessa etteivät kykene katsomaan esimerkiksi suoraan väkivaltaan liittyviä visuaalisia kuvia tai sanoja. Itse olen tästä ongelmasta ainakin kärsinyt. Voi olla pehmeämpiäkin tapoja tuoda asioita esille.

Mikäs se mun kysymys nyt oli? Niin...onko tarinoiden kirjoittaminen sitten myös eräs keino suojella itseään, ei kestä totuutta aivan absoluuttisena itsenään? Siis, en voi kirjoittaa tapahtumista aivan todellisilla nimillä, minusta se on sanojen tai mielen raiskaamista tai pahoinpitelyä?

Mikä osa tästä voisi liittyä projisointiin? Elisasta tuli kettu? Toimiiko projisointi myös itseään vastaan/kohtaan, tiedostamatta tai tiedostetusti?

Mitä arvelette?

Tarinat ja draamat ovat työstämistä ja harjoittelua. Niitä harvoin on liikaa. Mutta voi niitäkin liikaa olla. Mutta aika turvallisia ne ovat. Vertaisin niitä omenoihin, en esimerkiksi alkoholiin. Jotkut syövät joskus mahansa kipeäksi.

• A kirjoitti:

Tarinat ja draamat ovat työstämistä ja harjoittelua. Niitä harvoin on liikaa. Mutta voi niitäkin liikaa olla. Mutta aika turvallisia ne ovat. Vertaisin niitä omenoihin, en esimerkiksi alkoholiin. Jotkut syövät joskus mahansa kipeäksi.

Ja kipuun vaikuttaa vielä omenan kyspyysaste.

*Hyvänyönhali*

• Meistä ohjaava tiedostomaton, joka ohjaa esimerkiksi hätätilanteessa, ohjaa unimaailmaa?

Piti kysymäni myös; löytyykö selitys tästä (linkistä) kun unessa joskus löytää vastauksia joihinkin askarruttaviin kysymyksiinsä?

• Hmmm...

Olet viitannut uniin aiemminkin. Voitko suositella jotain suomenkieliä teoksia aiheesta, onko niitä?

Voiko unien toiveissa tai peloissa, vastausten etsinnässä puhua minuuden provisoinnista? Voiko sanaa käyttää myös näin?

*hakemaan vastauksia...* Kauniita unia!

• elisakettu

Kaupallisesta krääsästä tietämättömän kuten minun on vaikea erottaa mikä on hyvää. Enkä ehdottamasti ole kenenkään teoreetikon kannattaja muutenkaan. Syvyyspsykologia sinänsä, mm., aiheena...mielenkiintoista luettavaa voisi noista löytyä.

Kiitos!!

• yxex (ei kirj)

Kumpa tietoinen minäni saisi tiedostetun yhteyden tiedostamattomaan minääni! Sen fakiirin kanssa voisi olla hedelmällistä keskustella. 'Dialogi itseni kanssa' :-P Ehkä näin tapahtuukin psykoosissa? Ehkä skitsofrenia ei olekaan sairaus vaan täysin väärinymmärretty asia?

*pohtii*

• A

> aivolohkot käynnistyvät unen aikana vaiheittain, jolloin ajan ja paikan tajua ei ole samalla tavalla, kuin tietoisessa tilassa.

Olisiko tästä netissä suomen kielellä jotakin? Olen lukenut tunteiden aivomekanismista, mutta en tunne "tietoisuuden aivomekanismia".

• A

Kiitos.

• A kirjoitti:

"Tarinat ja draamat ovat työstämistä ja harjoittelua"

Esimerkkinä kirjailija, joka kokee valtavia "kipuja" työstäessään romaaniaan koska käsittelee siinä samalla niin paljon asioita fiktiiviselläkin tarinoinnilla ?
        En kyllä usko, että kukaan kirjoittaja kykenee työstämään mitään ilman että oma itse näkyy mutta usein tapahtumaa koetaan varsinkin aloitellessa uraa kovin raskaaksi.

Kirjailijakin on tavallaan näyttelijä joka joutuu asettumaan monenlaisten ihmisten saappaisiin ja käsittelee sitä kautta monia asioita.

• yxex (ei kirj)
        A kirjoitti:

Kiitos.

Olemme 'piilossa' itseltämme kolmasosan elämäämme (keskimäärin). Minäkin taidan hipsiä kirjastoon :)

• lynett kirjoitti:

"Tarinat ja draamat ovat työstämistä ja harjoittelua"

Esimerkkinä kirjailija, joka kokee valtavia "kipuja" työstäessään romaaniaan koska käsittelee siinä samalla niin paljon asioita fiktiiviselläkin tarinoinnilla ?
        En kyllä usko, että kukaan kirjoittaja kykenee työstämään mitään ilman että oma itse näkyy mutta usein tapahtumaa koetaan varsinkin aloitellessa uraa kovin raskaaksi.

Kirjailijakin on tavallaan näyttelijä joka joutuu asettumaan monenlaisten ihmisten saappaisiin ja käsittelee sitä kautta monia asioita.

"...asettumaan monenlaisten ihmisten saappaisiin ...."

Juuri niin. Kuin siinä oikeassakin elämässä. Mutta jostain helkkarista osan kengistä jätämme ulos ja vain osan huolimme sinne kauniille kenkähyllylle.

Kirjoittaessa...työstää tunteita..., Mutta miten ne projisoidaan sittan toiseen, on toinen juttu. Aattelepa omalle kohdalle. Keneen tahansa. Mitä tahansa.

• riippanax

Kaiken tämän lukemani jälkeen ihmettelen sitä miksi et vaan ole voinut jatkaa elämääsi eteenpäin, miksi tuo kauhea vaiva ja koluaminen yhden naisen tähden, kun olisit vaan voinut todeta että ei hän ollutkaan sitä mitä ensi alkuun luulit? Nyt selittelet näitä asioita animoilla ja muilla mielikuvitusjutuillasi, etkä mielestäni ole päässyt katkeruudestasi sen vähempää kuin koko exästäsi eroon. Olet riippuvainen niin exästäsi, menneestä elämästä hänen kanssaan ja näiden selitysten avulla haet lohtua siihen, että haluaisit hänet kaikesta huolimatta takaisin.

Koska kyse olikin vain sinun tapauksessasi projisoinnista ja exäsi normaalista itsekkyydestä, niin sinua jäi harmittamaan kun et oman itsekkyytesi takia halunnut antaa periksi vaan lähdit sotaan häntä vastaan ja hävisit.

Oma narsismisi on yhtä haavoittuvainen kuin ennenkin veikkaan minä, olosuhteet vain ovat muuttuneet. Sinun on hyvä tunnistaa läheisriippuvainen luonteesi ja se, että jäät vahvasti ihmiseen kiinni, joka osaa käyttää ja näyttää valtansa, älykkyytensä ja jota kaikella tapaa ihannoit.

• Taidat nyt projisoida minuun, tuntemattomaan ihmiseen omia tuntemuksiasi ;-D

Muuten, syy miksi olen palstalla, on se että olen täällä oivaltanut koko joukon asioita, ja kokenut niiden parantaneen olotilaani (henkinen tutkimusmatkailu).

Narsismini haavoittuvuudesta olen samaa mieltä kanssasi; on se haavoittuva, uskoisin jokaisen ihmisen olevan haavoittuvainen. Suureksi ja kauniiksi ihmiseksi sanoisin sellaista, joka osaa olla haavoittamatta toista.

Selviytymistarinoita on olemassa, vaikkei niistä kaikki pidäkään.. :)

• riippanax

Vastahyökkäys on varmin taisteluaseesi :) En projisoi omia tuntemuksiani sinuun, mutta en myöskään siedä valheita ja asoiden kaunistelua. Se ei vie asioita eteenpän.

Jokainen ihminen joutuu haavoitetuksi ja haavoittaa tahtomattaankin. Suuri ja kaunis voi olla vain täysin rehellinen ihminen, mutta oma haavoittumisemme ei aina ole toisen vika se pitää myöskin osata erottaa. Ehkä tässä meillä on opittavaa itse kullekin oman rehellisyytemme kanssa. Kun olet rehellinen ja luotettava et niin helposti joudu vaikeuksiin ja haavoitetuksi.

Selviytymistarinoita on, mutta mille pohjalle ne perustuvat valheelle vai totuudelle se on kaksi eri asiaa ja sekin kannattaa itselleen tehdä selväksi, ettei jää elämään valheeseen.

Pidän selviytymistarinoista ja uskon niihin ja ihmiseen..sinuunkin.

• 'Täysin rehellinen ihminen' on määränpääni jonne haparoivaa matkaani teen :) Ensin täytyy kyllä työstää pimeää puoltani. Olen elämässäni valehdellut muille ja itselleni. Muille valehtelun olen pystynyt häpeillen myöntämään, mutta itselle valehtelun myöntäminen se vasta koville ottaakin.

Voisi sanoa vertauskuvallisesti että ennen piilouduin enkeli-naamion taa, ja kätkin piiloon demonin. Nyt, viime vuosina, olen alkanut hyväksyä itseni kokonaisempana, enkeli-demonina (eli hyvät puolet-huonot puolet itsessäni)

• .
        yxex kirjoitti:

'Täysin rehellinen ihminen' on määränpääni jonne haparoivaa matkaani teen :) Ensin täytyy kyllä työstää pimeää puoltani. Olen elämässäni valehdellut muille ja itselleni. Muille valehtelun olen pystynyt häpeillen myöntämään, mutta itselle valehtelun myöntäminen se vasta koville ottaakin.

Voisi sanoa vertauskuvallisesti että ennen piilouduin enkeli-naamion taa, ja kätkin piiloon demonin. Nyt, viime vuosina, olen alkanut hyväksyä itseni kokonaisempana, enkeli-demonina (eli hyvät puolet-huonot puolet itsessäni)

Päämäräsi on hyvä joskin toteutumaton unelma ihmisen elämässä :)
        Ihminen oppii tuntemaan itsensä vähitellen elämänsä aikana, eikä mikään tapahdu hetkessä. Meidän opettajina ovat toiset ihmiset, joiden kautta itseämme saamme peilata. Ellei meillä ole ketään kenestä itseämme peilata, niin jäämme varjoon ja surkastumme, emme tunne itseämme emmekä muita.

Jos haluamme piiloutua toisiltamme piiloudumme silloin itseltämme ja helposti alamme tekemään itsestämme jotain muuta kuin mitä olemme. Toiset auttavat meitä itsemme näkemisessä ja pysymään rehellisenä itseämme ja toisiamme kohtaan.

Ylpeys on tie yksinäisyyteen ja valheeseen.

• . kirjoitti:

Päämäräsi on hyvä joskin toteutumaton unelma ihmisen elämässä :)
        Ihminen oppii tuntemaan itsensä vähitellen elämänsä aikana, eikä mikään tapahdu hetkessä. Meidän opettajina ovat toiset ihmiset, joiden kautta itseämme saamme peilata. Ellei meillä ole ketään kenestä itseämme peilata, niin jäämme varjoon ja surkastumme, emme tunne itseämme emmekä muita.

Jos haluamme piiloutua toisiltamme piiloudumme silloin itseltämme ja helposti alamme tekemään itsestämme jotain muuta kuin mitä olemme. Toiset auttavat meitä itsemme näkemisessä ja pysymään rehellisenä itseämme ja toisiamme kohtaan.

Ylpeys on tie yksinäisyyteen ja valheeseen.

Joo, päämäärä on unelma, matkallaolo-fiiliksissä oikeasti olen :) Ja muutenkin komppaan tämän kommenttisi ajatuksia...vuorovaikutus ja saatu palaute auttaa meitä valinnoissamme...kritiikkiäkin on osattava ottaa vastaan, ja käsitellä; hyväksyä, suodattaa tai hylätä asiattomana. Kaikki vuorovaikutus yleensä liikauttaa ihmistä johonkin suuntaan = opimme.

Nöyryys on hyve, nöyristely ei ;)

Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      405
      1696
    2. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      145
      1101
    3. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      87
      1055
    4. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      66
      1046
    5. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      94
      952
    6. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      142
      802
    7. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      731
    8. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      691
    9. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      669
    10. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      57
      644
    Aihe